Dagblad voor Leiden en Omstreken. iieoiiiiEitiEirfsrays In Leiden en buiten Leiden waas* agenten gevestigd zijn Per kwartaal f 2.50 Per weck f 0.19 Franco per post per kwartaal ......f2.30 3de JAARGANG. - VRMDAG 2 MAART 1923 - No. 884 Bureau: Hooigracht 35 Leiden - Tei. int. 1278 - Postrekening 58936 AEJVERTENTlË-PttlJS Gewone advertentiën per regel 22Ji cent, r j Ingezonden Médëdeelingen, dubbel tarief» gSBij contract, belangrijke reductie. Kleine advertentiën bij vooruitbeta- 'X<.ling - van ten hoogste 30 woorden, Vordert 1 'dagelijks geplaatst ad 50 cent. Dit nummer bestaai uit twee bladen. Y De bioscoopwet verworpen. Do Tweodo Kamer heeft gisteren het •wetsontwerp tot bestrijding van de zede lijke en maatschappelijke gevaren van den bioscoop, met 46 tegen 41 stemmen verworpen. Deze beslising kwam niet geheel onver wacht. Bekend was dat de A. R. fractie na de verwerping van een voorstel om aan de Gemeenteraden de bevoegdheid te laten eigen voorschriften omtrent de bioscoop vast te stellen, weinig meer voor het ont- En bekend was ook, dat de Christel. Historische fractie na de verwerping van bedoeld amendement een verergering van het bioscoopkwaad duchtte. De later ingevoerde verscherping van de keuring voor onvolwassenen was blijk baar oorzaak dat de A. R. fractie voor zoover aanwezig, met het ontwerp ten slotte meeging, terwijl de Christel. Histo rische leden evenals Ds. Kersten zich schaarden onder de tegenstemmers. Deze beslissing opzichzelf is niet van groote beteekenis. Van veel meer beteekenis is het feit, dat de samenwerking tusschen de recht- sche groepen veel te wenschen overlaat en dat bij voorstellen van principieelen aard herhaaldelijk de stemmen van de rechtsche leden elkaar neutraliseeren. Wij hebben dat gezien bij de behande ling van de artikelen, toen een deel van de Katholieke fractie zich schaarde bij de linkerzijde en nu weer hij de eind stemming. Het is duidelijk, dat op die wijze de po sitie van het Kabinet bedenkelijk wordt verzwakt. Wil men parlementaire ongelukken voorkomen, dan zal meer en beter con tact tusschen de rechtsche fracties noo- dig zijn. V Leiders. Wij hebben in liet vorig nummer aan gedrongen op versterking van de Christe lijke vakbeweging. In de eerste plaats moeten principieele overwegingen hiertoe leiden. Majmen van Christelijke levensopvat ting behooren in de moderne organisaties niet thuis. Zij kunnen daar niet leven, zonder hunne overtuiging geweld aan te doen. Maar ook overwegingen van practaschen aard maken het ongewenscht dat onze mannen zich voegen bij de moderne or ganisaties. Een zeer sterk sprekend bewijs vonden we in het Grafisch Weekblad, het orgaan van de A. N. T. B. Gelijk men weet is het aan het gebrek aan karakter hij de leiders van dezen hond te danken, dat tal van typografen hunne betrekking kwijt raakten, en dat de bij dezen bond aangesloten gezellen thans arbeiden zonder contract. Dat is, het spreekt vanzelf, een zeer ongewenschte toestand. En in verband daarmede schrijft nu de voorzitter van bedoelden hond: „Tegen de mogelijkheid van teekenen van het contract is de laatste weken menig ingezonden stuk opgezonden. Er kwamen echter ook betoogon ten gun ste van wel aanvaarden der ongewijzig de overeenkomst. We hebben gemeend geen dezer inge zonden stukken te moeten opnemen, daar de kwestie van al of niét weder deelnemen aan de Tariefsgemeenschap eerst van beteekenis zou worden, wan neer de mogelijkheid om de verbroken samenwerking te herstellen, voor het hoofdbestuur vaststond. Natuurlijk zou dat lichaam Het stand punt hebben kunnen innemen, dat on der geen beding weder *n overeenkomst kon worden aanvaard. Dit zou echter in strijd zijn met hetgeen hem als mee ning van de meerderheid der leden dui