VRIJDAG 2 JANUARI 1925 TWEEDE BLAD. Nieuwe Leidsche Courant. Wat de bladen zeggen. Wat was en wat is. rize R o 11 e.r d a m m e r merkt om trent het veranderlijk optreden van de Soc. Democraten het volgende op: Daar w a s een tijd, dat de socialisten in den Amstèrdamschen Raad een aaneengesloten oppositiepartij vorm den'tegen hetj burgerlijk, college van Eïirgemeester en Wethouders. ÏJaar.was een tijd, dat de oppositie zich in hetbijzonder toespitste tegen het trekken van winst uit de gemeente bedrijven, •Daar w a s een tijd, dat levering tegen kbstprijs door de gemeentebedrijven een'geloofsartikel, vormde voor de ware democratie. 'Daar was een .tijd, dat hetgeen voor gas, eiectriciteit, water, tram, telefoon wèrcl getrokken boyen de productiekos ten'als verfoeilijke verbruiksbelasting, als Ongeoorloofde gemeentelijke accijns werdveroordeeld. Daar is een tijd, dat in het Amster- damsch gemeentebestuur drie sociaal democraten zitting hebben en de socia listische heer Wibaut meer bijzonder met' het beheer der financiën belast is. ••Daar la éen gemeentebegrooting. wadrop na ruimé afschrijvingen, deze winsten worden getrokken uit de ge meentebedrijven: Èlectricifèit 4,810.000; gas 1,545,000; water 1,200.000; telefoon 900,000; tram 550:000 gulden, dat 'is te zamen. 9.005.000 gulden, dat is boven den kostprijs plm. f 1,3 per hoofd dér bevolking. Wijcéiteeren niet, wij verhalen al léén. De bioscoop. Friese h ,D a g;b 1 a d waarschuwt tegen de gevaren van de bioscoop. Schuw'ze, zegt ons Friesche orgaan, de biortCopén. pkt 'wordt eeri ge, va ar, veel erger 'dab dei schouwburg ooit is geweest; eeii groot gevaar, ook voor o.nze jeugd. Vooreerst zit'er* hij niet weinigen de gedachte in, dat da bioscoop, met de schouwburg vergeleken, vrijonschul dig is.. D^ar komt bij, dat de bioscoop zelfs in.kleine plaatsen dagelijks speelt waanhet toöneel maar eens een enkele keer wordt aangericht. En dan zijn daar de prijzen. Bioscoop —r dat is „nog te doen". Maar ;aMe teekeneri wijzen er op, dat de film uteeds meer wordt ingericht tot een schandelijke: prikkeling der zin nen en der lu§t,en en booze hartstoch ten. Gaan we er dan. primo zelf nooit heen.' \..,L Éh waarschuwen we toch de jeugd. Ik durf me vleien, dat mijn schrijven ook'nog wél hier en daar onder de oogeil van onze jonge menschen komt en danzóu' ik hun om hunner ziele welzijn toch wéT willen toeroepen: We'dsf in Go'ds kracht sterk, door af- En'schuw „de" bioscoop, als in doende' eii beslist té zeggen: Neen! s t e 11 i n g, die gérëgeld haag1 veVtoo- ningen geeft, zooals ,ge de besmetting van een kwade ziekte schuwen zoudt- Werpu liet 'nooit pp 'n acCoord: „Geéri gemeenschap er mee!" zij uw eenige leus." .ui S.D.-A.F. en geweld. D e -M' aas b ode (R.K.) bespreekt de vraag of de socialisten neg onderschrij- van "t 'Gómmunistisch manifest, waar in :een 'gewelddadige omwenteling wordt aangekondigd. In theorie is dat niet het geval. De bolsjewistische practijken die zuiver Marxistisch zijn, worden door de S.D. A.P. verafschuwd, zooals ook nog weer bleek uit de Kerstrede van Albarda. De Maasbode constateert dit met genoegen, maar voegt er aan toe, te betwijfelen dat de oude Adam van ge weldpleging thans zou zijn gebeierd en gehumaniseerd. „Wij vergeten immers niet, dat de geWeldtheörie een socialistisch erfstuk