felffiëttÉCflWilt Tweede Blad Zatarcag 3 Februari S923 WIJSHEID. Maar tot den mpnsch heeft Hij gezegd: Zie, de vreoze dos Hoeren is. do wijsheid.... Joh, 23 28. De ruensch zoekt naar geluk. Dat is hem ingeschapen. Dat deed hij en dat blijft hij doen. Geluk is overeenkomst van toestand en behoefte een veel begeerde harmonie, waarnaar met alle kracht gestreefd wordt, met lust, met drift, met hartstocht. Hoo stormt om geluk te bomachtigen .een bonte menigte de hoogten op van rijkdom, aanzien, macht of kennis. Elk zoekt geluk in 't troffen van eenig doel, meer nabij of vèraf. Maar wie, die doel of ideaal bereikte ivertuigt hij ons er van, dat hij nu geluk kig is? Succes kan, zonder meer, do be hoefte des menschen niet dekken. Geld of aanzien, macht of kennis bovredigon bet hart nigt. En daar> waar geluk word ge zocht of verwacht, ontmoet men iets gunsch anders, en staat men dikwijls oog in oog met sombere désillusie. ijc jacht naar geluk brengt geen heil en doot niet vinden wat men zoekt, ten zij men vermoedt wat het hart slechts bevredigt en eenig begrip van waarach tig geluk heeft. Hij, die op eigen weg, zooals het hem gevalt, geluk zoekt, is een dwaas, die jicht wil en bij eiken tred al meer het donker ingaat. De mensch leert* geen waar geluk ken nen, als God hem die kennis niet mee deelt. Wanneer iets yan de wijsheid Gods in •t hart des menschen vaart, ziet hij, bij Hooger licht, wat werkelijk gelukkig snaait t. De kern yan wijsheid is weten. Maar wijsheid, in den rechten zin des ivoords, omdat een wetenschap van Hoo ger prde. Die wetenschap is resultaat van :L Onderwijs des Heeren. Hij geeft dat door Zjja Woord en Geest en doet 't den anensch diep yerstaan, wat wezenlijk geluk is. De mensch heeft behoefte aan vrede en rust. De zekerheid der genade Gods over hem, gèèft zijn hart dien vrede en ■die rust. Dus is genade de bron van ge luk, het onderpand dier harmonie, waar naar de wereld, hunkert, maar die zij niet ervaart Wie wys is weet, weet al, wat noodig is te weten, weet, wat men weten moet om vredig te leven en zalig te sterven: hij weet, hoe groot zijn zonde en ellende h'óé'hij daarvan verlost wordt en hoe hij voor zijn redding den Heere danken moet Wie door God onderwezen wordt en de eeuwige dingen leert kennen is niet terstond een wijze. Hij staat niet stil, maar vaart al voort en komt, door van inzicht tot inzicht te gaan en Licht over licht te ontvangen, tot een vaste en gron- kennis van aardsche en hemelsche diogen, van Goddelijke en monschelijke 7,aken; hij wordt al meer bekwaamd om Gode te behagen en in geloof en leven rich wèl (naar eisch) te schikken. De Heere gaf aan Salomo bij wijsheid een verstandig hart, om hem in staat te stellen het recht gebruik der wijsheid, aan die groote gave Gods reeds hoog relief te geven. En zien wij dat niet heer- 'ijk reeds in 's konings eerste recht spraak? En-treft ons ook bij Jozef niet de sa- ■iiengang, de éénheid van die twee, van Vijsheid en verstand, als hij den koning flpepa, Egypte'S Pharao (na eerst ver klaard te hebben, wat deze had ge- itrooiP.d) ten slotte nog dep raad geeft: too zie nu Pharao naar een verstandigen m wijzen man, en zette hem over het "and van Egypte? En was niet de zonnige glimlach, waar mee de Egyptische vorst het advies van wen Hebrecr aanhoorde, als een eere-sa- !aut aan de schoonheid van het duo,- dat fcijsheid en