mtn
HJ
i
M:
6, IS
i
m
m
i
1
lit
mm
M
ff
wP'
I
ÏP
p
WAw,
Mr
lm
NIEUWE LEIDSCHE COURANT VAN ZATERDAG 12 MAART 1927
Gewijde en Ongewijde
Historie.
VAN ADAM TOT NOACH.
Na het verhaal van den val des men
schen in Gen. 3 wordt ons in do hoofd
stukken 4 en 5 van dit bijbelboek ge-
teekend de tweeërlei menschheid: het
geslacht van Kaïn' en het geslacht van
Seth.
In het geslacht van Kaïn zien wij'
eenerzijds hoe daarin de cultuur tot
steeds rijker ontplooiing komt, maar
anderzijds ook den voortgang der on
gerechtigheid.
Men vraagt wel eens, vooral van on-
geloovige zijde, vanwaar Kaïn een
vrouw gehaald heeft. Daar Is natuur
lijk maar één antwoord op: het was
een van zijn zusters. In Gen. 5 4
wordt uitdrukkelijk gezegd, dat Adam
zonen en dochteren gewon.
Hoe deze vrouw van Kaïn heette, is
ons in de H. Schrift niet bewaard ge
bleven. In een veel latere overlevering
die evenwel allen historischen grond
mist, heet het: „En Kaïn nam zich z.ijn
zuster Awan tot vrouw" (Boek der Ju-
bileeën 4:9).
Kaïn noemde zijn eerstgeboren zoon
Henoch (Hebr.: Chanook), wat komt
van „chandk" (inwijden) en alzoo „in-
wijder, beginner" beteekent. Ook de
stad, die Kaïn bouwde, noemde hij
alzoo.
Aan Henoch werd Hirad geboren,
zoo wordt ons dan in vs. 18 verhaald:
en Hirad gewon Mechüjaël; en Mechü-
tjaël gewon Methüsaëlen Methüsaël
gewon Lamech.
Lamech was, gelijk zijn naam, die
samenhangt met het Arabische léma-
ka (het deeg kneden), schijnt aan te
duiden een onderdrukker. Hij was de
eerste die de bigamie invoerde; de na
men zijner twee vrouwen waren Ada
jen Zilla.
De zonen van Ada waren Jabal, die
een nomadenleven leidde en met zijn
kudde van oase tot oase zwierf, en
Jubal, die een muzikaal talent bezat
en met zijn fijnbesnaarde ziel de to
nen der natuur beluisterde en tracht
te na te bootsen op de door hem ver
vaardigde instrumenten: harpen en
orgelen, het eerste het snaar-, het
tweede het blaasinstrument.
Zilla baarde Tubal-Kaïn, een smid,
'die allerlei uit koper en ijzer fabri
ceerde. Merkwaardig i9 dat hier van
deze beide metalen het koper het eerst
genoemd wordt. Dit is in overeenstem
ming met het feit, dat volgens de nieu
were opgravingen in Palestina het
bronzen tijdperk aan het ijzeren voor
afging. Tubal-Kaïns zuster heette Naë-
jna, dat beteekent „lieflijkheid", alzoo
„de lieflijke".
Ook de poëzie werd in de stad van
Kaïn niet gemist, want toen Lamech
in het bezit was van een zwaard, ge
smeed door zijn zoon Tubal-Kaïn,
sprak hij in het volle bewustzijn zijner
kracht zijn beide vrouwen op dichter
lijke wijze aldus aan:
.Ada en Zillal hoort mijne stem,
iGij vrouwen, Lamechs. verneemt mijn
rede:
Een man 'doodde ik voor mijn wonde
En een k/raap voor mijne striemen!
Want zevenmaal zal Kaïn gewroken
worden,
[Maar ü^amech zeven en zeventigmaal".
Is vt niet, of we in dit „Zwaardlied"
'den modernen mensch. in zijn trot-
sche,n waan hooren spreken, Nietzsche
of de moderne imperialist? Is niet bij
alle verscheidenheid van uitingsvor
men de menschheid in wezen alle eeu-
T^en de®elfde?
