H. M. PIERROT, Maarsmansst. 7 - Tel. No. 630 NIEUWE LEIDSCHE COURANT VAN ZATERDAG 3 APRIL 1926 w ij LA L). Will 0£ SLflOEN ZEGGEN. Art. 123 en de Linkerzijde. Het is nu wel duidelijk, zegt de >1 a a s b o il e dat een initiatief-voor stel uit de rechte, zijde tot schrapping van ariikel 123 van het lndisch-Re- getringsi'egleinent op steun van links geen kans maakt. in de lapen von Glim, toen men daai uit alle drie de groepen specu- leerde op Je gunst der Katholieken, die uien bij een vurig gewenschte nieuwe partij-groepee ing aan zijn kant wenschte, hoorde men de heeren met een stelligheid, welke bijna ge loofwaardig scheen, verzekeren, dat bun vrijzinnig beginsel zoo iets als het muilbanden -van het Katholicisme niet gedoogde. En bijna leek het soms. of ze werkelijk hun anti-papisme van ouds hun liberalisme de baas, had Ien afgezworen. 't Komt nu echter wel heel kras tot liting, welke waarde aan zulke ver- gpkeringen viel te hechten. De één voor, de ander na toch nemen nu ie kans op samenwerking beneden nul s gedaald de voorvechters der rodsdienstvriiheid hun draai Er valt lit dien hoek voor de ontvoogding der katholieke missie niet op eenigen teun te rekenen, minderwaardige po itiVke speculatie verspert de hoogge roemde liberaliteit den weg. Zeer, ter snede weet „Het Centrum leze fiere en beginselvaste houding te ïeke'en: voor ditmaa' n den leider Ier vrijzinnig-democraten, den „man an het recht" Marchant is de man van het Recht. Daarom kwam hij met zoo hevige tt-apht op tegen de intrekking van art. 10 van het Bezoldigingsbesluit.. Maartoen hij als Kabinets-for- nateur met een eigen regeeringspro- gam voor den dag kwam, to.m stond w* het herstel van art. 40 niet op. Marchant is de man van Recht Diep voelde hij het onrecht, der Kerk aangedaan, door de belemmering van de Missievrijheid in Indië. Dus npest artikel 123 Regeerings-Regle- m?nt van Ned.-Indië gewijzigd worden Dat schreef hij ook in zijn Regee- •ingsprogram, toen hij daarop de Ka tholieken zocht mee te krijgen. Maar nu verluidt, dat er een initia- \ief-voorstel tot wijziging van dit on- echt-artikel zal worden ingediend, nu iaat hij aanstonds weten, dat hij er niet vóór «zal stemmen. Marchant is de man van Recht. Dat dachten we tenminste ook. Maar het blijkt dat we ons vergist ïebben. Marchant is alleen maar de man •an de politiek. Met een b/él kleine p. Wat hier van de vrijzinnig-demo craten met zoo striemende juistheid vörctt gezegd, geldt in gelijke mate ?an de socialisten en de Vrijheidsbon- lers, wier hoog-ontwikkeld gevoel voor recht en sterke drang tot eerbie diging van iedere godsdienstige over- fuiging zich hier wederom van hun ^malste zijde doen kennen. Doch wie had het anders verwacht? Aan den kleinen kant Wij lezen in de (R.K.) „Volks- jrant': Mr. D. A. van Eek te Leiden heeft het auttig geacht, in het „Volk" een paai* tongres-voorstellen van die afdeeling -eiden toe te lichten. Hij is n.l. bang, dat de geest van wan rouwen of afgunst, die bij een deel der leden van de S.D.A.P. tegenover ien bestaat, die in de partij min of neer belangrijke functies bekleeden, oorzaak zou kunnen worden, dat de lebatten op onverkwikkelijke wijze ge boerd werden. Waar zal het dan in vredsnaam jver gaan, vraagt men zich met zekere mgerustkeid af, dat de goede geest in le partij dreigt te worden verstoord? Over welk gewichtig en principieel vraagstuk? Kalm wat; de afdeeling Leiden wil iet congres laten uitspreken, dat de ieden der