CHRISTELIJK DAGBLAD voor LEIDEN EN OMSTREKEN 7d' JAARGANG ZATERDAG 12 JUNI 1926 NUMMER 1843 COURANT ABONNEMENTSPRIJS In Leiden en buiten Leiden waar agenten gevestigd zijn Per kwartaal 0 i 2.50 Per week 0.19 Franco per post per kwartaal I 2.90 BUREAUHooigracht 35 Leiden Tel. 1278, Postgiro 58936 Postbox 20 ADVERTENTIE-PRIJS Gewone advertentiën per regel 221/» cent Ingezonden Mededeelingen, dubbel tarief. Bij contract, belangrijke reductie. Kleine advertentiën bij vooruitbetaling ▼aa ten hoogete 30 woorden, worden dage- lij ka geplaatst ad 40 cent dit nummer bestaat uit TWEE Bladen. EERSTE BLAD. Onze Hoofdredactie. Wij kunnen aan onze lezers de ver blijdende mededeeling doen, dat in de plaats van den heer R. Zuidema, met ingang van 1 Sept. a.s. als hoofd redacteur van ons blad is benoemd, de heer D. Huinink, te Leiden. De heer Huinink is oud-Secretaris der gemeente Mr.-Cornelis, en was tijdens zijn verblijf in Indië redacteur van „De Banier". Moge de weldra aan te vangen ar beid van den heer Huinink, die op het terrein der journalistiek geen on bekende is, onder den zegen des Heeren strekken tot bloei van ons blad. Directie en Commissarissen. Godsdienst privaatzaak? De leuze dat godsdienst privaatzaak is, een zaak van ieders persoonlijke overtuiging, is niet nieuw. Wel is ze de laatste jaren inzonder heid van Soc. Democratische zijde meer nadrukkelijk en scherper gefor muleerd op den voorgrond gesteld. En dan meestal met de bedoeling om daarmede de Christelijke arbei ders te lokken en hunne bezwaren te gen een zich voegen bij de S.D.A.P. weg te nemen. Wat gij persoonlijk gelooft, zoo heet het dan, doet er niet toe, daarmede bemoeit de partij zich niet, dat moet ieder voor zich weten. Een ieder, web ke zijne ^godsdienstige overtuiging ook moge zijn, is welkom in de partij en niemand behoeft achter te blijven, want godsdienst is de zaak van ieders persoonlijke overtuiging. In werkelijkheid beteekent deze leu ze echter iets geheel anders. Toen ze voor het eerst geformuleerd werd, bedoelde men daarmede niets meer of minder dan het anti-Christe lijk karakter van de S.D.A.P. te doen uitkomen. Toen in het Erfurter program werd uitgesproken dat godsdienst als „pri vaatzaak" moet worden beschouwd, had dit geen andere beteekenis, dan uit te drukken dat de Staat met God en zijn dienst niets heeft te maken en met zijn dienst niet behoeft te worden gerekend. Godsdienst een zaak niet van poli tiek belang, maar van ieders persoon lijke overtuiging^ Daarom: geen steun aan eenige kerk, en verplicht staats onderwijs, waarbij de invloed van den Godsdienst zorgvuldig geweerd behoor de te worden. De godsdienst als voor het publieke leven van geen beteekenis. naar de bin nenste binnenkamer verwezen. Hier werd geformuleerd en na dien is dit anti-godsdienstig karakter van de S.D.A.P. meermalen nadrukke lijk vastgesteld, wat ook van vrijzin nige zijde steeds is geleerd. De godsdienst werd bruikbaar ge acht voor de binnenkamer en de Kerk, maar niet voor het publieke leven, In zijn „Richting en* beleid der libe rale partij" stelde Mr P. W A. Cort van der Linden ep den voorgrond dat de liberale politiek haren grond vindt in het gezag der menschelijke redenen dat de vrijzinnige staatsregeling en bestuur uitsluitend richt naar de uitspraken van het verstand, met ver werping van iedere andere openbaring dan rede en verstand. In de liberale politiek dus geen plaats voor