NIEUWE LEIDSCHE COURANT VAN WOENSDAG 8 JUNI 1927 TWEEDE BLAD. waf DE BLÜËi ZEGGEN. Wat te Genève gebeurde. Naar aanleiding van het bericht dat de heeren Amelink en Serrarens de hulp van den heer Colijn noodig had den om het woord te kunnen voeren omdat de heer Oudegeest hun dat. niet toestond gaf ook de heer Stenhuis in De S t r ij d daarover zijn afkeuring. Hier volgt het oordeel van „De Strijd" onverkort. „Wij weten niet, of deze mededee- 'ling (in bovenstaand citaat n.l.) juist is Mocht dat 't geval zijn, dan betreu ren wij de houding van Oudegeest ten zeerste. De kerkelijke vakbeweging is in Ne- derland nu eenmaal een arbeidersbe weging van beteekenls, die niet op zulk een manier mag worden behan deld, zooals Oudegeest, naar hier be weerd wordt, in 'Genève schijnt te hebben gedaan. Indertijd heeft het N.V.V. zich op advies van het I.V.V. verzet tegen het recht der Christelijke vakbeweging op vertegenwoordiging. Dat hebben we toen verloren, gelijk wij persoonlijk hebben verwacht. Er wordt geen enkel belang door gediend, «om op de int. conferenties tegenover de vertegenwoordigers van de Chr. vakbeweging een andere houding aan te nemen dan tegenover een fatsoen lijk man. De Chr. vakbeweging imoge ons on- aangenaam zijn, we moeten haar niet zoo bestrijden. Dat is geen bestrijden meer, doch pesten". Geen bestrijden, maar,pesten. Dat is het scherpe oordeel van „De Strijd" over de houding van den leider der eigen socialistische Internationale. Deze indruk maakte het verwaten en laatdunkend optreden van Oudegeest zelfs hij eigen geestverwanten. Daar is geen woord Fransch bij. Een verdiende afstraffing van eigen colle ga's voor de aangenomen houding, waarvan de toeleg bovendien nog to- taal mislukte. Nu komt echter „Het Volk" van gis teravond met de volgende verkla ring van Oudegeest: „Als de kat van huis is, dansen de muizen", zegt een Fransch spreek woord. En de „waarheidslievende" lei ders der Calvinistische vakbeweging in Nederland denken van mijne afwe zigheid gehruik te kunnen maken, om eens een nieuw relletje tegen mij op te kunnen zetten door mij van „bene penheid, bekrompenheid" enz. te be schuldigen. Bij al'de onchristelijke ge bleken, die mij eigen zijn, en dat zijn er zeker niet weinige, zal niemand, die mij kent, ooit benepenheid of bekrom penheid bij mij opgemerkt hebben. En dit alles, omdat ik.... mijne techni sche raadgevers, de H.H. Amelink en Serrarens, tijdens de economische con ferentie de volle vrijheid gelaten heb te spreken en te stemmen zooals zij wilden, evenals ik dat reeds in 1919 te Washington gedaan heb, toen Serra- :rens. Baas en Holtrop mijn technische raadgevers waren. De heer Amelink, die, dank zij mijne royaliteit en loyaliteit in een kommis- sie heeft kunnen werken, heeft klaar- blijkelijk dit relletje op touw gezet. Waarheid is, dat, indien ik liet niet gewild had, mijne beide technische raadgevers niets hadden kunnen doen, zelfs niet met de tusschenkomst van den heer Colijn. Serrarens en Amelink waren mij toegevoegd als adviseurs en niet aaii den heer Colijn, zoo dat ik het recht gehad zou hebben mijn advi seurs het optreden te beletten, waarte gen de heer Colijn, noch een der an dere gedelegeerden iets zou hebben kunnen dPen. Ik heb nlij voor meer dan één hom missie la.ten inschrijven, teneinde mijn adviseurs de gelegenheid te geven aan de werkzaamheden deel te nemen; de christelijke arbeidersvertegenwoordi gers zijn uitgenoodigd aan de vergade ringen der arbeidersgroep, die ie dóren morgen gehouden werden, deel te ne- mien (hetgeen zij niet gewild hebben). Wei ver dat ik ben op ©enigerlei wijze zou hebben belemmerd, heb ik reeds een der eerste dagen der konferentie, FEUILLETON. DORPSTOONEELEN. 