S.DA.P. niet mogen deelne men aan plechtigheden of feestvierin gen van'publieke lichamen, waaronder begrepen de opening der Staten-Gene raai, wanneer die deelneming leidt tot Handelingen, welke het socialistisch ;evoel kwetsen, zooals b.v. het mede- ianzitten aan kostbare maaltijden, het auldigen van vorstelijke personen, of iet eerbied bewijzen aan het ten ge- 'ïoore brengen van nationalistische lie deren. Oef! We hebben, zegt mr. Van Eek, aan inze leuen altijd voorgehouden, dat de jpgenoemde dingen verkeerd waren, n strijd met het socialistisch en pro letarisch besef, en nu dienen onze lei iers, ter wille van de saamhoorigheid •n de aaneengeslotenheid der partij, iezelfde gedragslijn te volgen. Men zou ook kunnen vragen, of de <ociaal-democratische leiding de vol gelingen niet verkeerd heeft opgevoed. K-ijk eens naar het buitenland. Volgen daar sociaal-democratische Kamerleden en ministers de hier aan geprezen houding tegenover het ko ningschap en tegenover nationale lie- ieren? Hoe is in België de verhouding van jainister Van der Velde ten opzichte van den koning en van de „nationa istische liederen? Hoe hield in Engeland Mac Donald ach, toen hij minister van de Kroon A-as? In ons land is men in deze dingen net-leuterig en meent men geweldig irincipieel te zijn. Tot heden zijn, als gevolg van de verkeerde upvoeding aan hun volge lingen gegeven, de sociaal-democrati sche Kamerleden bij de opening der Staten-treneraal weggebleven. Feitelijk schoten zij zoodoende te kort, en er zijn aanwijzingen, dat men dit begint in te zien. De heer Van Eek wil den grendel op de deur houden. Zoo lang „onze" Kamerleden ge dwongen zijn aan „vorstelijke hulde- i>etoogingen mee te doen (dat hoe ven ze nooit!) moeten ze wegblijven, meent mr. Van Eek. De opening der Biaten-Generaal kun nen ze eerst bijwonen, als hun macht dermctie is gewassen, dat met hun anti monarcuale gevoelens rekening wordt gehouden. En treden sociaal-democraten als ministers op, dan zal hun macht toe reikend zijn, om erkenning van hun repuiblikeinsche overtuiging te eiscben Heel deze voorsteling en redenee ring is aan den kleinen kant, vooral omdat de zaak vau hei socialisme er- bitter weinig mee te maken heeft. Laat mr. Van Eek eens rondkijken wat er in het buiten'and gebeurt, waar •nen den beginselstrijd weet los te ma ken van uiterlijke dingen en de leidei-3 niet in een onmaatschappelijk dwang buis perst. KERK EN SCHOOL. NED HLKy lUKK Aangenomen: i\aar GrootegaH en Doe^um Ds. vV. A. Noodt to idetola wier. GEREF. KERKEN. Aangenomen naar Rotterdam W. J. J Velders te Amsterdam. CliR. GiDÉEi:JxHiiK. Ber oepen: Te Woeruon, Joh. Jan sen te Leiden. Bedankt: Voor Haarlem, Joh.Jan sen te Deiuen. Zelfstandige gemeente. Erica (Dr.) is Maandag j.l, door het classicaal bestuur van Ernmen deii- nitiel als zelfstandige Ned. Herv. Ge meente erkend, behoudens goedkeu ring van net Prov. Kerkbestuur. Nederlanders in bet bniienland. Van uen arooiü, cLe vanwege UeN-ed. Herv. rrerK worat geaaan te. goostelijke verzorging van xn erej\auderd iu hetuui- temann (West-DUitscniand over de Ned. grens), vmueui wij door de Alg.'by- nodale Gommiss*©. een jaaxVcroLg geQe- ven in beu „vVeekolad der Ned. xierv. Kerk'. Eerst worui melding .gemaakt van het werk van den neer Banders, evangelist te DiLsbarg. r© goas- diemswreremngen onder aga IcEiug or den steeas goed bezocht. Up souiuiige byzonuere dagen wordt nee gewone aan- tai wei eens meer aan verdub-real, zoo