Dagblad voor Leiden en Omstreken. fJ1 NIEUWE LEIDSCHE CODBANT ÜDVERTENTEE-PR1 I& Gewone adverteniiën per regel 221/» cent.1 Ingezonden Mededeeïin^ m, dubbel tarie£ Bij contract, belangrijke reductie. iKlelne advertcntiön bij vooruitbeta- ling van ten hoogete 'Stt woorden, worden ^asieliiks Mn'aatst ad SO eent r 5de JAARGANG. - ZATERDAG IS OCTOBER 1924 No. 1340 BureauHooigracht 35 Leiden - Tel. Int. 1278 - Postrekening 58936 ABOBSNEKIENTSPRIJSi Oit nummsp bestaat uit twee bladen. Een Christelijke Regeering. pHV' I. 1 Over bovenstaand onderwerp geeft 'de 'Standaard e'en belangrijk hoofdarti kel, waarop wij gaarne de aandacht vesti gen omdat omtrent deze zaak nog altijd veel misverstand blijkt te bestaan maar Ook, omdat wij ons met de beschouwingen van ons hoofdorgaan niet geheel kunnen vereenigen. s 1 Het betreft hier een belangrijk punt, dat zeker wel waard is, nader onder de oogen te worden gezien. Tot recht begrip van de zaaik. laten wij hier eerst een gedeelte van het Standaard-- artikel volgen. 1 ,.Zoo nu en dan komen in onze politieke en kerkelijke bladen wel eons arfcijkeien of ingezonden stukken voor, waarin naar aanleiding van een besluit of handelmg van een der Ministers, waarmede men niet instemt, ja dat men in strijd aoht met den Bijbel, do vraag wordt gedaan: Had den we dat nu van eene Christelijke Fe- igeering kunnen verwachten? of de klacht wordt gmit: De Christelijke Regeering handelt hier in strijd met Godls inzettin gen. Het komt ons voor, dat men met derge lijke klachten of vragen niet voorzachtfg genoeg kan zijn. Men zij er toch steed 3 van doordron gen, dit zooveren er op uit zijn, afbreuk te doen aan de antirevo'ut'onaire partij en verwarring en verzwakking in onze ge lederen te brengen. Fr zijn altoos linksehe bladen. d!e er aanstonds bij rijn, om dergelijke stukken te gebruiken als wapenen tegen het recht- sclie Minister'e en de rectitsche partijen. Hot heef dan. dat 't u:t dergel'jke klach ten wel blijkt, dat het in de praktijk niet doenlijk 5*: eer-a Christelijke politiek te voe ren. Of men snot met dergelijke klachten en vraagt: Waar zou het heengaan als in ons tot dusver vrije Nederland de maat regelen genomen werden, die door deze schrijvers worden begeerd? Ook zijn daar de Staatkundig-Gerefor meerden en de Hervormde (Geref.) Staats partij, die zuMc een artikel of ingezonden stuk aangrijpen, om de antirevolutionaire kiezers tot hon over te halen met het zeg gen: Ziet gij wel. dat het tegenwoordige Ministerie niet ver genoeg gaat en n-"et beslist voor de Christelijke beginselen uit komt? Maar Juist omdat men zoo van aille zij den beoogt de geestdrift in onze partij te dooven .daarom zij men op zijne hoede. Men bedenke dat uit deze w;jze van open baar optreden zoo licht gevolgen voort vloeien, die men. zelf met wil." Vervolgens wordt er op gewezen, wat w'i in de tegenwoordige omstandigheden met de uitdrukking „eene Christelijke Begee- ring" bedoelen, en wat zulk een Kabinet voor ons land beteekent. Bij den terra „Christelijke Regeeriinig" denken w'j aan de omstandigheid, dat on- 2e Vorstin omringd is dbor Ministers, die ook in het pubMeke leven met God en Zijn Woord reken'ng wenshen te houden. Sinds '1918 heeft Nedprland bii vernieuwing zulk oen Christelijk Ministerie. Dat feit het wordt tereht opgemerkt moet ons telkens weer tot verwon dering en dankzegging stemmen. De goed-he'd Gods over ons volk komt ook hierin zoo treffend uit, dat in tijden van zoo groot en afval, de Kroon wordt ge diend door raadslieden, d:e er zich niet voor schamen ook op staatkundig terrein den Naam des Heeren te beüiden en met beslistheid tegenover de Devolutie het Evangelie te stel1 en. Aan hot optreden van dit Ministerie beeft ons Christel'jk volksdeel heel wat te 'danken. Gelijk het ook geen geringe ramp zou zijn. ais d-'t Ministerie door den uit slag der verkiezingen zich ten volgende 3are genoodzaakt zou zien af te treden. Het is nuttig en voed, ons dit gedurig Weer te herinneren. W'j hebben in het ver leden maaT al te hard ervaren, wat het voor oils zegt in de minderheid te wezen. En uit de houding, dia over hst algemeen door de linkerzijde helaas e;>k flans weer aangenomen wordt, blijkt wol, dat het ons ïn de toekomst evenzoo venman zal, zoo- dra er eens in de beide Kamers eene linksehe meerderheid gevonden wordt. 