aan het zoeklicht.
NIEUWE LEIDSCME COURANT VAN WOENSDAG 27 APRIL 1927
TWEEDE BLAD.
WAT DE BLADEN ZEGGEN.
Het ministerie en het kiesrecht.
Mr. S. van Houten schrijft in den
.ongste zijner staatkundige brieven
jnder het opschrift: „Kritieke tijden"
rf.a.:
De loop van zaken met. betrekking
tot het Belgisch Tractaat heeft ons
staatswezen nog meer vertroebel
dan reeds het gevolg was van de
eigenaardige oplossing van de mi-
nisterieele crisis van 1925, die ons
kennis heeft doen maken, met 'n ge
heel nieuw soort ministerie, een in
termezzo-ministerie.
De Geer gaf aan zijp inderiaad
koninklijk ministerie dezen eigen
aardige naam zoo goed als zeker,
omdat hij een spoedig einde er van
voorzag door hetstel der zoogenaamd
Christelijke Coalitie. Vast staat in
elk geval, dat de naam van een in
termezzo-ministerie niet past voor
een ministerie, dat geen be
paald einde voorziet en eenvoudig
zjtten wil, zoolang als er geene re
den bestaat voor het vragen van ont
«ia g.
Deze verandering is thans door de
verwerping van het Belgische Trac
taat in de positie van het ministerie
gekomen.
De Geer intermezzo-minister
totdat NolensColijn weder vol
doende bondgenooten zouden vin
den koos om hen te believen, voor
een tractaat, waarvoor hij zelf niet
krachtig wilde optreden, den besten
verdediger. In deze wijze van han
delen ligt immers slechcts goede zin,
indien hij zich verplicht achtte er
toe mede te werken, dat deze gedach
te-opvolgers het door hen gewensch-
te tractaat klaar zouden vinden,
wanneer hij hun eventueel het be
stuur zou overgeven.
Maar thans hebben die opvolgers
geen kans meer.
Van Karnebeek heeft voor hen rnet
behulp van een deel der sociaal-de
mocraten voor het tractaat in de
Tweede Kamer de helft, doch in de
eerste slechts 1/3 der stemmen ver
kregen. En bij het publiek heerschte
de overtuiging, dat. bij volksstem
ming de meerderheid tegen het trac
taat nog veel grooter zou zijn ge
weest.
Schijnbaar is hu het eenig poli
tiek gevolg het aftreden van Van
Karnebeek, maar in werkelijkheid
is de nederlaag geleden door Colijn
en Nolens en kan van een intermez
zo totdat deze heeren een ministe
rie zouden kunnen vormen geen
sprake meer zijn. Alzoo ook niet
meer van een intermezzo-ministerie
Het ministerie-De Geer is thans
een koninklijk ministerie tout court
en heeft tot taak te doen, wat het
volk in den eigenaardigen staatkun
digen toestand, waarin ons land ver
keert, van de Kroon mag venvachten
En dit is niets anders, dan het af
doen der loopend# zaken, totdat naar
het lijstenstelsel in 1929 een nieuwe
Kamer zal -moeten worden gekozen.
Taak der Kroon is zich de vraag te
'tellen of het lijstenstelsel in de Twee-
Ie Kamer eene volksvertegenwoordi-
fling naar het Binnenhof brengt, meent
nr. v. Houtcfn.
Dat dit niet het geval is betoogt
ïij dan nader.
Een intermezzo-ministerie, behoef
de het kiesstelsel niet op z(jne agen
da te plaatsen, maar een .Koninklijk
ministerie, als hoedanig het minis
terie-De Geer na de nederlaag van
ColijnNolens in functfe kan blij
ven, moet partij kiezen.
Het mag het oog er miet voor slui
pen, dat het lidmaatschap eener volks
vertegenwoordiging slechts kan ver
worven worden in. 4e kieskringen, niet
«n de anticliambr4 van een kleiner of
/rooter kringetje lijstenmakers.
Japan en de zending.
De zendipfgsmedewerker van het
Handelsblad schrijft:
In een van de groote Japansche bla
den kon men onlangs de volgende merk
FEUILLETON.
'iTflï
DORPSTOONEELEN.
20) —o—
Doe de groeten van mij bij u thuis,
vooral echter bij vrouw Volker en ook
aan hem, nu, -gij weet wel, wien ik
meetn. Tot weerziens!"
