NIEUWE LEIDSCHE COURANT VAN ZATERDAG 20 MAART 1926 a WEEDE BLAD. f' Uit de Schriften. GEÏriSeiViANé. Toen ging Jezus met hen m een plaats, genaamd Gethséma né en zeiae tot de discipelen: Zit hier neder totdat ik heen ga, en aldaar zal gebeden heb ben. Matth. 26:36. Met eerbied en biddende moet gij n de lijdensweken in gedachten naar Uethsémané gaan, waar de Heere fezus zoo ontzettend veel heeft ge- eden. Wij kunnen van dat lijden in den riijvenhc 'siechts stamelen. Hij is de onuitspreke.ijtve gave Gods ioor onuitsprekelijk lijden. Zelfs de meeste discipelen komen ilechts tot den ingang van deze plaats ies gebeds, ofschoon zij met Jezus tan aen Paaschdisch moe V en zijp; Hij :egt tot hen: „Zit hier neder totdat Ik heenga, en aldaar zal gebeden heb- len". En de drie, die Zijne heerliik- ïeid gezien hebben op den berg, die Hii verder met zich neemt tot dat ildaar, moeten toch nog een steen worp ver van Hem blijven. Hij zegt .liet: lijdt met Mij, want dat kunnen :ij niet. Zij kunnen zelfs niet eens met Hem waken, zij slapen als Hij "lijdt. Hij zal alleen de pers treden, net werk der verlossing volbrengen. Jezus' gan-che leven was één lijden voor Zijn volk, maar het ging inklim mende mate, en nu begint het zwaar ste, het laatste: Hij begon droevig en zeer beangst te wórden. „Toen zeide Hij tot hen: Mijne ziel is geheel be droefd tot den dood toe". Hij zinkt in diepe wateren van be nauwdheid, Hij 'is een worm en geen man. En de Vader ziet Zijn Zoon in het stof, dien eeniggeboren Zoon, die geen zonde deed, en Hem altijd ver heerlijkt heeft. Die Zoon roept tot Hem, eenmaal, tweemaal, tot driemaal toe, met sterk roepen en tranen, Hij bidt, zooals Hij nog nooit gebeden heeft, Zijne zielsbenauwdheid wordt zoo groot, dat Zijn bloed uit het li chaam geperst wordt, en als groote druppelen ter aarde valt. O, daar God een Hoorder der ge beden» is, en den Zoon altijd hoort, zal Hij toch dit gebed verhooren? En toch?Zijn Vader antwoordt niet. Kunt gij dat u voorstellen? vIn dien het mogelijk is. laat deze drink beker van Mij voorbij gaan". Is het niet mogelijk? Kon Jezus dien drinkbeker niet weigeren, ot de Vader hem wegnemen Neen, neen, om het recht en de liefde Gods, om de eere en de belof- .en Gods, om de waardigheid en heer lijkheid van Christus, om de zonden Zijns volks, is het niet mogelijk. Naar het welbehagen des Vaders is net lijden des Zoons noodzakelijk. In eeuwige liefde heeft de Vader Zijn Zoon gegeven tot in den dood des kruises, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve maar het eeuwi ge leven hebbe". „De straf die ons den vrede aan- orengt, was op Hem"; „om onze on gerechtigheden is Hij verbrijzeld"j „de Heere deed onzer aller ongerechtighe den op Hem aanloopen". Zóó spreekt de Schrift er van. Het is een wonder in onze oogen, wij zien het maar doorgronden het ijiet. En de Zoon getuigt zelf'dat Hij als de Goede Herder Zijn leven zal feven voor Zijne schapen. Hij is den ader in alles gehoorzaam geweest: „den drinkbeker, dien de Vader Mij' fegeven heeft, zal Ik dien niet drin- en? Gelooid zij Zijn Naam! Laat ons dan niet lmeer vragen, maar aanoidden en belijuen in kinder lijk geloof en prijzende God. Wat belijden? De zwaarte, de diep te, het bittere, het ontzettende van Zijn lijden. „Dat wij jjanschelijk in onze har ten vertrouwen, dat Hidden foorn van God (onder welken wj^ eeuwig had den moeten verzinken; van het begin Zijner menschwording tot het einde Zijns levens