den godsdienst. Niet het z.g. „woord Gods" zoo verklaarde dan ook Mr S van Houten, maar, om eens de taal der geloovigen te gebruiken, het geschenk Gods dat wij in onze re de bezitten is de lamp voor onzen voet. Bederf, zoo werd Groen van Prinste- rer van vrijzinnige zijde toegeroepen, met uwe Bijbelteksten ons staatsrecht niet. Practisch staan alle linksche partij en, geen enkele uitgezonderd, op dit zelfde standpunt. Zij hebben, de een meer, de ander minder, respect voor den godsdienst, ze willen daaraan niet alle waarde ont zeggen, mits die godsdienst dan ver bannen wordt naar de binnenkamer en het politieke en sociale leven daar mee niet „onveilig" wordt gemaakt. De godsdienst mag goed zijn voor het gemoedsleven, en in dagen van ziekte en rouw een zekere troost bie den, in het openbare leven is zjj on duldbaar. Wie daar van God en zijn dienst durft spreken, wie heel het leven wil doen beantwoorden aan den eisch van Gods Woord, en op alle terrein des le vens dé volstrekte souvereiniteit Gods wil zien erkend en beleden, bij wordt, zoo bet a\ niet mogelijk is hem van den katheder of het platvorm te weren met smaad overladen of met een on verschillig schouderophalen voorbijge gaan. Godsdienst een zaak van ieders per soonlijke overtuiging. Wie mocht meenen dat dit een leuze is van den laatsten tijd, vergist zich ten zeerste. Reeds dadelijk nadat onder de eer ste Christenen de Heilige Geest met kracht was uitgestort werd, zij het met andere woorden, hetzelfde betoogd. Tegenover den Geest des Heeren plaatste zich de geest uit den afgrond. Aan de Apostelen, die de groote wer ken Gods verkondigden, werd het zwij gen opgelegd. Al te krasse maatregelen durfde men aanvankelijk niet nemen. Zeker, de Apostelen werden gevangen gezet, en gegeeseld, maar zoo erg onver draagzaam was men toch niet. Men wilde anderer overtuiging tot op zekere hoogte nog wel eerbiedgen, mits de godsdienst als privaatzaak werd beschouwd. De Apostelen zouden vrijuit gaan, maar eerst werd hun scherpelijk gebo den, dat zij niet zouden spreken in den naam van Jezus. Wat zij willen gelooven moeten zij zelf weten, maar dan in de binnenka mer. De godsdienst alzoo verbannen uit het publieke leven. Maar dan staat Petrus op met Jo hannes. 'Toen hij in eigen kracht stond, werd hij door een eenvoudige dienstmaagd tot zwijgen gebracht, maar nu bezield met den Heiligen Geest, nu spreekt hij het zonder aarzelen uit, dat hij dit ge bod niet ka n en niet za 1 opvolgm. Wij kunnen niet laten te spreken, zoo zegt hij, hetgeen wij gezien en ge hoord hebben. En als ze dan tot bloedens toe zijn gegeeseld, dan nog zwijgen ze niet, maar dan gaan ze heen om o-veral Je zus Christus te verkondigen. Wij kunnen niet nalaten te spre ken, zoo moet het ook bij ons zijn. Waal de godsdienst is geen „Privat- saché" geen zaak voor de binnenka mer alleen. Wanneer wij te mid'den van de we reld kunnen leven, zonder'dat naar buiten blijkt of wij- Jezus Christus als Koning erkennen, dan ie er iets niet in orde. Wij moeten spreken met woorden en niet bet minst ook door onze daden. „Waart gij een stille partij, zoo werd Groen van Prinsterer door Thorheck? toegevoegd, die enkel zoekt God op hare wijze te dienen men zou. al hield men uwe meaning voor dwaling, u eerbiedigen." En zoo wil men het nog. Wij moeten zijn ean stille partij". Maar wij mogen niet zwijgen. F.n als het goed is met nns, dan kun nen we niet