Dagblad voor Leiden ©n Omstreken.
NIEUWE LEIDSCHE
AQVERTENT3E-PR9Ja
Gewone advertentiën per regel 22V2 cent.
Ingezonden Mededeelingen, dubbel tarief
Bij contract, belangrijke reductie.
Kleine ad verte ntlön bij vooruitbeta
ling van ten hoogste 30 woorden, worden
dagelijks geplaatst ad 50 cent.
5de JAARGANG. - VRIJDAG 23 MEI 1924 - No. 1247
Bureau: Hooigracht35 - Lelden Tel. Int. 1278 - Postrekening 58S36
Dit nummer beslaat uit twes
bladen*
V De gezinnen.
Naar aanleiding van een onlangs door
Br. K. Dijk gehouden referaat over „Het
dogmatisch indifferentisme onder de jon
geren" vestigde Ds. v. d. Werf de aan
dacht op onze militairen van land
en zeemacht, hij wie het in geestelijk op
zicht vaak droevig gesteld is.
Bit artikeltje is wel in de eerste plaats
bestemd voor Gereformeerde kringen,
maar omdat wat hier opgemerkt wordt
voor alle kringen van beteekenis is, laten
wij enkele gedeelten hier volgen.
„Gcde zij dank is er onder onze mili
tairen van Gereformeerden huize een ge
zonde kern. Er zijn nog tal van jongelin
gen, d:e zich niet schamen voor hun doop
of hun belijdenis uit te komen. Maar be
droevend groot is het getal van hen, die
zich niet alleen dogmatisch, doch die
zich totaal onverschillig heloonen.
Ik heb hier inzonderheid het oog op on
ze marine-jongens, waarmee ik als garni-
zoenspredikant veel in aanraking kom,
zoowel op catechisatie als in het hospi
taal.
Do meesten van deze jongelui komen ter
'catechisatie, omdat ze moeten. Velen
hunner zijn ivog nooit op de catechisa
tie geweest. Er zijn er bij, die niet weten
'«vat ..de Catechismus" of het „Kort Be
grip" is. Meermalen gebeurt het. dat ik
op mijn vraag wat „Romeinen" of „Filip-
pensen" is, wie Jesaja of Jeremia was, ten
antwoord krijg: „nooit van gehoord". Een
groot deel heeft geen Bijbel mee van huis
ïiuis gekregen. Sommigen, die er een be
zitten, halen hem nimmer voor den dag.
En dat zijn Gereformeerde jongelingen!
Even droevig zijn de ervaringen, die in
het hospitaal worden opgedaar.
Van de 10, die ik daar ontmoet, zijn er
wel 9, die „zich niet meer met godsdienst
Inlaten".
Banken en bidden hebben ze in langen
tijd al niet meer gedaan. Dat er met of
voor hen gebeden zal worden, willen zo
niet. Ze zijn totaal onverschillig.
't Is een zware arbeid onder zoodanigen,
van wie'er zijii, die, tengevolge van hun
onzedelijk leven, misschien voor hun lever
Jang lichamelijk ongelukkig zijn. Bat zij a
jonge mannen van Gereformeerden huize!
Bij nader onderzoek blijkt meermalen
dat vader en moeder ook al lang met do
Kerk hebben afgedaan.
Het eerste kwaad zit in do gezinnen.
Ta! van onze gezinnen zijn niet, zooals ze
behooren te wezen.
Er hapert vee', zeer, veel aan de gezins
opvoeding. i
Koevele ouders zijn op schromelijke wij
ze nalatig in de opvoeding van hun kinde
ren.
Zij verwaarloozen hun Doopbelofte.
Van onze gezinnen uit moet de re
format :o beginnen."
Wij willen gaarne en met nadruk on
deraf reepen wat hier door Ds. v. d. Werf
wordt opgemerkt.
Veel te lang heeft men onze militairen
beschouwd los van de gezinnen.