15-4) o „Jij zult nu eeais iets leeren, Koning" antwoordde Esser zeer beslist, „wat ge uw geheele leven nog niet geleerd hebt, werken. Als gij doorgaat uwe kinderen te laten bedelen, komen ze in het verbeterhuis, en als uw vrouw bedelt, komt ze in de gevangenis, en als gij zoo voortgaat, als tot nog toe, breng ik je in het tuchthuis." Als een aangeschoten ever rende de lange Koning weg. Een paar dagen later, bij 't vallen van den avond, verscheen de roode Hertog hij den onderwijzer en gedroeg zich zeer geheimzinnig. „Daniël Koning wil hier vandaan," fluisterde hij. „Nu, dat is een ware zegen," ant woordde Volleer. „Ja., maar hij wil, zooals Keizer mij gezegd heeft, u, ik weet niet wat, voor liegen en geld van u leenen. Geef u hem maar geen geld, dat ware zoo goed als weggeworpen." „Ik heb in 't geheel geen reden, dien deugniet geld te geven." „Ik dacht, mijnheer de onderwijzer, dat u 't misschien toch doen zoudt, U hebt mij toch ook geholpen." „Dat is echter toch heet wat anders, Hertog. Gij zijt toch een fatsoenlijke kerel, die eerlijk zijn brood verdient." toen Serrarens mij zeide, dat hij spre ken wilde, gezegd: „officieele permis sie' geef ik niet, die is niet noodig, spreek zooveel je wilt". Zoowel Ame link als Serrarens, die het werk te Ge- nève kennen, weten, dat de adviseurs, behalve het stemrecht, steeds dezelfde rechten hebben als de gedelegeerden. Deze rechten heb ik den beide heeren volledig ingeruimd. De bepaling, dat de technische adviseur alleen het woord mag nemen met toestemming van zijn gedelegeerde, wordt alleen toegepast, wanneer een gedelegeerde niet wenscht, dat zijn adviseur het woord neemt. Zooals dus blijkt, heb ik den heeren alle mogelijke vrijheid gegeven, zoo dat de groote toevlucht Colijn volko men overbodig was. En als het „Handelsblad" heel ge wichtig een onderzoek wenscht naar mijn benepenheid en bekrompen heid" dan sta ik ter dispositie. Den 15den dezer maand hoop ik weer in het land te zijn om voor een enquête kommissie te verschijnen". Wij twijfelen niet of onze mannen zullen Oudegeest wél van antwoord dienen. KERK EN SCHOOL. NED. HERV. KERK. Beroepen: Te 's-Gravenzande (2e pred.plaats), G. Elzinga, te Rinsuma- geest; Te Krabbendijke, J. Neeleman, te Eikerzee. GEREF. KERKEN. Beroepen: Te Ternaard, G. C. Berkouwer, cand. te 's-Gravenhage. Te Achtum (Fr.), P. Goossens, cand. te Amersfoort. Te Tzum, G. H. de Jon ge te Lutjegast. Bedankt: Voor Anna Jacobapol- der,*J. W, van Tol, te Scharendijke. Voor Den Ham, C. van der Laan te Anjum. CHR. GEREF. KERK. Tweetal: Te 'Haarlem (2e pred. plaats), H. Hoogen doorn, te Bunscho ten; en G. Wisse te Utrecht. Te Leerdam, T. W. de Bruin te Veen en daal en K. Groen te Baarn. Beroepen: Te Dokkum, A. H. Hil- bers, te Enschede. DOOPSGEZINDE GEMEENTE. Aangenomen: Naar Stavoren en Molkwerum. Mej. A. J. van den Ban, prope. te Haarlem. BEVESTIGING. INTREDE EN AFSCHEID. Ds. J. G. Fernhoüt hoopt 26 Juni e.k. afscheid te nemen van de Geref. Kerk te Boskoop vfegens vertrek naar Ban doeng. Ds. W .M. A. Kalkman hoopt Zon dag 24 Juli afscheid te nemen van de Ned. Herv. Gem. te Werkendam en Zondag 31 Juli zijn intrede te doen te Katwijk aan Zee: Als bevestiger zal optreden Ds. B. J. van Heyningen, em.