Tweede Blad, L Zaterdag 5 April 1924 Aan het dorrehout. fliri'i Want indien zij dit doen litP aan het groene hout, wat zal JNH' aan heb dorre geschieden? Lucas 23: 31. Indien dö rechtvaardige nauwelijks za lig wordt, waar zal de goddelooze en ■zondaar verschijnenz'oo schrijft de 'Apostel Petrus en werpt daarmee een •vertroostend licht op den weg van Gods •kinderen. In gemeenschap met Christus gaat. hun weg door vele verdrukkingen; veel weder waardigheden, veel rampen zijn der vro men lot zij word an, hoewel nauwelijks, wat hun aangaat, toch zeker zalig wat 'Gods genade betreft. Zij worden hier als het volk van God kwalijk gehandeld, maar zij achten als Mozes do versmaadheid van Christus meerderen rijkdom le rijn dan de schatten in Egypte, ziende op de ver gelding des loons. Doch van dit lijden gaat een luide •sprake uit tot den. goddelooze! Als de geloovigen, als Gods geliefde kin deren, om der zonde wil hier als het groene hout reeds zoo moeten lijden in smaad en verachting, om hen te heiligen 'en te louteren tot godzaligheid en hen te oefenen in 't geloof, wat zal dan aan het •dorre hout geschieden? waar zal de goddelooze eai zondaar verschijnen? Zoo rijk vertroostend dit woord is voor allen, -die door het geloof Christus -zijn ingelijfd en alle zijno weldaden aanne men, zoo ernstig waarschuwend is het getuigenis van Christus voor allen dio nog voor eigen rekening staan. En de klem en kracht van dit woord Bult ge bemerken als ge let op w&t er met Christus als het groene hout, als de levenswortel van zijn Kerk is geschied. Dan grijpt ontzetting u aan! Wie heeft -geleden als Hij, de Heilige en rechtvaardige! Hoe leed Hij van en onder menschen! Hij was veracht en do onwaardigste tonder hen! Hij werd door hen gezocht om Hem in zijne woorden te vangen, strikken werden Hem gelegd,, zijn dood werd be geerd. Hij*»werd verraden en verloochend; Hij werd onbarmhartig gebonden en ge slagen, gescholden en bespot; Hij werd van Godslasteriug beschuldigd en van op- roermaken aangeklaagd; Hij is in 't gelaat gespuwd; Hij is ge-geeseld en met door nen gekroond; Hij is onschuldig tot den kruisdood veroordeeld en aan het hout 'der schande genageld is Hij gehoond tot dat Hij den gees', gaf. Zie, dat alles geschiedde aan Hem bet groene hout? Maar indien dit aan Hem is geschied - wat zal dan te wachten staan hen, 'die als hot dorre houl, zonder ievend ge loof. hun levenspad gaan en eind-'gen? Wat zal dan den onrechtvaardige, den goddelooze, den zondaar wachten? Of is deze tegenstelling u te schril? Denk dan eens aan wat er geschiedt met Christus' discipelen, die met Hem 'één plante z;jn do';r het -geloof, en het igroene, lovende hout zijn door Zijn ge nade en Geest. Daü is de klem en kracht van deze ^waarschuwing niet minder! Zij, die geloovigen, ja, zij zijn *uit ge had e wel tot kinderen Gods aangenomen én de Heere heeft ze lief mei- een eeuwige liefde, en toch, ja juist daarom moeten 3ij in het vuur der beproeving om gelou terd te worden, moeten zij als het groene bout worden gesnoeid en gereinigd om meer vrucht te dragen. Zij ondervinden de bittere gevolgen van bun zonden en ontgaan de kastijding© "Gsds ni A, die waarlijk geen zaak van vreugde is wanneer eij tegenwoordig is; 'die lien doet ervaren dat het kwaad en bitter is tegen den Heere te zondigen, en dat: wie God verlaat, heeft smart op smart 4e vreezen. Maar wat zal dan aan het dorre geschie den! Wat is te wachten van her., die geen 5eel aan Christus