ÉuweleteiisCourant
Tweede Blad.
Woensdag 9 Aug. 1922.
Op de Raadstribune.
De Gemeenteraad zette spoed achter de
zaak Maandagmiddag.
't Was ongeveer kwart- over drie de
vergadering was om twee uur begonnen
toen reed«s 33 punten van do agenda
waren behandeld en nog slechts cén punt
te behandelen viel.
Maar dat ééno punt vroeg dan ook nog
al wat tijd..
Het betrof een voorstel van B. en W.
tot beschikbaarstelling van geldep. voor
het in het leven roepen van een werkver
schaffing van werklooze sigarenmakers.
Gelijk bekend heeft de N. V. Vereenig-
de Hollandsche sigarenfabrieken oen op
dracht van de Spaanscho Rogeering gekro-
gen tot de levering van groote hoeveelhe
den sigaren. De prijs die daarvoor bedon
gen wérd was laag, maar de Vennoot
schap kon toch de order aoceptoeren, om
dat de Regeering met haar een regeling
trof om de sigaren, met. steun van de
Overheid bij wijze van werkverschaffing
te maken.
Het loou dat hiervoor betaald wordt, is
inderdaad niet hoog, n.l. voor sonoritas
(kleine sigaren) met toeslag f 6.50 por
duizend en voor sigaren eveneens mot
toeslag f 12 per duizend, terwijl boven
dien nog oen kleine kindertoeslag wordt
verleend zoolang het loon niet stijgt bo
ven do f23. Een der voorwaarden is nog,
dat do arbeidsduur zal bedragen 10 uur
per dag on 55 uur per week.
Geen schitterende regeling, maar een
regeling, die toch voor de arbeiders in
elk opzicht is te prefereeren boven werk
verschaffing, waarbij allicht workzaam-
heden moeten worden verricht, die ze niet
gewoon zijn, terwijl daardoor hunne
vaardigheid in het maken van sigaren af
neemt, en ook boven een steunregeling,
hoe dan ook, die toch niet anders dan in
de allervoornaamste behoeften kan voor
zien.
Men zou dan ook mogen verwachten,
dat de Raad deze regeling, waarmee de
leiders van de betrokken vakorganisaties
zich hadden vereenigd, met beide handen
zou aangrijpen.
Wie zoo dacht, had echter bui ton den
waard, in casu, buiten de socialistische en
communistische leden gerekend.
De heer v. Stralen begon met zijne ver
ontwaardiging te luchten over dit voor
stel, vooral omdat het loon veel te laag
werd geacht. Hij verklaarde dan ook op
heftigen toon, namens de werklieden, dat
zij op een werkverschaffing als deze geen
prijs stellen.
De heer v. Stralen wond zich op en de
heer Dubljeldeman wond zich nog veel
meer op. Wie niet beter wist, zou denken
dat zij voor de tribune spraken.
Daarom was hot wel een bittere tegen
valler voor hen, toen de heer Knuttel, in-
plaat6 van hen oen 10 te geven voor revo
lutionair gedrag, kwam verklaren, dat de
heer v. Stralen in zijn critiek veel te ge
matigd was geweest.
Hij had van het lage loon gesproken,
maar, aldus de communistische doktor, dat
is hier niet het voornaamste. De hoofd
zaak is, dat de acht-urendag vermoord
wordt, dat, het werk den vorm heeft van
dwangarbeid en dat hier eigenlijk om
dat, de loonen veel lager zijn dan volgens
het contract een poging gedaan wordt
tot. schandelijke onderkruipenj.
En van dat, alles had de heer Van Stra
len niet gerept.
Geen wonder, dat. deze ziin leven
trachtte te beteren. Tegenover den heer
Knuttel maakte hij zijne verontschuldi
gingen, dat hij niet .krasser was opgetre
den, en toen bij do replieken ging het dan
ook: van dik hout zaagt men planken.
Eerst kregen de hoeren Heemskerk en
Eikerbout er van langs, omdat zij dit
halve ei evenals de organisatiebcsturon
prefereerden boven een leego dop, en toen
werden do arbeiders opgezet, om te zeg
gen: Stik met je regeling. Den arbeiders
die dit werk zouden weigeren, gaf hij al
bij voorbaat volkomen gelijk.
