PUROL
Ruwe,Schrale Huid
NIEUWE LEIDSCHE
COURANT VAN ZATERDAG 6 NOVEMBER 1926
Aan het einde der Week
De week is weer eens ingezet met
een moordaanslag den hoeveelsten?
op den Italiaanschen dictator. Ge
lukkig is Mussolini ook dezen keer
aan het gevaar ontsnapt, doch het be
gint er voor hem met al die aanslagen
wel wat gevaarlijk uit te zienv Naar
de Duce zelf zegt, heeft een waarzeg
ster hem voorspeld, dat hij op zijn bed
een natuurlijken dood zal sterven,
doch gegeven de soms misdadige het
ze, die tegen hem gevoerd wordt en
den licht ontvlambaren aard van het
Italiaansche volk is het de vraag of
deze voorspelling uit zal komen.
Bij den jongsten aanslag is weer op
nieuw genieken, hoezeer Mussolini
zien in de lieiue des volks mag ver
heugen. De gewaande dader werd op
staanden voet gelyncht; op zichzelf
reeds e,en heiaenscne methode, doch
zooveel te meer nu het steeds waar
schijnlijker wordt, dat men den ver
keerden heeft voor gehad. Toch be
wijst, dit wel, dat in Italië niet,
zooals in Rusland, een kleine minder
heid een meerderheid onderdrukt, doch
dat het fascistisch hewind de massa
achter zich heeft. Mussolini heeft in
ue vier jaren van zijn hewind wel
getoond, dat hij op uitnemende wijze
de kunst verstaat het klavier der volks
consciëntie te bespelen, doch tevens
kan hij op daden wijzen als geen enkei
ander staatsman. Dij hc-eit orde eu
welvaart in het leven geroepen, zij t
ook met middelen die niet in alle op
zichten te. loven zijn, doch die hun
verklaring en ten ueele ve±ontschului
ging vinuen m uen toestanu, waarin
jiane zien toen inj aan net hewind
kwam nevoïid.
Rei fascisme heeft echter ook zijn
gevaren, vcorai door dc nationalisti
sche zelfoverschatting die het tenge
volge heeft gehaa. ïtaiië slaat tegen
zijn iiui'gii soms een noogen 10011 aan
en met name de anti-r iansche betoo-
gnigeii een symptoom van een
gezindheid, die een ernstige bedreiging
is voor cic-n vrede in Europa.
Een bestendig gevaar voor ons we
relddeel vormt ook nog steeds Eovjei-
riusiand, ue oppositie uluaar neeit net
hoofd in- den schooi gelegd en ane
maait is in handen van staliii, uen
onverzoenlijke, die er zich op be
rcemd nog nooit een „bourgeois ue
hand te hebben gedrukt, een man, zoo
ais zijn naam zegt: nard ais staal.
\be invloed van rtusiand, in t alge
meen van het Communisme, is sterk
toegenomen door het Eritsciie mijn-
comiict. ue onverzoenlijke^ houding
der mijneigenaars, alsmede de partij
dige liourimg der regeering, nebben
het land heel wat scnade berokkend,
niet slechts in mianeieelen en econo
mischer! zin (hoewel ook deze van veel
beteekenis zijn) doch niet minder irr
politiek opzicht. Er is een sterke op
schuiving naar links te constateercn,
dit is wel gebleken bij de gemeente
raadsverkiezingen, die veel winst
voor Labour en verlies voor de conser
vatieven en liberalen opgeleverd heb
ben Nu is de Britsciie Arbeiderspartij
wel in geenen deele met het commu
nisme ie vereenzelvigen, maar toch is
de sympathie voor dit laatste door de
houding van regeering en mijneige
naars eetnerzijds en de Russische pro
paganda en den Russischen steun
voor de staking anderzijds ongetwij
feld in belangrijke mate toegenomen.