hebbeoi, die daar in hun ■schuld, zonder Borg en Middelaar voor 'den Rechtvaardigen God moeten verschij nen; die daar den brandenden toorn Gods tegen zich zullen zien ontstoken en onder 'de verbolgenheid Gods vergaan Want. dat is het eigenlijk waar het hier -om gaat. Christus, de Rechtvaardige.' het groene hout, droeg in al zijn bitter lijden den last van den toorn Gods tegen de zonde van liet gansoh menschelijk geslacht. En wat er met Hem als het groene hout •geschiedde was daarvan de openbaring. Niet anders, niet minder is te wachten voor het dorre hout! Het zal als onvruchtbaar, als tot niet nut, als dood hout worden weggenomen en in hot vuur geworpen: in. liet onuit- blusschelijk vuur, dat ook den duivel en zijne en-gelen bereid is; in het vuur van den toorn van Hem die is een verterend vuur en een eeuwige gloed, hij wien nie mand wonen kan. Vreesolijk als die toorn Gods ontsteekt. Wat er ons van openbaar wordt in Christus lijden, moge or.s er voor doen beven en sidderen, zóó; dat wij ons haasten om te ontvlieden den toeko menden toorn! Zie er iets van bij Christus! Zie, in Gethsemaué, als do lijdenskelk zoo vol van toorn Gods Hem aan. de lip pen wordt gezet, en Hij in zielsbenauwd- heid kruipt als een worm, -het zweet ver andert!' in groote druppelen bloeds, -zijn ziel bedroefd is tot den dood toe. Zie er iets van bij Hem: op Golgotha; als Hij daar hangt aan het vloekhout en Hij in brandenden dorst, de zon ziet ver duisteren, Gods aangezicht zicli van Hem verbergt en Hij in den nacht der verlaten heid klagen moet: „Mijn God, mijn God waarom hebt gij mij verlaten!" Wat zal aan liet dorre geschieden? Zie dat alles én gij hebt het antwoord. Lees de bedreigingen in de Heilige Schrift en gij hoort het uit Gods eigen mond. Christus zelf geeft het aiAvoord vóór de vraag als Hij in één greep de dagen van Jeruzalems ondergang teekent als een voorspel van en inleid'ing op het groote gericht, dat Hij eens .houden zal dn den dag aller dagen. Dan zal het zijn voor hen die als het dorre hout zijn; „als dan zul len zij beginnen te zeggen to.t de bergen: valt qp ons; en tot do heuvelen: bedekt ons!" Deze vraag vam Christus is van aan grijpenden ernst! Zij komt uit den mond van tien Heiland 'in 't midden van zijn lijden! Zijn vraag is tevens in Zijn lijden het antwoord. Dat moge irder die nog niet kwam tot het geloof in Christus; met vreeze en ont zetting verrollen; doen staan blijven op den weg en nadenken, en inkeeren tot zich zelf en uitgaan tot den Heere en voor Hem neervallen met de belijdenis van zonde en schuld en de bede: o God wees mij zondaar genadig! Dat is de eenige, do zekere weg des be- houds! Dat is het doel van deze vraag! Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven. Wie idert Zoon ongehoorzaam is zal het leven niet zien; de toorn Gods blijft op Hem. DEN KONING TEGEMOET. Gaat uit, gaat uit, Uw Koning, Uw Heiland tegemoet, Komt samen tot zijn kroning, Valt need'rig Hem te voet. Spreidt kleederen voor Hem uit, Bestrooit Zijn pad met twijgen. Laat hoog 't Hosanna stijgen Met jubelend geluid. Do Satan met zijn machten. Van woede blind, en wild. Heeft nu zijn laatste kraehben Op -t Leven zelf verspild. 't Geweld der hel vergaat-. De dood verloor zijn prikkel En 't scherp, waarmee zijn sikkel Door 't men-scli'lijk leven slaat. Begroet met dank'bre psalmen, Wien 't graf niet houden kon, Bekranst met eerepalmen Die 't Leven U verwon, Ik ben zoo klinkt Zijn woord Ik ben, Ik zelf ben 't leven, - En zal het loven geven Ufj j TJ Aan wie Mijn toebehoort. - KERK EN SCHOOL NED.