Tweede BSad Zaterdag li üctoDer 1924 Het hart gesterkt door genade. want het is goed, dat het hart gesterkt worde door ge nade Hebr. XXII 9 Wij moeten vooruit. Ni-et in de allereerste plaats in de rich ting van geld verdien en, luxe-auto's, dure restaurants, modieuze costuums voor onze vrouwen en meisjes, fijn© jassen en dikke sigaren voor onze mannen, weelde en ver maak voor verwende en genotzieke kinde ren. Wij moeten vooruit. In de riiditihg van nobeler levens, hoo- ger levensopvattingen, wij moeiten eer geestelijken en moreelen uitbouw najagen 'dan stdffelijken. Hoofd en hart ziljn van oneindig meer belang dan mond en buik. Hot bovenstaande is een uiting van de Haagsohe Post. Wij zijn het daarmee eens. Wij verblijden ons hartelijk, dat de stemming der geesten omgaat; dat hoe langer hoe meer protest komt tegen en be strijding van den materialistischen geest. Wij verblijden ons, dat de ziel weer bo ven het lichaam gesteld word't en de vraag naar onzienlijke dingen als van waande boven de zienlijke. Het blijkt ook hier gelukkig aan het le ven zelf weer waar: Hij brood alleen kan 'de mensch niet leven.hij heeft meer noodig Et is spijze die vergaat, er is ook spijze die blijft. He ziel des menschem, onze onsterfelijke geest heeft behoefte aan godenspijs, niie't 'aan vergankelijke dingen: zilver en goud. He spijze, waarmee we onzen geest voe den moet ons passen, gelijk de spijze, ■welke dienen moet om ons lichaam tb on derhouden. 'Alle spijs voegt niet ieder. Haar is spijs, waar de een tegen kan, terwijl het voor 'den au der bes-list verderfelijk is. Er i-s ook verschil van smaak. Toch dienen we voor zichtig te zijn met onzen- smaak: het mag jonze persoonlijke smaak blijven, maar bij moet zedelijk gevormd, hij moet ver edeld en gekuischit worden. Wij kunnen onze ziel bederven door aan Va.t we onzen smaak noemen toe te gelven. 'Wij kunnen ook onzen smaak bederven 'door dien te eenzijdig te houden of al te lzeer in een of andere bepaalde richting t|e ontwikkelen. Haar zijn mensphen, die voelen,veel voor dit en zijn dol op dat, of ook omgekeerd; fee voelen niets voor dit en hebben een he kel aan dartZou het ook kunnen eirin, Vhat ze da.n maar eens remmen moesiten en feich - beperken in die zeer begeerde din- 'genzou het kunnen weizen, dat ze, bij bet zich moeirte geven voor wat hen nirit 'aantrekt, daarin doordrongen en het nu loerden kennen, en waardeeren, en er voor koelen? Zou dat niiet misschien een voordeel, 'een vooruitgang voor hen kunnen beteeke- Inen? Ik geloof, dat er bij vele mensc-hem. een £ebrek schuilt in hun geestelijk dieeit of gebrek daaraan. Ik geloof, dat ze een massa zielevoedsel -opnemen dat hun niet past. Ik geloof nHet dat ze dat opzettelijk doen, ïuaar toch vergeten ze van hoeveel bedui- Vlcnïs ook hert onwillekeurig opgenome- 'ne is. Haar zijn er, die lezen van alles en nog fwat: bet een ma het ander, zonder orde en 'gezet doel. Zij lezen voor ontspanning of Vermaak, zij ïtezen uiit behoefte om op de hoogte te zijn. Zij lezen wat aan de orde is, d.i. in de kraait staat, dn de portefeuille ligt. Zij zeggen: het doet me geen kwaad, als 'lr f nv'nder verkiieseiLijke lectuur is. En dat geloof ik ook wel. In dien posi tieven zin, waarin zij het bedoelen, doet ihe< hun geen kwaad. Maar i'n dienzelfden zin doet ook het le izen van goede lectuur hun -geen gobd. Zij 'nemen hbt kwade niet op, evenmin als hert goeie. Zij nemen eigenlijk niets op. En