op de aarde voor ons ge- dragenn, en alle gehoorzaamheid der Goddelijke wet en gerechtigheid voor ons vervuld heeft, voornamelijk toen Hem de last van onze zonden, en van den toorn van God het bloedige zweet in den hot Uitgedrukt heeft". „Dat Hij aan lichaam en ziel, den ganschen tijd Zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde Zijns levens, den toorn Gods tegen de zon de van het gansche mensChelijk ge slacht gedragen heeft; opdat Hij met Zijn lijden, als met het eenige zoen offer, ons lichaam en ziel van de eeuwige verdoemenis verlossen, en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige leven verwerven zou". Zóó belijden de geloovigen van dit lijden. Is het ook uw belijden gewor den? Gelooft gij dat Jezus Christus de straf uwer zonden, den dood in al zijn verschrikking voor u gedragen heeft, uwe schuld betaald? Dat Hij in de ure der duisternis, de angsten der hel heeft doorworsteld, dat de toorn Gods op Hem was, van God ge slagen en verdrukt is om u voor eeuwig te verlossen en te behouden? Is dat waarheid, werkelijkheid voor u geworden Als Hij dien drinkbeker niet had fed ronk en, zouden wij dien moeten rinken. Denkt het goed in, zet daar op uw hartwat dat zijn zou eeuwig in de duisternis der hel. Er is geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, maar die buiten Hem zijn, naar Hem niet vra gen, zullen voor eeuwig verloren gaan. Vlucht dan tot Hem in het heden der genade, om door Zijn bloed ver geving van zonden en door Zijn dood net eeuwige leven te hebben. Deedt gij dit, doet het dan voort durend om in Hem geborgen te wor den. Om Jezus' wil hoort de Vader u, al geeft Hij niet altijd wat gij vraagt. Tezus was ten doode bedroefd, opdat nij uwe droefheid over uwe zonde in vreügde over uwe verlossing zou ver anderen. BELIJDENIS EN GEBED. O Jezu Christe, Gij zijt waardig Te houden Avondmaal met mij, Maar ik beken, hoe gansch onwaardig Ik die genad' en weldaad zij. Te klein is mijnes herten woning Te vuil is mijner ziele huis, Dat Gij, 0 heilig machtig koning! Zoudt trekken in zoo slechten kluis. Ook zelfs der heemlen hemel, Heere, En zoud' U toch begrijpen niet: Zal ik aannemen dan deez' eere, Die Gij uw arme schepsel biedt? En zoud' ik niet door schaamte schro men, Dat uwe groote Majesteit Wil onder 'tdak mijns herten komen, Daar niet en is voor U bereid? Doch Gij zult alles brengen mede: De spijs, den drank, en 't schoon ge waad, Waarmee Gij alles zult bekleeden En schikken op naar Uwen staat. Doe zulks o Heer! zoo zal ik wezen Geheel gewillig en bereid Voor U mijns herten huis na dezen Te houden tot in eeuwigheid. W. SLUITER. KERK EN SCHOOL. NED. HERV. KERK. Beroepen: Te Bergsohanhoek, D. Plantinga te Elburg. Bedankt: Voor Ouderkerk aan d. IJsel, J. J. Timmer te Ermelo. Voor Zegveld, G. Enkelaar te Ter Aar (Z. H.). Voor Waarder, G. Benes te Monster, GEREF. KERKEN. Tweetal: Te Middelburg (vac. L. Bouma), E. J. Wientjes te Oudshoorn en C. van der Woude te Gorredfjk. CHR. GEREF. KERK. Beroepen: Te Rozenburg, B. v. d. Berg te Helder. Beroepingswerk. Het KiescoLege der Ned. Herv. Gem. te Leeuwarden heeft, volgens het Hbld., 51 tegen 37 stemmen en 4 blanco be sloten, in de vac.