Dagblad voor Leiden en Omstreken AB0NNEMENTSPR1 S IN LEIDEN EN BUITEN LEIDEN WAAR AGENTEN GEVESTIGD ZIJN PER KWARTAAL 12.50 PER WEEK 10.19 FRANCO PER POST PER KWARTAAL 12.90 3de JAARGANG. - DONDERDAG 11 JANUARI Bureau: Hooigracht 35 - Leiden - Tol. Int. 1278 1923 - No. 84| Postrekening 58936 ADVERT ENTiE-PRIJS DES ZATERDAGS 10.30 PER GEWONE KEGEL 10.221 KLEINE ADVERTENTIES van hoogstens 30 woorden 60 cent; Zaterdags 75 rent bij vooruitbetaling. INGEZONDEN RF.CLAMFS r "P V Slecht begrepen liberalisme. Op een allerzonderl i n gete door en door on-liberale wijze is door de vroegere liberale heerschers met de "benoemingen omgesprongen. Alleen wie vrijzinnig was kwam voor benoeming in aanmerking. Het gevaar voor de grootere partijen, zoo schreven wij de vorige week is, dat zich allerlei elementen bij haar aansluiten alleen om wat te worden. Tot voor kort bestond dit gevaar voor de reohtsche partijen niet. Wie voor het burgemeesterschap of wat ilan ook solliciteerde, en zibh bij de A. R. partij aansloot, kon gerust alle hoop la- ten varen. Zoo eterE was dit, dat' in 1901 toen r 3e rechterzijde in het land ver in den meer derheid was, b.v. in Zuid-Holland van de pl.m. 180 burgemeesters, 6lechts elf tot de A» IU- partij behoorden, slechts drie ge meenten een Chr. Historisch burgemeester lii.v.uon^en eveneens drie een R. Katholiek, i'-rifieland waren onder de 43 bur- «u&rs sleohts 4 Anti-revolutionairen 'V •- ^r« Historiedhen. Noord-Holland waren van de 144 l: 1 meesters niet minder dan 136 libe- t.' r. T i Groningen en Drenthe waren alle eraesfcersplaatsen op twee na, door lil Talen bezet. Dat was in 1901. Rn de verhouding zou nog ongunstiger zijn geweest, had niet Minister Mackay een dertigtal rechtsche burgemeesters in het'ambt gesteld. Bij het Schooltoezicht was het nave nant. Wie niet liberaal was, kwam eenvoudig niet in aanmerking. Nu hadden de vrijzinnigen een veront schuldiging. Van partijdigheid, zoo heette het 6teeds, was hier geen sprake. Men zocht bij benoemingen naar de be- kwaa'msten en de gesohiksten en het was niet do 6chuld van de vrijzinnige regeer ders dat de bekwamen en gesdhikten al leen in het liberale kamp werden gevon den. - Natuurlijk was dit een praatje voor^ de vaak en we hebben met genoegen gezien, dat dit thans door den heer' Roodhuyzen in Het Vaderland royaal wordt er kend. Wel verre dus. zoo lezen we daar, dat het werk van Dr. Kuyper en Schaopman het stichten van een Mons terverbond geweest zou zijn, was het niet anders dan het logisch gevolg van slecht begrepen liberalisme, dat zichzelf tot denkend deel der natie promoveerde en met de wenschen van de andersden kenden geen rekening hield. Daarenbo ven was het niet alleen de Schoolkwes tie, dje samenbond, al was daarin de achteruitzetting het grootst; vooral de Calvinist telde 25 jaar geleden niet mee, toen wij den tijd hadden, dat een commissaris van de Koningin in een der provincies aan den Calvinistischen sol licitant naar het burgemeestersambt toevoegde, dat hij geen anti-revolutio naire burgemeesters in zijn provincie kon gebruiken Ep al hadden de Katho lieken, vooral de aristocraten onder hen. minder te klagen, een man als Aalberse werd dan toch maar, als ons gohcu gen ons geen parten speelt, om ziin Katholicisme uit de rechterlijke macht geweerd." Deze erkenning eert Het Vader land. Maar or blijkt tevens uit, hoe tot voor kort, niet alleen ep onderwijsgebied in Nederland met vrijheid en recht werd om gewrongen. Terecht wordt er in hot. bovenaange haald artikel op gewezen, dat we hier te doen hadden met ..een logisch gevolg van slecht, begrepen liberalisme, dat zichzelf tot denkend deel der natio promoveerde en met de wenschen van de andersdenken den geen rekening hield." Het is een groot volksbelang dat aan dezen wantoestand een einde is gem. en liet denkend deel der natie in e gelegen- hei is gesteld over zijn weinig liberaal optreden na te denken. STADSNIEUWS. Week der gebeden. Een groote schare was gisterenavond weer in de Oosterkerk bijeen. Geen plaatsje ook in de paden bleef on bezet. Als voorganger trad op Ds. de M e y e r alhier, die ter opening liet zingen.iPs. 33: 11 en 12, en daarna voorlas Efeze 2:13 22 en in gebed voorging. 