In onze Tweede Kamer is in deze
week het Belgische Verdrag behandeld
Nadat verschillende sprekers het pro
of contra van aanneming van dit
wetsontwerp hadden bepleit, kwam
Donderdagmiddag de minister van
buitenlandsche zaken aan het woord
en hield een magistrale rede, die niet
naliet machtigen indruk op de Ka
mer te maken.
Het is echter de vraag of de Kamer
den moed zal hebben dit verdrag te
aanvaarden en de publieke opinie in
dezen te trotseeren.
Uit het grijs verleden.
DE OUD-TESTAMENTISGHE
APOCRIEFEN.
Het woord apocrief beteekent let
terlijk „verborgen men verstond er
onder die boeken, ©uitrent wier auto
riteit men niet zeker was en waarvan
het derhalve gewensch.t geacht werd,
ze niet hij de- openbare godsdienstoefe
ningen te gebruiken. Later'kreeg dit
woord een meer preciese beteekenis
en begon men er oncler te verstaan de
geschriften die wel in de Grieksche
vertaling der Zeventigen, de Septua
gint, voorkomen, doch niet in den He
breeuwschen kanon
Men spreekt van den Alexandrijn-
schen kanon. Alexandria in Egypte
was het centrum van het Hellenisti
sche Jodendom; daar ontmoetten el
kaar de Joodsche vroomheid en ue
Grieksche wijsheid en het is begrijpe
lijk, dat het type Jodendom en Jood
sche geleerdheid, dat daar ontstond
sterk het stempel droeg der Grieksche
pliilosophie. Het was een streven naar
synthese, dat daar opgeld deed en
dat in tegenstelling stoncl met den oor
spronkelijken, exclusivistischen geesr,
die het Hebreeuwsclie Jodendom be
zielde, dat uitging van de antithese
tusschen Israël, het uitverkoren volk
van Jahweh, en de heidenen.
Die Alexandrijnsche kanon verschil
de zoowel in formeel als materieel op
zicht met den Hebreeuwschen. Ter
wijl in Palestina de kanon in drie stuk
ken uiteenviel: Wet, Profeten en Ge
schriften, wist men in Alexandria
van deze driedeeling niet af. En wat
de geschriften betreft, waaruit de ka
non bestaat, had men aan de oevers
van den Nijl een aantal geschriften,
die men gelijkwaardig achtte aan de
kanonieke, doch die in Jeruzalem door
niemand als zoodanig beschouwd
werden.
Zelfs is liet de vraag, in hoeverre
men van een Alexandrijnschen k a -
11 o n kan spreken, want we zijn hier
in een tijdperk van verflauwing der
grenzen. Hef beginsel, waarvan men
bij de verzameling der heilige boeken
uitging, was dat der stichting: .alle
religieuze geschriften, die een opbou
wend karakter droegen, las men en
schatte men hoog.
Dit blijkt b.v. uit de Voorrede der
Spreuken van Siracli: „Daar vele en
groote dingen ons gegeven zijn door
de wet, de profeten en de anderen, die
op hen zijn gevolgd, waarvoor men
Israël moet prijzen wegens opvoeding
en wijsheid; en daar het noodig is,
dat niet alleen de lezers zelve verstan
dig worden, maar ook zij, die lust heb
ben tot leeren, nuttig zijn voor ande
ren, zoowel door spreken als door
.schrijven: zoo gevoelde mijn grootva
der Jezus die zich allengs meer
had gewijd aan het lezen van de wet
en de profeten en de andere boeken
der vaderen, en in uezen eene niet ge
ringe ervarenheid zich eigen had ge
maakt zich gdrongen, .1 ook zelf
iets te schrijven betreffen opvoeding
en wijsheid, opdat zij, die lust tot lee
ren hebben, steeds verder komen in
een leven naar de wM, door ook aan
dit boek zich te ho n.'
De schrijver van uit hook heeft al
dus aan de andere stichtelijke boe
ken, die reeds bestonden, er nog een
willen toevoegen, dat ook kon mede
werken tot de opbouwing van het
godsdienstig leven.