verstand in Jozefs ziele !fc»ng? Camphuys zegt in zijn „Maysclie Mor- •.enstondt": Ach, waren alle menschen wijs En deden daar bij wel! Hij zag dus in, dat, naar het Woord, de samengang van wijsheid en verstand noodzakelijkis. Nochtans ontbreekt" zij vaak, die wondere samengang. Of zien wij niet bij Eli, dat hij, hoewel de Heere hem met wijsheid had begiftigd, toch geen verstandig hart had. Daardoor v/as hij dus niet in staat tot recht gebruik dier wijsheid. En kan het daaruit niet verklaard, dat hij zijn beide zonon, die zich zoozeer misdroegen, niet zuur hoeft aangezien? Gampliuysen laat nog volgen, als hij zijn verzuchting geslaakt hoeft: De Aard' waar haar een Paradijs en zingt daarmee den hoogsten lof der éénheid van die twee, die beide gaven Gods, van wijsheid en verstand. De wijsheid van den Heere zélf is hoog en onwaardeerbaar en nergens dan hij God. Zij is verborgen voor den mensch, zoo dat hij de reden der oordoelen Gods niet kent en niet doorgrondt. Ook. ia hem Gods verstand, zijn wete%. schap te hoog, zoodat hij er niet bij kan. Bij God gaap wijsheid en verstand te zamen op een wijze, die boven onzen lof is en boven ons begrip. De donder van zijn mogendheid wordt door niet één ver staan. Maar toch wij zien iets als een glimp der wijsheid van den Heere, die yoor ons, stervelingen, als een omwolkte zon is. Er schiet nochtans oen straal van licht door dezedonkerheid, hij 't lezen van dat woord uif Jol) (een woord, dat zich herhaalt in 't Woord): De vreeze des Heeren is de wijsheid en van het kwade te wijken is het verstand. ELIM. Doe met mij naar Uw behagen, Dring mijn nachten en mijn dagen Tot een grondloos duister saam. Of spreid Gij mijn leven open, Lichtend van een durend hopen Op den blijde Jezus-naam. Want Gij wilt Uw kind'ren. leiden De één door dageliks verblijden, De énder door het donker voort Maar Gij blijft toch in hun midden, En Gij blijft toch voor hen bidden, En vertroost hen met Uw woord. Brood voor hongerende zielen, Kracht voor hen, die veelmaal* vielen, Gever voor de dervenden; Troost voor tot de dood bedroefden, Ondersteuner der beproefden, Leven voor dc stervenden f 't Aards geluk verliest zijn toover, *k Geef mijn leren aan U over. Neem het't is ran mij niet meer. 'k Ben Uw kind Gij zijt mijn Vader, Smart brengt mij alleen maar nader Tot de vreugd, die ik begeer. GERAERT VAN SUYLESTEIJN. KEWK Ol SCHOOL NED. HEEY. KERK. Beroepen. Te Zwammerdara (toez.): ï'li. j. 'H. Steenbeek te Le;dsc.:endar.i: te Me|'pc!: G. B. "Westenburg ie Beverwijk; te 7ebï W. J. van Lokhor r, te Renuekom to Oiid4* Tonge: 3. H. v. d. Wal te Papen- dïechi, Aa hg on o men. Naar Bergentheim (toez.): N. A. C. Slotemakor de Bruine, cand. te Utrecht. Bedankt. Voor Staphorst: J. Kievit te Lanteren; voor Montfoort: T. Lekker- 'kerker te Delft. GEREF. KERKEN. Twee Val. Te Middelburg: L. J. C. Kreijt Jr., te Dieren en T. L. Kroes te Workum. Beroepen. Te San werd: D. v. d. Heulen te Reitsum; lë Oudega: S. de Vries „te Ambt-VoHonhoven; te Purmerend: J. |l. Sillevis Smitt,' cand. 