Dagblad voor Leiden en Omstreken
AB0NNEMENT5PR JS
IN LEIDEN EN BOTTEN LEIDEN
WAAR AGENTEN GEVESTIGD ZIJN
PER KWARTAAL t 12.50
PER WEEK 10.19
FRANCO PER POST PER KWARTAAL 12.90
3de JAARGANG. - WOENSDAG 29 NOVEMBER 1922 No. 307
Bureau: Hooigracht 35 Leiden - Tel. Int. 1278 - Postrekening 58936
Dit nummer bestaat uit twee bladen
Kerk en Staat.
Prof. Hugo Vissöher heeft -do vorige
week over bovengenoemd onderwerp in
de Tweede Kamer een belangwekkende
yede gehouden.
Nu do Handelingen verschenen zijn en
wij deze rede letterlijk voor ons hebben,
laten wij de hoofdzaak daarvan hier vol-
«en.
Na een breed historisch overzicht, kwam
Prof. Visscher aan de tegenwoordige or
ganisatie door den Koning aan de Nederl.
Herv- Kerk opgelegd.
Hij gaf haar een organi-salie.
Maar aldus de heer Visscher hoe
betreurenswaardig, dat de Koning niiet
geluisterd heeft naar het,'naar mijn over
tuiging, tot op den huldigen dag nog zeer
juiste advies van den toemnaligen Raad
van State! Maar hij stoorde zich daaraan
niet, hij gaf 'n organisatie, die de eenheid
moest bewaren van 'het. Protestantscho
Nederland. Naast de eene Staatskerk
moest komen de eene Staats&ohool, en
daarmede was in ons politieke leven in
gebracht het groove conflict., dat de poli
tiek van 50 en meer jaren heeft beheerscht
Maar langzaam bleek ook in dit proces
de verbijzondering van het volksleven
voort te schrijden en bleek hoe langeT
hoe meer, dat die eenheid slechts een
e chi jneenheid was, die niét kon
Worden gehandhaafd.
En naarmate 1848 nabij lcomt, trekt de
Koning zich terug van die kerkelijke or
ganisatie. Eerst neemt hij toru" zijn jubeo
en daarna zijn veto, en ten slotte komt
het reglement van 1853. Wat is daarbij
gschied? In 1853 heeft de Koning die
Kerk, die hij eerst had gebonden in die
organisatie, neergelegd op de vlakte des
voids en hij heeft gezegd tot die Kerk:
gij zijt vrij. Ik lees op blz. 17 van de Me
morie van Antwoord:
..Naar aanleiding van het bij dit
artikel in het Voorioooig Verslag aan
gevoerde merkt de onder geweekende op,
dat de Nederduitsch Hervormde ge
meenten volkomen vrij zijn, haar be
stuursverkiezing te herzien".
Mijnheer de Voorzitter! Het doet mij
leed, maar met betrekking tot deze ihe&e
moet ik verklaren, dat zij absoluut onjuist
is.
Het was in deze Kamer do heer Schaper
hij heeft veel woorden gesproken, maar
één gevleugeld woord heb ik onthouden
die zeide, dat hij maling had aan de
juristerij. Laat ik het uitleggen, zoo als ik
het versta, en dan ben ik het roerend
niet hem eens, als hij het zoo verstaat,
dat er is een juristerij, die het recht tot
een onrecht maakt.
Er zijn in de logica veel redene&ringan
die logisch opgevat juist zijn, maar die
in de werkelijkheid van het leven abso
luut onjuist zijn- Dat geldt ook met be
trekking tot dezo uitspraak van den Mi
nister. Want deze stelling is een contra-
dictie in adjectis „De Nederduifeoh Her
vormde gemeenten zijn volkomen vrij",
neen. Mijnheer de Voorzitter, want in liet
begrip „Nederduitsch,Hervormd" ligt op
gesloten, dat <zij niet vrij _zij,n, maar dat
zij gebracht zijn onder die organisatie
door de Regeering en daaronder zijn ge
laten.
