Tweede Blad
Zaterdag SS December 1022
Genade bij God.
ri Gij hebt genado bij God govonden.
•jT Lucas t 30.
Men lean niet beweren, dat wij Gerefor
meerden veel over Maria, de moeder des
Hecren spreken, noch dat pnze belang
stelling zich bijzonder richt op deze Be
genadigde onder de vrouwen.
Dat wekt vooral verbazing in onzen
tijd, waarin ook de christenvrouw zich
haar bijzondere roeping al meer bewust
gaat wordon.
En nu zou men verwachten dat haar
blik zich vooral zou richten op Maria, als
'n schoon voorbeeld van 'n echt geloovige
vrouw, dio verwaardigd word tot de hoog
ste taak, waartoe God do menschheid
bestemd had, om, naar het vleosch, don
Middelaar voort te brengen; en tegelijk
tot het hoogste offer, dienstmaagd des
Heeren to zijn in heilige overgave van
zichzelf.
In haar Lofzang had Maria voorspeld:
„Van nu aan zullen mij zalig spreken al
do geslachten" beweer ik te veel als
ik zeg dat ons geslacht aan dat zalig-
prijzen niet luid-op mee doet? Ge ge
voelt: daar moeten redenen voor zijn.
Ik noem er twee.
Ten eerste: Mcnschen kunnen ons niot
zalig maken; ook Maria niet
Maria is er om Jezus. Wie Maria
zoekt, de «ehte, die vindt Jezus. In Naza
reth is het niet, maar in Betble'nem.
Zoozeer is zij dienstmaagd dos Hoeren,
dat zij alle aandacht saamspant op haar
jfcus, en voor Hem slechts plaats vraagt.
da. zij heeft haar Zoon Ie aren verliezen
•om ihaar Zaligmaker te vinden. Hij moet
waeeen, zij minder worden.
Ten tweede; Wij zijn altijd bevreesd in
den bedwelmenden Took dor Rooms che
Mariaveroering terecht te komen.
De ootmoedige maagd van Nazareth
wordt Koningin des hemels gemaakt';
de moeder van Jezus, de moeder Gods; de
zondares wordt een heilige; de
dochter der genade wordt moeder
der genade; de verloste, voorspreekster
in den hemel.
De H. Schrift laat slechts even één
lichtstraal van genade rallen op Maria,
de Roomsche Kerk omhult haar hoofd
met een stralenkrans van heiligheid. De
religie wordt daar meer en meer Maria-
dienst.
Moeten wij nu over Maria zwijgen, uit
vrees dat zij de glorie van ihaiar Zoon vor-
Of zouden we daardoor niet te kort
doen aan de eer van God, die haar dooT
engelenmond liet prediken: Gij hebt ge
nade bii God gevonden?
Wie Maria dan ook als „begenadigde"
loeit zien, enkel maar als „begenadigde",
dio zal met haar den Heere als Zaligma
ker roemen.
Blijft het niet een ondoorgrondelijk
mysterie waarom God juist deze eenvou
dige iimmermanisbrui d verkoos, opdat
haar moederschap den raad der verlossing
zou dienen?
Bij do aankondiging der geboorte van
Johannes den Dooper beweegt alles zich
nog in de officieels religieus© sfeer: in
Jerusalem, op Sion, in don tempel, ia het
heilige .bij het altaar, hij het offer; en
de hoofdpersoon is een priester in den
dienst van zijn ambt.
Als nu zo o reeds de aankondiging van
den Voorlooper geschiedde, in welken
lering zou dan wel die van den Koning
plaats vinden? Zoudt ge ge niet verwacht
hebbeiu rechtstreks aan den Hoogopriee-
ter en in het heilige der heiligen?
En zie nu. De sterke Held Gabriel gaat
naar oen dal, van do beschaafde wereld
vrijwel afgesloten; naar eon stadje; dat
nergens in "het Oude Testament voor
komt; naar een landelijk huisje dat zich
ia niets van do andere onderscheidde,
maar dat stellig heel sober ingericht was,
in dezen uithoek van het land; naar een
maagd, van wie de mcnschen buiten Na
zareth nooit gehoor hebben.
De eenvoudig© hand werkman Jozef is
blij dat zij zijn vrouw wil worden, maar
verder dan het dal cn het bescheiden
FEUILLETrm
Vervolgd en bevrijd.