Do heer Knuttel had in denzelfdcn geest
gesproken, maar de heer Wilmer werkte
volkomen terecht op, dat. de hoeren hier
gemakkelijk kunnen praten over hot wei
geren van een meerdere inkomst van 5
i 6 gulden per week, maar dat de werk-
Üoozo arbeiders daarvoor geen brood kun-
FEUILLETON.
De Germaansche gevangene
Een verhaal uit de eerete eeuw onzer
jaartelling.
76).
Naarmate ze verder reisden langs do
zandige oevers, de vieschersdorpjes, do
rotsige ber-gpaden, de grasrijke valleien,
de bloeiende korenvolden, vernamen ze
A-oorden van hom en belichten omtrent
zijn wonderen, die bij ieder hunner de
ooop voedden.
Siward hoorde van den koning, die
Aooit ontkend had dat hij koning was en
coch niet als zoodanig uitgeroepen wilde
wórden. Men vroog zich af of hij, dio do
duivelen uitgeworpen en de stormen ge
stild had. niet nu in Jeruzalem, op 't aan
staande feest, toelaten zou dat men hem
erkende in zijn waardigheid, om eerbiedig
gehuldigd en gekroond te worden als ko
ning der Joden, die de kokende zee der
volken beheerschte om eeuwig te regoe-
ren. Hij hoorde brokstukken van uitspra
ken. die gierigaards en huichelaars gee-
eeldcn, armen zegenden, en gevangenen
vrijheid toezegden.
De Germaansche moeder vernam van
kleine kinderen, die de Zoon des menschen
•an 't hart gedrukt, zegenoad de handen
ncn koopea.
En zoo is het ook.
Door de hoeren. Heemskerk, Eikerbout
on Wilbrink werd dan ook uiteengezet,
dat dezo werkverschaffing moreel en fi
nancieel in elk geval beter is, dan een
ondersteuning zonder meer. Do heer
Heemskerk wees er nog op, dat in andere
plaatsen gebleken is, dat de loonen hoo-
ger zijn, dan in hot voorstel als gemid
delde was genomen on. de hoer Eikerbout
herinnerde evenals de Wethouder aan het
feit, dab de werknemersorganisaties deze
regeling toch goedkeurden. Tegenover de
verontwaardiging van Dr. Knuttel over
de vermoording van don acht-uronda,g,
herinnerde do heer Eikerbout aan het feit,
dat in tal van andere vakken, toch ook
langer gewerkt wordt.
De felle oppositie van de öoc. Demo
craten was te merkwaardiger, daar, zoo
als de heer v. Stralen meedeelde, dezo
regeling eigenlijk wel achterwege kon
blijven, daar de werkloosheid geregeld
afneemt. Als dat waar is, dan is er ze-
kor ook geon reden om zich zoo op te
winden.
Hot eind van het liodjo was, dat het
voorstel van B. en W, met 16 tegen 10
stemmen word aangenomen. Behalve de
Socialisten on de Communisten liet ook
de hoer Sytsnia zijn tegon hooren. Waar-
om?
Do overige punten passeerden vrijwel
zonder discussie den hainor.
Alleen het voorstel om toeslemming
te geven tot het bouwen van oen tijdelij
ke houten woonkeet aan de Jan van Hout
kade, lokte eonigo bespreking uit, die ech
ter naar de Voorz. duidelijk maakte, geen
zin had. De Raad heeft alleen to beslis
sen of het gebouwtje van hout mag zijn?
over de geschiktheid tot bewoning be
slissen andere organen.
Het verzoek van het Loidsch Drank-
weorcomité tot invoering van een tapver-
bod van sterken drank van 's Zaterdags
middags 12 uur, tot des Zondags op het
sluitingsuur en op den 3en October, werd
nu aangenomen, met. 14 togen 12 stemmen.
Opzichzelf is deze uitspraak al van be-
tookenis. Maar zij wordt hot temeer in
dien het B. en W. gelukt oen verordening
te ontwerpen waarop de goedkeuring van
de Kroon kan worden verkregen.
De rondvraag bracht weer een voor de
Gemeentekas onaangename verrassing.
