NIEUWE LEIDSCHE COURANT VAN VRIJDAG 11 SEPTEMBER 192S TWEEDE BLAD. Wüï ÖE BLADEN ZEGGEN. Verheven symboliek. Over het algemeen, zegt onze „Rot terdammer"', hadden de nieuwe be windslieden geen kwade pers. Een enkele, als de Minister van Ko loniën, zelfs een buitengewoon goede. De niejuwe Minister van Onderwijs kwam ei* bij; eon deel der linker pers minder gojeid af. Vooral „Het Vaderland" raakte niet uitgepraat oyer de benauwenis sen, die ons te wachten staan van den op volger van Minister de Visser. Hij mist diens breeden blik, is ge speend aan ware verdraagzaamheid, toont zich al te star aanhangeir van een bekrompen Calvinisme. Zijn eerste spotbeeld heeft Minister Rutgers dan ook reeds te pakken. Braakensiek hekelde in de groene „Amsterdammetr" zijn weigering om op Zonidag een schoolterrein te Pur- merend voor feestelijkheden af te staan. In zijn verbouwereerdheid teekendei hij echter niet het conterfeitsel van |Mr Rutgers, maar drukte het beeld van Mr Schokking af. Die handeling bevat verheven sym boliek. Eerstens wil Braakensiek daarmee uiting geven aan de sterke homogeni teit, die hij in het Kabinet-Colijn ziet. Of men den ©enen dan wel den an deren bewindsman uitbeeldt het maakt geen verschil. In de tweede plaats heeft zijn mis greep ongetwijfeld deze paedagogisghe 'strekking, dat hij allen critici over den nieuwen bewindsman wil toeroepen:? „Wij kennen hem nog niet, wij moeten afwachten". Verheven symboliek. KERK EN SCHOOL. GEREF. KERKEN. Beroepen: Te .Woubrugge, C. Stam cand. te IJsselstein. NED.PROTESTANTENBOND. Beroepen: Te Hilversum, G. v. Duyl i Ned. Herv-. pred. te Assen. Waarom predikant? classis Apeldoorn der Geref. Jver- ken heeft besloten, bij candidaten in de Theologie, die zich bij haar aanmelden ■voor het ora^paratoir examen een opder- i zoek' in te stellen naar de beweegreden, die h?n geleid hebben tot hei staan naar ,tfiet £mbt van 'dienaar des YVoords. Theologische School. Woensdag en Donderdag 2 en 3 Sep tember vergaderden, naar „de Wekker" jn'eldt, curatoren met de docenten tot het houden van het toelatingsexamen aan de Theol. School der Chr. Geref. Kerk te Apeldoorn. Deputaten der kas E.B.P. brachten ver slag uit van de stand der geldmiddelen, en deelden het resultaat mede van het jojiderzoek der adspiranten, die of ge heel of gedeeltelijk voor rekening van de Rerk wenschen opgeleid te worden. Als vrucht van een ingesteld onderzoek werden een viertal jongemannen als stu dent ingeschreven, n.l.A. Dubois van IBaarn, A. M. Franssen van Rotterdam, W. F. Laman, van Leiden en W. Meijn- hout van Haarlem. Het Curatorium, gemachtigd door <le .Generale Synode benoemde Ds. G. Wis se van Utrecht tot lector aan de Theol. School, die D.V. Maandagavond 21 Sep tember zijn arbeid zal aanvangen. De nieuwe cursus zal geopend worden (Dinsdag 15 September, des morgens half lelf. Doc. J. J. v. d. Schuit zal dan het rectoraat .0'verdragen aan Doe. P. J. M. de Bruin. Centrale Diaconale Conferentie. Gisteren werd te Hilversum de 36ste Centrale Dia .onale Conferentie der .G'eref. Kerken gehouden. De vergadering was zeer druk bezocht. Niet minder dan 156 Diaconiën hadden afgevaardigden gezonden. Nooit tevoren was een conferentie zoo druk bezocht. FEUILLETON. Het geheim van Colde Feil. 39) Do couramen en tijdschriften maak ten melding van het feit onder het op schrift: „Vreeselijk einde van het ge heim van Colde Feil." Zij vertelden hoe de mooie, jonge Hester Blair een wanhopige poging had gedaan om