Kalm steeg Karlientje berg-opwaarts.
Nu kwam zij aan den rotsachtigen af
grond," die ook midden in den zomer
in sombere schemering daar lag. Kar
lientje verhaastte haar stap. Hier was
het niet pluis, hier spookte het. De
oude schaapherder had hem gepas-
seerden nieuwjaarsnacht gezien, den
man, die zijn hoofd onder den arm
droeg. Efe schaapherder was toen be
schonken geweest en speldde den men
schen altijd gaarne allerlei griezelige
verhalen op de mouw, alleen, on
aangenaam was het toch altijd, een
zoo zonderlingen, hoofdloozen wande
laar be ontmoeten,
Karlientje haalde ruimer adem, toen
zij tie bergkruin bereikt had, van
waar velden en bosschen zich in den
zonneglans aan hare voeten uitstrek
ten. Onder in het dal schitterde de
met leien gedekte kerktoren van Har-
tenhauselt. Ook een paar huizen wa
ren zichtbaar. Daar was zij geboren,
daar had zij in vreugde en leed haar
levensdagen doorgebracht, nu was zij
zonder» tehuis, als e-en blad, dat van
den broom, waaraan bet gegroeid is,
waardige uitspraak lezen: „Wij willen
vrijmoedig uitdrukking geven aan 'le
dankbaarheid, die wij aan de /endelin
gen en aan de christelijke idealen, die
zij ons gebracht hebben, verschuldigd
zijn. maar zij hebben een groot werk
gedaan, dat bijna elke instelling aan
raakt en verbetert".
In het maatschappelijk leven heeft
Japan in de eerste plaats de verheffing
van de positie der vrouw aan de zen
ding te danken. Die positie was, voor
al onder invloed van het boeddhisme,
minderwaardig. De vrouw werd aan
gezien als de mindere van den man;
zij was de bron van verzoeking en zon
de. Zij kan als vrouw in het Nirvana
niet. binnengaan: daartoe moet zij
eerst opnieuw als man ter wereld ko
men. Met het intreden van het Chris
tendom is ook in Japan een nieuwe
dageraad voor de vrouwenwereld aan
gebroken. Er zijn scholen voor meisjes
geopend. Langzamerhand is dit voor
beeld door de regeering en door ge
meenten, ook door boeddhisten en par
ticulieren gevolgd. Er zijn thans 38
Chr. hoogere meisjesscholen en zelfs
een Chr. Universiteit voor vrouwen.
Alle nadruk wordt daar gelegd op de
karaktervorming. Vooral in allerlei
takken van socialen arbeid roept de
regeering de hulp van de hier opge
leide vrouwen in.
Verder heeft het christendom veel
gedaan voor de lichamelijk-gebrekki-
gen. Het aantal blinden in Japan
wordt' op 80.000 geschat. Het zijn de
Engelsche en Amerikaansche zendings
corporaties, die zich het eerst het lot
dezer ongelukkigen aantrokken en in
3875 de eerste blindeh-scholen open
den. De toenmalige keizer erkende het
groote nut hiervan en schonk 3000 yen
voor dit doel. Thans zijn er 86 scholen
voor blinden in Japan waarvan twee
rechtstreeks van den Staat en zeven
van provinciale besturen uitgaan. On
der de Chr. scholen vaJt vooral de Gifu
school op, in 1891 door een Japansch
christen Mori begonnen, waar 63 leer
lingen in een vijf-jarigen cursus een
volledige opleiding ontvangen. In 1899
kwam de Japansche bijbel in braille
schrift uit. In een vergadering van
blinden, die een leidende positie inne
men, bleken 40 -van de 100 christen te
zijn, een merkwaardig percentage,
waar de gewone verhouding van het
aantal chrtstenen op de geheele bevol
king 1 266 bedraagt.
