ftwtlflteCwf Abdijsiroop I Tweede Blad Zaterdag SS October 1924 I Door lijden geheiligd. K F Heb betaamde Hem, om wel ken alle dingen zijn en door welken alle dingien zijn, dab Blij, vele kinderen tob de heer lijkheid leidende, den oversten. Leidsman hunner zaligheid door lijden zou heiligen. Hebr. 2: 10. Be wereld leert ons niet, dat lijden I heiligt. Het leed maakt de kinderen dezer wereld fctoto en zielig, afgunstig en Inkrompen, i Het kruis verbittert hun gemoed, en ver- 'duistert alle licht, dat i(n hen is, zoo dat zij - heel bun omgeving verdonkeren en ver- i Ipomheren. j He Hemel heeft ons laten zien, hoe lij- 1 'den heilagt. Hij, die heerlijkheid had bij den Vader, eer de wereld was en die in de gesslalte- öbis Gods zijnde 't geen roof behoefde te achten Gode even gelijk te zijn, is gewor den vleesck van ons vleesch en been van ons boen om als onze kruisbroeder dein last te dragen, dien zonde en schuld te 'dragen gaf. Hoewel Hij de Zoon was, heeft Hij nochtansgehoorzaamheid geleerd uit het geen Hij heeft geleden, opdat wij bij Hem de kracht zouden vinden- om aan God vast te houden en om onder alle tegenhe- idenden eri bënauwenissen te kunnen getui gen: „"Mij aangaande, het is mij goed na- b'.i God te wezen". Weinig mewschen kunnen zeggen, dat zij verzoend zijn met het leven, maar wie-in de liefde van Christus den vasten .grond heeft gevonden, waarin- zijn anker eeuwig rust, die heeft het licht, hetwelk verlicht een iegelijk -mensch, komende in de we- rfeid. In ons aardsche duister sch'jnt het. licht van de liefde van Christus. En als wij het licht ran deze liefde opvangen/ met ons meedragen, en in deze wereld uitdragen, dan zien wij deze wereld vol donkerheid overwelfd door een hemel vol glans en heerlijkheid. Hat is de zegen van Christus' gekrui- s-ode liefde: z;j reinigt en heiligt! Z j neemt den vloek weg eai doet een bron van vertroosting ontspringen. Zij brengt b'cht, waar de wereld niet anders dan duisternis z:et. Zij toont God, waar nie's anders dan verschrikking de ziel in •beroering schijnt te brengen. Doze zegen gaat verloren wanneer toen 1 den weg: van -het kruis niet gaan wil. _Een rijke jiongehtoigvoelde oven 'al den reikdom van d:en zegen, ma-ar kon ten slot te van zijn e;gen rijkdom toch nóót schei den. •Judas Tskarioth he§ft getracht zootang motoüik en zoover mogelijk met Jezus mede te gaan. Maar groot worden door de m nste te z\in, de eerste te wezen, door dienende liefde. z:jn leven fe behouden door lmt te verliezen, dat begreep hij niet. He wet van ho't tarwe .graan was voor hem te zwaar om te aanvaarden. Dn nog zijn e-r ongohikkigen, drie egoïs tisch en egocentrisch hun eigen weg blij ven Taan. D i gaan zoola&ig mogelijk en zoover mogelijk met Jezus Christus, naar Wiens Naam zij zijn genoemd, maar a's z\j niet jkiijgeTi, wat hun hart begeert; dan hande len zij soms o zoo verraderlijk met. de din gen die hun boven alles heilig moesten zijn. Hoe moeilijk de weg van loutering, lie;- «rng en volmaking is. blijkt uit het leven <aer voornaamste discinelen. P torus wil den lijdensweg niet op. Als Jezus spreekt over hetgeen hem te wach ten staat in Jeruzalem, roept hij uit: „Wees u Ten ad m. Heer! dat zal u geens- z-"'-s geschieden!" F if kan zitoh niet voorstellen, dat hi'j den jgtoipfden Meester oo.it in don steek zou la ten