-Dr. G. W. Oberman een predikant van orthodoxe richting te beroepen, die kan samenwerken met Ds .W. G. G. Beerekamp. Vooraf was met 61 tegen 25 stemmen en 6 blanco besloten, geen religieus- socialistisch predikant te beroepen. De zaak-Geelkerken. Uitsluitend om alles te voorkomen, wat tot ongeregeldheden aanleiding zou kunnen geven, zal1, naar wij vernemen, de z.g. minderheid van den Raad der Geref. Kerk van Amsterdam-Zuid voor de Kerkdiensten op Zondag 21 dezer van de Parkkerk en Schinkelkerk geen gebruik maken. Zulks is aan den schismatieken ker- keraad van Amsterdam-Zuid medege deeld onder de meest uitdrukkelijke re serve van alle rechten op den eigendom der kerkelijke goederen, beschouwende tóch genoemde minderheid als den wet tigen raad dezer kerk. Het woord van de Synode. Het gebeurde^ schijft de Standaard, in de gemeente B. De predikant maakte bezwaar het woord van de Synode van den kansel af te lezen en wilde een eigejn verkla ring voorlezen. De Kerkeraad echter verbood hem dit laatste en zeide hem het woord van de Synode voor te lezen. De predikant voldeed hieraan, doch hij las zoo vlug, dat geen der gemeente leden er iets van verstond. Nu heeft de Kerkeraad den predikant verzocht het woord van de Synode nog maals voor te lezen, doch dan duide 4jker. Paschen en Inwendige Zending. Nu de Centraal Bond voor Inwendige Zending en Christelijk Philantnropische Inrichtingen gekjK als bekend mag worden verondersteld een poging doet, aan Paschen de gedachte van In wendige Zending vast te koppelen én zoo mogelijk in alle kerken van otns land met Paschen voor de in den Centraal Bond samenwerkende Inwenuige Zen ding te doen oollecteèren evenals op rinüsteren voor de Uitwendige Zending wordt gedaan zal het goed zijn nog op twee dingen te wijzen. Ten eerste op de eenneid, die in den Centraal Bond is bereikt. Op het groote Congres te Stockholm werd voor de Christenheid van heel' de wereld verondersteld, dat de eenheid in het practisch Cnristendom kon worden gevonden. In ons kleine land blijkt ook in het practisch Christendom net ge- makkelij Kst de eenheid te bereiken. Wie de lijst nagaat van de 130 thans iin den Centraal Bond samenwerxeinde vereeni- gingen en stichtingen, die ziet niet en kel een groote verscheidenheid wat het werk betreft, maar ook wat de Kerk betreft. En in den Centraal Bond wil men elkander vinden. Ten tweede op de splitsing, die men zelf aianbrengen kaïn, d.w.z. wanneer men om een of andere reden de genoe*w de eenheid te veel omvattend vindt en bijv. wel voor den philanthropïscüem ar beid, maar niet vóór Evangeiisatie-werk zijn gave wil' bestemmen, 'dan is dit heel goed mogelijk, wanneer men de bedoeide bestemming dan maar duidelijk aangeeft. Wanneer in alle Kerken op het Paaschfeest aandacht en gaven voor de in den Centraal Bond samenwerkende Inwendige Zending worden gevraago, kan dit voor den arbeid van de grootste beteekenis worden. Wie iets van de Liwendige Zending weet, zal toestemmen, dat op dit terrein van grooten nood gesproken worden moet. Zal onze poging een voelbaren steun brengen voor vele vereenigingen en stichtingen die het in dezen tijd zeer moeilijk nebben, dan dienen allen in wier leven het Paaschfeest beteeke nis heeft, den schouder er onder te zetten. Het adres van den Centraal Bond is Stadhouderskade 137 en het gironum mer 21073. Inwendige Zending in Beieren. Gelijk ten onzent de arbeid der Uit wendige Zending gecentraliseerd wera, zoo heeft men thans in Beieren ook het werk der Inwendige Zend mg gedaan. De „Landvereiu für iaaere Mission" heeft de leiding in dezen genomen. Er is een hoofdcommissie gevormd, waar in de verschillende vereenigingen voor Inwendige Zending vertegenwoordigd zfjn. De geheele