CHRISTELIJK DAGBLAD voor LEIDEN EN OMSTREKEN 8»'® JAARGANG o ZATERDAG 2 JULI 1927 NUMMER 216 8 ABONNEMENTSPRIJS lil Leiden en buiten Leiden waar agenten gevestigd zijn Per kwartaal 2.50 Per week 0.19 Franco per post per kwartaal f 2.90 BUREAU: Hooigracht 35 Leiden Tel. 1278, Postgiro 58936 Postbox 20 ADVERTENTIE-PRIJS Gewone advertentiën per regel 221/» cent Ingezonden Mededeelingen, dubbel tariel Bij contract, belangrijke reductie. Kleine advertentiën bij vooruitbetaling van ten hoogste 30 woorden, worden dage lijks geplaatst ad 40 cent. Dit nummer bestaat uil TWEE Bladen. EERSTE BLAD. Practisch communisme Hoe ook bestreden door de S.D.A.P., toch bestaat er tusschen Socialisme en Communisme een inniger verband dan "Uit het partijleven valt af te leiden. Vooral vroeger, toen het hedendaag- sche socialisme nog niet de tegenwoor dige organisatie en strijdwijze aange nomen had, waren de woorden socia lisme en communisme schier identiek. Zoo noemde Marx het beroemde stuk, waarin hij de proletariërs van alle lan den ten strijde opriep, het Commu nistisch manifest. Later is men gaan onderscheiden. Een tijdlang heeft het woord commu nisme de beteekenis gehad van een samenvatting van alle stelsels, die een gemeenschapsleven bedoelen te vesti gen. Onder deze stelsels is er één die men het liefst met den naam van So cialisme bestempelt en welks groote doel is op economisch terrèin tot ver vulling te brengen de leuze: de pro ductiemiddelen aan de gemeenschap, of anders gezegd: .alle zaken, waarme de men door arbeid voortbrengen kan, wat we in het maatschappelijk leven noodig hebben, behoóren aan den Staat en worden door dezen beheerd. Overigens laat men het eigendoms recht, waneer zich dit niet tegen het stelsel verzet, in stand, en behoudt ook het erfrecht. Tot dit soort behoort ook het Com munisme in Rusland, voorzoover het door de Russische grenzen beperkt wordt, en voorzoover het in dat on metelijke rijk heeft toepassing kunnen vinden. De propaganda buiten de Rus sische grenzen, heeft een andere strek king en bedoelt natuurlijk louter af braak, ineenstorting van het bestaan de. Ontdaan van deze propaganda, dus als practische regeeringsvorm, is het Russische communisme dus 'te be schouwen als het eindpunt van het so ciaal-democratische streven. Feitelijk is dus het socialisme een verwaterd communisme of, zooals men ook wel zegt: een getemperd com munijsme. Een radicaal doorgevoerd communisme: een leven van men- schen in volkomen gemeenschap met elkander, tot de onmogelijkheden re kenende, heeft men getracht er de ele menten uit op te sporen, waarvan de verwezenlijking kon worden beproefd en die ook op zichzelf zouden streKKen tot heil der menschheid. Op zichzelf verkondigt het commu nisme schoone en aantrekkelijke ge dachten. Het predikt de schoonheid van het gemeenschapsleven, als allen alles gemeen hebben. Dan zal er voor allen genoeg, ja overvloedig zijn. Nie mand zal gebrek hebben. En daar iedereen in al zijn behoeften rijkelijk zal worden voorzien, zullen van zelf diefstal en nijd, moord en doodslag van den aardbodem verdwijnen. In 't eerst zal misschien de oude zuurdee- sem der egoistische maatschappij nog nawerken, maar de nieuwe maatschap pij en het beginsel van menschenmin, dat er tot uiting komt, zal de harten verteederen, en het zal niet lang, du ren, of allen zullen zich voegen naar den nieuwen toestand en vrede zal er zijn onder de volken en onder de men- schen. Stel daartegenover de