Er werd gesproken van treurige toestan
den hij onze militairen van een verkeer
den geest die daar heerschte en van de on
verschilligheid die onder hen gevonden
tverd, maar men vergat, dat de jeugdige
militairen uit alle oorden en alle vangen
en standen bijeengebracht een a f s p i o-
g e 1 i n g vormen van wat er in ons volk
leeft.
Het beeld mag hier wat scherper zijn
en daardoor meer ir.drulc maken, het is
toch een beeld van de werkelijkheid,
van een heel droeve werkelijkheid.
Dit mag geen oogenblik uit het oog wor
den verloren.
De arbeid onder onze militairen die vaak
aan groofe verleidingen blootstaan en die
daarom bijzonderen steun behoeven is van
veel beteekenis en verdient onze warme
be'angstelling.
Maar geen oogenblik mag worden ver
geten, dat van enze gezinnen uit, de
reformatie moet beginnen on dat wie de
gezinnen heeft, ook de militairen zal
hebben.
V Socialistische opvoeding.
Het „Huisgezin" vestigde onlangs de
aandacht op wat Otto Felix Kant schreef
in „Sozialistische Erzieliung" een Soc.
Hem. orgaan in Duitschland.
Als een staaltje van de wijze waarop
ze' opvoeder de kinderen onderwezen wil
hebben, geeft het blad do volgende dialoog:
Opvoeder: „Gaat hot de e "-Leiders
slecht?"
Kinderen: „Ja."
O.: „Hoe dan?"
K.: „Weinig loon werkloosheid
O.: „Waarom ontvangt de arbeider
weinig loon?"
K.: „Omdat de baas (fabrikant de
rijken) hem niet meer betaalt."
O.: „Waarom betalen die d?.n niet
meer?"
K.: „Omdat zij zelve veel verdienen
willen."
O.: ..Hoe kunnen dan toch de. fabrikan
ten ieTs verdienen; werken zij dan?"
ABONNEMENTSPRIJS
In Lelden en bulten Leiden
waar agenten gevestigd zijn
Per kwartaal. f2.50
Per week f 0.19
Franco per post per kwartaalf2,90
i K.: „Neen."
O.: „Nu, menigeen leidt het bedrijf en
werkt er ook wel in. mee. Dan zijn er
ook zeker velen, die werken weinig of
niets. Waarom verdienen zij dan toch?"
K.: „Omdat zij de heeren zijn, omdat
hun de fabriek behoort."
„Het Huisgezin" verklaarde wel eens te
willen weten wat nuchtere sociaal-demo
craten als Schaper en Gerhard van dezen
poespas denken.
Op deze vraag geaft de heer Schaper, in
„Het Volk" thans een antwoord.
Om te beginnen meent hij, dat hier niet
van poespas mag worden gesproken.
Een zoodanige voorstelling van de ka
pitalistische maatschappij moge opzichzelf
te simplistisch en oppervlakkig zijn, als zij
verder wordt bijgewerkt en aangevuld met
nader verklarende redereeringen, is zij als
grondslag nog zoo kwaad niet.
De heer Schaper acht onderwijs als hier
boven ge,schetst voor kinderen van 11 tot
14 jaar wel onvruchtbaar en ondoel
matig, omdat er toch weinig van blijft
hangen en omdat liet noodig ia de socia
listische denkbeelden op bree-dere basis te
vestigen.
Hij kan het daarom niet bepaald aanbe
velen.
Maar tot een besliste afkeuring komt het
ook niet. Als grondslag z;jn dergelij
ke redeneeringen, nog zoo kwaad niet.
Dit antwoord van een overigens vaak
nuchter man als den heer Schaper kan wel
niet anders dan teleurstellen.
Want het onderwijs hier bedoeld, heeft
met opvoeding of ontwikkeling, met socia
lisme of kapitalisme niets to maken.
Het is vergift.
Het heeft geen andere uitwerking
maar dio uitwerking zal het dan ook ze
ker hebben dan dat de kinderzielen
worden vergiftigd, dat hun oog wordt be
neveld, dat zo rijp worden gemaakt voor
het Communisme.
Dat zelfs een man a's Schaper dit niet
inziet mag a's een bedenkelijk symptoom
worden aangemerkt.