de Oude Wereld te verlaten en in de Nieuwe wereld een ander leven te be ginnen; hoe zij aan boord was gegaan van „The City of Pearl" onder den Haam van Annie Malcolm en op zee was verdronken. Er waren menschen, die durfden zeggen, dat het een gerechte straf van den Hemel was over haar dat nu de aardsche rechter haar had laten leven, de hemelsche Rechter Zijn oor deel over haar had uitgestort. Ook waren er bijgeloovige menschen, die Hog verder gingen en zeiden, dat haar schuld hierdoor duidelijk aan 't licht *as gekomen, want zei niet een oud ipreekwoord: „Het schip, dat 'n moor denaar aan boord heeft, moet ver- Kaan." Het was du3 geen wonder, dat .The City of Pearl" was gezonken in die diepe wateren het was volstrekt Keen wonder! Ha 'Atfcole en Ardrossan veroorzaakte De redacteuren van het „Diaconaal Correspondentieblad", de heeren Prof. Bouwman, Mr. van Maare en Mr. van Beeck' Calkoen waren mede aanwezig. Dr. de Moor had bericht van verhindering gezonden. Na de opening der vergadering dooi den voorzitter, den heer F. J. Rietveld van Amsterdam, werd het woord gegeven aan den heer H. de Wilde, lid van Ged. Sta ten van Zuid-Holland om te spreken over het onderwerp: 12V2-jarige practijk van d'e Armenwet 1912, waarbij spr. tot de conclusie kwam, dat de vrees wer kelijkheid is geworden, dat de Overheids armenzorg in allerlei vorm een reusach tige uitbreiding heeft gekregen en dat de kerkelijke Armenzorg met name in de groote steden, bezig 'is zich weg te cij feren, uitgezonderd dan de Armenzorg vanwege de Geref. Keiken. In het bijzonder werd hierbij gewezen op het gevaar der dubbele bedeeling door Dr. Adriani in 1922 een hellend vlak ge noemd. Zij is dat inderdaad voor de diaconie, die in de verleiding komt den arme met zoo weinig mogelijk af te schepen; een hellend vlak voor den arme zelf, die het weinig aangenaam moet vinden onder toe zicht te staan van de diaconie en van het B. A. en voor wien de verleiding groot wordt met de kerk' te breken; ©en hellend vlak ook' voor de offervaardigheid van particulieren en van de kerkelijke ge meente, die minder .gaan geven, nu het B. A. gaarne b'ereid' is het grootste ge deelte van den onderstand bij te passen. Art. 30 van de Geref. Geloofsbelijdenis en art. 25 der Kerkenordening, dis voorschrij ven, dat de diakenen naarstiglijk gelden verzamelen, om die naar eisch den be hoef ligen uit te deelen, en voorts de ar men en bedrukten te troosten, komen ten slotte in het gedrang. Moge het zoo blij ven, dat de Geref. diakenen zich op dat hellend vlak niet wagen, ook al wordt ds „concurrentie" met 'het B. A. steeds moei lijker, o.m. door de verandering van naam: „Maatschappelijk1 Hulpbetoon", waardoor de weg naar de Overhsidsarmen zorg voor de schroomvalligen lich ter wordt gemaakt. Aan de discussie over dit referaat werd deelgenomen door de hesren Jansen te Yelp, Karstens te Leiden, Mr. van Maare, Prof. Bouwman en Mr van Beeck Calkoen De uitslag vaïi de gehouden stemming was, dat de heeren J. Andrissen t© .Gro ningen, J. Hagenbeek1 te Zwolle; J. H. Donner te Rotterdam, en C. van Venetiën te Roermond, als leden van hst Comité werden herkomen en dat gekozen werd Mr. Joh. Scheurer te Amersfoort. Vervolgens werd door Mr. A. T. L. van BeCck Calkoen gerefereerd over: „Sa menwerking der Kerken .inzake pnderlin- gen steun van diaconiën". Na breedvoerige discussie werd de vol gende conclusie met ^Jgemeene stemmen aangenomen. „De 36ste Centrale Diaconale Confe rentie der Geref. Kerken