is. Wij cohstateeren bij de socialisten nog steeds een gróote voorkeur voor den klassenstrijd, ehhoe gladjes stelt nien zich dien klassenstrijd wel Voor, hoe.onmarxistisch, om niet van dien strijd der klassen sils van zelf tot het leerstuk van het geweld te komen. Daar leeft nog te veel, dat niets van pacifisme heeft in de S.D.A.P. om nu op eens dat volle pacifisme, dat ook den burgeroorlog verfoeit, als het' de gelijke bezit der S.D.A.P. te erkennen. Daarvoor zou nog eerst heel wat van den ouden zuurdeesem moeten worden uitgezuiverd. Daarbij wij leven wel snel, maar zoo heel lang is het'nog niet geleden, dat de S.D.A.P. van geweld niet afkee- rig was. In November 1918 hééft het toch bitter weinig gescheeld, of er had geducht bloed gevloeid. Wij noteéren uit die dagen, dat de afkeer voor ge weld door Troelstra en anderen méér dan eens werd beleden met de lippen. Maar de consequenties van de klassen strijd-gedachte, van den plotselingen overgang van den eenen maatschappij- vorm in den anderen, ook de conse quenties van de materialistische opvat ting, dat de macht het recht bepaalt dat alles bracht ons op den rand Van de groote bloedvergieting. Wij nemen .den afkeer van Albarda van allen burgeroorlog gaarne aan als oprecht gevoeld en beleden, maar heel gerust zijn wij daarom nog niet. En wanneer wij het pacifisme be schouwen van de S.D.A.P., vragen wij: wat is pacifisme anders dan het recht stellen boven de macht? En wederom vragen wij: Wat wil dan een Marxis me, dat het recht uit de machtsver houdingen afleidt aan pacifisme doen, als het niet rpet heilige overtuiging de macht weet terug te wijzen met een beroep op het recht?" KERK EN SCHOOL. NED. HERV. KERK. Beroepen te Oudwoude (hulppre-, diker) F. van Veenen, godsdienstonderw te Buitenpost; te Bleiswijk, J. Ch. W Kruishoop, cand;. te Kampen. Aangenomen naar Drachten '(evan gelist) L. M. J. S. Herfkens te Zwaag- ■vvesteinde. GEREF.. -KERKEN. Beroepen te Kampen W. H. dfcn Houting Jrte^'Hui-zumté Pe L'ièr, Dt K. Wielenga te" Baambrugge. Aan genomen naar Harm, Dr S. E Dees te Dv.-ingeloo. Bedankt voor Zutphen, Dr. S. P. Dee te Dwingeloö. CHR. GEREF. KERK. Beroep, en. te Arnhem, H. Biesma t«: Groningen. GEREF. GEMEENTEN. Beroepen te Bruipisse, J. Vreug- denhil te Borssele. Begrafenis Ds. van Walsem. Woensdagmorgen had op de Oude Be graafplaats te Utrecht de teraardebestel ling plaats van het stoffelijk overschot van D s. J. v. Wal sum, em. Ned. Her* pred. te Rotterdam! D s. T. J. Jansen S c h o o n 'h o- v e n, van Oegstgeest, trad aan het graf naar voren en herdacht den overleden*, als iemand, die groot -belang stelde i! spr.'s leven. IIc heb veel van hem ge leerd, aldus spr., daar ik veel met hem in aanraking kwam. Toen ik mijn ambt aanvaardde, leidde hij mij in op een wijze, die 4k' nimmer vergeten zal: Meei dan 40 jaar heeft hij zijn ambt bediend en in volle overtuiging het eigendom tï zijn van Jezus Christus is hij heenge gaan. Gij verliest veel, maar in uw hart klinke de toon: God heeft alles welge maakt. Prof. Lindeboom. Prof. L. Lindeboom, rustend Hoogleer- aar der Theol. School, te Kampen, hoopt 17 Jan. a.s. zijn" 80-sten verjaardag te vieren. Ds. D. Rmgnalda, Gercf. pred. te 's Gravemhage, is ernstig ongesteld. Zol.' dag j.l. werd hij in de verschillende gocL* dienstoefeningen der Geref. Kerk