Dagblad voor Leiden en Omstreken. ABOISNENIESITSPitSJS In Lelden en bulten Lelden waar agenten gevestigd zijn Per kwartaal L5g Per week t0.1l Franco per post per kwartaal 12.90 4lie JAARGANG. ZATERDAG 29 MAART 1924 No. 1202 BureauHooigracht 35 - Leiden - Tel. int. 1273 - Fosirekening 58S36 ADVERTENTIE-PRIJS Gewone advertentiën per regel 22H een* Ingezonden Mededeelingen, dubbel tariefc Bij contract, belangrijke reductie. Kleine advertentiën bij vooruitbeta^* ling van ten hoogste 30 woorden, wordo^ dagelijks geplaatst ad 60 cent. Oit nummsr bestaat uit twee bladen. De plaats der vrouw. Ons artikel in het vorig Zatex'dagnum- mer, waarin het streven om te komen, tot do z.ig. vrijmaking van de vróuw werd afgekeurd, bezorgde ons van bevriende zijde enkele opmerkingen» waaraan wij gaarne aaoidanht scheuken. Wij zouden met te weinig waardeering van de taak van de Vrouw hebben ge schreven en hadden dus werd ons be duid inplaats van legen de emancipa tiebeweging die in Christelijke kringen It och weinig 'aanhangers heeft te waar schuwen, beter gedaan, door het plelit te Voeren voor de vrijmaking van de vrouw bp dat aan hare afhankelijkheid eon einde tcan komen en züj de plaats die 'haar toet- komt in het leven, kan innemen. De zaak as zeker belangrijk genoeg, om jaarbij enkele oogenblikken sbi'l te staan, teneinde misverstand weg te nemen en wat wij bedoelden nader toe te lichten. Daarbij zal dan, naar wij vertrouwen; blijken, dat er bij ons van mindere waar deering of- vajn een pogen om /do vrouw 'in verkeerden zi|U afhankelijk te houdetn, geen sprake is, en dat wat wij opmerk ten, 'geheel Ifrgt dn de lijn Van onze begin selen. Een der hoofdzaken bij dit vraagstuk is, dat worde nagegaan welke de plaats is en de taak van de vrouw. Eerst wanneer daaromtrent eenstem migheid bestaat, is het mogelijk na te gaan, of een poging tot emancipatie moet worden beproefd. Ware vrijheid, dat geldt ook hier, is ge bondenheid, gebondenheid aan 'de godde lijke wetten e,n de natuurlijke voorschrdf- item. Een visch is igehcnd'en aan het water. •Een vogel aa»n de wijde luchten. Maar diie gebondenheid heteekent tevens 1de hoogste vrijheid. Wanneer een visch zich emancipeert van het water, dan mag h'ij in .schijn een grootere vrijheid bezitten, maar za'l hij in werkelijkheid sterven en ondergaan. ■Als een ivogel zich emancipeert van de lucht en de vrijheid neemt om evenals jeen visch im het wa'ter te l-even, dan is sijn einde zeker. i In dezen zw heteekent vrijheid gebon denheid en ond'er'gang, terwijl gebonden heid tot de ware vrijheid kan leiden. ïn /het .leven van den mensch is ihet «niet anders. i Een kind dat zich nog onder moeders vleugelen bevindt, is aan alle kanten ge- Jxmden, maar in die gebondenheid vindt het de vrijheid d'ie noodig is om tot ont-> Wikkeling te komen. Geef dat kind de vrij heid, ga het emancipeer-en van .het ouder lijk huis en de moederlijke zorg en die vrijheid zal voor dat kind beteeken en el lende, ziekte, dood,' of wi'l men, gemis aan vrij h eid, gebonden he iid. Van het vrouwenleven geldt preoiea hetzelfde. Als geroepen wordt om emancipatie van de vrouw, om vrijmaking, dan is aller eerst noodig nauwkeurig na te gaan, waar hare plaats is en Welke de taak is, die zij behoort in te hemen. En wanneer dan blijkt, dat de vrouw lin het algemeen genomen van hare plaats is verdrongen zoodat zij niet in staat is 'de haar opgelegde laak te vervullen, dan kan er ook voor ons reden zijn om mee te 'ziilgen in het koor, dat roept om vrij-i making, om emancipatie. Maar dan ook alléén. En dan nog slechts on'der zekere voor-, 'waarde., deze n.I., dat de emancipatie 'die men op Ihet oog