Dagblad voor Leiden en Omstreken. ABONNEMENTSPRIJS IN LEIBEN EN BUITEN LEIDEN WAAR AGENTEN GEVESTIGD ZIJN PER KWARTAAL i '2.50 PER WEEK 10.19 FRANCO PER POST PER KWARTAAL 12.90 3de JAARGANG. - DINSDAG 2 MEI 1922 - No. 628 Bureau: Hooigracht 35 - Leiden - Tel. Int. 1278 - Postrekening 58936 ADVERTENTIE-PRIJS. PKR GEWONE REGEL 0.221 DES ZATERDAGS s £0.30 INGEZONDEN RECLAMES DUBR* TA1U8Ï! KLEINE ADVERTENTIES vna hoogstwis 30 woorden 50 cent; Zaterdags 75 cett ï-: bij vooruitbetaling. V Niet reactionair. Indien één verwijt ongegrond is, dan is het zeker wel dit, dat de A. R. partij- re actionair zou zijn. Reactionair zijn wil zeggen, terug te willen koeren naar minder goede toestan den, allerlei verbeteringen die tverden aangebracht, ongedaan te willen maken. En dat wil de A. R. Partij niet. In dit opzicht onderscheidt zij zich van. tal van andore partijen. Daar ie b.v. de Vrijheidsbond, die niet tegen enkele uitwassen, maar feitelijk te gen het beginsel der Sociale wetgeving fulmineert; daar zijn er niet weinigen die terug verlangen naar den tijd toen de Overheid koud en onaandoenlijk stond te genover het maatschappelijk leven. Men zegt dit wel niet in duidelijke woorden, maar 't komt er dan toch op neer. Daar is de S. D. A. P. die hoe vreemd dit ook moge klinken reacti onair ie in hart en nieren. Op afbraak is men bedacht. "Wat met zeer veel moeite werd opge bouwd en verkregen, moet worden afge broken en verwoest. Men haakt naar het oogenblik, dat men het maatschappelijk gebouw in brand kan 6teken en vernietigen. i-^en wil vóórts terug naar het oude sblsel, dat een kleine minderheid de meerderheid overheerschte. Mr. Troelstra t il de 6te-mmen niet t e 11 o n, maar we- >n. De directe actie, een stelsel van ge- >eld en willekeur wordt geprezen boven JSfet parlementaire stelsel. Daaraan doen wij niet mee. Wij willen niet den onheiligen oorlog waarbij, wie toevallig het sterkst is, de overwinning behaalt, maar we willen den vrede, ook den maatschappelijken vrede bevorderen, door het recht te handha- yen. Maar we willen daarbij niet in oen ander uiterste vervallen, door den Staat over de maatschappij te laten heersc-hen en heel het maatschappelijk leven in een keurslijf te persen, dat alle levensuitingen onmo gelijk maakt. Het gevaar der reactie dreigt aan alle zijden. Het bedreigt onze sociale wetgeving, ons schoolwezenheb bedreigt heel ons leven. Daartegen stellen wij ons te weer. Wij willen geen reactie, maar vooruit gang; wij zijn niet reactionair, maar in dón goeden zin des woords vooruitstre vend. In de inleiding op ons Program van Actie wordt het zoo klaar en duidelijk gezegd: Tegenover hen, die de bron van net recht zoeken in den mensch, handhaven wij de uitspraak dat het recht uit God is. Tegenover de Bouveremifceit van den mensch handhaven wij de volstrekte sou- voreiniteit Gods over al het geschapene. Tegenover de onstandvastigheid der monschelijke vindingen op staatkundig terrein plaateen wij de eeuwige beginselen van Gods Woerd. Waar de geest uit den afgrond in onze dagen er zic-h op toelegt om de grond slagen van het gezinsleven te ondermij nen, daar vraagt het Program om waar borgen teneinde het Christelijk huisgezin te beschermen tegen zoo boozon aanslag. Het komt op voor bescherming en ster king van het maatschappelijk zwakke, maar handhaaft niet minder liet recht der