Wethouder Mulder deed n.l. eenigo mede-
deelingen oyer het badhuis van de „Een
dracht" waaruit bleek, dat de gemeente
lijke bijdrage van f 4020, over 1922 mee
meer dan GO pet., verhoogd zal moeten
worden.
Inzake woningbouw, zullen gelukkig
spoedig voorstellen inzake woningbouw
zijn te verwachten.
De korte zitting werd bekroond door
eon vergadering met gesloten deuren.
„Men" wist te vertellen dat dit in ver
band stond met vragen door den hoor
Sytsma gelanceerd inzake do navorde-
rrngsheïaeting 19191920.
Onwaarschijnlijk is dit niet. De vooraf
aangekondigde interpellatie word althans
in de openbare vergadering niet gehou
den.
KERK EN SCHOOL
NED. HËRV. KERK.
Aangekomen, Naar Loostkiinon (locz.)
A. D. Meetor te Yrwzenvoen.
GEREF. KERKEN.
Beroepen. Te Woudeend: E. Fï. Woldring,
cand. to Groningen.
CHR. GEREF. KERK.
Beroepen. To Zaamelag: 0. S. v. d. Yon,
cand. to 's-Gravenkago; te AaltenJ. Roeaink
te Harlingen.
Emeritaat.
D s. W. B o a c li, pred. dor Goref. Kork to
A Imkert, is, naar men ons meldt, voornemens
in liet najaar emeritaat aan to vragen. Ds. B.
werd geboren IS November 1859 en diende do
Gerof. Kerken van Zuidwolde, Andijk, Vrijhoeven
c.a. en van at 1897 zijn tegenwoordigo Gemeente,
Ineensmelting?
Men meldt dat Dinsdag te Giessendam voer
de Gereformeerde Gemeente in don dienst den
Woord3 »on voorgaan Ds. J. D. Barth, prod, bij
de Christelijk Goreformoerdo Kerk te Werken-*
dam.
Do voroemging van de C-hr. Goref. Kerk en
do Geref. Gomoenten in den lando i« nog goen
feit, maar toch in voorbereiding. Te Giessend-am
blijkt men de a.s. vereeniging door bovengonoein-
den kerkdienst, te willen bevordoren cn metter
daad voor te bereiden.
Een Geref. Kork minder.
Te Lippenhuizon zal wellicht do plaalsolijko
Geref. Kerk als zoodanig niet lang moer voort
bestaan. De Korkeraad zelf stoifc aan de classis
opgelegd .en vriendelijk toegesproken had;
van bezwijkende scharen dio gevoed,
blinden die ziendo, dooven die hoorend,
misvormden die opgericht waven.
De treurende Diodora ving echo's op
van woorden, waardoor zwaarder banden
verbroken, scherper honger gostild, onge-
nccslijker kwalen geheeld waren; machti
ger wonderen, heerlijker daden, overvloe
diger zegeningen, die de doodon opge
wekt, en moer nog, gebroken harten ge
heeld hadden.
En zoo, met steeds luider kloppende
harten, spoedden zij zich voort over de
vruchtbare heuvelen van Galilea, naar de
stad waar thans die etom 6prak en dio
handen werkten; naar Jeruzalem. Ze zou
den gelukkig zijn, indien zo daar eenigo
van zijn machtwoorden opvangen, eenigo
kruimkens van zijn zegeningen genieten,
een onkelen blik van dat door allo zonde
iheenziendo oog aanschouwen, den zoom
van zijn gewaad aanraken mochten. En
zou zijne uren gekomen zijn, on hij door
do Hosannahs van zijn volk als koning
gehuldigd worden, o, mochten ze dan
slechts meejubelen om voortaan als hout
hakkers en waterdragers in het rijk te
dienon van bom, die den last van de schou
ders dor gebogen en afwentelde om de ge
vangenen in vrijheid te doen gaan!
Eindelijk, op den 1 ante ten heuvel voor
den top van don Olijfberg, ontmoetten ze
Hoeren Veen roer Kot mslifuuC ran genoemde Ker£
op te beffen, de leden bij de naastgelegen Zus
terkerken in te doelen cn een lokaal voor Evaugo-
lisalie te plaatsen in lw>t oosten van Lippenhui
zen of in het westen vaa Ilemrik,
Ontstellend.