alls jge hun vraagt naar hun oordeel, dan we ten ze weinig «te antwoorden. FEUILLETON Da Zegepraal van het Kruis iï) Het dal was in het weelderigste groen leenor vroege lemite getiooliid, terwijl ihÜietr en jdaar heesters met het heerlijkst gebladerte de afbellende hamken verrijkten, en tevens het gansche tooneel eene onbeschrijfelijke schoonlheild bijzetten. Ook het vee, dat ito. de bebloemde weide graasde, scheen zijn aandeel in het lan delijk feest te hebben, en droeg het zijne bi j, om aan het geheel een voorkomen van algemeen geluk te geven. He bezoekers wandelden nu weder voort, en na eenige velden doorgegaan te zdjn, om het dal langs eenen karteren weg te ibe-a reiken, bevotndem zij z:dh eindelijk in het imidden van hert dorp. Hier was alles vroolijkheid en harmo-i .ui ;o. Zelfs de bejaarden en de armen sche-; li en in de algemeen© vrooli'jkheid te dee-» tten, terwijl zij voor de deur hunner hut ten gezeten, of op hunne lange stokken ge leund, hij het aanschouwen der dartele Spelen, waaraan zij geen deel kondten ne>-; men, glimlachten. h kinderen waren in twee kringen *ver- tfeeld, de eene scheen uit de hoogere klas.se Waf al leerlingen, verscheiden én vi ccmd, waren er in de volken rond, war- rei n er in vaag herinneren uit om in on ze verbeelding. Wij worden er door omge voerd. Als in een doelloazen ommegang, zonder zijn, Zonder doel, zonder richting. "Wat voor nuttigheid bekomen wij dan door 'die spijzen, d'ie ons alom em van al lerlei zijden aangeboden worden, als voed sel voor den geest, voor onze ziel? Wij hebben er geen voordeel van. Wij bekomen er geen nuttigheid door. Want ons hart wordt er niet door ge sterkt. óns hart wordt er niiert door gesterkt. En dat is toch noodig. Ja, het is onmisbaar. Haarom moeten wij voedsel opnemen door en met onzen geest. Maar het moet - good voedsel zijn. Spijze die ons past. Hie innerlijk s-terkt. Wat is de spijze, die het hart sterkt? In de eerste plaats datgene, wart tegen over het vele kennen en welen, waar het hoofd mee wordt gevuld, ons hart weer raakt, ons innerlijk beweegt. Verder wat tegenover de overmacht van het zinnelijke en zienlijke ons pplieft naar hteoger sfeer, naar de onzienlijke krach ten van den geest en den goeden wil, naar de te eerbiedigen krachten der eeuwig heid. Wij moeten bevrijd worden van onze lagere tochten en getrokken worden door 'hoogere driften. Wij hebben er behoefte aan, dat de we reld van het ideaal weer voor ons open gaat. Het doet er voorloopig niet toe, wart Voor ideaal, van de kunst, van de waar heid. van de liefde, van het mensohelijk karakter, van sociale gerechtigheid, van anti-alcoholisme of wat ook indien slechts waarlijk niet een. maar ht ideaal daar in tot ons spreekt en doordringt. Eerst ontgloei© onze ziel doör en voor 'heilig idealisme. Ons hart zal dan weer gaan lieven, het izal weer opwaken en spreken gaan. Wij weten dan weer dat we -een hart hebben. Wi j voelen weer onrtvonkiing voor wat rei.n en hoog en edel is. Verrukking doorsid dert ons weer: ontzag vervult ons binnen ste. Wij weten weer wat heilig is, de eer bied is in o-ns teruggekeerd. Hat mangelt tegenwoordig vele zMen: .zij hebben het ontzag verloren. Eerbied, ontzag, piëtieat staat aan het begin vin iederen weg, dlie omhoog, die ten leven leidt. Zonder dit, wordt het leven laag en ruw. 9 Zonder dlit, wordit uw hart zwak, gaat uw ziel kwijnen, lijdt uw innerlijk leve-n schade. Uw hart moert gesterkt