delijk was geworden, n.l., dat geenszins de nieuwe C. A. O. op pricipieele gronw den was verworpen, docht alleen, om dat de meerderheid in de veronderstel ling leefde, dat de inhoud ervan nog gewijzigd zou kunnen worden. Het staat dan ook voor het hoofd bestuur wel vast, dat een overgroot© meerderheid der leden zich zal verkla ren voor weder deelneming aan de Ta-* riefsgemeenschap, wanneer dit op voor onzen Bond eervolle wijze kan geschie- den." Is dat niet een treurig staaltje van het gebrek aan leiding bij de moderne bon den? Het hoofdbestuur aldus de voorzitter zou tegen een overeenkomst kunnen zijn maardat zou in strijd kunnen zijn met wat de meerderheid der leden .wenscht. M.a.w. het hoofdbestuur lioudt er geen eigen meening op na, laat die althans niet gelden, maar sluit zich als gehoor zame dienaren aan, hij wat de meerder heid van den bond die hen bezoldigt, .Wenscht. Inplaats van leiding te geven laat men zich leiden door de meeerderheid, die op zijn beurt vaak weer geleid wordt, door onverantwoordelijke elementen. Op die wijze wordt de vakbeweging een gevaar, zoowel voor de maatschappij als voor de leden. En daarom is het noodzakelijk, dat de Christelijke vakbeweging versterkt wordt, waar aan het hoofd staan mannen, die krachtens hun beginsel ook neen dur ven zeggen als het moet. Wij hebben vooral in deze troebele tij den leiders noodig. Het vorstelijk Zweedsch bezoek. Het is, zegt de Standaard, voor de eerste maal tijdens zijn regeering, die in 1907 een aanvang nam, dat Koning Gustaaf V van Zweden een bezoek aan ons land brengt; en heel de natie zal on getwijfeld op hoogen prijs stellen de sympathie en welwiïlenheid te onswaart, die er uit dit Koninklijk bezoek spreekt. We weten wel, dat we hierin ook en allereerst een contra-beleefdheid hebben te zien na de Noorsche reis van onze Yorstin ten vorigen jare, maar ook zoo verheugen we er ons in, dat Koning Gustaaf de eerste de beste gelegenheid aangreep om te toonen, hoe ook hij be dacht is op het sterken van den vriend schapsband tusschen heide volken, die in hun karaktereigenschappen en voorts in hun historie en politieken ontwikkelings gang zooveel trekken van overeenkomst vertoonen. Van een zeer hartelijke ontvangst in de drie grootste steden onzes lands, die Ko ning Gustaaf met zijn bezoek vereert, kan de Zweedsche monarch zich verzekerd houden. Er is in dezen Vorst ook persoonlijk zooveel dat ons toespreekt: zijn eenvoud, zijn constitutioneelen zin, zijn wijs staat kundig beleid in de ernstige crisis, waar voor de wereldoorlog ook Zweden plaatste en laatst niet minst in de liefde voor zijn land, die al zijn daden heheerscht. Historisch en dynastiek heeft Neder land banden aan Zweden. Koning Gustaaf is door wijlen zijn moeder een volle neef van onze Konin gin-Moeder, en de geschiedenis verhaalt ons hoe we, ja, ook wel in strijd met de wapenen tegen Zweden gewikkeld ge weest zijn, maar. niet minder hoe in de zelfde bloeiperiode van beide landen, Ne derlandsche kooplieden nauwe betrekkin gen met Stockholm onderhielden, tot eco nomisch profijt van beide partijen. Daar was en is nog geestelijke, politie ke en economische relatie, die tot inniger waardeering en wederzijdsch sympathie- betoon leiden kan. Daaraan heeft vooral onze tójd behoef te, nu het verdeel en heersch, iu hun ja gen naar macht en gewin, door groote en kleine mogendheden op vaak zoo stuiten de wijs wordt toegepast. En daarom verheugen we ons zoo in de komst van Zwedens Vorst op onze erve, die van heel andere intentiën ge tuigt, en roepen hem een oprecht ge meend welkom toe." STAPSMEUWS Tijdelijk weihouder. In verband met de ongesteldheid van den heer ,Bots, stellen B. en W. aan den Gemeenteraad voor in de eerstvolgende vergadering