Wanneer Jezus gevangen wordt geno men, slaat hij onbesuisd op de bende in. Zoo wil hij tonnen, dat hij het verwijt niet verdien': „Kunt gij niet "één uur mët flr'.i waken?" Als het op bel:jden .aankomt, is Petrus Vurig en dapper. Vechten voor Jezus is de Just van 7'ju hart. I FEUILLETON Da zegepraal van het Kruis Ï2) O Mendez! kendet gij de bitterheid der 'Smart, die zich somtijds van mijne ziel meester maakt, wanneer ik aan het toe komstig lot van deze eenzame en schoone duif denk, gij zoudt met meer zachtheid eeno snaar aanroeren, die altijd een ver- scbrikkelijken angst in mijn vaderhart doet ontwaken! Ik heb Mirjam reeds sedert lang den 'Heere toegewijd, en ik vrees geen zwak heid van eenen geest, die met zulke gevoe^ 'lens als de bar.e gewapend is." „Mijn zoon," hernam de oude Rabbijn, door de treurige woorden van Imlah ver nederd, „de menschelijke gevoelens be zwijken voor de menJscbeÜijke zwakhe den,, anders zou de eer van Israël niet dn het sombere graf hegraven zijn, waarin zij - lot op dit oogenblik ligt. En indien Mirjam ooit tot deszeifs schan de mocht bijdragen, herinner u dan, Imlah, dat ik mijne banden'waiscb van de-schuld van baren afval!" „Ik geloof dat wij niets te vreezen heb- mijn goede Rabbijn," zeide Imlah, f Maar hij valt in s'aap, als het aankomt 0]) hidden met Jezus, i Ach, de mensclien, die Jezus wel belij den willen en ook wel voor Jezus strij den wilden, maar niet met Hom bidden kunnen, verloochenen Hem, voordat zij 't zelf goed weten, juist alis het er op aan komt voor Hem uit te komen. „Kunt gij den drinkbeker drtoken, dien ik ^drinken zal, en met den doop gedoopt worden, waarmede ilc gedoopt word?" vroeg de Hei la c-d, toen. de zonen van Ze- bedeüs de eorepkiats in zijn Koninkrijk begeerden. „Wij kunnen" was het fiere antwoord der beide discipelen. Kunnen wij* het ook? Hnrven wij het aan met drinkbeker en kruis? i Schrikken wij niet terug van den Lij— densdoop? Daardoor en daardoor alleen kunnen wij geleid worden tot de heerlijkheid van Gods liefde, die zoo aan "Gods kinderen ge openbaard wordt, dat zij ook weer door Gods kinderen wordt geopenbaard. „Door lijden geheiligd" wil zeggen, dat het bloed van Christus' gekruisigde Liefde al onze woorden en daden teekent. „Hoor lijden geheiligd" wil zeggen, dat ons geloof den nardus der liefde aan draagt, waarmede de Heiland gezalfd moet worden en waarvan de geur heel het huis van Gods Gemeente doortrekt. Hr. Bernardo, die zijn leven heeft gege ven aan den arbeid der dienende liefde en die voov ontelbare verwaarloosde kinderen, in Engeland een zegen is geweest, verloor zijn eigen kind door den dood en stond in diepe smart bij het graf van'zijn zoon. Het stormde in zijn hart en hij miste den troost van Gods Verborgen omgang, want zijn ziel was in opstand. Terwijl hij daar stond, kwam een ancjere lijkstoet op het kerkhof. Het waren maar enkele dragers, die een wees begroeven, een armen knaap, om wien niemand treurde. Bij het zien van die begrafetos ging er een schok door zijn le den. Hij richtte zich op, na.m de schoon ste bloemen, die de lijkbaar van zijn zoon bedekten en legde die op de ruwe kist van den armen verlatene. Op datzelfde oogenblik werd Hr. Bernar- - do weer de man, die hij vroeger was. Hij voelde zijn roeping, begreep zijn taak, en nog lieflijker dan voorheen scheen