persoonlijkheid tegenover de gemeen- echaps-idée. Dat is geen reactionaire taal, maar de uiting van een partij die vooruit wil langs do vaste lijnen in Gods Woord uitgestippeld. STADSNIEUWS. LEÏDSCHE CHR. ORANJE-TEREENIGING. De Leidsche Chr. Oranjo-Vereoiiiging liiold gisteravond in de Stadszaal een openbare feest* vergadering ter gelegenheid van den 13en ver jaardag van H. K. H. Prinses Juliana, met ir.e* dewerking van do Clir. Gymnastiek- en Scherm-» vereoniging „Jahn", leider de heer C. A. de Bruijn en het Mandoline-Ensemble „Espana directeur.de hoer A. J. Jordaans. Te acht uur opende de Voorzitter, D s. II. Thomas hot samenzijn door liet doen zingen van Pa. 138: 1. waarna Z.Ecrw. voorging in den gebode. Hij sprak vervolgons oen kort openingswoord. De verjaardag, aldus 6pr. van prinses Juliana viel dit jaar op Zondag; on op dien gewichtigcn eersten dag der week is de jaardag onzer Prin ses .met ontroerde harten hordaclit door de iuiJ zenden Christusbelijders, die tor kerke stroom den; want op oenige uitzonderingen na, zijn alle kerkgangers Oranjeklanten. Maar ook heden avond willen wij haren verjaar dag vieren, want wij zijn niot alleen kerkmens schen, maar Nederlandsche burgers, die meevoo^ len met allen, die Oranje beminnen. Onze Koningin waa do eoriïg overgebleven telg van ons Vorstenhuis en we vreesden destiiclö, dat God den bijl zou doon neerkomen op bet huis van Oranje en het bij don wortel afkappen. Maar noen den 3öon April 1909 getuigde het kanongedonder in de Hofstad van do geboorte van onzo geliefde Prinses en jaar op jaar dan ken we don almachtigen God, dal Hij ons Oranje huis wilde bestendigen. Goon land ter wereld is er, waar de band tus- sclien Vorst on volk zoo innig is. als in de Nederlanden, innig als de band tusschen ziel en lichaam on rijk zijn we dus gezegend in do voort* planting van ons dierbaar Oranjehuis, We hoffen dan onze harten omhoog tot Hom, die ons glorie gaf en we smeeken Zijn zegen af over onze prinses Juliana. Oneindig voól hebben we te danken aan ons Oranjehuis. Als we de historie nagaan springen in elke ocuw wel jaartallen ons ia 't oog, waarin Oranje ons was als een muur, waarop het ko kende water zich stukstiet. Denk slechts aan 1567, 1G72, 1747, 1813 en November 1918. En allen weten we, hoe onzo Oranjevorsten ijverden voor onze religie; hoe ze zich aan de spite wisten ie stellen van de „smalle Gemeente van het geloovige volk. Wij smeeken den God des Verbonds, dat onze geliefde prinses Juliana do heerlijks traditie van ons aloude geloof moge handhaven, dat zo haar kracht moge zeeken bij Christus' kruis en dat zo zich gedragen raag woten door do hartstochtelijke liefde van het volk onzer lage landen bij de zoe. Spr. heet voorts allen welkom,, in 't bijzonder Ds.'I. Voorsteegh van Katwijk aan Zee, die he denavond als feestredenaar op zal treden en de medewerkende vereonigingen, om zijn openings woord te besluiten met den enthousiasten uitroep „Leve prinses Juliana", dio door spontaan hoe- ra-gorocp uit de zaal werd gevolgd. Hot mandoline-ensemble liet nu op verdienste lijke wijze eenige muziekstukjes hooron, waarna Ds. Voo ra teegh iet woord verkreeg om zijn redo uit te spreken over, goan revolutie, maar het drievoudig snoer: God, Nederland en Oranje. In de voorrede van liet boek „Historiën ouzor lage landen bij de zee", aldus begon spr. zijn rode, schrijft