als b.v. by de xreistieestviermg. veruer onLeenen wy aan h-t versmg nog, dat te Emmerik de evangene-ar- beia voortgezet wera door Ds. W. A. Zeydner te s-Heereno^rg, uie er den ien en uen 3en D^naag van icdereai maanu een jJieaikcLeuot houai ia het Hoiiandsche kerkje' aan da vau Gai- penstraai, nes winters te balk 6 en are zomers te hak eli Duitacheu tijd. ar wor den door item gèxege.d oezoek-cn gebraciit, ook in heo kiekeoiuuis. Te Kieei was net aer^oe^oea in a*le opzichten oevroaigend. De diensten had den geregeld des Zionuago p.aats, ge- wooniyk ues morgeiis te io uren, een enkexe maai des avoiius. zy werden ge leid door Ds. Zejdner van u-xxeerenue.g en de oroeders Harmsen en iieykers van iNijmegen. Te bciiw/iiingsdorf en Heese^er Twist is ais vaste evangelist de neer d. van aer Linue werkzaam. Het wera te Kreet en te Bchoninghsuorf gaau n.eu van oiioe Synode uit, maar wordt door haar gei- deiyk ge*>teunu. Zoo is ne« ook m©o het werk van de EvangensatievereemgLig voor Gronau, een hetuewerK, Woa.aan ^redmanten ui ue nabijheid bon tyu en KraohjOu geven in het oeiang der aldaar wonende Ne- derlandscue arbe.dcrs. De strijd over het Paradijsverhaal. Van verschillende kanten is de op merking gemaakt, dat de Synode van Assen de groote lijn van Dr. A. Kuyper en Dr. H. Bavinck zou hebben verla ten en dat indien deze mannen nog ge leefd hadden een geheel andere be slissing zou zijn genomen. Dit wordt echter door Dr. H. H. Kuy per in „De Heraut" tegengesproken. De Synode zoo zegt hij heeft zich geheel bij het gevoelen van deze mannen aangesloten, om dan te vervolgen: „De strijd over het Paradijsverhaal is niet nu voor het eerst in onze Kerken aan de orde gekomen. Het is de d e r d e maal, dat een predikant in onze Kerken hierover een beroering heeft verwekt. En het is noodig, nu men tel kens op Dr. A. Kuyper en Prof. Bavinck zich beroept, thans de feiten die toen zijn voorgevallen, publiek- te maken. De eerste maal is de zaak aan de or de gekomen bij Dr. H. Jansen, die bij zijn catechetisch onderwijs ook een andere opvatting van de slang enz. verkondigde. Deswege aangeklaagd, wilde hij de zaak voor de Gen. Synode brengen, omdat hij beweerde, dat hij ook met deze afwijkende denkbeelden hij predikant in onze Kerken kon blij ven. Hij meende daarvoor zich zelfs te kunnen beroepen op Prof. Bavinck, wiens leerling hij was. De Classis, die mij in deze zaak advies vroeg, deelde mij het beroep, dat Dr. Jansen op Prof. Bavinck deed, mede. Zoodra ik dit bericht ontving, heb ik, inziende welk een bittere strijd daar door in onze Kerken ontstaan zou, vooral wanneer de naam van Prof. Bavinck hierin betrokken werd, me naar Den Haag begeven om mijn va der, die toen nog leefde, te vrag«.n, wat mij te doen stond. RECLAME GLASWEEK ONZE EETSERVIEZEN-WEEK WAS EEN SUCCES. DEZE WEEK EXTRA LAGE PRIJZEN IN GLASWERK. COMPOTESCHALEN (ZOO FIJN ALS KRISTAL) VANAF 45 Ct. GLASSERVIES (60 STUKS) VANAF f 10.50. LIMONADE-ZUIGSTENGELS IN 6 KLEUREN, 40 Ct. PER PAAR. Zij antwoord was, dat, hoe moeilijk de strijd ook wezen mocht, ik daarvoor niet terug mocht deinzen, want uat onze Kerken op dit punt niet mochten toegeven, zelfs al zou dit tot een breuke leiden. Hij red me echter terstond naar Prof. Bavinck te gaan en pcisuon- lijk de zaak met hem te bespreken Naar dien raad heb ik gehandeld. Ik heb Prof. Bavinck medegedeeld welke moeilijkheden ontstaan waren, hoe Dr. Jansen zich op zijn autoriteit beriep, en hem gevraagd, of