Historisch verhaal
uit den Napoleontischen tijd,
69)
Zoo wisselde do voorspoed.
Evenwel gelukte het den Franschen
niet de veroverde posten in bezit te hou
den, Napoleon verzamelde zijn troepen
aan den voet der helling. Een poos rust
ten do wapens in de vermoeide handen.
Maar voor geen langen tijd. Generaal
Ney. die La Haie Sainto veroverd had,
trok met al do ruiterij, tien duizend man,
op eu bestormde de hoogte. Niet3 scheen
tegen den geweldigen schok bestand, bet
Engclsche voetvolk stoof uiteen; de groo
ts batterijen, zestig stukken, violen den
vijand vo-or een wijl in handen maar
toch handhaafden de geduchte ruiters zich
daar niet. De Nederlanders onder Chaesé
en Trip sprongen bij; do Franschen wer
den teruggeworpen. Nieuwe massa's
Franscho kurassiers vervingen de geval
lenen en renden tegen den heuvel op, en
nog eens en nog eens, tot elf malen toe
hoezeer ook geteisterd, hield 'hot voet
volk stand.
De regimenten waren verbroken; eol-
Jdateü ya® allen landaard en allo wapens
brood strekken zich hun beider woneehen
niot uit.
Daar waren wel andere meisjes- in het
H. Land, in one oog veel beter geschikt
voor deze groo tsehe roeping, jonge doch
ters van hoogen rang en stand, van fijne
beschaving, van rijke begaafdheid, van
sp rakel en de genialiteit misschien.
Maar neendeze 'zou -het zijn. do
onbekende, nochtans do Gezegende onder
de vrouwen.
Waarom? Omdat de Heere ook bij het
inbrengen van den Christus in de wereld
wilde to oil en dat bet alles genade
was, 1 o iirt ere genade.
In de keuze van Maria ziet ge de abso
lute eouvereiniteit van onzen God uit
blinken, de vrije gunst die eeuwig Hom
bewoog-
Het hoog© en groo te ging do Hoere
voorbij.
Rijken heeft Hij in hun waan ledig
weggezonden.
Maar de nederigheid Zijner dienst
maagd zag Hij aan, opdat geen vleosch
zoude roemen voor Hem.
Maria, was en bleef enkel maar „Bege
nadigde". En de eenige reden dien de
hemel haar openbaart waarom de keuze
op haar viel, is: zij heeft genade bij
God gevonden.
Alles genado, onverdiende zaligheid.
Do onmacht van het genereerend en ba
rend menschengeslacht was eeuw aan
eeuw gebleken, want niet één rein© was
er uit onreinen geboren, niet één Verlos
ser uit zondaren.
Alleen vrij© genado Gons zou redding
brengen in den Christus. En deze zou in
alles ge-schenk van Gods gen ad© zijn.
Genade bij God gevonden dat is het
wonder geheim van de Moedor des Hee
ren in haar'dieusimaagdsgesfcalte.
Genade bij God gevonden, daarin al
leen ligt nog de grond der hope voor al
len die dozen Jezus mot waar geloof aan
nemen en in Hem alles hebben wat tot
hunne zaligheid van noode is-
Daarvan roemde de Begenadigde in
haar lofzang: Zijn© barmhartigheid ia
van geslacht tot geslacht over degenen
die Hom vreezen.
Genado alleen verlost.
JEZUS-VERLANGEN.
Mijn loven is
Uw licht; mijn doen, mijn derven.
Mijn' hope, mijn geluk,
Mijn eenigste en mijn al,
Wat kan ik zonder u,
Als eeuwig, eeuwig sterven,,
Wat heb ik zonder u.
Dat ik beminnen zal?
Laat alios zijn
Voorbij, gedaan, verleden,
Dat afscheid tussehen ons
En diepe kloven spant;
Laat morgen, avond, al
Dat heen moet, henen treden,
Laat Uw oneindig licht
Mij zien, in 't Vaderland!
Dan zal ik voter
O neen, niet voor Uw oog-en,
Maar naast U, nevens U,
Maar in U bloeien zaan; 1'
Zoo gij mij, schepselken,
In 't leven wilt gedoogen,
Zoo in Uw eeuwig licht
Me gij laat binnengaan.
