WAT DE BLADEN ZEGGEN. NIEUWE LEIDSCHE COURANT VAN WOENSDAG 14 JULI 1926 I TWEEDE BLAD. - Caillaux-Colijn. Door de Rechtvaardigheid vervolgd, zegt onze „Rotterdammer", moet men ook in de roode pers telkens weer terug komen op het werk van Colijn. En al vertelt men aan de buitenwereld, dat men nog geen oogenblik spijt beeft van de daad op n November, de stem van het geweten kan men blijkbaar niet ge heel het zwjjgen opleggen. Tegen wil en dank is men steeds weer genoodzaakt vergelijkingen met het buitenland te maken. Dan ziet men de tegenstelling en da figuur van Coliju rijst op in het gedach tenbeeld des schrijvers. Zoo las men onlangs in het Buiten- landsch overzicht van „Het Volk": „De vlottende schuld van onze schat kist is niet zoo groot, dat zij 'het staats ■crediet aantast. Er is een tijd geweest, dat dit ook in Nederland anders was. De eerste, die toen ingreep, was de president van da Nederl. Bank. Hij verbood, wat hij onverantwoordelijke uitgaven achtte o.a, die voor den woningbouw. Hij gebood "bezuiniging. De regeering heeft toen ba zuinigd. De Geer deed het niet forsch genoeg. Colijn zette hem af en ging <>p zijn stoel zitten.-Nu is de Nederlandscha gulden veilig. Colijn heeft gezorgd, dat niet in de laatste plaats de armen hun plicht doen jegens het vaderland. De ka pitaalvorming gaat ongestoord haai fang, maar het kapitaal aer armen, dat ooiazakelijk bestaat uit het onderwijs dat zn ontvangen, is in zijn groei be knot. Maar dit valt buiten onze rubriek*. Dat laatste is maar gelukkig voor den schrijver, anders zou zijn taak nog moei lijker worden, dan ze reeds is. .Want was het niet de sociaal-demo craat Van der Velde, die in België onder toejuiching dér arbeiders uitriep: „De franc moet geren worden, omdat de franc ook de franc is van de arbei ders, van de vakbonden, van alle partij instellingen, van de pensioen- en zieken kassen, waarin de armsten bun weinige centen hebben gestort. Alles moet ge daan worden, om te beletten, dat dit zon der meer vernietigd wordt. Daarom heb ben wj,i er in toegestemd, de belangrijk ste hervormingen uit te stellen". En barstte niet een groot deel der Kamer in Frankrijk in applaus los, .toen Briand verklaarde: „Alle Eranschen zjjn solidair. Alle. Eranschen, de kleinen en de groeten hebben ar belang bjj; dat de toestand van den franc niet verergert, want in dien deze bij ongeluk slechter zou wor den, zouden het voornamelijk de kleinen zijn! die er van te lijden zouden heb bel?. En schreef niet nas de „Oproerige. Krabbelaar" dat Caülaux, voor enkele i'aren verguisd, thans in Frankrijk, ge- jjk Jozef in Egypte wordt vereerd: „Nu staat daar Cfcfflaux ais Redden des vaderlands, want redderaar der schatkist De vreemdeling, die in Frankrijk kans meent te zien de schatkist te redderen en deswege het parlement naar huia stuurt, wordt voEheerlijkt, hier stuurt het parlement den redder der schatkist naar huis. De laatste achter kan voldoening vin den in de gedachte, dan bij meer dan zijn plicht gedaan heeft en den weg naar sociale hervormingen weer vrij heeft gemaakt; maar het parlement heeft zichzelf gedeukt en geknakt en leeft bij de gratie van een extra pariomen tab kabinet Dat is ook vergelding. KERK EN SCHOOL. NED. HERV. KERK Beroepen: Te Vreeswijk, Wi v. d. "Waal te Slijk Esréjk. Te Rhedea (toez.), J. H. Buiskool te MappaL Te Tilburg, J. C. A. Nijenhifus Gothuysan te Qtsr- leek. GEREF. GEMEENTEN. Tweetal: lie Utrecht (vac. Dar. J.. G. de Moor), A. M, Boeijiuga te Sassen- heim. en J. K Goria te Apeldoorn. Te Franecker, Mrr M. S. de Vries te Tzum an J. .Wijmeng» te Qharlois. Beroepen: Te Raard, J. H. An- FEUILLETON. Uit spannende dagen. (Een V fsuiuiseu verbaal). 