Het begrip ^Naderduitsch-Hervormd^
sluit in zich onvrijheid. Denk slechts,
Mijnheer de Voorzitter, aan Byporo, die
Mazeppa toekende, gebonden op het ros,
dat hem draagt ginds in de oneindige
steppe. Was nu die Mazeppa vrij, toen hij
daar gebonden lag op hot. paard? Neen,
dat voelen wij. Welnu, Mijnheer de Voor
zitter, zijn dan do Nederduitsch Hervorm
de gemeenten vrij, als zij eerst door do
Regeering zijn vastgekluisterd aan do
oude versleten Pruisische organisatie, als
eon dood paard aan een boom gebonden?
Dio gemeenten zijn niet vrij. kunnen niet
vrij zijn! Voordat in 1853 de wet is uit
gevaardigd, heeft de Minister Nedermeijer
van Rosenthal zelfs geschreven, dat hij
dacht, dat hij zou geven een organisatie
„maar op den voet van de bestaande re-
glc-meiiten". Nu is die Kerk geboeid en ge
bonden, neergeworpen op de_ vlakte des
velds en toen heeft de Regeering gezegd:
gij zijt vrij, doe maar' wat gij wilt.
Maar technisch, theoretisch en juridisch
kan men dat wel zoo beredenioeran. Ik
heb ook zulk een stuk gevonden in De
N ederlander, juridisch perfect in
orde, maar volkomen in strijd mot do
werkelijkheid des levens.
Eu nu, dat kerkelijke - leven heeft een
touw lang ons volk beroerd. Daar is een
ontzagwekkende en beroerende strijd ge
gaan door do volksziel, ten gevolge van
die organisatie, die kunstmatig samen
houd wat niet eaamhoert en wat niet
eaamhooren kan-
Wie onzer kan in staat zijn om het leed
na1 te leven en in te voelen, dat door ge
slachten aaneen is geleden ten gevolge
van het feit, dat de Regcering in 1853
haar plicht verzaakte.
In 1853 had do Regeering tot de Kerk
ïmoetcn zeggen: ik heb u gevonden als
'Gereformeerde Kerken, in ciaseicaïe ver
gaderingen. Welnu, ik zal mijn daad te
rugnemen, ik zal u daar neerzetten gelijk'
ik u, gevonden heb, en boslisü dan zelf
over uw organisatie.
Dan zou de Kerk vrij zijn geweest en
als zij zich dan zelf die organisatie zou
hebben verkoren, dan was het haar eigen
schuld geweest en dan had zij zich zelf de
boeien gesmeed, waarmede zij zich thans
door het leven sleept. Maar alzoo is het
niet-
Wat blijkt nu? Naarmate de cultureels
ontwikkeling voortschrijdt, openbaart
zich ook bij het Hervormde gedeelte van
ions volk die altijd .voortgaande verbij
zondering. die bet moderne leven ken
merkt, en daarmede komt weder hetzelfde
conflict dag in dag uit op den voorgrond.
Nu is er een toestand geboren, waarbij
honderden kerkvoogdijen zich aaneen
hebben gesloten en weigeren zich te on
derwerpen aan de bemoeiingen van het
bestuur, dat zich zelfs in het beheer van
de middelen wenscht in te werken. En die
honderden kerkvoogdijen zijn niet alleen
van rechts, maar ook van links.
Daarbij komt, dat door dio langdurige
marteling, die aan dat kerkelijk leven
wordt voltrokken, duizenden zich van de
Kerk 'hebben verwijderd. Het kerkelijk,
godsdienstig, zedelijk en politiek leven
lijdt daardoor schade, doordat die toe
stand wordt bestendigd.
Nu gevoelt gij, dat de Regeering zich
te gemkakolijk van het vraagstuk af
maakt door te zeggen: gij zijt vrij. Dat
doet de Regeering op geen enkel ander
gebied. Als hier de Arbeidswet voor
komt. en gedecreteerd wordt, dat niemand
langer dan 8 uur psr dag zal werken, ak
hier allerlei maatregelen tot bescherming
van de arbeiders worden doorgevoerd, op
grond waarvan doet de Regeering dat
dan?