het licht van Góds vertroostende liefde uit zijn woord en uit zijn werk in de wereld om hem heen. He overste Leidsman onzer zaligheid, die door lijden geheiligd is, geeft aan ieder kind van God een doorn uit zijn doornen- kroon. Welgelukzalig is de mensch, die daar mede begenadigd wordt, want: volgQind iin aija voetspoor, ook onder strijd en kruis, vorm't ons de groote Koning voor 't heerlijk Vaderhuis. Reizigers uit Vóór-Indr'ë verbalen van een eigenaardige struik, die „de boom der droefenis" word'tgenoemd. Bij zonsondergang is er niog.geen enkele bloem tusschen de bladeren te ontdekken, maar nog geen uur later is de struik vol b'oesems, die een lieflijken geur versprei den. Gaat de zon weer op* dan vallen zij af of sluiten zij toch. Zoo bloeit-die plant bet geheels jaar door enkel in den nacht. Veel meer in den donkeren-nacht der be proeving dam in de, zonnige uren van den voorspoed word't de kracht en de vrucht van waarachtig geloof gezien. Er is geen geloof zonder strijd en er is geen geloof zonder smart, maar een kracht gaat uit van Christus' kruis om 't kruis Hem na te dragen, te deelen in Zijn smaad en hoon, Zijn spotkleed en Zijn doornenkroon, geen Christen zal versagen! s HEMELREIS. Wij gaan naar Vrederijk! Hat land, zoo schoon gelegen. Heeft nergens zijns gelijk In overvloed van zegen- Hoe heerlijk zijn de wegen, Hie leiden naar dat oord-, 't Welk door hen wordt verkregen. Wien 't ziel ëm zin bekoort. Elke avond telt al af, Hoevele reeds voer dezen Zijn wij in 't slapend graf Gedaald en weer verre zén! Gods goedheid nooit volprezen, Hoe ons ééns, vroeg of laat-, Ontwaken tot dat leven, Wiaar 't dicht nooit ondergaat. „want Mirjam is volkomen boven de be krompen. redeneeringen der dweeperij ver beven, daar ben ik zeker van; daarenboven kunnen die domme boeren geen. invloed uitoefenen op eenen geest, die zoo ver bo ven den bunnen verheven Is. Wanneer zij dus, door zich somtijds met een. lief klein meisje te vermaken, eenïge afleiding kan hebben in de eento nigheid van een leven, dat even. als het onze treurig daarheen gaat, dan kunnen, wij zulk een onschuldig vermaak immers toch niet afkeuren. Mirjam zal gewis van hare uitspanning terugkeeren mét meer vastheid in hare overtuiging^ wanneer zij de feilbaarheid van hen, die wij zoozeer schijnen te vree- zem, meer van nabi j gezien zal hebben. Waarlijk Mendez! bet is beneden ons, voor een riet te beven, want de drogredenen dier dwaze Heidenen zijn even zwak." „Hat God en de profeten er ons voor be hoeden, en gevén dat de herstelling van Zion spoedig kome!" zeide de Rabbijn. Wij leven waarlijk in een allerver- 'schrikkelijksten tijd, en mijne oogen zijn bijna door de tranen verteerd, terwijl ik met reikhalzend verlangen naar de komst van onzen grooten Verlosser uitzie!" He grijsaard stond op, als wilde bij den inwendigen strijd verbergen, die zijn fle ren moed dreigde te doen verflauwen; want Mijn reisgenootcn! mag In dorre zandwoestijnen^ Op onzen levensdag Be zon soms brandend schijnen; Die hitte zal verdwijnen; Vergeten is bet leed, Als God ons met de Zijnen Eens vriendlijk welkom beet. O, Paradijs van vreugd! O, Volheid van Gods wezen! O, woonplaats van de^ deugd, Waar alle smart genezen, En niets meer is te vreezen. O, Henielheerlijkheid Wie heeft uw heil volpi-ezen? Wie schetst uw zaligheid? JAN