GUIDO GEZELLE.
1) zaan weldra.
Uit de Pers.
Een terechtwijzing.
Eenigen tijd geleden signaleerden wij,
zegt Patrimonium, do socialistische
demagogie, die gelegen is in de voorstel
ling, dat do loonsverlagingen feitelijk te
wijten zijn aan do „kerkelijke" vakbewe
ging. aan de Christelijke arbeiders eu aan
de Christelijk© Regeering.
Deze voorstelling weivl ook gegeven
dK>or een zekeren v. d. Weijden, die nog
wel het „wetenschappelijk" bijvoegsel
van „Hot Volk" met zijn beschouwingen
vulde. 'Hij weet de loondalingen vooral
aan d© R. K. Vakbeweging.
Gelukkig blijkt thans uit een artikel
van- den heer T. Bommer, dat er toch
ook sociaal-democraten zijn, die zich aan
zulke demagogische voorstellingen erge
ren.
De heer Bommer schrijft:
„Erger nog is het, dat v. d. W. het
dieet voorkomen alsof de R. K. Vakbe
weging, of wel do R. K. arbeiders in
stonden bij elkander. Duitsche infante
rie naast Engelsdho rijdende artilleristen,
die hunne paarden verloren hadden; Ne
derlanders- en Nas-sauers, Hannoveranen
en Schotten, vochten zij aan zij onder
bevel van officieren, dio zij nooit hadden
gezien on wrier taal zij niot verstonden.
Maar wat deed dat or teel Zij allen stre
den voor dezelfde zaak, en zoo de beve
len dor generaals al niet verstaan wer
den hun gebaren waren duidelijk ge
noog. Sluit do gelederen! Sluit ze, boven
de hoofden der wapenbroeders dae daar
straks nog in *t gelid stonden; ©luit ze,
zonder te letten op 't gekerm der ster
venden die men vertreedt!
En nu waagde Napoleon, zijn laats ten
kans. Do slagorde dor En'gelschvn
moest verbroken wordon, voor de
Pruisen komen, van wrier nadering hij
tot zijn ontzetting bericht had ontvan
gen. Het overschot dor verschillende
korpsen infanterie werd bijeen gevoegd;
deou.de garde, van wie de roop ging, dat
zij nooit de nederlaag geleden had, zou
den strijd beslissen.
Zou 'Wellingtons leger dien schok kun
nen weerstaan, zoo uitgeput, vermoeid,
verzwakt als het was?
Generaal Kempt, Pieten opgevolgd in
*t bevel over den linkervleugel, liet aan
don hertog versterking vragen; thij had!
nauwelijks dri© duizend man meer over.
het Zuiden, do oorzaak kunnen zijn of
worden van loonsverlaging en arbeids
tijdverlenging, en dat alleen eene door
ons goed gevoerde propaganda zulks
kan verhinderen, ja, dat het zelfs van
de mate dier propaganda afhangt of de
R. K. arbeiders al of niet in de moder
ne gelederen komen, en dus de ver
slechteringen in de arbeidsvoorwaarden
al of niet worden tegengehouden. Het
is treurig dat een vakvereenigingslei-
der zulko enormiteiten verkondigt.
Men mag do R. K. vakbeweging in
principe nog zoo vijandig gezind zijn,
daardoor mag men zich niet laten ver
leiden tot het smeden van wapenen
waarmee men zich zelf en zijn eigen
beweging zou wonden. Het is ten
©enenmale onjuist, absoluut onjuist, dat
de R- K. arbeiders de oorzaak zijn van
algemeene loonsverlaging enz., wrant
dan zou er geen loonsverlaging voor
komen in bedrijven of landen waar de
invloed of beteekëni* der R- K. vakbe
weging beneden vriespunt 6taat. Laten
wij toch klaren wijn schenken en den
arbeiders geen verkeerde begrippen bij-
De mate van welstand der arbeiders
klasse hangt in de eerste plaats niet
af van de hoegrootheid van het loon,
doch van de vraag hoeveel men aan
levensbehoeften voor een zeker bedrag
kan verkrijgen. Van dat loonpeil wordt
door v. d. W. X en door meerderen
ook al een karikatuur gemaakt. Als
het loon maar niet verlaagd wordt, of
als bet maar voortdurend verhoogd
Wordtdit wordt zoo 'langzamerhand
het criterium. Absbluut valech. Zie
maar naar de ons omring er do landen.