Op grond van 'deze zedelijke overwe
ging, dat zij de roeping heeft het recht
te bestellen. En heeft zij de roeping het
recht te bestellen, dan heeft zij ook do
roeping hier het recht te bestellen en
des te meer, omdat zij zelf mede de oor
zaak is van de ellende, die geboren, werd.
Nu heb ik in de stukken gelezen, dat
Zijn Excellentie ook van meening is, dat
de kapitalisatie van de thans genoten in
komsten, bedoeld in art. 171, lid 1, van
de Grondwet, niet met de woorden van
dat artikel in strijd zou zijn.
Het komt ons antirëvolutionnairen voor,
dat het van het. hoogste gewicht zou zijn
voor de ontwikkeling, de ontsluiting van
nieuwe wegen, van den weg tot vrijma
king der Kerken, wanneer inderdaad, wat
de Minister zegt, dat naar zijn meening
kan zender Grondwetsherziening, nu ook
maar geschiedt.
Aan die platonische verklaring, dat de
Minister het niet in strijd acht met de
Grondwet, hecht ik gaarne veel, maar ik
zou het. toch zeer op prijs stellen wan
neer hij, ziende 'het kan hem toch .niet
onbekend zijn, den nood van de tijden,
de crisis, waarin ook het kerkelijk leven
hoe langer hoe meer wordt opgeworpen,
tot zich zelf komt met de gedachte, dat
het niet alleen kan, maar ook moet.
Ik zou daarom willen vragen, of de Mi
nister niet bereid zou kunnen worden go-
vonden. ten spoedigste over te gaan tot
wat hij hier voor mogelijk verklaart. Be
wil alleen enkele opmerkingen, om dat ik
niet alleen destructief wil zijn, hieraan
toevoegen.
Wanneer dat geschiedt door kap italic
satie, kost dat niets, aan deRegeering,
kost het niets meer, of zij uitbetaalt in
den vorm van rente of in den vorm van
i raktemont, de onkosten als zoodanig
blijven daar gelijk mede, en de zaak
wordt niet duurder.
In de tweede plaats wensch ik Zijn Ex
cellentie cr opmerkzaam op te maken,
dat hierbij sprake is ook van de recht
hebbenden. Dit hebben ook de laatste ver
kiezingen geleerd, dat er een groep is in
den lande, dio hier niet is vertegenwoor
digd, nl. de Hervormde Gereformeerde
Staatspartij» die in een dogmatische con
ceptie, met voorbijgang van de werkelijk
heid van het leven, zich zelf alleen het
recht heeft toegekend van de Kerk te
zijn-
Met betrekking tot dit vraagstuk zou
ik aan de Regeering in overweging willen
geven,, niet op een' benepen wijze, maar
mot een broed inzicht het vraagstuk van
do rechthebbenden te benaderen. Het is
ons duidelijk gewerden, dat als wij over
die organisatie spreken, ons tien tegen
één wordt toegevoegd: dio organisatie is
verjaard en gij hebt het dus als veria-
ringsproees te' aanvaarden.
Indien dit zoo is, dan geldt ook van
datzelfde verjaringsproces, dat die onein
dige multiplicatie van richtingen ook is
verjaard en dat wij deze werkelijkheid
hebben te aanvaarden.
Ik pleit hier dus niet", uitsluitend voor
mijn partij, niet voor do groep, waartoe
ik behoor, ik pleit hier voor alle richtin
gen zonder onderscheid.
En ik zou in deze Vergadering de vraag
willen opwerpen, of niemand denken kan.
dat wij or een genoegen in vinden om nu
meer dan honderd jaar aaneen altijd maar
weer opnieuw te staan in oen worsteliu g
van macht tegenover macht, van groip
tegenover groep.