heeft), werkelijk vrijma king heteekent. Ook hier toch is het niet alles gohd ,wat «er blinkt. Ook hier geldt dat niiot alle 'dingen zijn tooalé ze schijnen en dat rozenklejur me-, bigmaal venijnen -dekt. i Welke is nu de plaats en de roeping der 'vrouw? Ir Gods Woord laat ons daaromtrent niet •zonder antwoord. In het eerste hoofdstuk van fle Open baring wordt verhaald dat God man en Vrouw sch??ip naar Zijn beeld en geliljke- his. De vrouw is dus niet een wezen yan la gere orde, dan de man, (maar zij staat hls zijne gelijke naast hem, begiftigd met 'dezelfde menschelijke natuur. Zijns gelijke, en toch anders. Anders in lichaamsbouw en zieleaan- leg, opdat uit die tweeheid het mensche lijke geslacht zou worden onderhouden en 'opdat c?e heerlijkheid van Gods beeld in !déze ongelijkheid tot rijker ontplooiing kou komen. Omtrent die opgeïti'jkheid', dat anders zijn is 'geen verschil van opvatting moege lijk. De vrou.w is niet tegelijk met den man geschapen, maar uit hem en na hem en terecht is de opmerking gemaakt, dat dn 'deze wijze van schepping niet alleen een .schoone symbolielk van de heerlijke lief deseenheid ligt, maar tevens oen go'dde- jlijke ordinantie, dat de vrouw, geboren luit den m'an, ook in de afhankelijkheid 'van den man hare levensbestemming zou De vrouw wordt dan ook door God aan geduid als eene hulpe die a'ls tegenover 'hem (den man) zij. Slechts in gemeenschap van tde Vrouw kon de man zijne roeping vervullen. Hij 'had een hulp noo'dig, oen levensgezellin die hem kon helpen in de verwezenlijking 'zijner levensroeping. 1 Zij wordt dan ook niet alé een slavin 'onder hem gesteld, maar ate een hulpe In a a s t hem, die voor hem het lieven Waarlijk tot leven zou kunnen maken. Dit geldt allereerst en allermeest van de 'gehuwde vrciuw, maar toch ook van de Vrouw in het algemeen. Niet alleen in het huwelijks'eren, maar ki liet loven in »il 'zijne openbaringsvormen is de vrouw, draagster van een' andere natuur, een an dere indiv 'lual'ibeit, hulpe des ma,né, 'de 'tweede na hem. Die ongelijkheid is er en valt -niet weg te redeneeren. Men kan dat beproeven en heeft het beproeft, maar zonder resultaat. En die ongelijkheid is door den val ver scherpt. De vrouw werd aan den man onderwor pen. Daar mogen ,we niet overheen loopen. De man zou in het zweet zi'jus aan- schijns brood eten, en door z'jn zweet miet te sparen een zegen ontvangen. En zoo is het gebleven alle eeuwen dioor. Men kan trachten! dien v.locilc af te wen telen maar het zal niet gellukken. Integen deel, do zwaarte zal dubbel worden ge voeld. Maar niet alleen de man, oolk de vrouw werd dbor -den vloek getroffen. Het hulpe zijn veranderde in, eticlorworpcnheiid. Wat aanvankelijk niet anders beleckende dan rijke weelde en heerlijke Vreugde, Werd nu gemengd met smart en lijden. In Hat alles is de taak en 'de plaats van de vrouw irèet onduidelijk aangegeven, en het verdient de aandacht dat deze richtlij nen door heel do Schrift gcvoligd) hliijven. In het Nieuwe Testament werd geen an dere koers aangegeven. Christus bracht de vrijmaking aan de vrouw, in dlien zin, dat haan* als vrouw hare eere werd hergeven dat aan hare smadelijke onderworpenhoVl een einde komt en dat zij het recht heeft dezelfde 'geestelijke functiën te vervullen -als de man. Maar overigens werden gce.n nieuwe lij nen getrokken. En naar het odiS voorkomt, kon 'de Com missie die de A. R. paritij oimtrent dezo zaak had te adlviiseeren dan ook terecht concludeer en: „De taak Van de vrouw is niet om vooraan te staan in de fel bewogen men- schenzee, om leiding fia geven in de moei lijke leveusworsteling, maar om op Id-en achtergrond des! levens