't Programma, aldus spreker, drukt het voorzichtig uit als hot vraagt dank zegging voor de welvaart en rust, dio wij in ons vaderland nog genieten. Welvaart en rust ontleenen hieraan hun waarde dat bij beide het bij-denk beeld is onaf gebrokenheid. We zouden ondankbaar zijn. als we voor deze zegeningen niet dankten. In ver gelijking niet andere volken hebben we op dit gebied groote voorrechten. We hebben allo reden God" daarvoor le danken on net is verblijdend, dat zoovelen hier zijn om dat Ie doen. Een fout is, dat we onze dankbaarheid zoo weinig t o o n e n, dat we er zoo wei nig van genieten en laten genie ten. Wii moeten God niet danken met een effen, strak, of lang gezicht; neen, ons oog moet tintelen en uit alles moet blijken onze waarachtige blijdschap. We loopen zoo graag met de klagers op de straten, inplaats van de dingen te zien in het luisterrijke licht van de eeuwig heid. Daarom moet het onze bede zijn: Heerc, leer ons danken! Danken, ook voor alles wat gedaan wordt om te komen tot bete re toestanden en verhoudingen. Yan algeheel herstel zal in Europa wel geen sprake zijn. Wat voorbij is keert niet terug. Maar die gelooven, weten dat God re geert en wij knielen voor God met do bede of Hij de pogingen wil zegenen en dat he'; herstel mag komen in Gods zin. Do tijden zijn moeilijk, maar wij be hoeven zo niet te verzwaren door geen acht te geven op de sterren, din God laat schitteren aan den nachtelijken hemel. Dankensstof geeft ook het verlangen naar vrede, dat een eerste vereischte is voor welvart en rust. Voor het algemeen zich openbarend vre- desverlangen hebben we dankbaar te zijn. Vrede op aarde. Dit lied. dat klonk boven het Brood huis (Bethlehem) is thans de brood- vraag, die tevens weer is de oorzaak van eiken strijd. Daarom hebben wij ons te verootmoedi gen over het gebrek aan meevoelen en m e e 1 e v e n in de zorgen en het lijden van andero volken; over persoonlijke en nationale zelfzucht, de verbitte ring en het wantrouwen tusschen volken; over de onchristelijke politiek van christelijke staatslieden, en de gerin ge saambindeende kracht, die van de in ternationale christenheid zelve uitgaat. Ja. wij kunnen wel allerlei redenen ter verontschuldiging aanvoeren, maar dat verandert niets aan he tfeit, dat maar te vaak do ware liefde ontbreekt, nationaal en internationaal. Daarom moeten wij bidden om meer vorantwo ordelijk'heidsgevool bij de regeeringen die zulk een moeilijke taak hebben te vervullen; om bereidvaar digheid tot vergeven en vergeten. Dat gaat vaak zoo zwaar. Vergeving vragen, ja, dat willen we nog wel, maar vergeving s ch e n k e n, dal. kunnen zoo weinig menschen. Daarom is het onzen plicht daarvoor te bidden, evenals om verlossing van den geest van naijver, om algemeene ver broedering der mensc-hheid en om de komst van Christus' vrederijk. Christus, de Vredevorst heeft gesticht een vrederijk, dat overal is waar een kind der gerechtigheid de wede .en woug- de in den Heiligen Geest openbaart. Waar zulk oen Vredestichter woont, daar is het vrederijk. Vrede door Christus, vredo van God, vrede met den naaste, vrede tegenover het lot, vredo voor de toekomst. Wij moeten bidden om de loomst van het vrederijk van Christus. En wie er om bidt, gelooft er in. En wie er in gelooft, dio hoopt bet te aanschouwen. En wie het hoopt te aanschouwen werkt er aan