- predikant van Bussum, te Rijswijk (Z.-H.). BEROEPBAAR. De heer L. van der Zanden, theol. docts. te Putten, zal thans gaarne een eventueel beroep uit de Geref. Kerken in overweging' nemen. Bs. F. A. DEN BOEFT. Naar we vernemen is Ds. F. A. den Boeft, Geref. predikant te Amersfoort, Hemelvaartsdag j.l. tijdens de gods dienstoefeningen ongesteld geworden. Hoewel hij spoedig weer herstelde, bleek eenige rust toch gewenscht, waarom hij met twee maanden zieken verlof naar Domburg is vertrokken. Ds. H. P. M, G. DE WALLE. Vandaag viert Ds. H. P. M. G. de Walle, Geref. predikant, te Oenkerk zijn zilveren ambtsjubileum. De jubilaris werd 6 Maart 1877 ge- horen, studeerde aan de Theol. School te Kampen en aanvaardde het ambt té Scharnegoutum, vanwaar hij na 8 jaar naar Helder vertrok om in 1913 te Zaanslag zijn intrede te doen. Sinds 30 Jan. 1921 dient de jubilaris zijn te genwoordige gemeente. Voor de clas sis Leeuwarden veruit de jubilaris een 4-tal deputaatschappen, terwijl hij van wege de Part. Synode van Friesland- Noord deputaat is voor art. 19 K.O. Toen lachte Hertog over geheel zijn gezicht. Nadat hij daarna nog lang en breed de levensgeschiedenis en de voortreffelijkheid zijner geit uiteen ge zet en verteld had, hoe zijn vrouw zichtbaar herstelde, en in het voorjaar wel wederom geheel op de been zou zijn, keerde hij bevredigd huiswaarts. En werkelijk, den anderen dag meld de zich de lange Koning aan. Met ern stig gezicht vertelde hij, dat zijn vader gestorven was, dat hij met vrouw en kind naar de begrafenis wilde, doch geen reisgeld had en oqk voor de kin deren nog nieuwe kleeren moest koo- pen. Of mijnheer de onderwijzer zoo goed wilde zijn, hem honderd mark voor te schieten. „Dat moet wel een verre reis zijn, of gij wilt eerste klas reizen, zooals een regeerend vorst, lachte Volker. „Geef u verder geen moeite meer, mij wat voor te praten. Ga liever naar uw vriend Hode.1. Die zal je zeker gaarne helpen. Overigens heeft de timmerman hier een gat gelaten. Geen woord meer. Koning, gedachtig, hoe vlug hij reeds eenmaal van uit het schoolhuis met den neus in den wind gezet was, gïhg, zonder het nog te wagen een ant woord te geven. Toen de maand Maart haar intrede deed, hield hij met hebben en houden zijn uittocht uit Hartenhausen. Slechts twee personen treurden over zijn vertrek, de waard, I-Iodel en Chris- tiaan Mowel; gene, omdat hij een goe den klant, deze, omdat hij een drink- Donderdagavond zal het jubileum met de gemeente gevierd worden. NED. HERV. TE EMDEN. Te Emden is Pinkster-Zondag in de Duitsch Evang. Gemeente een gods dienstoefening gehouden, waarin de predikant den velen Nederlanders, die tegenwoordig waren, in den dienst voorging in hun landstaal. Elke maand zal van nu af een pre dikatie in het Nederlandseh worden gehouden. Zooals hekend bestaat te Emden se dert vele jaren een Geref. Kerk behoo- rende tot de Oud Geref. Kerken in Pruisen. DE NED. HERV. GEM. TE DELFT. Te Delft besloten Ned. Herv. Kerke- raad en Kerkvoogdij, naar we uit goe de bron vernemen, telkens des Zon dagsavonds een der Ned. Herv. Kerk gebouwen beschikbaar te stellen voor predikanten van den Geref. Bond. De Evangelisatie aldaar door Ds. P. Zandt gesticht, wordt dus overbodig. HET