alhier in den gebede herdacht. Ds Ringnalda is weer lijdende aan dezelfde kwaal van voor twee jaar, darmbloeding. Ofschoon de toestand van den patiënt op het oogen- blik niet érnstig te noemen is, al had hij gisteren wel over wat pijn te klage'p, is hem op medisch advies thans drie maanden volkomen rust voorgeschreve'4. Zoo is er hoop op herstel. Uit het amt gezet. Aan de „Rott." wordt gemeld, dat Ds. Hoeksema, pred. der Chr. Geref. Kerk' van Eastern "Avenue te Grand Rapids, met zijn kerkeraad op 12 December j.l. door de classis Grand Rapids Oost is afgezet. Men weet, dat Ds. Hoeksema, alsook Ds. H. Danjiof, van de Gereformeerde Belijdenis afweek door zijn loochening van het leerstuk der gemeene gratie of algemeenë genade en dat de Synode vat. Kalamazoo zijn standpunt heeft veroor deeld en weerlegd. Genoemde predikant is nu door de 'classis: van Kerken,.waaronder zijn G* meente. ressorteert, afgezet, omdat hij zich 1 niet bij de beslissing der Synode wilde neerleggen en ook niet wilde beloven, dat hij zwijgèh zou totdat een nieuwe Synode verder "uitspraak zou hebben ge daan. Voorts is de Kerkeraad (met drie of vier uitzonderingen) ontzet, omdat hij zich "aan den kant van zijn predikaht schaarde Ndar Holland. D^ Kerkeraad "der1 Geref. Kerk van Apostag (niet ver van Budapest) heeft aan Ds. L. Jakos een verlof van zes maanden toegestaan, om op zijn eigen kosten een studiereis in Nederland ti kunnen maken en de colleges van d*. V.U. te Amsterdam té kunnen volgen. Prof. Dr. H. H. Kuyper. Op Maandag 26 Januari a.s. herdenkt prof. dr. H. H.- Kuyper, hoogleeraar aan de Theol. Faculteit der Vrije Universiteit te Amsterdam den dag, waarop hij voor 25 jaar als zoodanig benoemd werd. Herman Hubert Kuyper werd 22 Juli 1864 te Beesd geboren, waar zijn vader, dr A. Kuyper predikant was van de Ned. Herv. gemeente. Hij .bezocht het stedelijk' gymnasium tc Amsterdam, nam in zijn stuuententijd ac tief deel aan den kerkdijken strijd in 1885 té Amsterdam en promoveerde al daar 6'-Januari 1891 als de eerste Theol. doet. (magna cum laude) van de Vrije Universiteit: op een proefschrift: De op leiding tot den. .Dienst: des Woords bij de Gereformeerden. Zijn prcdikantsloopbaan begon dr. H. H. Kuyper op 1 Februari 1891 te Baarn; in Mei '96 vertrok hij naar Leeuwai'den. Hier gaf hij mede den stoot tot de op richting van het A.R. Friesch Dagblad. Op 4 Juli '99 volgde zijn benoeming tot Hooglceraar aan de Vrije Universiteit, waar hem het onderwijs werd opgedra gen in de ambtelijke vakken; de Ency clopaedic; de Vaderlandsche en de Kerk geschiedenis, Welk ambt 26 Jan. van het daarop volgend jaar aanvaard werd met een rede over: „Hét Gereformeerd be- ginsel én de Kerkgeschiedenis". Door de komst yan de hoogleeraren Bavinck en Biesterveld werd hij in 1902 van het qndenvijs in beide eerstgenoemde vakken ontheven .en kreeg toen tevens de Symboliek te docééren. Met de komst van prof.' Hepp werd dr. H. H. Kuyper van het onderwijs in de Dogmatiek ont slagen. Verschillende werken verschenen van zijn hand. Zijn voornaamste pers- arbeid is thans die aan het Geref. Week blad „De Heraut", door zijn vafter op gericht. Toen dr. A. Kuyper in. 1901 Min. van yBinnenlahdsche Zaken werd, trad zijn zoon op als redacteur Binnen land, terwijl deze sinds zijn vaders over lijden van- -dit orgaan hoofdredacteur is. Reglementen Ned. Herv. Kerk. De Algemeene Synodale Commissie der Nederlandsche Hervormde Kerk heeft de navolgende reglementswijzigingen, uitge vaardigd, welke in werking treden op 1 Jan. 1925. 