Gisteren, toen ,,wij het debat hadden
over het huwelijk, dacht ak aan hot wijze
woord van Salomo: „hot ware boter op
den hoek van een dak dan met oen kij
vende huisvrouw", en dat pas ik oolc toe
op het kerkelijk leven. Al die verschillen
de groepen bi] elkander iri één huis is uit
den aard der zaak een bron van twist,
van tweedracht, van worsteling en strijd.
En die worsteling verteert in menig op
zicht de beste levenskrachten der Kerk.
Wat ons noodig is, is juist dat iedere
groep ten volle zich kan uitleven en daar
om zou ik niet in en gen zin die toeken
ning van rechten willen zien toegepast,
maar erkennen dat iedere groep, dio zich
daaruit heeft ontwikkeld, ook een recht
heeft; omdat dit nu eenmaal historisch
zoo geworden is.
Waarom niet bezuinigd?
De Tweede Kamer hoeft gisteren een
goede gelegenheid om te bezuinigen laten
voorbijgaan.
Nu de schadeloosstelling voor de Ka
merloden is verhoogd, meende de heer
Rutgers, dat nu althans de spoorabonne-
menten lo klasse waarvoor f 98000 is uit
getrokken, konden vervallen.
Een bezwaar daartegen is echter, dat
dan de Kamerleden die in Den Haag
wenen in gunstiger conditie zouden zijn,
dan zij di buiten wonen, waarom hij de
reizen naar do Kamer wilde laten decla-
rec-ren.
Een heel kleine bezuiniging dus, maar
dan toch een bezuiniging.
Dit voorstel vond echter van gecin en
kele zijde steun.
De hoer Oud (V. D.) bestreed het en de
Minister zegde overweging toe-
De zaak blijft" dus zooals zij was.
Wel een teleurstellend resultaat.
Zuchtend en steunend gaat, do Kamer
accoord met de pensicenstortingen door
do ambtenaren-
Het kan nu eenmaal niet anders
De ambtenaren, moeten dat offer dan
maar brengen. -
Nu maken wij daarop geen aanmer
king.
Maar waarom heeft, de Kamer dan ook
niet haar bezuinigingstust getoond door
de abonnementen af te schaffen.
Een voorstel in dien geest met groote
meerderh. aangenomen, zou wel geen red
ding hebben gebracht, uit den financieelen
nood, maar hot. zou wel hot. vertrouwen
in de volksveri egenwoo rdis-in g hebben
versterkt en aan de hezu ini.o-in gswoorden
die daar gespreken worden, meer gezag
hebben gegeven.
Dure kostgangers.
Bij de behandeling van de begrooting
van Justitie in de Tweede Kamer is ook
ter sprake gekomen het gesticht te Lei
den, waarvan in de afdeelingen was ge
zegd dat een „verpleegde" daar f 2100
per jaar kost.
De heer Schokking deelde echter mede
dat het gemiddeld bedrag por verpleegde
op f 1750 moet, gesteld worden, een be
drag dat hij te hoog' achtte, maar dat
door verschillende omstandigheden te ver
klaren is. Hot is een oud gesticht, dat
niet. voordeelig kan worden geëxploiteerd.
De beer Rutgers wist echter mede te
doelen dat alieen de personeel-
kosten f2100 per verpleegde bedragen
zonder dat nog sprake is van kosten van
het gebouw of van de exploitatie. Spr.
n-oemd'e dit terecht, verbazingwekkend,
waarom hij dan ook krachtig op ophef
fing aandrong.
Do Minister gaf toe dat de laatste cij
fers ongeveer juist zijn. Daar evenwel in
Leiden de oudere jongens komen, kan
voorloopig aan opheffing nog niet wor
den gedacht- Eerst zullen do particuliere
gestichten zich meer moeten ontwilekelen,
wat echter door het subsidiestelsel en de
hooge eischen die gesteld worden, met al
lerlei zwarigheid gepaard gaat.