Een gelukkige tegenstelling met het
geslacht van Kaïn vormt het geslacht
Van Seth. Hier geen vertrouwen op
eigen kracht, maar het zoekeni van zijn
Sterkte bij God.
Aan Seth werd een zoon geboren,
en hij noemde zijnen naam Enos, wat
„mensch" beteekent. Toen be goh men
den Naam des Heeren aan te roepen,
voegt Gen. 4 26 er aan toe.
Had men dan tevoren niet gebeden
en geofferd? Ongetwijfeld wel, doch in
de dagen van Enos begon men op ge
regelde tijden en plaatsen godsdienst
Leidsche Penkrassen.
Amice,
Naar de dagen van Noach voerde
ons Donderdagavond Ds. Wisse terug
Zooals ze in Noachs dagen aten en
dronken, huwden en ten huwelijk ge
geven werden, zoo ook nu. Weet je
;wat mij het meest trof? Dit, dat wij
niet eens merken dat onze dagen zoo
sprekend op die van de oude wereld
gaan lijken. Dat is juist het kenmer
kende daarvan.
Noach was een prediker 120 jaar
lang. Een prediker der gerochtigheid.
Wat zijn wij weinig ons de roep Mg
bewust die ook op ons rust. En toch
jock wij, die de woorden Gods hebben
ontvangen, zijn geroepen om een bewa
rend zout te zijn.
Laat ons toch de eenheid bewaren
"want onis is niet gegeven de heroïke
kracht van een Noach; wij kunnen
alleen in gemeenschap met anderen
een kracht ten leven zijn.
Doch ook daarin schieten wij zoo
te kort. Het is soms of de duivel zelf
in ons en tusschen ons woont.
Instede van vrede in samehbinding,
den ander uitnemender achten, ver-
deelen wij vaak, om tot heerschen te
komen. Hoe velen onzer doen dat on
bewust tot op zekere hoogte. Wij mee-
nen vaak, dat wij o zoo ons best doen.
en to chhoe zijn wij dan juist bezig
dm met de ionen en dochteren der
oefeningen te houden: ren openlijke
©eredienst werd ingesteld.
Na dit vers volgt in liet bock Gene
sis een nieuw hoofdstuk dat aldus aan
vangt: „Dit is het boek der geslachten
Adams" (Gen. 5 1). En dan volgt in
dit hoofdstuk het geslachtsregister
der nakomelingschap van Adam, door
Seth, tot Noach.
Het is in dit verband merkwaardig
op te merken, hoe het boek Genesis
zich om een tiental dergelijke ge-
slachtsboeken groepeert. De naam van
dit boek beteekent „geboorte"; wij dan
keil dien naam aan de Septuagint, de
Grieksche vertaling van het Oude Tes
tament. Zoo luidt de aanvang van Gen.
5 in de Septuagint: „Dit is het boek
der geboorte (genesis) der menschem".
Nu is dit laatste een onnauwkeurige
vertaling, „adam" beteekent wel
mensch, doch blijkens bet verband is
hier Adam als eigennaam gedoeld.
Doch waar wij de aandacht op wil
den1 vestigen is, dat in den Hebreeuw-
schen grondtekst voor boek der ge
boorte staat boek der „töledöth", d.w.z.
geboorten, geslachten, vervolgens ook
geschiedenissen.
Een interessanten blik in de compo
sitie van het eerste bijbelboek ver
krijgt men wanneer men opmerkt, dat
zich de in dit boek verhaalde gebeur
tenissen om tien tóledöth groepeeren.