HOSPITAAL-KERKSCHIP. Het hospitaal-kerkschip „De Hoop" is gistermiddag voor den eersten tocht in dit seizoen van IJmuiden naar de haringvisscherij uitgevaren. DE THEOL. SCHOOLDAG DER CHR. GEREF. KERK. Op den a.s. schooldag der Chr. Ge ref. Kerk, welke D.V. Donderdag a.s. te Apeldoorn zal worden gehouden, zal het openingswoord worden gesproken door Ds. A. H. Hilbers van Enschede en wel ter vervanging van Doc. A. v. d. Heyden, die, hoewel vooruitgaande, door lichaamszwakte is verhinderd. Des morgens zal optreden Ds. K. G. van Smeden, van Kampen, met het onderwerp: „Israël mijn Eerstgebo rene", en des middags Ds. G. Wisse, van Utrecht, met het onderwerp: „Schriftuurlijke Grodsvrucht". Het slot woord zal gesproken .worden door Ds J. W. Geels, van Apeldoorn. CHR. NATIONAAL ZENDINGSFEEST Op het Chr, Nationaal Zendingsfeest, dat Woensdag 6 Juli op het Koninklijk landgoed „Raaphorst" onder Wasse naar gehouden wordt, zullen als spre kers optréden. Ds, Joh. Rauws, wel komstwoord; Prof. Dr. J. R. Slotema- ker de Bruine, Minister van Arbeid: Openingsrede; Ds. J. C. Aalders, pred. te Amsterdam, vroeger te Batavia: „Kinderwerk en zendingszegen"; Dr. J. H. Bavinck, pred, te Heemstede, vroeger te Bandoeng: „De boodschap van het Westëh aan de volken in het Oosten"; H. Bielke, zendeling in Suri name: „Johannes Hus, Suriname en wij"; J. G. Brouwer, kolonel Leger des Heii's': „China"; Ds. D. Croinmelin, oud zendingsconsul:„De hoop van Indië"; Ds. C. Ferguson, pred. te 's-Gravenha ge en Ds. P. G. de Vey Mestdagh, pred. te Rotterdam: Jeugddienst; Mevrouw J. M. 'Hofman—-Stolk,. vroeger in Pos- sö; „Zijn de heiderien gelukkig?"; Ds. H. Janssen, Leger- en Vlootpredikant in algemeenen dienst: „Een oude schuld"; A. J. dé Neef, zendeling op Nieuw-Guinea; „Toeschouwers en deel genooten"; Ds. Jac, van Nes, predikant onder Israël:. „Een tijding uit Boeda pest en Warschau"; Ds. M. J. Pun- selie, pred. te Leiden: „Geestdrift"; Ds. R. Dijkstra, predikant te Amsterdam: „Slotrede". De openingsrede vangt aan te tien uur, de slotrede te half zes. GITTEN EN LEGATEN. Ten behoeve an de Gereformeerde Kerk van Rotterdam is van N. N. een gift van f 1000 ontvangen, te verdeelen voor verschillende doeleinden. Bij Ds. B. J. C. Rijnders, Zendings- director, werd van N. N. een gift ont vangen van f 1000 voor de samenwer kende Zendingscorporaties. VRIJBENEERSVEREENÏGING DE DAGERAAD Gisteren is op het congres te Haar lem van de vereeniging De Dageraad een bespreking gehouden over het voorstel van het hoofdbestuur om den naam van het weekblad der vereeni ging te veranderen in De Dageraad, verworpen; de naam van Vrijdenker bleef gehandhaafd. gezel van gelijk uithoudingsvermogen verloor. Daags daarna kwam Volker langs 't door Koning verlaten huis. Daar schoot hemplotseling de gedachte door het hoofd: „dat huis ware een woning voor Herman Lotz en zijn meisje Karlientje Joekel." Spoorslags snelde hij over de weiden naar den burgemeester. „Hm," meende deze, „ik geloof niet, dat Herman in dit huis van de gemeen te gehuurd zal willen wonen. Daar voor is hij een boerenzoon en heeft hij een boerenkop." „Dat behoeft ook niet, dat behoeft ook niet," antwoordde Volker haastig, „hij kan het huis toch koopen. Ik ge loof, dat de gemeente, welke den va der hulpeloos liet ten ondergaan, den zoon gaarne helpen zal om wederom een tehuis te krijgen. Hoeveel heeft dat huis