'te Amsterdam. Bedankt. Voor T wij zei: J. dc Koning te Vries (Dr.) OHE. GEREF. KERK. B e roepen. To BarendrochtJ. D. Barth te Werkendam. Classicale Zendingsactie. Op uitnoodiging van het Zendingsburoau te Oegstgcost zijn gisteren te Utrecht do afgevaardigdenvan classicaio zendings- comniissios en vereenigingen samengekomen om te sproken over den band tusschea in de le dematen, spier pijn, rheumatiscbe is^J':'»p zenuvspijtten, ischias, spit, stijve nek, rheu- matiek, verdw^ntjver- rassend snel indien. Gij U iaat wrijven met den beroemden p Sf\ I KLOOSTER BALSEM de ware uitkomst voor onderen van dagen. Geneest bovendien woeden, ntislag k winterhanden, t aambeien. Overal /C-SO, 1.60. 3.- EUcht oazchandteekenïngi L. I. AKKER. Rotterdam kerk en zending en over de wijze, waarop in de behoeften van den zend in gsa rbeid kan worden voorzien. Ds. B, J. 0. liijndors van Botterdam werd tot voorzitter aangewezen. Er bleken 18 classes vertegenwoordigd. In dc discussie zette Dr. Gunning in bicede lijnen het standpunt der zendings- lcidnrs uiteen. Hij constateert, dat de zen ding dc taak der kerk is. Hij wenscht kerkelijke organisatie, maar niet gede centraliseerd als die van de Geref. Ker ken. Als ideaal staat hem voor den geest de kerkelijke organisatie in Schotland. In welk tempo naderen wij dit dool? Hoo be reiken wij het? De gevaren en bezwaren moeten onder oogen worden gezien. Er zijn commissies, die op zoodanige wijze gaan optreden, dat aan het organisme der zending schade wordt toegebracht, en, eenheid van het werk zou kunnen worden verbroken als dit doorging. Hoe ontkomt men daaraan? De kerk moet over de bestaande corpo raties een dak bouwen en allen zendings- arbeid onder haar bescherming nemen. De classicale commissie moet op de hoogte zijn yan alles, wat er voor zending binnen haar ressort gedaan wordt. Spr. dringt sterk aan op.de benoeming van een commissie, die bij de kerkelijko organen voorstellen ter tafel zal hebben te brengen, die kunnen leiden tot een or- ganisehen band tusschen kerk en zending. Besloten werd een commissie te benoe men. Tot leden werden gekozen Ds. G. H. Wagenaar, Rotterdam; Mr. Dr. C. F. «Schoch, Amsterdam; Ds. P. J. Steinz, Goes; Ds. Jukema, Rïnsnnageest en Ds. P. Heimens Visser, Velp, benevens oen lid der directie. De commissie zal aan do clas sicale commissies een werkprogram voor- 1 eggen en over drie maanden een nieuwo vergadering beleggen. Gesproken wordt nog over het karakter van verschillend© classicale acties, maar men laat dit vraagstuk voorloopig rusten en wil zich aansluiten bij bepaalde toe standen. Hèimens Visser, Velp, beneven seen lid aan dc orde de vraag, of de classicale commissies haar bïjdrageh. in 1923 en 192-1 kunnen vermeerderen met 50 of 100 om beter in de behoeften van het werk 'te voorzien. Er werd een overzicht gegeven van do vermoedelijke financieele uitkomst van 1922. x\an dc kerkeraden zal dezer da gen oen circulaire worden gez 'rr waar in op don stand van zaken zal worden ge wezen. Besproken werd hoe men op dc beste wijze tot vermeerdering van inkomsten zal kunnen komen. Bezuirngingsnootfes. „De Schooi met den Bijbel" brengt o. m. de volgende bezuinigingsnootjes ter tafel: lo. Tot voorzitter der Commissie voor do examens Fraaie handwerken, dio in Amsterdam worden afgenomen, is be noemd de inspecteur uit Roermond, 't Kost toch niets! en adat gaat boven be zuiniging. In Amsterdam werden als deskundigen benoemd o.a. dames uit Rot terdam, Groningen en Breda. Indien de indruk van bezuiniging nog wat sterker gewenscht wordt, verdient het aanbeve ling, de leden nog wat verder uit elkaar te zoeken." 2o. In Hulst, oen plaatsje met 3800 in woners in Z.