Deze zijn de volgende (wij citeeren vol
gens de Statenvertaling, doch merken
op, dat hier steeds in het Hebreeuwsch
staat „töledöth":
I. Dit zijn de geboorten des he
mels en der aarde (2 4a);
II. Dit is het boek van Adams ge
slacht (5:1);
III. Dit zijn d© geboorten van
Noach (6 9);
IV. Dit nu zijn de geboorten van
Noachs zonen (10 1);
V. Deze zijn de geboorten van
Sem (11 10);
VI. En deze zijn de geboorten
van Terach (11:27);
VII. Dit nu zijn de geboorten
van Ismaël (25 12);
VIII. Dit nu zijn de geboorten
van Izak (25 19)
IX. Dit nu zijn de geboorten van
Ezau (36 1);
X. Dit zijn Jakobs geschieden is-
sen (37:2).
SCHAAKRUBRIEK
PROBLEEM VAN W. T. HARDING.
Ie prijs in een wedstrijd van
Daily News.
abcdefg h
Wit begint en geeft mat in twee
zetten.
Oplossing: zie bieronder.
HET TOURNOOY TE NEW-YORK.
Capablanca heeft z'n voorsprong, in
de dertiende ronde vergroot, door
Spilmann na 26 zetten te verslaan.
De partij werd een geweigerd dame
gambiet en Capablanca, die in schit
terende conditie was, offerde bij de
achttiende zet een looper. De stand
van Spielmann werd nu vrijwel hope
loos en spoedig gaf hij dan ook den
strijd op.
De stand luidt thans:
Capablanca 9 (met een afgebroken
partij), Nimzowitsch 7 (met 2 afgebro
ken partijen), Aljechin 6 (met een af
gebroken partij) Vidmar 5Hs Spiel
mann 4Yi, Marchall 4 (met 2 afgebro
ken partijen).
Hieronder volgt de partij.
SpielmannNimzowisch, de meest
sensationeele partij (zooals men hem
wel noemen mag) uit het geheele torn'
nooi. Het heeft velen verwonderd, dat
Spielmann deze allerdwaaste openings
zetten van Nimzowitsch niet heeft we
ten af te straffen, maar tevens moet
men de kalmte van Nimzowitsch be
wonderen waarmede deze de reusach
tige aanvallen van z'n tegenpartij te
genspeelt.
Nimzowitsch-opening
Wit: Spielmann. Zwart: Nimzowitsch
1 e2e4
Pb8—c6
2. Pgl—f3
e7—e6
3. d2—d4
d7—d5
4. e4e5
b7—b6
5. c2—c3
Pc6—e7
6. Rfld3
a7—a5
7. Ddl—e2
Pe7—f5
8. h2h4
h7—h5
9. Pf3g5
g7g6
10. Pbld2
Pg8e7
11. Pd£—fl
c7c5
12. f2—13
cöc4
13. Rd3c2
b6b5
14. g2g4
Pf5g7
15. Pfl—g3
P«7—c6
16. De2g2
Rf8e7
17. g4Xh5
g6XK5
18. Thlgl
Ta8—a7
19. Pg5Xf7
Ke8Xf7
20. Pg3Xh5
Re7Xh4f
21. Kei—e2
Pg7><h5
22. RcSg6f
Kf7—e7
23. Rg6Xh5
Ke7d7
24. Dg2—g7t
Rh4e7
25. Rh5—17
ThS—h2f
26. Ke2—dl
Kd7c7
27. Rel—f4
Th2Xb2
28. Dg7tti7
Kc7b6
29. Tglg8
Dd8c7
30. Dh7h8
Pc6d8
31. Rf7—g6
Tb2—g2
32. Dh8—hl
Tg2Xg6
33. Tg8Xg6
b5b4
Stand na 33.
b5—b4
34. Tg6g7
35. Dhlh8
36. Kdl—el
37. Dh8Vc8
38. Rf4g3
39. Rg3Xh4
40. Rh4—d8f
41. Dc8b8f
Wit geeft het op.
Oplossing Tweezet:
I g h
Dc7c6
Dc6a4f
Pd8c6
Re7—h4f
Ta7Xg7
Da4c2
Pc6XÖ8
Pd8b7
GEMENGD NIEUWS.
Een schenking. Men meldt
uit Rijssen:
Ter gelegenheid van een huiselijk!
feest heeft de heer H. J. ter Hors?
aldaar, aan de Vereeniging „Het Groe
ne Kruis" een som van f 10.000 go
schonken, benevens een stuk grond
voor een ,te stichten gebouw voor Üa
wijkverpleging.