-HER.V. KERK. 'Beroepen: Te Vroes wijle, J. Bus, te Oud'dorp. Te Diemen, J. G. Hooyer te Rhe- nen. GEREF. KERKEN. Beroepen: Te Opperdoes, L. Hoor weg, eand. te Hilversum Te Suameer, K. J. Cremer cand. te Amsterdam. OHR. GEREF. KERK. Beroepen: Te Broek op Langendijk, J# 'L. de Vries te Rijnsburg. GEREF. GEMEENTEN. Bedankt: Voor Werkendam, R. Kok to Aagtckerke. De Chr. Geref. Kerk te Haarlem. De kerkeraad der Chr. Geref. Kerken te Haarlem heeft aan de Kloppersingel een nieuwe pastorie aangekocht. Tevens heeft de kerkeraad. een terrein, van 900 M. aan gekocht, gelegen aan de Floresstraat, lioek Ternatestraat te Schoten, waar- binnenkort een tweede kerk zal worden gebouwd. De kerk aan de Raaks wordt nl. te klein. Het nieuwe gebouw zal 400 zitplaatsen bevatten voorloopig zullen geen galerijen worden aangebracht. Ned. Zendingsvereeniging. Op Hemelvaartsdag, 29 Mei, zal te Rotterdam de jaarvergadering der Ned. Zend. Vereeniging worden gehouden, Des middags zal de heer G. J. Staal, oud-gouverneur van Suriname, spreken over liet 'zendingswerk der Broederge- meente in Suriname. Des avonds in de Groote kerk zal spreken prof. dr. Haitjema lioogleeraar tc Groningen. Naar West—Ja va wordt afgevaardigd de heer TV- Hoppe om daar meer in heit bijzonder als zendo ling onder de Ohineezen te werken. Den volgenden dag zal een huishoudelijke sa menkomst worden gehouden. Nat. Zendingsfeest. Tot penningmeester van de Vereeniging Chr. Nationaal ZenöihgsFeest is benoemd de heer J. J. Voortman, te Rotterdam. Het Nationaal Zcndingsfeest zal ditmaal gehouden worden op Woensdag 2 Juli, op liet landgoed „Raaphorst" te Wassenaar, van H. M de Koningin. Er zullen fëesttreinen loopen van Am sterdam, Utrecht, Rotterdam en Dor drecht. Zending. Het Ned. Zend. Gen., de Ned. Zend, Ver. de Utr. Zend. Ver., het Zeister Zend. Gen,, de Rijnsehc Zending, het Sangi- en Ta- laud-Comité en het Java-Comité hopen van Maandag 19 tot en met Vrijdagoch tend 23 Mei in het Conferentieoord te Lunleren een zendingsconfcrentio to hou den met godsdienstonderwijzers en evan gelisten. Het programma is aldus samengesteld: opening dr. Joh. Rauws. Daarna ds, W. A. Hoek. pred. to Amsterdam: „Do Heiland' der Wereld en onze tijd"; dr. J. M. J. ►Schepper: „De Heiland der Wereld en de Uitwendige Zen-ding"; dr. O. Norel: „De Heiland der Wereld en de Inwendige Zen ding"; mej. Zr. M. W. L. Sclioch: Ervarin gen: „Uitw, Zending"; ds. J. C. Schrödér: Ervaringen: „Inwend. Zending"; ds. O. Ferguson: „De Zending o.d. Sangir-Eilan- den"; zendeling J. Hoen„Moeilijkheden, op het Zendingsveld"; ds. B. J, O. Rijn- ders: „Moeilijkheden en mogelijkheden in Nederland"; Zendeling H. Bielke: Erva ringen „Suriname"; Zendeling J. van Ren- them: Ervaringen: „West-Ja va"; de lieer G, J. Staal: „Suriname"; ds. L. J. van Leeuwen, te Hilversum: „De zegen der Zending voor de zendende kerk"; dr. C. TV. Th. baron van Bootzelaer van Dubbel dam: „Beteeken-is van de zendende Kerk voor de izendelingen op heb Zendingsveld"; Mevr. J. Hofman-Stolk: Ervaringen: „Posso"; Zendeling Ed. Muller: Ervarin gen: „Bataklanden"; dr. F, J. Fokkema: „Onze verwachting"; Afscheidssamên- komst. De Vrije Universiteitsdag. In de vergadering van directeuren der Vereen, voor H. 0. op Geref. Grondslag ■werd besloten de a.s. jaarvergadering te houden te UtTecht pp 3 Juli. Woensdag 2 Juli zal do Wetenschappelijke samen komst plaats