worden Hoor spijze, die ons past. Heeds noemden we iets. Maar het voornaamste, het eigenlijke bleef onuitgesproken. Toch liag liét er reeds i-n. achter. Geen idealisme zonder geloof. Geen ontzag z inder godsdienst., Ik ga me nlitert inlaten met de waag wélke? Ik' wil' me hiiert opbonden met die vra'gg van den voorrang der Christelijke Retligiie als den eenigen universeelen wereld-gods dienst hoven alle andere. Eenvoudig belijd ik hier mijn geloof in het Evangelie van God, namelijk bet Evangelie van Jezus Olrrsfu-s, den Zoon Van God. Veel i-s er getwii-st over de vraag naar het wezen des Christendoms; oneindig bet geharrewar op de kampplaats dér rich tingen over den eigenlijken kern van het Evangelie. Ik las dat wezen, die kern aangegeven 'door zeker schrijver in deze drie markante stellingen. Hen eigen stempel van Chris tendom en Evangelie ziet hij in aansÖuii- ting aan Oud-Israël, dalt het ten eerste, ons de zonde ontdekt, ten tweede, ons God ontdekt^ ten derde, ons den naaste ontdekt. Een ander noemde als zoodanig „een in tuïtieve ervaring van contact met God in :het gezag, dat Jezus heeft over de men- söhélijke ziel." Luther heeft het Christendom eens ge noemd den godsdienst der schuldverge ving; tra de heilige Apostel Paulus spreekt samenvattend van Jezus Christus en dien gekruisigd. Hat is Paulus' Evangelie. Hat Is ook Petrus' Evangelie. Het Evangelie van al de Aposbelén en van h'eéll de Christenheid. Want het is het ^vangöüe van zonde en genade. Hat is een kracht Gods cien iegelijk die gelooft. Een kracht. Gods in de ziel tolt iz'aMg- heid. der dorpelingen samengesteld. te 'zijn, ter wijl de andere, ofschoon niet minder ge lukkig, die der geringere scheen uit te imakeai. He eerste was in kleine groepen rondom een hoogeoi meiboom geschaard, d'ie smaakvol met guirlandes van uitgezochte bloemen bekran'sd was. Op het oogenbTik d'at Imlah onder hen verscheen, zatetn zij op .bet gras, als wil den zij van hunnen vroolijken arbeid uiit- rusten, terwijl zij mét de gewone leven digheid der onbezorgde kindsheid zaten te praten en te lachen. Maar zoodra zij de bezoekers gewaar werden, stonden 2iij al tten, als door een zelfde gevoelen beziettd, 'op, en schaarden zich in eerbiedige hou ding, en zoo, dart hunne bloemen beter kon-; den gezien wordten. Op deze Heine stoornis volgden eenilgö oogenbïikken van stilte, rtoen eene der kin deren, waarschijnüjk de voor dien dag gekozen koningin, een. fraaien krans van den meiboom nam, dm bemosten hehivel, 'op w'elken hli'j geplant was, af snelde, en hem Mirjam, toen 2d j voorbijkwam, inert een' vriendo'lijken, doch eerbiedigen glimlach van herkenning aanbood. Op eiken aJnderen tijd zou waarschijn lijk niemand; helt hebben durven wagen, de aandacht van zulk een trotscb en ge vreesd man te storen; maar dn't wa's een dag, waarop allen vereeni'gd en pp hun Hoc anders dus. dan door genade zou het hart des menschem gesterkt kur.nen worden. Hoor genade. Hit is een kracht Gods een iegelijk die gelooft in Christus. Eet gij dit; brood? (Joh. VI:58). Kent gij deze spijze? (Joh. VI: 27). Het is goed, dat het hart gesterkt worde door genade, niet door spijzen door weüke geen nuttigheid bekomen hebben degenen, die daarin gewandeld hebben. GELOOFSVERTROUWEN. Heb geduld en hoop, mijn har tl Ook uw bloemen zullen Moeiten; God bepaalt de maat dier smart, Hie uw tranen vaak doet vloeien. En Zijn Vaderharte let Op 'het kinderlijk gebed. Wolken