mede. Nadat Ds. de M. in gebed en ankzegging was voorgegaan, werd tenslotte gezon gen: O Vredevorst! Gij kunt gebieden. Den weed' op aard' en in mijn ziel! - Voor hedenavond is aan de orde: Uitwendige Zending. Dankzegging: voor den geloofs moed der onderscheidene zendingscorpora ties onder overstelpende lasten en moei lijkheden van het werk; voor de steeds sterker wordende behoef te aan nauwere aansluiting en samenwer king in.de groote worsteling voor den steim en de mederwerking der regeeringen; voor den zegen, dien God geeft op den arbeid, en het getuigenis des Geestes in tallooze heidensche harten; Gebed: om een klaar inzicht in den weg. waarin God den hedendaagsohen zen- dingsarbeid met zijn zware zorgen leiden wil; era verlossing uit den geldelijken druk en opening van deuren en harten aller eerst in eigen omgeving; om voortgang van den arbeid in de verte, inzonderheid om opening der mo- hammcdaansche wereld voor den invloed van het evangelie van Christus; om meerdere eenheid onder de christe lijke zending. „Hegel en dc Godsdienst". Voor „De Middaghoogte" heeft do be kende rechts- en godsdionetfilosoof D r. Georg Lasson uit Berlijn, in „Ami- citia" een lezing over bovengenoemd on derworp gehouden. Het vriendelijke zaaltje was gevuld met een uitgelezen publiek waaronder we op merkten do voorzit ter-sticht or van „De Middaghoogte Dr. A. H. de Har tog. Na een korte inleiding door Ds. Boiö- sevain ving Dr. Lasson aan, met erop te wijzen dat het Hegelseho systeem de reli- I gie niet vervangt, maar dat jnist de gods dienst in Hegei's leer culmineert. Hegel heeft, vanaf zijn vroego jonkheid het providentieele steeds in zijn denken doen praedomineeren, en heeft de Gods dienst als het het leidende principe in heel het wereldgebeuren erkend. Waarom hij dit erkende? Omdat de menschheid als zoodanig noch in Philosophie, noch in Wetenschap haar rustpunt kan vinden, doch de bran- dendo ziclevragen slechts kan beantwoor den door-contact met; het-eeuwige. Dit contact is het individueel Geloof. Het Geloof dat dat de diepste vragen van den intellectueel en het eenvoudige zoeken van een vrouw uit het volle bevre digt. Het, Geloof is door de Reformatie in her nieuwden luister op den voorgrond ge steld. Do Reformatie heeft op allerlei gebied oen totale „umschwang" gebracht die zich o.a. uitte in de Hollandscho subjcctivis- tisch-perspoctivische schilderkunst. Het Romeinische Imperium had het Christelijke vrijheidsbeginsel geabsor beerd in haar eenheidsdrang. Hot ging op en kwam ook om in posiliviteit. De vrijheid van den enkelen ziel ging onder, en de kerk werd een politiek-staatkundig instituut. In het Heilige Roomsche Rijk is ge tracht de eenheid te belichamen op staat kundig terrein, terwijl do Ban deze nei ging uitsprak in het geestelijke. De Scho lastiek was ook een uitvloeisel van dit groote principe. Eén ding werd over 't hoofd gezien. Men rekende niet meer met het histo risch geworden e. Dat kón zoo niet blijven. De reactie trad in. De staten vorming deed het Imperium verschrompelen tot den Kerkelijken Staat en meer en meer werd de kerk op geeste lijk terrein teruggedrongen. Dan viert het subjectivisme hoogtij en haar uitingen vinden zich terug in Mystiek, Humanisme. Renaissance. Doch dit nieuwe bleef van builen gege ven; het nam den tweespalt der ziel niet weg. Luther zag in dat de.vrijheid lag in de vernieuwing van den mensch, die het ge loof in den levenden Gód zelf omvat. Later komt de verstandsbewustzijns- poriodo die haar kern in den mensch zelf zoekt en d a n de natuurwetenschapsgods dienst (bittere ironie) die den mensch ver slaaft tot machine. Als ook daarin de tweespalt der ziel niet bedwongen wordt komt de mensch tot de walgelijke nuttig- heidsleer. Poëzie en Religie worden naar de maat staf van