CHRISTELIJK DAGBLAD voor LEIDEN EN OMSTREKEN ADVERTENTIE-PRUS
7d® JAARGANG
VRIJDAG 4 FEBRUARI 1927
NUMMER 2036
ABONNEMENTSPRIJS
In Leiden en buiten Leiden
waar agenten gevestigd zijn
Per kwartaal i 2.50
Per week i 0.19
Franco per post per kwartaal i 2.90
Dit nummer bestaat uit TWEE Bladen.
EERSTE BLAD.
V Genoegdoening.
In ons no. van 15 Jan. vestigden
wij de aandacht op een stukje in het
Haagsche Volk, overgenomen uit „De
Bouwer", waarin een aanval werd ge
daan op diakenen van de Geref. Kerk
tflhier, die op ongeoorloofde wijze
aandrang zouden hebben uitgeoetend
op iemand, die te voren lid was van
een neutrale vakorganisatie, doch door
jdien aandrang lid werd van de Chris
telijke organisaties.
Wij lieten toen uitkomen, dat wij
fdeze bewering omtrent ongeoorloofde
aandrang niet voetstoots wenschten te
aanvaarden. Aan de andere zijde het
aanwenden van invloed tot de ge
wone toelaatbare middelen rekenende
De broeders diakenen hebben die
beleediging terecht er niet bij laten
zitten.
Door onderzoek is komen vast te
staan, dat van ongeoorloofden aan
drang, door het roode orgaan geeste
lijke vrijheidsberooving genoemd, geen
sprake was.
Het orgaan „De Bouwer" geeft nu
in het nummer van 27 Januari een
stukje Eerherstel" van den volgen
den inhoud:
Geestelijke vrijheidsberooving te
Leiden.
E erherstel'.
'Onder dit opschrift verscheen in ons
blad van 6 Jan. 1.1. van onze hand een
artikeltje, hetwelk de strekking had
den vinger te leggen op een onge
oorloofde wijze van propaganda voe
ren voor uitbreiding van het ledentai
van die afd. Leiden N. C. B., De ons-
gedane mededeelingen door het be
trokken exlid gaven ons het volste
recht meenden wij, van die verkeerde
handelwijze in het openbaar ter gewa
gen, en de personen, die deze ver
keerde handelwijze zouden hebben ge
volgd, aan de kaak te stellen.
Ons |rtikeltje, voor wat de strek
king betreft, ook overgenomen door
Het (Haagsche) Volk, gaf den aange
vallen personen reden zich te verwe
ren en een nader onderzoek in te
stellen.
Dit onderzoek nu heeft uitgewezen
dat van de door ons exlid gedane aan
tijgingen niets waar was. We zien
ons dus, om eerlijk man te blijven,
verplicht, hiervan te dezer plaatse ken-
riis te geven, ons leedwezen h ermede
betuigend aan valschelijk beschuldig
de menschen. Als verontschuldiging
moge voor ons dienen, dat, op ver
schillende momenten, aan vier onzer
bestuurders hetzelfde verhaal zonder
!de minste verandering werd opgedischt
Zelfs nadat wij ons exlid in kennisi
stelden met de door ons veikregen
tegenspraak.
Dat men na zoo iets nu niet bepaa7d
lichtgeloovig behoeft te zijn om de
gegevens als waarheid aan te nemen,
behoeft waarschijnlijk geen nader be
toog. Eer meenen wij, kan men ver
steld staan over zoo'n veikregen vaar
digheid in het liegen, reden waarom
wij dan ook, alvorens tot deze tegen
spraak over te gaan, ons voorzagen
van een onderteekende verklaring,
waarin hij toegeeft ons willens en we
tens bedrogen te hebben. Dat eer
lijke menschen de dupe' werden van
deze leugenvirtuoos moet ten zeerste
worden betreurd.
Een voordeelige zijde meenen wij
wel te mogen zien aan onze pu
bliceering, en wel-deze: door de zaak1
„onder ons" te houden, had deze in
stilte doorgevreten, en wij verheugen
ons, dat men aan de zijde van "de
Geref. Diaconie niet behept blijkt te
zijn met beneden Moerdijksche ma
nieren.
Wij nemen van deze eerlijke beken
tenis met genoegen nota.
Wij zijn eveneeens blij, dat mede
door ons publiceeren de beleedigde
personen gelegenheid kregen eerher
stel te vragen.