28) „Zool En waarom zijt gij niet ge vlucht?" schertste de Overste. „De tijd is gekomen, dat het bloed der martelaren nogmaals moet vlieten. Zoo God het mijne wil aanvaarden, dat het stroome „Hij raaskajt" riep de sergeant, „zijn hersens zijn ontsteld." Op dit oogeiablik hoorde men eenige geweerschoten weergalmen, en terwijl ieders aandacht daardoor van den priester werd afgekeerd, trad de kor poraal binnen, ging voor den Overste staan, bracht de hand aan den hoed en zeide met, onverschilligheid: „Citoyen Commissaire, uw bevel is uitgevoerd: cL-e misdadige is naar de andere wereld. Twee glinsterende tranen rolden uit de oogen dee leeraars, en hij bukte het hoofd diep op de horst. De aankon diging' des doods van zijn ongelukki- gen vriend had zijn hart en zijn moed vermorzeld. De Overste keerde zich opnieuw tot hem en vroeg: „Wat hebt gij dezen nacht gezien en gehoord?" „Eenig dof gerucht van mannen, die in de duisternis oveir den hof gingen" jgtas het stille antwoord. tuma, cand. te Enumatil. Te Den Bosch D. de V,rit te Berlikum. Te Burum, J. H. Donner te Molenaarsgraaf. Bedankt: Voor Sleeuwijk, Dr. D. J. van Katwijk te Schipluiden. CHR. GEREF. KERK. Tweetal: Te Harderwijk, cand. A Bikker te Noordeloos en cand. B. Oost hoek te Ridderkerk. Bedankt: Voor Maarssen, H. Hoo- gendoiorn te Bunschoten. Ds, H. C. v. <3. Brink geschorst. De classis Haarlem der Geref. Kerken hield gisteren een buitengewone verga dering. Voorzitter was Ds. Brussaarcl uit Bloe mendaal. secretaris Ds. vau den Brink, Als deputaten, ingevolge art. 49 waren (aanwezig Ds. Breuke&ar, Ds. Meyer, Ds. van Schelven en Ds. Schweitzer. De kerkeraad van Haarlemmermeer- Oostzijde had een voorstel ingediend tot losmaking van Ds. van Duin, die op de vorige vergadering .geschorst is. Na inwinning van het advies der bo vengenoemde deputaten besloot de clas sis onder uitdrukkelijk voorbehoud van de gevolgen, die een eventueele uit spraak van de Generale Synode van de yzaak van Ds. van Duin zal hebben, ie. De behandeling dezer zaak uit te stellen tet de vergadering van Septem ber a.s. 2e. Een commissie te benoemen 0111 den toestand in de kerk te Haarlemmer mesr-Oostzijde ter plaatse te onderzoe ken en te defer zakede vergadering van September te dienen van advies 3e. Aan Ds. Van Duin te verzoeken, Jdat hjj zich niet alleen onthoude van alle fictie tegen den kerkeraad, de classis en de uitspraken der Generale Synode maar ook tot aan de vergadering van September, zoowel in zjjn belang, als in het belang van de rust in de gemeente te Oostzijde zooveel 'mogelijk zijn ver- .blijf elders te houden. 4. Ter tegemoetkoming in haar kos ten, de Kerk te Oostzijde te rekenen van 1 Juli lil. tot aan de eerstkomende clae- sikale vergadering te zullen steunen met eeu bedrag, gelijk aan. het tegenwoordi ge tractement van haar dienaar. Dit voorstel werd met acclamatie aan genomen, nadat de afgevaardigde van Oostzijde en Ds. van Duin verklaard had den zich daarmee te kunnen vereenigen. De onder punt 2 genoemde commissie zal bestaan uit de predikanten Breuke laar, Brinkman en Groenewegen. De deputaten verlieten daarna de ver gadering. In de middagzitting waren aanwezig Prof. Kuyper en Ds. Schouten, als le den van de Synodale commissie van ad vies. Na ingewonnen advies dezer commis sie jmrwees de vergadering met 19 te gen a stemmen en 1 blanco (de prao- adviseerende leden stemmen tegen) een voorstel van Ds. Boerkool, om de behan deling vaa de zaak van Ds. van den Brink uit Zandvoort op te