gekost?" „Tweehonderd daalder. Maar of Herman dat betalen kan?" „Nu, waartoe bestaat dan de boeren leenbank? Ik weet reeds iemand, die voor Herman borg blijft, als 't er op aankomt!" „Wie dan?" vroeg Esser. „Gij zelf, daarvoor ken ik u toch te goed!" De burgemeester lachte luid: „dat is eerst iemand eens fijn aan den pols voelen." Ernstig voegde hij er echter aan toe: „Ier wille van zijn vader, wil .ik voor hem doen wat ik kan." REVOLUTIE EN GODSDIENSTEN IN CHINA. Bijzonder belangrijk is bet na te gaan, welken invloed de revolutie in China oefent op de ontwikkeling der verschillende godsdiensten. Het rationalisme, dat er thans den boventoon heeft, is blijkbaar niet be vorderlijk aan het Confucianisme, hoe wel dit rationalistische en agnostische tendenzen heeft. Van alle kanten komt bericht, dat de invloed van het Confucianisme af nemende is. De mooie tempels wor den verwaarloosd; overal dienen ze als kwartier voor de doortrekkende sol daten. Van de pogingen om het te doen herleven merkt men niets. Met betrekking tot het boeddhisme zijn de berichten zeer verschillend. In sommige plaatsen zijn de boeddhisti sche tempels verwaarloosd en ver woest. In vele plaatsen zoekt men de vroegere gemeenzame voorstellingen van hemel en hel, vangeluk en ellen de tevergeefs. Verscheidene tempels zijn veran derd in restaurants en speelholen. In Kanton is een massale confisca tie geweest. Alleen uit Hoenan komen berichten van herbouwing van tem pels, vooral onder invloed van gene raal Tang van het Kanton leger. Ook in Nanking en Ningpo vindt men goed onderhouden tempels en daarnaast gebouwen voor retraite en godsdienst onderwijs. In Ningpo heeft men zelfs een weeshuis met 'n school volgens het Dalton-systeem onder lei ding van een boeddhistischen moder nist. Er zijn volgens het „China Christian Yearbook" verschijnselen, die wijzen op een opleving van het boeddhisme. Het aantal boeddhistische vereeni- gingen neemt toe, en er wordt veel lite ratuur uitgegeven. De boeddhistische filosophie houdt vele jonge geleerden bezig. Er wordt ook veel gewerkt on der de gevangenen en'ten behoeve van de weezen. De aanraking met 't Wes ten heeft het boeddhisme hier en daar een prikkel tot nieuwe ontwikkeling van activiteit gegeven. Deze godsdienst heeft echter in Chi na geen nationale organisatie. Daarin staat het achtte bij de Protestansche en R. Kath. Zending. Elke boeddhisti sche tempel is een grootheid op zich zelf zonder verband met andere. In de toonaangevende boeddhistische kringen gevoelt mij hoe langer hoe meer behoefte aan een sterken band. Meer aandacht vraagt de toenemen de groei van syncretische bewegingen. Hoewel in wezen hetzelfde, vertoonen zij toch verschillende vormen. Er is een vereeniging T'ong Shen She de vereeniging van al wat goed is die tracht te combinéeren het confu cianisme, het taoisme en het boed dhisme. Er zijn twee andere, „het be grip van het goede", en »de groote weg tot de bron aller dingen", die moham medanisme en Christendom met de 3 genoemde godsdiensten van China in verband brengen. Twee kleine vereeni gingen zoeken alle godsdiensten te combineeren. Het ledental dier vereeni gingen is niet groot, maar wel haar in vloed, daar zij uitdrukking geven aan de geestesgesteldheid der Chineezen. In het hoofdkwartier van Tao Yoean de groote weg tot de bron aller din gen te Tsinafu, vertoont men de em blemen van de vijf