'Als 't gelukken mocht ons weer a's voor heen in de beide Kaniers in de minder heid te l'Tenigen, dan behoeven wij ons geen. illusie's te maken. Dan zullen beschaamd uitkomen w'e thans in hunng oppervlakkigheid meenen, dat uit de wetgeving geweerd zal blijven wat al te kras tegen onze beginselen'in gaat en dat bij benoem:ngeai met grooter onpartijdigheid zal worden gehandeld. Aanvankelijk moge meer gematigd wor den opgetreden, allengs zal dit anders wor den!" Rat hier wordt opgemerkt verdient in derdaad ernstige overweging. Om te waardeeren wat wij thans héb ben kan men niet beter doen, dan zich een oogenblik in te denken wat er zou gebeu ren indien de linkerzijde, maar nu onder leiding van de revolutionaire gsoepen, weer evenals vroeger onbeperkt kon re- geeren. Op de toepassing van en een rekening houden met onze beginselen viel dan in geen enkel opzicht te rekenen. De Standaard wijst er voorts op, dat wij niet hebben een anti-revolu tionair Kabinet. „Het Ministerie is saamgesteld uit man nen, die lot verschillende politieke par tijen behoorem. Daarom moven de Chriselijk-Histori- schen niet eischen, dat uitsluitend met hun specifieke wenschen zal worden gerekend. Daarom weten do Koomschen, dat hun staatkundig program niet kortweg dat van het Ministerie kan zijn. En evenzoo moesten wij, Antirevolutio nairen, er van te voren op rekenen, dat niet alles wat door onze partij noodig werd gekeurd, ook metterdaad geschieden zou. Hef is dus volkomen waar. dat meer dam één ding nog onveranderd bl'cef, d.at deze of gene maatregel niet overeenkomstig onze opvattingen is maar men wordt onbillijk, als dat spreken gepaard gaat met het verwijt: En d:t geschiedt nu on der een Christelijk Ministerie. Wanneer de Ant:revolationniren. in de beide Kamers i,n de meerderheid waren en wanneer wij een Autirevolu'iom'r Ka binet hadden, dan zouden natuurlijk som mige dingen anders zijn gegaan en dan zouden ook in de toekomst boelamgr-' ik» quaes tie's meer in onzen geest opgelost worden. Maar dit is er ver van af. W'j beschik ken in de Tweede Kamer nog niet eens over een vijfde van de zetels. En daarom moeten wij in onze ver wacht'neen van een Christelijk M'niis'e- rie gematigd en bij de beooTdeeling van we'svoors feilen, .besluiten, maatregelen en z voorriohtig zi jn Wie kan nu re de1 i jkerwij zo hopen dat een Boomsch Minister altoos zoo spreken en handelen zal aks wii dat. vewonscht achten, en dat een Christel'jk-Historisch Minister zich altoos zóó zal uiten en zoo te TVerk zo] gaan als onze programma's het aan°-evoïi? Daar moeten w'i ons ïn de tegenwoor dje© omstandigheden bii neeriergen Even zeer als de Christel'jk-H'stnri^rhpu en de Roomsehen nu en dan voor li°f moeten ne men woorden en daden van de Antirevolu tionaire 'Ministers, die zii liever anders hadden gezien." D't alles is afkomen juist. Maar daaruit voTet toch nog niet, dat wij ons geheel met de conclusie waartoe ons hoofdorgaan komt. kunnen veveeni'gen. Nadat gewezen is op de freuritg-e hon- d.;ng van Minister van Sv,Taav inzake de Zondagsrust wordt, opgemerkt, d'at. we daarvoor niet de An'r'-revo.hit'nna'ro Mi nisters verantwoord ri:jk mogen stellen, wordt gewaarschuwd rekening te houden met wat wij aan de ve.bfgchp meerder heid en ibet rechtse he Kabinet to danken hehb°n, niet onvoorzichtig te klagen, te waardeuren wat Ler-rikt word, de klachten die »r ^ijn. n.'et in de eerste plan's in li et publ'Vk te behandelen en als dit fgdaan wordt. z:ch voor overdriving ion onbillijk heid te wachten en te bedcnken. dat zoo licht f^een onze hedmp"ing ons woord kan gebruikt om onze Partiï te schaden. Wat lier gezegd wordt, moge in bet al gemeen jirst z;iu. er is toch ook iets in, wat niet. bevredigt. Tn een volgend artikaj hopen w;j dit na der aan te toonrn. 