zending werd verdeeld in zeven noofdtakkende diaconie, de 'evan gelisatie, de jeu^Jarbeid, welke van de Kerk uitgaat; de opvoeding van kinder ren van verschillenden leeftijd, de ar beid door vrouwen in de gemeenten, de gestichten en het maatschappelijk werk en de hulpverleening aan de plaat selijke vereenigingen voor inwendige Zending. Het doel dezer vereeniging is niet een vermeerdering van de lasten, maar iuist helpenden, verlichtenden, en voorlich- tendem arbeid te doen. Aan iederen aangesloten tak wordt volledige vrijheid gekten. Hierdoor werd bovenalen verkregen ,dat voor de niet ingewijden duidelijk wordt, welk een macht deze arbeid in het volksleven ver tegenwoordigd. De Amerikaansche Zending. Prof. Julius Richter, hoogleeraar in de Zendings wetenschap te Berlijn,, die eenige maanden in Amerika heeft ver toefd, deelt interessante bijzonderheden mede omtrent de Amerikaansche Zen ding. De zendelingen van Europa zoo schrijft hij verspreiden zich op het zendingsterrein, dat zij zoo goed moge lijk bezetten; zn znn vaak op eenzame posten gevestigd, aie als een netwerk over het terrein liggen. De Amerikaansche zendelingen daar entegen vormen veel' meer kleine kolo nies liefst in of bij de steden, waar het leven geheel op znn Amerikaansch is ingericht Moeten die zendelingen in de eenzaamheid zich zooveel mogelijk 'aan passen bij de bevolking, waaronder zij leven en wier taal zij loeren sprekejn, de Amerikanen blijven veel meer op zich zelf en doen weinig moeite om het volk in zijn zeden en gewoonten te leeren kennen en zijn taal te spreken. Veeleer hebben de omwonenden zich naar hen te schikken en zich aan de door het gestelde regelen te onderwerpen De Europeesche zendelingen zijin voor hun werk in jarenlange seminarïstische opleiding gevormd, wat op hun arbeid een bepaald stempel zet. De Amerikaan sche zendelingen komen daarentegen van verschillende universiteiten en col leges. Zij gaan meestal niet uit met de gedachte om zich voor hun leven aan den Zendingsarbeid te wijden, maar slechts voor een zeker aantal jaren. In den regel zijn zn het meest geschikt om aan de een of andere inrichting on derwijs te geven. Straks koeren zo naar Amerika terug met veel wereldwijsheid en zi- zr dan geschikt om daar een g'-fri n werkkring te vinden. Slechts en kelen zijn er, Jie zoo door het Zendings :rk aangepakt worden, dat zij er zich blijvend aan verbinden, wat dan in den regel een leidende positie voor hen meebrengt. Door dit alles ontwikkelt het Ameri kaansche zendingswerk zich op een an dere wjjze. Men heeft er veel meer spe cialisatie: bepaalde menschen voor evan gehsatiewerk, voor de verschillende scho .on voet d& ambachtsscholen, voor de ziekenhuizen. Daarbij komt de eigenaardige Ameri kaansche voorliefde, óm zijn bijdragen voor een groot doel te bestemmen. Een rjjice Amerikaan geeft uiting aan zijn sympathie voor de Zending door de stichting van een ziekenhuis, of van een ccllegh, of van een universiteit, Zoo'm gebouw#komt dan tot stand, maar na enkele jaren kost het moeite om het financieel te onderhouden en voor die speciale inrichting de menschen te krij gen, die men er voor noodig heeft. Deze instituten verbruiken een naar verhou ding hoog percentage van de metnschen, die zich voor den Zendingsdielnst aan melden. De Amerikanen z^jn gewoon aan een groote mate van vrijheid en zelfregee- ring. Merkwaardig is, hoe hiermee sa menhangt een groote gehechtheid aan de vormen, ook op