nuttigheid berekend. Men vraagt: Hoe nuttig is het voor den mensch als hij aan God denkt?" Dit onbeschrijfelijk waterachtige ver doezelt de vrijheid. Al wat haar middelpunt zoekt in den mensch zelf vernietingt de vrijheid. „Dit is do V r ij h e i d, waarmee Christus vrijgemaakt hoe ft." Dit was het thema waarop Dr. Lasson telkenmale terug kwam. Het is ons helaas onmogelijk de door den begaafden spreker keurig uiteengezet te Hegclsche Philosophie verder te om schrijven. Wij gelodven een uitgesproken wensch te uiten dat Dr. Lasson deze voor onzen tijd zoo hoogst, belangwekkende Tede in druk laat verschijnen. Tegen den laster, als zou Hegel's Philo sophie den godsdienst vervangen, deed de spreker klaar en duidelijk uitkomen dat die Philosophic juist in de religie haar bron en middelpunt vindt. Voor Hegel is de Religie de objectieve den menschen be- heerschendo macht die haar bloem en vrucht vindt in de religieusiteit. Het Godsbewustzijn is geen wetenschap geen dogma, maar een weten dat rijpt in de Godsvoorstelling en haar einde vindt in den Kultus van het „met God wandelen". De 19e en 20e eeuwsche wetenschap heeft van God een spook gemaakt dat ver buiten ons bewustzijn leeft. Om daar tegen te getuigen heeft Hegel gesproken en sprak ook Dr. Lasson en ook om uit to spreken datop welk ge bied Duitschland ook moge worden terug gedrongen dit niet kan geschieden met de „Deutscho Geistesgedanke". De voorzitter van „De Middag hoogte" dankte in hartelijke bewoordin gen voor de lange reis in de geestesge schiedenis waarin spr. zijn hoorders had meegevoerd en voor zijn teekening van Hegel zooals hij was: niet buiten God maar i n God. Hierna werd de welgeslaagde vergade ring gesloten. Begrafenis Prof. Dr. v. d. Sando Bakhuyzen Op de Begraafplaats buiten de Groene- steog had hedenmorgen de begrafenis plaats van wijlen Dr. H. C. v. d. S-ande Bakhuyzen, in leven oud-boogie er a ar in de sterrenkunde aan de Leddsche Univer siteit en oud-directeur van de Sterren wacht. dezer dagen in den ouderdom van ruim 84 jaren overleden. Op de begraafplaats had zich een tal rijke menigte verzameld, die met grooten eerbied do teraardebestelling volgde. Onder do aanwezigen merkten we op vertegenwoordigers van het Laborato-rium en van den Senaat, alsmede vele hoog leer aren, ook van elders, oud-heoglceraren, het collegium van het Leidsche Studenten corps, het collegium van den bond van Leidsche Studenten terwijl ook dat van de Leidsche Damesstudenten aanwezig was, verder een groote schaar belangstel lenden van allerlei maatschappelijke rang en stand. Als cenig spreker trad op Prof. Dr. H. A. Lcrentz dieden ontslapene herdacht als vriend en oud-oollega. Spr. herinnerde aan wat de overledene deed voor Wetenschap, i-oor Universiteit en voor het Vaderland. Do oudste zoon van den overledene, de heer v. d. Sande Bakhuyzen, Bilthoven, dankte allen, in bijzonder den spreker voor de laatste eer, den hem zoo dier baren overledene bewezen. Nadat een mand bloemen in het. graf was gestrooid eindigde de treurige plech tigheid. Loondienst Thuisbrcistcrs. Bij arrest van den Gentralen Raad van Beroep d.d. 4 Januari 1923, is een geschil tusschen den raad van Arbeid en een al hier gevestigde Sajetfabrikant beslist, dat Moj. S. F., geb. D., haar arbeid als thuisbreister voor bedoelden fabrikant niet heeft verricht, in loondienst en de werkgever dientengevolge niet verplicht is tot. premiebetaling ingevolge de Invali diteitswet. Het vonnis van den Raad van Beroep en de beslissing van den Raacl yan Arbeid welke colleges wel loondienst en dus ver zekeringsplicht hadden aangenomen, wer den beide vernietigd. Hiermede is deze zaak wel definitief be slist maar of de Centrale Raad nu alle Ithuisbreisters. dus ook dezulke, die go- houden zijn thuis op machines van den werkgever geregeld arbeid te verrichten, niet verzekeringsplichtïg zal verklaren staat nog "te bezien.