Een communistisch complot op Java. NIEUWE LEIDSCHE COURANT VAN DINSDAG 16 NOVEMBER 1926 Geruststellende berichten. Talrijke arrestaties. BATAVIA. In verband met geruch ten van de Pondok-Gedehlanden, dat een groote bende onderweg was naar Meester Cornelis en Batavia, werd haar een militaire patrouille van veer tig man onder bevel van een luitenant tegemoet gezonden. Het lukte echter niet, aanraking met de bende te krij gen, aangezien zij vermoedelijk een an deren weg insloeg, een weg naar Tand jong Priok, waar gisteravond half tien vijftig in het wit gekleed© personen aankwamen, waarna, zij zich schuil hielden op een terrein achter de Ba- taafsche. Na verschijning van de po litie verspreidden zij zich langzaam. Tot dusver zijn geen gewelddaden gemeld. SERANG. Bij Petir zijn vier commu nisten neergelegd. PANDEGLANG. Alles is hier zeer rustig. De dames, die naar Serang wa ren uitgeweken, keeren terug. Op het oogenblik zijn hier twintig man mare chaussee, in Rangkabetong tien. LABOEAN EN MENES. In ©lk van deze plaatsen zijn twee brigades ma rechaussee. MENES. De lijken van den heer Ben jamins en van de wedana van Menes zijn in stukken gehakt gevonden. De heer Benjamins werd uit huis ge sleurd. hij was een stevige man en ver- digde zich op de meest heldhaftige ma nier, maar hij moest voor de over macht zwichten. Hij werd vastgebon den en afgeslacht. De begrafenis is vanmiddag. BATAVIA. De berichten van alle re sidenten uit de provincie luiden ge ruststellend. Alles is achter den rug Weltevreden, Batavia en Meester Cor nelis vertoonen een zeer rustig stads beeld. Het gebeurde heeft den gewo nen gang van het leven van de groote massa van de bevolking totaal onbe roerd gelaten. BATAVIA. Tweehonderd militairen zijn gistermiddag uit Weltevreden naar Bantam vertrokken tot verlich ting van de patrouille-diensten. IDe vermiste assistent we'd/ana van Laboean is vermoord in een auto ge vonden; zijn vrouw is ongedeerd. LABOEAN. De troepen hebben gis teren driemaal aanraking gehad met communisten, van wie er ijf werden gedood en enkele gewond of gevangen genomen werden. Groote kampong complexen tusschen Menes en Laboe an zijn nog steeds verlaten. De tele foon is op drie plaatsen verbroken. Op de wegen worden barricades aan getroffen. Talrijke personen zijn gear resteerd. Onzerzijds geen gewonden. SEMARANG. Ruim vijftig communis ten, vooraien van blanke wapenen, poogden Zaterdagavond in de buurt van Pemalang den assistent-wedana van Oeloedjani te vermoorden. Door tastend kranig optreden van den assis tent-resident voorkwam echter alles. Met drie man van da veldpolitie hield hij den troep 9taande en hij dreigde, al len te zullen neerschieten. Vijftien werden gearresteerd, de anderen vluchtten. De veldpolitie patrouilleert overal. 1 j BATAVIA, Er is 'n comité gevormd onder voorzitterschap van den gouver neur der provincie West-Java den heer Hdlïen, en waarvan mr, Trip, president van de Javasche Bank, penningmees ter is. om te collecteeren ten behoeve van den voortreffelijken zwaren arbeid die door politie, militairen en ambte naren verricht is. BATAVIA. In een interview met Ket bestuur bracht Aneta het denkbeeld van een burgerwacht ter sprake, maar ontving tot antwoord, dat dit ongc- wenscht geacht wordt. In Batavia en in de omstreken heeft het bestuur d>n toestand absoluut in handen. Het is bijna ondenkbaar, dat een beroep zal worden gedaan op hulp uit de burgerij De stichting van een burgerwacht zou enkel grootere onrust verwekken. SEMARANG. D© resident van