Maar; alsof dat nog nïefc voldoende
ware. laat v- d- W. het ook nog van de
R. K. afhangen of or al of geen loons
verlaging komt .Hij denkt misschien
hierméo de R- K, vakbeweging te be
strijden maar inderdaad kent nij haar
hierdoor een beteekenis too, welke hij
heter had godaau achterwege t© laten.
Want de toestand der arbeidende klas
se hangt niet af van de vraag hoe do
katholieken of de R. K. geestelijkheid
over do dingen denken, maar deze toe
stand wordt bepaald door tal van eco
nomische en politieke verhoudingen,
waarin do wil der roenschen maar oen
heel klein rolletje speelt. Ook daar
waar geen R. K. arbeidersbeweging be
staat is allang loonsverlaging inge
voerd. Waar ligt dat dan aan volgens
v. d. W.?
Volkomen juist is zeker de opmerking,
dat- men de arbeiders in het moderne
ko.mp telkens weer onjuist voorlicht.
Men onderscheidt niet tussehen geldloon
en reëel loon. Men rekent niet met de eco
nomische mogelijkheden. De voorstelling
wordt gegeven, dat de hoogte van het
loon slechts afhangt van de „machtever
houdingen".
Zoo misleidt raen de menschen.
Hot is verachtelijk© demagogie, waar
aan zich de leiders dor sociaal-democrati
sche beweging telkens weer schuldig ma-
ken.
IC E R IC m SCHOOL
NED. HEKV. KEEK.
Aangenomen. Naar West-Terschel
ling: H. P. Brandt ,cand. te Amsterdam.
Bedankt. Voor Everdingen (toez.) en
MolkwerumH. P. Brandt, cand. te Am
sterdam.
Bedankt. Voor Nijkerkervecn: J.
Nauta te Workum.
GEREF. KERKEN.
Tweetal. Te AmsterdamP. C. de
Bruijn te Ouclewater en S. G. de Graaf to
Rijswijk (Z.-H.)
Aangenomen. Naar Genemuiden: F.
Bruinsma te Tijnje; naar Amsterdam: Dr.
W. G. Harrenstein te Medan.
CHR. GEREF. KERK.
Beroepeji. Te Schiedam: J. A. Rie-
kel te Zaandam.
B o d a n k fc,'Voor Gouda cn Alphen aan
.den Rijn: J. D. Barth te Werkendam.
GEREF. GEMEENTEN.
Tweetal. Te AmsterdamG. H. Kers
ten te ïeraeke en J. Vreugdeaihil te Bor-
selc; te Passaic (New-Jersey, Noord-Ame-
srika): J. R. van Oordt te Ridderkerk en
J. Paaiiwe te Den Haag (Vrije Gemeente.)
Kerkelijke strijd.
Kerkmeesters en notabelen der Ned.
Herv. Kerk te Weesp besloten voor het
loopende jaar een hoofdelijken omslag te
heffen van Y/8 van het belastbaar in-
.,Zij mesten maar eterven; ik heb geen
versterking," kreeg de generaal ten ant
woord.
Daar kwamen zo aan, die ijzervreters,
gehard door vuur en water, door hitte en
ijs, met roem overdekt in al de slagen
waar hun Keizer ze in geleid had. Zij
wierpen de voorhoede der Bruuswijkcrs
en Naseauers overhoop; do Prins van
Oranje, die zo aanvoerde, werd door een
kogehvond buiben 't gevocht gesteld. De
garde echo-of voort, alles verpletterende
wat haar in dan weg stond.
Jan. Leo, Martin de Wilde, Taoo die
aan 't hoofd gewond is en er zijn zakdoek
om gebonden heeft., de Passer, wien de
Tech ter pols verbrijzeld is, maar zijn
korte sabel in de linkervuist geklemd
houdt, en niet hoeren wil van heengaan,
Klaas, door een kogel van de helft zijner
tanden beroofd, en Evort staan bij elkan
der. Leo heeft zijn zakdoek om de lin
kerhand geknoopt; de doek is rood van
bloed.