-
De volgorde der boeken in den
Alexandrijnschen kanon is niet, zoo
als in den Hebreeuwschen, Wet, Pro
feten en Geschriften, doch: historische
dichterlijke en zedekundige boeken en
profeten. Alzoo dezelfde volgorde als
in onze Bijbels.
De Septuagint bevat de volgende
boeken (waarvan we de apocriefe met
een zullen aangeven:
Historische boeken: Genesis, Exodus,
Leviticus, Numeri, Deuterononium,
Jozua, Richteren, Ruth, de vier boe
ken der Koningen (Samuel en Ko
ningen), de twee boeken der Kro
nieken, de twee boeken Ezra (n.l.
*111 Ezra en het canonieke boek Ez
ra3), Nehemia, "Tobias, Judith,
Esther met de toevoegingen tot dit
boek;
Dichterlijke en zedekundige boeken:
Job, Psalmen, Spreuken, Prediker,
Hooglied, "Boek der Wijshëid, Je
zus Sirach;
II Ezra is Nehemia.
Proleten: Hosea, Amos, Micha, Joël,
Obadja, Jona, Nahum, Habakuk,
Zephanja, Haggai, Zacharia, Mm-
leachi; Jesaja, Jeremia, "Baruch,
Klaagliederen, "Brief van Jeremia,
Ezech'iël, "Susanna,Daniël, "Gebed
der drie mannen in het vuur, "Bel
en de Draak, "drie boeken der Mak-
kabeën.
In sommige Grieksche handschrif
ten komt voorts nog een vierde boek
der Makkabeën, alsmede het Gebed
van Manasse voor.
Al de hier genoemde hoeken zijn la
ter in den kanon der Roomsch-Katho-
lieke kerk overgegaan, met uitzonde
ring van de volgende, die door het con
cili'e van Trente niet erkend werden:
Gebed van Manasse, III en IV Ezra,
III en IV Makkabeën.
De Ned. Geloofsbelijdenis somt in
art. VI de Apocriefe boeken op; het
zijn dezelfde die in den Roomschen
kanon voorkomen, alsmede III en IV
Ezra en het Gebed van Manasse,
die in de officieele Roomsche Bijbel
uitgaven als' een aanhangsel aan het
einde van den geheelen Bijbel staan,
omdat zij niet tot den door bet con
cilie van Trente vastgestelden kanon
bebooren.
De Geloofsbelijdenis verklaart be
treffende deze boeken, dat „de Kerk
(ze) wel lezen kan en daaruit ook on
derwijzingen nemen, voor zooveel al3
zij overeenkomen met de Kanonieke
boeken^ Practisch evenwel zijn zij
geheel in onbruik gemaakt en er is
tegenwoordig nauwelijks iemand
meer te vinden, die ook maar de helft
er van gelezen heeft. De meesten on
zer hebben van den inhoud geen flauw
begrip.
Vroeger, toen nog in de meeste ge
zinnen een Statenbijbel was, waren de
apocriefe boeken meer onder ieders
bereik dan thans.
DAMRUBRIEK.
Correspondentieadres: 211 Valken-
boschkade, Haag.
Uit de opening.
We vervolgen thans de serie „ope
ningen uit de praktijk", vooral begin
nende dammers ter bestudeering en
naspel^ aanbevolen.
Vooreerst een partij die begint met
een onregelmatigen ontheoretischen
openingszet.
Wit: L. de Beer, Amsterdam.
Zwart: G. Spijker, Enkhuizen.
1 3530
Een theoretisch af te keuren zet,
daar ze voert tot een opsluiting van
wit's korten vleugel. Meent men door
grooter kennis der varianten of spee-1-
kracüit sterker te zijn dan,' de tegen
stander, dan is deze. opening echter
wel speelbaar om de kansen in het
middenspel, die het biedt.
20—25!
2 40—35 14—20
3 45—40 10—14
Om naar opsluiting te streven kwam
hier 2024 in overweging. Wel kan
wit afruilen met 33—29, maar diens
spel wordt daardoor wel erg avontuur
lijk en weinig solide.