LUIKEN. KERK m SCHOOL NED. HERV. KERK. Beroepen. Te SchoonhovenW. Deur te Zegveld; te H. I. Ambacht: E. J. van Voorst te Kootwijk. Bedankt. Voor St. Annaland: E. V. J. Japehen te Hei en Boeicop. GEREF. KERKEN. Beroepen. Te MeppelP. N. Kriu'js- wijk te Voorschoten. Kerkeraadsprotest Naai* aanleiding van het protest van den Kerkeraad der Geref. Kerk te Leiden f,teigen -de God-onteerende, onwaardige en onstichtelijke vertooning in de Stadsge- hoorzaal van den z.g. hongerkoning" merkt de Bot terd. op: Zeker best bedoeld. Een waarschuwing aan kijklustig© Gemeenteleden is mis schien wel noodig. Maar is het wel de meest aangewezen weg, om zulk een waarschuwing te doen uitgaan in den vorm van een ingezonden stuk in een dagblad, gelijk nu geschied de? Een enkel woord op den kansel en in de Kerkbode is o.i. toch meer ter plaatse. Bovendien^ wanneer men tegen alle God- onteerende, onwaardige en onstichtelijke zaken por ingezonden stuk meent te moe ten protesteeren, hebben de Kerkeraad en zijn scriba nog wat t© doen: schouwburg, bioscoop, 3 October-uitspattingen degen slikkers, eportmaniakken, waarzeggerij t kroegloopcrij enz., enz. Waar zal het ein de zijn? Vereeniging van Gereformeerden. Over dit onderwerp schrijft Da. G. Wis se, Chr. Geref. Pred. te Arnhem, ,in ,,De Wekker" o.m. het volgende: In verband met mijn artikel van onlangs over Vereeniging, bepaald met d© Geref. Gemeenten, is mij opgemerkt., of ik niet ©veneens moet voelen voor Vereeniging met alle Gereformeerden, ook in andere kerken. Ik antwoord hierop: zeer zeker; maar de kerkelijke toestanden, laten m. i, al thans tegenwoordig- niet toe. dat we over eon totale vereeniging in kerk ©lij ken zin kunnen dénken. Wel wil ik bier gaarne iets anders be tuigen. "We moeben. waar het kan, al is er geen algeheele kerkelijke vereeniging voorshands mogelijk toch toezien, dat we elkaar niet langer noodeloos afstooten; op al die terreinen waar het niet kerkelijk in engeren zin toegaat. Laten we over en weer het pijlenschieten op elkaar nalaten. We hebben over en weer op dit punt zeker onze onjuistheden, fouten en zelfs zonden, te belijden. In mijn ongesteldheid en afzondering de zen zomer, is er veel in mijn ziel omge gaan, waarover ik hieT nu niet kan uit wijden. Niet alles behoort in de courant. Wel mag ik besckeidenlijk uitspreken, dat zulke tijden van afzondering, waarin de Heere ons wel eens als „onder vier opgen neemt", o zoo noodig en uitnemend voor de ziel kunnen zijn. Ik beken het. En dan ziet men ook wel eens, welke af goderijen wè moeten wegdoen, welke zon den moeten beleden en bestreden!, hoe we meer naar God en minder naar de men- schen moeten vragen; dan zien we soms zooveel, waar w© in 't gewone leven onze oogen voor sluiten. En toch wil de Heere, dat er een vlak veld kome. Zalig is het dan, om schulde naar te worden, om t© lëeren afstand doen van onze terafito, om ook te wilLen bui gen onder Gods liefde-ei schen. Dan valt er naast veel-te-belijden ook veel te be luisteren; o.a. dat we nog meer met allen, die Christus' verschijning liefhebben, moe ten staan naar bet liefdeleven naar Gods Geest. #ijn hart was niet gewoon aan zulke zwakheden toe te geven. Hij veegde schielijk een traan weg, die langs zijn gerimpelde wang vloeide; daar op wendde hij zich tot Imlah, en zféide op een gedwongen