godsdiensten en ook fotografieën op glas van de stich ters dier vijf godsdiensten en van God zelf, de laatste verkregen door het een voudige middel van de lens op den he mei te richten. In de groote zaal hangt een bus met Engelsch en Chineesch op schrift: voor liefdadige doeleinden". Deze bewegingen wijzen op zielsbe- hoeften die niet zonder eenigen vorm van godsdienst kunnen worden bevre digd, maar het is de vraag, of zij be vorderlijk zijn voor de doorwerking van bet Christendom. BINNENLAND, G. G. VAN AS. f Te 's-Gravenhage is overleden de lieer G. G. van As, inspecteur bij het Lager Onderwijs in de inspectie Delft. De heer G. G. van As was vroeger hoofdredacteur van het C.-H. dagbla«i „De Nederlander en heeft tal van hoe ken geschreven onder het pseudoniem Terstond schreef Volker een brief aan Herman Lotz te Marburg en reeds den volgenden dag in den namiddag was deze in Hartenhausen. Dadelijk bezichtigde hij met den bur gemeester het huis, dat bestond uit een woonkamer, een keuken, nog een vertrek en een kleinen zolder. Het zag er evenwel vrij verwaarloosd uit. Herman vroeg naar den koopprijs. „Zeshonderd mark, wat het ons ge kost heeft, zult gij ook wel moeten ge ven; doch dan laten we het voor u van binnen en buiten fatsoenlijk in orde brengen. Daarvoor zal ik wel zorgen. Herman Lotz antwoordde niet, hij bezichtigde het stukje grond en het tuintje achter het huis. Daarna haal de hij een duimstok uit den zak en begon de grootte te meten. „Wat zijt ge toch van plan, Her man?" „Ik wil eens zien, of hier op den duur een schuur en een stal gebouwd kan worden." De burgemeester knikte toestem mend. Het kalme, vastberaden karak ter van 'Herman beviel hem buitenge woon. Toen gingen beiden naar den onder wijzer. Daar deelde Herman een en an der mede omtrent zijn vermogen. Kar lientje had van vroeger en nu van haar dienst in Gieszen minstens zes honderd mark gespaard. Hij had van de nalatenschap zijns vaders en van zijn loon ook bijna driehonderd mark op de spaarbank in Marburg staan. Zij MN HET ZOEKLICHT. Leiden, 8 Juni 1927. De gemeenten Rijswijk en Voorburg hebben op luisterrijke wijze feest ge vierd naar aanleiding van het feit, dat zij niet zullen worden opgeslokt door Den Haag. Ik heb mij daar ook over verheugd, omdat ik als goed anti-re volutionair niet met de centralisatie gedachte kan dweepen die een kind is is van de revolutie. Merkwaardig is echter, dat diezelfde groote gemeenten, die zoo'n landhon- ger hebben, zelve gaan inzien dat zij haar gebied niet meer overzien kun nen en het nu weer gaan verdeelen in „Centrum", „Noord", ,Zuid" enz. zoo als dat in Amsterdam geschied is. Dus nu sturen ze zelf weer den kant van decentralisatie op: het dogma moet wijken voor de eischen van 't praoti- sche leven. Ik kan trouwens heelemaal niet be grijpen waar die annexatie-zucht toe dient. Waarom kan hier te lande niet wat b.v. in Brussel wel mogelijk is, welke stad uit 'n stuk of tien gemeen ten bestaat. Of zouden de booze tongen gelijk heb ben, die zeggen dat 't op de belasting centen van de bewoners der randge meenten gemunt is? OBSERVATOR. „G. Schrijver", o.a.: De lichte last, Ont wapend, Het eenzame pad, Vage Figu ren; ook eenige jongensboeken. Mr. TROELSTRA ZIEK. Naar „Het Volk" verneemt, is mr. P. J Troelstra Zaterdag door een zeer lichten aanval van beroerte getroffen. Voorioopig meet hij absolute rust hou den. Zijn