STKDSM^UIS.
Ned. Middernachïzsndintf.
Gisteren hielden de provinciale afdeelin-
gen van Z.-H. van de Ned. Middernacht-
zending VereenigiDg haar derde jaarver
gadering in liet Nutsgebouw te dezer stede.
Na een openingswoord van den waarn.
voorzitter, den heer E. Cl. Briisse, kwamen
de jaarverslagen aan de orde. We ver
melden hieruit het volgende:
Er zijn vier afdeel'ngen in Zuid Hob-
land: Rotterdam, den Haag, Delft en
Vlaardingen.
In Rotterdam staat het consultatiebu
reau in het middenpunt van den arbeid.
Niet minder dan 1020 bezoekers noteerde
dit Bureau. Hieronder waren 92 ocgehuw-
de moeders uit en om R'dam.
Voor 9 meisjes en 7 kinderen werd een
plaats in een inrichting gevraagd, waar
voor f 1577 betaald moest worden, en voor
22 khideren werd door medewerking van
het Bureau in de Voogdij voorzien.
Voor onderhoudskosten werd door be
middeling van -dit bureau f 2702.00 u!'r:e-
taaid.
De afd. Den Haag verpleegde in bet
Doorgangshuis der Vereeniging 39 ver
pleegden in dit tijdvak. Voor verpleging
en verzorging komt dit op ongeveer f9000
te staan. 226 personen vroegen om raad en
bijstand. Namens de afd. wéTden pl.m. 300
bezoeken gebracht, voor 'n tiental meisjes
werd -elders onderdak gezocht en gevon
den, waarvan de kosten gedeeltelijk door
de afd. en gedeeltelijk door particulieren
werden gedragen.
Daarna hield de Secretaris, de heer C.
Zuyderduyn een inleiding over de vraag:
„Hoe kan een Correspondent nuttig werk
doen vcor de Vereeniging".
Vervolgens werden verschillende vragen
en mededeelingen van afdeelingen en Cor
respondenten behandeld.
In de namiddagvergadering, die uitslui
tend toegankelijk was voor de leden der
Vereen, eii geïntroduceerden, voerde het
woord de heer J. N. van M unster,
Secr. van het Hoofdbestuur en lid van den
Voogdijraad te Arnhem, over het onder
werp: „Het aandeel dor Middernachtzen
ding bij de uitvoering der Kinderwetten,
de wet op het Onderzoek naar liet Vader
schap en tot verlichting van de taak van
den Kinderrechter".
De Voorzitter, de lieer Brusse, opende de
vergadering, heette de aanwezigen wel
kom, ging voor in gebed en gaf daarna het
woord aan den heer van Munster tot het
houden van zijn inleiding.
De heer van Munster begon met op te
merken, dat hij zich als advocaat gevoelde
de'zen middag, aangezien hij geroepen was
om den arbeid der Middernaehtzending le
verdedigen, een arbeid, die nog lang niet
genoeg bekend is.
Dit werk der Middernachtzending draagt
tweeërlei karakter: getuigen en redden.
Getuigen tegen allerlei misstanden in
ons land en tegen een verdorven wetge
ving, waarbij de overheid volkomen tran
sigeerde me.t de prostitutie en onder be
paalde voorwaarden toeslemming daartoe
gaf.
Spr. herinnerde voorts aan den arbeid
van Dr. Heldring en Dr. Pier son met hun
stichtingen te Zetten, die redding van ge-.
vallen vrouwen bedoelden.
Dr. Pierson kwam op een congres van
de Wereldfederatie tegen de Prostitutie in
aanraking met Josephine Butler, toen
kwam hij tot het inzicht, dat redden niet
voldoende is, doch dat er getuigd moest
worden tegen de reglementeering der pros-;
titutie.
Dr. Pierson kreeg vole tegenstanders,
o.a. do juristen en medici, die hem verwe
ten dat hij het land een onrecht aandeed
en dat hij dood en verderf in het land zou
brengen, indien hij voortging met zijn ar
beid.