In oon dor Kerkboden klaagt oen Gore?, pre
dikant over do lectuur van onze menschen".
Hij weet aokcr, zoo schrijft hij, „dat in vast
wol honderd vijftig van do ongeveer tweehonderd-
vijftig gezinnen dio ónze Gemeente telt, er achior
nooit een good Goreforraeord boek wordt ge
kocht. Dat in ovonzoovole gezinnen nooit oen
book van oen Gereformeerd schrijver wordt gele*
zen. Is dat niet diep treurig?
„Mon hoeft, gold voor do pronk, voor uitgaan,
maar niet voor goeeïo boeken.
„Ea in slechte zeventig van do lK»aderdvijftig
gezinnen leest meu een Christelijk dag- of wöok-
blad
„En sommigen verdedigen dit nog mot het
vrome argument, dat ze aan Gods Woord genoeg
liebbea. Ja, maar ondortusschen lezen ze wel bet
plaatselijk liberale dagblad. Doze feiten zijn
historisch. Is zulk doen niet bij God veracht?
Moot het over ons,, wanneer we zulko pra/Yijkon
voeden, niet klinken: „lk zal U uit Mijn mond
spuwen"?
„Daar moet verandering komen,'5
Niet alleen- dat, or voel to weinig gelezen
wordt, maar wat loost men dan nog? Do predi
kant schrijft daaromtrent verder:
„Onlangs had ik een dertiental jonge menschen
bij elkaar, van twintig jaar en wider. Geen van
hen had oen boek van Kuvper of Bavinck ooit ge-
lozen.
„Toen ging hij op onderzoek bij oudoren'. Van
de dortig ouderen die ik vroeg, had er één wel
eens oon boekvan Kuypor gclozen. Van Bavinck
had nooit iemand eon book doorgelezen.'1
„Wat men dan wol las? Allen, op twee na,
het plaatselijk liboraal dagblad. Voorts hadden
ze op vier eigen kerkelijke bladen in totaal zes
abonnementen.
Is dat niet ontstellend?
Socialistisrho Onderwijzers cn Oranjo.
Te Cape 11e aan don IJssol stond, nis
in tal van andore gomoenten, tot nog too do
Koniuginncdag op de leerplans dor Scholen aan
gegeven als vacantiedag, wannéér er feestelijkhe
den in do gemeente op dien dag werden gehouden.
Gowoonlijk werd do vorjaardag dor Koningin dan
op School gevierd', terwijl ook daarbuiten wol een
o! andere feestelijkheid plaats had. De yoor een
deel socialistische onderwijzers, onder leiding van
den propagandist Rootxnan, lid der Prov. Staten
en zelf onderwijzer aan een dier Openbare Scho
len bo Capclle woigerden dan op Sclvool to komen,
ondor voorgeven dat er dien dag vacantia was.
Dat leidde tot moeilijkheden, wolko hot Gemeens
tebestuur thans hoort ondervangen door den Ko
ninginnedag als vacantiedag van het leerplan te
schrappen en aan do hoofden der Scholen to vors
gunnen op dien dag oen Schoolfeest te organiseo-
ren. Do onderwijzers, die bezwaar hebben osn
daaraan medo to werken, kunnen dan verlof aan
vragen en bok omen.
Lof voor de „Vrije.44
Dr. H. T. de Graaf schrijft in hot moderne
weekblad „De Hervorming" over do jongste
Vrije Universiteitsdag" te Leeuwarden, waar do
hoer Colijn verandering yan den tegenwoordigen
opzet der V. U. bepleitte, wilde deze in do toe
komst uitgroeien en holboofd boven water hou
den. „Wij hebben ons" schrijft Dr. de
Graaf verblijd over doze opmerkingen. Nict
omdat wij dio Vrije gaarne zagen verdwijnen, in
tegendeel. Zij verwerkelijkt voorshands zij het
ietwat verwrongen een beginsel, dat in de mo?
nopolisclie Staatehoogcseholen veel weinig tot
zijn recht komt: het beginsol der werkelijke
Universiteit.'5
„Nathan der Weise" op den index.