bestaande or de van zaken, waarin het egoisme zich uitleven kan. Het egoisme, dat slechts zichzelven zoekt en blind is voor het geluk van anderen. Het egoisme, dat de harten verkoelt en doof is voor het gejammer der ellendigen. In deze maatschappij baden enkelen zich in overdadige weelde, terwijl do massa slechts kommer kent. Waarom moeten enkelen zooveel de meesten te weinig hebben? zoo vraagt de communist. En het antwoord geeft hij daarne vens. Er is, zegt hij, voor allen genoeg* de natuur is rijk genoeg, om allen te voeden. Geef allen evenveel, en ge zult zien: er zal geen armoede meer be staan. Nietwaar, het zou mooi zijn als 't zoo was, alle egoisme met één slag weg Aan den rijken maatschappij- disch, door den Staat aangericht ver zadiging voor allen. Die verzadiging 'van allen, een le vensgemeenschap zonder egoisme, heeft God zelf in de Schepping gelegd Maar de zonde heeft dit verdorven. Men kent het beroep van de com munisten op Handelingen 2. waar ons in de eerste Christengemeente een beeld wordt- gegeven van een commu nistische gemeenschap. Ook daar werd geen armoede gekend, want al len ontvingen, naardat ze van noode hadden. Immers, wie goederen en land had, verkocht deze en legde de opbrengst aan de voeten der aposte len, die zorgden, dat elk ontving naar behoefte. Wij mogen echter deze goederenge meenschap niet los maken van een an dere gemeenschap, waarvan te voren gesproken is en waarvan deze lagere gemeenschap het uitvloeisel was. Vooraf toch heeft de apostel ons ge zegd, dat zij leefden in een volkomen geloof sgeineensc h.a.p. Deze ge loofsgemeenschap was kort na de uit storting van den Heiligen Geest tot een maximum, als nimmer op aarde meer zal worden aanschouwd, opge voerd. De saambinding der zielen door het geloof in den verrezen Heiland leg de voor 'n wijle de menschelijke harts tochten en neigingen het zwijgen op. Alzoo werd, zij 't slechts voor een kor te spanne tijds, een gemeenschapsle ven mogelijk, dat niet van deze wereld is. Om drie redenen moet aan den com munist het recht ontzegd, zich op dit heerlijk schouwspel, dat de gemeente van Christus na het Pinksterwonder te aanschouwen gaf, te beroepen. 1. De communist droomt zich een menschenwereld, een maatschappij, waarin- allen alles 'gemeen zullen heb ben. Aan die gedachte waren de apostelen vreemd. Bij hen is het niet de maat schappij maar de gemeente des Hee- ren, zich in de wereld openbarend, die zich in deze weelde mocht baden. 2. Een beroep opde gemeente van Handelingen 2 kan ook daarom den communisten niet baten, omdat uit het bestaan dezer gemeenschap nim mer de conclusie is te trekken, dat een communistische maatschappij moge lijk zou zijn. Immers, slechts kort heeft deze goederengemeenschap be staan. Reeds in Handelingen 4 zijn symptomen van terugkeer tot normale verhoudingen te bespeuren en het vol gende hoofdstuk teekent ons in de ge schiedenis van Ananias en Saffira het einde van haar bestaan. Nergens is in het vervolg meer sprake van een ge meenschapsleven zooals we dat hier aanschouwd hebben. Wij hebben ook deze poging van de Jeruzalemsche gemeente, otn een com munistische maatschappij te vormen, zelfs onder de gunstigste omstandighe den, als een mislukking te beschou wen. 3. We merkten reeds op, dat de goe derengemeenschap als van lager orde vanzelf voortvloeide uit de geloofsge meenschap, die door den Heiligen Geest krachtdadig in de gemeente was gewerkt. Uit die geloofsgemeenschap putte men èn de