Een der moeilijkste problemen in
Japan is de gepatenteerde ontuch,
en het spreekt vanzelf, dat het chris
tendom er zich mee bezig houdt. In
1926 werd het aantal meisjes, dat zich
bevindt in door de regeering toegela
ten huizen van ontucht, op 51143 ge
schat. Van het begin af hebben de zen
delingen tegen dit ingewortelde kwa,a^
gestreden, vooral door de oprichting
van toevluchten. De moeilijkheid om
de meisjes uit deze slavernij te verlos
sen, blijkt wel uit het feit, dat het aan
het Leger des Heils in 1925 trots alle
energieke pogingen slechts gelukte 87
meisjes te redden. Het is noodig de pu
blieke opinie en de wetgeving te ver
anderen. De corporaties vonden hier
in een vruchtbaar terrein van samen
werking. In 1926 diende eindelijk een
lid van het Parlement, zelf christen,
een wetsvoorstel in om deze toegela
ten huizen binnen vijf jaar te sluiten.
Het is met hoongelach ontvangen. Toch
is er een toenemende beweging, ook
onder de niet-christen Japanners. Bij
zonderen indruk heeft gemaakt het
feit, dat 760 „slavinnen" bij de aard
beving zijn omgekomen, omdat haar
heerende deuren gesloten hielden
uit vrees, dat ze zouden wegloopen. In
Mei 1926 verklaarde een politie-confe-
rentie, dat de „schulden" dezer onge
lukkige meisjes niet als bindend kun
nen worden beschouwd. De politie
stelt zich ook niet meer beschikbaar
om de vlucht van een meisje te verhin
deren. Gedurende die 40 jaren van
strijd hield het boeddhisme zich afzij
dig, maar nu in November 1926 heeft
het boeddhistencongres te Tokio den
„vrouwenhandel" afgekeurd. Ook de
pers werkt hoe langer hoe meer mee.
Op een bevolking van 51 millioen
zijn er nog slechts 280.000 christenen,
maar deze minderheid heeft een bewe
ging in het leven geroepen, die het ge
heele land heeft aangegrepen.
wordt afgerukt en door den wind mee
gevoerd wordt waarheen? Tranen
stegen langzaam op in de oogen van
het meisje en verduisterden haar blik.
Doch moedig wischte zij. de bittere tra
nen weg en ging verder. Troostend
klonk in haar hart het woord na, dat
de oude vrouw haar tot afscheid had
medegegeven op haar weg: „God "is
overal. Beveel God uwe wegen aan en
hoop op Hem, Hij zal alles ten beste
keeren".
Plotseling ritselde er ter rechterzij
de iets in het bosch. Terstond waakte
Karlientje uit haar gedachten op. Een
man kwam vlug tusschen de boom
stammen door aanloopen. Al het bloed
stroomde het meisje naar het hart.
„Herman!" gilde zij op een toon van
angst en blijdschap.
Met een paar sprongen was de jonge
ling bij haar en hield haar in zijn ar.
men. Zij leunde haar hoofd tegen zijn
schouder en hij streelde haar het ge
laat, waarop het lijden zijn sporen had
achtergelaten.
„Herman, wat hebt ge mij doen
schrikken, waar komt ge vandaan?"
„Van Marburg. Ik heb reeds drie
uur op den uitkijk gestaan aan den
kerkmuur, vanwaar men het geheele
dorp kan overzien."
„Wat. doet gij dan in Marburg?"
„Ik heb daar een betrekking als
voerman bij den bierbrouwer Bopp."
„Ach, Herman," sprak Karlientje en
zuchtte diep.
„Wat ia er dan, Karlientje?"
KERK EN SCHOOL.
NED. HERV. KERK.
Beroepen: Te Cadzand, C. van
der Waa te Waarde. Te Bedum, J.
Boonstra te Gieten. Te Garmerwol-
de, H. W. Bloemhof te Warfhuizen.
Bedankt: Voor Anlo, C. M. de
Jong. cand. te Terheijden (N.-B.).
Voor Pingjum c.a., J .Vink, te Drirn-
melen (N.-B.).
Aangenomen: Naar Schoonho
ven, J. H. Gunning E.B.zn. te Lage
Vuursche (gem. Boon).
GEREF. KERKEN.
Tweetal: Te Utrecht, D. van Dijk
te Groningen, en P.; Nomes, te Delfs-
haven. Te Schiedam, C. v. d. Woude
te Gorredijk, en A. J. Bouma, te Wans-
werd.
Beroepen: Te Kampen, J. W. Es-
selink te Eindhoven. Te Westzaan,
de heer G. Tom, cand. te Hilversum.
Bedankt: Voor Zierikzee, J. Koe-
lewijn, te Berkel.