de auteur het volgende: Het wordt den laatsten tijd meer en meer in gezien dat de volkskracht van oen natie ton nauwste verband houdt mot haar liefde voor den vaderlandschon grond. Nationaliteitsbesef, vaderlandsliefde zijn geen klanken moer, waarbij een vooruitstrevend mensch de schouders ophaalt. De „Europeosche Oorlog" hooft geleerd, dat vaderlandsliefde een macht is, die al mag ze oppervlakkig gezien sluimoren in de ure des gevaars een kracht kan ontwikkolen waar tegenover de wereld ver baasd on bewonderend staat. Nationaliteitsbesef en vaderlandsliefde zijn ge voelens, het grootste deel vau ons volk koestert on onzo nationale gedenkdagen, de verjaardagen van do leden van het Oranjehuis, vormen een gereeds aanleiding ze to versterken en aan to wakkeren. Want voer ieder, die de leiding Gods in onze volkshistorie erkent, is hot onmogelijk niet het begrip Oranje to verbinden met volkskracht, na- tionalitoitebeeof en vaderlandsliefde. Helaas zijn er velen in ons land, die de Oranje* banier voor de roode vaan hebben verruild en voor Oranje slechts spot en smaad en hoon over hebben. We betreuren dit ten diepste, maar naast onzo smart voegt Óen waardig protest! Want dit heeft bet Oranjehuie. niet a3n Ne derland verdiend; we erkennen de boteekenis van Oranje in onzo historie en den Oranjenaain zul len we den kindoren in onzo huizen reeds spellen leeren. Heffon we dan het oog naar boven en danken we God, die onzen troon vast deed staan en ons niet, als andere landen, een weg van jam- mor deod doorgaan. Deze verjaardag geeft ons gelegenhoid op de leiding Gods don nadruk to leggen. In onzo rijke geschiedenis zijn er momenten, waarbij wo stil staan, en hart en hoofd in aanbidding uoigon, waarbij we. zeggen; 'k Zal de -wond'ren gade slaan, die Gij hebt vanouds gedaan, en vooral om het te beseffen: In 't verleden ligt hot heden in hot nu wat komen zal. Wo hebben op onze nationale gedenkdagen te rug te zien, en om ons in het heden te zien en te beseffen dat we onverdiende zegoningen genieten, maar ook hebben wo to zien do zwarte wolkon, die zich boven ons samenpakken de airerwarring op allo levensterrein, do veelvuldige volksellende. Dan moeten wo ook don blik naar de toekomst wonden en dan moet het besef in ons levendig worden, dat het Christenroeping is om in 's Heeren kracht te staan. Hij alleen kan do uitkomst goed maken. Zijn hulp moeten we afemoeken, betrouwend cp.Zijn Woord; want wat voor 'den enkeling geldt, geldt ook voor een geheel volk: Gods Woord is een 'lamp voor mijn voet en een licht op .mijn pad. Er zijn monschen, dio do geheele historio willen verklaren als een samenloop van omstandigheden en haar uit oen materialistisch oogpunt bezien; maar dan blijft er heel veel onverklaarbaar! Beredeneer eens de heldenfiguur van Willem den Zwijger, den worstelstrijd voor gewetens vrijheid. Neen, wo erkennen de leiding Gods, Die ons Oranje gar tot een sterkon schutsmuur. Onzo prinses verjaart Wat zal ons jonge Koningskind met verlangen naar dien dag hebben uitgezien. Maar hot was voor haar geen blijde feestdag, want hot Hof is in rouw gedompeld door den plotselingon dood van de Groothertogin van Mecklenburg. Oranje heeft meegeleefd met het Nederland sche Yolk, maar het Nederlandsche volk leeft ook moe met zijn Oranjehuis in 6mart en in blijd schap. Bovenal moge het do hartelijke ervaring