NIEUWE LEIDSCHE COURANT VAN DINSDAG 17 MEI 1927 TWEEDE BLAD. WAT BE BUDEH ZEGGEN. Origineel en fijn diplomatiek. Originaliteit, schrijft de Stan daard, kan men den Amsterdam- schen communisten evenmin ontzeg gen als fijnen diplomatieken zin. Originaliteit komt uit in .het voorstel door den lieer Wijnkoop en de zijnen ingediend bij den Amsterdamschen Raad om aan de Regeering te verzoe ken, Burgemeester De Vlugt zijn rood paspoort te geven. Een cynisch singulier novum is wel de poging om een Amsterdamsch Bur gemeester dergelijken smadelijken af tocht te bereiden. Zeer ernstige redenen moeten dan ook aanwezig zijn om zulk een onge- wonen stap te motiveeren. Die redenen bestaan en de heer Wijnkoop noemt ze in de schriftelijke toelichting tot zijn voorstel. Die redenen zijn: le. aanranding van hoogheid van den Raad, door den kaakslag dien de Burgemeeser aan het interpellatierecht van den Raad gaf door zijn verzoek tot interpelleer©n af te wijzen; 2e. verkrachting van de Grondwet, de basis van ons geordend staatsleven; 3e. vertrapping van de geestelijke vrijheid door de aantasting van liet volksvermaak door censuur op films en met name door het dans- verbod op den vrijen Zondag. Is 't niet origineel, den revolutionai ren communist té zien strijden voor 't palladium der grondwet en het con stitutioneel recht van den Gemeente raad? Is het niet origineel den verkon diger van de „Verelendungs-theorie" te hooren jerimieerén over de belem mering van het volk in zijn jolijt door liet onderdrukken van den publieken dans op Zondag, „den vrijen Zondag"? Origineel is liet, maar iioe staat het met den fijnen dipiooiiatiekeii zin? Een grove aanval op Amsterdam's Jïoogsten magistraat schijnt liet, maar een meesterlijke diplomatieke terecht wijzing van de Sovjet-autoriteien in Moskou is het Met de machthebbers in Moskou ligt gelijk bekend is, de heer Wijnkoop overhoop. In Moskou weet men niet 'van een grondwet, van constitutioneel© rechten van burgerrechten, van geestelijke vrij lieden dat alles wordt vertrapt en vertreden. Daartegen wil onze Amsterdamsche heer Wijnkoop- zijn protest uitbrengen; hij richt zich echter niet direct met een felle aanklacht tot de Bolsjewisti sche meesters; de Amsterdamsche Burgemeester wordt als mikpunt ge kozen. Ziet eens, zoo wordt den Sovjet heeren te 'Moskou toegeroepen, om die wisse-wasjes willen wij den Amster- datmsahen magistraat reeds afzetten, wat betaamt dan wel niet tegenover u, die zooveel erger zondigt? Is h'et niet fijn diplomatiek omwoeld -dit protest via Amsterdam contra Ge- nèvö. Niet volleerd. De Rotlei'da 111 m e r schrijft 'naar aanleiding van den aanval van „De Banier" dor S.G.P. o»m. het vol gende: Voor het bitter-persoonlijk optre den van „Do Banier", die op de groot ste vijanden ziet, daar, waar men denzelfden weg ten Leven wenscht I te gaan is wel een dubbele verkla ring te vinden» Eerstens is de Staatkundig Gere- formeerde Partij nog jong en haar j orgaan „De Banier" insgelijks. De ge I sckooldheid is dan nog niet zoo aan wezig. De burgerlijke beleefdheid gaat soms in het gedrang komen en wat og escger is, de broederlijke liefde versmelt zoo ras. Hier kv,mt bij, dat de jeugd, ook de politiek.