1. In het reglement op het godsdienst onderwijs wordt art. 13 gdus gelezen: Tot godsdienstonderwijzer is men benoem baar, als men den leeftijd van 23 jaren heeft bereikt en de bevoegdheid tot de betrekking van godsdienstonderwijzer ver kregen heeft door het met gunstig ge volg afleggen van e&n examen. Om tot dit examen te worden toege laten wordt gevorderd: ie. dat rruen se dert twee jaren lidmaat zij 'der Herv. Kerk en zich voorbeeldig hebbe gedra gen; 2e. dat men zich tot het geven van godsdienstonderwijs gedurende ten minste 2 jaren geoefend en. voorbereid hebbe in alles, wat tot het examen be hoort, onder opzicht van één of meer leeraren der Hervormde Kerk; 3e. dat men op den dag der aangifte den leef tijd van 21 jaren bereikt hebbe. Bij de aangifte tot het examen moeten ten deze de noodige schriftelijke bescheiden wor den overgelegd. 2. In het reglement op het Hooger onderwijs in de Godgeleerdheid, enz. wor den aan art. 16 eerste alinea toegevoegd de woorden: Van deze betaling zijn vrij gesteld studenten, die volledig college geld hebben betaald. 3. In het reglement op de predikants- tractementen worden aan art. 15 achter het woord „bijdragen" toegevoegd de woorden: en tegen de uit de kas voor de predikantstraktementen gedane uitkeo ringen. Aan het reglement op de predikants traktementen wordt toegevoegd een nieuw art. 28, luidende: Geschillen #over da uit legging en de toepassing van dit regle ment worden ter kennis gebracht van de Algemeene Synodale Commissie, die daar in eindbeslissing neemt. 4. In het reglement op de kosten voor het bestuur wordt art. 7 al. 3 aldus gc« lezen: De jaarlijksche omslag bedraagt in de verschillende klassen, behoudens de vermenigvuldiging hierboven bedoeld, in de eerste klasse f 10, in de tweede f15, in -de derde f20, in de vierdel 'f 3q in dc vijfde f40, in de zesde f40, in do zevende f 60, en de achtste f 70, in de negende f90, in de tiende fno. Op 1 Januari van het jaar 1926 zal in werking treden het Reglement op het Pensioenfonds ten behoeve van de pre dikanten der Nederlandsche Hervormde kerk, waarbij in art. 40 van dat Regie ment de bepaling is gevoegd, dat de Algemeene Synode de bevoegdheid heeft het reglement tijdelijk of geheel buiten werking te stellen, indien naar het oor deel van den pensioenraad het aantal deelnemers te gering is (d.w.z. het aan tal der verplichte en der vrijwillige deel nemers tezamen). Prov. Congres Geref. Evangelisatie. Het Prov. Congres voor Geref. Evan gelisatie wordt D.V. Woensdag 7 Jan, a.s. te Rotterdam gehouden, in de bo venzaal van „Tivoli", over het Raad huis. De ochtendvergadering vangt te 10.25 uur aan, waarin Dr j. Waterink van Amsterdam hoopt te spreken over: „De regeling van de gewestelijke Evangeli satie". De stellingen voor dit referaat luiden I. Bij de regeling van de gewestelijk: Evangelisatie dreigen er van twee zij den gevaren: dat men terwillé van de practijk de principieele grondslagen on zer algemeen aanvaarde methode zal ver laten, of dat men terwille van deze prin cipes een regeling zal ontwerpen, die ii practische bruikbaarheid tekort komt. If. De