wozou van H. K. H. prinses Juliana in bange dagen. Mijn schilt endo betrouwen Sijt Ghij O Godt, mijn Heer. -Er zijn er heel wat, tegenwoordig, die het niet" meer meezingen, dat oude begeesterende lied, die het vervangen hebben door de „Inter nationale." Liefde voor Oranje, Yoor het Vaderland zijn volgons sommigen begrippen uit den oudon tijd, dio tegenwoordig niet meer bruikbaar zijn. Maar wij blijven Wilhelmus zingen en Oranje dragen. Zo is ons lief do Oranjekleur, die van de Geu- zenmasten woei, die op den Brielschen toren wapperde, dio op het 6lagv. door den kruitdamp is bestreken. Ze spreekt ons van hoogoro dingen, dio ldeur- ze spreekt ons van den strijd om de gewetens* vrijheid. Wij koeren ons tegen ongeloof en revolutie. Want de revolutie brengt geen heil voor Nederland. Men wil langs den weg van eon omwenteling, die volgens Wijnkoop veel bloed zal kosten, door omverwerping van het gezag ©n van de Maat schappelijk© orde naar den Heilstaat. Men stookt hot revolutievuur onder ons volk en het smeult voort en laait soms op. Maar wij achten een omwenteling onverant- woordol. en misdadig on wij willen onze vrouwen en kinderea, onze Maatschappij niet onderwer pen aan een dergelijke revolulieproef. Rusland is ons een waarschuwend voorbeoid! Geen revolutie willen we, maar het drievoudig 6neor: God, Nederland en Oranje. Meer en meer laait op de haat togen God en den Christus. Men erkent niet langer Zijn Woord. Men wil bouwen op eigen wijshoid als funda ment. Maar het huis daarop gebouwd valt! Niot zonder God, willen wij! Niot zonder het Woord des Heoren. Onzo. ernstig© tijderv roepon om eon vastheid van. gang gebaseerd op de Schrift. En al koort men zich tegen Gods gezalfde, al doethet Socialisme, ook de. lasterende belofte, dat in dón Heilstaat ioder zijn eigen god is, wij geloovon en belijden, dat a lloon bij God en Zijn Woord redding mogelijk is. Hij zij onze Oppersouverein. Zijn Woord hebbo heerschappij over ons tot Nederland's heil, want in hot onderhouden van Gods gebodon is groe ten loon. In de kracht dos Heoren moeten wo staan voor des Heeren eer! Dit eerste deel van Ds. Voorsteegh's bezie lende redo werd door" luid applaus govolgd. Nadat „Espana" nog verschiliendo malen zich had doen hooren en een kwartier pauze gegeven was zette Z.Eerw. zijn redo voort en toonde al- lereorst aan, hoe do verschiliendo Oranje-Voreten hun kracht zochten in God en in Hem alleen. Hot is een niot te overschatten geluk, aldus spr. dat ook onzo Koningin Hem belijdt; denk 6lechtö aan haar hot standbeeld van do Coligny toen zo getuigde „Christ avant tout." Als wo denken aan den groolen oorlog dan worden we onwilekeurig herinnerd aan den groe ten brand dio woedde in een dorpje bij den Waal gelegen, waar allo huizen in do asch werden ge legd. boljalvo oen klein huisje, waarin eon arme godvruchtige vrouw woonde, dio met God gewor steld had om redding. Toen ook 6loegen de vlammen uit in Europa on alle staten schonon in hot laaien van den oorlogsgloed te zullen vergaan, behalve een klei ne staat, die van het Nederlandsche volk. En wo weten, dat in die kleinen staat een godvroo2onde vrouw met haar God geworsteld had on gesmeekt om redding. En om dat alles beminnen wo Oranjo en onze Koningin bij Godes gratie. En wo houden heden op den Ion Mei Oranje niet weg, ondanks de dreigementen Yan do socia listisch© bladen, want