© jeugd overwinnen wil tot eiken yrijs. Tegenstand verbittert en ontroctft de rust. Maar vooral de stoot der beginse len 'tegen de practijk van het leven kan, de nieuwe partij als het ware doeö opspringen, niet van vreugde, vnnar van bitterheid. En dan is in de o e gen der nieuwelingen in het leven d'3 politiek het allerhoogste gewor den en wijken al de andere stukken van het leven naar achteren. Met de jaren wordt dat wel beter. Dan komt er een tijd, dat men er naar streeft, op -een dusdanige wijze van gedachten te wisselen, vooral met geestverwante personen en bla den, dat beider geestelijke wasdom er door bevorderd wordt. Noch een menseh, noch een blad, kan tot eigen bevrediging leven uit de bron van bitterheid. Zóó leert de doodgewone ondervinding, en de Spreukendichter vertelde het al vóór KERK EN SCHOOL. NED. HERV. KERK. Beroepen: Te Reveskes-Oterdi^fr-i •J. N. Drost. N.O.I. Predikant te 's-Gra- venhage. Te Sommelsdijk, F. vanjAsch te Den Ham. Te Vriezen veen (toez.), H. W. J. C. Hanselaar te Zevenbergen. Te De urne c. a. T. G. Meester te Helena veen. Te Nieuw Vennep (toez.), A. Eij- mans te Cham en a. d. iJsel. Aangenomen: Naar Monster, G. (Enkelaar te Ter Aar. Naar Opwierda, L. J.. Wesseldijk te Wannieperve&n. Bedankt: Voor Garmerwolde (toez.) H. W. Bloemhoff te Warfhuizen. GEREF. KERKEN. Beroepen: Te Haamstede, G. C. BerkouW'C-r, Cand. te Ben Haag. Te Warf fum, G. de Jager te Doornspijk. Te Den Ham, E. v. d. Laan, teAnjum. T© Baren drecht, W. H. den Houting te Huizum. Te Franeker, J. D. Wielenga te Hoofd dorp. Te Tornaard, E. de Jong, Cand. ie Rotterdam. GEREF. GEMEENTEN. B e r o e pen: T© Vlaardingen, H. Kie viet Jr., te Veenendaal. BEVESTIGING. INTREDE EN AFSCHEID. Zondag nam Ds. K. J. Kremer af scheid van de Geref. Kerk te Gees met een predikatie ever Hand. 8 :39. Na de predikatie werd in 't bijzonder afscheid» genomen van ouderlingen en diakeneQ van Ds: G. Ubbink van Zweeloo van Ds. F. Slop van Nieuwlande en van de cat© chisanten. Namens körkeraad en gemeente werd het woord gWoerd door ouderling J. Wolting, van ^winderen. Hij bracht Ds. Kremer dank voor alles wat deze voor de gemeente van Geef? heeft gedaan en wenschte hem (rods besten zegen toe voor persoon en arbeid. Voorts werd den scheidenden leeraar een hartelijk vaarwel t©geroepen door Ds. G. Ubbink van Zweelco, namens d? classis Coevor- flen en de Kerk van Zweeloo en door Ds. F. Slomp van Nieuwlande, namens de Kerk aldaar. Op verzoek van ouderling Wolting werd gezongen Psalm 121 4. Zondag had1 de intrede plaats van Ds. Winkelman in do Geref. Kerk te Ede. I*> bevestiger, Ds. Schaafsma, uit Lunteren, had tot tekst gekozen Joh 3 29 en' 30. Op zijn verzoek werd Ds. Winkelman staand© toegezongen Ps. 134 vers 3. In een overvolle kerk verbond zich Ds. Winkelman in den avonddienst aanzijn nieuwe gemeente met een predikatie over 1 Corinth© 1:2. Na de predikatie richtte J)s. Winkel man een enkel woord tot Ds. Schaafsma, den consulent, tot Ds. Drenth van Wolf- hez©. tot het Gemeentebestuur, vertegen woordigd door den Burgemeester Mr. Dr. C. 0. Ph. Baron Creutz, ©n den Se cretaris, den heer 0. R. Berger, tot d©n kerkeraad, tot de gnancieele commi» sie, tot de Fredikanten van naburige ge meenten, tot de Hoofden van Chr. Scho len en hun personeel, tot de gemeente, de catechisanten en de ver&enigingen. Daarna werd het woord gevoerd door den heer Dcuwes, namens kerkeraad en gemeente, door Ds. Van Schelven, na mens de Classis en door Ds. Drenth na mens de naburige kerken. DE THEOL. SCHOOL TE KAMPEN. Op Vrijdag 27 Mei zal in de auia van de Theol. School ie