4 Ri'nlanrisnhe Sc^ooidar). Een goede tijding gewerd ons uit de R5 instreek. Er wordt daar namelii'k, zona's uit ver- srhHilonde mededee^iitgen reeds bleek, een Sc h o o I dag georganiseerd. Of er aan zulk© samenkomsten behoefte befc'aaf? Er zul'en zeker weinigen rijn d;e deze vr^ag in OBtkennenclen zin beantwoorden. Het gevaar bestaat toch, dat nu de fï- nanc'eele zorgen m'nder werden, ook de liefde voor het Onderwijs verflauwt. Bat de band tussohen school en ouders verslapt. En dat mag toch niet. Het ideaal van de strijders voor de Christelijke school is nooit geweest de fi nancieel© lasten te verminderen, maar hun Strijd* is geweest een worsteling om het recht en de vrijheid. Het goed recht vm do Christelijke scho len is erkend. Maar nni zall hot er om gaan do vrijheid te bewaren en onze scbo?eh zich in vrijheid te laten ontwik kelen. F" dreio-on op dit gebied gevaren. Als d« heian.gstrii.ing van ons Christe lijk volksdeel verslapt, dan is liet straks met de vrijheid gedaan en is or voor het Christelijk Onderwiïs geen toekomst. Dan zal het ondergaan. Begraven misschien worden onder het geld, maar toch, begraven. Daarom juichen w© zoo van harte toe, het streven van het Comité dat besloot een Schooldag t© orgauiseeren. In de keuze der sprekers was het zeer gelukkig. De namen van Ds. Pierson en Dr. D ij k hebben op dit gebied een goeden klank. Maar niet minder dan deze sprekers, zal ook D s. B i s m a, voorheen hoofd eener Christelijke school, en een welsprekend man, de schare door zijn woord weten te boeien. Gaarne wekken wij tot het bijwonen van dezen schooldag op. Moge naar den wensch van het Comité een groot© opkomst het bewijs leveren, dat de liefde voor onze Scholen met den Bij bel, nog even groot is als in vroegere jaren. 3TADSHGEUW3 DE VROUW IN DE VAKBEWEGING. De Chr. Vrouwenbond hield gisteravond in het Nut een goed bezochte vergadering, waar Zuster S. G. Heidema, do nieuw benoemde directrice van hot Z:ekenhuis alhier, een lezing hield over bovenstaand onderwerp. De wii. presidente, Mej. Koekoek, opende de vergadering, het zingen Ps. 84: 6, g'ng voor in gebed, las Lucas 12 vanaf vers 16 en heette daarna de aanwezigen wrikom. Na een inleidend woord gaf zij het woord aan Zuster Heidema. Spreekster begon met er haar blijd schap over uit te spreken, dat zij uitgenoo- digd was, in dezen kring iets mede te deeVn over de vakbeweging. Wij leven a'dus Spr. ii» een lijd van arbeidsverruiming voor do vrouw, en wij juichen dot toe, ook, ja juist wij Chris tenvrouwen. En dat met, omdat w'i zouden neerzien op de vrouwen, die haar arbeid vinden in het huishouden. Doch vele vrou wen kunnen daar geen werk vinden, reeds hierom niet, omdat het aantal vrouwen dat der mannen overtreft, voorts ook omdat vale mannen ongehuwd blijven. En nie't slechts, dat zij niet allen werk kunnen vinden in haar eigen gezin, doch ook niet in dat harer zusteren. Vroeger brachten dan ook vele vrouwen en meisjes hun tijd door met beuzrinneren. Immers, de fciid ligt nog niet zoo ver ach ter ons. dat men het nog maar ternauwer nood goedkeurde, als een meisje onderwij zeres werd; er was eigenlijk maar één vak. dat haar paste, en dat was verp^eg- ster Onder het Oude Testament, en ook nog in veel latere tijden, was d» posit'e