daarvoor is het ons voel te lief. En wc bidden en smeeken, dat Oranje mot No de rland één moge blijven onder den zegen Gods. Bij Oranje zijn wo yrij geworden en groot ge worden en door Oranjo zien w© ons gezogend boven velo anderen, gespaard voor verwarring vu ellende. Sta nu dan trouw om den troon, goloovend ;n Gods Woord. Laten wo steunen do Christolijko actio.op allo gebied met gebed, belangstelling en krachten eu alzoo ook steunen het .drievoudig snoer, gedach tig aan het woord van Beets: Wat afvalt Yan don Hoogen God moet vallen En al zwaait men dan do roode vaan; al zingt men van een heilig ideaal w.b. voor den Heilige geen plaats is, hoog heffen wij ons Oranjo on daarbij zingen wo luidkoola bet oude machtige lied van Da Costa: Zij zullen het niot hebben ons oudo Nederland. Geen revolutie, maar het drievoudig snoer: God, Nederland en Oranje. Daverond applaus volgde dit bezielend woord. Onder leiding van den heer de Bruijn V09rd© vervolgens do Chr. Gymn.- on Schermvereeniging ,.Jahn" op keurige wijze een uitstekend geslaag de knots- en boogroi uit. Da. Thomas sloot ten 6lolto, na allei^voor hun medewerking bedankt te hebben hot samen zijn mot dankzegging. Na het zingen van: 'k Zal U. o God mijn dank betalen, ging de vorgadering uiteen. Propaganda-club. Do A n tiro volutianair© Propaganda* club „Dr. A. Kuyper" alhier, houdt op Vrijdag 5 Mei weder oen openbare cursus vergadering in liet. Nutsgebouw. Thans zaj in behandeling bomen de De fensieparagraaf van het program van actie. De hoer Kapitein G. Kuyper zal dit punt inleiden en heeft tot ondenv. gekozen „Geen Militaipisme maar Landsverdedi ging." Do belangrijkheid van het onderwerp on do bij uitstek deskundigo tprrker. mag deen verwachten dat ditmaal de bol&f-g-« stelling voor don arbeki der propaganda* club grootèr zal zijn, dan lot nog tóe bel geval is geweest. Na deze vergadering zal nog eeoe cur- susavend worden gehouden wa-aria de So ciale paragraaf aan do orde komt, welk» zal worden ingeleid door den heer R. Zuip dema, N. V. „Nationaal Veem". In de op 1 Mei gehouden Algemeene Vergadering van Aandeelhouders van de N. V. „Nationaal Veem" lo Leiden is de balans _en winst- en verliesrekening over 1921 goedgekeurd en het dividend vast gesteld op 5 procent. Als commissaris werd herkezen de Heer J. Zaalberg (aftredend) en gekozen de Heer D. D. J. de Koster. Men deelt ons mode dat met ingang van Woensdag 3 Mei a.s. de lantaarns welke tot nu toe met zonsondergang wer den opgestoken en te 11 uur weder werden gobluscht, gedurende de zomermaanden niet meer zullen ontstoken worden. Tot deze maatregel is door do directie der Stedelijke Lichtfabrieken overgegaan, omdat bij hot nog verder lengen der da gen, eeret te half elf tot het ontsteken der lantaarns kan worden overgegaan, waarna dan to elf uur weder moest worden go bluscht. Aangezien het: voor dit half uur niet de moeite waard is deze kosten en moeite te maken, werd besloten niet meer tot ont steking over te gaan. BINNENLAND. Christelijk Tehuis voor blinden. Hot voorloopig Comité is thans omge zet in een defini-icf bestuur, waarvan hot Dagelijksch Bestuur bestaat uit: Ds. Sik- kol, president; Lt. Gen. A. R. Ophorst, vice-president; Mevr. Diepenhorstde Gaay Fortman, secretaresse; H. Munnik. penningmeester, allen te Amsterdam en Ds. B. J. C. Rijnders van Rotterdam. Tot verdere