4 50—45 4—10
Nog steeds liever 2024.
5 32—27
Het witte spel heeft voor ons geen
bekoring. Nu er nog gelegenheid is,
hadden wij na de eenmaal gekozen
opening 30—24 gespeeld.
17—22?
2024 verdiende nog steeds de voor
keur, 1722 is een positie-fout, die wit
noodig had om zijn onregelmatig ope-
ningsspel tot goeden stand te verwer
ken.
6 30—24 20;29
7 33:24 10:30
8 35:24
Wit's spel is nu danig opgeknapt,
en voorloopig is zwart in banden ge
legd, zoodat een geforceerde operatie
slechts uitkomst geeft.
12-17
Zwart heeft niet veel meer dan de
keus tusschen 12—17 en 1117, 14
naar 19 of 20 spelen is slechts afmat»
tingswerk, daar wit de schijf uitmun
tend kan verdedigen.
9 38-33 7—12
10 42—38 1—7
11 47—42 14—19
Éénmaal afruilen om de witte schijf
24 het verband op schijf 15 te ontne-
RECLAME.
springende lippen
Doos30-60-90ctTube 80ct.
M Bij Apoth.en Drogisten du
men is niet verwerpelijk. Op 1731 zon
nu hebben kunnen volgenr
34—29 37:17, 24—20, 29:20, 31—26,
26:17, 33—28, 38:20,
21: 32, 12: 21, 15: 24, 10—15 gedw.,
15:24, 11:22, 22:33.
en wit krijgt een schijf op 15, van
welke visite zwart wel geen direct
nadeel, echter nog minder voordeel te
wachten heeft.
De volgende opening kwam voor in
een partii per brief gespeeld:
IWit; H. J. v. d. Broek, Rotterdam.
Zwart: G. Mantel, Hengelo.
1 31-27 20-24
2 36—31 14—20
3 41—36 10—14
4 34—30 17—21
5 30—25 21—26
Stand en opsluiting ontwikkelen
zich als in een studie van gelijkvormig
spel.
6 33-28 18-23
7 39-34
Met het doel om de opsluiting van
/.art aan de linkerzijde te voltooien.
12—17
In dezelfde richting.
8 341—30
34—29 leidde tot normalen gang en
stand. In correspondentiespel geeft wit
echter de voorkeur aan meerdere ver
wikkeling, waaruit altijd leerrijker les
sen te putten vallen.
17—211
Gaat om dezelfde reden eveneens tot
finaie opsluiting over, zulks te meer,
omdat toch vroeg of laat wit den aan
val moet beginnen.
9 40—34 11—17
2429 bracht wel is waar aan wit
tijdelijk een schijf winst 3021, 28:10,
24—29, 19:39, 5:14, 43:23, dit voor
deel ging echter door zw. 1319, wit
2318, zw. 8—12 onmiddellijk weer ver
loren. waarbij de stand van zwart eer
iets verbetert. Op 24—29 zou wit 4540
dus een veiliger antwoord zijn.
10 45—40
27—22 zou op zwart 21—27 geen schijf
verlies hebben opgeleverd, zooals in
voorgaande uiteenzetting aangetoond,
wit verwachtte daarop echter 6—11
van zwart en dan werd de opsluiting
wel wat bedenkelijk. 3429 had de
stelling wederzijds losgemaakt.
4—10
Afwijking van t gelijkvormige spel,
ofschoon 7—11 evengoed gespeeld had
kunnen worden.
11 50—4ö 6—11
Beter is 711, waardoor wit belet
wordt 44—39 op te brengen wegens zw,
17—22, wit 27:29, zw. 24:44 met door
gang naar dam.
12 44—39! 7—12
Belet wit om 27—22 op te spelen, we
gens zw. 2127 enz.