RE'M. BROEDERSCHAP.
Aangenomen: Naar Alkmaar, L.
B. Houtgast, te Boskoop-Waddinxveen
AFSCHEID, BEVESTIGING,
INTREDE.
Na des morgens in zijn ambt te zijn
bevêstigd door Ds. H. W. Creutzberg,
voorganger der Duinoordkerk in Den
Haag, met een prediking naar aanlei
ding van Romeinen 8 29, heeft Ds. J.
J. van der Wall. overgekomen uit Bre
da, Zondagavond in de Ned. Herv. Ge
meente te Groningen in de Martini
kerk zijn intrede gedaan met Lucas 5
8 en 10b. Ds. van der Wall hield aan
het slot van den dienst de officieele
toespraken, o.a. tot verscheidene uit
Breda overgekomen gemeenteleden.
Den nieuwen predikant werd toege
zongen Psalm 121 4.
Zondagmorgen nam Ds. J. N. Bie-
ger afscheid van de Evang. Luth. Ge
meente te Vlissingen wegens vertrek
naar Ned. Indië, met een predikatie
over Lukas 16 19 en 20.
Vol dankbaarheid is spr. voor de
aangename samenwerking in dien tijd
met den Kerkeraad en de waardeering
en liefde van zijn gemeente ondervon
den, tevens ook van zoovelen uit an
dere Kerkformaties.
Na het uitspreken van den zegen,
werd den scheidenden leeraar door de
gemeente toegezongen Ps. 134 3 („Dat
's Heeren zegen op u daal").
Ds. P. J. de Bruijn, benoemd tot
predikant in N. O. Indië, hoopt 1 Mei
a.s. in den namiddagdienst van de
Ned. H'erv. Kerk te Denekamp afscheid
te nemen.
Ds. B. v. d. Werff, beroepen pre
dikant te AmsterdamWest, zal D.V.
26 Juni afscheid nemen van de Ge-
ref. Kerk te Doorn, om 10 Juli te Am
sterdam bevestigd te worden.
Dr. C. VELTENAAR.
Heden herdenkt Dr. C. Veltenaar,
predikant bij de Geref. Kerk van Tho-
len, zijn 25-jarige ambtsbediening.
De jubilaris werd 12 April 1873 te
Maassluis geboren. In Sept. 1889 gi^g
de jubilaris naar het Chr. Gymnasium
te Zetten, waarvan toen Ds. van Lin-
gen directeur was. In 1895 werd hij
student aan de Theologische School te
Kampen om 6 Oct. 1899 Candida at te
worden in de Theologie. Te Genève
zette hij zijn studiën voort en gedu
rende anderhalf jaar volgde hij de col
leges in de Faculteit van Letteren en
Godgeleerdheid.
Beroepen te Laar (Graafschap Bent-
heim) deed hij aldaar Zondag 27 April
1902 zijn intrede.
In het voorjaar van 1904 begaf de
jubilaris zich weer naar Genève en
legde het Licentiaten-examen af.
In 1906 vertrok de jubilaris naar
Emmer-compascuum. In 't begin van
1909 nam hij het beroep aan naar Sua-
woude (Fr.), waar hij 4 April werd be
vestigd. In Suawoude heeft Dr. Velte
naar gelukkige jaren doorgebracht.
De gemeente waardeerde zijn predi
king en hij had er vele vrienden.
In 1913 legde hij het doctoraal exa
men af te Utrëcht en juist 2 jaar daar
na (23 Juni 1915) promoveerde hij te
Utrecht op een dissertatie over: „Het
kerkelijk leven der Gereformeerden in
„Ach, -Herman, ga weder naar huis.
Uw vader heeft toch gelijk, rijk bij
rijk, en arm bij arm, zoo behoort het
.in de wereld. En bedenkt toch, het is
uw vader, hij heeft u groot gebracht
en thans is hij zoo alleen. Doe zijn wil,
Naar mij behoeft gij niet te vragen.
Mij zult gij spoedig vergeten, en ik,
ik
Hier stokte de stem van het meisje
en zij begon zachtjes te weenen.