in Nederland, met instemming kennis genomen heb bende van het besluit der Generale Sy node tot het benoemen van Deputaten inzake „Onderlinge steunregeling der Ker ken ten opzichte van hare diaconale Armenzorg", met belangstelling het rapport dezer Deputaten tegemoet ziende, bij den voortduur de behoefte eener zoodanige steunregeling gevoelende, spreekt den eenparigen wensch uit, dat deze regeling spoedig tot stand kome." Tenslotte hield de heer F. J. Rietveld een causerie over voorschotk'assen. Spr. betoogde, dat een voorschotkas als zo.odanig niet behoort te worden ge dreven en beheerd, door "een diaconie, maar door een vereeniging, welke in ge regeld contact met de Diaconie staat. Deze vereeniging kan gevormd worden door enkele of meerdere diakenen. De aanvragen om een voorschot wor den gericht tot de diaconie, die, door middel van de buurt- of wijkdialcenen, deze aanvrage doorzendt naar de ver eeniging. De voorschotten dienen renteloos en zonder administratieloon verstrekt te wor den. De vereeniging tracht de voorschot ten te verstrekken door het innen van vaste contributie pnder de leden der ge meente. Verschillende wenken van practisohen aard werden door den inleider gegeven. Ook op dit referaat volgde een geani meerde bespreking. De uitnemend geslaagde conferentie werd door Prof. Bouwman met dankzeg ging gesloten. liet bericht een geweldige ontroering. Zij, die haar hadden gekend, vernamen het met tranen. Niemand voelde het pijnlijker en scherper daii Sir Alan Fletcher, die altijd haar vriend was geweest en die steeds in haar onschuld was blijven gelooven, ofschoon ook hij het raadsel niet kon oplossen. Kapitein Douglas bleef niet lang meer in deze huurt wonen; hij was een gebroken man. Men zegt van Koning Hendrik de Tweede, dat hij nooit meer glim lachte na den dood van zijn zoon. Het zou ook gezegd kunnen worden van kapitein Archie Douglas; niemand zag hem ooit weer glimlachen, sedert hij vernomen had, dat Hester Blair dood was. Dudley Ross betreurde haar even eens. Hij moest veel aan haar ongeluk kig lot denken Als zij onschuldig 'was, zooals hij vast geloofde, dan had zeker zelden iemand zulk een zwaar lot te dragen gekregen. Hij had bij zichzelf gedacht, dat de ellende van het ver leden misschien weer wat vergoed zou worden door een geluk, dat haar in de toekomst wellicht nog wachtte; dat in de Nieuwe Wereld zich een nieuw leven voor haar openen zou, ook vrede en vreugde. Maar nu was het jonge leven zoo plotseling geëindigd, er wa9 geen aai'dsch geluk meer voor haar weggelegd. Hervormde (Gcrej.) predikanten. Onder presidium van Dr. G. Oorihuys van Amsterdam, hielden de Hervormde (Geref.) predikanten t© Utrecht hun jaar vergadering. Dr. J. C. S. Locher van Leiden hield een referaat over: „Mystiek", waarin ht> aantoonde, dat mystiek een uithsemsch verschijnsel is in het Christendom. Na gewezen te hebben op de mystiek in Hindostan, Perzië, en het oude Grie kenland en Rome, meent spr., dat noch Luther, nooli Calvijn mystiek waren, ge lijk! dit bij Deuk, Franck en Scheffer het geval was. Noch in het Oude, no oh in het Nieuwe Testament is sprake van mystiek. Een mysticus is uit op het gevoel; de Christen gelooft. Voor den mysticus is het geloof iets van lager orde. Hij ver staat niet dat vertrouwen, dat nochtans vasthoudt, ook' al schijnt alle zien en voelen het te logenstraffen Bij den mysticus staat zonde en ge nade niet in het middelpunt. D,e mystiek aangelegde gaat in de kerk als hij