Peka- longan onderschepte op 11 November een brief in cijfercode, gericht aan do communisten te Pekalongan. De ont cijfering toonde aan, dat de brief een opdracht inhield, ongeregeldheden to verwekken in den nacht van 12 op 13 November. Hierna zijn alle ambtena ren van het binnenlandsch bestuur ge waarschuwd. De assistent-resident van Pemalang vernam, dat een hen de van tientallen gewapenden voornemens was, den assistent-wedana van Oeloed jani te vermoorden en het pandhuis in te nemen. De hoofdleiders zijn ge arresteerd. Een onderzoek bracht uit, dat de' opdracht afkomstig was uit Che ribon, waar de aanlegger gearresteerd werd. De opdrachten worden overge bracht door conducteurs vani de Sema- rang—Cheribon-stoomtram BANDOENG. De jongste dagen zijn rustig verloopen. Te Nagrek en Ran tja Ekek zijn totaal 24 personen gearres teerd. Tweederde van hen heeft ten volle bekend. In de afdeeling Soekaboemi en Tji- andjoer werden telefoon- en telegraaf draden doorgesneden. Zij werden her steld. SOERABAJA. De residenten van Be- soeki, Pasoeroean en Kediri deelen mee, dat alles rustig is. Alle noodige veiligheidsmaatregelen zijn getroffen. KERK EN SCHOOL. NED. HERV KERK. Aangeoomen: Naar Ocsterbierum, Th. Kramer'te Drogeliam c.s. Badaukt: Voor Huizen, J. H. Th. Eappard te Barneveld. GEREF. KERKEN. Tweetal: Te Meliskerke, F. J. v. d. Ende te Kamgeriaad en E. J. van Voorat te Kootwnk. Te Nieuwendam, (Amsterdam-Noord), C. voa Meijenfeldt te Gapinge-Vrouwopolder en W. Seinen te Opperdoes. Beroepen: Te Sellingen, H. M. Ploeger te Appelscha. GHK. GLAEF. KEEK. Tweetal: Te 's Gravenhage, A. M. Berkhoff te Amsterdam en S. v. d. Mo len te Zierikzee. Te Steenwijk, B. v. d. Berg te Den Helder en O. v. d. Zaal te Deventer. Bedankt: Voor Amsterdam-Oost, 'D. Driessen te 's Gravezande. GEREF. GEMEENTEN. Bedankt: Voor Vlaardingen, J. Overduin te Werkendam. DOOPSGEZINDE GEMEENTE. Aangenomen: Naar Nes op Ame land, J. A. P. Bjjl te Den Hora. bevestiging, intrede en afscheid. Ds. G. S. P ij l g r o m s van Sneek deed Zondag rijn intrede in de Ned. Her vormde Kerk te Pesse bij Hoogeveen. De nieuwe leeraar sprak naar aanlei- ding van i Cor. 3:11. Gebruikelijke toespraken volgden. Zondagavond nam Ds. J. Gille- baard na ruim vierjarige bediening afscheid van de Geref. Kerk te Noord- Scharwoude met een predieatie over Hebr. 13:20 en 21, daarbij sprekende over de volmaking der Gemeente. Na de bediening des Woords richtte hij zich met enkele woorden tot .zijn gemeente. Hierna werd hij nog toegesproken door ouderling De Jong namens de ge meente, door Ds. v.an Andel van Sint Fancras namen3 de naburige kerken en door den Evangelist, den heer Andrin- ga. Zondagvoormiddag had de beves tiging plaats van Ds. A. Wijngaar den, van Baarland overgekomen in de Geref. Kerk te Bedum. De bevestiger, Ds. C J. Bos van Uit huizen had tot tekst gekozen Matth. 2820. Ds. W. verbond zich aan de gemeen te met een predieatie over Efeze 2:20, een neberlandsch predikant naar davos. Tot predikant om te arbeiden ondei da Nederlandsche patiënten te Davoe, is benoemd Ds. 0. S. Jellema, Ned. Herv. predikant te St. Anna Parochie. De inleiding tot het ambtswerk zal plaats vinden te Davos, door De. J. A. van Leeuwen van Heemstede, voorzit ter van het comité in Nederland. Wegens de noodzakelijkheid van den arbeid is het comité., tot de uitzending overge gaan, al kan de benoeming voorloopïg voor niet langer dan twee jaar geschie den, daar de geldmiddelen geen langer verbintenis toelaten. „dooden'-zondag. Dr. P. Stegenga Azn. maakt in het Amst. „Predikbeurtenblad" de rake op- merking, dat de naam „Dooden-Zondag" bot en sinister js. en lang niet zoo teer als de Roomsehe aanduiding „Al lerzielen". Ds. S. acht het instellen van zulk een kerkelijke gewoonte ook niet „Bovendien is in dien naam niets over van het verheffende "Christelijke, aij is enkel reëel, niet ideëel en zegt niets van heï güloof aan een eeuwig feven. 