De pers vermeldde weinig van het getui
gen van Dr. Pierson, zij achtte het oen on
derwerp, dat te kiesch is om in -een dag
blad behandeld te worden.
In dien tijd ontstond de Middernacht
zending.
Er werd gepost voor de huizen der on
tucht en er werd een blaadje uitgereikt;
teen kwam het conflict.
Men beklaagde zich bij de Overheid, dat
de Middernachtzending een bedrijf onmo
gelijk trachtte te maken, waartoe vergun
ning was verleend.
Ook trachtte men zijn eigen rechter te
zijn en clit had tot gevolg, dat ook de Mid-
dernachtzendelingen zich bij de Overheid
beklaagden; zoo werd deze gedwongen,
partij te kiezen.
Zoo werd in de 38 gemeenten, waar de
prostitutie gereglementeerd was, dit lang
zamerhand afgeschaft en toen de wet tot
beteugeling der zedeloosheid in het parle
ment Ier sprake kwam, b'.eek van weten
schappelijke zijde geen tegenstand meer te
bestaan, noch van de medici, noch van de
juristen.
Wel had de „N. R. Clt." in haar ochtend
blad voorspeld, dat cr kon gerekend wor
den op een debat van vele dagen, op een
geweldig verzet, doch toen de verbodsbe
paling, die het houden van huizen van on
tucht verbood, er zonder slag of stoot in
de Tweede Kamer was doorgegaan en geen
der leden zich daartegen verzet had, toen
schreef dit zelfde blad: „Wonder, wat zijn
de geesten in don loop der jaren veran-
derd!"
Het was de (neutrale) pers ontgaan, dat
de volksconsciëntio was in verzet gekomen
tegen de leer van cle,..tweeërlei moraal, een
moraal voor de mannen en een andere voor
de vrouwen.
Spr. ging vervolgens de oprichting der
Middernaehtzending na, 35 jaar geleden te
Haarlem.
Haar eerste werk was reclasseering, een
werk waaraan in dien tijd niemand, ook
de Ned. Regeering niet nog dacht.
Do aanleiding daartoe was dat de heer
J. van der Steur een klein kind ontmoette,
dat op zijn vraag, op kinderlijke wijze
gedaan, of zij den Heere Jezus kende, ant
woordde: „Neen, die meneer komt nooit
bij ons in de poort."
De heer van der Steur ging een onder
zoek instellen naar die poort, en toen bleek
hem, dat de mannen, dio daar woonden,
hun gezin lieten verwaarloozen, doordat
zij hun tijd doorbrachten in de kroegen,
waar tevens gelegenheid werd gegeven tot
het plegen van ontucht.
Zoo gaf een kind den stoot tot het werk
der Middernachtzending, en het kind liceft
steeds de belangstelling der Middernacht-
zending gehad.
Het was niet voldoende, dat er wetten
werden aangenomen tot bescherming van
het verwaarloosde, het verlaten en het bui
len echt geboren kind.
Want als b.v. een kind schromelijk ver
waarloosd wordt, kan de Officier van Ju
stitie het toevertrouwen aan den Voogdij
raad.
Doch wat moet deze or mee doen?
In deze behoefte heeft het particulier
initiatief voorzien. Het werk der Midder
nachtzending heeft zich aan deze wetten
aangepast en huizen opgericht, waar deze
kinderen verzorgd worden.
Een lid van den Voogdijraad ds eigen
lijk niets dan een Middernachtzendeling,
zegt spr. Het onderscheid is alleen, dat
hij bij IC. B. benoemd wordt.
De Voogdijraad en Middernachtzend;ng
kunnen daarom zoo uitstekend samenwer
ken. Doch de Voogdijraad is meer passief
en de Middernaehtzending actief, dus de
laatste gaat er zelf op uit om te zoeken en
de Voogdijraad houdt zich alleen maar
bezig met de kinderen, die hem worden
toevertrouwd.
In de laatste twee jaar zijn door de Mid-
dernachtzendioig niet minder dan 5100 z.g.
onevenwichtige gezinnen bezocht.