Kampen de tweed© Sociale Dag worden gehouden, 's Mos gens hoopt op te treren Mr. D. P. li Fabius van Den Haag cm te- refereerea over: Staat en Maatschappij. In de mid dagvergadering hoopt Lr. J. A. Neder bragt van Den Haag, een referaat te RECLAME. Wit Overhemd, piqué borst 1,49 Tussor Overhemden, met boord, incelle modekleuren 3,25 VRIJ ENTRÉE! VRIJ ENTRÉEJ houden over: De sociale beteekenis van de nieuwere arbridsmethoden. EVAN GELÏSATIE ARBEID. Men schrijft aan de Stand.: Onder presidium van Ds. E. Prinsen, van Enschedé, werd Zaterdagmiddag te Almelo een vergadering gehouden van het Comité voor Evangelisatie in Twen te^ teneinde de uitbreiding van d?n ar beid, zooals deze reeds op 3 Febr. 1.1. met vertegenwoordigers dér Geref. Ker ken in da classis Deventer is behandeld nader te bespreken. Het Comité voor Evangelisatie in Twen te werd thans omgevormd tot een „Cen traal Comité voor Evangelisatie in de classis Deventer". De daarvoor noodig© wijzigingen wer den in het Regieent aangebracht. De Pjorken, v/elke niet ver tegen wo or digd waren, zullen alsnog tot aansulit'ng worden, uitgenocdigd. Besloten werd om te trachten in die plaatsen binnen het ressort der classis, die geheel van dg Gereformeerde prediking versteken zijn door middel van colportage of Samen komsten ingang te verkrijgen. Krachtig werd ©r op aangedrongen, den evangelisatie-arbeid in dit gewest op de ev.. classis vergadering ter spr* ke te brengen. HET GEBOORTEHUIS VAN CALVIJN In het Amsterd. „Kerkbeurtenblad" schrijft Ds. Van Hoogenhuyze over het oude geboortehuis van Calvijn 'e Noyon. dat door het. nagedacht voor verniet! ging is behoed. Alles is daar onveran derd gebleven, zooais het in de 169 eeuw was, totdat de oorlog kwam. Ook Calvijn's geboortehuis is door den- oorlog getroffen. Het deel van de stad waar dat huis stond, de binnenplaats en de nauwe poort, het is alles niet den grond gelijk gemaakt, het is een 'steenmassa gewo?' den. Eet huis is weg, schijnbaar verg ten ligt liet da,ar nBes kaal en verloren. De „Societé de l'His'oire du nrotostantte me francais' heeft, naar men weet, hst terrein met de ruïne in bezit gekregen en gaat nu h?t huis herbouwen, juist zooais het was. Mote wil zelfs nog verder gaan, liet.herbouwde huis wil men tot een museum vg.n Calvijn maken, en de benedenzaal inrichten voor de Prote stanten cm kerk te houden. Op 10 Juli zal de eerste steen wordten geleed van het nieuwe „geboortehuis van Calvijn". Een intern, comité heeft gel den voor de restauurafie bijeenge bracht, eïf voorts betaalt de Franschs Staat een deel. De plechtigheid van de steenlegging: zal cok door enkele Nederlanders woa den bijgewoond, door Dr. Krop als ver tegenwoordiger van de Nederl. Herv. Kerk, door Ds. Groot© als vertegen woordiger van d© Luthersche Kerk, door schr. zelf als vertegenwoordiger van „Frctestantsch Ne,.eiland" en van „de Evangelische Maatschappij", en wel licht nog door afgevaardigden van en kei© andere Protest antsche Kerken. Nu zouden deze afgevaardigden gaar ne naar Noyon wilden gaan, niet met leege handen, maar met een gift van de Neöerlandsche Calvinisten, om die aan de Fransch© Pre e3 anten, die dat huis gaan bouwsn, te overhandigen. Schr. doet hiervoor een beroep op d© offer vaardigheid van zijn lezers. NIET BEGEERDE „SCHOONHEID". In „Montessori-opvoeding" wordt bet volgend© verteld: een onderwijzeres wier leerlingen woonwagenkinderen wa? ren, plachten met vuile handen ter school te komen. „Ik had als gewoonte aangenomen", te morgens en '9 middags de handen na te kijken, in de hoop, dat de kinderen op den duur aan handenwasschen vóór 't naar school gaan zouden wennen. ,,'t Was ten warme middag in den zomer en ik ging weer rond. 