13 39—33 12—18
14 4741
4944 gaf gelegenheid tot dam9lag:
4944, 34:12, 12:23, 28:6,
as—as, 13—18. 17—22, 19:50,
niet vrij zekere winst door de gunstige
stelling.
Nu Is de stelling weder volkomen
gelijk en zou het met 4944, 4439,
2—7, 712 door kunnen gaan tot er af
ruil volgen moet, wit gaat er echter
zonder verder verwijl toe over met
15 34—29 23:34
16 30: 39
Sloeg wit hier 40:29, dan zou zwart
met gelijken afruil 1722, 11:22 hij
't verder ontwikkelen van de stelling
iml 't voordeel komen. Achteruitslaan
geeft aan wit meer speelruimte, hoe
wel zwart uit de opsluiting geraakt.
18-23
De beste zet, want op 1722, 11:22
speelt wit 4944 enz.
17 27—22
Goede voortzetting, daar veld 4 van
zw. onbezet is.
2-7
812 bracht wit geen voordeel, noch
door 2218, 32—27, noch door 3329,
43—39, 38:7, waarop 19—23, 3:1 gelijk
spel maakt.
18 31—27
Wit brengt zijn langen vleugel zoo
veel mogelijk naar voren, wat in het
eindspel blijiken zal van nut te zijn.
712
Het vooruitbrengen van een schijf
naar veld 18 is strategisch juist en
legt voorloopig den langen vleugel van
wit aan banden.
Analyse van Zwart.
(Wordt vervolgd).
UIT DE OMGEVING.
HAZERSWOUDE.
Predikbeurten. Ned. ÏÏerv. Gem,
Voorin. 9.30 en nam. 6.30 uur, Ds. Lu.ii*-
(feref. Kerk. Voorin. 9.30 uur, Voor
bereiding H. A., en nam. 6.30 uur, Ds.
Gispen.
Bg de Woensdag ten overstaan
Yian notaris P. C. £Ëngalberts in het
koffiehuis van den neer J. Angenent,
alhier gehouden verkooping van acht
woonhuizen met schuur en tuinland, be
nevens een perceel tuinland, is kooper
geworden van:
Drie woonhuizen met schuur en tuifl
land in het Westeinde, de heer G,
Vreeburg alhier, voor f2500.
Twee woonhuizen met schuur en tuin
land in het Westeinde, de heer Joh*
Lou wrier alhier, voor 1 5620.
Drie woonhuizen met tuinland in het
Westeinde, de heer J. Slappendel alhier^
voor f 2610.
Een perceel tuinland, de heer v.
Sterre, te Gelderswoude voor f 900.
Burgerlijke stand. Geboren: Pieter,
0.v. N. van Tol. en G. van Tol.
Overleden: C. C. Verhaal, geh, met J«.
van Ajüsterdam, 56 jaar.
Dit jaar zijn aan de beurt van af
treding als lid van het kiescollege der
Ned. Herv. Kerk de heeren O. A. van
Dam, 0. Patün, C. W. Oppelaar, J. D,.
de Kort, J. Groen Ozn. en H. Verheul.
KATWIJK AAM DEN RIJN.
Bg L. 'v. R. in heb Overran ont
stond door onbekende oorzaak brand in
de huiskamer. Door de tegenwoordigheid,
van geest van de huisvrouw, die deni
brand direct met emmers water bewerk
te, werd de brand t&melgk gauw ge-
bluscht.
Gelukkig, want in de huiskamer lag
took een kindie in een wieg.
Gordijnen, "behang, enz. verbrandde.^
Een schadepost voor v. R„ die niet
tegen brandschade verzekerd was.
Het kruis op den toren der R. K..
Kerk is door den tand des tgds ver
gaan. Het zal binnenkort vervangen
moeten worden door een nieuw.
Het kindje van den heer W., dat
dezer dagen op de Voorstraat onder
de duo raakte is gelukkig weer her
stellende, zoodat bet gevaar als gewe
ken mag worden beschouwd.
KATWIJK.