„Wat scheelt er aan?" vraagt Jan be-
zorgd-
.Niemendal; een vinger 'n stukje kor
ter," antwoordt Leo met, een kieepijn-
lach', „en wat héb jij?"
„Een klap over den schouder," zegt
Jan, ontevreden over do onbeduidende
gift Zoo werkt die hartstocht in den
strijd.
komen (vorig jaar I De invordering
van dit hoofdgeld gaat niet altijd even vlot
althans de voorzitter van de eertijds opge
richte af deeling van Vrijzinnig Hervorm
den ontving een dagvaarding, die evenwel
geen resultaat hebben kon, omdat er aan
den vorm iets haperde. Gevolg van een en
ander is, dat pl.m. 60 personen voor hun
lidmaatschap zullen bedanken. In den
loop van 1092 zullen dan een kleine hon
derd leclen zijn uitgetreden.
Ds. G. J, van Limburgh. f
Te Bussnm is op 76-jarigen leeftijd over
leden Dr. Gozewinus Johannes van Lim
burgh, em.-pred. der Ned. Herv. Gemeente
te Thanjen a. d, Amstel (Uithoorn.)
In het jaar 1S73 werd bij bevestigt! als
predikant te Meteren. Drie en een half jaar
later betrok hij de pastorie te. Uithoorn»
waar hij tot 1914 de Gemeente heeft ge
diend. Ds. van Limburgh, die ook langen^
tijd in den Schoolraad voor de Scholen met
den Bijbel zat, was ridder in de orde van
den Ned. Leeuw.
Diaconie en Werkloosheid.
Men meldt ous: De moeilijkheden die er
ten opzichte van de werkloosheid ook hij
eenige Diaconiën rijzen, de wenschen van
verschillende Diaconiën om voorgelicht te
worden, hebben er toe geleid, dat het Be
stuur van de Federatie van Diaconiën der
Ned. Herv. Kerk besloten heeft op Vrijdag
26 Januari 1923 te Utrecht een Conferen
tie te houden voor de Kerkeraden en Dia-
uoniën in de Ned. Ilerv. Kerk.
Prof. Dr. J. R. Slotemaker de Bruine
heeft zich bereid verklaard een voordracht
to houden, over: J)e Diaconie en de Werk
loosheid." Des middags zal ruime gelegen
heid gegeven worden voor discussie.
De vrijheid der Kerk.
Bij het begrootingsdebat werd door Dr.
Schokking betoogd dat de Ned. Herv. Kerk
volkomen vrij is om zich in te richten zoo
als zij wil.
Ds. Lingbeek echter is van een ge
heel ander gevoelen en schrijft daarom
trent in de Gore f. Kerk:
„Wat ons betreft, wij kunnen die vrij
heid, „volkomen vrijheid", die de ge
meenten thans reeds zouden genieten, maar
niet inzien.
'fc Is waar: de Overheid, die in 1816 aan
de Kérk de tegenwoordige Organisatie op
legde, heeft na 1853 zich teruggetrokken en
de Kerk geheel aan die organisatie over
gegeven.
En dat noemt men do bevrijding der
Kprk.
Wij zouden het echter veeleer willen
noemen: de bevestiging van een tevoren
voorloopig aangelegden band.
Laat ons nagaan welke vrijheid da ge
meenten thans genieten om het bestuur der
Kerk te wijzigen.
Die vrijheid bestaat hierin, dat zij vrij
zijn om, in den weg, door het opge
legd o r e g le me nt voorgeschre
ven, dat reglement te herzien.
En dat wil zeggen, dat een gemeente,
die voor de een of andere belangrijke
wijziging in het Kerkbestuur zou zijn,
maar wier predikant er tegen was, niet
zou kunnen verhinderen, dat haar predi
kant op de Classical© Vergadering er ook
tegen stemde. Zoodat die gemeente mis
schien 30 of 40 jaren zou hebben te wach
ten, eer zij volkomen in den door haar ge-
wens chten zin zou kunnen adviseeren.
Verder heeft het in: dat, gesteld dat al
de Classical© Vergaderingen voor eene wij
ziging in het Bestuur zouden zijn, zij vrij
heid hebben om iu dien geest te adviseeren
maar dat de Synode ©ven vrij was om dit
advies naast zich neer te leggen. En dat
die Classical© Vergaderingen dan maar ge
duldig hadden te wachten, tot tij# en wijle
de Synode zou zijn omgezet.