't Resul taat was dien dag bedroevend. Van mijn zeventien woonwagenkinderen hadden zestien vuile handen. Alleen Heintje zag er schoon ein frisch uit. „Ik begon te zeggen, hoe jammer 't was, dat ze zoo vuil waren en dat ze met zulke handen toch niet konden werken in nette boeken. Daarna het ik ze één voor één de handen wasschen. Tegen Heintje zei ik, dat ik 't heerlijk vond, dat zq zulke schoon© banden had en dat 't prettig voor haar was, dat zij direct aan haar werk ken beginnen. Met deze woorden, dacht ik, zou Heinrie zich ge lukkig voelen en tevreden zijn. „Maar neen hoor. toen alle kinderen ge wasschen waren, stak zij haar vinger op en vroeg: „Mag ik nu mijn handen wasschen?" „Ik keek haar verwonderd aan en zei dat het immers niet noodig was, omdat zij schoon was. Ze vroeg niet verder, maar ik zag aan haar gezicht, dat ze te leurgesteld was. „Een voegenden keer zal zij mte^chien met vuil© hanf1en karnen, om zeker te zijn, dat ze haar banden wasschen mag" EEN VRAAGGESPREK MET DR. J H. GUNNING J.H.zn. Uit een vraaggesprek van „Timofhe •lis" biizonderen medewerker met Dr. T. H. Gunning Hzn. kninnen we: „Geboren 23 Januari 1858 te Hilver sum. van school geen biizonders, in Den .Haag op de Jongeheerenkost school van ja. ik meen mijnheer Eerdbeek, dan op het gymnasium van Dr. Beynen, die eens -van me zei: „.(Hij is vlug en vluchtig, en 't zal hem geen moeite bosten meer of minder ziin plicht te doen. maar en- kel 7 n plicht, dat zal een drommel sche toer voor hem wezen" Vervo^ens werd ik" student te U - frecht en dat sluit 'taan op Wilhel- minndorp". ..Was Vfominé worden uw eerste ver larwen J ..Neen. Ik voe'de eerst meer voor iurist en iournalist. Het zal u niet bekend^ z;in. dat dës*tf<fe Dr KuVPef mii nog aan de Standaard he^ft wiMen verbinden. Enfin, daar is niets van gekomen". „Uw vader heeft op de -richting! van uw levenslijn ..Ik had een grenzeteoze vereering} voor mijn vader en zeker heeft zijn persoon en denken grooten invloed op mii gehad. Toch waren zijn denkbeerden niet tgeheel de miine van nu. Ik ben - ja. daar heb. je 't weer: een naam meer rechts-orthodox dan hii was .meer dan „men" meestal denkt. Jae men heef wel vaak moeite met mij „onder te brengen". „Waar kom iei met hem terecht5" heet het dan. Nrt dat zal ik u zeggen. Voor mij ;s altijd een muurvast ideaa.1 geweest: de een heid van Chrs'us' Kerk. Daarom laat he:- heden met zh'n einde'oo^e verdeeld' heid. mij altijd onbevredigd. Daarom •ook de stem van mijn gastheer wordt zachter, het snreektemno lang Kamer, de oogen blijven geslopen „ben ik in m;jn hart nooit echt domme •ueweest. zona's men dat ambt onder 'n benaald licht zien wil. Allereerst be- Tiid ik met groote droefheid, dat ik veel te onrustig ben geweest, en veel meer had kunnen en behooren te doen binnen de grenzen van mijn ambt, dan, ik helaas gedaan had. Maar toch, ik! paste niet in het kader. O, mijn vriend, voor wie het een le vensprobleem is geworden: één lichaam is het en één Geest, één Heer. één geteof, één doop- (Efeze 4) is de pluriformiteit der Kerk geen gewilde toestand van God, maar