Wij betreuren, dat belanghebbende
persoon door zijn onwaarheid spreken
aanleiding gaf. Dat mag onder ona
niet voorkomen. Het is een zonde,
die voor God beleden moet worden
Wij kunnen de redactie van „De
Bouwer" verzekeren, dat een zich
trouw betoonend, en zijn belijdenis met
een eerlijken wandel sierend, diaken,
noch boven, noch beneden den Moer
dijk, zich ooit zal schuldig maken aan
ongeoorloofden dwang.
Maar even zeker zal diezelfde broe
der ook op het gebied van het soci
ale leven voor het recht Gods opko
men. Hij zal met broederlijke liefde
de menschen aanraden zich Christe
lijk te organiseer en.
Ook het Haagsche Volk van
teravonid is zoo moedig om de reha
bilitatie van De Bouwer over te ne
men. Maar daatbij kan dit orgaan niet
nalaten, om een 'ander een veeg pet
een smerige kwast te geven. Het gaat
BUREAU: Hooigracht 35
Leiden
Tel. 1278, Postgiro 58936
Postbox 20
Gewone advertentien per regel 22'/» cent
Ingezonden Mededeelingen, dubbel tarleL)
Bij contract, belangrijke redactie*
Kleine advertentiën bij vooruitbetaling j
van ten hoogste 30 woorden, worden dage
lijks geplaatst ad 40 cent.
hier tegen den heer Grotenhuis, die
in „Ons Schild" ook over .dit geval
schreef. Wat dunkt u van dit moois?
Mijnheer Grotenhuis weet waar
schijnlijk alleen 's Zondags wat af van
de Barmhartige Samaritaan. 'sMaan
idags ben je dat vergeten. Dan
alleen de politiek. Ben je van onze
Keik? Hier heb je ceTiten. Sta je te
genover ons? Verrek, en ga naar je
soort".
Van rehabilitatie gesproken. Zelfs;
daarin kan een sociaal democraat te
gen een andersgezinde nog niet fat
soenlijk zijn.
Maar het is onwaar bovendien.
STADSNIEUWS.
FEESTVERGADERING CBR. H.B.S.
Elke studenten-organisatie viert .laar
feest naast de zoovele feesten in den
loop van het jaar.
Daarom mogen de semi-studenijes
ook wel eens eenmaal in het jaar feest
vieren.
Zoo denken ook Directeur en Lee
raren onzer Chr. H.B.S., gesteund door
het Bestuur 'der School, er over. De
leerlingen hebben een vereeniging en
deze organiseert de feesten. Maar ze
werkt ook ijverig aan de onderlinge
vorming het geheele jaar door.
Gisteravond was de 2e uitvoering de
zer vereeniging uitgeschreven. Het ge
heele onderwijzend personeel en alle
ouders van leerlingen waren genoo-
digd.
Zoo was het mogelijk, dat de groote
teekenzaal boordevol was gisteravond.
Na de opening met gebed door den
Directeur Dr. Meijering -kregen wij
naast muziek, te genieten van gymnas
tiek en voordrachten. Een vaneerend
program, waar de feestvierende ver
eeniging haar uiterste best op had ge
daan. De jeugdige heeren en dames
hebben eer van hun werk gehad. Een
dankbaar luisterende schare was haar
belooning.
Wij kunnen het ons voorstellen dat
de Directeur zeide: „Nie't kort voor het
examen ^uiterlijk in Februari .tin. an
ders komt er niets meer van". Wie zoo
voorbereid feest viert, heeft daar tijd
voor noodig gebad.
Maar de onderlinge bard is nu weer
versterkt en de leden der vereeniging
zijn immers de beste scholleren. Straks
zal blijken dat het feest geen nadeel
maar voordeel heeft gebracht.
Dat Qok leden van het onderwijzend
personeel af en toe een handje hielpen
bewtijs den góeden geest.
Moge mede door het werk van deze
vereeniging onze Chr. H.B.S. steeds in
bloei toenemen. Daarom gaarne tot
volgend jaar.
Vermelden wij nog, dat de heer van
den Brink en zijn echtgenoote in de
pauze handen te kort kwamen om de
dorstigen te laven. Maar ook dat het
steeds weer een genot is dat mooie,
doelmatige en rustig gelegen schoolge
bouw te betreden. Vooral dat het een
lust is om te zien hoe de H.B.S. als on
derwijsinrichting bloeit.