dit beroep juist was. Prof Bavinck heeft dit be slist ontkend en verklaarde me, dat Dr. Jansen met deze afwijkende op vatting geen predikant in onze Kerken blijven kon. Aan Dr. Jansen is dit medegedeeld; hij heeft toen zelf Prof. Bavinck be zocht en na de bevestiging van dit oor deel van zijn eigen lippen vernomen te hebben, heeft hij zijn arpbt neergelegd. Er zijn getuigen, die bereid zijn dit laatste te bevestigen. Van z*n vrienden. Dr. Geelkerken kan ook wel zeggen: Van z'n vrienden moet men het maar hebben. Een zijner verdedigers, de heer Dr. J. C. van der Horst schrijft volgens de „Reformatie" in de Overtoomsche Kerkbode" ondér meer: „Laten die heeren van Assen mee- nen wat ze willen, ze moeten zich niet inbeelden, dat hun foutieve opvatting kan. gelden als een criterium voor rechtzinnigheid. Zij trachten hun dwaasheid aan anderen op te dringen, ja zelfs, nu uitgesproken is dat de exegese van Gen. 2 en 3 onherroepelijk vaststaat, verbinden zij die dwaasheid voorgoed met de Heiige Schrift. Nu staat er onzin in Genesis 3". Dr. Geelkerken wilde enkele punten" dubieus laten. Maar deze bescheiden dokter geen theoloog spreekt maar kortweg van onzin. De Kerkcent. In één der Kerkbodes vonden we het volgende stukje over den Ke.koent: „Op onze laatste gemeente vergade ring werd de opmerkjig gemaakt, dat de cent in ons kerkelijk leven nog een veel te groo.e rol speelt. Het pennings ke heeft waarde voor God, doen alleen als het 't peaninske dier weduwe is. Mar a.s broeders d.a&enen m.iandelyus veertig, vyit g gu.dèn oenten hebben te teken, rijst teen de vraag, of ai dat koper zeiiverloGchening ueLe.ceni, en daar waarlyk vier, vyidu.^e.id maai een oifer gebraent is. m vergelijking met ge- nabuurde terpen zyn co^ onze collecten voor bijzondere d-xneindèn te laag. Geen_ sciiitt-rsaiu figuur maken ook on er e inkpmstenad der keru de twee pos ten: catecuisut ebus en huwelijkscollec ten. Er zijn tusscuen de vijf en zeshon derd catechisanten, en dus worut er per* jaar ruim 20.000 maal door onze jeugd iets voor de kerK afgezonderd. En het resultaat klopt precies: 21.000 centen of 210 gulden. Vern kleintjes maken dus toch eén groote, maar zon der veel moeite kon dene post op het vol engd versiag f 500, ox weu f 1000 bedra gen. En de hu we.ij ksco Lesten bedroeg _n f 52. In het geueoi zijn er in he. afge.oo pen jaar 27 uu..ey .en ueve_t g., waar van eiixxö.e in een g.wune.i d.-cn^t. .viaar ais men een byzon-eren di-ns* begeer., waarvoor tul v^n menscnen een e..tru- arbtiu moeten verr.cuten: de p.ei^ant, enüeie ouuemngeu en d axeman, een iid van de f ji. comm. en de Koster, dan mogen we toch ook wei eemge roeping gevoelen, een extra-bydrage, natuurnjk geheel vry willig, voor de kern te geven. De huwelijksdag is toch in net gemeen genomen, niet een dag waarop men een uubbeitje tweemaal omkeert, eer het uit te geven. l egen deze beschouwingen, op de ge- meent-vergadering o^enlyK u.tQe.,pro ken, rees Dy geen der aanwezigen be- Lwaar." Als je modern bent, moei jegelooven. Onlangs werd in „De Haagsc^e Post" die er prat op gaat voor elke vubriek de bekwaamste ueskundigen te kiezen, b.v. verhaald van de By 110de der Ne- derlandsche Hervormde Kerk te Assen, waar de „mythe der slang" werd bespro ken. Zoo spreken, zegt de „Amsterdamsche Kerkboae", de ongeluovigen over eiken kring, die de Hei.ige Schrift aanvaardt; over Boedhisme en Animisme is men beter op de hoogte. Aan wylen G. Bruna, die aanvanke lyk