der vrouw ge1'pe1 anders dan tegenwoord'g. Zeker, Salomo zingt in Spr. 31 den lof der gehuwde vrouw, doch in zijn eigen 1e- ven deed hii aan de vrouw niet veel moois toekomen, denk slechts aan zijn 300 vrou wen en 700 bij-wijven. Pas in onzen tijd is de vouw haar plaats gaan innemen als de gelijkgerech tigd" van den man. ook ;n het mant scha o- pelijk leven. Zij kreeg haar plaats in dit leven door de arbeidsverruiming, die haar deel werd. Ook op sociaal terrein heeft de vrouw te arbeiden tot Gods eer, en dat niet slechts door haar arbeid zoo getrouw mo- gelijk te verrichten, doch ook door mede te werken, dat on het terrein van den ar- b"'d gerechtigheid heerscht. Arbeid is geen straf. Adam kreeg een taak van God en hij kon dien arbeid met gen op gen verrichten, omdat er nog geen zonde was Door de zonde is de vloek in den arbeid gekomen. Arbeid ns geen s'raf, en op dp nieuwe aarde zal gewerkt moeten worden, doch dan zul'en wij weer kunnen arbeiden als Adam in het paradijs: zonder zonde en daarom met de ware arbeidsvreugde. On haf gebied van den arbeid, evenals op kerke Mik en noli tick terrein, kunnen wij niet alleen blijven staan, dan vermogen wij niets. Hoeveel arbeidsters rijn er ech ter nog, die met aveten wat-de vakbewe ging is en wil! Hebben die vakorganisaties-recht van be staan. of verwekken zij, zooals soms be weend u"ordt, maar ontevredenheid? Hoe zullen wij de meeste arbeidsvreug de smaken? Wellicht, wanneer de arbeider doet hrfgeen hem opgelfgd wordt, zonder zelf te denken, maar vei iron wen de dat zijn patroon wel weet. hoe hij werken moet, hoe lang Iv'j wprken moet, of hij 's nachts of overdag of misschien ook dag en nacht achter elkaar moet werken, hoeveel loon hij moet verdienen, onder welke ar beidsvoorwaarden hij moet werken enz. enz. In de Middeleeuwen, in den gild-antijd. waren de verhoudi ïgen heel anders, veel gemoedelijker: de arbeider kon ieder oogenblik van den dag zijn patroon spre ken en had het. vooruitzicht, later zcl'f pa troon te worden. Doch in het begin dor vorige eeuw •ontwikkelde zich het grootbedrijf. Toen raakte de uatroon het contact kwijt met do honderden arbeiders (waaronder ook vrouwen er kinderen"), die onder hem stonden, ook hadden dezen geen mogelijk- },rvi TTi""r. zelf patroon t' worden. Daar kwam nog iets anders bij. Boor de Fransche revolutie werd de heerschappij der beginselen van Gods Woord uit het publieke leven verbannen en kwam de in dividualistische leer op: ieder voor zich. 't Gevolg van een en ander was, dat de patroon aan. zijn arbeiders een zoo laag mogelijk loon gaf en ze zoo lang mogelijk liet werken, teneinde zichzelf zooveel mo gelijk te bevoordeel en. En kon do arbeider zich daarmee niet vere-enigen, dan werd hij weggejaagd. Hij verloor zijn schamel loon en de armoede stond voor de deur. Want het betrof hier geen twee gelijk waardige partijen, de patroon was verre weg de sterkste. En hij rekende er niet meer mee, dat ook zijn arbeider was een schepsel, naar Gods beeld geschapen. Hoe is daarin verbetering gekomen? De arbeiders begrepen, dat ze gezamen- 1 ij k verbetering van arbeidsvoorwaarden moesten vragen. Dat was de eerste ge dachte, die leidde tot organisatie. Helaas was niet alleen b'j den patroon doch ook bij den arbeider de beleving van de Christelijke beginselen ver te zoe ken. Er waren dan ook arbeiders, die niet slechts streden voor betere arbeidsvoor waarden, doch die dm patrocn van zijn plaats wilden dringen om zelf het heft in handen te krijgen. Vele Christenen sloten zich aan bij de „neutrale" organisaties, doch al spoedig voelden zij dat daar hun plaats niet was. Zoo kwamen zij tot eigen organisaties. Die eerste Christen-arbeiders, de een christelijke organisatie slichtten, hadden te kampen met drie tegenstanders: met de