schorten en de zaak naar de Generale Synode te vet wijzen. Daarna wordt aangenomen met 19 te gen 8 stemmen en r Dlanco (de prae-aft- visearende leden stemden voor) een voorstel van Ds. Groenewegen: „De Classis, kennis genomen hebben de van de weigering van Ds. van den Brink, ie om zich te conformeeren aan de uitspraken van de As3er Synode, in zake Genesis 2 en 3; 2e. om zijn publie ke beschuldigingen aan het adres van da Synode (namelijk, alsof zij het gezag van Gods Woord heeft aangetast, haat eigen gezag op één lijn stelt met het ge zag, dat Gods .Wioord en heerschappij voert over het erfdeel des Heeren) in te trekken; 3e. om zjjn leedwezen te be tuigen over zijn publieke optreden tegen de beslissingen van de Asser Synode en te beloven zich verder daarvan te ont houden. Besluit met diep, leedwezen: ie. Ds. H. C. van den Brink te schors sen in de bediening van zijn ambt, in gaande cm heden; 2a de zaak van Da, van den Brink, via de Particuliere Sy node te brengen op de Generale Sy- (hode, opdat deze daarover in haar ge heel oordeele en beslisse en spreekt de verwachting uit; dat de kerkeraad van Zandvoort, overeenkomstig zjjn roeping Ds. van den Brink zal vermanen zich te onderwerpen aan de schorsing van de classis. De classis benoemt twee deputaten, om met de Kerk van Zandvoort samen te' spreken, namelijk Dr. Brinkman en Ds .Kramer. „Er is hier dezen nacht een soldaat vermoord. Weet gij het?" „Ik weet het." „Wat weet gij daarvan?" „Bruno is mij in mijn schuilplaats komen vinden en heeft mij verhaald, hoe de soldaat zijn vader op den grond geworpen had en hem wilde doóden. „Wie heeft den soldaat vermoord?" De leeraar hleef zwijgend. „Gij zult spreken" bulderde Simon- Brutus. „Gij weet alles. Ik gebied u in naam der Fransche Republiek, ver klaar wat gij weetl" Even zwijgend bleef de prediker. Een soldaat gaf hem met lievige gramschap een vuistslag in het aan gezicht. „Stil daarl" riep Simon-Brutus, „de ze gevangene behoort aan het Centraal Bestuur.. Welnu, Citoyen Torfs, nog eens, zult gij zeggen wat gii weet, of niet?" De leeraar hief het hoofd op, zag Simon-Brutus aan met oogen, die van geheimzinnige begeestering blonken, en sprak op plechtigen toon: „Wat ik weet, verdwaalde zondaar? Ik weet, dat, zoo uwe moeder nog leef de, zij het uur uwer geboorte vervloe ken zou! Ik weet, dat zij den zoon zou vermaledijden die zijn broederen komt vermoorden op den grond zeiven, waar zijn wieg heeft gestaan! Ik weet, dat liet onschuldig bloed der Christenen op u zal blijven rusten tot voor Gods rechterstoel 1 Dat weet ik." Deze woorden, als een akelige voor- Ds. Brussaard motiveert zijn stem te gen de schorsing ensverklaart daarna, dat hij er van uit wil gaan, dat de sy node een conïessioneele uitspraak heelt gedaan en dat hij bezwaar heeft tegen de uitdrukkingen, die de Synode daar voor gebruikt heeft, welk bezwaar hij ook langs kerkelijken weg zal kenbaaï maken. Zoo noodig komt de vergadering de volgende week Dinsdag weer samen. Niet tot avondmaalsviering toege laten. Zooals men weet, is Dr. Geelkerken eenige weken geleden in de Luthersche Kerk te 's Gravenhage, daartoe uitge- noodiga door een groep van bezwaarde broeders en zusters der Gereformeerde Kerken van 's Gravenhage opgetreden „De Ned." verneemt thans, dat do genen, die verantwoordelijk worden ge steld voor het optreden van Dr. Geel kerken, benevens een aantal broeders en zusters die Dr. Geelkerken's optre den niet hebben kunnen afkeuren, tot de avondmaalsviering in de Kerk van 's Gravenhage-West, - die Zondag .plaats had, niet zijn toegelaten. Nederlandsch