Door den burgemeester zijn alle
slagers en vleeschverkoopers in de ge
meente ter vergadering uitgenoodigd op
Maandag 8 November a.s., in het ge
meentehuis om te bespreken de al b of
niet wensehelgkheid van oprichting
eener Centrale slachtplaats. Deze bespre
king staat in verband met het feit, dat
den eersten Juni 1927 krachtens de
Vleeschkeuringswet allé in de wet ge
noemde inrichtingen,* waaronder slacht
tergen, bewaarplaatsen van vleesch, enz
zullen moeben voldoen aan de eischen,
gesteld bg Koninklgk besluit
Indien de wensehelgkheid van op
richting bepleit zou worden, ^ou te»
vens moeten worden overwogen, of zulk
een inffbhting te Katwijk aan den Rijn
als middelpunt van den kring dan wel
te Katwijk aan Zee zou moeten worden
gebouwd.
Leidsche Penkrassen.
Amice,
Je hebt wel eens van Multatuli ge
boord.
Ja, juist „stik in de koffie en ver
dwijn", dat is van hem, uit zijn boek
de ,^Max Havelaar." Ook heeft hij nog
geschreven „Ideeenj", „Minnebrieven"
en „Het gebed van een onwetende."
't Was een raar heer die Douwes
Dekker, zoo heette hij.
Een man met een goed hart. D.w.z.
goedig, iemand die gaarne wat voor
een. ander over had. Iemand met een
zeer sterk rechtsgevoel.
Jdiaar een goed hart, in dien zin van
een nieuw hart, door Gods genade ver
kregen, had hij niet. Hij was een bru
taal godloochenaar.
Verschillende van zijn werken d!ra-
gen nog het stempel van een panthe
ïstische godsdienstigheid, gepaard met
grove spot over den waren God, zooals
Hij- zich in Zijn Woord openbaart.
"t Was een man van bijzonder goe
den aanleg. Maar hij was idealist en
toeeselijk koppig.
Die twee karaktereigenschappen
maakten het voor hem onmogelijk om
in de toenmalige Indische Maatschap
pij een blijvende positie te bekleeden.
In ziin „Max Havelaar" heeft hij zijn
strijd tegen de Indische Maatsch. be
schreven.
Ik acht dat boek de „Max Havelaar"
een gevaarlijk boek om te lezjen zon
der oordeel des onderscheids. Nog er
ger zijn andere boeken van hem.
Nog kort geleden las ik dat oen
jongmensch door het lezen van dewer
ken van Multatuli geheel van het ge
loof vervallen was.
Weet je waarom ik nu met Multa
tuli deze week begin? Omdat Donder
dag voor het (S.D.A.P.) Instituut voor
Arbeidersontwikkeling in bet „Volks
gebouw" aan de Heerengracht de heer
K. ter Laan over dezen Multatuli (Dou
wes Dekker) een lezing heeft gehou
den.
Op zichzelf heelemaal niets bijzon
ders. Multatuli's werken is net zoo'n
slag literatuur als de beste van de
stukjes van den oproerigen krabbelaar
in Het Volk. Je weet dat is de beken
de A. B. K(leerekoper). De „Volk"-
mens chen blijven dus wel in stijl, als
ze Multatuli gaan genieten. Maar als
men den naam hoort: Instituut voor
Arbeidersontwikkeling, dan begint het
verlangen te 'leven ook in de harten
van Christen Arbeiders om van die
ontwikkeling te genieten.
Ik ben er bijna zeker van dat ook
meermalen onze menschen werden aan
gespoord om langs dien weg ontwik
keling te zoeken. Het kan immers heal
goed samengaan, zeggen de S.D.A.P,
leiders, godsdienst en socialisme,
vroomheid des levens en opstand te
gen de bestaande orde.