Men weet, dat Minister Do Visser van hot
programma dor Amersfoortee.be Hoogere Bur-
geeohool twee lx»eken geschrapt heeft, die sinds
tientallen van jaren op al dergelijke inrichtingen
gobroikt worden, n.l. Goethe's „Faust" en Lea^
sing's „Nathan dor "Weise" (Nathan de Wijze.)
Hierover in Mei door oon Kamerlid geïnterpel
leerd, heeft do Minister gezegd dat hij Goethe's
„Faust" voor jongelieden ongeschikte lectuur
vond; cn wat Nathan der Weise" betreft, hier
in werden voor positieve Christenen on speciaal
voor 'Roomseh-Kalholiekcn. onaangename dingen
gezegd, zoodat dezo lectuur op 6ommige neutraio
Scholen niet best geduld kon worden.
De Vrijzinnigen waron daar natuurlijk niet
boot over te spreken. Een vrijzinnig predikant
hield zelfs een preek tegen dat vorbod van don
Minister. Hij hoopte, dat de meusclien uit protest
doze „verboden boeken" nog des te moor zouden
gaan lezen.
Treffend vinden we hot zegt de Rotter-
d a in m o r, van een onverdacht vrijzin
nig man een ander oordeel te hooren. 't Is
De. H. Bakels, dio zijn opinio gcoft. Een vrijzin-
iiige in 't kwadraat. Hj zegt. dat allo vrijzin*
nigen, die hij over hot ministerieel vorbod' 6prak,
boos waren ovor do houding van Dr. de Vissor.
Maar hijzelf, Ds. Bakels, niet. Hij verwondert
een klein gezelschap ternoor geslagen Gali-
leërs. Daar hoorden ze <la,t hij, van wien
men hoopte dat hij Israël verlossen zou,
door 't Sanhedrin gegrepen, door de Ro
meinen veroordeeld, tusschen twee beken
de moordenaars aan 't schandelijk kruis
genageld, na oon marteling van zes uren,
gost.orven was.
Zonder verzet, zonder klacht, ongewro
ken was hij gestorven en begraven!
XXXI.
Langzaam koerdo het drietal naar An-
tiochiö terug.
Do schoonheid dor lente was nog oven
friech -op de groene heuvelen en do
bloeiende korenvelden, de boomgaarden
en hoven aan do lachende oevers van 't
meer. De kleine golven rimpelden den zon
digen oever; de zeilen van de visschere-
booten glinsterden op 't blauwe water;
de kleine vloten kwamen in de rotsige kre
ken terug bol aden met viech, verwelkomd
door de moeders, vrouwen om kinderen der
schepelingen. De zaaier strooide zijn zaad
in de voren, gevolgd door de vogelen ge
reed om 't weg te pikken; de herder
weidde zijn kudde langs de hellingen, de
•blanke schapen om hem heen, do zwarte
geiten in do struiken verspreid. De tim
merman in de dorpsstraat hanteerde zijn
gereedschap; de vrouwen jnaaliieaj, het
zich" ovor dia boosheid en schrijft in de moderne
„We6tfriescli0 Kerkbode" daaromtrent natter.
Ovor den „Faust" wil hij maar niet lang spro
ken. Daar komt oen koppolarij-schuc in voor. En
nog het eon en andor.
Ovor „Natham der Weise" geeft hij dan zijn
herinneringen uit den gymnasiasten-tijd, toen
„onder de hoede van onzen Duitschen teerewr,
natuurlijk een liberaal", genoemd boek van Les
sing behandeld werd. „Zoo werden ook onze
jeugdige zielen", aldus schrijft Ds. Bakels, „ge
drenkt met de leer van dien fameuzen „ringen-
parabel", dio overigens iete leert waarin allo
vrijzinnwigcü juichen, nl. dat 't or niet toe doet
welke geloofsleer je hebt, als je maar braaf
bont. En daarom slikken al dio intelleclueelon
deze on-intellectueelo gelijkenis glad naar biunun.
„Maar al kan ik me er wel tot op zokere
hoogte mee verocnigen dat het er niet zoo ver
schrikkelijk veel toe doet welke geloofsleer je
aanhangt als je maar braaf bontik ben
het daar toch eigenlijk niet mee eens, en daar
enboven: oen Roomsche en een orthodoi-Protes-
tantsche kan en mag het daar niet mee eens zijn.