begeerte èn de kracht om het eigen ik te vergeten en geheel op te gaan in de gemeenschap der hei ligen. Die geloofsgemeenschap, de eenige grond voor den maatschappij-vorm die men aannam, erkent het commu nisme niet en daarom is al hun pogen op gansch .anderen grondslag gebouwd dan dit wel abnormale en daarom tij delijke, maar toch zoo heerlijke wijl hemelsch schouwspel, dat de gemeen te des Heeren bood, nadat haar Mees ter haar met Zijn Geest had verrijkt. Wat wij hier aanschouwen is van oorsprong goddelijk werk van Boven, doelend op wat volzalige heerlijkheid in de gemeenschap der heiligen ons in den Hemel gegeven zij. De communistische droomen zijn van oorsprong slechts uit den mensch, beoogen ook enkel aardsch geluk en kennen niet de goddelijke kracht die de eerste gemeente heeft gedragen. Daarom missen ze levensvatbaarheid en moeten, in practijk gebracht, op de bitterste teleurstelling uitloopen. Ook de pogingen die in den loop der tijden zijn aangewend om een commu nistische maatschappij zij het ook op bescheiden voet in te richten, zijn steeds op mislukking uitgeloopen. Slechts één keer gelukte het, voor- zoover we weten, de gemeenschap lan ger dan eén kwarteeuw in stand te houden. Het was n.l. in 1675 dat de be kende secte der Labadisten, waartoe ook de vrome Anna Maria van Schuur man behoorde, op den huize Thetinga State bij Wiewerd in de nabijheid van Bolsward een communistischen kring stichtte, die tot in de 18e eeuw zich heeft staande gehouden. Het opmerke lijke hierbij is echter dat ook van de zen kriiig, bij al de dwalingen, die haar eigen waren, als van de eerste gemeen te mag worden getuigd, dat de goede rengemeenschap gedragen werd door de geloofsgemeenschap. Is deze voorwaarde vervuld, zoo is er althans een steviger grondslag dan de mensch leggen kan. Maar ook zoo zal een communistische samenleving niet kunnen bestaan. Als staatseenheid is het communis me nu reeds in Rusland een misluk king. Het communisme is nu reeds be zig sommige stellingen van 6 en 7 ja ren terug omver te werpen. Maar ook daar in Rusland, in een land met een gedweeë bevolking zooals geen tweede aan te wijzen, heeft het communisme elk verzet tegen zijn stelsel in bloed gesmoord. De communist moge alle mislukkin gen schuiven op dpri hals der tegen woordige maatschappijorde, die den mensch, niet alleen zijn geluk, maar ook zijn deugd roofde wij weten be ter. Neen, niet de maatschappij is de schuld van alles, want deze is ten slot te niet anders dan een complex van ze delijke verhoudingen, die beheerscht worden door den mensch. Uit 's men- schen hart komen alle ongerechtighe den voort. Hij is het, die alles bedierf, die ook de oorzaak is van het kwaad.' dat in de maatschappij zich openbaart. Geen enkele maatschappijvorm als zoodanig zal redding kunnen geven, zoo hij niet tevens in staat is 's men- schen hart om te zetten. En dit nu juist vermag hij niet. Er is geen wedergeboorte dan door den Zoon. Een iegelijk, die in Hem gelooft, zal het eeuwige leven hebben. Communistische droomerijen wor den door ons niet nagevolgd. Christelijke levenswijsheid leide on ze schreden en houde ons sociaal pad in het spoor van Gods geboden. STADSNIEUWS. STORMRAMP-COMITé. Bij het Stormramp-Comité 1927, ten behoeve van de nooden der slachtof fers van den cycloon in het Oosten van ons land zijn de volgende giften inge komen: P. C. M. H. f5.—; G. B. K. f 1.ge collecteerd tijdens de uitvoeringen der zangstukken door het koor van de Mij. tot Bevordering der Toonkunst op 23 Juni j.l. f 642.