over te gaan tot de benoeming van een tijdelijk wethouder. Kerkidealisme en Levenspractijk. Dr. Haitjema begon gisteravond zijn laats ten voordracht met een bekentenis af te leggen. Hdj heeft n.l. steeds op Platonische wij ze van ideeën gesproken. En geloofsidea*- listen moeten afdalen tot de vlakten van het leven, waar ze soms pijnlijke ervarin- gen op doen. Plato raakte aan de waar heid met zijn ideeënleer. De band tus schen idee en werkelijkheid bij geloofs zaken is inniger, 't Is niet genoeg te zeg gen, te gelooven in de waarheid van de Kerkidee. Spr. noemt de verhouding tus schen idee en practijk een paradoxale, Pla.to teekent haar als een redelijke. Eerst wil Spr. nog eens een verdedi ging geven van zijn methode. Velen noe men het een ijdel pogen, de middenweg te kiezen, waarbij het gevaar van uitglijden te linker of te rechter zijde zoo groot is. En dan voert men aan bewijzen uit prac tijk en historie: Sehastiaan Franck', en Kardinaal New man. Voor Dr. H. zijn zij beiden een waarschuwend voorbeeld. Bij een onderwerp als bovenstaand wil Spr. vooral aandacht vragen voor de practijk van het leven. En dan komen vragen als deze naar voren: „Welke Kerk vorm verdient de voorkeur? Over welke kerk Heeft men het, als men een synthese zoekt van de onzichtbare en de zichtbare kerk? Do Hervormde Kerk en de kerken der Afscheiding en Doleantie staan op den bodem der belijdenis, zijn dus geroepen de Kerks-, Ambts- en sacramentsidee tot openbaring te brengen. Hoe zit dat dar?. Op tweeërlei wijze kan men zich te genover dergel. vragen stellen. Ten eer ste: De ideale Kerk stellen tegenover de kerken van do werkelijkheid. De ware kerk is dan identiek met do onzichtbare,. Spr. citeert de Sav. Lobman, als karakter van dit uiterste. De zichtbare kerk is dan 't onmisbaar eteigerwerk. Aan het insti-, tutair kekleven ontroofd men den adel brief van de kerkidee. Bij een ander uiterste helt het ideaal over naar de zichtbaarheid; van hen gaat uit eisck tot reformatie van het instit. kerk. leven. De tegenwoordige Ghr. Geref. Kerk wil vereeniging van alle Gerefor-* meerden in Nederland binnen haar mu ren: zij is de wettige openharing van het lichaam van Christus. Daartegenover leeren vele Confessioneele Hervormden dat er numeriek slechts één openbaring van het lichaam van Christus is: de Ned. Hervormde Kerk (beginsel-program der H. G. S.) De eerste groep antwoordt dus op de gestelde vraag, dat er niet een kerk is, die de voorkeur verdient, terwijl de andere volhoudt, dat er maar één is (de Ghr. Ge ref. of de Ned. Herv;) De zuivere Calvinist gaat niet in op de ze vraag. En wordt hij gedwongen te ant woorden, dan antwoordt hij met: „En en. Noch noch!" Voor de stoute bewe ring, dat er maar een kerk (numeriek) zou zijn, biedt de H. Schrift, en ook de N. G. B. geen bewijs. Die eenheid is catego risch. Een internationale Geref. Prot. wereld kerk dan? Deze idee is na de reformatie al spoedig losgelaten. Ook landgrenzen zijn willekeurig en wisselvallig. Nooit mag echter de spanning wijken uit het levend geloof ook in de eene, heilige, al- gemeene, Christel. Kerk. Maar brengt dit alles ons wel een stap verder? Welk ander resultaat bereikt men dan dit, dat we hangen aan het koord van de Paradox, zwevend hoven twee afgronden? 't Leven dwingt tot kie zen. Spr. vraagt, welke bedoeling voorzit hij een dergel. vraag. Is het om te discus sieeren? Dan kiest hij op dezen twee sprong 't pad der waarheid, dat recht naar boven gaat. Dat jiad is er, en hot uitzicht erop heeft Spr. geopend. Of is het een practiscke levensvraag: Waar moet ik me bij-voegen? Ook dan is aan een keus niet te ontkomen, maar men moet op den beganen grond blijven; niet de hoogte in. 