gewestelijke arbeid, heeft te zoe ken naar een regeling, waarbij voorop staat, dat de arbeid in iedere plaats uit gaat van den kerkeraad. III. ©e mogelijkheid, dat de kerken, in particuliere synode bijeen, de gemeen schappelijke belangen van den Evange lisatie-arbeid bespreken is allerminst uit gesloten. IV. Voor zaken, waarin bepaalde ker ken de hulp en bijstand van aïidere ker ken in hetzelfde gewest behoeven, kan ter particuliere synode een deputatie wor- Aan het Zoeklicht. Leiden, 2 Januari 1925- Vanaf m'n nieuwe plaats in ons vernieuwd e en naar ik hoop -ver- "beterde blad, in dit nieuwe jaar al lereerst een woord van gelukwenscli. In de eerste plaafs^-aan-CommissaHs- 'sen, directie en redacfïe met het inpe- bruiknemen van de nieuwe drukkerij, waardoor voor ons blad nieuwe per spectieven worden geopend. Maar dan ook aan de lezers bij de intrede van den nieuwen jaarkring. Wat dit jaar zal brbngen, ik weet bet niet. Mijn zwakke lampje vermag niet ook maar éénig licht te geven op den weg die voor ons ligt. Aan goede wenschen, gemeende en niet gemeende, hartelijke en plichtma tige heeft het niet ontbroken de laat ste dagen. M ij n e goede wenschen vat ik samen de volgende regels die ik dezer da gen las: Begin met God, -r dan wacht u v arbeid zegen! Geef H e m al (Teer dan is uw loon gewis. H ij zij begin en einddeel uwer we gen, Bij Hem alleen wordt lust en kracht verkregen. Tot alle goed, waarvan Hij d' Oor sprong is. OBSERVATOR. der** benoemd om de kerken van raad te dienen in dingen van gemeenschap pelijk belang. Yan deze dcpu:a;en kan tot ker ken in plaatsen, waar zulk noodig is, en opwekking uitgaan de Evangelisa tie ter hand te nemen, althans die be paalde takken van dienst in het werk te stellen, die voor den goeden gang van het werk in het gewest in bedoelde plaats moeten functioneeren. Nimmer kan even wel buiten den plaatselijken kerkeraad om, voor deze deputaten, of namens h n ergens worden gearbeid. VI. De raden van plaatselijke kerken kunnen aan door hen benoemde com missie opdragen, xich ïnet andere ker keraden (eventueel commissies) in ve.u binding te stellen omtrent het uitvoeren van dat werk, dat overleg van onder scheiden kerken eischt. VII. De onder VI bedoelde kerke-: raden kunnen zeil, of door hun com missies, een bepaald werk van Evange lisatie op hun eigen terrein ter hand ne men. VIII. Er zijn dus twee werkwijzen mo gelijk, die als onder IV en V bedoeld, waarbij de regeling loopt via de par:» culiere synode, en die onder VI en VII bedoeld, waarbij alleen de kerken, dia zulks nöodig oordeelen, voor een be paald doel zich met elkaar in verbinding stellen. IX. De beste regeling is dede, waarbij deze twee werkwijzen worden gecombi neerd: omtrent de verdeeling van den, arbeid in het gewest, inzake van advies tot het aanvangen van een bepaalden, arbeid door een plaatselijke kerk, ter- wille van het houden van het verband met de kerken onderling treden dc-putaten der part. syn. op; zij stellen zich (met goedvinden van de betrokken kerken) rechtstieeks of (anders) via ue kerken in verbinding met de plaatse lijke commissies of met combinaties a 1 plaatselijke commissies, terwijl deze laa- stc de praktijk van het werk voor haar rekening nemen. X. Op deze wijze ingericht, behoudt men een principieel zuivere en voor d practijk