komen, wolken gaan; Hoop gij slechts op 's Heeren zegen; Tot d'er vreugde zonnebaan Voert God u langs donk're wegem, Maar zijn trouw houdt altijd wacht, Vrees dus niet in storm en nacht! Klem aan de eeuw'ge Rots u vast, Werp u aan Gods Vaderharte, Met geheel den zwaren last Van uw droefheid, van Uw smarte;' God is goed, en Hij verkwikt 't Lijdend kind, dat opwaarts blikt. Vat geloovig nieuwen moed. Kracht zal u uw Helper zenden; Melt die hand, die wondren doet, Za' Hij eens uw 'lijden enden; God bepaalt de maat der smart, Hoop en heb gedirid. mijn hart! KEiÜK EN SCHOOL NED. HERV. KERK. Beroepen. Te Den BommelC. J. v. d. Graaf te Kockengen; te Parrega ca.: J. Visser te Aalsum ca.; te Koebange: A. Steenbeek cand. te Woudsend; te Ter Heijde (Z.-H.) (toez): H. IJzenbrands, hulppred. te Hekendorp; te Lunteren: W. J. v. Lokhorst te Bennekom. Dr. A. W. Bronsveld. De toestand van Dr. A. W. Bronsveld is steeds vooruitgaande. Zoo de beterschap in die mate toeneemt, dat verpleging thuis mogelijk is zal hij het Hiaconessenhuis te Utrecht, waar hij thans nog vertoeft, ver laten. Ds. A. v. Dijken. Ds. A. van Dijken, pred; te Amsterdam- Zuid (Overtoom) ontving van den kerke- raad voor een jaar vrijstelling van het bijwonen en leiden van wijk- en kèrke- raadsvergaderingen, zulks met het oog op zijn gezondheidstoestand. Emeritaat. Het Provinciaal Kerkbestuur van Zee land heeft aan Ds. A, J. Seulijn, predikant der Ned. Herv. gemeente te Aagtekerkö (classis Middelburg) op zijn verzoek, we gens gezondheidsredenten, eervol emeritaat verleend, na een diensttijd van ruim der tig jaren_ met- ingang van 1 Januari 1925. Peremptoir examen. De classis Leeuwarden der Chr. Geref. Kerken lieeft gister, na peremptoir exa men, toegelaten tot de bediening des Woords en der Sacramenten., cand. J. Ho- vius van Kornhorn, beroepen predikant te Sneek. Cand. J. Hovius zal 2 November a.s. zijn intrede deen bij de Chr. Geref. Kerk t© Sneek, na bevestiging door Ds. H. Visser, van Leeuwarden. Kerkstichting. De Chr. Geref. predikanten Salomons en Kroese resp. te Amersfoort (vroeger te Bussum) en Bussum hebben te Huizen een Chr. Geref. gemeente gesticht; het ligt in de bedoeling later «te komen tot den bouw van een eigen kerkgebouw; reeds gerui- men tijd leidde ds. Salomons eenmaal per week de godsdienstoefeningen der Chr. Geref. groep te Huizen. Dr. Beets en de Chr. Geref. Kerk. Eenigen tijcl geleden schreef Ds. Broek s t r a te Rijnsburg over de verhouding tussclien de Chr. Geref. Kerk hier in Ne derland en de Amerikaansche Kerk. Ds. Schilder nam dit artikel in de Ba zuin over en vroeg in verband met wat de Wekker hierover schreef nadere •ophelde ringen. Naar aanleiding daarvan ontving Da. Igemak schenen te zijn, alsof de natuur niet wildé gedoogen, dat de menschelijke hoogmoed -de vrijhelid, welke die kttite op dezen dag ower de schepping tierugge- [bracht had, aan ketenen zou leggen. Zelfs bet hart dat met eene ijskorst van menschenbaat omgeven was, scheen ijn eens tot overeenstemming geneigd te zijn, .en Imlah kon zich niet aan de onverwach te vriendelijkheid van een eenvoudig kind .onttrekken, ofschoon zij hem door eene Christenlhamd werd aangeboden. Haarom glimlachte hij toestemmend, tioen Mirjam hem aanzag, niet wétende of felij den aangeboden krans mocht aanne men; en op een vriendelijker toon dan hiij Igewoon was, dankte h?lj het kleine meisje, Stn wie hij de ombekende gunstéliin'g zijner