—; Mevr. S. A. C. v N.— v. d. P. f 10.— Giften worden nog gaarne ingewacht bij den Penningmeester, den Heer F. Muys van de Moer, Plantsoen 49 Lei den, postgiro No. 57471. INTERNATIONAL ASTRONOMICAL UNION. Op uitnoodiging van de Nederland- sche Regeering zal de „International Astronomical Union" in 1928 haar drie-jaarlijksch congres in Nederland houden van 513 Juli, onder leiding van haren voorzitter Prof. Dr. W. de Sitter. Na Rome in 1922 en Cambridge in 1925 is nu aan Leiden de eer te beurt gevallen dit congres te ontvangen. Reeds hebben de volgende autoritei ten zich bereid verklaard in een te vormen Eere-Comité zitting te nemen: Zijne Excellentie de Minister van. Bui- tenlandsche Zaken, Zijne Excellentie de Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, de Commissaris der Koningin in de Provincie Zuid-Hol land, de Burgemeester der Gemeente Leiden, de President-Curator der Uni versiteit alhier, de Rector-Magnificus der Universiteit, de Voorzitter van de Koninklijke Academie van Weten schappen. Aan Z. K. H. Prins Hendrik zal ver zocht worden het Beschermheerschap op zich te willen nemen. Ten einde den deelnemers aan het congres, komende uit alle werelddee- lem, een waardige ontvangst en een aangenaam verblijf hier ter stede te bereiden, is een voorloopig Comité van uitvoering gevormd, dat een beroep op aller gewaardeerde medewerking doet. Dit Coimité van ontvangst en rege ling noodigde reeds enkele personen uit tot een constitueerende vergade ring te houden ten Stadhuize op Woensdag 6 Juli a.s., des namiddags te 4 uur. BELASTING-OPHAALDIENST VAN DEN CHR. BESTURENBOND. Men schrijft ons: Er wordt in den laatsten tijd in de plaatselijke bladen heel veel geschre ven over de Belasting-Ophaaldienst, uitgaande van den Inspecteur der Be lastingen en den Ontvanger, filiaal houders de drie vakcentrales: Leidsche Bestuurdersbond, R.K. Volksbond en Neutrale Bestuurdersbond. Het gemak van dezen Dienst is dat de menschen, die belastingschuld heb ben, en de ervaring leert dat er heel wat zijn, van vervolging worden vrij gesteld, als zij zich maar bij dezen Dienst aansluiten. Achter dezen Dienst zit een motorische kracht. Wanneer de menschen worden vervolgd, beslag legging op loon of goederen dreigt, dan worden zij verwezen naar dezen Dienst waardoor zij dan „heel gemakkelijk" van. hun schuld en vervolging afko men. 't Is niet onze taak dezen Dienst aan kritiek te onderwerpen. Wij wil len alleen iets mededeelen over de Be lasting Ophaaldienst van den Chr. Besturenbond, die reeds sinds 16 Febr. 1925, de eerste dag dat de kwitanties werden aangeboden, werkt, in tegen stelling met den Dienst bovengenoemd die slechts enkele maanden oud is. Het was onzen Chr. Besturenbond opgevallen dat meerdere van de aan gesloten leden in moeilijkbeden ver keerden of verkeerd hadden omdat voor belastingschuld beslag was ge legd op loon of goederen, t Gebeurde wel dat leden door deze financieele moeilijkheden zich verplicht zagen voor het lidmaatschap der vakbewe ging te bedanken. Zooals altijd, trachtte de Chr. Be sturenbond bier in het belang van de leden werkzaam te zijn, waarom mid delen werden beraamd ook hier hel pend op te treden. Door den Chr. Be sturenbond werden enkele personen aangewezen of aangezocht om het be stuur in deze zaak van advies te die nen. Deze personen, tot een commis sie vereenigd, adviseerden over te gaan tot het vormen van een Belasting