kerkelijk gebied, waaraan men thuis gewend was. Meer dan de Europeanen dragen de Amerika nen hun kerkelijke verschilpunten over naar het zendingsveld. Ten slotte wijst Prof. Richter op den drang der Amerikanen tot dadén in het heden. Zij zijn afkeerig van geschiede nis, die zij zeer onpractisch vinden, wanneer men moet nagaan, wat in de tegenwoordige omstandigheden vereiacht wordt. Zij hebben ook geen oog voor de eschatologie. Zij vragen alleen naar het heden. Het gevolg is, dat zij geen scherp zinnige critici zijn, en gemakkelijk vol staan met enkeie algemeene begrippen omtrent God en de verlossing in Chris tus. De aandacht concentreert zich ge heel' op de vragenWat wil' het Christen dom nu? Welke gaven bevat het voor de menschheid? Welke taak heeft het in ons eigen land en in de heidenlandem? In het middelpunt staht daarbij de ge- AAN HET ZOEKUCHT. Leiden, 20 Maart 10» Van een bromtnenden Brommert, die per slot van rekening heel weinig reden had om te brommen, wat weer aanleiding beeft gegeven voor heel wat gebrom, vertelt de „Tribune." De bekende oommuniat Brommert was n.l. veroordeeld om 8 we^an te brommen. Aan de I.A.H. gaf dit aanleiding een steunregeling te organiseren, waardoor aan het gezin van den brom- menden Brommert f30 per week. kon worden uitgekeerd. Een concurreeren- de firma, het Almelosche P.A.S. om der leiding van den communist F re deriks, die bij voorkeur de I.R.H. te genwerkt, weigerde echter aan deze actie mee te doen, met het gevolg dat de vrouw van den brom menden Brom mert inplaats van f240, in totaal f 45CT ontving. 't Spreekt vanzelf, dat de familie Brommert hierin geen aanleiding vond om te brommen, maar onder ie Eenheidsfronters daarentegen wordt meer dan ooit gekeven en gebromd En zulke brommende, elkaar met den vertroetelden Brommert beconcur reerende brommers fungeeren nu als de Apostelen van de van alle gebrom bevrijd zijnde nieuwe maatschappij. OBSERVATOR daohte aan het rjjk Gods; en wc-, ;n do zen zin: de boodschap van de aolelijk- religieuze vernieuwing van de m nsch heia door do gemet- .schappelijke o- moeiingen van allo menschen iie van goeden wille zijn. Men gelooft er de zedelijke religieuze ontwikkeling der menschhedd; en ziet die ontw.klioi ig in de overwinning der democratische gedachte, in de drooglegging, in het pacifisme, enz. Op die terreinen riet Amerika een groote, concrete, social^ rehgieuse en ethische taak voor zich. Waar gaan wij heen, als Amerika de leiding neemt in de zondingsbeweging? Dat is de vraag ,die menig zonding-mam rich niet zonder bezorgdheid stolt De zending ln Oost-Afrika. Veel spoediger dan men gehoopt had, zal het zendingsveld in Ooet-Afrika aan de Leipziger Zending teruggegeven wor den. Onder meer staat ae geestelijke verzorging der oude gemeenten en de wederopening van het seminarie voor inlandsche leeraren op het prog. anima. Van Aruscha-stad uit als hoofdstation zal de zending onder de Masai's worden ter hand genomen. In Madschame zal' het ziekenheuis on der leiding van den ze^eling-arts weer geopend worden. De Engelsche regeering geeft aan het zendings Bestuur tot plient gesteld om een ambachtsschool be openen. De kerken in AustraliS. Numpriek is de Anglicaanse he kerk de belangrijkste in Australië. Do .mees te aartsbisschoppen en bisschoppen lijn uit Engeland naar Australië 1 roroepm. De R. K. kerk, die in Australië stepda sterk is geweest, heeft den laats ten tijd nog gewonnen. In de groote steden