- Een aantal procedures, waarin doze kwestie behandeld wordt zijn nog aanhan gig en zullen eerst over eënigen tijd tot een einde worden gebracht. Inmiddels vordert de Raad van Arbeid voor thuisbreisters geen zegels Gistermiddag omstrockt 12 uur reed een met paard bospannen wagen van de expediteursfirma J. Vlasveld en Zoon, bestuurd door D. L., in de Janvossonsteeg toen 'hij moets uitwijken voor eenige per sonen. Nu wilde het, dat daar juist een hand dagen stond, die natuurlijk uit zichzelf niet uitweek, waardoor hij een flinko duw van den wagen kreeg. De wagen zwenkteen mikte precies met den duwkruk door het etalageraam van de fruithandel der fa. Oostendorp. Do scha de zal onderling worden geregeld. De 67-jarige C. v. d. P., wonende in het Samuel de Zee-hofje, liep op de Doezastraat tegen den rechtorboom van een passeerend voertuig aan, waardoor hij kwam te vallen,-en een lichte hoofd wond bekwam. Hij werd in do fruitwinkel van den hoer O. verbonden. Het ongeval werd vermoedelijk veroor zaakt doordat de man een weinig bijziende Om I rent het ontslag en niet meer te werk stellen van 6ommige leden van den A. N. T. B. alhier meldt men aan Het Volk, dat zij die niet moer worden aan genomen in hoofdzaak menschen zijn met veel dienstjaren. Er zijn er bij die van 30 tot. 40 jaar in het vak. dikwijls bij den zelfden patroon, zijn geweest. Zij die aan genomen zijn heeft men medegedeeld, dat hun vroegere diensttijd als vervallen wordt beschouwd en ze dus nu opnieuw moeten beginnen. De Kamer van Koophandel in het dis trict Rijnland houdt Vrijdag 25 dezer een vergadering. Aan de orde komt o.m. de verkiezing van nieuwe bestuursleden. BINNEN LAN D. DE TABAKSWET. De Minister van Financiën brengt ter kennis dat: le van af 1 Februari 1923 in het vrije verkeer geen tabaksfabrikaten ongebanderollocrd mogen worden ver kocht, te koop aangeboden, afgeleverd of ten verkoop in voorraad worden gehou den, met dien verstande, dat de thans gel dende bepalingen voor pruimtabak in rol len of stangen en voor snuif van kracht blijven; 2e. van 1 Februari 1923 af de losse verkoop van sigaren uit geb and ©rol leer de verpakkingen (kistjes enz.) is ver boden 3e. in verband met hot bepaalde sub 1 en 2 winkeliers, marktkooplieden, vcnkeirs, enz., hunne ongebanderolleerde voorraden vóór 1 Februari 1923 zullen heb ben op te zenden naar fabrieken of naar entrepots, ten einde aldaar yoot hunne rekening van de noodige zegels te worden voorzien. Die verzending behoort, te geschieden op door den ontvanger der accijnzen ter plaatse van verzending,, op aanvraag van de betrokkenen, af te geven vervoerbiiiet ten. Voor de afgifte van die vervoerbiljct ten wordt geen zekerheid gevorderd, ter« wijl verificatie door ambtenaren dor ac cijnzen bij uit- en inslag der goc-doren zal worden voorgeschreven. Voor zoover den ontvanger blijkt, dat de naar fabrieken of entrepots opgezon den tabaksfabrikaten overgebleven zijn van de in begin Juni 1S22 „aangegeven" voorraden, wordt de daarvoor bereids „be taalde" accijns teruggegeven of de daar voor „verschuldigde" accijns afgeschreven, indien door ambtelijke afteekening van 't ten kantore terugontvangen vervccrbiljet vaststaat, dat de inslag in eeno fabriek of entrepots naar behoor-en heeft plaats ge had en de tabaksfabrikaten zijn geboekt in de registers, bedoeld in art. 31 der Tabakswet, welke registers door fabrikan ten en enhreposibarissen moeten worden gehouden -le. Dc ..teruggaaf' van accijns ^ok kan plaats hebben ten aanzien van de na 1 Juni 1922 ingeslagen tabaksfabrikaten, dio op den hiervoor bedoelden voet naar cenö fabriek of een entrepot word en verzenden, voor zoover den betrokken ontvanger uit de „boekhouding" wordt aangetoonddat en hoeveel accijns door of voer reke ning van den winkelier enz. werd betaald, wegens uitslag der goederen uit dc fabriek op een accijns kwitantie, als gevolg van het feit. dat ten tijde van de levering dier tabaksfabrikaten den leverancier geen zegels ter bescbikksng stonden 5e. De aan winkeliers, mrr'- '.tv Jen, venters, en.