-Vlaanderen, zorgt men, uaAr in eoq ruzie tusschen Raadsmfnder- heid en -meerderheid publiek wordt, J i zeer bijzondere maté" voor de wetenschap pelijke vorming der inwoners. Daar be staand n.I.: een middelbare handels school, een ambachtsschool, drie scholen voor meer uitgebreid lager onderwijs, een huishoudschool, een lagere school, een avoncl-vakteekenscliool en een bewaar school. „Of wc ook knap worden", schrijft het blad hierboven en voegt er als on derschrift bij: „Alleen het Hooger Onderwijs ont breekt nog, maar wat niet is kan ko men." 3o. 1 school per 400 menschen. Te St. Nicolaasga zal een school voor Christe lijk Nationaal onderwijs geopend wor den. Dit is de vierde school in dit dorp, met ruim 1600 zielen. Met den bouw is al aangevangen. Er zal dan zijn: 1 Open bare, 1 R.-K., 1 Gereformeerde en 1 Christelijk Nationale school. Evangelisatie onder de binnenschippers. Er zijn Evangteili-satae-zangkoren, -draai orgels, -auto's enz., maar voor de geeste lijke verzorging van de duizenden bin nenschipper» in on» land wordt nog zeer weinig gedaan. Dikwijl» kunnen ze niet ter kerrk gaan en hun geestelijke belangen lijden vaiaik de grootste sbhado. De Am- stard-amsehe Herv. predikanten Ds. Klap, Ds. Post en Ds. van Limbungh hebben nu, met den heer Kamp aldaar, oen plan bedacht voor het in de waart bréngen van oen Evangelie- cn verbandsohdp. Het doel ie «dus Evangelisatiewerk en bij voor komende ongelukken verband loggen, transpor toeren van den getroffene naar den wal, caeken en krenken bezoeken en b ijsbaan De motorboot is reeds klaar, 't Is een salonjaoht van do vdgealo afmetingen lengte 12 M., breed over alles 2J35 M., diepgang 90 ©M., met 16—20 P.K 2 eyl. Daimler Benzine motor, terwijl een nieu we resorvc-motor an gereedheid ligt, om bij eventuoeie groote a-e para tie aan motor ter vervanging -te plaatsen, en adzoo stag natie te voorkomen. De boot herat: salon met vier slaap plaatsen (3 voor <de bemanning en oen rustbed), keuken, "VV. C. en kasten, en biedt zoo noodig plaat» voor 25 6. 30 per sonen. De bemanning bestaat uit drie per sonen, evangelist, ver-bondmeefiber en schipper. Bij de bcot is een voHedage ver- bandÜat, voor eerste hulp, een rustbed en een draagbaar. Er zijn reddings boeien aan boord mot lijnen. De Erangelieboot heeft een kleine Chrisftdijk© bilbliotbook aan boord, ver schillende blad-en en tractates, en ver strekt tegen kosieoden prijs oHe schrijf behoeften aan de sey.ppcrs. De bemanning heeft, ten taai alle» te •doen wei het verband tusschen Evan gelieboot c-n schippers kan bevorderen, zij zal hen kleine diensten, bewijzen, als bet mod en omen van telegraaranen en brieven erwz. De E-\oü.aetóelx>«^t hoeft een zeer ruim tKrbeidsveJd en kan het geheeü© jaar voiren, uif gexondend bij vorst of zeer ale-eh-t weer. De da-gelijikscihe ariseid bestaat hierin, door E-lièlicigieudp sahippers en langzaam voorttrekkende slepen t© bezoekeny loo- tinir te "verspraideii, zich op de hoogte te stellen cf or zieken of behoeftigen aan boord zijn. in één woord alles to doen wat verblijding cn «tdchting daar aan boord kan brengen. Schippers worden tevens opgewekt lid te worden van deze vereeniging, togen oen Meinc contributie van ƒ1.50 per jaar, zo kobben hierdoor 't roebt to allen tijde bij hot aanwezig zijn der boot, of bij bet pcssceron deze aan te roepen, dioor voor uit bekend gemaakte signalen, welke in