toestand is bevredigend. STRIJD TUSSCHEN BURGE MEESTERS. Van Velsen naar Wijk aan Zee rij den 's zomers tal van autobussen, die vele van de te Velsen met de booten aankomende Amsterdammers naar het strand vervoeren. De burgemeester van Beverwijk heeft nu aan de auto busondernemers uit Velsen verboden in Beverwijk te stoppen voor het in- of uitlaten van reizigers. De burgemees ter van Velsen heeft daarop onmiddel lijk aan de Beverwijksche onderne ming, die van Velsen naar Wijk aan Zee rijdt, verboden standplaatsen bij het bootstation in te nemen. „MAAKT" EEN LUIDSPREKER MUZIEK? De advocaat-generaal bij den Hoo: gen Raad, Mr. Besier, nam gisteren conclusie in de zaak van G. A., café houder te Sliedrecht, die voor den kan tonrechter aldaar en vervolgens voor de rechtbank te Dordrecht is veroor deeld tot 1 gulden boete, omdat hij, in strijd met hetgeen de politie-verorde- ning te Sliedrecht voorschrijft in zijn café muziek had ten geboore gebracht door middel van een radio-luidspreker Mr. Besier concludeerde tot vernie tiging van beide vonnissen en terug wijzing der zaak naar het kantonge recht te Sliedrecht, op grond van art. 393 Wetb. v. Strafv. Bij den aanvang van bet onderzoek was namelijk ver zuimd, een nadere opgave te doen van het feit, dat den verdachte was ten las te gelegd. Arrest 27 Juni. DE KEUR VAN HARING. Morgenmiddag wordt in Den Haag een protestvergaderang gehouden van belanghebbenden bij den haringhan- del, tegen het ontwerp van wet op de keur van haring. SPONTANE STEUN. De directie van de Machinefabriek Gebr. Stork en Co. heeft van de zijde van het personeel het voorstel ontvan gen de geheele fabriek één uur te doen overwerken (op a.s. Donderdag) en het aldus te verdienen geld ter beschik king te stellen van het Comité voor de Stormramp. De directie kon zich zeer wel met dit voorstel veerenigen en verbond daaraan de toezegging, dat de vennoot schap een gelijk bedrag als het door het personeel op deze wijze bijeenge brachte aan bedoeld comité zal afdra gen. konden dus het buis terstond betalen en hielden dan nog wat over voor het aanschaffen van huisraad. „Ei, dat bevalt mij," glimlachte Es ser, „gij tweeën kunt het nog tot iet9 brengen." Dan dacht hij een oogenblik na. „Hoor eens, Herman, hoe zou 't zijn, als gij de gemeente voorioopig slechts tweehonderd mark. op afbetaling be hoef det te geven? Dan kondt gij u een kleine schuur en een stal bouwen. Ver laat er u gerust op, alle boeren helpen u daarbij; het zal u niet veel kosten, en voor een paai' honderd mark spreek ik u bij de leenbank goed. Gij kunt dan een varken en een geit houden en komt van lieverlede wederom tot een klein bezit." Ook Volker sprak in dien geest. „Gij moet het goed overleggen. Kort na Pa- schen worden de schoolakkers en wei den opnieuw verpacht. De meeste pachters willen ze niet behouden, daar ze van de laatste veiling land genoeg hebben. Gij kunt daar dus zeer billijk een paar stukken grond krijgen." Herman staarde nadenkend op den grond. „Neen", antwoordde hij plotseling en richtte het hoofd op, „ik doe het niet. Ik wil niet met schulden beginnen. De schulden hebben mijn vader in het ver derf gestort en in 't graf gebracht. Nee, wij zijn allen sterfelijk, hoe zou mijn Karlientje daar zitten, als God mij eens wat vroegtijdig tot zich riep". (Wordt vervolgd.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1927 | | pagina 5