er heen gaat om stemming, en niet zoo zeer om te hooren, wat God hem te zeg (gen heeft en om hem te prijzen. Ds. R. Dijkstra, van Amsterdam, hield een inleiding oyer: „Barth en zijn school". De theologie van Balrth reserveert voor iden mensch geen eigen rechtsgebied. Gods Woord is het eenige in den hemel en op aarde dat van belang is. In de tegenstelling godsdienstweten schap of theologie is de geheele strijd (uitgedrukt tusschen Barth en zijn tegen standers. De critiek heeft zich sterk! gekant te gen deze theologie, maar ze is een red actie op het redeneeren over wat God wel en niet kan doen. B.arth's fout is, dat hij tegenstellingen tegen elkaar op laat trekken, zonder vol doende vast te stellen, dat wij door te (g'elo,oven "in het Woord van God 'behou den. kunnen blijven. Barth is van meening, dat met het aantoonen van de geloofwaar Idigheid der Evangeliën juist de vraag ides geloofs komt. Het Woord is echter (orgaan van den Geest en slechts van kracht, als de Geest het bezielt. Na gedachtenwisseling sloot Ds. J. G. Haselager van Weesp met gebed. Vrijzinnig predikant te Haarlem. Het bestuur van de vereeniging van Vrijzinnig Hervormden t£ Haarlem heeft aan het kiescollege der Ned. Herv Gem. aldaar een verzoekschrift gericht, waar in wordt gevraagd bij de vervulling der .Vacature van Wijlen Ds. P. E. Barbas rekening te houden met de godsdienstige (behoeften der vrijzinnigen in de Ned. Plerv. Gem. Er wordt op gewezen, dat de vrijzinnigen bij kerkelijke verkiezingen beschikten over één derde der uitgebrach te stemmen. Nu een tweede vacature is pntstaan door het vertrek van Ds. Berksl bach van den Sprenkel wordt met meer nadruk op den wensch der vrijzinnigen (gewezen. De aandacht wordt daarbij ge vestigd op Dr. A. Ttrouw. De Sabbathdag. In de „Asser Kerkbo.de" vond onlangs dit artikeltje van Ds. Laman een plaats: Zondagavond a.s. is aan de orde Zond. 38, handelende over het vierde gebod: „Gedenk' den Sabbathdag, dat ge dien heiligt".. Weet ge, wat bij het prediken over de geboden zoo moeilijk! is? Dit dat degenen, die ze het meest noodig heb ben, er dikwijls van. wegblijven. Ze blijven 'buiten schot. En vooral die Zondagen, dat er bijzonder over hun zonde wordt ge preekt, blijven ze thuis. Dat doet natuur lijk hun geweten. We hebben menschen gekend, die op bepaalde Zondagen uit de Kerk bleven. Dan kon men er van te voren op rekenen, dat ze niet ter kérk kwamen. Eenerzijds; ,was dat een bewijs, dat hun geweten nog sprak'; en anderzijds, dat ze van het kwade geen afstand wilden doen. Sommige menschen krijgen op eens slaap, als er over een bepaalde verkeerd heid wordt gesproken. We hebben een zieken man gekend, die kreeg gewoonlijk hoofdpijn, wanneer we een zeker onderwerp pariroerden. We zouden zoo' graag willen, dat allen, die gewoon zijn 's Zondags avonds thuis te bltjven, hun sigaartje of pijpje te ropk'en hun kopje thee te drin ken, of, als het mooi weer is, onder kérk tijd te wandelen, a.s. Zondagavond eens in de kerk kwamen en het eens toelieten, dat God door Zijn wet tot hun ziel kon spreken. We hebben, het zij met dankbaarheid „God weet beter, wat goed is dan wij" zei hij met een 'diepe zucht bij zichzelf. „Wij kunnen tenslotte de din gen slechts van één kant bezien, maar zoolang ik leef, zal ik nooit Hester Blair vergeten", en hij vergat haar nooit. Na eenigen tijd stierf ook deze ver nieuwde belangstelling voor Hester Blair uit; zij was verdronken en'dood en behoorde tot het verleden. Het was