hébhen, waar de referaten, zullen besproken worden van de heeren Prof. Mr. P. A. Diepenhorst en Dr. Joh. G. Breen. Woensdagavond zal een biduur worden gehouden, waarin Ds. H. C. v. d. Brink, van Zandvoort, zal voorgaan; na afloop daarvan zal gelegenheid gegeven worden aan leden eü. begunstigers om elkander te ontmoeten. Al deze samenkomsten worden gehou den in -het gebouw voor Kunsten en We tenschappen. De leiding der jaarvergade ring, welke Donderdagmorgen te 10 uur aanvangt, is opgedragen aan den curator Dr. J. G. de Moor. Behalve de huishoude lijke werkzaamheden zal een bespreking gehouden worden door Ds. H. S. Bouma. Na de pauze zullen de heeren Mr. H. Bijlevelcl en Prof. A. Goslinga een onder werp inleiden. Van ongeweten dingen. In een onzer Geref. Kerken vertelt de Stand, was een predikantsvacature en. de broeders zaten met de moeilijkheid, wien zij beroepen zouden. Er werd onder ling al eens over gesproken. „Bij wien zou men leans van slagen hebben?" De ver schillende kansen werden overwogen. Ook werd de naam genoemd van een leeraar, die vroeger deze gemeente gediend had. Neen, hoe kun je zoo iets zeggen? Die komt tocli niet terug, was het antwoord. De ander was er echter zeker van. Hij heeft toch bij zijn afscheidspreek .laten zingen: Maar hij zal, zonder ramp te schromen, Eerlang met blijdschap wederkomen! Handel in de Kerk. Een kerkeraad. besloot do plaatsen in de kerkgebouwen voortaan to verdeelen niet meer naar keuze, doch bij loting. Resultaat advertenties in het plaatselijk orgaan van dezen aard: Iemand in bezit van twee plaatsen op de galerij..kei;k w-ensoht te Tuilen met twee plaatsen onder de klok, bene den Legen vergoeding van 25 gld. Brieven onder letter A bureau van dit blad metopgaaf van nummer der plaat- aeit, Typisch is reeds het woordgebruik „in bezit van". Alsof niet de gansche kerk van de gansche gemeente was....; en alsof niet niemand daar niets voor zichzelf be zatMaar deze br. bezit f25.cn daar doe je wat mee. Daarvoor zit je, als het lot je ongunstig is, desondanks onder de klok, met z'n tweeën. En daarvan krijgt de kerk niets, maar dat is de gelukkige kans voor dien. anderen br., die nu op de galerij zal gaan zitten met het troostend idee: daar heb ik nog f 25.aan verdiend. Het zou misschien aanbeveling verdienen in dezert kerkbode regelmatig een soort Bcursnoteering der plaatsen op te nemen, met een kolom „Traag en aanbod." De Kerkeraad make hieraan spoedig een einde, door ruiling eenvoudig te verbieden, behoudens om geldige redenen en onder verklaring, dat geenerlei handel met die plaatsen gedreven is. Het geld mag in Christus' Kerk niet zulk oen rol gaan spe len, aldus voegt Dr. de Moor in „De He raut" hier aan toe. Onderwijzersexamen in den zomer. In enkele kweekscholen, aldus de ,.N. R. Gt., zijn kweekelingen, die dozen zomer evenals vorigo jaren; behalve do akte van onderwijzer nog' een taalakte hopen te ha- Jen. Door de verschuiving naar den zomer van de examens voor onderwijzer is hierin een moeilijkheid gekomen. Het plan be staat nu bij de besturen van eenige bij zondere kweekscholen, zich gezamenlijk tot het departement te wenden, met liet ver zoek. dit bezwaar voor bedoelde c^ndkla- ten weg te- nemen door een vroeg examen of door de vergunning, dat- dc akte van on derwijzer bij het mondeling taaiexamen wordt overgelegd. Chr. Philantr. Inrichtingen. Uit de merledeelingen betreffende de Christ. Philantropische Inrichtingen te Doetiuchera. en Utrecht