wer ken zeer ijverig de L'ongivcationalistet* en de Baptisten, voorts de Methodisten en de Preébyteóïanea. De bewepng voor een kerkelijke een heid heeft in üe laatste jaren in Austra lië en Nieuw Zeeland zeer grot' n voort gang gemaakt. In verschillende dee lea van Australië hebben verscheiden, ker kelijke genootschappen te zameh een Bond van Kerken gesloten, teneinde over de brandende kwesties met elkan der van gedachten ,fce wisselen. De.aan leiding tot deze vereeniging ging des tijds uit van den veel besproken Lam- beth-omroep. Thans overweegt men ds mogelijkheid, tot een nog nauw re aan eensluiting te komen, waarbij mc® de Amerikaansche Federal Counoil tot voor beeld genomen heeft De Volkenbond en het onderwijs. Namens den minister van Onder wjj% K. en W., hebben de inspecteurs van het M. 0., naar „De Renb.uk-kit, 'n schrijven gericht tot dé directeuren der met het verzoek de leeraren in de geschiedenis er op te"wijzen, dat* het noodig is, het onderwijs in dat vak uit te strekken tot dein jongston tijd, zoodat ook de Volken uoou en dkro ver richtingen worden besproketx FEUILLETON. Uit nood en dood gered 23) De buitengewone openhartigheid en gematigdheid dezer rede werd met den gun9tigsten uitslag bekroond; liefheb bers kochten niet alleen zijn drie rood kleurige fleschjes, maar tevens zijn groene en blauwe, zijn pillen, zijn pom mades en welriekende zeepen tot ver zachting der huid, versterking der zenuwen en verlenging des levens. Daa na zong hij met begeleiding van den hoorn een lustig lied, en hield tot slot een lofrede op, naar het heette, de drie grootste mannen ter wereld, na melijk Lodewijk XIV, Alexander de Groote en Hippokrates, den vader der geneeskunde. Het verwonderde mij, hoe hij op die wijze uren achtereen naar 't scheen onder vermoeienis, kon voortgaan en altijd tot groot vermaak zijner hoor ders; want steeds schaarden zich nieuwe om hem heen en de heengaan den schenen met glimlachende trek ken hem slechts met loome schreden te verlaten- Zijn bedrijf is wel een tijd lang uit te oefenen, dacht ik. maa> om het dagelijks eenige uren vol ie houden, moet wel een zwaarden kost a inning zijn dan ia zwaarst® han denarbeid. „Welnu, heb ik mijn taak niet schit terend volbracht?" vroeg La Crois- sette beleefd. „Dat hebt gij ongetwijfeld, maar gij moet wel zeer vermoeid zijn." „Vermoeid ben ik, gij weet ik heb dezen nacht niet geslapen; wij zullen daarom bij een groep boomen stilhou den, waar wij ons voor den nacht zul len inrichten. Nauwelijks hadden wij ons onder het geboomte, welks gebladerte reeds zeer gedund was, of wij hoorden in de verte een hol geluid, dat steeds nader de. „De dragonders!" zeide La Crois- sette zacht. „Ik denk, dat wij hunne aandacht wel zullen ontsnappen." Als een wervelwind renden zij langs den door ons afgelegden weg voorbij, zoodat wij elkander gelukwenschten het gevaar ontkomen te zijn .Deze schelmen" zeide La Croisette. weten van genade noch recht; zij we ten, dat hun vrijheid is gelaten om zooveel kwaad te doen als zij kunnen: vinden zij een paradijs, dan verlaten zij het als een wildernis En inderdaad, den volgenden dng T]schouwden wij een proeve van hun iinrnsfehelijke bedrijven, toen wij t !aat?e. waar zii vertoefd hadderi on r-'n.viJge vrouwen en kindeen in en kinci 'en vonden, die wij '!Vt te rvilten, mannen wivti zij na do mishandeling nauwelijks het leven gespaard hadden. Aan handen of voeten hadden zij hen opgehangen, totdat