-'., op hun daartoe strekkend verzoek aan den ontvanger eer neeiinzon over de gemeente, alwaar zij in het h«vrin van .Juni 1922 hunne voorraads" nn-rifte hebben ingeleverd, 50 pCt. van d<m ac cijns zal worden teruggegeven, he'aald voor de „aangegeven" voorrader .sigaren* en ..sigaretten", voor zoover die °r> het tijdstip, dat de verzending naar fihriek of entrepot, als bedoeld onder sub 3o hiervoor hoeft plaats gehad, verleek' blij ken te ziin. Yopp zoover dc voor dc in Juni "1922 aangegeven vc-oraden vers el digde accijns nog niet of nog niet geheel is betaald, wordt het terug te pevon bedrag zooveel mogelijk op do - f re sell reven. 6c. De hiervoor bedoelde rr c.f afschrijving van 50.pOt ral „uiis!uitend" worden verkend aan winkeliers, enz, die op 1 Februari en daarna hunne voor raden tabaks fabrikaten niet anders dan •gcbanderoliecrd yoorbanden hebben. Achtste Nedcrïandsche Jaarbeurs. Vcor de bezoekers van de, van 13 tot 22 Maart te houden achtste Nederiandsohe Jaarbeurs hoeft dc directie dor Neder landse lie S pc or wegen aan houders zoowei van driedaagschc aks van één-daagsche toegangskanrieri voor dc terugreis een reductie van 50 pCt. on dc rh *ipers tarieven toegekend. Lage aardappelprijzen. Men schrijft uit de Veenkoloniën: Er is zeker in de landbcuwar;ikelen geen grooter prijsdaling te constat opren dan die in dc aardappelen, wat vooral voor dc Veenkoloniën een zware slag is. Een goed half jaar geleden werden in Ocsb-Groningen en Noord-Drentho aard appelen gekocht a G.per II L cn ze waren nauwelijks eetbaar. De klcipotcre kostten het vorig jaar 7.ii nu koopt men deze vcor 2.25 en do con sumptie-aardappelen voor 1.50. Dc fa- brieks-aardojolen hebben G5 70 r's. •op gebracht, en a<ls de meel markt i k niet krachtig herstelt, is ook voor den nu vol genden oogst geen liooger prijs te ver wachten. Vrouwenkiesrecht. Het Nederl. Corespondenticburcau to 's-Gravenhage verneemt, dat do regcering na nauwgezette overweging geen aanlei ding heeft gevonden om een vertegenwoor diger naar hot eerstvolgende congres voor vrouwenkiesrecht, dat in Mei a s. to Rome zal worden gehouden, te zenden. Zij acht het beter aan deze internationale beweging niet officieel deel te nemen. De regcering 6telt zich echter voor het op het congres verhandelde met belangstelling to vol gen. Mond- en Klauwzeer bestrijding. In de algemceno vergadering van het Utrechtschc Landouw Genootschap deed men mededeelingen aangaande do' antwoor den op de vragen tot de landbouwerk in de provincie Utrecht gericht betreffende de bestrijding van mond- en klauwzeer. Bij de beantwoording verklaarde men 2ich tegen het afmaaksveteem, dat men uit den booze achle, omdat het, naar men meent, niet helpt, veel geld verspilt en sleehts den veestapel stelselmatig doet verminderen. Ten opzichte van do voorzorgsmaatre gelen meent men, dat isolatie der besmette sl allen practiseh niet goed mogelijk is. Concludoerendo meende men den Minister in hét rapport te moeten avisccrcn 1 voor zoover het dc provincie Utree.h- be treft het risico van het monea klauwzce geheel voor rekening van den landbouwer te laten. Onze kustverdediging. Onlangs namen we een bericht op uit hot „Vad." waarin het werd voorgesteld alsof onze Regecring aan een. gove:'.oa Dnitsc.il rl! r-cfiicier opdracht had go- geven oiiic kustverdediging uit dc lucht

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1923 | | pagina 1