over 1923 blijkt, dat heb .aantal kweekelingen te Doetin- chem 40, dat der studenten 38, onder wie 11 met-theologen, bedraagt. Het getal cud-kwcekelingen is tot 318 gestegen, van wie 57 zijn overleden. De rekening en verantwoording van dc Vereeniging tot Bevordering van Inwen dige Zending wijst een bedrag aa* van f 03.065.041, met een batig saldo van f 905.79; en die van de Vereeniging voor Voorloopige Opleiding van f 13.124.92, met een batig saldo van f 422.42*. Het geheele budget is thans ruim f 13.000 minder dan verleden jaar. Gewezen wordt op het feit, dat het aan tal theologische studenten in dezen cursus eenige toename vertoont boven den vori ge n, daar het van 148 tot 160 is gestegen, maar dat, indien de beweging tegen een bevredigende traktement s regeling door gaat, heb aantal aanstaande predikanten zeker weer zal gaan verminderen. PITTIG KRONIEKJE. Nu Aalberse's Arbeidsbegrooting in be handeling komt, zegt onze Rotterdam mer, kan men van den kant van den Vrijheidsbond rekenen op een heftig ver zet. TE HOUDEN VERGADERINGEN. ENZ. 7 April: Oosterkerk, Ds. S.4J. v. Wijn gaarden, pred. te Linschoten, voor de H. V. v. d. G. Z. B. s avonds 8 uur. 9 April Jaarvergadering A. R. Kies- vereeniging Leiden. 25 April: s avonds 8 uur in Wijkge- bouw Levendaal, ledenvergadering Oud- ledeen-Vereen. „Dient den Heer." 29 April Opening van dc groote Ver bouw ingsbazaar in ..Prediker." 6 Mei: A Capclla Uitvoering „Con Amore" Hoogl. Kerk. 12 Mei: Herdenkingssamenkomst 121- jarig bestaan der H. V. v. d. G. Z. B. in dc Oosterkerk, 8 uur. Ink Ds. G. H. Bec- kenkamp. Spreker: Dr. J. D. de Lind van Wijngaarden, Ned. Herv. pred. to De Bildt. De vrijzinnige pers begon reeds met de klacht over zijn „schromelijke vergissin gen" in 1910 tegen de waarschuwingen van meer helderzienden* in. Tot welken kring die .helderzienden ook mogen behooren, tot dien van den' Vrij heidsbond niet. Zeer ad rem komt de „Tijd" daaraan lierinneren in dit pittig kronieke: Ziehier in de eerste plaats „de waar schuwingen" van de liberale grootmees ters, economen en geleerden aan den on bezonnen Roomscben Minister van Arbeid in November 1918; Rink, de leider der Liberale Unie, sprak op 13 November: „Mijn bijzondere aandacht heeft getrokken het programma, dat door de S. D. A. P., door de moderne arbeidersbeweging, is geformuleerd ;n een twaalftal punten. Ik wil hier wel ver klaren, dat an het algemeen dat program ma mijn instemming heeftOok wij verlangen wettelijke vaststelling van een korten arbeidsdag Dresselhuys, namens de Trij-lifce- ralen op 14 November: „Wanneer door de Hegeering is gezegd: ik zal geven een hoo- ger loon en invoeren den achturendag, en den zesurendag .voor. de m'jn werkers, dan zeg ik: dat heeft mijn volle sympathie, daartoe zal ik gaarne medewerken T r e u b, de leider van den Economi sche» Bond, op 13 November: „Het ligt werkelijk niet aan wien dan ook ter lin kerzijde, dat het vcorstel-Schaper. betref fende den achturendag. niet reeds in be handeling Is gekomen." Het voorstel-Schaper nu ging liecl wat verder dan het on twerp-Aalbersewant in het voorstel der S. D. A. P. kwamen geen overgangsbepalingen voor en ook de Land bouw was er in opgenomen. Trenb ver klaarde nadrukkelijk on een vraag van den soc.