een eigenaardige gewaar wording voor haar, toen -zij herstelde, om al deze dingen over haarzelf te lezen. Zij las hoe zij aan boord was en wat de wereld over haar te vertel len had. Zij glimlachte bitter. „Niet iedereen is het gegund" zei zij, „te weten, hoe men na zijn dood over hem denkt. Ik heb dit voorrecht, maar verneem niet veel goeds over mijzelf." In het drukke hotel was de geschie denis van de schipbreuk spoedig ver geten. Niemand dacht er aan, dat er eenig verband kon bestaan tusschen de jonge vrouw, op wier naam men nauwelijks had gelet, en die nu zoo zwaar ziek was en mejuffrouw Annie Malcolm, die verdronken was hij het vergaan van „The City of Pearl." Toen de dokter, die bij haar geroe pen was, zag hoe ziek zij was, liet hij erkend, in onze gemeente lang geen kla gen over de opkomsc 's Zondagsavonds. Maar toch, het kon nog beter, al weten we wel, dat het door allerlei oorzaken ■'s a'vonds nooit zoo goed kan-zijn als des morgens. Bui.en degenen, die wettig verhinderd zijn, en die zijn er natuurlijk altijd, zijn er toch ook wel, die willekeurig thuis blijven, die den Heere met één beurtje afschependan hebben ze hun plicht ge daan, en verder is de Zondag voor hen. Dat vindt men overal; op sommige plaatsen heel erg; en iets daarvan is ook wel onder ons aanwezig. Men heeft -mij Ivvel eens gezegd: „U moest eens weten, wie ge des zomers onder kerktijd zooal ziet wandelen". Dan zeg ik: „Vertel het mij maar niet, want ik krijg er pijn in mijn hart van". Akelig, nietwaar, die gods dienstige, water, en melk-achtige slappig- heid. Och neen, wij gereformeerde men schen moeten nu niet denken, dat we met onze Sabbatsheiliging al heelemaal bo ven op den berg zijn. Daar mankeert bij ons ook1 nog heel veel aan. Bidt vooral piet: „O God, ik dank U, dat ik' '.sZon- idags geen Jood ben, of geen heiden, of niet Roomsch, of geen wereldsch mensch" Bidt liever 's Zondagsavonds, eer ge sla pen gaat: „O God, wees mij zondaar ge nadig. Neem mijn zonden, ook! mijn Sa,b- bathszonden, uit mededoogen gunstig weg en gedenk die niet". We vreezen, dat degenen, die zoo mak kelijk! uit de kerk thuisblijven, dit laat ste gebed 's Zondagsavonds niet dik wijls bidden; want als ze het baden, ble ven ze niet zoo gemakkelijk thuis. Thuis blijven uit willekeur, zonder voor den Heere geldende reden, is niet naar het Woord, nooit geweest en zal het nooit worden; maar 't is naar het vleesch, welks bedenken vijandschap is tegen Go;d, want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods. Komt ge Zondagavond? of zult gè uw hart verharden en buiten schot blijven De Protestantsche Zending. Het Zendingsbureau te Oegstgeest ver zocht fcuis het volgende te melden: Eenigszins opmerkelijk! is het, dat „De Zending" zich in de laatste maanden in de pers niet zoo geroerd heeft als voor heen dat wel eens geschiedde. Handelden de leidende personen doel bewust Ging men vreezen, dat al te veel herhalingen afsto'mpend zouden gaan werken op het lezende, belangstellende publiek Of waren de moeilijkheden, wellicht min- (der? Van betrouwbare zijde wordt ons ver zekerd, dat de moeilijkheden van allerlei aard o.ok dit jaar niet ontbreken. Zooals immer, ook' nu arbeidsgelegenheid vol doende, een tekort evenwel aan arbei ders en geldmiddelen. Ondanks het feit, dat de noodklok niet bij herhaling geluid werd, is het tekort op de raming (per 1 Sept. ruim f200.000) dit jaar echter niet grooter dan anders en bestaat dus, als de inkomsten blijven vloeien, en