Ned. Herv. Predikant was en daar na Roomsch werd, werd eens door eene moderne dame toegevoegdd, dat „een redeiyk mensch zeli moec leeiren onder vinden, wat goed en wat slecht voor hem is". Dat daarop volkomen past het ant woord: „zoo onevear alsg een dokter, die zyn patiënten de apotheek thuis stuur, en hen naar wiLeke«r uit de flesch jes laat proeven". „Doch, zoo gaat hy voort, die ge vaarlijke vrij hein bestaat niet eens; want de moderne apotheker zorgt wel, dat men alleen rationalistische drankjes slikt; met name wanneer het studenten zijn, die later den preekstoel zullen be klimmen". Hoe het met de openbare universi teiten stond, toen Bruna studeerde, leesi men, waar een ouder student hem aldus inlicht: „Je zult wel eens opkyken, als je op college komt. Daar hoor je dingen, die je vroeger nooit hebt gehoord". Ik wist, dat hy uit een streng ortho dox gezin kwam en natuurlijk zou hij ontsteld zyn geraakt door de radicale opvattingen van de meeste, ja bijna alle professoren. Hy keek mij aan, alsof hij een diep geheim ging vertellen. „Wat denk je bijvoorbeeld van een professor, die meent, dat Christus nooit heeft bestaan?" „Nooit bestaan?" „Neen, heelemaal niet". ..En moeten alle theologen bij hem college loopen?" „Ja zeker, ie moet een testimonium van hem hebben", „Wat is dat?" „Een bewijs, dat je zijn college ge- loopen hebt, anders kun je ge'en pro ponentsexamen doen". Ik was dus toch nog verbaasd, al had ik ook al veel van d.en aard gehoord en gelezen. „Dus", zei ik, „een Christelijke Kerk eiseht van haar aanstaande d.enaren, dat ze de lessen volgen van een man, die ontkent, dat Christus oui. heeft be staan". Hy scheen te schrikken, dat ik een conclusie trok, in andere richting, dan hjj verwacht had. Later verduidelijkte dezQ student het nog op de volgende wijze. „Je krijgt op het examen de verschij ning van een Engel aan Jpzua of het voigenue hooxdstuk: de verovering van Jencno. Nou vraagt de professor je, oi dat werkelijk gebeurd zou zijn, en je zegt, dat je 't wei gelooft, of da: het in elK geval moge^ijK is. Da.i Oen je ver loren. Dan kun je gerust de knapste kerel wezen, die er ooit hier heeft ge studeerd en je blyxt toch den naam hou den van een stomme.ing. Je moet iets beweren over bronnen, en omwerkingen en latere redactie en na.ei. geloof van een onontwiküe.d herdersvo^, dut Haat goed, en dan kyken de proLen elkaar aan en je weg ligt opem 't Is net als met de vrouwen: als ze met smaak gekleed zijn, heet 't leelyk, maar ais ze de mode volgen, wordt 'c algemeen prachtig ge vonden". 't Werd my toch wel wat al te kras. „Jawel", zei ik, „maar we mogan toch goed onderzoeken 01 't allemaal wel waar is, wat daar staat? B.v. dat de zon zou hebben stir gestaan,..." Hij viel me in cte rede: „Juist, we moe ten onderzoeken en ik laat gcaag over aan taalkundigen, hoe dat zit met die zon. Maar als je modern bent, mag je juist niet onderzoeken, -dan moet je ge- iooven". „Gelooven?" zei ik verbaasd. „oa zeker* je moet gelooven, dat de zon niet heert stilgestaan; dat de muren van jericno niec zyn gevaLen; dat Jo- zua geen engel heefi gezien; dat moet je abemaal gelooven; anders ga je in den ban; dan oen je een achter ling of een huichelaar of zoo iets; niet waard om door de hooge heeren te worden aan gekeken". Niemand" zal in ernst kunnen bewe- i*en, dat Bruna hier overdreef. Zóó was het toen, zoo is het nu nog. Gereformeerd Schoolverband. Bovongeilaemue orgamsa^e zaï a.s. a.s. Vv oensdag des