-dem.Van der "Waerden, dat Jiij voor dit vérstrekkende voorstel stemmen zou. Niet waar. had urn toon toch maar naar do liberalen geluisterd! Bij de eindstemming werd het wets- voorsteT-Aalbarse aangenomen met G9 te gen 3 stemmen. Alleen de bolsjo rieken stemden tegen. Alle libera'en stemden voor. Van schromelijke vergissingen" ge sproken!" NATIONALE POLITIEK? Amsterdam riep gegadigden op, die den. Stadsschouwburg op bepaalde voorwaar den zouden willen bespeten. B. on W. deden een keus. Maar nu berichtte dc pers: Wij vernemen, dat het raadslid me juffrouw mr. G. F. Katz, van oordeel dat onder de tegenwoordige omstandig heden slechts dr. Willem Royaavds in staat is te voldoen aan de hoogste eischen op het gebied der tooneelkunst, bij den gemeenteraad het voorstel heeft ingediend bet subsid:e voor deu vasten bespeter van den Stadsschouwburg met f 30.000 te verhoogen en op f 100.000 te brengen en een nieuwe sollicitatie open te stelten, opdat al het mogelijke zal worden gedaan om alsnog dr. RoyaariU en diens gezelschap voor de vaste be speling van dc-n Stadsschouwburg in aanmerking te doen komen. De beker, zegt Fr. Dagbl., moet boor devol. Er moet bezuinigd worden Jawel, zegt do Chr. Historische mej. Katz. maar de geestelijke be langui der bevolking mogeu niet verwaarloosd wor den en d'e kan alleen dr. Royaards be hoorlijk behartigen, als hij den Stads schouwburg bespeelt: dertig duizend gul den subsidie méér en mr. Willem ge vraagd of-ie asjeblieft solliciteoren wil. Opdat n:et groote scha worde toege bracht aan onze Christelijke Cultuur. F£UiU.ËTOiH! EINDELIJK VEREENIGD. Een verhaal uit het vroegere Rusland. {13) „Ik deel wel niet zijne denkwijze, rmaar Jk houd van hem en ik acht hem al*s suensch; hij komt somtijds den avond bij »n,s doorbrengen, en hoewel wij. het niet altijd eens zijn, trek ik voordeel uit zijne gesprekken." „Ik val bepaald van Gharybdis in Scylla," riep Serge, met een jammerlijk Sebaar naar zijn hoofd tastende. „Ik ont vlucht mijn goeden peet, die bepaald dweepachtig is, en daar vind ik mijne vriendin Marline door de besmetting aan getast." Katinka begon le lachen' en Nicolaas glimlachte ondeugend. „Mijn lieve, jk had u gewaarschuwd," fceide hij. „Ik verzeker u, Serge Petrovitch," her nam Nathalie, een weinig wrevelig, „dat gij u vergist aangaande mijne gevoelens. Ik ben er volstrekt niet op gesteld bij de zelfde soort als den heer Istinef en z'jne [Vrienden gerangschikt te worden. Zij schij nen vergeten dat Lord R. Protestant is en Ut zij rechtzinnig zijn, en zij stellen »ich bij hem geheel onder de plak. Mijn vader en ik keuren deze manier van doen gan- SGhelijk af, en al vind ik het pleizierig bij gelegenheid met Lord R. te spreken, dk zal nooit een voet zetten in de bijeenkom sten, die bij den heer Istinef, bij mevrouw Vielwerk of mevrouw Z. gehouden wor den." „Vergeef mij mijne vergissing, Nathalie Andrevna.," zeide Serge, met kluchtige nederigheid. „Ik vraag u geheel vergeving. Ik ben het 'geheel met u eens, wij zijn rechtzinnig; laat ons dat blijven, en ons niet door vreemde leerstellingen veront- rus|9n." Serge sprak op lichtziimigen toon, maar in het diepst van zijn hart kwam er eene stem tegen op. Niet tevergeefs had de'prediking van het Evangelie hem iin het oor geklonken, en terwijl zijne dippen onverschillige woorden uitspraken, was zijn liart onrustig. Hij zou zichzelven en anderen hebben willen wijs maken, dat de roepstemmen Gods hem on gevoelig -hadden gelaten; maar al slaagde hij er in zijne omgeving, te bedriegen, hoe meer hij sprak lioemeeir hij een wanklauk voelde tusschen zijne woorden en de ge dachten, die hem verontrustten. Wat hij •ook zeggen mocht, hij wist dat