't Paedagogisch ele ment noopt Spr. dan te zeggen: Kies die kerk, waar ge door geboorte en opvoeding de meeste band mee gevoelt, en zie dan door de schemering heen de ware Kerk idee te ontwaren. Of voegt u bij die groep wellce u 't meest sympathiek is In de ge noemde groepen is de verhouding tus schen idee en practijk paradoxaal. De ideeën moeten den mensch bezielen tot aanhoudende reformatie. In het „Hervormde Genootschap" is die tegenstelling al bijzonder scherp. Zie Slechts naar de enorm-groote afstand tus schen Kerk-idee en Kerkpractijk, ambts idee én ambtspractijk, sacraments-idee een sacraments-practijk. Dr. H. ziet hier een heerlijke roeping voor de ware idea listen in dat genootschap to blijven. Ze- ker! de organisatie van 1816 zet een dom per op alle idealisme. Maar de abnorma le positie der Herv. Kerk wettigt het uit treden niet. Dr. Haitjema betuigt in kernachtige be woordingen zijn aanhankelijkheid aan de „Groote Kerk", waarmee hij natuur lijk niet zeggen wil, dat zij de eenig wa re Kerk is. Het voornaamste euvel is vol gens hem de onnatuurlijke gedeeldheid. Tegenover elkaar staan de 16e eeuwsche Calvinistische ideeën en de 20-eeuwsche moderne practijk. De groote oorzaak van vervreemding is de onverstaanbare taal van het Kerkidealisme. De religieuze mensch van tegenwoordig is niet anti-kerkelijk, en hij zou aan de Geref. Prot. Kerk ook wel een plaats toe kennen, maar men begrijpt haar niet. De geheele houw der Galv. belijdenis vraagt' om herziening in de taal van dezen tijd, aanspassend bij te-genw. toestanden. Er moet wel een geweldige afstand zijn tusschen den modernen mensch en de Calv. ideeën, want zoo ergens, dan is hij geneigd op religieus terrein oude vormen te waardeeren. Dezen afstand te verklei nen wenscht Spr. Zijn werk blijft 'n indi vidueel stukwerk, zoolang het Geref. Kerk. leven niet meewerkt. Dat kan ook niet, zoolang de verdeeldheid blijft. God brenge uit deernis met den modernen mensch in liet Geref. Kerkel. leven de noodige reorganisatie en reformatie! Gereformeerde Bond. Voor de afdeeling Leiden van genoem den bond trad gisteravond op Ds. J. Se-: verijn uit Dordrecht. De spreker ging bij zijn rede uit van het tekstwoord in Johannes 15:1, en bepaalde de aandacht zijner hoorders achtereenvolgens bij: 1. De Ware Wijn stok. 2. De arbeid van den Hemolschcn Landman. 3. de vruchten van den .Wijn stok. Het is van groot belang, zegt spr., cTat we letten op het verhand waarin de Hee- re dit woord heeft gesproken, n.l. in ver band met de aanstaande scheiding van Zijn discipelen, voorzoover het vleesch betreft, doch nadat vooraf de groote strijd zou zijn gestreden, met de daaraan ver honden verzoekingen, waarbij ook Jezus het ondervond; dat het vleesch zwak is. Ook Hij heeft het doorleefd wat het zeggen wil om tegen het vleesch te strij den, evenals de zondaar dit ondervindt. Bij het lezen van deze geschiedenis worden wij ingevoerd in de leerschool, waarin Christus zijn discipelen brengt, en waarhij Hij hen onderricht omtrent den toekomst der Kerk in de volgende eeuwen, om ten slotte die Kerk aan den Vader op te dragen in het gebed. De Kerk, het lichaam van Christus, ge heiligd, verheerlijkt in Hem, en bekleed met de door Hem verworven gerechtig heid. Die Kerk is de geestelijke tempel, is het geslacht in welks hart de Heere wo ning maakt door Zijn Geest. In den loop der eeuwen, reeds van het paradijs af, heeft de H. Geest aan den opbouw van die Kerk gewerkt, om haar eenmaal in heerlijkheid te volmaken. Bij dit werk van den H. Geest, als ge volg van de uitverkiezende genade Gods moeten we rekening houden men den lijn der geslachten. God is een God der geslachten, hoewel we daarom nog niet kunnen of mogen nagaan wie uitverkoren zijn, want gena de in geen erfgoed. De eenheid van het