schippersbladen; schipperabeurzen on bij scheepsbevrachters zullen bekend go- maakt worden. Op do algemocue anisorpiantsen oven- als op grooto rivieren, waar zij gezamen lijk voor anker li ggen, kunnen de schip- pc»» met hun gezinnen worden toegespro ken, vooral wanneer dat bekend is ge maakt an die scluppecraMaden op welke Zondaig de Evaaigelaehoot hier of daar verschijnt. Het kerkhomlen kan met. toestemming van een sohippor in een le«eg sohip ge schieden. de motorboot zorgt dan voor klapstoeltjes en voor een kofferorged. Do boot vaart eenmaal de ankerplaats rond en 7,egt. aan dé schippers op welk schip kerk gehouden zal worden, detze kunnen dan mot bun vliegers naar bedoeld schip komen. De Evangelieboot kan in den uitge- breédsten zin een heerlijken arbeid ver richten. Moge Gods zegen haar vergezel len. Uit hef Sociale Leven Hoe kan dat? De Iloomseh-Kalholieke V zegt de 8 t a n d a a r d, heeft een g- >uea- lijk congres gehouden inzake de maatrege len tot. de zorg voor de werkloozcn niet de Revolutionaire Vakbeweging. Voorzitter was een Syndicalist, dio zeer dicht staat bij het Communisme: de Sociaal-Democra ten haddon cr het hoogste woord en van' Roomsche zijde werd de noodzaak lot sa menwerking bepleit.. Samenwerking met hon, die veel meer denken aan de onder mijning, dan aan de redding van ons maat schappelijk leven. Wij begrijpen zulks niet. Wij zien nieè in, wat er door zulk een congres gewonneS kan worden. Men werkt er de verwarring me© in de hand. Zou men nu in den kring van de Roomscb Katholieke Vakbeweging werkelijk meonen dat er van de Socialisten meer te wacliteh is in den strijd togen de sociale euvelon oc rampen, dan van onze Christelijke Re geering? Het verblijdt ons dan ook zeer, dat he« Christelijk Nationaal Vakverbond elke sa menwerking met de Revolutionairen wei gerde en ook geen gezamenlijk congres wilde houden. Dat is het eenig juiste stand punt. Arbeidswet en kantoorpersoneel. De Algem. Nedcrl. Bond van Handels en Kantoorbedienden heeft in een adre* aan den minister van arbeid, handel en nijverheid gepleit voor invoering van de Arbeidswet voor de volwassen kantoerbe dienden. Hij meent, dat de in< voering daarvan niet alleen een belang» rijke verbetering voor de kantoorbedien den zal zijn, doch dat daardoor ook dr buitengewoon groote werkloosheid onder de kantoorh'vl -o| wi-nin-i-i-oyi pensioenpremie Verschillende bonden van politieperso neel in Nederland hebben zich tot Ged. Staten der provincie Noord-Holland ge wend met een adres, waarin aan dc hand van tal van overwegingen aan Ged. Sta» ten wordt verzocht aan het besluit den Raad der Gemeente Amsterdam, waarbij de aftrek van 3H pensioen» premie voor de ambtenaren in dienst dier gemeente wordt geregeld, hunne goed» keuring te onthouden. Uit het bouwbedrijf. De bondsraad van den Ned. Chr. Bouw- arbeidgrsbond nam te Utrecht een beslis sing inzake de patroons voorstellen voor hot landelijk collectief contract voor do bouwbedrijven cn voor het schildersbedrijf. De genomen beslissing werd geheim gehou den daar met d© ander© arbeidersorgani saties was afgesproken om de beslissing niet afzonderlijk aan do werkgevers be kend te maken, alvorens de arbeidersorga nisaties met elkander overleg hadden ge pleegd. HET ANALFABETISME IN RUSLAND. Een verklaring van Lenin. De ,',MosL Prawda" van 4 Januari geeft een artikel van Benin, d.d. 2 Janu ari