Inbraak. Te Arnhem is in
braak gepleegd in de kantoren vair
de Coop. Broodbakkerii en Verbruik*
vereeniging „Werkmansbelang aan de
Roosendaalsche straat.
Vermoedt wordt, meldt de Arnh.
Crt., dat de dader iemand is, die meu
de inrichting van het gebouw bekend
was en den weg wist, althans de plaat*
waar de sleutels -lagen, waarmede toe-
tang kon worden verkregen tot d©
rand vrije kluis kende en ook op de
hoogte was van het feit, dat er een
aanzienlijk geldsbedrag in huis was.
De inbreker heeft zich toegang we
ten te verschaffen tot de garage aan
de zijde van de Rosendaalsche straat".
In die garage heeft hij een ruit uit hen
raam in den achtermuur gesneden eiu
is door dit raam geklommen, zoodat hij
in de bakkerij kwam.
Vervolgens is hij naar het kantoon
op de bovenverdieping gegaan, heeft
daar de lessenaar, waarin de sleutels
van Ide kluis lagen, gehaald, en heef?
menschen oen verbond te maken tegen
God.
Ook in verkiezingsdagen komt die
splijtzucht in onzen kring zoo licht op.
Wat een genade dat God soms langs
geheel andere wegen dan wij bewan
delen wilden, ons toch gebruikt om
Zijn raad te diehen. Het moet ons tot
ootmoed stemmen!
Onze tijd is anders genoegzaam een
waarschuwing. Letten wij alleen maar
op wat deze week in de Tweede Kamer
zich afspeelde, dan moeten wij toch
zeggen dat het ons tot ernst moet no
pen. Ruim 30 Nederlanders, toch al
len menschen met een gezond ver
stand, stemmen rustig voor een ont
werp van wet, dat, ware het aangeno
men, ons in de oogen van Europa niet
alleen als dwazen bestempeld zou heb
ben. maar waarbij wij een ernstig ge
vaar', misschien niet direct, maar wel
in de toekomst, voor de veiligheid van
Europa zouden geworden zijn. Zooals
in 1914 Nederland ontzien is, zoo zal
ook een zich verdedigend Nederland
bewaard blijven om de inval- of uit-
vals-poort te worden van vreemde le
gers.
Reeds het enkele feit, dat de socia
listen liet aandurven om de leuze voor
ontwapening openlijk te verdedigen,
moest ons voldoende zijn om de han
den ineen te slaan. Niet omdat wij zoo
oorlogzuchtig zijn, o neen, „vrede door
recht" i9 ooli onze wenscb, maar om
dat wij weten dat dit onbereikbaar is,
Wij weten dat vroeg of laat weer een
oorlog zal uitbreken en dan moeten
wij onze taak kennen. Harde plicht
noodzaakt ons!
Ook in onze stad zal straks bet ont
wapeningsdebat in de Tweede Kamer
middel zijn om onze kiezers te ver
schalken. Men zal het voorstellen alsof
wij zoo oorlogzuchtig zijn en de so
ciaal democraten zoo tot eiken prijs
den vrede willeni, dat de keuze vanzelf
sprekend is. Nogmaals, alleen dat ééne
feit moest voldoende zijn om ons vast
aaneen te snoeren.
Terwijl ik dit zit te schrijven, komt
de Minister van Arbeid im een ander
deel van onze stad een werkzaamheid
in oogenschouw nemen die bewijst dat
Leiden nog niet in alles lauw is en
achteraan komt. Minister Slotemaker
de Bruine komt een kijkje nemen aan
den omvormingscursus, waar o.a. op
perlieden tot metselaars -worden opge
leid. Leiden is met Utrecht vrijwel aan
de spits in dezen. Hoe ook van zekere
zijde daartegen gemopperd is, zoo erg
gek lijkt dat toch nog niet, anders zou
de Minister daarvoor toch geen belang
stelling toonen en evenmin in de Twee
de Kamer daarop aangedrongen zijn.