lichaam van Chris tus wordt, ook be teekend in het teeken des Avondmaals; in het teeken van den wijnstok. Behalve den waren wijnstok is er nog een, dat is de eerste Adam. De tweede Adam echter is de Ware Wijnstok, die zich aldus stelt tot een wortel van Zijn gansche Kerk. De Hemelsche Landman wordt ons voorgesteld als snoeiende den wijnstok. Dat moet dus de oude wijnstok zijn. waarin nieuw leven is uitgestort door den komst van Christus in het vleesch. Er bestaat in dien wijnstok dus een in nerlijk verbond, waarop ook het Verbond ■wijst. Toch, zegt spr., mogen wij daar geen verbondsleer van gaan maken; de toepas sing daarvan is voor ons verborgen. Wij kunnen zelf nooit een zuivere Kerk maken, door de. vruchtbare ranken van de onvruchtbare te scheiden. Wat we hebben, dat is onze belijdenis aan de hand waarvan we kunnen nagaan hoe de Kerk moet zijn geïnstitueerd. Voor de uitwendige kerk hebben we ons te houden aan de belijdenis als de kern van de eenigheid des geloofs. Voor zoover ge met die belijdenis niet in strijd zijt, zegt spr., heb ik u als broe ders te ontvangen, dat is Calvinistisch. Maar dan moet ook de Kerk zich aan die lijnen houden. Wat we nu zien, is dat een Kerk die ge trouw aan haar belijdenis wenscht te zijn, verdrukt wordt door een onwettige macht, zooals de Ned. Herv. Kerk die over zich ziet gesteld. Er moet weer komen een kerkelijk ge meenschapsleven des geloofs, want de vruchtbare ranken staan niet los van el kander, maar in organisch verband, ge plant in den stam Jezus Christus. Men zegt wel eens: „och dat komt er minder op aan, als ik persoonlijk den Heere slechts kén." Dat is echter niet juist, zegt spr., het gaat er in de eerste plaats om of God tot Zijn eer komt. Het werk der Geestes is niet zoo indi vidueel als velen het ziich voorstellen. In de wedergeboorte is de mensch van de vergeving zijner zonder verzekerd; dat weet hij wel niet, maar dat is zoo. Maar daar mogen we niet blijven staan, want behalve die vergeving is meer noo dig, n.l. de vernieuwing des harten; het groeien in den wijnstok. En nu ervaren wij steeds het snoeien van den landman, die ons, de ranken, rei-; nigt. Dat is de strijd des geloofs. Dikwijls gaat het snoeien zóóver, dat we twijfelen of er nog wel leven is, hoe wel de pijn van het snoeien juist een toe ken van leven is. Zoolang de Hemelsche Landman aan ons arbeidt in het werk der heiligmaking in ons en door ons aan het kerkelijk le ven, is er hoop, want Hij laat niet varen do werken Zijner handen. De opkomst was tamelijk goed, - Gemeenteraadsverkiezing. De A. R. Kiesvereeniging „Nederland en Oranje" zal a.s. Donderdag vergade ren voor het stellen van candidaten voor den Gemeenteraad. De Bazar voor de Chr. Bewaarschool. Éénmaal, andermaal derde maal". Anders werd gisteravond niet gehoord. Met groote animo werd er geboden op de resteerendo voorwerpen en goede prijzen werden er als regel besteed. Doch het „eenmaal, andermaal, derde maal"- was ook van toepassing "op het verloop der Bazar. Met het einde van den derden dag behoorde de Bewaarschool-Bazar weer tot het verleden. Aan het slot van den avond werden de door Mevr. De Gijselaar-Viruly verzegel de enveloppen met den naam dor verlote pop en de verjaardag der andere pop, ge opend. De naam van de ééne pop bl ek „Margaretha" te zijn. Driemaal werd de- ze naam geraden. De geboortedatum van het andere „wicht" - 6 September - werd door niemand geraden, weswegen deze pop bij opbod werd verkocht en f4,75 op^ bracht. Over de financieele resultaten van den geheelen bazar valt uit den aard der zaak nog niets te zeggen. Wat wel vast staat is, dat het bezoek zéér druk was. Ruim twéé duizend toegangskaar- ten werden verkocht. Met een „tot weerziens" *erd de bazar door den