een tijdelijke openbaring van zwakheid, een mis vorming, een zonde, waarmee we nooit vrede mogen hebben. AAN HET ZOEKLICHT. Leiden, 17 Mei 1927. Het werkloosheidsvraagstuk zoo betoogde gisteravond Dr. Knuttel in zijn debat met Mr. Van Eek -r- is het groote vraagstuk van het kapitalisme. En de „revolutionaire" eisch der com munistische arbeiders is: uitkeering van vol loon bij werkloosheid. Nu zou men toch verwachten dat in Rusland, waar het kapitalisme ten val gebracht is, geen werkloosheid meer bestaat. Doch het is bekend, dat er in de Sovjetrepubliek veel meer dan een millioen werkloozen zijn. Maar deze werkloozen krijgen dan toch zeker „uitkeering van vol loon"? Gelooft de heer Knuttel dat, of zal hij ook moeten erkennen, dat de „slacht offers" van het Leidsche Burgerlijk Armbestuur het nog heel wat beter hebben dan de Russische werkloozen, ja misschien wel dan he^l wat werken de arbeiders in Rusland? Waartoe dienen dan zulke „revolu tionaire" leuzen, als ze toch door hen die ze stellen niet verwezenlijkt wor den? .OBSERVATOR. En zie. men heeft er niet alleen vre de mee, maar splitst en splitst maan voort. In Amerika zijn er een 150 verschil) lende kerkformaties, in Amsterdam! zijn er „slechts" 30, en in Oostkapellei vlak bij Serooskerke, had^je zoowaar; al drie Gereformeerde Kerken, dia alle malkaars zuiverheid, ja, bestaans recht betwistten". 1 „En zoo trok uw hart al jneer van de tijdelijke gestalte der Kerk naarf haar ideëele openbaring?" „Ja, inderdaad, zoo is het. Ik zie mi alle kerken (met een kleine k) eent gebrekkige openbaring van de éénet heilige Kerk. Dat heb ik met toene mende klaarheid in „Pniël" verdedigd God heeft dat blaadje boven bidden en denken \gezegend. Inzonderheid dei zoekenden, de eenzamen, de onbe- vredigden zijn het, die zich er dooi? getrokken voelen en voor wie ik soms* monde.ing of schriftelijk tot hulp magj zijn. Als ik beginnen zou u daarvan brieven voor tè lezen Bii he: zoeken naar een paar briei ven, welker inhoud uiteraard niet vooU -publicatie vatbaar is, doch waaruit rnii bleek, in welk een zee van levens leed en duisternis Dr. Gunning den; zegen heef: ontvangen, ten zegen te mogen zijn uit liefde voor den Heiland, bieek mij, dat mijn gastheer al zijn boeken, en dat zijn er zoo'n paar geschriften, brieven, knipsels, enz. op kaartregisters en klappers heeft gebracht. ,,'t Is zoo noodig en zoo gemakke lijk. Kijk, iemand bij wien ik indeu daad nog maar een sprinkhaan Den ikwam eens bij mij met de vraag, of ik geen recept voor mager-worden had. Ik zei: we zullen eens z'en. Ild zocht in mijn sleutel, waar .k ..medi sche beginselen" onderdak had ge bracht. en jawel, ik kon mijn dikken bezoeker op een stuk of wat brochures* wijzen, al voegde ik er bij: raadpleeg in elk geval uw dokter er eerst ovefl want er zijn meer kwakzalvers dan verstandige lui". „Ik las in de bladen, dat a eert acute ontsteking had in...." ,.Oc.h weineen. Ze schrijven maar wat. Ik heb belroos gehad en nu moei ik me nog wat ontzien. Mijn gezond heid is nooit bijzonder goed geweest. Eenige malen ben ik overspannen gc weest, zenuwzwak wees eens 4£ jaar dominé en heb dan geen tast var. zenuwen. Dan heb ik aderverkalking, al ja ren lang; m'n hart is ook niet te bes' gelukkig ben ik van aanleg nog a sterk. Maar ik heb toch wei den ii. druk, dat het bergaf gaat nu, he einde „Maar dominé, u, nog zoo vitaa' in heel uw optreden"'. „Ja, mijn vriend, maar ik bén toe! minder dan ik lijk. Maar, Gode i dank, het werk is mij nog lief en n; ben den ganschen dag bezig, het gaa echter niet meer zoo gemakkelijk ai vroeger". FEUILLETON. DORPSTOONEELEN. 