„Wees toch stil, Karlientje, gij doet
mij het harte wee. Geloof het deed
mij leed, dat ik weggegaan ben, en,
naar Ik meen, doet het ook mijn va
der inwendig leed. Maar hij toont het
niet. Gij weet niet, hoe stijfhoofdig nij
is. Ik had hem toch gezegd, niet meer
met u te zullen verkeeren. en ik heb
hem ook terstond uit Gladenberg nog
eens geschreven, dat ik met elk ander
meisje trouwen wilde, maar niet met
Annedoor van Bodenhausen. Hij heeft
echter geen letter teruggeschreven.
En. mijn liefste, alles kan men ter
wille zijner ouders ,doen, maar dat
men zijn eigen leven voor goed ondra
gelijk maakt, dat kunnen zij toch niet
verlangen."
„Ach, Herman, hoe zal 't echter met
ons tweeën gaan?"
„Ik wilde van u afzien en me de
liefde uit het hart rukken, het was
vergeefsch. Nu ligt alles achter ons,
nu zijn wij beiden zoo vrij als een vo
gel in de lucht. Wij moeten thans zor
gen, dat wij samen een woonplaats
en een nestje krijgen. Want geen tien
Den Briel tot 1816". Deze dissertatie
trok vooral om den inhoud de aan
dacht en in het najaar van 1915 werd
Dr. Veltenaar benoemd tot lid van het
Historisch Genootschap te Utrecht.
Na bijna 10 jaren in Suawoude ge
staan te hebben, nam Dr. Veltenaar
uit een 4-tal beroepen dat naar Vee-
nendaal aan. 1 Dec. 1918 bevestigd, leg
de de jubilaris na ruim 2 jaar (22 Fe
bruari 1921) zijn ambt te Veenendaal
neer.
Dit zijn voor Dr. Veltenaar moeilijke
jaren geweest. Gemeente en leeraar
pasten niet bij elkander.
Na tot de Herv. Kerk te zijn over
gegaan, deed hij in Mei 1921 collo
quium doctum, ontving een drietal be
roepen en nam Asperen aan, waar hij
2 Oct. 1921 werd bevestigd. Te Asperen
heeft Dr. Veltenaar mede de Chr.
school gesticht en met kracht gewerkt
voor het Antirev. beginsel. In de be
noeming van een A.R. burgemeester
zag hij zijn pogingen bekroond.
1 Nov. 1925 achtte Dr. Veltenaar den
tijd gekomen heen te gaan en hij leg
de dien datum onder ontzaglijken toe
loop zijn ambt in de Herv. Kerk neer.
Den volgenden dag keerde hij tot de
Geref. Kerken terug en vestïgae zich
te 's-Gravenhage.
5 Mei 1926 werd de jubilaris weer
beroepbaar gesteld in de Geref. Ker
ken. Hij ontving een drietal beroepen;
nam Tholen aan en werd aldaar 29
Aug. 1926 bevestigd.
Van de hand van Dr. Veltenaar ver
schenen onderscheiden geschriften.
Er heeft zich in zijn gemeente een
comité gevormd, teneinde dezen ge
denkdag voor Dr. Veltenaar niet onop
gemerkt te doen voorbijgaan.
DE NIEUWE GEREF. KERK TE
HAARLEM.
Geleidelijk nadert de bouw van de
nieuwe Geref. kerk aan den Kloppersin
gel zijn voltooiiing.
Een gedeelte van de schutting is
reeds verwijderd, zoodat men constatee
ren kan, dat het exterieur, op enkele
bijzonderheden na, gereed is. De kleu
rênccmbinaties van de glas-in-lood-
ramen wekken tereoht bewondering.
Er wordt thans hard gewerkt aan het
interieur.
Een nieuw verwarmings- en ventilatie
systeem zal worden toegepast.
Wat het orgel betreft, dit zal, vol
gens het „Haarl. Dagblad", na dat v&n
de Groote Kerk en van de gemeentel
concertzaal het grootste worden uit
Haarlem.
„Maar behalve in quantiteit zal het
in qualitedt uitmunten. De stemmen zijn
met veel zorg gekozen, zoodat vér
wacht wordt, aat het een weelde van
klanken zal1 kunnen ontwikkelen. De ar
chitect, de heer B. T. Bceijenga, heeft 'p
zeer bijzonder front ontworpen. Alle pij
pen komen in het gezet en alleen door
de bijzondere rangschikking der pijpen
hoopt hij een artistiek geheel te ver-
^Vermoedelijk zal het^ kerkgebouw
eerst na eenige maanden in gebruik kun
nen worden genomen.