straks de Zendingsweek'slaagt het vooruitzicht, dat een sluitende reke ning verkregen wordt fen de arbeid onge stoord lean, worden voortgezet. De Ho.ofdbësturen der te Oegstgeest samenwerkende zes Zendingscorporaties 'besloten, evenals de twee vorige jaren, ook nu een Landelijke „Zendingsweek" te organiseeren en stelden daarvoor vast Ide week van 1 8 November a.s. Wordt door de Zendingsvrienden in [Nederland evenals vorige jaren met ener gie aan de voorbereiding van de week (gewerkt, dan zullen de Hoofdbesturen üpk dit jaar weer met dank op het geno men besluit kunnen terugzien. Data' noteeren verdient aanbeveling. Pref. mr. J. G. Naber. Op 21 dezer zal het 40 jaar geleden zijn, dat Prof. Mr. J. C. Naber het hoog- leeraarschap in de faculteit der^rechts- Igeleerdbeid aan de Universiteit te 'Utrecht aanvaardde. Tot feestelijke herdenking daarvan heeft zich een comité gevormd, dat zich .voorstelt de huldiging te doen plaats hebben, te midden van leerlingen en oucf- Jeerlingen, op 24 dezer, ten 3 uur des namiddags in het gebouw der universiteit te Ütrecht. BINNENLAND. Nieuwe Eerste Kamerleden. Het Centraal Stembureau hield gis ternamiddag eopenbare zitting ter een beroepsverpleegster komen. De koorts vond haar oorzaak niet in een verborgen ziekte zij sproot alleen voort uit zenuwuitputting en na een zorgvolle verpleging herstelde zij spoe'dig. „Er is één lichtzijde aan de zaak" zei ze bij zichzelf, toen zij bet bericht van haar dood las, „het maakt mij gemak kelijk om onbekend te blijven. Ik ben nu even zeker dood voor de menschen, als wanneer ik te Ardrossan was be graven of daar verdronken. Indien ik nu naar Dudley Ross ging, zou hij niet gelooven, dat ik het was. Het is misschien alles om mijn bestwil zoo geloopen. Hester Blair is dood en An nie Malcolm is dood, een gelukkiger vrouw leeft misschien in haar plaats. Zoolang ik als Annie Malcolm leefde, had Hester Blair steeds moeten vree zen en beven voor ontdekking." Toen zij geheel was hersteld, ver liet zij het hotel na den dokter en de verpleegster ruim te hebben betaald en de kamermeisjes royaal te hebben begiftigd. Niemand had het flauwste vermoeden van wie zij was baar geheim was veilig. Zij ging regelrecht naar een rustig klein dorpje, d£t lag te midden van de Engelsche meren, waar zij volko men r.ust, frissche lucht en eenzaam heid knn vbwien de drie dingen, voorziening van twee vacatures in de Eerste Kamer, ontstaan door het be danken als lid dier Kamer door de hee ren ir. Cb. C. Cramer en R. Stenhuis in verband met hun verkiezing tot lid van de Tweede Kamer. Door het Centraal Stembureau wer den benoemd verklaard iot lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal in de plaats van den heer Cramer de heer P. Danz, te Amsterdam en in de plaats van den heer Stenhuis de heer L. M. Hermans te Arnhem. Een belangrijke vraag. In een hoofdartikel, getiteld „Mid denstandsgedachten" schrijft „De Mid denstander" in z'n nummer van Vrij dag 4 Sept j.l.o.m. dezen zin neer: „Het voorbeeld, dat hier te Utrecht een Middenstander alleen een ge meentewinkelhuis kon huren als hij lid werd van de S.D.A.P. spreekt boekdeelen." Naar aanleiding hiervan merkt de Utr. Crt. het volgende op: Natuurlijk heeft de schrijver van dit artikel dezen volzin eerst aan het papier toevertrouwd^ nadat hij abso luut zeker was van de waarheid zij ner woorden. Daarom zouden wij „De Midden stander" met eenigen nadruk willen vragen, „waar, wanneer, aan wien en door wien