Een» rijke zegen die dankbaar ge
noten wordt.
WETENSCHAPPELIJKE VOOR
DRACHTEN OVER HET
KATHOLICISME.
Gisteravond hield Prof. J. P. Ver
haar (Warmond) in het Universiteits
gebouw (Kloksteeg 23) zijn vijfde aca
demievoordracht over Christus'
Avondmaal en de Roomsche Mis.
Men zendt ons daarvan het volgen
de verslag:
Na in een korte inleiding het ver
band met de vorige voordrachten te
hebben aangegeven zette spreker in
het eerste gedeelte uiteen, welke de
katholieke leer is over Christus'
Avondmaal en de voortzetting daar
van in de H. Mis. Volgens de katholie
ke kerk is de heilige Mis de vernieu
wing van Christus' Avondmaal, waar
in de zelfstandigheid van brood en
wijn veranderd wordt in de zelfstan
digheid van Christus' Lichaam en
Bloed (zelfstandigheids-verandering of
transsubstantiatie) en waarin Chris
tus- wezenlijk en waarachtig tegen
woordig is en blijft onder de gedaan
ten van brood en wijn, zoolang de ac
cidenten v. brood en wijn blijven voor
bestaan, terwijl de geloovigen zich met
deze spijze kunnen voeden (H. Com
munie).
In liet tweede gedeelte werden de
gronden behandeld, waarop deze leer
der katholieke kerk is gebaseerd.
Vooreerst de H. Schrift. Ten eerste
uit Joh. G 51 enz., waar Christus uit
drukkelijk belooft, dat Hij Zijn vleesch
en bloed te eten en te drinken zal ge
ven. Uit het geheele verhaal blijkt, dat
Christus deze belofte letterlijk en niet
figuurlijk bedoelde. Ten tweede uit de
woorden der inzetting, door Christus
gesproken bij het laatste Avondmaal
(Matthi. 26 26—29; Mare. 14 22—25;
Luc. 22 15—20; 1 Cor. 11 23—25, waar
Paulus verklaart} dat -de> onwaardige,
die aan dezen maaltijd deel neemt, zich
schuldig 'maakt aah het Lichaam en
Bloed das Heeren, omdat hij het li
chaam des Heeren niet onderscheidt
van gewone spijze.
Een tweede bewijs is gelegen in de
algemeene opvatting van het oude
christendom. Van af den eersten tijd
onmiddellijk na de apostelen werden
Christus' woorden letterlijk opgèvat,
vierde men het H. Avondmaal en be
leed men de tegenwoordigheid van
Christus' H Lichaam en Bloed onder
de gedaanten van brood en wijn. Spr.
las een lange reeks van getuigen der
eerste vijf eeuwen voor, waaruit deze
algemeen-christelijke opvatting over
duidelijk bleek.
In een korte peroratie zette spreker
dc beteekenis dezer kath. leer voor het
praktisch geloofsleven der katholieken
uiteen.
De volgende voordracht over „Mis
offer en Kruis-offer" wordt gehouden
op 17 Februari.
Tot zoover het ons toegezonden ver
slag. Wij gelooven niet, dat het noodig
is voor onze lezers in een uitvoerige
bestrijding der door Prof. Verhaar ver
kondigde opvattingen te treden. Zeer
duidelijk wordt b.v. het onderscheid
tusschcn 't Avondmaal des Heeren en
de Paapsche (d.w.z. Pauselijke, Room
sche) Mis uiteengezet in de betreffen
de Zondagsafdeeling van den Heidel-
bergschen Catechismus.
De leer der transsubstantiatie is
niet op gronden aan de H. Schrift ont
leend te verdedigen, want uit de woor
den en omstandigheden bij het laatste
avondmaal blijkt duidelijk, dat Chris
tus de woorden „Dit is mijn lichaam"
niet op lettelijke doch op/sacflÈrmentee-
le wijze bedoelt heeft. Bovendien heeft
lie Heere het woordje ,is" waarschijn
lijk niet eens gebruikt, aangezien dit
wel in den Griekschen tekst der Evan
geliën voorkomt, doch in het Ara-
in eesch niet noodig is.