GELIJK DE WATEREN.
„Iets over het Nederlandsch feijbelge-
ncotschap in 1925 en zijn Algemeene^
Vergadering in 1925" staat er beschei
denlijk op het omslag als ondertitel.
Een aardig smakelijk boekje is het;
dat aan de leden en begunstigers van het
Qenootschap uitging, maar nu ook ter
beschikking worat gesteld voor het bree
der publiek der belangstellenden in den
Bijbel en de verspreiding er van.
Het is verlucht met meer dan een do
zijn afbeeldingen en portretten, te b»
ginnen met dat van den heer René van
Ouwenaller in fraaien kleurdruk, naar
dé schilderij van Simon Maris, zijn jubi-
leums-gescheek. Verder de sprekers ter
Algemeene Vergadering, eenigfoto's
uit het leven van Dr. Adriani, van het
hoofdbestuur, taalgeleerden, zendings
consuls (met Dr. Mótfc) van wijlen de
iheeren Goolsma (den vertaler van den
Bijbel in het 5>oendaneesch) en Ds. P. v.
Wijk, den stichter der zendingsbiblio
theek in het Bijbelhuis, van Mej. Aletta
Hoog, de bekende schrijfster van kin
derboekjes, wier werkjes alleen voor
het N. B. G. *1 den loop der jaren inao
derhalf-millioen exemplaren uitgingen
Maar ook kaïn men er in lezen een aar
dige bladzijde over Psalm 23, waarin de
verschillende stralen van dien briljant
paarden trekken ons meer van elkan
der."
Met stralende oogen zag Karlientje
den jongeling aan. Het kwam haar
voor, als was hij een geheel andere ge
worden in de paar dagen, dat zij hem
niet meer gezien had, veel beslister en
mannelijker. Zij vergat, dat zij hem
zoo even nog had willen overhalen van
haar af te zien. Zij vlijde zich vaster
tegen hem aan.
„Herman, gij zijt nu mijn tehuis. Gij
weet nog niet, hoe zeer ik u genegen
ben."
Herman wilde Karlientje nu bepra
ten, om met hem naar Marburg te
gaan en daar een dienst te zoeken. Zij
echter weigerde dit en bleef standvas
tig, trots al zijn bidden.
„Men mag niet kunnen zeggen, dat
ik u nageloopen ben. De menschen zul
len geen reden hebben, ons over de
tong te laten gaan."
En hoeveel leed het Herman ook
deed, in zijn hart verheugde hij zich
over de fierheid en het eergevoel vah
zijn meisje.
Zij spraken nu af, dat zij elkaar van
tijd tot tijd zouden schrijven en elkan
der met Kerstmis te Giessen zouden
wederzien.
Toen Gunthersberg in zicht kwam,
namen zij zonder veel woorden af
scheid van elkander. Zij wisten, dat
zij voor altijd aan elkaar behoorden.
En toen zij elkaar de hand reikten, de
den zij dit zonder veel droefheid.
Want de Hoop stond onzichtbaar tus-
Leiden, 26 April 1927.
De Soyjetregeering in Rusland is
vindingrijk in de middelen om haar
haat aan den godsdienst te koelen.
Langs den weg van overreding en
lang9 den weg van geweld beide wordt
gepoogd de bewoners van Rusland
van het geloof af te keeren.
Af en toe worden ook middelen te
baat genomen, die de revolutie in
Frankrijk indertijd te baat nam,
Zoo wordt b.v. thans een poging ge*
daan, om de kalenderindeeling te
wijzigen met het kennelijk doe! den
Christelijken Zondag weg te werken.
Ik las daarvan:
„In Sovjet Rusland bestaat een ont
werp voor een nieuwen kalender. In
dezen Sovjet-kalender krijgen alle
agen nieuwe namen. De Zondag zal
enindag worden, de Maandag Sovjet
dag, de Dinsdag Revolutiedag, enz.
Eveneens worden de namen van de
maanden veranderd, behalve die van
Februari en October.
De nieuwe namen' moeten dienen
om de gedachtenis aan de revolutie
en hare voormannen levendig te hou
den. Het typeerende is, dat in den nieu
wen kalender de Zondag zijn plaats,
verliezen zal als rustdag en dat daar
voor de Revolutiedag in de plaats ko
men zal."