zij bezwijmden en onverzorgd en zieltogend op den grond uitgestrekt bleven liggen. O, welke gruwelen, en dat alles onder het voorwendsel Gode een dienst to doen! Het is mij ondoen lijk, te verwijlen bij de ontzettende too neelen, die wij op onze reis alom aan schouwden. Nu en dan deed La Crois- sette een menschlievende daad, maar de algemeen heerschende ellende eisch te krachtiger hulp. „Deze gruwelen maken mij onge schikt voor mijn werk" zeide hij op eens, toen hij in den wagen klom en wij wegreden. „Hoe kan iemand bij zulke omstandigheden den hansworst spelen? Wat moet er van deze arme schepsels worden, als de winter na dert, zoo zij dan nog in leven zijn? On mogelijk kunnen zij allen uit het land vluchten, ten laatste zullen zij hun geloof moeten afzweren, en zou dit thans maar niet het beste voor hen rijn?" Daar 9trat geschreven" antwoordde ik: „Vrers niet, gij klein kuddeke want bet'is u vvs Vaders welbehagen, ulie- u het koninkrijk te geven." ,.Het koninkrijk Frankrijk?" „Neen. het koninkrijk der hemelen ,.Tot vvie werden die woorden ge „Tot de eerste Christenen, die in alle kerken geprezen en door de Room- schen zelfs bovendien aangeroepen worden." „Hm! Als zij een vervolging als de ze doorstonden, dan wordt misschien deze ook doorstaan, maar ik kan het niet langer aanzien 1 Weet gij" ver volgde hij met angstig ontzag, „daar zijn kerkers, die, vreemd genoeg, naar Hippokrates genoemd worden, waar- xan de wanden evenals de omtrek van een trechter op één middenpunt toe- loopen, zoodat de daarin opgeslotenen niet kunnen liggen, noch zitten, noch staan- Zij worden daarin met koorden nedergelaten en eiken dag naar boven getrokken om gegeeseld te worden." „En komen er wel levend uit zulke plaatsen terug?" „Ik verzeker u, ja; maar somtijds zonder tanden of hoofdhaar." „O, welk een glorierijk geloof, om zulk een beproeving te overleven 1" riep ik uit. „Maar sommigen overleven het niet.' ,0, welke halleluja's moeten hunne bevrijde'geesten aanheffen, als zij zich plotseling ontboeid weten en opwaarts stijgen, door Gods engelen omgeven, om welkom geheeten te worden voor Gous troont" ..Jean, ik weet niet, wat ik van u te denken heb" sprak La Croissette; „hoe vreeselijker geschiedenissen ik u mededeel, met te grooter triumf en geestdrift worden ze door u begroet ,Zij hebben overwonnen door het bloed des Lams" antwoordde ik, „en door het woord hunner getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad tot den dood toe." „Gelooft gij het in zulk een cel te' kunnen uithouden?" „Het is niet mijn plicht, te denken aan wat ik zou kunnen dragen, maar alleen, te dragen wat mü wordt op gelegd." ,Het is alsof ik uw vader hoor. Zoo als de ouden zongen, zoo piepen de jongen. Maar het i9 intusschen toch vreeselijk aan de genade te zijn over geleverd van hen, die zulke folteringen kunnen doen. ondergaan." ,Daar staat geschreven: „Ik zeg u, mijne vrienden: vreest u niet voor de genen, die het lichaam dooden. en daarna niet meer kunnen doen Maar Ik zal u toonen, wien gij vreezen zult; vreest Dien, die, nadat Hij gedood heeft, ook macht heeft in hel te werpen, ja, ik zeg u, vreeat Dlenl" „Gij schijnt al de teksten over dit onderwerp te weten; leerdet bij ze met opzet?" „Mijn geliefde moeder was gewoon* mij eiken avond een tekst voor te zeg gen, en dien moest ik dan den volgen den dag voor haar herhalen." (Wordt vervolgdk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1926 | | pagina 5