en gcmelijken toon: „Is het ook uw begeerte, dat Mirjam hare jeugd til ijdele vermaken zal door brengen, en zij de edeler bezigheden ver geten zal, waarvoor men zich jaren ach tereen zooveel moeite en zorgen getroost heeft? Als dat het geval is, dan is Mendez slechts een last, een onnutte grijsaard in het huis van zijnen mees ter 1" Imlah trad naar hem toe, en zijne hand in de zijn© nemende, antwoordde hij met eerbiedig© aandoening: „Heitoez! mijn vriend, mijn vader, ver sta mij tooli niet verkeerd. Ik zou inder daad uw© -achting, die ik zoozeer op prijs stel, onwaardig zijn, zoo ik ongevoelig kon' zijn voor do vaderlijk© goedheid, waarmede gij mijn dierbaar kind hebt opgevoed. Wees nog haar gids, haar raadgever, de bestuurder van haren geest en hare op voeding; ga voort met dien teederen ijver, waarmede gij haar tot dusverre tot de be oefening van de edelste takken der weten schap ge'eid hebt.' Gij hebt altos van baar gemaakt wat ik slechts wen schen of begeeren kon; en juist omdat ik zie hoe haar geest tot cene be- Over mijn kerkelijk standpunt ben ik geen o ogenblik in twijfel gekomen, versta mij daarin wel. Maar toeb ik wil bet eerlijk hier neer- schi'ijv-sn, we dienen nog meer over en weer zooveel mogelijk het goede in elkaar te zoeken en te waardeeren; en dat we ons al verder moeten houden van al wat scherp en onbroederlijk is. Eerst tegen elkaar sceiis giftige pijlen in krant of brochure richten en dan Avond maal vieren, bet is niet goed in de oogen des Heeren. Vernedering onder God, ze is mij en u waarde lezer, ja ons allen die God lief hebben noodig, maar dan tevens, daarom ook de band gereikt aan allen, die naar 't inwendige leven onze medebroeders en zusters zijn; ook al behooien zij bij een andere kerk. voordat kt te Iaat is!! Hoesten is een verschijnsel van den strijd, dien het lichaam voert tegen alles wat de ademhaling belemmert. Zuiver Uw luchtwegen en kom de natuur te hulp met de slijm- oplossende en ontsteking genezende Het Evangelie in Spanje. Onder voorzitterschap van dr. E. L. Smit nit Zalt-Bommd is Donderdag te Utrecht een vergadering gehouden van de Vereeni ging: Het Evangelie in Spanje. Bij de opening werden enkele woorden gewijd aan de nagedachtenis van dr. H. T. Oberman uit Rotterdam en diens liefde voor de zaak van bet Evangelie iii Spanje in berinnering gebracht. In het jaarverslag worden verschillen de bijzonderheden van den arbeid in Span je medegedeeld. Het werk komt onder lei ding van ds. Carrasco. Diens werk werd geprezen. Op verschillende plaatsen wor den uitstekende resultaten bereikt, al drei gen nog velerlei moeilijkbeden, omdat „geld en de arbeiders ontbreken. SUNNEHLAi«!Di Het spoorwegpersoneel en de duurte. G'tsteren is te Utrecht een vergadering gehouden van de hoofdbesturen der erken- J© organisaties van spoorwegpersoneel, (er bespreking van de maatregelen die geno men moesten worden om bet personeel te vrijwaren tegen de nadeelige gevolgen van de stijging van de prijzen der levensbe hoeften. Behalve het hoofdbestuur van de Nederlandsche vereeniging waren alle be sturen aanwezig. De Nederlandsche ver eeniging had 'bericht gezonden, door een belangrijke vergadering verhinderd te zijn. Algemeen kwam in de vergadering naar voren, dat algeheel© samenwerking in deze in het belang van het personeel is. Even eens