hare gaven en krachten te ontplooien." Dit heteekent niet een terugdringen of een minder waardeeren van de vrouw. De vrouw is nu eenmaal anders dan de Vnein. In dat anders zijn, li'vg haaT rijk dom, hare kracht, hare onmisbaarheid voor don man. En wanneer de vrouw handelt in strijd met hare bestemming, wanneer zij z,:ch emanci,peerfi, dain eert ze niét zic-hzolf, noch maakt ze zichzelf gelukkig, dan komt haar leven niet tot rijkere ont plooiing en is er voor haar niet een ge nieten in de vrijheid en onafhankelijk- hoifd, maar dan zal juist het 'geluk haar ontvluchten en zal zij hare gebondenheid sterker gevoelen. Daarom mogen wij aan hot roepen om 'emancipatie niet meedoen. Het is in strijd met de fgtoddehjke be stemming en in stru-jd ook mot het welbe grepen belang van de vrouw. V Christus of Marx. Eeniigen tijd geleden schreef „Het Volk" dat de me.rtschheid de gebréken Va/n haar samenleving .wel heeft gevoeld en (Be treurd, maar tot dusver niet igi hun wo lzen doorgrond. Een stelling die (wij 'gaarne onderschrij ven.. Waren de fouten en gebreken in hun wezen doorgrond, er zon fminder met 'locxze kalk worden gepleisterd en minder aan den omtrek worden gewerkt. Want wat is de diepste grond Van alle ellende, anders, dan het zich emanoipee- ren van de goddelijke wet en het niet er kennen van de souvereiimteit Gods? Dat niet in het wezen van de zaak .wordt doorgedrongen blijkt het 'best uit wat het Socialistisch orgaan verder opmerkte: Het socialistisch proletariaat kan thans niet alléén weten welke fouten moeten worden weggenomen, maar ook de macht ontwikkelen om hen te over winnen. En dit besef van zijn weten cm kun- 1 nen, zal het proletariaat losmaken van alle voorstellingen 'diie de menschen zich hebben gevormd van machten bui ten de maatschappij of boV-en de matuur waarvan zij zich afhankelijk waanden en waarmede zij de gebreken van hun samenleving trachtten, te vergoeden. Vrij van al'le bijgeloof en van alle nei ging om als heilige 'geheimen te ver eeren wat de tekortkomingen waren van do werkelijkheid in welke dia menschen verkeerden, zullen 'de socialistische ar beiders de monschheid brengen uit 'de macht van het toeval tin het rijk van de vrijheid. Veertig jaren zijn verloopen sinds Marx zijn oogen sloot, die door 'deze boodschap te brengen aan het proleta riaat voor de wereld meer heeft gedaan dan conige staatsman of wijsgeer of heiland ooit bij machte was te doen. Hier wordt driestweg het bestaan van machten bo'ven de natuur geloochend. Gods macht 'wordt n'et erkend, met iijn Woord niet gerekend, de val ate de oor zaak van alle ellende geloochcrid evenals de verlossing deer Jezus Christus. Marx wordt gesteld boven den Heiland. En zou ter dan toch onder het roocle vaandel plaats zijn voor Ghristusbclij- ders? STADSNIEUWS. Herv. (Gcref.) Staatspartij. De Herv. (Geref.) (Staatspartij -hicM gis teravond in „Prediker" een openbare Ver gadering, waar Ds. P. J. Roscam Abbing, Herv. Pr cd. te Amsterdam, sprak over „Ons Wapentuig". De vergadering werd geopenjd met het zingen van Ps. 81:15 en 16, lezing van Ps. 2 en gebed, waarna Spr. aan zijn rede begon. Wij zijn in de wereld geplaatst, zefct Spr., niet om aan dé wereld gelijkvormig Ie worden, maar om in dóe wereld te ge tuigen. En dan komen de moealijkheden. Rome weet dan 'n gemakkelijke oplossing: hét klooster. Ook hiij de Protestanten is een 'dergebjk streven, in Engeland zijn reeds tientallen kloosters. In ons land is 't nog zoover niet Dan zijn er voor de Protestanten veijler twee mogelijkheden, öf de Doopersiche mijdiing, oi vorens Gereformeerde opvat ting het getui'geai in de wereld. Onze kerk heeft wel een