over het analfabeUiiame in Rusland. „Terwijl wij praten over proletarische beschaving en over haar verhouding tot de burgerlijke beschaving", schrijft Le nin, „tonnen ons do feiten, dat het zelfa met die burgerL beschaving bij ons slocht gesteld is. Hoeveel moet er nog gewerkt worden om tot het peil van een beschaaf den staat te komen. Er gebeurt wel veel, maar de hoofdzaak wordt vergeten, n.1., „om uit de hall-Aziatische onbeschaafd heid te komen", d.w.z. do opheffing van alle onderwijsinrichlingen voor het ge noegen dor voornamen, Ier wille van hot eenïge wat het volk noodig heeft, n.L, goede onderwijzers. Lenin eischt, dat de volksonderwijzer in communistischo landen hooger moet staan dan in burgerlijke. Hij had, ware hij niet ziek geweest, óp het laatste Ra- dencongTes willen voorstellen, dat elke groep van de communistische partij, aln ..leider der opvoeding" de zorg voor eon dorp zou dragen. Lonin wil dit niet om „dén dorpen het commun. in te stampen" want daarvoor is het dorp nog niot rijp en dit zou alleen kwaad doen, maar om de ontwikkeling op hooger peil te bren gen en vriendschap te bevorderen tna» schen arbeiders en boeren. FËUIL.LETON Van hooger Orde. Naar het Engelsch. 50) „Nu, Phineas, welke boeken verlang ie nog meer? zult ge een wandeling doen foor 't eten?" Maar 't volgend oogonblik zag ik hem ■rugkomen met een ongelukken jongen van mevrouw Tod, die uit een wonde aan 't hoofd bloedde en uit alle macht «breeuwde, hij had een ongeluk met den «ol gehad. ..Wees maar niet bang, mevrouw Tod; is niet erg, Jack, jongen, wees een man: schreeuw niet zoo, maak je moeder fJot ongerust." Maar zoodra de goede •rouw bemerkte, dat er geen gevaar waa, Kerel ze erg boos op Jack, wegens zijn nnl)P2omionheid en dat hij zooveel last veroorzaakte aan „mijnheer." Hij heeft altijd wat, mijnheer die longen. Drie maanden geleden, op den oag loon mijnheer March kwam, speelde ll'j niet 't koetspaard, dat hem een slag Ml. zoodat hij den arm Jiralc. Maar hij toeft,om niets." >,Keb wat geduld," antwoordde John, terwijl hij den deugniet in de keuken «roog 't middelste vertrek van'H h«?s tm ondertusschon hielp de wond to pleis teren. „Komaan, vergeef 't den jongen maar, hij zal daarna beter oppassen, nog beter als wanneer u liem bestraft." „Zpudt u werkelijk Öenken, mijnheer Halifax?" „Ik bon er zeker van. Niets maakt iemand zoo goed als vergeven to wordon, als men ondeugend geweest is; is *t hiet zoo, Jack?" „Ge spreekt not als mijn man op Zon dag. Tod is een Schot, mijnheer Halifax, en de Schotten zijn goede menschen, die veel in den Bijbel lezen en daar staat heel wat in den Bijbel over 't vergeven, is 't niet, mijnheer?" „Zeker," antwoordde John met een glimlach. „Nu Jack deze keer ga je vrij uit, maar maak 't je moeder niet weer lastig, met ezels of dergelijke." „Neen, mijnheer dank u, mijnheer," snikte Jack. ..Gij zijt een goede mijnheer mijnheer March niet die zei, dat ik 't verdiende om onder zijn paarden te raken." „Houd je mond," zei Jack's moeder scherp, want de klink van de andere deur werd juist opgetild en een dame kwam naar buiten. „Mevrouw Tod, mijn vader zegt Maar toen ze vreemden zag hield ze op. Bij *t geluid van liaar stem een aangename stem, hoewel wat vlug on be slist keken John on ik onwillekeurig om. We voelden ons wat verlogen of wo zouden blijven of heengaan. Maar zij hielp ons uit