was men algemeen van oordeel dat de stijging van de levensmid-delenprijzen het nemen van maatregelen noodzakelijk maakt. Omtrent de te volgen gedragslijn kwam men in 'beginsel tot overeenstem ming. De inzichten van de wergadering zul len aan de Nederla'.dsche vereen1 ging worden meegedeeld, waarna een nieuwe bijeenkomst voor de vijf organisaties zal worden uitgeschreven sÜS'theid van grondbeginselen gerijpt is, gelijk men slechts zelden op d:en leeftijd ziet, wilde ik haar nu vrij laten, en haar ontheffen van het gezag eens meesters en de tucht, eener leerkamer, om haar naar de raadgevingen van haar eigen- onbene- ve'd en juist oordeel te laten handelen. Zij behoeft geen aansporing tot den ar beid, en ik heb dikwijls gedacht, dat hare gezondheid door een© al te groote vlijt in diepzinnige studie wel eens kon benadeeld worden. Nu en dan een wandelrit naar het dorp zal haar verfrisscben en goed doen; en het is misschien minder gevaarlijk, zulk een natuurlijk en, onschuldig verlangen toe te staan dan er ons tegen te verzetten. Geloof mij, Mendez! dit is het resultaat van metogen slapeloozen nacht en angst- vollen dag; want ik zou nimmer mijn dier baar kind, alleen uit vaderlijke zwakheid, aan het gevaar willen blootstellen." He Rabbijn liep met on geduldge schre den de kamer op en neder; hij 'had besloten geen aoht te geven op aUes wat Imlah zou kunnen zeggen ter verontschuldiging van iets ,dat een© in hét oogloopende zwakheid scheen te zijn. Hij haalde de wijde plooien van zijn kleed nauwer om zich toe, sloeg de armen kruiselings over zijne borst, hetgeen bij hem alt:j'd oen teeken van verdriet of on- ONZE WEEKAGENDA. Evenals den vorigen winter hopen wij ook nu weer in het Zaterdagnuminer een/ weekagenda op te nemen. De bedoeling is op deze wijze te voor komen dat twee vergaderingen op één avond vallen en daardoor mislukken. Allo Christelijke vereenagingen uit Lei den en omgeving kunnen hiertoe me dewerken door zoodra een openbare ver gadering is vastgesteld daarvan aan onze redactie kennis te geven en bij het vast stellen van vergaderingen met deze agen da rekening te houden. Eventueel© opgaven worden gaarne spoe dig ingewacht, opdat zo per eerste gele genheid kunnen worden geplaatst. 22 October. Openbare vergadering van den Geref. Jeugdraad t© Leiden. Spre ker do beer J. Schouten. 23 O c t o b er. "Vergadering Patrimonium afd. Leiden. 30 October. Comité voor Winterle- zingen, Leiden. Spreker Ds. K. Schilder van Delft. Onderwerp: Mefisto of Satan. 3 November. Vergadering Chr. Be sturenbond., Spreker de heer W. Strijbis. 6 November. Uitvoering ,,Sursui» Corda" Leiden. 11 November. Vergadering Patrimo nium" SassenbeinL 2-1 November. Vergadering Chr. Be sturenbond. Spreker de heer W. Strijbis. 9 December. Vergadering „Patrimo nium" Sassenheïm. 11 December. Comité voor winlerle- zingen. Leiden. Spreker Ds. L. D. Poot van Amsterdam. 13 Januari Vergadering ^Patrimoni um" Sassenkeim. 23 Januari. Comité voor winterlezin- gen, Leiden. Spreker Ds. J. Domna van 's-Graveniiage. 23 Januari ,,Con Amore" Leiden. Uit voering: Jefpta und seine Toch ter. 10 Februari. Vergadering Patrimo nium" Saasenkeiui. 12 Februari. Comité voor v. /nteBe zingen, Leiden. Spreker Ds. D. A. v. d, Bosch van 's-Gravenhage. 10 Maart. Vergadering .,Patrimotomn" Sassenheim. 