Do zaak is dus. dat, iedere „verpleegde"
in het gesticht, alleen aan perso-
neelkosten pl.rn- f 2000 per jaar
kost-
Ter verduidelijking diene nog dat voor
deze 70 jongelui in dienst zijn 1 direc
teur, 2 adj. directeuren, 1 hoofd van on
derwijs, 1 hoofd van dienst, 6 leeraren,
14 opvoedende ambtenaren. 22 beambten
in algem. dienst, 1 kok, 5 beambten voor
huish. diensten, 1 commies, 1 klerk en 1
geneesheer. Voorts worden nog toelagen
verleend, aan een 'Pret. godsdienstleeraar,
een R. K. geestelijke en een Isr. gods
dienstleraar.
Dure kostgangers die jongelui.
Clir. Nationale Werkmansbond.
De afdeeling van dezen bond, bestaande
.uit loden yan de. Ned. Herv, Kerk, hield
in Nathanël een matig bezochte vergade
ring.
Nadat geaengon was Ps. 123:3 en in
gebed was voorgegaan, werd door den
voorzitter gelezen Exodus 3.
De spreker van den avond, de heer
Broen, van Enschedé, begon met te wij
zen op de hedendaags che Gods verlooche
ning die uitgaat van hot standpunt:
„Godsdienst is privaatzaak".
Spr. stelt hiertegenover een man als
Mozce die ondanks zijn opvoeding aan
•het weelderige hof van Pharao leiding
wist te geven aan zijn volk in Gods-
kracht niet door zelfbewustheid of uit
eigen kracht.
Spr. schotst dan uitvoerig het leider
schap van Mozes en in 't bijzonder zljh
■optreden als hoofd van Israel, waar hij in
verzet komt togen de ovcrheersching.
In onzen tegenwoordigen tijd zijn er
ook opstandige stro-omragen, maar zij be-
ruston op een verkeerd principe: van re
volutie.
Spr. bocritisoert dan de houding van
De. Kruyt. Deze heeft gezegd dat het, bol
werk van kapitalisme teikeus on telkens
weor moet worden bestormd. Ds. Kruyt"
had deze beeldspraak beter niet voor min
der intellectuede arbeiders kunnen uit
spreken.
Ook mevrouw Roland-Holst in haar
Mei-gedichten wijst in dezelfde richting.
Haar volgelingen in Rusland voelen de
barensweeën die noodig zijn (volgens
haar) voor de nieuwe maatschappij aan
breekt. Spr. vreest, dat niemand daar on
geschonden uit to voor-schijn komt.
Vervolgens wijst spr. op de verant
woordelijkheid der volksleiders, die door
hun „vergissingen" wee over duizenden ar
beiders brengen. Deze leiders hebben nooit
beter tijd gehad dan, nu, waar overal
de opstand-beweging den kop omhoog
steekt. Spr. wijst op wat Frank v. d.
Goes gezegd heeft, In de nieuwe maat
schappij zal olfc mensch zijn eigen lot re
gelen. Dat is de oude satanische gedachte
uit den Hof v. Eden.
Do heer v. d. Tempel heeft het machts
principe weer naar voren gebracht. Wordt
dit principe gevolgd dan krijgen wij
hoogstens een verplaatsen van de macht
van Kapitaal naar Arbeid. Zullen wij
Christen-arbeiders deze leiders volgen?
Immers neen! Heeft Christus ons niet het
ware kompas gegeven toen .hij de machts-
aanbioding van Satan op den berg afwees
Maar de theorie, dat op den bodera van
allo kwesties de vraag over het, privaat
bezit. sluimert, wijzen wij van den hand
en wijzen als grondvest van alle kwes
ties aan de zonde.
In de pauze werd gezongen Ps. 91:137.