zwijgen, maar dan zijn we. op elk gebied, levende en spreken de getuigen van Jezus Christus V Na een kwart eeuw. 12 Juni 1901 was voor de Provincie Zuid-Holland in 't bijzonder en voor ons land in het algemeen een dag van meer dan gewone beteekenis. Na jaren langen strijd gelukte he* toen aan het vrijzinnige bewind ia de ze provincie een einde te maken en d? meerderheid in de Staten van dit ge west van links naar rechts te ver plaatsen. Onder de kiezers waren de linksche partiien sihds lang in de minderheid maar verschillende omstandigheden w.o. ook het gebrek aan samenwer king bij de rechtsche partijen maakten het mogelijk dat deze meerderheid in de Staten niet tot uitdrukking kwam. En daarvan maakten de vrijzinni gen een, om geen ander woord te ,be- zigep, vrijmoedig gebruik. Met de minderheden werd zoo goed als niet gerekend. In het College van Ged. Staten werd slechts bij utizondering 'n niet-linksch statenlid geduld en bij benoemingen werd de rechtsche meerderheid, maar die in de Staten minderheid was, een voudig genegeerd. Zóó sterk werkée het liberale uit sluitingssysteem, dat naar de „Rotter dammer" herinnerde, in die dagen be halve in Lier geen enkele Antirevolu tionaire burgemeester in Zuid-Hol land gevonden werd. In Lier vond men de uitzondering om te bevestigen den regel dat in Zuid-Holland de Antire volutionairen als niet-benoembaar, als onbekwaam en ongeschikt terzijde ge steld werd,, Aan die ergerlijke onderdrukking van de minderheden is in 1901 een ein de gekomen. Toen de rechtsche partijen eendrach tig slag leverden, werd aan het libe rale bewind niet één slag een einde gemaakt. Als vermolmd stortte het li berale bolwerk ineen, om nooit meer te verrijzen. Maar deze overwinning had niet al leen provinciale beteekenis. Want met de Staten van Zuid-Hol land werd ook automatisch de Eerste Kamer omgezet en werd ook de libe rale burcht genomen. Het waren mooie dagen, toen na een schitterende overwinning bij de Twee de Kamerverkiezingen, ook de Staten van Zuid-Holland en in beginsel ook de Eerste Kamer werd omgezet. Welk een geestdrift heerschte er toen in onze gelederen. Hoe werd over al God gedankt voor de geschonken verlossing en de uitredding uit het vrijzinnige diensthuis. Die geestdrift is langzamerhand be koeld. Omdat wij teleurgesteld zijn in onze mannen? Niemand die dit op goede gronden zal kunnen beweren. Het rechtsche bewind is voor Zuid-Hol land evenals voor ons geheele land van groote beteekenis geweest. Neen, de zaak is dat wij aan de ze geningen gewoon zijn geraakt. Dat wij niet meer voelen het juk van den overheerscher, en dat wij maar al te zeer geneigd zijn om te ver geten hoe voor dezen ons de Heer heeft gunst bewezen en de wonderen gade te slaan, die Hij heeft van ouds gedaan. Daarom kan het goed zijn bij de ge beurtenissen van 1901 een oogenblik stil te staan, allereerst om te danken voor wat toen werd verkregen op zoo menigerlei gebied maar ook om straks weer met nieuwe bezieling aan het werk te gaan en te voorkomen dat wat in 1901 na zooveel strijd en gebed ver kregen werd, in 1927 door eigen onver schilligheid en onderlinge verdeeld heid zou verloren gaan. 7 H. de Wilde. Vandaag is het 25 jaar geleden, dat de heer H. de Wilde tot lid van de Sta ten van Zuid-Holland gekozen werd. Een kwart-eeuw ook, dat de Provin ciale Staten om gingen en dat dank zij de samenwerking van de rechtsche partijen aan de liberale