„In „Nathan der Weise" gaat 't er over wie
gelijk liceffc: de Jood de Mohammedaan of de
Christen. Lessing leert: 't doet er niot toe wat
je bent.
„Dit ie puur vrijzinnige propaganda. „Natlian
dor Weiso". is een propagandaboekje voor do libe
rale indeeön omtrent geloofsleer.
„Als ik dit bedenk, dan venvonder ik mij over
der vrijzinigen verontwaardiging over Do Vis-
sor's beslissing.
„Wij als vrijzinnigen moeten er in kunnen ko
men dat het voor Roomschen, orthodoxe Joden
en orthodoxe Protestanten (wior kinderen ook op
Gymnasium cn Hoogorburgerschool voiiig mooten
kunnen gaan) bosliet stuitend is te bemerken
dat hun dierbaarst bezat (hun kinderen) met iete
wordt gedrenkt, dat ze niot anders dan ab gees
telijk vergif kunnen beschouwen.
„Dait wo „niots bij-zonder" in geschriften als
„Nathan der Weiso" opmerken, dat vindt ik on
geoorloofd naïef".
Aan het slot van zijn schrijven zegt Ds. Ba
kels nog oen-s, dat men uit zijn artikel niet op*
maken moot dat hijzelf als vrijzinnigo tegen „Na
than"- bezwaar hooft. Dit behoeft Ds. Bakols
niet to verzekeren,. Iemand die in het religieuso
zoo hyper-vrijzinnig is ab hij en die een sata
nisch Wok ab Spaanscho Pepertjes" durft
schrijven, kan tegon den vrijzinnigen „Natttaa
der Weiso" goen bezwaar hebben. Maar deson
danks kan dankbaar akte genomen worden van
zijn objecliovo Uitspraak ten opzichte van het
vorbod van den Minister van Onderwijs.
Er zijn weinig vrijzinnigen die zoo eerlijk er
voor uitkomen, dat wat louter propaganda voor
liberale ideeën is, niot thuishoort op oen „neu
trale" Ondor wij6inrichting.
Gewoonlijk b 't anders. Van lertuur of onder*
wijs in liberalen geest willen de Vrijzinnigen ons
gewoonlijk wijs maken, dat bet „neutraal" b.
Ds. Bakeb erkent daarentegen, dat do vrijzin*
nige lectuur van „Nathan der Weise" voor ortho-
doxgeloovigen .Muitend" is en door bon niot an
ders dan als „geestelijk vergif" kan beschouwd
worden.
Uit het Sociale leven.
Dc arbeid in do Vc cos treken.
Da Minister van Arbeid heeft aan hoof
den of bestuurders van veenderijen in alle
gemeenten rijkevergunningen verleend,
dat arbeiders van 16 jaar of ouder werk
zaam in veenderijen, gedurende heb tijd
vak van 7 Augustus tot en met 16 Septem
ber 1922, tien uren per dag en 55 uren per
week arbeid verrichten.
Dc Malaise.
Op de scheepswerf te Lobith werden
thans gedurende een paar woken zeer vele
arbeiders ontslagen. De werf ,,De Stoop'
le Pannerden, is ten gevolge der hoer-
scheudo malaise stop gezet.
De staking in het R ijnslwep va&rtbedrijf
De Duitscho politie hoeft maatregelen
getroffen om herhaling van ordeversto
ringen van Hollandsehe stakers, zooals
die zich onlangs bij Emmerik hebben voor
gedaan, to voorkomen.
Dezo maatregelen hebben oen oploviirg
der Rijn-scheepvaart veroorzaakt.
Uit Ruhrort zijn reeds verschillende
Hollandscho schepen met Duitsche beman
ning naar Holland vertrokken. De Hol
landsehe recdcrs trachten voor een aan
tal andere schepen in de Duitscho Rijn
havens Duitsch personoel te werven.
Werkloosheid fce> Haarlem.