'Dok heb ik nog een ander bezwaar tegen het vastleggen van bepaalde Zondagen voor bepaalde gelegenheden. Ken weet 'dan niet waar het einde Daar fsïn som mige kringen reeds een Jeugd-Zondag, een Vredes-Zondag, een Nuchterheids- Zondag, en misschien nog wel anderen. Ik geloof, dat we zoo voortgaande, aan de 52 dra niet genoeg zullen hebben terwijl door al deze beperkingen, de spontane drang om over een vrij onder werp te spreken, wordt belemmerd. „Allerzielen" dus in stilte, ieder voor zich, of een enkel woprd daarover in kleinen, vertrouwden kring en dat dan gedragen door het bewustzijn des ge loofd in een eeuwig leven. geref. wereldbond. Sedert 50 jaar bestaat de Geref. We reldbond, die langen tijd een Amerl- kaansch-Engelsch karakter droeg. In ds laatste jaren hebben ook weer verschil lende kerken van het vastenland zich daarbij aangesloten. Inplaats van nu wülen den Schotsen predikant ÖgiTvïe, is nu tot voorzitter gekozen de Fran- sche Ds. Merle d'Aubigne. Tot nu toe waren de algemeene ver gaderingen om de vier en die der Oos telijke sectie om de twee jaar. Besloten is nu,in de tusschenliggende jaren, een vergadering te houden van afgevaar digden aer Geref. Kerken op het vas tenland, on wel in de oude steden der reformatie Zürich of Genève. de zending in nOORD-nigeria. De gouverneur van Noord Nigeria heeft de Zending in vier' groote provin ciën van het land verboden. Dit besluit is aldus gemotiveerd: De zending zou beginselen propagee- ren, welke in strijd zijn met de belangen van de Engelsche regeering in Nigeria, omdat deze provinciën hoofdzakelijk door Mohammedanen bewoond worden. Volgens de lkatéte volkstelling wo nen in deze streken bijna zeven millioen Mohammedanen en ongeveer 700.000 heidenen. John Hay, zendeling van de Sudan Interior Mission, vraagt in de Londen- sche „Christion", tót welke consekwen- ties voor de zending dit besluit zou moe ten leiden, wanneer de regeering daar- aan volstrekte waarde toekende. inaugureele rede prof. dr. m. van rhijn. Prof. Dr. M. van Rhfln heeft gister middag zijn ambt van hoogleeraar in de godgeleerdheid vanwege de Ned. Herv. Kerk, aan de Universiteit te Utrecht aan vaard met het uitspreken in het audi torium der Universiteit van een reds over modern Christendom. Spr. begon met aan te toonen, dat de geestelijke structuur van onzen tijd vooral door twee trekken wordt geken merkt.^ In de eerste plaats heeft onze tijd het geloof in den vooruitgang, in den zin waarin Spencer dat vooral beeft ontwik keld, ingeboet. Nadat mannen als Tolstoï, Euehen, ilbsen o.a. hun waarschuwende stem hebben doen hooren, heeft de wereld oorlog dit geloof vrijwel weggevaagd. Tegeljjk daarmede in een relativist! sche wereldwaardeering opgekomen, die in lijnrechte tegenstelling" staat tot de middeleeuwsebe wereldvisie en een ty pisch vertegenwoordiger vindt in den persoon van Spencer. In onze constel latie ontmoeten elkaar de geest, die niet meer in den vooruitgang zonder meel gelooft en bet relativisme in extremen zin. De ontmoeting van deze beide fac toren maakt onzen tijd zeer ontvanke lijk voor het pessimisme. Kunst, wijsbe