patroons, met de in de neutra1© organisa ties georganiseerde medearbeiders en met de Christenen, d-'o hen miskenden. Doch God gaf zijn zegen op de Christe lijke organisaties Da organ-safcie bedoelt het verstoorde contact tusschen patroon en arbeider te herstellen, en wnneer de arbeiders van hun patroon verbetering van arbe'dsvoor- waarden wenschen te vragen, gaat dat door ra;ddel van de organisaties. Wat is nu hot verschil tueschen do chris telijke cn de niot-chriisteh'ke organisaties? D" socialisten zeggen, dat do arbeider in den palroon steeds moet zien z jn vijand. Dat is de klassenstrijd: de arbeid"r moet probeer en z-qoveel mogelijk van zijn pa troon te halen, en de patroon doet uit den aard der zaak zijn besf, zooveel mogelijk van zijn arhe-'ders te trekken. De christelijke organisatie dacen'ogen is een vredesinstituut, dat bedoelt tot overeenstemiring te komen tusschen pa troon cn arbeider. Zal dit doel bereikt woTden, dan moeten alle arbeiders en arhridstors zich aanslui ten bij die organisaties, opdat de aldus ont stane macht kan gebruikt worden in dienst van het recht. Ook iedere Christen-arbeidster heeft haar plaa's in die organisatie, waarin z:j vo'gens den aard van haar werk thuis hoort, in te nemen, .omdat het ook haar plicht is, mede te werken om het recht te dom zegevieren op het terrein van den arbeid. Spr eindigde met den wensoh uit te sproken, dat allo aanwezige arbo'ds'ers, die d-'t nog niet gedaan hadden, hun plicht zouden begrijpen zich te organiseeron. Na dit interessante referaat van Zuster Heidema, waarop een warm applaus volg de, werden nog door eerv'.ge aanwezigen vragen gesteld, die door de irileidster be ar '*voord werden. Een van de vragen was. of de organisa ties n:et de uithuizighe:d der vrouw in de hand werken Ta an'woord daarop woos Sur. er cp, dat het juist het streven der Christelijke organisaties is, dat het loon van den man voldoende zij om in het on derhoud van zich en zijn gezin te voor zien, zoodat iu'et de vrouw noodgedwon gen het bu's uit moet om te gaan werken, teneinde door hetgeen zij b''jverd?ent het tekort van hel loon van den man aan te vul'en. De Christelijke organisaties zijn alzoo tegen den arbeid der gehuwde vrouw. Do presidente dankte Spr. voor haar leerzame lozing. Besloten, werd met het zingen van .,'k Wil TT, o God, mijn da.nk betalen", waarna de vergadering met dankgebed gesloten werd. Plaatselijke Keuze. Voor het Lo'dseh Dronkweer Comité zal a.s. Dinsdag Ds. G. Weslmijzc uit Warf- fauizen (GroiO een rede houden over het onderwerp: „A'cohol een Volkskanker door P'aatseMjke Keuze bestreden". Deze vergadering is uitgeschreven uaar aanleiding van die welke gehouden Is door den Middenstandsbond, alwaar de heer Manaesen gesproken heeft over de nadec- ligen gevolgen, die de wet-Rutgors betref fende P. K over ons land zou brengen. De heer Manassen alsmede hot bestuur van den Middenstandsbond zijn uitgenoo- dêed tot debat. Gaarne vestigen wij de aandacht onzer lezers op deze belangrijke vergadering. Zoowel spreker als onderwerp zijn de be langstelling overwaard. Nadere bijzonderheden vindt men in de in dit no. voorkomende advertentie. Gemengd Koor „Sursum Corda". Op 6 November e.k., zoo meMt men ons, zal bovengenoemd koor een uitvoering ge ven, welke, zoo als hier reeds vroeger kortelijk werd opgemerkt een ander ca- h Leidn ea baitca Laüiea waar ageotaa gevestigd Per kwartaal Per week Franco per post per ky.'artaal Ltiüea f0^| f2.90 Aan het Zoeklicht j Leiden, 18 October 1924. Men spreekt wel eens van de wonderen' der techniek Maar de wonderen van de politiek zijn ook n;et mis zou ik zoo zeggen. Tenminste als ik Mr. Dresselhuys geloot ven mag. In zijn bestrijding van de Tariefwet ver-» klaarde hij volgens het verslag in de N. R. Grt.: De bezwaren