overheersching in deze Provincie een einde werd ge maakt. Daartoe heeft de heer de Wilde niet weinig mogen bijdragen. Hij behoort tot het kloeke geslacht der voortrekkers, die evenals een Pe trus en Johannes niet kori laten te ge tuigen van zijn Koning en te propa- geeren de beginselen die zijn naar het Woord van God. O. het 4s hem weieens moeilijk ge maakt Ook hij is -waardig geacht om voor den naam van Jezus smaadheid en gebrek te lijden. Maar met groote kracht en zeldzame geestdrift heeft hij getuigd en ook in zijn latere leven, tóen hij meer tot re eeeren werd geroepen, eerst als wet houder van Den Haag en daarna als lid van Gedeputeerde Staten, is hij „niet afgeweken'' van de beginselen, door Groen van Prinsterer verdedigd en door hem met eroot talent onder het volk verbreid. Van harte, en wij weten daarbij te spreken namens onze' lezers, bieden wij den heer de Wilde onze gelukwen- schen aan. Hij heeft voor de beginselen die hij liefhad gestreden als weinigen. Aan vijandschap pn smaad heeft het hem niet ontbroken. Maar God heeft hem deze gedenk dag getuigt er van ook willen geven genade en eere. V Commentaar overbodig. Een Nederlandsehe Socialistische Zangvereeniging gaf op den Eersten Pinksterdag te Remscheid een uitvoe ring. „Het Volk" gaf daarvan een verslag waarin de volgende critiek voorkwam, die wij hier zonder commentaar over drukken: „Een ding mag niet onvermeld blij ven. De „Stem" koos voor haar con cert in Remscheid bijna uitsluitend godsdienstige liederen of zoodanige, die in nauw verband staan met de christelijke mythologie. Dit mag ten deele daarop gegrond zijn, dat het der „Stem" te doen was om zooveel mogelijk veelzijdigs te brengen. Mis schien kan men den sterken inslag aan godsdienstige liederen daarme de verontschuldigen, dat in Neder land de klassetegenstellingen nog niet in zoodanige scherpte naar vo ren komen, als het in landen mdt een sterke industriebevolking het geval is. Maar, de Hollandsche vrienden moeten zich toch beijveren, zich van het zingen van zoodanige liederen los te maken, die uit de ge- dachtenwereld onzer klasse-tegen standers komen. Ook de arbeiders- zangvereenigingen moeten naar de hooge kunst streven, zich daarbij echter steeds bewust blijven, dat de kunst er voor ons niet om haarszelfs wille zijn kan, maar door ons in dienst van den striid voor de bevrii- ding der arbeidersklasse gesteld moet worden. Dat kan toch ongetwij feld niet geschieden door den eiscb aan de proletarische toehoorders: Verscheurt uw harten en bekeert u tot God." De kunst gesteld in dienst van don klassenstrijd. De kunst gebruikt in den strijd te gen G o dl Alle verdere commentaar kan hier als overbodig worden beschouwd. STADSNIEUWS, S. Gaasterland. De heer S. Gaasterland, hoofd van de school aan de Stadhouderslaan der Gereform. Schoolvereeniging hoopt op I Juli a.s den dag te herdenken waar op hij 25 jaar geleden zijn loopbaan begon ais onderwijzer bij het Gerefor meerd lager onderwijs hier ter stede. De aanstaande jubilaris genoot zijn opleiding aan de Normaalschool te Dokkum en begon zijn arbeid als on derwijzer aan de school met den Bijbel te Heeren veen. Na hier zes jaren te hebben gewerkt, nam de heer Gaasterland een benoe ming aan naar Leiden, waar hij werk zaam werd als 1ste onderwijzer aan de toenmalige Geref. M.U.L.O. hoofd de heer Schaap, die later vervangen werd door den heer W. Vros. In 1915 volgde de reorganisatie