Na do kinderwetten kwam de wat op het
onderzoek naar het vaderschap. Ook hier
toe heeft de Middernaehtzending den stoot
gegeven.
Vroeger stond er in de Ned. wet een
bepaling, dat het onderzoek naar het
vaderschap verboden was.
Zoo heerschte de dubbele moraal en was
de vrouw aansprakelijk voor haar daden,
terwijl de man een vrijbrief- tot zondigen
ontving.
Zijn de kinderwetten te danken aan
Minister Gort v. d. Linden, dio ook den
Voogdijraad in het leven geroepen heeft,
de wet tot Onderzoc-k van het Vaderschap
hebben we te danken behalve aan ge
noemden Minister, aan do Ministers Loeff
en Nelissen.
Krachtens deze wet zijn opgericht 19
consul tat ie-bureaux, die in de laatste twee
jaar 11.200 gevallen onderzocht hebben.
Spr. schetste uitvoerig de procedure, die
door de ongehuwde moeder moet gevoerd
worden om aan haar recht to komen en
wees op de noodzakelijkheid eener vereen
voudiging daarvan.
Ten slotte stond spr. stil bij het aandeel
der Middernaehtzending tot verlichting van
de taak van den Kinderrechter.
Meer dan wie in den Schouwburg naar
.Boefje" gaat kijken en uit medelijden met
dezen een traan wegveegt, heeft de Mid
dernaehtzending voor dergelijke kinderen
gedaan door haar arbeid voor het ver
waarloosde kind.
In de laatste 2 jaar zijn niet minder dan
422 kinderen door deze vereeniging in ge
zinnen geplaatst.
Met een oproep tot steun aan de Midder
nachtzending besloot spr.
Nadat nog eenige vragen door den in
leider beantwoord waren, dankte de Voor
zitter den inleider voor zijn interessante
rede en sloot hij de vergadering met dank
gebed.
Des avonds had een openbare samen
komst in de Oosterkerk plaats, waar een
drietal sprekers het woord voerden: ds.
P. G. de Vey Mestdagh van Wassenaar,
ds. H. Thomas en de heer J. N. van Mun
ster.
De Voorzitter der Prov. afdeeling, dr.
J. J. W o 1 d e n d o r p, opende de ver
gadering, Hot zingen Ps. 138:1. en 4-, las
eenige gedeelten van Matth. 13 on 1 Cor. 5,
en ging voor in gebed.
Vervolgens wees hij er op, hoe in de
voorgelezen schriftgedeelten sprake is van
tweeërlei zuurdeeseni.
Paulus spreekt van den zuurdeesem. der
zonde tegen het zevende gebod, hiertegen
over staat de zuurdeesem van het konink
rijk Gods. ons beschreven in het Evan
gelie van Mattheus. «Spr. wees op de door
werking van de zuurdeesem der ongerech
tigheid, en hoe het tot den arbeid der
Middernachtzending behoort, daartegen
over te stellen den zuurdeesem des Evan
gelies.
Nadat nog gezongen was P3. 89:7, be
trad ds. de V o y M e s t d a g h den kansel
Spr. begon met te wijzen op de moeilijke
taak, die do Middernachtzending heeft,
omdat zij strijdt tegen een sterken vijand,
die ook in ons eigen hart zijn bondgenoot
heeft.
Want indien ergens, dan gaat het hier
om een zonde, waarvan we kunnen zeggen:
„Wie meente te staan, zie toe, dat hij ivet
valle."
Vervolgens hield spr. een rede naar aan
leiding van de eersie verzen van Gen. 32.
Zooals Jacob is gesteld tot een herder
over zijn vrouwen en zijn vee, zoo zijn ook
de mannen der Middernachlzentding ge
steld over het zwakke, het hulpelooze. En
zooals Jacob, toen hij uitgeleid was van
Laban, een nieuwen vijand wachtte in
Ezau, zoo gaat het ook met de geredde
meisjes, er moet weerstand geboden wor
den aan de zuiging, die het oude leven op
haar uitoefent, het oude leven met zijn
donkerheid en zijn zonde. Doch de kracht
van Jacob lag in het dubbel leger van
Engelen, die door God zijn uitgezonden
tot zijn hulp. Ook de mannen en de vrou
wen, die uitgaan in dezen arbeid, hebben
het zoo noodig, dat zij zien het sterke
lleger Gods.