Spr. behandelt, na. de pauze nog uitvoe
rig 'het overgangstijdperk, waarin wij
leven. Indien wij dat niet inzien zullen
wij het terrein moeten overlaten aan de
demonische krachten. Spr. waarschuwt
tegen de sociaal democratie, maar raadt
aan om de teekenen der tijden te verstaan
Het gaat de SD.A.P.-leiders niet om het
belang der arbeiders maar om eigen po-
litieken invloed te vergrooton, De Chris
telijk sociale leiders hebben een. verant
woordelijke taak niet, gelijk wel ge
zegd wordt, om een „christelijke berusting"
të loeren. Ook wij willen niet het, _onge*
breidelde Kapitalisme maar ook niet de
vernietiging, van het Kapitalisme. Spr.
behandelt uitvoerig wat deze overgangs-
lijd ons leert. Wij, Christen arbeiders,
moeten, zegt spr., do hand aan den ploeg
'slaan, niet een opheffen van klinkende i
lleuzen maar liet opheffen on uitdragen
van onze heilige beginselen. Laten wij de
geestdrift der rooden overnemen.
Wij hebben onze heerlijke beginselen,
onzen vasten grondslag het recht Gods, on
die beginseln -zullen den strijd der gees
ten teekenen. De antithese zien we, geluk
kig ook onder do arbeiders, steeds meer
voltrekkon. Spr. eindigde met con opwek-
long cm de Ohr. Nat. Werkmansbond
vooruit to brongen.
Na deze redo was or gelegenheid om
vragen to stellen. Hiervan werd zoo druk
gebruik gemaakt, dat het omsloeg in oen
futinant debat over den bond.
Vaeantiekimleren uit Duiiscliiand.
Ook dit jaar houdt de Ned. Centrale
voor vaeantiek in doren uit Duitschland
eeaio Tent ons telling in de kleine Stads-
Gchoorzaal van artikelen der kunst- en
huisnijverheid, vervaardigd voor een groot
gedeelte door personen uit den meest
noodlijdendon middenstand, in Duitschland
en Oostenrijk; ook artikelen van Russi
sche vluchtelingen afkomstig, zullen er te
zien <n le koop zijn.
Naast een groote collectie Saksische
ldoskant, fijn gebreide kleodtjes, leerwerk,
fuit -de hand gedreven koper- en zilvor-
werk, etsen, cartonnage, modem glaswerk
'en porselein, Boheemsch kristal, aarde
werk on tal van verschillende luxe arti
kelen, zullen do bezoekers ook dit jaar
woor een grooto keuze zoo gewilde kleurig
beschilderde mandjes vinden, even zoo
speelgoed, dat verleden jaar zoo grif ver
kocht werd.
De tentoonstelling wordt Donderdag om
1% uur 's avonds geopend en is Vrijdag
on Zaterdag van 1012, 25'54 en IA
10 uur 's avonds te bezichtigen.
De voorwerpen zijn alle geprijsd en
niet duur, zoodat. men voor geen fancy-
prijzen bevreesd behoeft ,te zijn. Voor een
ADVERTENTiE-PRIJ5.
DES ZATERDAGS f0.30
PER GEWONE REGEL 10.221
KLEINE ADVERTENTIES van hoogstens
80 woorden 50 cent; Zaterdags 75 cent
bij vooruitbetaling.
INGEZONDEN RECLAMES !EP.
Aan het Zoeklicht.
Ledden, 29 November 1922
Uit de memorie van Antwoord op de
Staatsbogrooting (Hoofdstuk V) bleek
me dat aan subsidies voor zeven Volks
universiteiten is uitgetrokken f 26.251.
Ik neem onmkldolijlc aan, dat. deze
„Universiteiten" €<m uitnemendcn arbeid
verrichten voor de geestelijke verheffing
van volwassenen".
Misschien wel een even uitnomenden
arbeid als de Commissies voor winter-
lezingen die .men in tal van plaatsen vindt'
en waar de weetgierige hoorders de kos
ten zelf betalen.
Maar hot komt ine toch voor, dat wo
hier nu eens oen prachtig bezuinigingsob
ject hobben.
't Zou in elk geval interessant, zijn oens
te hooren hoeveel „studenten" deze „Uni
versiteiten" geregeld bezoeken en hoeveel
geestelijk voedsel daar verstrekt wordt,
dat ze niet minstens evengoed op een an
dere wijze kunnen ontvangen.