Maar hoor dan nu ook hoe de heer
Ter Laan Multatuli verheerlijkt als
literator. De Max Havelaar noemt hij
een van de mooiste, zoo niet het mooi
ste. hoek dat de Nederlandsche litera
tuur heeft opgeleverd. Hoor dan ook
hem er op wijzen dat Multatuli strijdt
voor de vrijheid van geloof{?). Hoor
hem dan de aanwezigen aanmoedigen
tot nadere kennismaking van Multatu
li's werken.
iZie Almice, het was hier weer een
bewijs, dat het toch heusch niet opgaat
wat men van die zijde beweert.
Een baken in zee, zoo'n avond!
Maar nu iets anders.
Wij gaan nu den goeden weg op. Je
weet, Amice, dat de Leidsche Zwem-
club een buitengewoon nuttig werk
doet als reddingsbrigade. Op vele pun
ten van de stad brengt zij reddings
middelen aan om menschen die, door
welke oorzaak dan ook, te water raken
te redden van een verdrinkingsdood.
Dat goede werk wordt door velen (ik
wou dat ik kon zeggen door allen) ge
waardeerd. Helaas, onze baldadige
jeugd waardeert het niet. Tenminste,
dat zou men zeggen, gezien de moed
willige vernieling en beschadiging van
die reddingsbaken.
De Leidsche zwem club heeft zich nu
to$ onderwijzers en opvoeders geiend
om steun. Steun in dezen zin, dat men
ide jeugd er stelselmatig en geregeld
op zal wijzen om die reddingsmidde
len te ontzien.
Md. een goede maatregel. Onze op
voeders hebben gelukkig nog een groo-
ten invloed op onze jeugd.
Moge het helpen!
Onze rijpende jeugid doet wel eons
iwat erg veel alsof ze al geheel gerijpt
is. We weten nog tot welke klachten
het leidde op het Gym. In clubs cn
vereenigingen zijn ze heer en meester.
Inmenging dulden ze niet. Ik weet
nog heel goed dat wij in mijn tijd op
de Jongelingsvereeniging een heelen
strfid hadden over ouderlijk en ker
kelijk toezicht. Toen moesten wij het
onze ouders opdringen, dat ze zich
vooral met ons bemoeien moesten.
Tegenwordig zijn er heel wat van
onze jonge menschen, die eigenlijk
die J.V. te gebonden achten. J>e vrije
dub, zonder reglement of toezicht,
dat is veel fijner.
Toch mogen wij nog dankbaar zijn,
dat het gros nog de J.V. bezoekt en
van die middelen van zelfontwikke
ling, voorbereidingsinstituten voor het
leven, gebruik maakt.
Maar de buitengewone drang naar
vrijheid mag en& wel met zorg ver-
vullen.
Onze Gemeenteraad heeft deize week,
na geruimen tijd met gesloten deuren
vergaderd te hébben, besloten tot aan
koop van een terrein in het Noordoos
ten van de gemeente. Daarmee is een
som van rond f250.000 gemoeid. De be
stemming daarvan is niet bekend ge
maakt. Toch kan iéder het raden. De
gemeente heeft terrein noodig voor
markt en voor centralisatie van ver
schillende bedrijven. In de toekomst
kan dit daar komen.
Het is te hopen, dat deze grond ee-
nigszins productief te maken is. Het
huurbedrag, dat voor een deel er van
nu "^erkregen wordt, lijkt er nog niet
veel op.
Het lis te buopen, dat ook spoedig of
ficieel eenige mededeellngen worden
gedaan over dezen aankoop en de be
doeling daarmede, opdat niet de nu
reeds loopende geruchten tot allerlei,
de gemeente in diiscrediet brengende,
stemmingen aanleiding geven.
We hebben ook een nieuw park er
bij' gekregen, Amice! Een naam heeft
het nog niet. Ik boop maar, dat „Jan
van de Morsch" gelijk krijgt en dat
men daaraan nu eens een naam zal
geven, die wat wel luiden der is, dan
sommige stadsinstellingen nu dragen.
Het is intussehen al weer een goede
aanwinst voor ons stadsscboon. De in
richting verdient ten volle onzen lof.
- --r- .VERITAS,