soepele organisatie voor dat werk, dat het best gewestelijk kan ge schieden als bijv. tentzending, auto mating, bijbelverspreiding,organiseereu van Cvugressen, e.d. XI. Eenzclfdcn dieust als de part. s n- kunnen ook dc classis doenen indien deze zaak door de part. synode wordt behandeld, zal natuurlijk ook voor daze zaak gelden, hetgeen van alic zaken, ter part. synode ebhandeld, onder ons va t- staat. FEUILLETON. In 's levens branding (Üit het Engelsch. HOOFDSTUK I. De., naaste weg yan Tusbury naar Deeping was over de Grimset Heide. Het was"1 echter een -weg, die: zelden werd ..genomen. De heide was uitge- strekfe en -^eblaten zónder hoornen, zonder.- pad en onbevolkt, was zij ge huld irn een dichte, dikke mist. Douglas Wyburn; die vermoeid huis- waarts;.keerde van Tusbury, wenschtè. dat mén hem beter had geraden, en dat. hij den hoogen weg om den Grim set Heuvel heen, genomen had. Het ligt in den aard der jeugd, den afstand te willen bekorten. Doüglas verbeeldde zich, dathet ternauwer nood mógelijk was, dat hij zou kunnen erdwéileh. J Recht den heuvel afge- mmen, rechtuit geloopen over de lo vjak'te, en rechtuit afgedaald v beeping. ets kon eenvoudiger zijn, en, aan een, dat iemand sterke spieren en lougen had,.kon niets gemakke- •vyozen. had echter niet bedacht, dat een mist, in de vallei, een ondoor- cire mist boven op de heuvels ^ezon, en -dus, zónder een oogeri- e aarzelen, had hij het steile pad uoa kor ter ea &eg geflouieaj eerst toen een vochtige ondoordringbare wolk hem omringde, had hij beseft, hoe ondoordacht hij had gehandeld, en zelfs toen had hij geen besef van angst of gevaar. Hij zou goed. moeten oppassen, dat was alles, „wandelén met omzichtig heid", zooals hij glimlachend tot zich zelf zeide, en goed stuur moeten hou den op de wijde heide zonder pad. Maar goed stuur houden in een dichte mist is niet zoo gemakkelijk. Dg meesten komen er onder die om standigheden toe, om in kringen te !oo- pen; en wij gehoorzamen aan de wet in kringen, en bewegen ons in kringen, en leven in kringen. Als Douglas Wyburn de gewone grenspalen had kunnen zien,- zou hij- zijn weg recht-over de heide - hebben kunnen nemen,maar thans, nu de mist .alles op een meter af stands vah hem uitwischte, gebeurde het onver mijdelijke, en eer hij -de heide half wate overgestoken, yvas hij,de richting, waar in hij gaan moest,- geheel kwijt. Een stap in de waterplas was' de eer ste aanwijzing,- dat -hij van den weg was afgeweken. Hij trok zijn voet snel terug en ver anderde van richting. Hij was de heicle vroeger op den dag overgestoken, ch hij wist zeker, dat hij toen geen water plaats had gezien, intgendcel, hij had hij zichzelf de opmerking gemaakt, nee hijzonder droog de grond was. Hij vervolgde al tastend zijn weg langs den rand van liet »ttier4 en ge raakte tén slotte tot, aan zijn knieën in den moerassigen grond. Hij trok zich met eenige moeite er uit, en stond toen stil om te overleggen, wat hem te doen stond,' De mist toonde geen neiging om op te trekken, terwijl de lucht merkbaar kouder werd. „Hier bóven op de heide te blijven tot het aanbreken vgn den dag", zeide hij tot zichzelf, is onmogelijk. Ik zou lang voor den morgen doodgevroren zijn. Ik inoec' blijven doorloopen, en voor het overige op goed geluk of op de Voorzienigheid hopen." Hij sloeg de