belijdenis, zegt Spr., maar geen mond om die belijdenis lo doen hooren. Daarom moietcm w~'ij voor de 'menschen die het hooren wallen, getuigen van onze b^inse'en. Daarom moet er zijn een Hervormde (Geref.) Staatspartij. Spr. wees er Verd'rr óp, dat David met vijf steenen (vijf het getal van macht cn kracht) den reus Goliath, diie de slagorden Israelis hoonde tegemoet ging. Zoo zal Spr. ook 5 steenen nemen als 'wapentjuttg. De eeTste steen is Eben-Haëzer (1 Sam. 7). Toen de kinderen Israels op -do predi king van Samuel de Baals en de Astarotb.s ^wegdeden, vergaderde Samuc.l hen te Mis pa; toen kwamen de Filistijnen tin ver dubbelden getale cm met de Israëlieten eens goed af te rekenen. Samuël offerde een melklam en dte Heere verschrikte fle Filiijstijinen, en zij werden verslagen door do Israëlieten. A's herinnering daaraan (plaatste Samuël ren steen Eben Haëzor en zeide: Tot hiertoe heeft de Heere ons1 geholpen. 1 Tot op d.:n huidi'gcn dag worden derge lijke steenen opgericht, wanneer er op rechte bekeering is. Dit is de noodzake lijke voorwaarde om te komen tot de twee volgende steenen, de twee steenen tafelen ;der wet. Eerst moeten we zelf hebben de bekoe ling vain lie zonde, dan kunnen twe ge tuigen. De Overheid is ook gebonden aan de eerste tafel der wet, de overhead mag niet neutraal zijn tegenover alle godsdiensten. 'De kerk die een belijdenis heeft, cn dia belijdenis moet beleven, daarnaar moet 'de Overheid luisteren, om daar winst mee te 'doen, zooal's onze Vaderen, die nu uit gekreten worden voor half-Rconisch en mid»lelee<uwsche duisterlingen, dit hebben neergelegd .in art. 36. De Herv. Kerk,, door- God geplant, als een moeder in dit land, moet door de overheid erkend worden als •het lichaam van Christus. Haar belijde nis, ook die van art. 36, is nooit afge schaft geworden. Dat getuigen's is gebo ren toen de Filistijnen machtig waTen en de brandstapels rookten. Wég met de leer van pluriformiteit, weg met de leer van de neutraliteit !der over heid, roept spr. uit. Het gaat nu niet meer om de. eere Gods, doch wie hot meest van den Staat zal plukken, hetzij onder roode of christelijke leuze. Na dat nog ^ezengen is Ps. 62:5, rwijst spr. op het gelxrgenis, dat uitgaat Van den vierden steen, dien uit Daniël 2. Het beeld uit den droom van Nebucad- iLezer was schitterend van glanis, doch had tegelijk iets huiveringswekkends. Het is het beei'd vam de koninkrijken der wereld "zonder God. De wereld wil een wereldrijk vormen, de eerlste poging daartoe is het koninkrijk van Babel onder Neburadneizer. De wereldrijken willen de kerk dn zich opnemen om hun rijk groot en sterk te lm aken. De kerk moet dan een steun en stut worden voor het wereldrijk. Doch de ware kerk vermengt aicli daarmee niet. Wel de zoogenaamde kerk, de kerk van Rome. Dit lioopt ui,t op Op. 17: •de 'groote hoer, die ziich nestelt op de wereldheerschappij. De wereldlijke maoht on de priester heerschappij vermengen zich dan om te iheerschen over de gewetens en de beurzen van de menschen. De Roomeche Kerk en de. wereldmacht •kunnen wel een nieuw wereldrijk vormen, b.v. als rood en zwart, het socialisme en 'de Roomsdhe Kerk elkaar vinden. De steen, waarvoor ihet wereldrijk moet w'jken, is de Heere Jezus Christus. Wij zitten gevan'gen, zegt spr., want Rome en de goddeloosheid zijn hier baas. Zoo komt spr. tot den vijfden steen: Wie 'zal ons den steen afwentelen? Het was onnoodih, dat de vrouwen z'oh bezorgd maakten, de steen was al afgewenteld. Daaruit zien wij: Christus regeert. Spr. (sprak ten slotte den wenssc.h uit, dat de hoorders uit deze overdenking zou den begrepen hebben, welke richting zij uit moesten. D© vergadering