Zoo ziet men ook hier weer een
streven om de vroegere middelen op
nieuw te werk te stellen in haat te
gen de Christelijke traditie.
Wonderen van ongerechigheid.
Maar God belacht hun haat.
OBSERVATOR.
onder de Psalmen wpreien aangewezen
benevens een stukje over gesenrevén
bijbels, waarin ook „,het reusachtige
beuzelwerk of het beuzelach.ige reuzen
werk' 'der tellingen van hoofdstukken,
verzen, woorden, en zelfs letters van
den Nederlandschen Bijbel. Wist gq,
dat deze uit ruim 7 maal honderddui
zend woorden bestaat, of ruim drie en
een half millioen letters?
Welnu, over dergelijke merkwaardig
heden, maar vooral over het werk van
het N. B. G. om dezen Bqbel te ver
spreiden, vindt men hier veel interes
sants, en dit is gratis verkrijgbaar op
aanvrage bij het Bijbelhuis, Heeren-
gracht 366, Amsterdam.
BINNENLAND.
DE KONINKLIJKE FAMILIE.
De Koninklijke Familie vertrekt a.s.
Vrijdagmorgen van Het Loo naar Den
Haag en denkt Dinsdagavond 2 Mei
weder op Het Loo terug te keeren.
HET JAARLIJKSCHE BEZOEK VAN
DE KONINGIN.
Naar wij vernemen zal H.M. de Ko
ningin de volgende maand tijdens
haar bezoek aan Amsterdam, o.m. be
zichtigen de nieuwe gebouwen van
Gebr. Gerzon's Modemagazijnen en 't
bedrijf aan den overkant van het IJ
van de N.V. Kromhout Motorenfabriek
D. Goedkoop Jr.
ALBUM VOOR PRINSES JULIANA.
Men schrijft uit Weenen aan „De
Tijd":
De volgende week wordt een-album
naar Nederland gezonden met het
doel, om op 30 April ter gelegenheid
van den 18den verjaardag van Prinses
Juliana, haar als geschenk te worden
aangeboden, als dank van de Oosten-
rijksche kinderen. Dit album is uitge^
voerd in leer, versierd met het Neder-
landsche wapen. Een werk van den
Weenschen teekenaar A. Jank.
DE VLAGGENKWESTIE TE GOOR.
Zooals men weet besloot de raad der
gemeente te Goor om op de verjaarda
gen van de leden van het Koninklijk
Huis van de openbare gemeente -gebou
wen niet meer te vlaggen. Hieronder
valt o.a. ook de toren der Ned. Herv.
Kerk, welke gemeente-eigendom is.
Nu heeft het Oranje-Comité te Goor
een strooibiljet verspreid, waarin de
ingezetenen worden uitgenoodigd, om
ter gelegenheid van den achttienden
verjaardag van H. K. H. Prin969 Julia
schen hen en hield zegenend haaf
handen over hen uitgestrekt.
Een wijltje staarde Karlientje Her
man na, toen hij met veerkrachtigen
stap dalwaarts schreed. Bij den hoek
van het bosch draaide h^j 2ich nog een
maal om en wuifde haar toe. Toen ver
dween hij.
Zij ging nu verder, in diep maar blij
gepeins verzonken, als iemand, die
iets groots, het geheele leven vervul
lende, ten geschenke ontvangen heeft.
Een stralende glans verlichtte haar ge
laat, toen zij van verre nog de stem
van Herman hoorde. Hoewel zij de
woorden nauwelijks verstond, zij ken
de toch het lied, dat hij zong:
Zaten niet twee tortelduiven
Boven op den groenen tak?
Waar zich twee verliefden scheiden,
Welken gras en looverdak.
Loof en gras verwelken beiden,
Maar de trouwe liefde niet,
Mocht ze al vlieden uit mijn oogen,
't Minnend hart zij nooit verliet.
XIII.
Het schoollokaal was stampvol men
schen, zelfs in den gang 9tonden ze
nog vast op elkaar gedrongen..
Achter in de zaal stond een in een
zee van licht badende Kerstboom;
dicht eromheen waren de kinderen ge
groepeerd, wier lachende gezichtjes
straalden van geluk.
(Wordt vervolgd.)