Wat de algemeene opvattingen der
oude Christenheid betreft, merk enwij
nog op, dat tot ver in de Middeleeuwen
tusschen voor- en tegenstanders dezer
leer gestreden is. De gronden door spr.
genoemd, achten wij derhalve niet af
doende.
DE STATIONSKLOKKEN.
In verband met den bij de Neder).
Spoorwegen binnenkort in te voeren
24-uuysdienst is men begonnen de sta
tionsklokken met deze uurtellimg in
overeenstemming te brengen. Zoo heeft
men oncler de cijfers IXI de getallen
13 tot 23 geschilderd en onder XII de
twee getallen 0 en 24.
Dit laatste is niet juist, de nul al
leen was voldoende geweest. Om een
voorbeeld te noemen, 10 minuten vóór
middernacht is 23.50, 10 minuten na.
middernacht 0.10. Het getal 24 komt
als uurcijfer niet voor in de landen als
Frankrijk en België, waar men reeds
den 24-uursdienst heeft.
HET WINKELEN DER GEMEENTE
BESTUREN.
Van Chr. Middenstandszijde schrijft
men ons:
Naar wij in ons blad lazen, heeft de'
Christelijke Besturenbond, alhier, een
aantal politiek-sociale wenschen ken
baar gemaakt, ini verband met de a.s.
Gemeenteraadsverkiezingen.
Het geen hierin ons het meest trof
was de volgende passage:
„De Gemeente trede niet op als han
delaarster. tenzij zeer bijzondere om
standigheden dit tijdelijk dringend
noodzakelijk maken. Uit dien hoofde is
krachtige bestijding van de exploita
tie van gemeentewinkels noodzakelijk'
Zie, dit is onis uit het hart gegrepen.
De ervaringen, hier en elders opgedaan
met het winkelier spelen van gemeente
besturen, zijn van dien aard, dat ge
lukkig ook buiten den Middenstand de
oogen opengaan en meta tot de conclu
sie komt, dat de sociale taak der ge
meentebesturen het exploiteeren van
gemeentewinkels niet inhoudt.
Het heeft in de jaren dat de gemeen
tebesturen winkels exploiteerden heel
wat geld aan de belastingbetalers ge
kost, terwijl van prijsregelend optreden
door de gemeentebesturen niets terecht
kwam.
Wat Leiden betreft, nog steeds heb
ben wij hier de zoo-genaamde toonka-
mer aan de Hooigracht van. de Stede
lijke Fabrieken van Gas en Elecirici-
teit, welke aan den geheelen Midden
stand een doorn in het oog is.
En het geldt hier allerminst vooroor
deel. doch de grieven tegen dezen win
kel zijnj van. ernstigen aard. Oorspron
kelijk was de bedoeling alleen een toon
kamer te openen om daardoor het pu
bliek de gelegenheid te geven het al
lernieuwste op dit gebied in oogen-
schouw te nemen, doch men ging wel
dra ook verkoopen en werd zoodoende,
door het geld der belastingbetalers ge-
ruggesteund, een ernstige concurrent
der winkeliers.
Deze zaak kost aan exploitatiekosten
sommen, die in. het particuliere bedrijf
ongehoord genoemd worden.
Vaak heeft men den Middenstand
medegedeeld, <Tat wanneer iemand bij
de toonkamer koopt, steeds wordt ge
vraagd of leveringen, door middel vahi
een particulier winkelier gewenscht
wordt doch dit is de theorie. Kort
geleden hoorden wij nog van iemand,
die claar zijn inkoopen gedaan had, en
aan wien niets daarover was gevraagd
dat is de prdetijk.
Veel zou hierover nog te schrijven
zijn, doch wij moeten met de beperkte
ruimte die ons is toegestaan, rekening
houden. Wij stellen de gastvrijheid die
ons telkens zoo gul wordt aangeboden
op te lioogen prijs om er misbruik van
te maken.
Laten wij hiermede mogen eindigen.
Over niet al te langen tijd zullen de
verkiezingen voor den Gemeenteraad
*at9 hebben. Door uw invloed in uw
eigen kiesvereeniging aan te wenden,
kunt u als middenstanders hereiken,
dat er verschillende Middenstanders
naar den raad worden afgevaardigd.
Zij zullen uw belangen ook in dit op
zicht. weten te behartigen.
Maar dan geen laksheid. Zorgt dat
met den Middenstand gerekend wordt.