geerte en moraal vooral de godsdiens stiglooze moraal kunnen ons den uit weg niet wijzen. Er is maar één leids man. Dat is Jezus. Iu dit verband stelde spr. de vraag, waar het wezen van het QhrietendcSn moet worden gezocht. Centraal is in het Evangelie de Persoon van Christus. Een zoodanig uitgangspunt houdt het theïstische geloof in God als den Schep per in, tegelijk verwerpt het het panthe- ifcme. Belangrijker is eohter, aat het Godsbegrip van het Evangelie soortelijk verschilt van dat der geheele overige oudheid. Epicurus, Plato, Philo, de my sterie-religies, zouden v. het Godsbegrip van het Evangelie niets hebben verstaan Uit den aard van het Christelijk Gods begrip volgt, dat bet huwelijk tusschen God an de historie onverbrekelijk is. Het rationalisme van Lessing tot He- gel en verder, heeft de religie liosge maakt van de historie. Ook Hegel. Want de logica gaat bij hem aan de geschie denis vooraf. Wat Sohleiermacher gaf kan niet bevredigen. Kühler en Wobber- min hebben het vraagstuuk geloof en geschiedenis opnieuw acuut gemaakt. Uitvoerig stond spr. stil bh het woord van Fichte, volgens wien Christus, als Hh wederkwam, niet zou vragen, of Hij Zelf nog genoemd werd, maar of Zijn zaak neg voortgang had. Fichte ver waarloost hier psychologische, gods dienst-historische en zuiver Nieuw-Te& tamentische gegevens. Gedurende de laatste decennia is er veel over de opstanding gehandeld. De theoriën van Hase, Eenan en Lotze kun nen niet voldoen. Is Christus centraal in het Evangelie, dan is ook de persoon lijke opstanding innerlijke consekwentie. Ook in de eschatologie speelt Hij de allesbeheerschende rol. De nieuwere cul tuurhistorie kent een voortdurend ster ker wordende „diesseits-religie", waar van Bruno, Spinoza en Goethe de groo te profeten zijn. Daartegenover hand haaft het Evangelie een Theocentrisohen wereldblik en dus ook in de eschatolo gie. Het Christendom is immers theïs tisch bepaalde heilsgeschiedenis en zoo als de toestand nu is, kan het onmog- gelijk blijven. Staat de persoon van Christus in het centrum van het Evangelie, bepaalt dit de Godsidee, onzen blik op de opstanding en den inhoud der eschatologie, dan viorden er allerlei vergezichten geopend maar dan rijzen er ook tal van proble men. Spr. stond bij dez9 vragen nader stiL Aan het slot van zijn rede betoogde Dr. van Rhrjn, dat de theïstisch beoaal- de heilsgeschiedenis, 'ooals het Evan gelie die kent. Cnmog '"ijk op een Griek- schen of Indisohen onderbouw kon rus ten. Op een Griek,ichen onderbouw niet, omdat b.v. de wijsbegeerte van Aristo- teles de cardinale aanknoopingspunten voor het Evangelie mist. Bü Plato, Xene en Plotinus is het precies hetzelfde ge val, zü het onder eenigszins andere be lichting. Ook het Indische geestesleven kan den onderbouw niet vormen, want Indië kent geen geschiedenis, alleen speculatie. Buiten de historie ligt het predicaatlooze zijn, waar vrijheid en vrede heerschen. Speciaal ook het Boed dhisme schiet als onderbouw voor het Evangelie ten eenenmale tekort. De Israëlietische achtergrond is in dein laatsten tijd wel zeer dikwijls geminacht Maar Israël heeft het eerst Gods heils plan aanschouwd en de mystiek der his torie is hier wereldreligie geworden. God is hier niet het noodlot of de idee, want het noodlot en de idee z ij n, ter wijl de historie verkeert ia het hande len. Teretoht zeide Söderblom, dat er in Israël bijzondere openbaring most worden aangenomen. Spr. eindigde met een vergelijking tus schen het Grieksche, het Indische en het