dochter herkende; daarop vroeg hij naar Iharen naam. „Ik heet Jessie Stuart," antwoordde zij beschroomd. „En waar woont gij?" vroeg Mirjam, „In dat witte huisje", antwoordde Jcssde, op eene niet ver van daar gelegene wening wijzende, „en indien gij vermoeid zijt, dian Iben ik verzekerd dat gij. welkom zijn zult, .Wanneer gij er heen gaat om ni't te rus- Item." Dirt weigerde Mirjam echter; doch een armband van kleine paarlen, waarmede zij rijkettij'k versierd was, van haren arm ne mende, gaf zli'j dien aan hare jonge gunste- ScluIJer van Dr. H. Beets bet volgende schrijven: In ,J)e Bazuin" 2 Aug. '24, las ik zoo even van eene begeerte om eenig licht in zake mijne aanwezigheid, in 1911, ter sy node der Chr. Geref. Kerk in Nederland. Dat was volgens opdracht onzer synode van 1910^ die besloten had om te pogen om correspondentie aan te knoopen met de Chr. Geref. Kerk in Nederland, „na tuurlijk zonder zich in te-laten met of uit te spreken over het rechtmatige van het optreden dier kerk." Dat laatste werd spe ciaal gestipuleerd- Wat de Synodale Com missie onzer Amerikaansche Kerk leidde om deze zaak voor onze Synode te bren gen, was het feit, dat zoo nu en dan leden der Nederlandsche Chr. Geref. Kerk hier kwamen met lidmaatsattestaties. En om nu alles in goede baan te leiden werd ge- po ogd> (met bovengenoemde stipulatie), om correspondentie te beginnen. Doch do Syncde in Nederland gaf weigerend ant woord hoewel in broederlijken zin gegeven- Zij kon op het voorstel der Amerikaansche kerk niet ingaan, wijl deze in de leer één was met de Geref. Kerken in Nederland- Tot voorkoming van mogelijk misverstand zag ik dit bericht gaarne in ,J)e Bazuin". Broedergroetend, de Uwe, HENRY BEETS. Grand Rapids, Mach-, 17 Sept. 1924. is de vastzittende slijm het grootste gevaar. Geef daarom Uw kleine de slijmoplossende Een opstel van Tjoa Bok Hian. In „Ons Kerkblad", orgaan van de Ge ref. Kerk van Hillegom schrijft W. V. over een opstel van een 15-jarigen jongen uit Indië van een school van ons zendings ter rein het volgende: Verleden week mocht de heele klas een vrij opstel maken. Dan zit een Holland- sche jongen op een Lagere School vaak met de handen in 't haar. Meestal moeten ze dan aan een onderwerp geholpen wor den. Maar een inlandsche jongen is in zoo'n geval in zijn element. Tm Titers nu kan hij fantaseeren en liegen, zooveel als hij wil! Onderwerpen als ,.Een D r o o m" zijn zeer geliefd. Dan kuut ge immers onmogelijk de waarheid ontkennen of er ook maar aan twijfelen. Altijd is het: „Ik heb het toch gedroomd,- juffrouw." Tjoa Bok Hian had als onderwerp ge-, kozenHet hoofd van Johannes den Dooper. Hior volgt zijn opstel, niet gecorri geerd, en dus nog vol fouten. Op een dag vierde Koning Herodus feest. Alle koningen van alle landen kwamen en ook de groote heeren mochten binnen. Als zij koning Herodus gefeliciteerd hadden, gingen ze om de tafel zitten. Ze drinken een glas sterke wijn. Niemand ging in de zaal te dansen. Een. meisje, met prachtig gekleed, ging naar de zaal en zij danst. Wat kan 't meisje mooi dansen! Dat is het dochtertje van den koning. Toen riep koning Herodes Haar en hij vroeg Wat wil je hebben kiest dan maar al is het de helft van mijn koningkrijk en de helft van mijn land en de helft van mijn geld en wat wil je heb ben kiest dan maar en wat je hebben wou zal ik geven! En Salmome ging naar haar moeder en vertelde wat. haar vader zei. „Ik zal jou zeggen, wat