Zendelingengenootschap De 129ste jaarvergadering van het Nederlandsch Zendelinggenootschap zal gedeeltelijk te Oegstgeest en gedeelte lijk te Rotterdam gehouden worden on der presidium van Prof. Dr. H. M. van Nes, hoogleeraar te Leiden. Gisteren is de vergadering door den voorzitter met gebed geopend. Ds... Rauws bespreekt naar aanleiding van hét jaarverslag eerst het werk van het zendingsconsulaat en de mutaties. Het consulaat heeft zich in den laat3ten tjjd inzonderheid bezig gehouden met het Seminarie van Depok, welke onder wijsopleiding gesloten zal worden. Het ligt in de bedoeling, dat het seminarie terugkeert tot zijn aanvankelijken -op zet: de opleiding van inlandsche zende lingen. Dit zal misschien mogelijk zjjn door de stichting van een hoogeren theologischen cursus. Verder bespreekt Ds. R. Oost Java waar het zendingswerk thans in een nieuwe phase van ontwikkeling is ge komen. Het is noodig meer aandacht te wijden aan de meeï intellectueele Ja vanen, en vooral ook aan de Javaansche jeugd, die na opleiding op de scholen naar de_, groote steden uitzwermt. Tot nu toe heeft de Zending op Oost Java zich inzonderheid bepaald tot de desa- bevolking. Thans is echter de tjjd go- komen om meer zorg te besteden aan de bevolking der groote steden. De Ja vaansche gemeenten, die zelfstandig wei den, moeteii, liun eigen predikant kun nen beroepen. Voorloopig zullen de zen delingen met de opleiding belast ook een ressort voor hun rekening nemen. Ds. Brouwer bespreekt den arbeid in de Minahassa. Hetgenootschap onder houdt daar nog 172 gesubsidieerde en 24 met-gesubsidieerde scholen. Deze scho len tellen 16.277 leerlingen, terwjjl het onderwijzend personeel uit 450 personen bestaat. De heer Tiekstra, die als school opziener werkzaam is, heeft met de lei ding dezer scholen de handen meer dan vol. Het verslag over Bolang Mongondou wordt uitgebracht door Ds. Rjjnders. In de gemeente-arbeid gevoelt men op dit terrein vooral de moeilijkheid die ge legen is in het gemengd karakter dei bevolking. Er zijn emigranten uit de Minahassa en de Sangir-eilanden, terwijl vele jonge mannen uit de streek zelf uitzwermen naar de Minahassa, waar de belasting lager en het leven vrjjer ia Het Zendingswerk in Posso wordt be- sproken door Ds. Brouwer, dat iu Deli door Ds. Rauws. Het werk daar ouder de Karo Bataks maakt nog steeds een ernstige crisis door. Men heeft echte den indruk, dat de crisis aan het af nemen is. Het aantal gedoopten bedraagt thans 2000, van wie 1100 na belijdenis tot lidmaten zjjn aangenomen. Het aan tal gemeenten bedraagt 25; zji worden bediend door 27. .goeroe's. Inwendige Zending in Hongarije. Het Generaal Convent der Geref. Kei ken in Hongarije heeft sinds enkele ja ren een officieele kerkelijke Commissie benoemd, ten einde de leiding van den arbeid der Inwendige Zending in handen te nemen en daardoor de go- heele beweging op kerkeljjke banen te leiden. Tot referent van deze commissie in Ds. J. Forgécs, dienaar des "Woorda te Sdrospatak, gekozen. zegging gesproken, deden diepen in druk op Simon-Brutus. Hoezeer ook ■ontsteld, verborg hij zijn aandoening onder een zuren spotlach, terwijl hij tot zijn mannen zeide: „Genoeg van dit belachelijk ser moen! Men volge mij naar „de Arend." De korporaal blijve hier met 8 mannen. „Zullen wij het vuur in de woning steken?" vroeg de korporaal. „Neen, nu nog niet" antwoordde de Overste. „Dezen namiddag zal ik u een zenden. Er moet hier veel geld en zil verwerk zijn. Verzamelt het. Wij zul len het bij het overige voegen om naar ■Antwerpen te sturen. Eet en drinkt ondertussclien van