137), —o— Juist toen het waardige echtpaar idoor de poort naar de woning ging, 'Weerklonken van uit het huis luide 'hamerslagen. De timmerman spijker de de doodkist toe. Dat gaf vrouw Mo- wel de gelegenheid luid beginnen te huilen. Terwijl echter anders bij sterf gevallen het koor der vrouwen met een gemeenschappelijk zuchten of min stens door een gegons van medelijden placht te antwoorden, bleef thans al les stil. Vrouw Mowel voelde dat zwij gen als een zwaar strafgericht en hield yanaf dat oogenblik den fees tel ijken wiegepas voor een voldoende uitdruk king harer zielesmart over het verlies van haar broeder. De do-odkist werd door zes mannen, 'die roz-öïnarijntakjes in den mond hiel 'den, naar buiten gedragen. Diep ge schokt ontblootten allen het hoofd. Als eerste achter de doodkist ging Iierm.an. Met ontstelde oogen zag hij rondom zich. Daar viel zijn blik op den stomp van den oumn noteboom, en voor zijn geest rees wederom het bee'id, op van dien avond, toen bij het wo eden der elementen de doode en hij strijdend tegenover elkaar gestaan 'ha.dden. Luide barstte hij uit in na- anelooze smart. Toen verhief zich een algemeen weenen en zuchten. Langzaam trok de stoet voort. Bier en daar stonden een paar schoolkin deren langs de straat en staarden met bange oogen naar de doodkist. Anders gingen zij voor het lijk uit en bege leidden den doode met gezang, anders luidden de klokken; thans geen zang en geen klokgelui, slechts de eentonige stappen der menigte. De doodkist zonk langzaam in de diepte. De dragers zagen elkander aan zouden zij de schop nemen, om het graf te vullen? Het was alles verschil lend van anders. Een onbehagelijk ge voel lag op aller gelaat, als wacht ten zij nog op iets wat komen moest, op eenig goed woord, dat over het graf van den ongelukkige moest gesproken worden. Een plolselingen, innerlijken aan drang volgend, trad de onderwijzer aan het graf. Allen staarden hem aan, velen meenden, dat hij een toespraak wilde houden. Hij echter boog het hoofd, vouwde de handen en sprak op droeven toon: „Laat ons bidden." En toen bad hij zachtjes en toch bij de ademlooze stilte duidelijk verstaan baar. Toen bij echter vroeg om verge ving van schuld ook voor wie hem die ten grave gelegd was verdriet hadden aangedaan, brak eensklaps George Es- ser, die tot nu toe zijn smart moedig beheerscht had, in luid weenen los. Als een schok voer het door de menig te. Er verhief zich een steunen en zuchten, hartverscheurend om aan te hooren. Het klonk als de rouwvolle klaagtonen eener schaar boetelingen. Het was onmiddellijk na deze ge denkwaardige begrafenis. In 't school lokaal zaten ongeveer twintig mannen en luisterden met ernstige gelaatstrek ken naar de ernstige woorden van Volker, die ongeveer als volgt sprak: „Mijne lieve vrienden! Vier maanden geleden wachtten hier in deze zaal vier mannen. Wij hadden .alle huisva ders uitgenoodigd om een werk tot stand te brengen, dat den ongelukkige, van wiens graf wij juist zijn terugge keerd, hulp zou gebracht hebben. Wij wachtten toenmaals vergeefs. Op arg listige wijze was tegen onze goede be doeling gewerkt door degenen, die hun voordeel zochten in den ondergang