der Hooigracht-school waarbij deze lagere school werd en de M.U.L.O. school naar de Hoogl. Kerkgracht werd ver plaatst. Bij deze gelegenheid werd de heer Gaasterland benoemdtot hoofd van do school aan de Hooigracht. In deze functie bleef hij werkzaam totdat de Geref. Schoolvereeniging de nieu we school aan de Stadhouderslaan, opende, waarvan het hoofdschap hem werd opgedragen. Met ernst en nauwgezetheid heeft de heer Gaasterland steeds de belan gen gediend van het onderwijs, dat aan zijn zorg en leiding was toever trouwd. Voor alles wenschte hij zijn eigen school op peil te houden en tot meer deren Woei te brengen, en bij dat doel stelde hij alles achter. Daaruit moet. mede worden verklaard dat hij in het openbare leven liever wat op den ach tergrond bleef en geen nevenfuncties zocht. Dit wil echter niet zeggen lat hij zich in alle'gevallen onttrok. Voor al in den aanvang van zijn loopbaan nam de a.s. jubilaris in meerdere licha men van plaatselijke of locale betee kenis óp onderwijsgebied een plaats in; en thans nog maakt hij deel uit van de plaatselijke commissie van toe zicht op het Lager Onderwijs, en van de permanente commissie voor de Schoolkinderfeesten op 31 Augustus Toenemende werkzaamheden, die er bovendien met de talrijke wijzigingen in de uitvoering der L.O. Wet niet ge makkelijker op werden .hebben den heer Gaasterland, gelijk meerdere schoolhoofden, de handen vol gegeven om het onderwijs zijn gewonen gang te laten traan Meermalen kwam het voor, dat hij persoonlijk de leiding no men moest van twee of drie klassen. Het lijdt geen twijfel of in den kring tier Ger^f. Schoolvereeniging en van alle ouders wier kinderen het onder wijs onder leiding van den heer.Gaas terland genoten, zal zijn werk en tie toewijding waarmede het verricht werd ten hoogste worden gewaardeerd en zal daarvan op den dag van het ju bileum ook blijk wordeh gegeven. De asphalteerinq met „Dammann." De opmerkzame voorbijganger zal bij het asphalteeringswerk in 't Noord einde en op de Wittepoortsbrug een systeem zien toegepast, dat nog wei nig bekend was en bijzondere aan dacht verdient om de eenvoudige en toch degelijk soliede werkwijze. Het systeem dat de Amsterdamsche cement-ijzerfabriek „Wittenburg" die met de asphalteering is belast, hier volgt, is het z.g. „Dammann"-asphalt wegen dek. De bestaande straat wordt niet eerst uitgegraven, doch eenvoudig waar nóodig aangevuld totdat een egale oppervlakte is verkregen. Daar overheen komt dan de voornaamste bedekking, bestaande uit een uit hoog ovenslakken en teer verkregen poeder. Is het dek geheel effen gemaakt, dan wordt het met wals aangedrukt, waar na nogmaals een laag asphaltpoeder van dit soort over den weg wordt ge bracht en met een zwaarderen wals wordt ingeperst, en daarmede is het geheele proces voltooid. De fabriek Wittenburg maakt hier ongetwijfeld een mooie reclame. Examens krankzinnigenverpleging. De examens krankzinnigenverple ging zijn voortgezet met de cand. uit Endegeest enz. te Oegstgeest. De uit slag is: Eerste overgangs-ex. 26 cand. Gesl. H. Amersfoort, J. D. J. Artmann, T. Bazel, C. J. van den Burg, P. Erades H. Gemelig, J. II. v. Grol, J. E. C. Kor- ver. A. L. Kraak, N. Kuneman, D. Mey- Belangrijkste nieuws in dit Nummer. Binnenland. De Koninklijke Familie naai Zwit serland. Buitenland. Een Britsche protest-nota aan Moskon. Brazilië trekt zich nit den Volken bond terng. De positie van