De gemeente moet ook een open oog heb
ben voer de ellendigen; die zijn haar loe-
betrouwd. Zooals Christus te huis kwam
hij tollenaars en zondaren, en Maria Mag-
dalena, uit wie Hij zeven duivelen, waar
schijnlijk van onreinheid en ontucht, had
uitgeworpen, een van zijn trouwst? disci
pelen werd.
En de mannen en vrouwen der Midder
nachtzending moeien zich bij hun arbeid
gedragen weten door een biddende ge
meente.
Nadat het zangkoor „ïrene", dat deze
samenkomst opluisterde door zijn gezang,
nog een lied gezongen had, hield D s.
Thomas zijn rede.
Hoewol de Middernachtzending niet al
leen, zelfs niet in hoofdzaak zich le mid
dernacht beweegt, is deze naam toch eene
van historische beteekenis, een. naam die
ons voor den geest roept do namen van
zoovelen, die de koude van den nacht heb
ben verdragen.
Deze vereeniging is een instrument van
God ter bekamping van do onzedelijkheid.
Nu de sexueele zonde door de wijzen der
wereld wordt aangeprezen, en haar nuttig
heid en noodzakelijkheid van de daken
wordt gepredikt, roept God ons tot dezen
strijd, waarin het gaat om de hoogste
volksbelangen.
Er moet uilgaan een stem van smeeking
tot de Overheid tot handhaving der eer
baarheid. Hoe nameloos voordeel kan aan
dé Middernachtzending worden toege
bracht door een Overheid, die Gods wetten
eert. 1
Hoevelen zouden voor de Nederliandscho
volkskracht bewaard zijn, indien niet
straffeloos de schunnigste dingen konden
worden geschreven, gedrukt, versprei»,
vertoond.
Er moet uitgaan een stem als van smeo-
king tot de consciëntie van wio geroepen
zijn tot de opvoeding der kinderen in ge
zin, school en kerk.
In een stad als Rotterdam werden in één
jaar door de politie 2489 gevallen met he
irekking lot meisjes behandeld, waaronder
meerdere gevallen van ontucht van meisn
jes van 12 tot 17 jaar.
In kleinere plaatsen i3 het n'et beter. Ir
de kleinste dorpen bestaat soms gelegcm
•heid tot het plegen van ontucht in ruil
voor geld. In een klein stadje waren bij
een zedenschandaal niet minder dan 40
personen betrokken.
Spr. wekte daarom op, den arbeid der
Middernachtzending te steunen, moreel en
financieel.
Hoevelen zijn er niet door dezen arbeid
gered en hoeveel zegen is er niet door ver
spreid op allerlei wijze.
Spr. liet vervolgens zingen Gez. 264:1.
waarna de heer J. N. van Munster
sprak.
Deze schetste het ontstaan der Midder-»
nachtzending, hoe God twee mannen sa
menbracht. den bakkersknecht van der
Steur en den patriciër Ds. Pierson. en hoe
deze d?n strijd aanbonden toeren de door
do Overheid gehuldigde dubbele moraal,
met het resultaat dat de wet tot bestrijding
van de zedeloosheid werd aangenomen.
De Middernaehtzending heeft een mach
tigen vijand, die niet, zooals de menschen
hem wel teekenen, verschijnt met bokspoo-
ten en een staart, maar die op andere wijz9
optreedt, b.v. in mooie boeken en geschrif
ten en op die w:.ize tracht te verlokken tot
het pad der zonde.
Spr. wekte de aanwezigen op. deel to ru
inen aan dezen strijd en het werk der Mid
dernaehtzending te slcunen door gaven
en gebed.
Ten slotte dankte D r. Woldcudorp
het kinderkoor en den directeur van dat
koor vcor hun medewerking, a'smede do
sprekers en sloot de vergadering met dank
zegging.