tegenovergestelde rich ting in van den weg, dien hij was ge komen, en liep voorzichtig voort, ge durende wat hem ruim een uur toe scheen; toen bleef hij nogmaals stil staan om !te 'overleggen. Het korte gras en de vochtige veen grond hadden, plaats gemaakt voor losse leiaarde en stcenen; daarenboven begon de grond steil naar beneden te gaan; maar i'ri welke richting wist hij niet, en dit was het, wat zijn geest bezig hield. AJs hij het smalle gedeelte der heide afdaalde, „de Snuit" zooals het ge noemd werd, dan zo,u hij moeten om- keeren, want fralvqrwege was er een rechte, helling van minstens honderd voet. Aan den anderen kant, als hij in clo buurt der Jcigrocven was gekomen, \!as zijn i i| tornau mood min- I der .gevaarwant cr waren buiten gebruik geraakte groeven in alle rich tingen, waarin men zeer gemakkelijk te pletter zou kunnen vallen, indien men ze van af de hoogte naderde. Na zijn toestand eenigen tijd te heb ben overdacht, besloot hij opnieuw van richting te veranderen. En het was een geluk, dat hij dit deed, want was hij blijven voortloopen, dan zou hij voorover in een ongebruik te groeve zijn gevallen. „Ik weet op geen stukken na waar ik ben'', zeide hij bij zichzelf, terwijl hij met de uiterste voorzichtigheid voortliep. „Maar in ieder geval ben ik aan het afdalen. Zou ik weder in Tus bury terecht komen? Een half uur later was hij in staat de vraag ontkennend te beantwoorden. Hoe lager hij kwam, des te minder dicht was de mist. Hij was nog niet geheel zeker, waar hij zich bevond, maar hij was over tuigd, dat hij in de richting van Dee ping afdaalde. Plotseling bleef hij staan on ging een paar passen terug, bevend van hoofd tot voeten. Vlak voor hem was een zwarte diepte Hij voelde voorzichtig met zijn stok voor zich uit. Toen ging hij nog een paar passen achteruit. „Dit is dichter bij don rand, dan mil lief is", zeide hij, terwijl hij zijn tanden vast opeen sloot. „Xu moot ik oen kleinen cm weg ma ken. Doze buiten gebruik .lo groe ven zijn al heel gevaaoor reizi gers, die door de duisternis worden overvallen." Tien minuten later was hij op den beganen weg, en dicht bij het begin der groeve. De mist trok plotseling op. en hij zag, gedurende een paar sécon den, precies waar hij was. Voor hem was een weg of liever een weinig ge bruikt karrespoor, dat naar Deeping leidde. Maar hij zag nog iets meer dan de weg. In dc groeve was een licht, flauw en zwak, doch onmiskenbaar eon licht. Douglas Wyburn was onmiddellijk op zijn hoede. Wat kon dat beduiden? Vermceld. hongerig, en bijna doodaf aTs hij was. trok dat kleine flikkerende licht hom veel meer aan, dan de weg, die naar Deeping leidde. Hij wist, dat er in de groeve sedert jaren niet was gewerkt, dat de kanten met overhangende struiken waren be groeid, dat het mos welig tierde op do hoopen lei, die de ope ling versperden- dat het de meest verinten plek was van den geheelen omtreuv Waarom dan het licht? wie kon daar zijn op zulk een uur, en met welk doel? Zijn nieuwsgierigheid kreeg do over hand. Het vooruitzicht van een avon tuur. hoe klein ook, prikkelde zijn ver- beek Tig en sprak tot zijn zucht naa~ opwinding, en 't was er niet veel op- njet veel opwindens was, in het loven dat wij zich genood va kt zag te leiden- vWordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1925 | | pagina 5