Bethlen in Hongarije is door het incident te Genève versterkt De uitvoer van opium uit üiitsch- Indië zal binnen tien jaar geheel ver boden zijn. er, F. Neuteboom, J. M. L. Rieden, W. Scheper, J. P, Schroder, H. Smid, H. Steringa, J. W. Stieding, A. L. Stokvis, G. H. Lewis, C. J. Teljeur, K. F. van Venetien, A. Vonk, M. J. Wagenaar, E. de Wal, M. Wasohle en Z. v. Zetten. Tweéde overgangs-ex. 24 cand. Gesl Z. A. van Bochove, E. T J. Dieltjens, F. van Dijk, M. C. den Hollander. M. J. C. Klaaszen, H G. Kloppenburg, \V. P. van Loenen, J. T. C. van Schie. G. Schuth, S. Simons, F. C. W. Tiet,ge, F. van -Urk, B. H. van der Vlier en P. H. Weideman. Aanvullings-ex. Gesl één cand. A. J. Voorwinden. T. M. Hoosendoorn. Aan den heer T. M. Hoogendoorn is op zijn verzoek eervol ontslag verleend als accountant der directe belastingen. Examen* Apothekersassistent. Opgeroepen 4 candidaten Geslaaed. de dames A. C. J. Boot, Hoorn en. L. G. M. van -Weerelt, Rotterdam. De Leidsche Reddingsbrigade. De Reddingshaak Bethlehemsbrug (LevendaalRijnstraat( is gebroken. Dader, onbekend. De haak Volmolengracht is bescha digd door een werkman van het werk aan de Lichtfabrieken. De haak Schrijversbrug is gebroken door den 12-jarigen jongen v. R. Ko>i- laan Helpt ons materiaal beschermen! Opgaven bij beschadiging of vermis sing van het materiaal der R.B. wor den gaarne ingewacht bij A. J. v d Lijke. Oude Singel 14, tel. 889 en W F. v. Ingën Schenau Jr Aalmarkt No.. 7 tel. 421 Indische Dienst. De heer P. F. van Bemmel, die on langs voor 't arts-examen is benoemd tot officier van gezondheid 2e kl. bij het Ned. leger in O. Indië. Pi of. J. Ph. Vogel. Prof. J. Ph Vogel, hoogleeraar in het Sanskrit aan de Universitf.it al hier, is gisteren voor geruimer: tijd naar Cambridge (Engeland) vertrok ken met het oog op de voltooiing van zijn bijdrage in het door Engeis.be ge leerden samengesteld wordend verza melwerk: „Cambridge History of in- dia". Prof. Vogel denkt ongeveer hall Sep tember naar ons land terug te keertn. Voor de benoeming van een Jee- rares in de Engelsche Taal- en Letter kunde aan de Gem. H.B.S voor meis jes te 's-Gravenhage wordt door B n W. dier gemeente voorgedragen Mpj. G. J. de Vries alhier. Op het beroep van den heer W. J. de Konink alhier tegerr het besluit van den Alphenschen gemeenteraad, houdende zijn ongevraagd eervol ont slag als onderwijzer wegens opheffing van zijn betrekking, is door Ged. Sta ten afwijzend beschikt. BINNENLAND. De Koninklijke familie. Naar wij vernemen heeft de Konink lijke familie het voornemen, ou, even als ieder jaar den 18en Juni zich op reis te begeven. H. M. zal worden vergezeld door haar dame du palais honoraire jkvr. L van der Poll en door haar adjudant majoor de Jonge van der Halen, van het Indische Leger. Mej. OoslerPc, gouvernante van de Prinses zal H. K. H. op de reis vergezellen. Wij vernemen, dat de Kon familie van plan is ditmaal eenigen tli .i te ver toeven in Frankrijk en Zwitserland. Baron Van Wijnbergen. Naar de „Maasbode' verneemt, is le toestand van mr. A. baron van Wijn bergen, die, gelijk gemeld, in het St Antoniusga8thuis te Utrecht eer. ope ratie heeft ondergaan, goed joruit- gaande. Hij bracht een rustigeu nacht door. Uit de 8. D. A. P. Het partijbestuur der S.D.A Pdat, blijkens een communiqué In „Het Volk", dexer dagen Tergaderde, beeft

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1926 | | pagina 1