voorm. te eli uur in eht gebouw voor Kunsten en Weten scnappen te Utrecht vergaderen. Op de agenda komen o.m. de volgen de punte.i voor: Vasts teling van Jaarverslag van den Secretn*is en van den Eeiui.ugmeester. Verkiezing van een iid der Lommissie van uitvoenng in de plaats van den heer J. C. Wirtz Cz. wegens periodieke aftreding. Vooruracht van de Commissie volgens Art. 12 Huish. Regl.: S. Branusma te Middelburg en P. van Nes Cz. te Bonegraven. Voorstel: ne„ uistrict Leiden van het Gereformeerd Scooiverbanu stelt voor dat aan de "Besturen van de aangeslo ten scholen Jiaar evenredigheid van het aantal leerkrachten van het weekblad „De Gereformeerde Behoof" verstrekt worden. Vraagpunt van het Gewest Gronin gen: Is het niet wenscneiyk, dat het Gereform. Schoolverband zooveel mo gelijk de vorming van Gewestelijke Or gaiiisaties bevordere en dat de leden der commissie van Uitvoering ten deele door deze Organisaties, ten deele door de Algemeene Vergadering verkozen word n. i Zendingsarbeid te Solo. Aan het jaarverslag van Ds. H. A. van Andel te Solo is het volgende ontleend: In 1925 werden 131 volwassenen en 112 kinderen gedoopt, tezamen 243. Door overkomst van elders was de toename zelfs nog grooter, namelijk 287. Het ledental der~)avaansahe Kerk klom van 945 tot 1232. Er is een verblijdende, vrij geregeld snellere toe name merkbaar. De getallen Jer toe name waren van 191ö af: 16, 58, 23 65. 61, 57, 86, 86 (in d: twe aar waarin ons \euoi viel), lil, 142. 287. Wij kunnen den Heere me ,,e noeg dankbaar zijn voor zoo rijke. 1 gen. Als wij letten op de toename dei bevolking in Solo met 8O.0OJ per jaar, zou de twijfelvraag kunnen rijzen: „Wat zijn dezen onder zoovelen?" Doch evenals de Heere Jezus die vraag beantwoordde, (Jpor de vermenigvuldi- gng der broeden voor die velen, kan Hij de weinige Solosche Christenen vermeerderen onder die velen. Voor de rekenkunst van het geloot is hier geen moeilijkheid. In den loop van het jaar werden ook de werkkrachten aanzienlijk ver meerderd. De komst van Ds. en Me vrouw van Eijk wekt rijke vooruitzich ten van toekomst 1 gen arbeid, indien de Heere hen zegenen zal. Het aantal goeroe's Inajil (Evangelie-helpers; werd met twee vermeerderd, doordat twee onderwijzers overgingen bil den Dienst des Woords. Het bedraagt thans twaalf. De scha te der Inlana- sohe onderwijzers klom* tot 28, Bet aantal colporteurs tot 12. Omtrent de Hoiiandsche scho len wordt het volgende medegedeeld: Onder deze scholen worden gere kend alle scholen, waar de Hoiiand sche taal voertaal van onderwijs is, -dus de Europeeoche, Hoilandsch-Ind sche, Hoilandsch-Chineesche scholen de M. U. L.O.-school, en de Hoila.idsca-lnr landsche Kweekschool, Behalve deze laatste, die door de Kerken in Neder land opgericht is, gaan ze alle van on ze Soiosche Schoolvereeniging uit. Deze heeft één Europee.che, vijf Hol- landsch-Inlandsche, twee Hol andsch- Chineesche scho.en, één M.U.L.O.- school en één Schakelschool, welke laatste een bijzonder soort Ho lanrisdv iniandsche school is. In 1*92 de 2de Hollandsch-Cnineesche schvooL .geopend, die bestemd is om m de hoogere klassen een me sjesschooi met internaat te worden. Het jaariijksc.h budge: der Sciiooivereen.ging oeloopt gemiddeld een kwart millioen. In onzen tijd, nu de zaden van het communisme ook op Java kwistig wor den uitgestrooid, wint ons onderwijs door zijn Christelijk karakter nog aan bet eek ems. Ook mensch en van niet- Christelijke opvatting erkennen, dat bepaaldelijk het Christelijk ondeiwijs een bolwerk is tegen het Communisme. In het geheel genie.en thans 3500 kinderen Christelijk lager onderwijs, fl.80u op de Hoiiandsche, 1.7^0 op de Imandsche scuoien, en nog boven dien 20d ïongelieden op de M7u..L.O.