Israëlietische godsdienstige leven Griekenland heeft den wijsgeer ge kroond, Indië den monnik Israël het Kind. Niemand heeft in het Israëlietische leven het Kind echter hooger gesteld dan Christus. Het kind worden is hier de oplossing van het levensraadsel. Mo dern Christendom is historisch Chris tendom, is Israëlietisch Christendom, de religie van het Kind van Bethlehem, dpor Wien deze aarde het Bethlehem van het Universum is gewerden. BINNENLAND. het nederlandsch-belgische verdrag. In de Zaterdag in Den Haag gehou den vergadering van het nationale co mité van actie tegen het NederLandsch Belgische verdrag ia besloten, de actie tegen het verdrag, zooals het nu dooi* de Tweede Kamer is aangenomen, voort te zetten. De redactioneel© com missie, die werd aangevuld met de heeren Van Vessem uit Ütrecht en Nierstrasz uit Amsterdam, zal de door ■minister Van Kamebeek uitgesproken rede, waarmede hij het tractaai in de Tweede Kamer heeft verdedigd, aan beredeneerde, uitvoerige kritiek onder werpen, en binnenkort zal in Den Haag een groote lezing worden gehouden, welke per radio over het geheele land zal worden verspreid. Men verwacht, dat de Eerste Kamer eerst einde Janu ari of begin Februari het verdrag in behandeling zal nemen. verdwijnend natuurschoon. Nog e enige jaren en van „De B ree saap" en „Velserbosoh" die eeuwen lang een sieraad waren voor Bever wijk en omgeving en van welks na tuurschoon duizenden genoten, is niets meer over dan een kale vlakte en industrie-terrein. (Het begon met de hoogovens, daar na kwam de steenfabriek en nu is het "vsAer de Amsterdamsche Ballast-maat- schappij, die haar deel komt opeischen Deze maatschappij is n.l. begonnen met den aanleg van een spoorlijn van het Noordzeekanaal af naar haar ter reinen. Deze spoorlijn gaat door een groet aantal tunnels, onder den be- staanden spoorweg naar de hoogovens, naar het af te graven terrein. Is deze spoorlijn gereed, dan is de algeheele verdwijning van deze voor malige buitens een zaak van slechts enkele jaren. dood door electriciteit. Alle dood door eleotriciteit, aldus „Voeding en Hygiëne", is aanvankelijk een schijndood, moet althans als zoo danig worden behandeld. Met zeker heid kan men nooit zeggen dat ie mand die door den electrischen stroom getroffen werd, dood is. voordat men minstens 1H uur kunstmatige adem haling heeft toegepast. De eerste mi- niuten zijn ook hier, evenals bij de redding van drenkelingen, het kost baarst. Voor alles moet dus direct en -ter plaatse met kunstmatig© ademha ling volgens de regelen der kunst begonnen worden. Vervoer over meer dan enkele kilometers moet afgekeurd worden. Elke verloren minuut maakt de kane op wederopwekken dér levens geesten kleiner. In courantenverslagen leest men vaak: „"de spoedig ter plaatse versche nen geneesheer kon slechts den dood constateeren." We willen niet nalaten hier te constateeren, dat 't een kunst- fout is de eerste anderhalf uur na een ongeval door electriciteit, waarbij men direct en ter plaatse met kunstmatige ademhaling begonnen is, den dood te constateeren. Dat constateeren baat niet, maar schaadt, omdat het de kans, óp terugkeer tot de levenden van me nig slachtoffer der electriciteit ver mindert.' de „heuvel" bij nijmegen. Te Nijmegen heeft voor de erfgena men van wijlen jonkvrouwe A. de Pesters de publieke verkooping plaats gehad van het landgoed „De Heuvel" gelegen ten Oosten van Nijmegen on der de gemeente Groesbeek. Het was totaal groot ruim 254 hectaren e«n een der mooiste landgoederen uit deae om geving. Het is verkocht in 30 verschil lende perceelen aan een even zojovele personen voor totaal f 404.900.. Het hoofdperceel is door een hout- kooper gekocht, zoodat het vermoeden vrijwel zekerheid is geworden, devt dit landgoed gesloopt zal worden. Dit prachtstuk grootendeels nog on gerepte natuur zal daarmede vertoren gaan. FEUILLETON. Het karakter van Judas Iskarioth. i) Dr. J. van der Valk, de bekende rec tor van het Marnix-Gymnasium te Rot terdam.