Weet je wat mij opviel, Amice, toen
ik de voorstellen las voor de op Maan
dag te houden raadsvergadering, dat B.
en W. toch zoo vlijtig zijn om de
school, niet een bijzondere, icaar een
zich toen weer naar het kantoortje!
van 'den chef-bakker begeven, waaH
zich de toegang tot de branch"rije kluist
bevindt.
Met een der in den lessenaar gevoru
den sleutels heeft hij de "kluisdeur ge
opend. Hij had toen bijha zijn doel1 be
reikt, maar hij miste den sleutel vani
de brandkast, die jn de kluis stond?
dezen sleutel droeg de chef-bakker bijt
ziel).
In de brandkast lag een bedrag van
f 1S.000 aan contanten, dat voor hetj
uitbetalen van hef dividend! aan een;
deel1 ider led'cn aanwezig was'.
[Voor den tweeden keer in deze
week is te Rijswijk ingebroken, thansl
ten huize van mevr. :0. aan de Konin-
ginnelaan.
De inbraak heeft 's avonds tusschen'
8 en 10 uur plaats gehad bij afwezig
heid van de bewoners, door openslui
ting van de voordeur.
Ontvreemd zijn een groote partij: ta
felzilver en eenige gouden en zilveren
voorwerpen, waaronder twee gouden]
horloges, in totaal tot een waarde van
ongeveer f 700 a i 800.
Mevr. O. was tegen inbraak verze
kerd'.
Gisternacht hebben brutale in
braken plaats gevonden in Deil en
Rumpt.
In laatstgenoemd dorpje zou bij den
■veldwachter een vrij aanzienlijk bedrag;
uit de linnenkast zijn genomen, zoomei
de een beurs met inhoud uit een pan
talon van den veldwachter.
Branden. Donderdagmiddag t©
circa drie uur, ontstond door het om
vallen van een brandende petroleum
kachel brand in het perceel van den
heer S. Visser aan den Wandelweg t©
W ormerveer.
Dè Vrijwillige brandweer slaagde er
in het vuur te blusschen. De schad©
wordt door verzekering gedekt.
Gisteravond omstreeks half elf
is door onbekende oorzaak brand uit
gebroken in het café van den heer T.
Schermer aan den .Westzanerdijk te
.Zaandam.
Toen de brandweer mee veel materi
aai arriveerde, sloegen de vlammen»
reeds hoog uit.
De heer Schermer en zijn gezin wa
ren afwezig; de bewoners van de be
nedenverdieping konden zich slechts
met groote moeite in veiligheid stellen
Het huis brandde geheel uit.
Mooie gift. Men meldt uife
Eibergen:
Het R. K. ziekenhuis alhier heer?
van een protestantsch oud-Eibergenaai
f 5000 ontvangen voor een centrale
verwarmingsinstallatie.
Amerikaansche brieven
XXI.
Verbroedering of Verfflauwing?
Rassenverschil is in Amerika een
groot probleem. Niet alleen toch wordt
de bevolking van de nieuwe wereld ge
vormd door zonen en dochteren van
allerlei verschillende volken. Maar bo
vendien heeft men hier te maken mot
een steeds wassende negerbevolking.
Ook nemen de Joden in aantal en in
vloed sterker toe dan menig Ameri
kaan lief is.
En wat de religie aangaat staan heel
wat Amerikaansche protestanten zeer
scherp tegenover hun Roomsche land-
genooten.
Een lid van de gelukkig inmiddels
ongeveer ovérleden geheime organisa
tie, de Klu-Klux-Klan, waarover ook
in de Hollandsche bladen meerdere
malen is geschreven, vertelde me eens
dat deze heele actie slechts een defen
sieve maatregel was tegen Roomschen
Joden en Negers.
Van christelijk standpunt bezien
kumien we elke actie toejuichen, die
er op gericht is, niet om de bestaande
verschillen te verscherpen, maar om
elkander beter te begrijpen, en zoo noo
dig te helpen.