- en Kweekscnool;. En als wij beden ken, dat Solo ongeveer 200.000 kin deren in de schooljaren telt, dans;eekt ons aantal schamel.at bij die ontzag lijke kinderschaar. Maar van dat groot aantal gaat geen vijfde deel werkelijk naar sdiool. En we hopen, dat wel met ons Christelijk onderwijs nog pas in het begin van ontwikkeling zijn. Als wij bedenken, dat tot begin 1917, in Solo alleen één enkel klein In- landsch schooltje bestond, dan gevoe len wij, hoe rijk de laatste negen jaren voor ons Christelijk onderwijs zijn ge weest. En als onze scholen deor Gods zegenvolle leiding vruchten mogen dra gen van verstandelijke, zedelijke en geestelijke.vormmg der leerlingen, zal haar beteekems voor het opgroeiend, geslacht met licht1 overschat worden. Kijze voor dat onderwijs ook het ge stadig gebed. Uit het Sociale Leven. Omvangrijke werkloosheid. Een der laatste afleveringen van het Maandschrift bevat een aantal gegevens over het werk der Arbeids beurzen in 1925. Hoe duidelijk blijkt daaruit, dat ook 1925 nog een crisis jaar was! In totaal werden bij de districts- en plaatselijke beurzen 478.Ó35 aanbiedin gen van mannen en 105.186 dito van vrouwen nieuw ingeschreven. Het aan tal aanbiedingen aan het eide des jaars overgebleven, was grooter dan dat aan bet einde vau 1924 en bedroeg voor de mannen 86.785 en voor de vrouwen 6.958. Het aantal per ultimo December 1925 openstaande aanvra gen van werkgevers was slechts 1.068 mannen en 2.694 vrouwen. Door de werkgevers werden nog ge vraagd 543 mannelijke en 525 jeugdi ge mannelijke arbeidskrachten. Het totaal der aanbiedingen van de arbei ders onder 18 jaar was slechts 2965. De verhouding van het getal der aanvra gen tot dat der aanbiedingen w 3 dus gunstiger dan van één tot zes; bij de jeugdige vrouwelijke arbeidskrachten (jonger dan 18 jaar) was de verhou ding zelfs beter dan v^n één tot twee, n.l. 657 aanvragen bij 1179 aanbiedin gen. Voor de 83820 volwassen mannen waren er echter maar 543 vacatures. Voor minder dan zeven percent der aanbiedingen was maar vraag 1 Heel treurig! Plaatsingen bij werkverschaf fingen zijn hierbij natuurlijk buiten beschouwing gelaten. Raadplegen wij de cijfers van bet overzicht Volgens de beroepsgroepen, dan bemerken wij dat bij tal van be roepsgroepen geen enkele aanvraag van werkgevers aan het einde des jaars was overgebleven, hoewel het aantal van de aanbiedingen van arbeiderszij de vaak vrij aanzienlijk was. V Zoo in de groepen aardewerk, dia mantbewerking, chemische nijverheid, steenkolen, enz., papierfabricage, §a9 en electriciteit, visscherij en jacht, ver pleging en verzorging enz., voor man nelijke arbeidskrachten. Waren er nog aanvragen van werkgevers over gebleven, dan was het aantal aanbie dingen soms ontstellend 'groot. Zoo werden in de bouwbedrijven nog 78 oudere en 36 jongere mannelijke arbeiders gevraagd; terwijl het aantal aanbiedingen resp. 19.264 en 580 be droeg. Tegenover 1644 -}- 78 aanbiedingen voor werk in de groep hout-, kurk- en stroobewerking, stonden slerhts 29 en 13 aanvragen van werkgevers. In de metaalnijverheid werden nog 111 J- 73 arbeiders gevraagd; maar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1926 | | pagina 5