tegen de techniek worden telkens kunstmatig bijeengebracht ais trekpaard, als motor en als blinddoek voor herziening van ons belastingstelsel of van ons tarief als middel om meer gold to krijgen uit de invoerreohten. Dat is toch zeker een kunststuk. Do bezwaren worden, kunstmatig wel te verstaan want 't gaat zoo geraakke-i lijk niet, bijeen gebracht als trekpaard. Maar hokus, pokus, pas, en ze zijn om-j gevormd in een motor. En voor men tijd heeft z'n oogen uit ta wrijven, is de motor veranderd in een blinddoek. Deze uitspraak verklaart intusschen veel. Het x>ptreden van mannen als van Gijn en Dresseihuys is nu althans n:et meer heelemaal onverklaarbaar OBSERVATOR. chet zal dragen, dan de umo'ringen welke het koor tot dusverre steeds gaf. Het zal een "itvoering z:jn, zoo goed als gehee' eewijd aan den zang. En de liede ren welke ten gehoor© zullen worden ge bracht wijken ook af van het eenre dat „Sursum" s'eeds g"ef* bij z;jn kerkconcer- ten In de eerste plaats iet dit aan de p'aats van uit'oer'ncr. de Groote Stadszaa': in de tweede p'aats aan het streven om ren concert te geven da' nieuw is te "Leiden Op het programma vinden we o m. een al'eraardlgst NapnUtaansch dans-Ved. ver der ren ItaTiaansch koorwerioe van Orian-* do dn' Lasso, waarbij de melodische phra^ ses steeds pedae'teTiik door een echo wotv den herhaald. Een tvrvsch werkje uit t>et „rederijkerstiidvak" der muz'nk We roe men verder nog een paar Oud-Erar.seho chansons en een paar Fnl'andsche Lede ren van Valerius, door Cuvue^s heel mooi vi"Tst."mmifr getoonzet Een Vrin vrouwenkoor zal z'n^en een. ze"r poët'sch door Cuypers gecomponeerd Bloemenh'ed". nu Troonden van He'ëne Swarfh. En nu de bnzondeTO attractie. Aan zijn Ams'erdamsch koor „Schola Cantorum" heeft Cuypers nog een koor van 25 a 30 jo"<r*ns verbonden. Dat jon genskoor zal „Sursum Corda" arw's?eVn. Uit eieren ervarincr en uit de reeens'cs on zer groote dagbladen o.a. „de Standaard", weten we, hoe zeldzaam schoon d't jon-j eenskoor ringt, met we1!' een toewüdintr en fijn muzikale '"ntuïtie het Guvrvrs volgt, d'p het aan den vVugel begeleidt. Nu denk© men n1fd: maar een jongens- 1 koor! Want het is werkelijk iets heel W izonders. De knapen zullen zingen enkele M^dde1- 1 eeuwscn© liederen aks „Het waren two conincsk'nderen" en „Er was een magetio suyvar en net" cn verder etnige allergees tigste d meetjes. De avond van f» November be'ooft er een te worden van fijn muzrkaal genot. Predikbeurten Geref. Kerk. Men verzoekt ons te melden, dat in de predikdiensten der Geref. Kerk. in de Kerkbode van gisteravond, een fout is in geslopen. Do diensten, die opnaam van Ds. Bouwman staan, zullen door Ds. Thomas vervuld worden, en die, op naam van Ds. Thomas., staan door Ds. Bouwman.1 Christ. Hist. Kiesverecniging. Do Chr. Hist. Kiesver. alhier heeft te- 1 gen half November een openbare vergade- ring met debat belegd, waarin do heer J. 1 M. Krijger Jr., uit Den Haag, op ver zoek der kiesver. zal spreken over do prao- tijken van de Hcrv. (Geref.) Staatspartij. Door den heer v. Stralen is op heb voorstel van Burgemeester en Wethouders betreffende brandstoffenverstrekking P"u werkloozen (Ingekomen Stuk 206). a amendement ingediend, om achter het jaartal 1925 in tc voegen de woor1 ,of zooveel langer als de weersgc <1 het naar hot oordeel van Burg. c W oth. mocht noodig maken." j De collecte Woensdagavond in de) Marekerk, ten behoeve van de restauratie van dit kerkgebouw gehouden, hoeft op^ gebracht f 121.93. Aan diverse giften wem voorts nog voor d't doel ontvangen oen bedrag van f 19.44 In de jongste vergadering van den Algemeenen Kerkeraad dor Ned. Herv. Gw moento was bericht ingekomen van do heeren van der Wall en van der Made, dat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1924 | | pagina 1