En zoo bezien is' 't een mooi ding,
dat in de Vereenigde Staten op 't oogen
blik gearbeid wordt om onder de cbris
tenen geld bij elkaar te brengen voor
de Joden die in bet oosten van Euro
pa, van gebrek dreigen om te komen.
Voor dit doel werd verleden week in
Philadelphia een groote meeting ge
houden, waar gesproken werd door
den Roomschen kardinaal Dougherty,
Rabbi Fineskriber, 'n Presbyteriaansch
Predikant en anderen.
Zeer opmerkelijk is-wat hier van
Roomsche en Joodsche zijde werd ge
zegd.
Kardinaal Dougherty zei o.a. „Om
dat onze voorvaderen de Joden heb
ben vermoord en veracht, behooren wij
schadevergoeding te betalen. Zouden
wij de helpende hand weigeren, na
alles wat de Joden tot onze moderne
beschaving hebben bijgedragen?
Wij allen hebben dezelfde mensche-
lijke natuur, dezelfde oorsprong, en
zijn, naar we hopen, voorbeschikt tot
dezelfde eindbestemming. Boven alles
hoop ik, dat deze onderneming ons sa
menbrengt in een liefdadigheidsver-
bond, nu en tot het einde der dagen".
Rabbi Fineskriber dankte bewogen
voor deze woorden, en sprak: „Altijd
hebben we gevoeld: Als onze Christe
lijke broeders slechts met ons mee
wilden voelen! En nu is bet zoover ge
komen! De Christelijke kerken van
Amerika hebben de noodzakelijkheid
gevoeld om de hand van hun Joodsche
broederen te vatten.
Uw meester kwam om vrede, ge
rechtigheid en liefde, te brengen op
deze aarde. Ik dank u voor uw moed
en inzicht die deze actie hebben mo
gelijk gemaakt. De bergen van wan
trouwen worden vlak gemaakt, en de
leugens die Katholiek, Protestant en
Jood voorheen over elkaar vertelden,
worden niet langer geloofd.
Een historische gebeurtenis heeft
hier heden plaatsgegrepen de verte
genwoordigers der kerken en synago
ge hebben zicbzelven verbonden te
gen de achterdocht en de leugen, en
zijn opgeklommen naar de bergtoppen,
waar God gezien wordt".
Dat alles klinkt natuurlijk heel moo!
«n 't is te begrijpen dat de oppervlak
kige mensch door dergelijk© taal ge
roerd wordt.
Maar voor den Christen zou dit alles
veel mooier zijn, als men zich eenvou
dig bepaalde tot de pbilantropische ar
beid die men wenscht te verrichten,
zonder dat men over de hoofdzaken
van het Christelijk geloof zoo licht
vaardig philosopheert.
Men vraagt zich onwillekeurig af of
die Roomsche kardinaal geheel op
recht was, toen hij sprak, dat we allen
naar we hopen, voorbeschikt zijn tot
dezelfde eindbestemming. De Room
sche kerk kent toch ook geen zalig
heid zonder Christus' kruis.
En al erkent een Jood dat deze Mees
ter gekomen is om vrede, gerechtig
heid en liefde in de wereld te brengen,
brengt dit hem niet veel verder, zoo
lang hij niet erkent dat Christus' kwam
om aan het kruis voor onze zonden te
boeten.
Zoo verbergen ook hier schoon©
woorden een droeve werkelijkheid.
Dat trouwens de menschen ook hier
niet veel anders zijn dan in Holland,
bleek me deze week bij vernieuwing
uit een artikel in de New-York Times.
De Federatie der kerken van Groo-
ter New-York heeft n.l. besloten we
kelijks enkele kerkdiensten uit te zen
den per radio.
De Times juicht toe dat op deze wij
ze duizenden zullen kunnen genieten
van de woorden van geestelijke lei
ders en van gewijde muziek, die door
verschillende omstandigheden hun
huis niet kunnen verlaten.