Nog verder heeft het dit in, dat, als de
Synode zelf eindelijk voor die wijziging
zou zijn te vinden, de Provinciale Kerkbe
sturen nog weer him veto .zouden kunnen
uitsproken en alles konden verhinderen.
En in één wöord: de vrijheid onzer ge
meenten heeft d i t in dat, al zouden de
volgende week al de gemeenten onzer Kork
in vergadering bijeen komen en eenparig
besluiten om het Bestuur der Kerk te wij
zigen, zulk een besluit van geen
wettige waard© zou zijn en
aan de Kerk geen ander Bestuur zou kun
nen geven.
Zietdaar de hooggeroemde vrijheid der
gemeenten.
Zij zijn zoo vrij als Petrus, toen hij in
zijn kerker lag, oerst bewaakt door een
eerste wacht, daarna door een tweed©
wacht, en dan nog aehter een ijzeren deur,
zoodat er een engel uit den hemel moest
De grenadiers traden voort, door Ney,
mot gescheurde jas cn zonder hoed, aan
gevoerd doch de Engclscho garde viel
ze onverhoeds aan en wierp ze in verwar
ring terug. De laatste reserve kwam den
Franschen te hulp, maar nog waren zij
niet in 't gevecht of een levendig ge
weervuur kondigde de nadering dor Prui
sen aan.
„Hoera, de Pruisen, wij zijn gered!"
Met verschèn moed viel nu alles wat
nog eon wapen ihonteereu kon d© Fran
sdien. aan; deze wijken en snellen heen
in een eindelooze vlucht. Alleen de 'garde
bleef.
„De garde sterft, maar geeft zich niet
over!" was bot fiere antwoord op de op-
eösching.
Achter een boomgaard der hoeve La
Haie hield een klein© troep stand en ver
dedigde zich tegen t© Nederlanders, dio
in gr-oot aantal op hen aanvielen.
Leo drong door, en zag een officier
©en weinig afzonderlijk bij een put staan,
waar hij zooeven zijn dorst geleecht had.
Bij do nadering zag hij op.
„Geef u over, kapitein! riep Leo hem
in 't Fransch toe. De aangesprokene
staarde hom scherp aan, en antwoordde
in 'fc Hollandsch
„Aan u, Cuilenburg?"
Stom van verbazing bleef Leo den
vreemdeling aanzien, want hitf herkende
komen om hem die „vrijheid" ie doen ge
nieten. (Handelingen XII vers 10.)
Of met andere woorden: de Kerk hooft
de vrijheid van iemand, dien men eerst
aan handen en voeten heeft gebonden, ja,
geheel tot een bal heeft omwonden mot
dikke koorden, en tot wien men daarna
zegt: als gij kans ziet om daar wcor uit
te komen, ga gerust uw gang en dan rijt
gij vrij.
Waar nu dit de vrijheid is der gemeen
ten onzer Kerk, kunnen wij niet geheel
instemmen met den tot de Overheid ge-
richten uitroep: handen thuis.
'fc Is volkomen waar wat men zegt, dafc
de Overheid eigenlijk met kerkelijke za
ken niet te maken heeft.
Maar wanneer een dief ergens in huis js
gekomen, dan gaat het niet aan, dat dia
dief zou mogen beweren: ik mag mij iu
dit huis eigenlijk niet bewegen en dus zal
ik hier nu maar alles laten zooals het is.
Neen, dan zou men zeggen: 'nu go hier
eenmaal zij fc, zult ge al het ontvj cemdo'
eerst teruggeven.
En dan gaat ge dion weg, waarlangs ge
gekomen zijt.
Zoo^ is de roeping der Overheid.
Ze is eenmaal in het Luis der Kerk in
gekomen en heeft daar de zaken van haar
plaats gebracht. Daarom is het haar roe
ping: eerst do aangebrachte schade hel
lion herstellen. En dan de deur uit.
Uit liet Sociale leve??.
De werkloosheid.
Op Zaterdag 9 December 1922 waren
bij 209 organen der openböre arbeidsbe
middeling in gemeenten met 5000 of
meer inwoners 87853 mannen en 7140
VTouwen al© werkzoekenden ingeschre
ven.