19 Maart. Comité voor winterlezin- gen. Lei-denspreker Ds. Gr. Wisse vatL Arnheri- ü-2 Postcheque- en Girodienst. De directeur-generaal der Posterijen en Telegrafie maakt bekend, dat, t°n einde de heropetong van den postcheque- en girodienst voor alle rekeninghouders te be spoedigen, na 22 October a.s. bij de com missie voor de uitbetaling van ge'dcn op postrekeningen aanvragen om v >orwaar- delijke uitbetaling van tegoed der posire-* keningen boven 8999 niet me' r in behan deling worden genomen. Op genoemde reketongén zullen na 25 October a.s. door de vorengenoemde conntossie geflatteerde bedragen niet meer worden uitbetaald. He betrekke^'jke reke- ntoghourers worden uitgenoödigdniet dan. in zeer dringende gevallen nog aanvragen bij de oómmisto'e in fe dienen. De opbreng:} der P V. en T. over September 1924. Blijkens de Staatscourant van gisteren bedraagt de opbrengst der Posterijen, Telegrafie en Telefonie over do maand September van d:t jaar rosp. f3.585.110 -f f579.419 f1 086 951. .Totaal f5.251.480. Over dezelfde maand van het vorige jaar waren deze bedracren resp. f3 151 279 f447.328 f867 957. To taal f4.496 564. He opbrengst over September van dit jaar bedroeg dus f754 916 meer dan in do overeenkomstige maand van 1.123. Bij een "gelijkmatige verdeel'ng over de toaanden van het jaar van ongelijk vloeiend? inkomsten luiden de ciifeus over September van dit jaar resp. f3.899.911; f 602 067 en f 1 618 454 Inwisseling van zi'verbons. De mitoster van Financiën brengt ter kennis, dat, to gevolge het K. B van 29 April j.l. (Staatsblad no. 215). de inge trokken zilverbons van f2 50 (model 1915) alsmede de ingetrokken zilver bons van f 1 (model 1916), als iog tpj en met 31 Decem ber as ter inwisseling kunnen warden aangebodenten kantore van het Agent schap van het Ministerie van Ftonucien te Amsterdam (Heerengracht 344/46). „De Hoop." Na zes dagen in de haven van Umuiden te hebben vertoefd, aldus het Hbld.. ia het hospitaal-kerkschip ,,De Hoop" giste ren wederom van daar naar de Noord-/po vertrokken voor een kruistocht onder de haringvisseheTs. genoegen was, en mompelde: „Altemaal dwaasheid! drogredenen! nieto dan woorden eeneT dwaze redeneering! Dat is sleohts de bespottelijke redeneering van een eigenzinnigen en halsstarrigén geest!" Doch Imlah hoorde deze bittere woorden, niet, want daar hij wist, dat het nutteloos zijn zou, de inzichten van den Rabbijn I© bestrijden, had hij de kamer verlaten, ora een einde aan dit voor hem zoo pijnlijk gesprek te maken. He eerwaardige grijsaard had weldra zijne gewone kalmte terugbekomen; want hoewel hij driftig was, wanneer men hem tegensprak, en hij zijn eigen z enswi.ize standvastig volhield, zoo was hij echter, wanneer hij bespeurde dat hij tevergeefs eens. anders meening trachtte te wederleg gen, spoedig geneigd de beleediging der 1 tegenspraak te vergeven. Hij troostte zich alsdan met de ge-i dacht©, dat hij zelf volkomen gelijk had; want allen, wier gevoelen in cén enkel punt van het zijne verschilde, hadden in zijne oogen ongelijk. 1 Hij zette zich dus weder neder ei\ ze'de, gelijk hij gewoon was te doen, wanneer hij oen storm in zijn binnenste tol bedaren zocht te brengen: „Ach! Mozes, sta mij bij to deze vree-selijke oogcnblikkcn!" (Wordt vervolgd.) j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1924 | | pagina 5