de onzekerheid. „Mevrouw Tod, mijn vader zou zijn soep om elf uur, willen hebben. Wilt u daarom denken?" „Zeker, juffrouw March." Daarop sloot juffrouw March do deur en was verdwenen. Zij droeg een grijs zijden japon. Ik zag naar John, maar hij zag me niet, hij ^ield z'n oogen op de gesloten deur gevestigd, waar do plotse ling opgekomen schilderij achter ver dwenen was. Die schilderij staat mij nu nog levendig voor den geest: Een meisje, rijp, maar niet vroeg rijp, slank, mot donkere oogen on donker haar. Zij was geheel vrouw; nauwelijks mooi. maar er was een atmosfeer van frischlieid, gezondheid en jeugd om haar, behaaglijk als een lentekoelte. Zij droeg de bekende grijszijden ja pon, zonder strikken of linten, zeer een voudig, rrfaar toch aardig. „Dat is juffrouw March," zei onze hos pita. toen ze verdwenen was. „Zoo," zei John, z'n oogen afwendend van de gesloten deur. „Zij is erg flink voor haar zeventien jaren. Aardiger en prettiger dan haar va der, die altijd ziek is en knorrig. Arme mijnheer! hij kan er misschien niets aan doen. Maar 't is erg hard voor de dochter, is 't niet, mijnheer?" „Erg," zei John, lakoniek. Toch bleef hij bij de keukentafel staan wachten, tot 't laatste verband was ge legd om Jack's voorhoofd en zelfs nog enkele minuten nadat zijn bescherme ling weer naar gewoonte waS gaan spe len. Ik merkte 't eerst op, dat we niet lan ger in mevrouw Tod's keuken moesten blijven. „Neen zeker niet! kom, Phineas; ik hoop, mevrouw Tod, dat onze tegenwoor digheid de jonge dame niet zal hebben gehinderd?" „O, mijnheer, haar hindert niets. Er be staat geen vriendelijker vrouw dan zij. Zij komt dikwijls in de keuken juist als u deed, boeren, cn ik zal altijd blij zijn u weer te zien," voegde zij er buigend aan toe „als mijnheer March slaapt, komt ze wel een half uur beneden om met mij en Tod te praten en met 't kind te spelen." Het kind, misschien omdat 't genoemd werd, ging hierop zoo'n" keel opzetten, uit de wieg, welke in de hoek stond, dat wij ons heiden haasten om weg te ko men. „Dus, John, je grijze japon is tenslotte ontdekt ze is jong, zeker, maar niet heelemaal „een schoonheid." „Ik hel» nooit gezegd, dat ze dat was." „Maar een aardige verschijning, harte» lijk, vroolijk, sterk." „Steek niét den draak met haar. Zij zal 't hard hebben bij haar ouden vader." „Maar apropos, trof niet de naam van den vader je? March stel je voor, dat 't dezelfde March bleek te zijn, dien jo vijf jaar geleden, uit de Severn hebt ge trokken. Wat een romantische samen» loop van omstandigheden zou dat zijnl" „Onzin," zei John vlug, vlugger dan hij gewoonlijk tot mij sprak, daarna groette hij me: „Pas op je zelf, oude jongen, 't Zal avond worden voor ik terug kom." Ik zag hem na, *t was een prachtig *ui» ter toen hij weg was, zag ik naar 't venster van mijnheer March en bomerkte een hand, welke de jalcaisie neertrok, 't Deed me genoegen te denken, dat juf frouw Match hem wellicht even als ik, liad nagekeken. Ik bracht den gelicelèn, langen dag alleen in mijn kamer door; hoewel me» vrouw Tod nu en dan door binnen te komen de eenzaamheid verbrak. Zj j be» handelde mij steeds moederlijk, niet half zoo eerbiedig als ze John behandelde. Het was negen uur voor ik hoefgetrnp» pel op den weg hoorde ik li«*p ver» lieugd naar buiten. (Wor.lt v i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1923 | | pagina 5