- schreef in „Ons Tijdschrift" een interessant artikel over boven staand onderwerp, dat wij hierbij on zen lezers als feuilleton geven. Over de drijfveer tot Judas' verraad is de aanwijzing in de H. S. niet uit voerig. Johannes vermeldt dat „de dui vel in het her te van Judas Simonis Is- cariot gegeven hadde, dat hij Jezus ver raden zoude." Waarom de duivel juist Judas koos, in hem een willig werk tuig kende; hoe te verklaren dat een tot de apostelen gekozene, een van de twaalf jongeren die langen tijd dage lijks tot den intiemen kring van den Heiland behoorden, hem verraden kon dit psychologisch raadsel heeft eeu wen lang velen een oplossing doen zoe ken. En de antwoorden zijn zeer uit eenloopend geweest. Het meest voor de hand lag het loon voor liet verraad, de dertig zilverlin gen. in verband te brengen met de geld giérigheid van Judas, „die een dief was" (Joh! 12: 6). Als Judas voor de overpriesters verschijnt, is zijn eer9te vraag naai' het loon: „wat wilt gij mij geven., ende ick sal hem u overleve ren?" (Matth. 26:151. Zü waren ver blijd „ende zijn het eens geworden, dat zij hem geit geven zouden" (Luc. 22: 5) In de middeleeuws che passiespelen, met de sterk sprekende karakters, was Judas als de booze met de zwartste kleuren geteekend in tegenstelling van den heilige. Voor deh diabolischen mensch zijn dertig zilverlingen vol doende reden tot verraad. jNog bij pa ter Abraham a Sancta Clara (zijn ei genlijke naam was Ulrich Megerle), schrijver van „Judas der Ertzschelm für ehrliche Leuth" (168695), pleegt Judas, uit berouw over zijn misdrijven om boete te doen tot Jezus gekomen, doch spoedig weer, onder den slech ten invloed zijner vrienden, de wisse laars, de oude zondaar alleen om de dertig zilverlingen 't verraad aan zijn Meester. In het passiespel van Oberammer- gau heeft Judas' geldzucht grootscher afmeting dan het haken naar enkele penningen. De geldgierigheid is zijn hartstocht; zich te verrijken zijn le vensdoel; de ontgoocheling van zijn le vensideaal, wanneer het rijk van den Messias niet van deze aarde blijkt, wreekt zioh op het leven van den ge- waanden koning der Joden. Judas re kent in dit passiespel ook met de mo gelijkheid dat zijn verraad zou kunnen falen en Jezus als overwinnaar uit den strijd komen; dan zou boete-betoon hem zijn plaats weer doen Innemen bij den Meester, de eereplaats der verdien ste als bewerker van Christus' aardsch Messiasschap. In Klopstock's Messiade rekent Ju das stellig op deze overwinning. Zijn verraad heeft daar niet ten doel Jezus' dood. maar Jezus' rijk op aarde. Het verraad zou tot een aanval leiden, de aanval tot verzet prikkelen, en ge steund door de macht des volks zou Jezus zich tot Messias uitroepen. De apostelen werden dan machtige hove lingen, Judas de invloedrijkste. Naast geldzucht is gekwetste eer zucht als aanleiding genoemd van Ju- 'das' verraad Immers Mattheiis (26:15) en Marcus (14:10) vermelden den gang van Judas naai* de overpriesters on middellijk na de zalving van Maria; en Johannes (12: 4) noemt bepaaldelijk Judas „die hem