hetgeen gij hief vindt. Laat u niet vérrassen, korpo raal... Men hale het lijk van onzen armen kameraad 1" Zoo haast het doode lichaam op de draagbaar tot bij de deur was gevoerd, verliet Simon-Brutus de woning van den notaris en trad met zijn mannen op de dorpsbaan. De leeraar door twee soldaten vastgehouden, stapte met ge bogen hoofd nevens het lijk. Bij hun doorgang bespeurden zij geen enkel levend wezen in het dorp; liet scheen woest en verlaten, alsof de pest al zijn inwoners in één nacht had gedood. Evenwel, vele menschen ston den achter deuren en vensters te sid deren, terwijl zij vol angst, met het oog voor spleten of gaten, het doodsch gevaarte In zijn gang bespiedden. Buiten het dorp, op de haan naar „de Arend" deed eensklaps een ge- De commissie heeft reeds zoowel hel program van beginselen als het arbeids- program voor de jaren 1926'27 op- gesteld. De Commissie wil allereerst een goe de en betrouwbare diagnose van de ziekteverschijnselen van het Hong. ker kelijk leven opmaken. Daarna wil zji de onderhandelingen met de leiders var, de vrije of buitenkerkelijke vereenigio- gen en groepen van Evangelisatie en Inwendige Zending hebben met het doel om al deze acties van den ontwakïngs arbeid in een groote beweging onder officieel-kerkelijke leiding te doen sa menvloeien. Verder wil zji allereerst den pasto ralen arbeid onder de kinderen op den voorgrond stellen (Zondagsschool, jeugd werk, enz.). Zoo zal in den loop van jaren de geheele groote organisatie van 'den arbeid der Evangelisatie en Inwen dige Zending in Hongarije uitgebouwd worden. Gezondheidsleer op school. In Duitschland heeft een ministerieele beschikking bepaald, dat op de scholen onderwüs moet worden gegeven in ge zondheidsleer. Hierbij is op twee din gen gewezen, naar wjj in het Ned. Tjjd- schr. voor Geneeskunde" lezen:- ie. op welke wjize het onderricht op school gegeven zal worden; en 2e. hoe de leeraars en leeraressen voor dit onderricht voorbereid moeten worden. Wat deeerste vraag betreft wordt vastgesteld, dat de gezondheidsleer niét tot het biologisch onderwijs beperkt moet blijven, zooals tot nu toe meestal geschiedde, maar -dat zjj het geheele on clerwijs doordringen moet en hierdoor het verantwoordelijkheidsgevoel van den scholier zoowel voor zjjn eigen levens wandel als voor het medewerken aan de instandhouding van de gezondheid van het geheele volk voortdurend wakker gehouden wordt. Voor de opleiding der leerkrachten moeten zooveel mogelijk, cursussen ge houden worden, bijv. gedurende 4,1 5 maanden met ten minste 1 uur per week Voor het onderwijs komen sociaal-hy giënisch geschoolde artsen in aanmer king. Rectificatie. In ons blad van gisteren stond ondei Geref. Gemeenten', dat Ds. D. van Stempvoort te Veenendaai het beroep had aangenomen naar de Gemeente te Rotterdam. Het is niet juist, Ds. v. S. ouder de Geref. Gemeenten te rangschikken, zijn gemeente staat buiten dit kerkverband Uit het Sociale Leven. DE 3e CHR. SOCIALE CONFERENTIE Ds. Talma herdacht. Gisteren ving in het Conferentieoord. van den Zendingsstudi-eraad to Lante ren de derde Christelijke sociale cur sus aan, georganiseerd door de com missie voor samenwerking tusschen de algemeene Christelijke sociale bon den en het Christ. Nat. Vakverbond in Nederland. Een honderdtal mannen, die in de Christelijke sociale beweging vooraan staan, hadden zich weer vereenigd om ver van het moderne stadsgewoel, hiér op dit schitterend mooie plekje grond met elkander te bespreken en zich te bezinnen op de actueele sociale vragen Dat de conferentie zou beginnen niet een herdenking van