In eik geval, als dezo Universiteiten in
derdaad van zoo grooto beteekenis zijn.
waarom ze dan beperkt lot enkole grooto
'steden?
Zou het dan niet beter zijn eerst da
plattelandsbevolking die immers zoo ach"
terlijk is, van dit „groote gecste-b'ko ciil-
turoele werk" te doen prof'toeren?
OBSERVATOR.
gezellige theetafel is gezorgd on het
orchest ,J3appho" heeft zich wel wil1 en
ter beschikking gesteld om hot. geheel
door muziek nog aantrckkoljiker te ma-
kon.
Zaterdag 2 Dec., vanaf 2 uur is er in
den Foyer een feestje voor de kinderen
want Sfc. Nicolaas heeft zijn bezoek aan
gekondigd en de zwaar beladen Zwarte
Piet haalt uit ziin zakken voor elk kind
een cadeautje.
Offervaardigheid.
Dat de offervaardigheid, trots de zor-
igelijke tijden nog niet verf auwt, blijkt
uit do j.l. Zondag in do Gcref. Kerk al
hier gehouden collecte voor do Kerk van
Dricsum, die door brand vernield werd.
Deze collecte werd 6Xch's in twee diensten,
gehouden, n.l. in dio waarin Dries-
soms predikant, Ds. R o o r d a,
voorging en bracht do kapitale som op
van f 345.85.
Gisteravond orns! rocks S uur out»
stond een begin van brand in de schoor
steen van de banlrelbakkfrsf'HTm Gèr van
Alphen, Nieuwe Rijn 62. Do brandweer
beeft hot vuur met zout gëbluscht.
De commissaris van palitio waar
schuwt elo ingezetenen tegen een „vliegen-,
de" kolenhandelaar, die brandstof ver
koopt. onder den naam van Anthraeie-t,
boewei hot op dozen naam vanwege het.
minderwaardig gehalte geen aanspraak
kan maken.
Wijziging Landhouwbegrocting 1922.
Ingediend is c-en wetsontwerp tot wijzi
ging van het Xde hoofdstuk der Staatsbe-
grooting voor hot dienstjaar 1922.
Voor aanstelling van 6 controleurs ge
durende 7 maanden, 3 controleurs voor 5
en 5 controleurs gedurende 2 maanden
benevens voor do schrijfkamer in verband
mot aan de inspectie van don Plant en-
zioktekimdigen dienst wordt f13.000 aan
gevraagd welke uitgave door de meerde
re opbrengst dor inspectickosten geheel
wordt gedokt, hetgeen eveneens het geval
is met een bedrag van f 3650 voor ver
meerdering van reis-, verblijf- en bureau
kosten.
Tengevolge van de bepalingen van de
Pensioenwet 1922 zijn ce-nigo artikelen
opgenomen, - welke een uitgave vorderen
van f 353-000. Daartegenover staat, dat
mede als gevolg van do inwerkingtreding
van de nieuwe Pensioenwet de pestver
goeding als bedoeld in art. 38 van hot be
zoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambte
naren 1920" kan worden verminderd met
f170.000 terwijl tovens het voor den
Octrooiraad uitgetrokken bedrag kan ver
minderd worden mot. f 30 000.
Senoritas-wcrk.
Het „Centrum" vemeomt, dat or niet
veel kans bestaat, dat er voorloopig weer
voor onze sigarenfabrieken work komt
voor do Spaansche regie. Eon belangrijke
order heeft de Spaansche regeoring in
Zwitserland geplaatst.
I)e classificatie.
In Friesland is een provinciaal comité
gevormd, dat. in samenwerking met plaat
selijke comité's tegen do herclassjficalie
zal ijveren en do bestaande classificatie
uit. do wereld wil helpen.
Ontwcrp-Zondagswet.
Vanwege de Ned. Ver- tot bevordering
van Zondagsrust wordt gemeld, dat zij in
antwoord op-haar vraag aan den Voor
zitter der Tweede Kamer, wanneer het