Schoob en werMubsm.
Door het voorloopig bestuur van de
Leidsche Vereeniging voor School- en
"Werktulnen zijn een groot aantal circulai
res verspreid waarin de ingezetenen wor
den opgewekt, deze Vereeniging te ste'.ncn,
door als lid of donateur toe le treden.
Wij onllcenen aan deze circulaire hot
volgende*
„Volgens Art. 3 der oalworoen statuten
is het doei der Vereeniging: „Bij de jeugd
belangstelling en liefde vcor bodomcu -
tuur en natuur op te wekken, alsmede
pTactisch? kenn's aan te brongen voor do
teel!» van groenten, bloemen, fruit en hees
ters".
Het Bestuur acht het, waar dt artikel
zoo duidelijk spreekt, onnoodig U het gr3o-
te nut, dat dergelijke tuinen voor onze
volkskinderen kunnen hebben breedvoerig
ui leent? zetten.
Do kinderen zullen er toe gebracht wor
den een groot gedeelte van hun vrijen tijd
in de open lucht door te brengen en er een
gezonde bezigheid vinden. 2ij zullen er do
direcfe resultaten van eigen werk z'en,
orde en netheid loeren en den slechten in-
*.loed, dien het leven op straat op hen uit
oefent ontgaan.
Dergelijke tuinen bicden dus gelegenheid
voor kinderen voor wie verblijf in de bui
tenlucht wenschelijk of noodig is, daarin
steeds te verkeeren; zij zijn zoowel uit een
gezondheids- ils nit een sociaal oogpunt
van zeer groot nut.
Teneinde ieder, die met het doel der Ver
eeniging instemt, het toetreden mogelijk (o
maken, is de ccntributie zeer laag gesteld.
Deze bedraagt voor gewone leden minstens
f 1.voor Vereenigingen minstens f 5.
voor donateurs minstens f 10.
Het voorloopig bestuur is als volgt sa-»
mengesleld: Th. Witte, Voorzitter, Rav
penburg 73a. W. van der Laan, Onden
VoorsHooee Rijndijk. P. J. Hoogendam,
Secretaris. Verlengde Oosterstr. 51. A. L.
J. Gathier, Valdezstr. 13a. P. G. G. A.
Wijkmans, Haarlemmerweg 44a. A. N.
Baliego, Rijnsburgerweg 131.
Palestina-Film.
Dc Ned. Zionistenbond on de Ncd. Zion.
St-ud. organisatie, die de opvoering van
den Palestina-film alhier voorbereidden,
kunnen na den avoncl van gisteren inder
daad van succes spreken.
Zooala uit de namen dier organisaties
reeds kon worden afgeleid, had de- film een.
uitgesproken propagandistisch karakter,
ten gunste n.1. van do Joodsche Nationale
actie om Palestina weer voor het Joodsche
volk to herwinnen.
Zoowel het woord van den heer Bern
stein als de film zelf maakten diepen in
druk, wekten bewondering voor den noes
ten arbeid van een groot aantal pioniers,
dat bezig is met de stichting van een
specifiof Jocdschen Staat.
In zijn rede sprak de heer Bernstein o m.
de verwachting uit, dat wanneer do Jood
sche beweging er eenmaal in geslaagd
mocht zijn, den Joden gelegenheid te geven
zich in ©en specifiek Joodsche Gemeen
schap weer ten' volle uit te leven, het Jood
sche volk, dat vroeger do wereld zooveel
cultureele schatten heeft gegeven, ook dan
weer een zegen voor de gehcelo mcnsch-
heid zal blijken te zijn.
De Jood heeft e'en uitgesproken hello
voor al wat cclit-, wat origineel is. Na heb
vele en groote dat hij gedurende do 2000
jaren van ballingschap reeds heeft iob
stand gebracht, zal sijn juisto vermogen
eerst blijken, wanneer hem z'n vaderland
is hergeven, waar hij zich, als do 100 pCfc,
Jood zal kunnen ontwikkelen.