Ophaaldienst Een vergadering werd uitgeschreven en het bleek daar dat zoo'n Dienst reden van bestaan zou hebben, waarom tot oprichting werd besloten. De besturenbond stelde in de ver gadering waar tot vorming van dezen Dienst besloten werd o.m. vast, dat deze Dienst moest zijn en blijven een Dienst om degenen van de leden te helpen die deze hulp op prijs stelden. Bovendien moet deze Dienst zoo voordeelig mogelijk werken, opdat hier waarlijk van hulp gesproken moest kunnen worden. Winst maken mocht in geen enkel opzicht op den voor grond staan, hoewel anderzijds ook werd vastgesteld dat de Dienst zich zelf moest bedruipen. Hieruit volgt dat het allerminst de bedoeling was een Dienst van grooten omvang op te richten, een Dienst waaruit de Chr. Besturenbond een fi nancieel voordeel zou trekken. Hulp verleenen aan hen die hulp behoefden of wel deze hulp op prijs stelden, meer was de bedoeling niet. Onze opzet is, in tegenstelling met den Dienst van Inspecteur en Ontvan ger, een spaarsysteem. Daarmede wor den de arbeidersgezinnen het meest geholpen. Niet wanneer den eenen tijd niets, den anderen tijd iets en weer een anderen tijd van het jaar een zeer belangrijk bedrag moet worden be taald. Aan wekelijksche stortingen werd gedurende den tijd van bestaan reeds ontvangen een bedrag van 16.417.52. Al het werk aan dezen Dienst ver bonden wordt gratis verricht. In te genstelling met dien anderen Dienst, waar per week 5 cent moet worden betaald, betalen onze deelnemers slechts 3 cent per week voor bodeloon. Voor administratiekosten behoeft niets te worden betaald. Een opwekking te schrijven zj,ch bij dezen Dienst aan te sluiten ligt niet op onzen weg. Vrijwel ieder lid van de organisaties, aangesloten bij onze Chr. Besturenbond is bekend met het bestaan van dezen Dienst. Wie meent zelf voor de betaling van zijn belasting te kunnen zorgen heeft onze hulp niet noodig. Wie hulp noodig heeft of die hulp wenscht, kan zich al tijd bij ons vervoegen. DE TENTOONSTELLING IN DE STADSGEHOORZAAL. De belangstelling voor de tentoon stelling voor „Onze Voeding en Melk hygiëne is gisteren nog niet bijzonder groot geweest. Het duurt echter nog zeven dagen dat het Leidschee publiek zijn belangstelling kan toonen en we raden nogmaals onze lezers aan wan neer ze in de gelegenheid zijn een kijk je te gaan nemen. Gisteravond werd in de kleine zaal vertoond de film van den Nederland- schen Bond tot Bescherming van Zui-, gelingen. Deze film werd toegelicht door Dr. J. H. G. Carstens, Kinderarts te Utrecht. Uit den aard der zaak be stond het publiek dat naar dezen film kwam zien hoofdzakelijk uit dames en voor dezen is het dan ook een bijzon der leerzame avond geweest. Eerst werd een tooneel gegeven waarop ver toond werd, hoe de zuigelingverple- ging dikwijls is en hoe ze niet moet zijn. Een reeks van fouten in behan deling van de zuigeling passeerden de revue en als voornaamste fout daar van noemde Dr. Carstens het kunst matig voeden van het kind op den raad van een buurvrouw inplaats van het voeden aan de borst. Daarna werd een kijkje gegeven in een vuile boerderij, met een oude vie ze stal, waarin vuile vieze koeien, die gemolken worden door een vuil vies ventje van een knecht. Dat uit zulke Belangrijkste nieuws in dit Hommer. Binnenland. Opnieuw de kwestie-Dr. N. D. van Leeuwen in de classis-Drachten be handeld. Nadere berichten over den vfleft- tocht AmsterdamBatavia. De onderhandelingen over de wet houderskeuze in Amsterdam