Het spreekt vanzelf, vervolgt de
New-York Times, dat er zorg voor
moet worden gedragen, dat deze dien
sten geen aanstoot geven. Dogmati
sche preeken zouden reden geven tot
klacht, en dit zou zijn een misbruiken
van de Radio. Men moet naar voren
brengen wat alle gelooven gemeen
hebben.
En het artikel eindigt: Het is een
nieuwe en groote Pinksterzaal, waar
in deze duizenden zullen worden ver
gaderd, en waai', zoodra het geluid van
een geweldig gedrevenen wind of het
zien van. verdolde tongen als van
vuur, het wonder steeds weer bij ver
nieuwing zal worden gewrocht.
Ook hier spreekt weer diezelfde
geest van verbroedering. Men wil allen
„Christen" heeten. Men wil duizenden
het „Christendom" prediken. Maar
ihet staat zeer te vreezen, dat het zal
zijn een „Christendom" zonder Chris-'
tus.
Montreal, 18 Febr. '27.
openbare in het Kooikwartier opge
richt te krijgen. De ouders die open
baar oDderwijs begeeren, kunnen
dunkt mij, tevreden zijn. Zij hebben al
thans meer reden om tevreden f© zijn
dan zij die Christelijk Onderwijs, en
speciaal'zij, die Geref. onderwijs begee
ren.
Wordt Maandag toestemming ver
leend om de betonwerken alvast te
maken, dan kan de school bij den aan
vang van den cursus 19271928 nog
wel gereed zijn ook. Zeg, Amice, weet
jij misschien ook, of deze openbare
school komt op de plaats door de Ge
ref. Schoolvereenigïng begeerd? Ik
hoorde dat vertellen, maar ik kan het
haast niet aannemen. Dat zou vermoe
delijk een heele wijziging in het pro
ject tengevolge hebben, hetgeen toch
niet in de bedoeling van het gemeente
bestuur kan liggen. Overigens lijkt het
wel of men op het stadhuis een ern
stige antipathie heeft tegen de Geref.
Schoolvereeniging, dat is bij vernieu
wing deze week in Den Haag geble
ken. Het lijkt wel vreemd, dat een
gemeentebestuur, dat toch geroepen is
om de wet, die gelijkstelling wil, uit
te voeren, telkens een houding aan
neemt die eerder op tegenwerking dan
medewerking gelijkt.
Straks noemde ik een punt van de
agenda voor de raadsvergadering van
a.s. Maandag. De 21 daarop voorko
mende punten zullen vermoed^HIk.
met uitzondering van de interpellaties,
wel niet veel bespreking uitlokken.
Zelfs een belangrijke beslissing ate het
aangaan van een geldleening, punt 15,
zal vermoedelijk wel geen bespreking
ontlokken. Toch meen ik, Anyce, dat
de politiek hiermede gevolgd, wel een
weinig aanleiding tot critiek zou moe
ten geven. De gemeenteraad toch geeft
toestemming tot het uitgéven van som
men tot een totaal bedrag van 2SU mil-
lioen gulden, zonder dat het gold daar
voor aanwezig is in strikten zin. Nu
weet ik wel, dat de gemeente met de
uitgebreidheid van de bedrijven nog al
wat vlottende middelen heeft, die zij
op deze wijze bij zichzelf tegen een
goede rente belegd, d.w.z. tegen de ren
te, die op d«oleeningen bespaard wordt.
Maar toch zit er dit gevaar achter,
dat met deze politiek op geen millioen
na een overzicht van de bezittingen
en schulden verkregen kan worden.
Ik geloof niet, dat in eenige handels
zaak een dergelijke politiek gedoogd'
zou worden.
Commercieele boekhouding voor de
geheele gemeente is natuurlijk niet mo|
gelijk en ook niet gewenscht, maar bij!
elk leeningsbesluit een soort balans,
was toch voor een meelevend raadslid
m.i. geen overbodige weelde.
Wie weet of mijn idee straks nog
niet eens door dezen of genen wordt
overgenomen.
V lVERITAS