B. en W. stellen voor ter bestrijding
van do werkloosheid f 96.500 beschikbaar
ta stellen voor het ophoogen van terreinen
aan de Zomorvaart, f 17.100 voor ophoo-
ging van terreinen aan do Pijlelaan, en
f 14.000 voor de demping van het Oost-
Indisch vaartje.
Chr. Politieambtenaren.
De alge meen c vergadering van den
moei of vermengden hot nu het Paasch-
foosl. voorbij was weer met zuurdeeg.
Alles ging als altijd in de lonte. Dc
levendo gelijkenissen waren alom te zien;
gelijk in do vorige drie jaren, toon eon
zo aanscho-uwde, dio zijn hoorders leerde
ze la begrijpen en to verstaan niot als
miotigo aard&che, zinledige schilderijtjes.,
maar als hieroglyphen, die heilige spraak
verborgen, onvergetelijk yoor wie ze eens
gelezen had.
Maar voor sommige harten in die 6choo-
mo natuur hadden de lijdingen uit Jeru
zalem deze wereld alle beteekenis doen
verliezen.
Man kon de zieken aan de deur der
hut in de lentelucht neerleggen, maar daar
kwam goen hand om lten te genezen. De
wooklago kon door de straten klinken,
maar ze word niet meer gestuit en in
vreugdezang veranderd door -de herleving
van den gostorvene. De storm kon woest
opzwocpen on do zinkoiido scheepjes ver
slinden, doch er ging geen stem meer ever
de golven: ,,Ik ben het, vreest niet!" dc
bevendo horten zoowel als de kokende ba-
Tcn stillend. Dat was alle6 voorgoed roor-
bij!
Maar wat moest het land geworden zijn
voor hen. dio hom liefgehad hackten; die
geleerd hadden iets io verstaan niet al
leen van 't. geen hij 6prak, maar ook van
*i geen hij wae; die hem genoeg liefhad-
Bond van Chr, PoKfcie-ambtonaren in Ne
derland, zal werden gehouden te AtJihera,
op 19 en 20 September a.3.
Aan de orde zal daar komen al of niet
aansluiting bij het Chr. Nat Vakverbond.
Verlenging arbeidstijd rijkspersoneel.
De Hes.bode meldt, dat de minister van
arbeid aan de commissie de Wilde op
dracht hoeft gegeven, het. arbeidsregte*
ment van het rijkspersoneel in overeen
stemming te brengen met de gewijzigd*
Arbeidswet, zoodat ook voor het rijksper
soneel do 8,'ï-urige arbeidsdag wordt, in
gevoerd, met vrijen Zaterdagmiddag.
EEN MINISTERIE VAN LANDSOUW?
In de Telegraaf wordt het pleit go*
voerd voor een afzonderlijk Ministerie va?
Landbouw op de volgende gronden:
Elke beschaafde Staat heeft eon afzon
derlijk Ministerie van Landbouw, omdat
deze tak van dienst zoo veelomvattend ia.
Hij is veel ingewikkelder en moeilijke?
dan welke andere tak van dienst en juist
daarom heeft de bekwaamste persoon or
de handen meer dan vol aan. Het is fictie
zelfs maar te verwachten, dat hij daaren
boven nog genoeg in zijn mars zou hebben
voor de waarneming van Handel en
Nijverhèid. Men kan zich er ook niet op
beroepen, dat de Nederlandsche Landbouw
minder belangrijk zou zijn dan die van
andere landen. Integendeel is hij belang
rijker, omdat de welvaart er van bijna
geheel afhankelijk is van den uitvoer
zijner voortbrengselen, in tegenstelling
met bijv. Frankrijk, Duitschland, België
cn Engeland. Denemarken verkeert in
bijna dezelfde omstandigheid als wij, en
heeft ook zijn Landbouw-Ministerie, omdat
men overtuigd is van de onmisbaarheid
cr van voor een degelijke vertegenwoor
diging via het parlement tegenover het
gansclie volk.