er geen sprake was van verschiL van geloofsbelij denis, maar van eeno levensvraag, van het heil zijner ziel. Hij zweeg een ^ogenblik. Ongemerkt trokken zich zijne wenkbrau wen samen, en er kwam een rimpel op zijn voorhoofd, hetgeen bij hem altijd d'ep nadenken beduidde. Met de kin op de hand geleund keek hij onafgebroken naar het werk, dat zich regelmatig tusecben Mila's vingers bewoog. De lachende stem van Katitnka verbrak de stilte. „Waaraan denkt gij toch, mijnheer de luitenant? Gij rijt zoo stom als een beeM geworden. Men zou haast zeggen dat gij een ontwerp voor een veldslag maaktet." „Wa'arlijk!" zeide Serge; „maar mij dunkt dat het uwe beurt is om tc spre ken." „Ik heb over zulke ernstige zaken niets io zeggen," zeide zij, woderspannig het hoofd schuddende. „Ik bekommer mij heel weinig over Lord R. en zijne denkwijze". „Ik zou gaarne willen weten wat Lud- mila Andrevna er van denkt", zeido de jonge man plotseling, terwijl hij een on derzoekenden blik op Mila wierp; „zij is de eenige, die hare meening nog niet heeft gezegd". Het jonee meisje bloosde tot achter de ooren. Indien zij alleen met Serge ware geweest, zou zij mischien zonder aarzelen hare gedachten uitgesproken hebben; maar gewend om zich achter hare zusters te verschuilen, had zij een rechten tegenzin om in hafre tegenwoordigheid eene denk wijze te uiten. „Mijne meening heeft niet veel waarde," zeide zij, verlegen de oogen. op haar werk neerslaande. „Ludmilla Andrevna," zeide Serge, „uwe meening heeft waarde voor mij." Mila hloo-sde nog sterkersen keek hare zusters aan alsof zij eenige aanmoediging zocht; vervolgens moed vattende, zeide zij met eenigszins bevende stem: „Ik geloof, dat Lord R. een zeer god vruchtig man is, en dat ieder Christen verlangen moest op hem te gelijken." Er volgde stilte, Serge maakte geene op merking, en toen Mila do oogen ophief om in zijn blik te lezen, welke uitwerking haar antwoord gemaakt had, ontmoette zij een ernstige, nadenkende uitdrukking. Hij dankte 'haar met een vriendschappelijken glimlach voor de moeite, die zij zich ge geven had. „Ik heb niets tegen Lord R. persoon lijk," zeide hij na een oogenblik, „ik ge loof dat hij een braaf man is. Maar mij dunkt," voegde hij er met eenigo leven digheid b'j, „dat de voorkomendheden, dio men hem hier bewijst, zeer misplaatst zijn tegenover een Engelschman, op een oogen blik, waarin de Engclschen onze ergste vijanden zijn. Lord R. zou beter doen zij ne preeken voor zijne landgenooten te be waren en hun wat oprechtheid en waar heidsliefde te leeren." „Wie spreekt kwaad van dc EngeU schen?" zeide een? stem achter den jonge- Een bejaard: dame was zooevcn binnen gekomen en had Serge's laatsten volz n gehoord. Zij was de zuster van den heer Marline. „Is het mogelijk! mijnheer Batour'ne?' riep zij toen zij SeTge herkende. „Ik dacht dat gij nog in den oorlog waart. Wees wel kom, mijn waarde." Anna Kirilovna naderde hem met uitge strekte handen. Serge stond glimlachend op en boog. De oude dame deed hem on telbare vragen over de reden van zijn on verwachte terugkomst, over zijne gezond heid en zijne plannen. Terwijl hij antwoordde meldde een knecht aan dat het theewater biimon was, cn Nathalie ging thee zetten. Een weinig later ging het geheele gezelschap naar dc eetzaal. Nathalie zat adder een grooten koperen schenkketel en schonk thee in eene reeks kopjes en glazen, die voor baar stonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1924 | | pagina 5