verraden soude" als den gisper dier geldverspilling, door Jezus bestraft (vs. 7 en 8). Als curiosum zij nog melding ge maakt van een gansch andere opvat ting. In onzen tijd, de eeuw van het nieuwe, nu de Ier Bernard Shaw zelfs een goedaardigen duivel uitvond, heeft de Duitscher Friedrich Hebbel, Judas den „Allerglaubigste" genoemd. In het Theosophisch maandblad is deze gedachte door Dr. Schuver aldus uitgewerkt, als zou Judas, wetende dat Jezus om Gods raad te volbrengen ster ven moest, zichzelf hebben opgeofferd en Jezus verraden om dat Godsplan te verwezenlijken. Jezus voorspelt daar aan Judas: „Gij zult mij den vijand overleveren, maar niet als verrader, doch als een mensch vol reine, onzelf zuchtige liefde. Het offer moet ge bracht." Deze zienswijze, als geheel met het Evangelie in strijd, kunnen we verder laten rusten. Ook Klopstocks' voorstel ling, dat Judas niet den dood, maar de aardsche verheerlijking van den Mes sias zocht, achten we niet overeenkom stig Jezus' houding en woorden tegen over Judas bij hun laatste avondmaal (Joh. 18). Toch blijkt uit Klopstock's opvatting dat de geldzucht en de heerscbzucht hem niet bevredigden als voldoende drijfveren voor het verraad van een discipel des Heeren. In de andere voorstellingen vind ik evenmin een voldoende psychologische verklaring van Judas' gedrag. Om dit in te zien moeten we de verhoudingen nagaan, die er tusschen den verrader en den Heiland hebben kunnen be staan. Wie onder de jongeren van Jezus vast geloofde in Christus' goddelijk heid, moest óf een waarachtig discipel óf een duivel zijn. Dat een waarachtig geloovig discipel Jezus een oogenblik verloochende uit vrees, zooals Petrus, is verklaarbaar, omdat de vrees een gemoedsaandoening ia, waartegen ver standelijk inzicht, de vaste overtuiging zelfs, soms niet vermag. Maar dat een mensch in zijn eerzucht zich zou kun nen gekrenkt gevoelen door den Zone Gods, langen tijd gekrenkt zou blijven, zich zou willen wreken op wien hij weet dat almachtig is, en dan in die niets ontziende woede-waanzin zal achacheren om een bandje geld, lijkt toch een al te onwaarschijnlijke com binatie, een onmogelijke toestand. Een duivelsche schurk, zooals d© middeleeuwen Judas voorstellen een oogenblik op de planken, wordt onmo gelijk in de jarenlange werkelijkheid. Bovendien, de Evangeliën geven niet alleen geen aanleiding tot dergelijke onderstelling, integendeel vinden we uitdrukkelijk opgeteekend dat na de zalving van Maria de duivel pas ,het verraad in Judas' hart gaf, eerst Ujoen in Judas voer. Een discipel dus, vast overtuigd v an Jezus' goddelijkheid, heeft Judas ntiet kunnen zijn. Zien wij nu of hij een beslist onge- loovige was, alleen zich aansloot ibij Jezus in de hoop op diens komend M es siasschap. Dan moet hij dit óf open lijk hebben laten blijken óf listig ver borgen gehouden. .Immers, was hijcai- noozel genoeg voor het eerste, dan stond hij niet boven de schare die ojn brooden en vissohen tot Jezus kwaln gelijk Israël God diende om de wijn stokken en vijgeboomen: en de ander e discipelen zouden hem wel aan 't ver stand gebracht hebben, dat hij niet bij hen hoorde; was hij sluw genoelg voor het laatste, dan was hij zeker ooik niet dommer dan de Farizeën. en zou hij al spoedig zelf begrepen hebben uajt Jezus' woorden ën daden, dat Hij, de bergredonaar voor armen en verdruk ten, nooit zou willen worden de luxe koning, op wien Judas zfln hoop had geve&Ugd. (Wordt xwrvoSgtu

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1926 | | pagina 5