den arbeid van wijlen Ds. A. S. Talma» s]>rak haast vanzelf. Waar kan men hem beter herden ken dan in dezen kring en wie was daarvoor meer de aangewezen man dan zijn biograaf, het 2e Kamerlid, de heer C. Smeenk, een der voorzitters der conferentie. Om 7 uur ving in de openlucht de eerste zitting aan. De heer Smeenk, die met Mr. Dr. A. A. van Rijn als voorzitters der confe rentie fungeerden, opende de samen komst. In zijn openingswoord heette de voorzitter allen welkom in het vrien delijke Lunteren, waaraan allen die in de Chr. Sociale beweging leiding ge ven, zulke aangename herinneringen hebben. Spr. herinnerde aan de le conferen tie in 1914 en aan de mannen, die sinds dien door God werden opgeroe- weerschot .zich hooren; een der solda ten, in het been getroffen, viel neder in het zand. Onder verward wraakgeroep spron gen allen door het schaarhout en lie pen naar de plaats, waarboven het rookwolkje van het schot nog zachtjes in de hoogte dreef. Vier mannen kregen hij den Jeeraair staan en, even alsof zij meenden, dat hij schuld had aan hetgeen er was ge schied, stompten en sloegen zij hem wreed el ijk. Hij liet zich lijdzaam mar telen en van den eenen kant naar den anderen stooten: geen woord, geen klacht ontsnapte zijn lippen. Het duurde tamelijk lang, vooraieer Simon-Brutus en zijn makkers uit het schaarhout terugkeerden. Bij hun ver schijning op de haan gloeiden hurt oogen van razernij; een verward getier van spijt en woede dreef hoven hunne hoofdenZij hadden niemand ge vonden. „Vooruit" riep de Overste, „wij zul len dezen middag hun rekening ma ken!" De prediker werd nog met meer woestheid voortgemkt; de gewonde soldaat werd gedragen en zoo bereikte het gevaarte de afspanning „de Arend.1 Het was denzelfden dag, omtrent drie uren na den noen. Simon-Brutus wandelde op en neder voor de afspanning „de Arend.Hij scheen in diepe mijmering verzonken; somwijlen weerhield hij eensklaps zijn stappen en bracht sich de hand aan pen. Spr. noemde er vier n.1. W. Wat- tel, Ds. H. Koffieberg, H. Noordhoff en Ds. A. S. Talma. Vooral de laatste rijst thans voor. ons oog. Talma, de evangeliedienaar, de volksvertegenwoordiger, de dienaar der kroon, bovenal de dienaar van Je zus Christus. Spr. wilde zich bepalen tot de leidende gedachten, die hem steeds in Talma's leven getroffen heb ben. Daartoe herinnerde hij aan Talma's bekende preek over het woord uit Jo- saja 13: „Ik zal maken dat een man dierbaarder zal zijn dan dicht goud en een menself als fijn goud van ofir." Talma ontwikkelde daarin een echt Christelijke gedachte. Spr. citeerde ver der uit Talma's voorloopig verslag op de stuwadoorswet en zijn rede ter verdediging van de Bakkerswet. Talma verstond uitnemend de waar de van den enkeling. Voor de vrijma king van den arbeidenden stand, voor het recht van den enkelen arbeider, streed hij. Hij was individualist, maar zulk een die van organisatie niet af- keerig was. Jezus Christus, die de zij nen met name kent, verlost een. volk. Talma zag de organisatie van de maat schappij als een Christelijk-zedeli.iken eisch. Met groote dankbaarheid, her denken we, aldus spr. Talma's baan-, brekend werk voor de vakbeweging en zijn ijveren voor de coöperatie. Talma was nooit een demagoog, in bet .minst niet. Gód nam.hem in de kracht zijner jaren slechts 52 jaar oud weg. Maar zijn taak .was toch wel waarlijk afgeloopen. Deze cursus, waarin ook intellects- eelen optreden, is wel waarlijk in.jTa.l- ma's geest en de tc behandelen onderr werpen sluiten daar bij aan. Spr." wees o.a. op de medezeggenschap en den. bodem, waaruit deze gedachte