voorzitter der vereeniging, den heer T. S. Goslinga, gesloten. Een knap advocaat. Onder dit opschrift lezen we in H e t Volk: Op 't laatste moment werd te Leiden bij de kandidaatstelling voor de Prov. Sta- j ten nog de lijst van den Vrijheidsbond ingediend door mr. van Krimpen. Hoe dat zoo kwam? Wel, deze heer j diende eerst een lijst in, waarop op do plaats der kandidaten, de namen der kandidaatstellers voorkwam en omge- keerd, op de plaats van de handte&kenin- j gen der kandidaatstellers waren de na-: men der kandidaten geplaatst. Natuurlijk moest hals over ,kop een. nieuwe lijst gemaakt worden, maar de 25 handteekeningen konden niet verkregen worden, waarom deze advokaat zijn lijst v indiende, alleen onderteekend met zijn i eigen naam. De burgemeester heeft nu 5> dagen gegeven ter verzameling der be-ï nooddgdo handteekeningen. ,.t Een knap advocaat! Door „De Middaghoogte" wordt op Dinsdag 13 Maart a.s. een openbare ver gadering gehouden in de Stadsgehoor zaal, waarin Dr. A. H. de Hartog van Amsterdam hoopt op te treden met het onderwerp: Godsdienst en Zieleleven. Gistermiddag Omstreeks 5. uur liad op de Haarlemmerstraat een droevig on- geval plaats. Een wielrijder, Jan Derogee genaamd, f reed ter hoogte van de Mon Père-kcrk, zich vasthoudenden aan een auto. Op het ls moment dat hij die wilde loslaten, kwam zijn voorwiel met het voertuig in aanra- -f king, waardoor hij kwam te vallen en door het achterwiel van den zwaren auto werd overreden. Deerlijk gekwetst is hij per auto van den Eersten Hulpdienst naar het Acad. Ziekenhuis, en vandaar naar het Diaconessenliuis overgebracht, waar hij is opgenomen. Zijn toestand i werd zeer ernstig geacht. Volgens ooggetuige treft den bestuur-* j der van den auto geen schuld. t Een vreemdeling, verklarend Cana- dees le zijn, en te heeten Parkington of f Parktington, schijnt er de laatste dagen i werk van te maken verschillende Engel- sche en Nederlandsche families alhier te bezoeken, voorgevende geld in te zamelen i om terug te kunnen keeren naar Canada of wel hier werk te zoeken. Men houdt hem voor eeu oplichter en j vreest, dat hij zal voortgaan met deze i practijken, ten einde in zijn onderhoud' te kunnen voorzien. Vermoedelijk is hij zonder middelen van bestaan.- Zijn signalement luidt als volgt: oud pl.m. 29 jaar, ongeveer 1.78 M. lang, flink postuur, donker haar, zonder baard of kuevel, donkere oogen, bruinachtige j gelaatskleur; gekleed in donkergrijze j overjas en lichten vilten hoed, draagt overhemd met zwarte moesjes en soort- I gelijke boord; spreekt Engelsch met Ame- rikaansch accent. Hij vertoonde zich achtereenvolgens te Rotterdam, Den Haag en Leiden. Nammis het Centraal bureau voor Maatscliai^tplijk Hulpbetoon (Bureau I van den Armenraad) gevestigd te Am- sterdam, waarschuwt de Commissaris j van Politie alhier tegen zekeren Postma, j die bezig is in liet geheele land kwitan-^ ties (o.a. per post) te innen voor zijn J zoogenaamde „Werkverschaffing en On- j der steuning aan Blinden en andere Hulp- J behoevenden, Celebesstraat 2 le Amster- 1 danm." Het is gebleken, dat hij de door hem verkregen gelden grootendeels ten eigen bate aanwendt. -Mej. E. M. Th. J. Fleerkamp alhier j is geslaagd voor het examen Nuttige 1 Handwerken. Bij K. B. is de heer D. A. D o y e r benoemd tot bewaarder van de hypothe-1 ken, het kadaster en de scheepsbewijzen to Arnhem. üijliSEMLftffllO De Zakelijke Bedrijfsbelasting. Vanwege het Verbond van Nederland-.^ sche Fahrikautenvereengingen wordt o.m. medegedeeld: Nadat do pogingen die het Verhond j van Nederlandsche Fabrikantenvcreeni- gingen in 1920 gedaan liad om de aan- "A vaarding der zakelijke bedrijfsbelasting

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1923 | | pagina 1