Ingeschreven waren: op 11 Nov. j.l. bij
215 organen 74405 m. cn 6363 vr., op 18
Nio-v. j-L bij 214 organen 76542 m. en
6833 vr., op 25 Nov- j.l. bij 208 organen
79510 m. en 7122 vr., op 2 December j.l.
bij 211 organen 83583 m. en 7118 vr.
De toestand in het tuinbouw bedrijf.
Op het Departement van Landbouw;
had Woensdag onder voorzitterschap van
den Directeur-Generaal van Landbouw
een© bijeenkomst plaats van vertegen-
woordigers van werkgevers en werkne
mersbonden in het tuinbouwbedrijf t©r
bespreking van de verslechterde toestan
den in dat bedrijf, vooral ook met het
oog op d© te nemen maatregelen tegen
eventucele werkloosheid.
De bijeenkomst werd bijgewoond door
•afgevaardigdevan den Ned. Tuinbouw-
raad, Ned. Boerenbond en Chr. Boeren
bond en door die van de Moderne, Chr*
en R. KL Land- en Tuinarbeiderebonders,
terwijl mede aanwezig waren de Dir-
Gen. van den werkloos bei dsdiensfc en de
chef van de aM. Handel.
Tal van maatregelen om. betere afwa
tering dooT kanalisatie, verlaging huur
prijzen, technische opvoering van het be
drijf, geen verlenging vsn den arbeids
dag enz. werd bê-sprokec
Chr. Lau'laiv-
De Ned. Christelijke LanuaiU-idcrsbond
hield eergisteren te Utrecht eene alge
meene vergadering onder voorzitter
schap van den heer Simons, die er aan
herinnerde dat in 1920 het veenberlrijf een
gevoeligen knak kreeg, waarvan het
niet is hersteld. In het landbouwbedrijf
ging het oveneens terug, terwijl ook an
dere bedrijven den invloed van do keer*
schende malaise ondervinden. De organi-
saties konden dan ook niet verhinderen
dat de loonen lager werden.
Het ledental verminderde tot 7000} j
100 afdoelingen hadden zich ter vergade-
ring laten vertegenwoordigen.
Het beleid van het bestuur werd na
eenige discussie goedgekeurd.
De volgende vergadering zp.1 weder t©
Utrecht gehouden worden.
Daarna werden de regtemen-tswiji gLa
gen behandeld.
Christelijke Werkgevers Verceniging.
Het Bestuur dor Christelijke Werkge
vers Voreeuiging heeft besloten op 18
Jan. 1923 een ledenvergadering te beleg
gen ter verdere bespreking van liet Con
cept Beginsel-Verklaring als voortzet ing
van de op 23 Nov. te Rotterdam gehou
den vergadering. Dezo vergadering zal
thans te Amsterdam gehouden worden.
Verder benoemde het Bestuur in zijn laat
ste vergadering tot leden van den Nijver*
heiderand voor het jaar 1923 de hoeren:
W. van Leeuwen, S. "Wouda on Mr. H H.
Stenekcr.
op die woorden Gerrit van Stralen.
„Gij hier?" zei hij koriweg. ..Ik da ht
dat ge al lang dood waart."
„Dait valt tegen, niet?" spotte Van
Stralen.
„Geef je over," herhaalde Leo.
„Noen."
„Ga dan heen." Leo wees naar hoi Zui
den, waar do flikkerlichten dor kanonnen
telken© do schemering verbraken, en cin- 1
delooze schare vluchtelingen doden zien»
wanordelijke troepen van allerlei wapens,
waartueschcn do ruiters zicli met den sa
bel een weg baanden.
„Heengaan?" zeido Van Stralen, ,.«a,
maar vooraf heb ik u nog oen 6lag terug
to betalen; gc weet wel van wanne r"
Snel ale het. weerlicht hief hij zijn de-
gen op en sloeg naar Leo's hoofd, maar.
even snol weerde deze mot den sabol dien
rifrg af. En nu volgde een duel, dat mofc
de grootste verbittering gevoerd word, i
terwiji rondom do geweren knalden en d®
kanonnen denderden, terwijl de Fran^^
Êchen voorbijstroomdcndoor d» Pruisen
achtervolgd en achterhaald.
.Wordt Torrolgd). 1