van den armen Lotz. Men heeft zich niet ontzien zijn toevlucht te nemen tot leugens en bedrog, om u af te schrik ken. Het werk ging niet door, en onze broeder, die geen redding meer zag, is van verdriet gestorven. Een gevaarlijk iets waart rond in de dorpen, en grijpt vernietigend nu eens naar deze dan naar gene. Dat i9 de woeker! Is er redding mogelijk uit de klauwen van dit monster? De man, dien wij zoo juist naar zijn laat ste rustplaats brachten, was vlijtig, matig en spaarzaam, kloek, eerlijk en trouw, en toch is hij ten onder gegaan Waarom? Wij zijn heden in een geheel ande ren tijd als die waarin uwe grootva ders leefden. Toenmaals had men bij na geen geld noodig. Alle belastingen de loonen der dienstboden, bei onder- boud van kerk en school werden in opbrengsten van den grond voldaan. L eden 'ten dage echter is geld de eer ste behoefte voor eiken stand in de wereld, ook voor den boerenstand. De boer behoeft geld voor belastingen en loonen, geld voor kerk en school, geld voor nieuwe meststoffen, voedermid delen en de machines, die noodzake lijk geworden zijn door de concurren tie van buitenlandsche landbouwers. Geld en altijd geld! Geld echter heeft de boer maar eenmaal in het jaar, als hij zijn oogst verkocht heeft. De stad- sche geldbanken zijn ver weg en ver oorzaken veel geloop en overlast! En als nu een boer in geldgebrek ver keert, dan komt de een of andere vriendelijke helper en biedt geld aan, en zie, het geld wordt in diens han den de 9trop, om den boer te verwor gen. Gelooft niet, dat dit alleen hier zoo gesteld is. De geschiedenis van den woeker vult boekdeelen, en elke streek heeft daartoe haar hoofdstuk bijgedragen. Deze geschiedenis ver haalt van vergeefschen vlijt en zweet, van smartvolle zorgen, van families, die de ellende ten prooi vielen, van vrouwen en meisjes, die zich der schande moesten prijs geven, van mannen, die de hand aan zichzelf sloe gen, om aan allen jammer te ontko men. Is hier dan in 't geheel geen hulp? De hulp is reeds lang aanwezig. God verwekte het Duit9che volk een hel per in Frederik Willem Raiffeisen. Ge zegend zij deze man in de Duitsche dorpen tot in de verste tijden! Raif feisen zag in, dat de eenling alleen staand hulpeloos en niet bij machte is zich in den maalstroom der maat schappelijke verhoudingen staande te houden, dat hij daarom moedeloos en onbekwaam worden moet. Raiffei se£ vond en wees aan als middel tei redding den weg der vereeniging, de eigen hulp door gemeenschappelijk be zit, door samenvatting van alle afzon derlijke krachten tot ééne kracht. Het twijgje, dat eens in het arme Westerwold geplant is, is een boom geworden, die alle Duitsche gouwen beschut met zijn schaduw; onder zijn schaduw willen ook wij ons begeven. Ik wil u thans de statuten voorle zen en bij elke paragraaf de noodige verklaring geven." Volker sprak nu van de onbeperkte aansprakelijkheid, van het stichtings fonds, van de voordeelen van gezamen lijken inkoop, van de groote organisa tie, waarbij zij zich zouden aansluiten. Met gespannen aandacht luisterden de mannen toe. Zij hingen den onder wijzer aan de lippen. Aan het einde zijner toespraak ver-' zocht Volker allen die toetreden wil den, van hunne plaats op te staan. Als één man richtte zich met de grootste vastberadenheid de geheele vergadering op. (Wordt vervolgd}

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1927 | | pagina 5