hebben geen resultaat opgeleverd. Buitenland. Het einde van den vliegtocht van Byrd. Dreigende kabinetscrisis in Japan. Nieuwe Albaneesche eischen inzake het conilict met Belgrado. Een motie van wantrouwen der ar beiderspartij tegen het kabinet-Bald- win. boerderijen geen hygiënische melk kan komen is duidelijk. Vervolgens vertoonde de rolprent de kinderkliniek en hoe daar de kleintjes verzorgd worden en daarna zag men verschillende tooneeltjes van de moe dercursussen en de consultatiebu- reaux. Dr. Carstens zei hierbij dat nog steeds in de opvoeding van de rijpere vrouwelijke jeugd vergeten wordt de verzorging van de zuigeling te loeren. Spr. was er van overtuigd dat men later hartelijk zal lachen om deze opvoeding omdat men dan zal inzien dat in de opvoeding van het meisje ook hoort het onderwijs in d© verzor ging van de zuigeling. Daarna vertoonde de film nog eeni ge model-boerderijen om tenslotte te eindigen met een kijkje in de Montes sorischolen. Een hartelijk applaus beloonde den spreker voor zijn leerzame toelichting bij de film. In verband met deze film kunnen we de bezoekers opmerkzaam maken op de stand van het Groene Kruis. In de ze stand is opgesteld, het razend mu seum uit Utrecht, waar vertoond wordt de zuigelingen-verpleging voor heen en thans. Elke moeder of toekom stige moeder dient deze stand gezien te hebben. Nog verschillende attracties staan op het programma. We vermeldden ze reeds in een vorig nummer. We komen nog nader op deze dingen terug AMBACHTSSCHOOL. De jaarlijksche verloting aan de Am bachtsschool heeft plaats op Vrijdag 8 Juli a.s. Blijkens advertentie in dit blad worden ouders en belangstellen den uitgenoodigd op Woensdag a.s. eens eèn kijkje te gaan 'nemen in de school, terwijl dan tevens een open bare les wordt gegeven. Wij kunnen eenieder die belang stelt in het Vak onderwijs te Leiden, aanraden eens te gaan kijken. GEM. DIENST VOOR SOC. ZAKEN. Door de Aid. Arbeidsbemiddeling van den Socialen Dienst zijn: Geplaatst mannen le h.jr. 1926 600 1927 1007 vrouwen 1926 120 1927 211 m. en vr. le h.jr. 1926 720 m. en vr. le h.jr. 1927 1218 LEZING VAN PROF. DR. KEESOM. Naar de Radio Luistergids meldt, zal Maandagavond a.s. om 8 uur 10 min. prof. dr. W. H. Keesom een lezing hou den over onderzoekingen in het Na tuurkundig Laboratorium alhier be treffende de gedragingen der stof bij zeer lage temperaturen. Deze lezing komt voor op het pro gramma van de A.N.R.O. en wordt uit gezonden door Hilversum. KAAGWEEK 1927. De Internationale en nationale Zeil en Motorbootwedstrijden en onderlin ge Zeil- en Motorbootwedstrijden, te houden op de Kagerplassen van 22 tot en imet 26 Juli zullen de eerste dag be staan in: Regelmatigheidswedstrijd, Vossenjacht, Ringsteken voor motor booten, vaardigheidswedstrijd voor motorbooten en Zeilwedstrijden met opensloepen, open scherpe jachten, 12- voets jollen voor Juniores en een estar fette-wedstrijd met 12-voetsjollen. Op 23 en 24 Juli zullen nationale wedstrij den gehouden worden met buiten boordmotoren en verder zullen op 23, 24, 25 en 26 Juli Internationale en Na tionale Zeilwedstrijden worden gehou den in verschillende boottypen. Op de ze dagen zullen ook gehouden wor den Team-wedstrijden voor de Regen boogklasse en wildzangwedstrijden, extra-wedstrijden voor Scheldejollen. Voor elk der wedstrijden rijn mooie prijzen beschikbaar. Het beloven interessante dagen te

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1927 | | pagina 1