Geen Middenstanders op plaatsen op
de lijsten voor de gemeenteraadsver
kiezingen, waar ze toch geen kans heb
■ben verkozen te worden, maar op plaat
sen waarop verkiezing mogelijk is.
We est trouw ook hierin aan uw
standsbelangen.
DUIVENSPORT.
Gisteravond werd in den foyer van
de Stadsgehoorzaal een openbare ver
gadering van den Leidschen Bond van
Postduivenliefhebbers gehouden, waar
een film op dit gebied werd vertoond.
Deze film is het eigendom van cle Til-
burgsche studieclub van Postduiven en
werd toegelicht door den heer v. cl.
Meer van Tilburg.
De foyer was ongeveer half gevuld,
toen de voorzitter van den Leidschen
Bond van Postduivenliefhebbers de
heer Wetter, de vergadering opende
en de aanwezigen 'ru hartelijk welkom
toeriep. Spr. herinnerde er aan hoe ia
deze dagen in de Stadsgehoorzaal een
tentoonstelling van pluimvee wordt ge
houden, waarbij ook een 700-tal inzen
dingen van post- en sierduiven zijn, en
wekte op tot een bezoek aan deze zeer
interessante tentoonstelling.
Het doel van dezen avond zal be
reikt zijn, indien de postduivenliefheb
bers hun kennis op dit gebied zullen
verrijken en indien hun de overtuiging
zal worden bijgebracht dat zij zich bij
den Leidschen Bond belmoren te or-
ganiseeren omdat zij hei nut van pen
dergelijke vereeniging zullen hebben
ingezien.
Spri gaf vervolgens hei woord apt
den heer v. d. Me er, die begon met te
zeggen hoe hij er toe gekomen is lezin
gen te houden over postduiven. Het
was spr. opgevallen, dat er onder -dc
menschen met postduiVon-routine zoo
veel verschil van meening bestaat, en
dat er een massa liefhebbers zijn, die
geen kennis hebben van den bouw van
den vogel, hoe hij vliegt enz.
Spr. heeft van de Studieclub studie
materiaal gekregen en dient thans met
de resultaten zijner studie de postdui
venliefhebbers, vooral de jongeren
onder hen. Het verheugt spr., dat er
zooveel jongeren aanwezig zijn.
Hierna werd de film vertoond, en
toegelicht. Het begin was niet zeer in
teressant: 83 reclameplaatjes. Daarna
zette spr. aah de hand van lichtbeelden
het ontstaan van het postduivenras uit
een, dat ontstaan is uit de kruising van
verschillende rassen met de bedoeling
te krijgen een vogel, die aan de vol
gende eischen voldoet. Hij moet over
een langen afstand zijn weg kunnen
vinden, aan zijn 'huis gehecht zijn en
over voldoende uithoudingsvermogen
beschikken.
Spr. wees er vervolgens op, hoe de
postduiven in vroeger tijd met een
paard en wagen naar de plaats van
lossing gebracht werden, wat evenwel
niet al te vlug ging; over een afstand
van 300 K.M. deed men een dag of 8.
Ook gebruikte men wel oud-militairen
daarvoor, die dan een .groote mand op
hun rug droegen. Sedert 1859 is men
begonnen de duiven per trein naar de
plaats van lossing te brengen, wat beel
wat vlugger gaat. Thans staan we weer
op een keerpunt: men is voornemens
den trein door de vliegmachine te ver
vangen en spr. twijfelt niet of over een
jaar of 10 zal men algemeen van de
vliegmachine gebruik maken voor 'dat
doel.
Hierna gaf spr. een uitvoerige techni
sche uiteenzetting 'betreffende de voor
waarden waaraan pen postduif voldoen
moet en de wijze van behandeling de
zer dieren, zulks aan de hand van een
kaartsysteem. Het was voor de lief
hebbers van duivensport een zeer ln-
tere ssamte avond.
Belangrijkste nieuws in dit Hummer.
Binnenland.
Het debat Simon Maas-Stenhuis ove?
Medezeggenschap.
Buitenland.
Be regeeiingsverkiarmg van het
nieuwe kabinet-Man: in DuitschlancL
Militaire opstand in Portugal.
GEDENKBOEK Br. J. Th. DE VISSER.
Naar' aar-leiding van Men zeventig
sten verjaardag van den oud-Minister;
op 9 Februari a.s. verschijnt op dien
dag bij A. VV. Sythoff's Ui J gevers Mij.
alhier, oen Gedenkboek, getiteld. Dr.