werd gesteten met dank gebed), het sóngen Van Ps. 68:1 en het uit spreken 'der apostolische zegenbede. Ds. Joh. W. Groot Enzerink. Was er aanvankelijk oenige hoop dat Ds. Groot Enzerink eind© dezer maand het Diaconesseiüiuis zou kunnen verlaten, thans blijkt dat die verwachting niet. zal worden verwezenlij kt Cm tot volledig he r stel te geraken zal n.h een nieuwe operatie noodig zijn. Met leedwezen zal deze tijding onge twijfeld in breede kringen worden verno men. Geve God, dat de voorgenomen operatie aan het gewenschte doel mag beantwoor den. Comité voor Jeugdhulp. Gaarne vestigen "wij de aandacht van de lezers en in het bijzonder ook van do leze ressen op een advertentie in dit nummer, waarin een openbare vergadering van het Comité voor Jeugdhulp wordt aangekon- digd. Deze vergadering.waarin na een inlei dend woord- van Mevr. Schokking, door den heer Brusse, Directeur van het Te huis der Middernachtzending iu Den Haag het woord zal" worden gevoerd, zal gehou den worden a.s. Woensdagavond in ge bouw „Prediker". Het betreft hier een belangrijke zaak. Ook in Leiden zijn helaas tal van jonge meisjes die behoeft© hebben aan hulp cn stepn. De bedoeling vain het Gomitó is o.m. te komen tot d<a sticht'ng van een Door gangshuis waarin, ongehuwd© moeders met haar kinderen tijdelijk kunnen wor den ciGencrnen en ook meisjes die met de politie :in aandakin.g z'jn gekomen of drei gen te komen, te. héfpesn. Wij vertrouwen dan ook dat velen van hunne belangstelling zullen blijk geven, temeer, waar de toegang geheel vrij is cn door zang en muziek het aangename met het nuttige zal worden vereenigd. I B. en W„ dus meldt de N. R. C r t., (hebben besloten, het van gemeentewego tot ontspanningslokaal voor werkloozcn in~e- Ir'chto gedeelte van 's Gravensteen, -Vam- 'daag te sluiten. Naar wij vernemen zal hierover in de eers'tvoY de raadisvcTga- Vlerin'g tot B. en W. een interpellatie wor den igerioht." Of dezo interpellatie veel effect zal sorteeren mag zeker worden betwijfeld. jWij cueenen toch to weten dat 'dooté B. en jw. niét anders wordt 'gehandeld diam dooT Ben Raad werd besloten. Nader vernemen wij nog dat de heer Witmans als interpellant zal optreden. 1 1Dat de op de Vrijdlagsche markt veel vuldig voorkomend© botsingen niet altijd beperkt blijven tot het rijk der fc'erlijke bezoekers moest gistermorgen een veehou der uit Ter Aar ondervinden, toen hij op de Oude Singel, zoo niet op z'n nuchtere maag, dan toch om half acht reeds een sJkopstoot" te pakken had van zékeren A. S. den B. Do veehouder, G. v. V., heeft zich over deze ongemanierde begroeting hij de poli tie beklaagd. i Baldadige hamden hebben th'ans voor de zooveelste maal de touwen door gesneden en de leuningen vernield van de pont over de Rijn- en Schiékade. Naar allo waarschijnlijkheid1 zullen d< daders er ditmhal niet zonder kleeiischeu ren afkomen. De gisteravond in de melksalon ..De Sierkan" alhier "gehouden wedstrijd tus- ficheu de Alphensche damvereeniging O. D. I. en de Haagsche damvereenieidj („Wie zoekt die vindt" is door dio iHago- naars gewonnen met 14—12. Bes-loten werd dat op Woensdag, 3 April, de heer J. Vrolijk, uit AVhen aan don Rijn, een si- multaanvoorstelling zal geven, na afloop HET BEGIN VAN DEN ZOMERTIJD. De klokken een uur vooruit. Wij brengen onzen lezers in herinnering dat de zomertijd ingaat in den nacht van Zaterdag op Zondag. D© klokken wordeni dan een uur vooruit gezet. Teneinde zich Zondag ongewensclite ver rassingen te besparen, honde men me# deze verandering hedenavond rekening. Men denke er aan, vóór het naar bed gaarf de klokken, wekkers, horloges enz. reedf een uur vooruit te