Onze Minister van Landbouw heeft een
veel te zware taak en het is zeer natuur
lijk dat iemand, die haar aanvaardt, zich
blootstelt aan de verdenking, dat hij zich
zeiven overschat, of de beteekenis van
regeeren onderschat. Hij kan over alle
problemen, die zich voordoen, onmogelijk
met kennis en daardoor gezaghebbend,
oordeelen. Het toezicht en dc controle
op het departement wordt bovendien veel
beter en eenvoudiger als het gescheiden
is. Voor elk, die de zaken objectief bekijken
wil, is het duidelijk, dat een af? fiderlijk
Ministerie niets meer behoeft tv kosten,
tenzij het een wet van Meden en Perzen
is, dat voor elk Ministerie per sé afzon
derlijke dure gebouwen noodig zijn, cn
het getal ambtenaren zou moeten worden
verhoogd, hetgeen volstrekt onnoodig is.
Het salaris van een Minister meer, doet
het hem niet, en dit ia dan nuttig genoeg
besteed en zal zijn baten wel afwerpen.
Was de positie in oorlogstijd reeds
moeilijk, niet minder thans, nudemalaiso
ook in den landbouw om zich heen grijpt.
Nog altijd is het veel moeilijker te regee
ren in tijden van kommer en ellende dan
in die van voorspoed. Dan gaat het haast
van zelf. Het komt thans en in de naaste
toekomst in alle opzichten aan op een
helder inzicht in den toestand, en dat kan
uitsluitend verwacht worden van iemand,
die in dezen tak van volksvlijt per ex
cellence doorkneed, en met hart en ziel
er van overtuigd is, dat een krachtige
bevordering van de belangen van den
landbouw voor dc Nederlandsche welvaart
geboden is.
Zoo'n Minister staat sterk tegenover do
volksvertegenwoordiging, evenals deze meer
vertrouwen in hein stelt. Hij wint dit doof
de zaakkundige en heldere wijze van voor
dragen der vraagstukken, en door z7jn
gezag zal ook de Directeur-Generaal van
Landbouw mot meer vrucht dcanaatrcgclcn
kunncu toepassen.
Het is buiten allen twijfel, dat vele
wetten reeds vroeger in werking waren
geweest en andere zaken reeds wettelijk
zouden zijn geregeld, als er Landbouw-
Ministers voor opgekomen waren, die do
zegenrijke werking er van vermogen te»
beoordcelcn. Ruilverkaveling, jacht, pacht
wezen e.a. urgente zaken zouden dan reeds
lang hun beslag hebben gekregen. Zij
komen niet of „zeer gelijdelijk" aan do
orde, omdat de portee er van niet vol
doende door onkundige Ministers wordt
begrepen en juist deze personen te wankel
moedig zijn om niet het oor teleenenaau
totaal verkeerde inzichten van belangen
groepen, die den landbouw e.a. nict Avillen
of kunnen zien van het ruime en juisto
standpunt van gemeenschapsbelang, niet
ondergeschikt, maar minstens gelijk be-
rechtigd met andere takken van welvaart.
Ziedaar de redenen, waarom een afzon
derlijk Landbouw-Ministerie cr hoe eer
hoe beter komen moet.
den om liem oenigszins le kennen, en hein
genoeg kenden ora liern te aanbidden. Wat
moeet, in hun oog do wereld zijn, dio beiu
had kunnen voroordoelcn als kwaaddoe
ner en terechtstellen als den gomoe-Hon
misdadiger?
In Si wards hart kwam al de eomb^o
angst van zijn Gormaanech bijgeloof te
rug. Do geheele wereld was dus toch wel
ondor de overheerst hing van booze mach
ten! De machten van loven en licht., dia
altijd een gevaarlijken en onzekeren strijd
met de machten van dood en duisternis f*
voeren hadden en meer dan oene overwon
nen waren, zoodat de boste en geliefdst®
reeds voorgoed ondergebracht wsus wa
ren nu allen zeer zeker yoor ecuwig mach
teloos gemaakt.
Eigenlijk had do vreesolijko tijding hom
nict verschrikt, 't Ging gelijk zoo voel dafc
hij gevreesd of gezien had. 't Was enkol
de herhaling, maar erger dan ooit, van da
vrees cn don twijfel dio zijn goheele loven
verdonkerd haddon. Zijn heerlijkste hoop
was vernietigd gelijk zooveel van zijn
verwachtingen, 't Was niets nieuws daU
volken hun redder niet erkenden of vor-
verwachtingen.
;*V,
(Wordt vervolgd).^