is deze voorwaarde (van het lid worden der S.D.A.P.) gesteld?" Bezuiniging bij de Posterijen. h Teneinde de hoog© vergoedingen aan de spoorwegen voor het laten loo- pen van postrijtuigen te ontgaan, heeft de administratie der posterijen in navolging van het Belgische systeem op een der belangrijkste lijnen een verzending ingevoerd van aangetee- kende brieven zonder aangegeven waarde in de brievenmalen, welke door tusschenkomst van het spoorweg personeel wordt overgebracht. Tot dusver gold de bepaling, dat alleen gewone correspondentie per spoorwegbeambte" mocht worden ver zonden. Opleiding verlofsofficleren. Binnenkort zullen, naar „De Rsb mededeelt, de volgende bepalingen in werking treden voor opleiding tot ver- verlofsofficier: De opleiding zal den tijd van twaalf •maanden niet te boven gaan en zal worden gevolgd door twee maanden practijk bij den troep, welke opleiding zal geschieden in den effectieven rang van sergeant. Bij gebleken geschikt heid zal een benoeming tot vaandrig volgen. De adspiranten, die als vaan drig door eigen toedoen niet voor den officiersrang geschikt kunnen worden verklaard, zullen worden teruggesteld tot sergeant, en hun zullen, evenals den adspiranten, die door eigen schuld ten derde male niet slagen bij bet examen voor vaandrig voor den ver deren diensttijd verplichtingen opge legd worden volgens de Reservewet. De gedistilleerd-accijns. In het Verslag van de laatste te Leeuwarden gehouden algemeen© ver gadering der Nederl. vereeniging tot afschaffing van alcoholhoudend© dranken werd medegedeeld, dat het punt Accijns verlaging van de agenda werd afgevoerd, omdat de minister v. financiën zijn voornemen, daartoe had opgegeven. Uit een ingesteld onderzoek is ons' gebleken, dat inderdaad het plan om den accijns t© verlagen is opgegeven. Naar men zegt, omdat de ambtelijk© rapporten uitwijzen, dat de afneming van de veraccijnsde hoeveelheid niet zoozeer is te wijten aan frauduleuzen invoer en frauduleus stoken, maar goeddeels aan verminderd gebruik. Verlaging van den accijns zou dan in derdaad aldus is de redeneering, tot vermeerdering van consumptie leiden, en daaraan wil d© minister niet mede werken. die zij boven alles noodig had Zi> wil de niet aan de toekomst denken, zij wilde niet voor zichzelf beslissen wat zij doen zou of waar zij z»u heengaan. Zij wilde zich tevreden stellen met den ganschen dag door te brengen in de buitenlucht en te probeeren des nachts goed te slapen. Zulk een leven, al was het dan ook zonder vriendert en zonder deelneming aan het maat schappelijk leven, zou heerlijk zijn na alles wat zij had doorgemaakt. „Frissche lucht, licht en zonneschijn, ik zal mij daarbij gelukkig voelen." Zij wilde niet meer den naam van Annie Malcolm gebruiken. Zij zei bij zichzelf, dat, hoe geliefd die naam ook voor haar was, ter wille van baar moe der het toch beter was, dat zij een anderen naam aannam. „Ik vraag mij af" zei zij droevig, „of wel ooit een vrouw zooveel namen heeft gedragen in zulk een korten tijd? Ik ben ge weest Hester Carol, Hester Blair, An nie Malcolm welke naam zal ik nu op mijn koffers zetten? Ik zal er een kiezen, die heelemaal Engelsch is, zon der een Schotschen klank. Ik zal voor taan heeten Alice Kent." Zij schreef den naam op haar baga gebiljetten en glimlachte, toen zij het zag. „Ik hoop" zei zij tegen zichzelf, „dat Alice Kent gelukkiger moge lijn rian haar voorgangsters."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1925 | | pagina 5