in Chr. kringen opkwam. Ze is niet revolutio nair, ook niet als verbindendverkla ring gevraagd wordt, al schijnt het dat de tijd daarvoor nog niet rijp is. Principieele beslistheid en trouw aan het beginsel zijn als voorheen, ook' nu boven alles noodig. Veel is sinds 1901 toen Talma Zijn merkwaardig debat met Troelstra had veranderd en men kan niet meer zeg gen, dat het liberaal kapitalisme op permachtig heerscht. Ook kan niet ge zegd, dat het socialisme een glorieuse toekomst wacht. De beteekenis van Nederland in het wereldbeeld is rela tief verminderd. Spr. wees op den toe stand, in binnen- en buitenland, die vol somberen ernst is. Niet geheel ten on rechte kan reeds gewaagd worden van den ondergangvan het avondland. Toch, wie gelooft is nooit pessimist. Ais we maar getrouw zajn. Dan /al God ons geven den witten keursteen met den naam er op die niemand kent dan die hem ontvangt. Het koninkl ijk komt. Daarom vertragen we niet en steken het rumoer der wereld ten spijt het hoofd op. Want ons schild is van den Heere en onze Koning is van -Ten Heilige Israels! Spr verklaarde de "er de Christ. Sociale conferentiei voor ge opend. Hierna zongen de aanwezigen staande Ps. 72: 2. De eerste dag werd gesloten mei een bidstond, die geleid werd door Ds J. A. F. A. Steil weg, L-uth. predikant te Utrecht.' De dag van gisteren, evenals dit gediT rende den geheelen duur der conferen tie zal geschieden, met een gezamen lijke huisgodsdienstoefening begon, was verder gewijd aan het onderwerp Mede zeggen s ch ap. Medezeggenschap. De dag van gisteren was gewijd aan de bespreking van het onderwerp: „Me de-zeggenschap." Mr. P. S. Gerbrandy te Sneek verdedigde ter inleiding een twiptig- tai stellingen, waarvan wij een gedeol- te hier laten volgen: De Christelijke gemeenschapsgedach te kan nimmer vrede nemen met den toestand, welke de wijze waarop ue menschen gezamenlijk produceercn, doet drijven op arbeidsverdeeling, in den eenzijdagen vorm, gelijk wij- die heden kennen. De Christen behoort den hestaanden toestand eerbiedig en tevens kritisch tot uitgangspunt te nemen in de maat regelen, die op economisch, sociaai èn politiek gebied de gedachte, dat lieer en knecht het samen moeten doen, be vorderen. Het beginsel van medezeggenschap het voorhoofd; dan weder stuurde hij den schildwacht voor de'deur eenige verstrooide woorden toe, of ging vobr de dorpsbaan staan, om uit te zien, of hij in de verte niets naderen zag. Achter het venster der- herberg stond baas Cuylen, die, schijrïbaar onver schillig, doch voi angst en .bevend, het oog op den Overste gevestigd- hield. Dien morgen had de molenaar zulke schrikkelijke dingen gezdenl Mt^h in zijn huis een lijk gebracht; üX 2UJJ stal zat de leeraar opgesloten, hij had dezen ganschen dag nog niets' gehc*>rd dan ijselijke wraakkreten en bedie ningen van brand en moord tegen h^t geheele dorp! Benauwd als hij was,* volgde hij nu den Overste met-vrees achtige blikken; want voor hem was het klaarblijkend, dat Simon-Brutus op dien stond bezig was met in zijü hoofd ontwerpen van wraak en yer- woesting te beramen. Ongetwijfeld bedroog zich de mole naar toch. Hoe hard en kwaadvoor spel lend de wezenstrekken van Simon Brutus gewoonlijk'waren, nu kwam echter bij poozen een vluchtige glim lach op zijn gelaat de norsche uitdruk- icing vervangen. Het- ongeduld, dat hem zichtbaar vervolgde, getuigde, dat hij, wel verre van op wraakplegingen te denken, integendeel met ontstelte nis op iets wachtte, welks verschijning hij vuifg verlangde. N Wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1926 | | pagina 5