zetten. waarvan een Leid>sche Elimvcreenig'aui Izal worden opgericht. Aan den tijd dor lijfeigenen herin nerde een voorval dat gistermorgen op de ^'comarkt plaats greep. Een marktbezoeker die met z'n rijtuig gereed stond om to vertrekken, bleek 20 cent te weinig marktgeld te hebben be-» taaVL De 'gem"on te werkman J. K., die met de inning heiast was, hield het rijtuig vast, om den eigenaar aan te opreken, maar ontving op hetzelfde oogenh'ik van dezen een zweeps^g in het gei'aat. Waarschijnlijk zal het nu ivog wol iets meer dan 20 oent worden. Gisteravond cnigevoer half acht ia een schoorsteenbrand gebluscht ten huize van J. la R., in de Wagenstraat. Oorzaak: vuile Schoorsteen. Eon 10-jarige jongen is aangehouden daar 'hij zich had schuldig gemaakt aan bet wegnomen -van een stuk choooVade uit een winkel. Op de gister gehouden veemarkt a ee.n zwartbont graskalf achtergebleven. Wijziging Arbeidswet. Naar ,,De Msb." verneemt overweegt da minister van Arl^pid een. wijziging dor Ar beidswet, hiertoe strekkend, dat voortaan wettelijk geoorloofd zal wezen oen kind niet meer leerplichtig, doch nog beneden den leeftijd van 14 jaar, arbeid in een werkplaats te doen verrichten krachtens een ingevolge de Nijverheidsondferwijswet gesloten leerovereenkomst. Eerste Kamer. I De Eerste Kamer is iu vergadering bij-* eengeroepen tegen Dinsdag 1 April d©3 avond-s te 814 uur. Een giro-prccedure. Aan mr. R. G. Bakhuizen van den Brink to Haarlem is door den deurwaarder Van den Bosch een exploit beteekend. waarbij de Staat der Nederlanden doet aanzeggen, dat hij in hooger beroep komt van het von nis der Haagsche Rechtbank d d. 11 Maart j.l. in de giroprocedure, en waarbij g«ew noemde heer gedagvaard wordt tegen df terechtzitting van het Gerechtshof te 's-Gra venliage van 28 April a.s. en wel: teneinde op nader aan te voere«n gronden en middelen te hooren eisch doen en com cludeeren, dat het den Hove behage to ver- nitigen het vonnis, op 11 Maart 1924 door de Arrondissments-Rechtbank te 's-Gra- venhage tusschen partijen gewezen, doch' uitsluitend voorzoover daarbij aan eischer een rente van 5 pet. 's jaars van af den dag der dagvaarding tot de voldoening werd toegewezen, en, opnieuw rechtdoende, dezo rentevergoeding te beperken tot li pet 's jaars, cum expensis. Wijziging Arbeidswet. Naar gemeld wordt overweegt de MinUn ter van Arbeid een wijziging der Arbeidt wet, hiertoe, strekkend, dat voortaan weU telijk geoorloofd zal wezen een kind niet meer leerplichtig, doch nog beneden den leeftijd van 14 jaar, arbeid in een werk-« plaats te doen verrichten krachtens een in gevolge de Nijverlieidswet gesloten loer-* overeenkomst. De corruptie in Ned.-lndië. Blijkens het vervolg op het verslag van de Commissie voor de Staatsuitgaven no-« pens de verslagen der Algemeeno Reken* kamer in Nederland en in Nederlandsch- Indië, betreffende hare werkzaamheden over 1921, heeft do Commissie in verband met de in de pers verschenen berichten als zoude het ambtenarencorps in Néder- landsch-Indië in den laatsten tijd niet moer dien roep van van onomkoopbaarheid ge nieten, als waarin liet zich vroeger st« -ds mocht verheugen, den Minister do vraag gesteld, of niet door een grondige herzio- ning van do administratie en van de comp tabcle controle tot verbetering van den toe stand kon worden medegewerkt. De Commissie ontving do medede ling van den Minister, dat dergelijke nu» it re gelen in Ncd.-Indic aanhangig zijn. De verbetering in de administratie wordt in het bijzonder verwacht van de navol gende maatregelen: le. uitbreiding van rechtstreekse be ho*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1924 | | pagina 1