J. Th. do Visser, zijn beteekenis voor
land en volk.
De Minister van Arbeid, prof. dr. J.
R. Slotemakcr de Bruine, schreef hier
voor de inleiding. Deze uitgave, die
door den uitgever belangeloos Is ver
zorgd, bevat o.a. oen beschrijving van
dr. cle Vissers arbeid als Predikant to
Lensden, Almelo. Rotterdam en Am
sterdam; dit gedeelte is bewerkt door
de heeren Dr. P. A. Klap (voor Am-,
sterdam); Ds. J. Gouverneur (voor Rot
terdam); Ds. J. S. van Zwet (voor Al
melo;; Ds. L. I Schallenberg (voor
Leusden).
Prof. mr. O. W. dc Vries heeft van
den verdienstelijken Nederlander het
werkzame leven op ander gebied in het
licht gesteld.
Het herinneringsboek is geïllustreerd
met veie voor het publiek nog onbeken
de afbeeldingen en photogi phieën uit
liet leven van den Oud-Minister.
MEDEZEGGENSCHAP IN DE
BEDRIJFSLEIDING.
Gisteravond had in het klein-audi-
torium van de Universiteit alhier het
eerste gedeelte van liet anngekoridig-.
de debat over bovengenoemd onder-;
worp plaats tusschen de heeren Sten
huis en Simon Maas.
De stollingen van heide heeren heb-
ben wij reeds in ons nummer .van
Dinsdag opgenomen.
De lieer Stenlniis kwam het eerst
aan het woord.
De lieer Sienhuis aan het woord.
De eisch van medezeggenschap, al
dus deze spreker, heeft voor de prac-
tijk der-arbeidersbeweging tweeërlei
J eteckcnis. In cle eerste plaats betee-
kent zij. dat cle bourgeoisie gelegen
heid gegeven v.oiMt om het mogelijk
te maken, dat de proletarische be
weging binnen de perken van .parle
mentarisme en democratie blijft, en in
cle tweede plaats is de beteekenis dat,
wanneer de proletarische beweging ge
dwongen wordt buiten do grenzen van
- lie t parlementarisme en de loonsta-;
kingen den *veg der re vol toerende be
weging op te gaan. deze beweging
haar program heeft.
De eischen van medezeggenschap en
bedrijfsorganisatie zijn dus de eerste
programmapunten der proletarische
revolutie.
Die revolutie heeft i-on ontzaglijke
taak te vervullen, waarbij die welke
iie burgerlijke revolutie verricht, ver
bleekt. De proletarische revolutie im
mers moet nieuwe banden leggen; niet
vrijheid, doch gebondenheid maakt
het wezen van het socialisme uit en
de vraag of medezeggenschap in on
derneming en bedrijf wonschelijk is,
liangt af van het antwoord op de
vraag, of er, aan de proletarische revo
lutie vult te ontkomen.
Spr. bei oogt. dat de oorlog was, zoo
als Trotzky het uitdrukt, een blinde
opstand der productiekrachten tegen
de kapitalistische vormen, met name
tegen de nationale remmingen. De
neerschende klasse nam toen haar toe
vlucht tot bet gewold; daardoor zouden
de moeilijkheden worden opgelost.
Iedereen weet echter, dat er van een
oplossing geen sprake is geweest, dat
de problemen integendeel grooter in
aantal en ingewikkelder zijn gewor
den.
Wij zijn in de economische en socia
le ontwikkeling van Europa aan eer.'
knooppunt gekomen. Het is de vraag
of de politiek en econoiifce gericht zul
len blijven op privaat gewin of dat een
politiek van evolutie zal worden ge->
volgd, gericht op een geleidelijke om
zetting der kapitalistische in socialis
tische economie.
Het eerste begin daarvan ligt in de
medezeggenschap van de arbeiders in
de onderneming en der vakvereeniging
in den bedrijfstak. De practische rege
ling der medezeggenschap zal naar
spr.'s meaning moeten plaats hebben
op grond van eenige algemeene rege
len in de wet.
Van grootere economische, sociale
en politieke beteekenis echter acht
spr. de medezeggenschap der arbei-
dersvakvereenigingen in het bedrijf,
nadat de sanscbe bedrijfstak, eerst tot