je kiezen moest." zei het wijf. In dit bord moet ik het hoofd van Johan nes do dooper hebben.. Maar haar vader zei neen, dat krijg je niet. Zijn visite keelc hem aan. Toen moest do koning het wel doen. Hij riep een soldaat en die mag Johannes do oden. Hij maakt de deur van do gevangenis open. En de soldaat zei: Nog 5 minuten en dan ga jo dood, Johannes. Lust je nog wat rijst? Eu moet je nog wat doen 2 Johannes zei niks. Hij ging in de hoek knielen en bad tot god: „Heere wil u mij als 't u belieft in den hemel brengen.' Jo hannes deed zijn oogen open en zei: Nu Jling als een tegengeschenk voor den bloemkrans. Jessie, die waarschijnlijk nog nimmer (te voren z»ulk een versiersel gezien had, (Scheen maar nauwelijks te kunnen geloo- ,ven, dat dit werkelijk voor haar bestemd was; maar toen zij npgmaals verzocht werd hean altijd te dragen, schitterden bare blauwe oogen van den oprechtsten dank, en hem om haren arm doende, wist bet opgetogen meisje nauwelijks waarover zij het meest verheugd zou zijn over het geschenk, of over de eer dat zij het van Miss Durvan gekregen had. Menigo vraag zou er waarschijnlijk door Mirjam zijn gedaan geworden, die verlangde iets meer van het kind. cn hare familie te weten, indien niet het luiden eener bel hare .aandacht getrokken had. Zij vroeg Jessie, wat dit beduidde, en ontving ten antwoord, dat het was om de dorpelingen tot een middagmaal, dat dien dag aan de pastorie zou gegeven worden, jb'jeen te roepen. Zooiira Imlah dit hoorde, verzocht hij Ihaar, dat zij zich niet langer door hen zon laten ophouden, en was gereed het dorp te verlaten, toen een jonge man, van oen innemend voorkomen, naar hem toe trad, cn zich eerbiedig verontschuldigen de, de bezoekers uitnoodigde in do pasto rie te komen, er bijvoegende dat Miss Uur- ■vaai er wellicht behagen in vinden zou, do ONZE WEEKAGENDA. Evenals den vorigen winter hopen wij ook nu weer in het Zaterdagnummer eeq' weekagenda op te nemen. De bedoeling ia op deze wijze te voorko men dat twee vergaderingen op één avond vallen ©n daardoor mislukken. Alle Christelijke vereenigingen uit L o i- den en omgev ing kunnen hiertoel medewerken, door zoodra een openbare vergadering is vastgesteld daarvan aan oo ze redactie kennis te geven en bij het vast stellen van vergaderingen met deze agen da rekening te houden. Event ueele opga ven worden gaarne spoe dig ingewacht, opdat ze per eerste gelegen heid kunnen worden geplaatst. 15 October. Vergadering A.-R. Pro pagandoclub, Leiden. 16 October. Vergadering Chr. Be sturenbond. Spreker Ds. Goedhard. 22 October. Openbare vergadering van den Geref. Jeugdraad te Lei Si ro ker de heer J. Schouten. 30 October. Comité voor Win- lerlezingen, Leiden. Spreker Ds. K. Schil der van Delft. Onderwerp: Mefisto of Sa tan. 3 N o vember. Vergadering Chr. Be sturenbond. Spreker de heer W. Strijbis. 24November. Vergadering Chr. Besturenbond. Spreker de heer "W. Strijbis. 11 December. Comité voor winter lezingen, Leiden, Spreker Ds. L. D. Poot van Amsterdam. 2 3 Januari. Comité voor winterle- zingen, Leiden. Spreker Ds. J. Douma vaa 's-Gravenhage. 12 Februari. Comité voor winter lezingen, Leiden. Spreker Ds. D. A. v d. Bosch van 's-Gravenhage. 19 Maart. Comité voor winterlezin- geu. Leiden. Spreker Ds. G. Wisse van Arnhem nog je wel soldaat. Die ging naar bin nen en sloeg Johannes op zijn hoofd. Dat ging in het soepbord. De soldaat brengt het hoofd naar koning Herodus. Salmome mag hot aan moeder brengen. Ze kan 't hoofd niet zien. Maar Herodias zei. Nu lean je je mond niet meer open deen. En nu kan je niet meer zeggen, dat ik hier niet hoor. Geref. Zsndir-gsbor.d. De jaarvergadering van den Geref. Zeu- dingsbond zal 30 October a-s. gehouden worden in hat. gebouw voor Ch-isv' :!c So ciale P-H ER WAREN GEIN KINDEREN. Ds. H. Jansen de legerpredikant, mok* te onlangs een oefeningsreis mee met een onzer oorlogschepen. Ook aan Bordeaux wer^ een baz.oek ge bracht, waarbij D«s. J. zich met de hem vergezellen do «soldaten verwonderde over de voorbeeldige orde dn ©en der parken. Geen baldadigheid werd ©r gezien, geen ibloom werd .vernield, geen .hoerapjp ge schonden Maar >o vavet Ds. Jansen i.u <en der bladen er waren ook-geen kolderen. In helt kleine plantsoen, dat in den Haag voor mijn huis ligt, zijn des mid dags meer kinde-rwagens te zJicn. dan 'k dn het park Bordeloise gezien heb. 't Was (zoo in 't oog vallend, dat een van onze matrozen zieide: .Dominé hebben de men- ischen hier geen kinderen?" Indeidaad, men heeft er geen kinderen. Er waren duizendvin en nog eens duizen den menschem in dat park, maar men had er geen 500 kinderen bijeen gekregen. Wij .hebben er twee uren m gewandeld en wij (Ontmoetten één "k'-nd^rw""~n Ts hrt mii et versehri'kkeM jk Neen. als dan ons volk eer? een dagio Jiaar Salievemimgen of Katwijk of Zand- voort gaat! Wat een kinderen! Wat een toekomst! 't Neymt wel at De propagen-» da. die er ook ten onzent voor gêboorte- beperkang gemaakt word't mist haar uit werking niet. en vooral bij ons opkomend .geslacht is er duidelijk een streven merk baar, dart fn die r;cht:ng wrist, maar met Fram.kr.ijk ver^eVken #in wri tto^ rijk be- weldadiffd AOeen zou ik ons volk hier vri'em toe-» roepen: zie in deze naar Frankrijk waar de kinderzegen in de oogen des volks lot een vloek is geworden, met al de ontzetten- do gevolgen, die daaraan voor een volk yerbondein ziijr. en latcm w;j niet alleen waken voor de instandhouding, maar ook voor de heiliigheHd vam het huwelijk, want er is niets, dat het huwelijk meer onthei ligt dan een bonerk'n.g' van d^ gpbooj^n. um iiMHiipi11■■iiarow.i■iMiiin iimiiH i.j kinderen in de laan liet middagmaal Ie zien gebruiken, daar het geheel een aan genaam gezicht oplewer.de Imlah gaf trotsch, ofschoon beleefd, te kennen, dat het hem onmogelijk was lan ger in het dorp te blijven, doch Mirjam Irachtibe hem zoo ernstig en vriendelijk 'e .overreden, dat hij e:ndelijk zrldh liet over halen, dem heer Howard naar de pastori? te vergezellen, waar hij Mitrjam vcr'aten- de om hare nieuwsg-erigheid te bevredi gen, op een koelen toon goeden morgen wensdhte. zeggende dat hij liever wat orw der de hoornen op en neer zou wandebn, totdat Miss Durvan gereed zou zijn naar ;hu'«s terug te keeren. Mirjam zag haren vader 9mcekemd vn, én was half geneigd een vermaak, dat hij 'niet dee'cm wide, op te geven: maar hij 'was reeds heengegaan, en het toonee' dat 'zich aan haar voordeed, verdreef weldra elke andere gedachte. In oen vlakke haan. door hoe-Iers be- schaduwd. die nu in hun volle -r ïoonh "«L waren, stonden verscheidene Uric s 'dekt, eenigen door de arme kinderen i.'U het dorp bezet, terwijl aan do andere de teuden en zwakken zaten, en dqzen werden balend door dezelfde jon gel i den. de rondom den meiboom gezeten hadden. (Wordt vervolgd). J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1924 | | pagina 5