bestuursleden zijn benoemd Moj. G. Bos, Rotterdam; Mevr. van Eeghcn—van Marle, Aerdenhcut; Mevr. Kuyper—Heyblom, Bloemcndaal; Jonkvr. C. Quarlosvan Ufford, Bilthoven; Dr. Sap, Loosduinen; J. P. Thierry, Don Haag; Mej. I. van der Vlugt, Utrecht; Ds. Vunderink, Haarlem; Mevr. Westar- tnanLecfaner, Amsterdam. Op verschillende plaatsen zijn locaio Comité's opgericht die financieel en steun bieden en liefde tot de zaak dor blinden wekken. Wijziging van de Arbeidswet. Het Nationaal Arbeidssecretariaat vraagt in een adres aan de Tweede Kal mer alles te doen om den achturen dag een vrijen middag in de week, onverkort lo den vrijen Zaterdagmiddag, subsidiair en vrijen middag in de week, onverkort to handhaven; iedere poging t-ot de mogelijkheid van herstel van den nachtarbeid in bakkerijen on verb id doll ijk af te wijzen; en ten spoedigste den arbeidsdag van ten hoogst acht uren en de werkweek van ton hoogste vijf en voortig uren voor allo bedrijfsgroepen in te voeren. De Middcnstandsrnad. Het jaarverslag van den Midden» standsraad zal dezer dagen verschijnen. Hot bevat voornamelijk reeds eerder open baar gemaakte bescheiden. Van belang is oen hoofdstuk, gewijd aan de uitbreiding der publiek-rechterliiko bevoegdheid van den raad, en een hoofdstuk, waarin modo- deoling wordt gedaan van oen verschil van mooning tusschen den raad en den Mi nister van Arbeid. Laaistgenoemde kon y iUlLLE TON. De Germaansche gevangene Een verhaal uit de eerste eeuw onzer jaartelling. 6) Agrippina, de moedige vrouwe, ging naar de overzijde der brug, het dichtst bij den ge vreesden vijand, en niets kon haar bewegen terug te komen. Zij stond daar met haar zoon Caligula, de lieveling van •het leger, en verbood ieder de brug aan te raken voordat de vluchtelingen, indien die er warén, voildg aan de overzij wa ren. Eu spoedig, inplaats van een hoop vluchtelingen, verschenen de hoofden der legioenen, die in goede orde langs haar heen trokken; vier voltallige legioenen dio zonder twijfel onder 't binnenrukken V- vernamen wat. ze aan haar be danken had- Aidon. En terwijl zij langs tegen sprak zij bun woorden van bemoediging en welkom toe, en prees de gowonden. Met eigen hand .(iroorzag zij in hun behoeften. Een odelo dienstvaardige vrouw! Ik schaam mij niet haar te dienen. Toch had het weinig van een overwin nend leger. Geen zegezangen, zooals bij $ö9 Germanen, na een overwinning, geen «it, geen gevangenen. Evon weinig roemrijk was in onze oogen enkele weken later de terugkomst van Germanicus zelf, met zijne ruiterij voor 't meerendeel te voet, 'en het voet volk, ontwapend, in lompon gehuld en duchtig in aanbal gedund. Men zei dat deze legioenen zoo geloden hadden door hun heldhaftige gehoor zaamheid aan wet en orde, die hun kracht uitmaakten. Hun was bevolen tot in 't ge zicht van de Noordzee te trokken, en zij hadden al te stipt gehoorzaamd en waren weggesleurd door den snelopkomeuden vloed. Maar nadat we nog een vervelen! jaar als gevangenen in het kamp doorgemaakt hadden, en Germanicus opnieuw de win terkwartieren betrok en er weer sprake was van een groote overwinning der Ro meinen, brachten die overwinnaars wei nig bewijzen van hun veroveringen mede. Langzaam zeilde zijn verstrooide vloot de breodo wateren van onzen Rijn op tot dat Colonia dat ze naar zijn moedige vrouw Agrippina vernoemd hebben. Vele schepen hadden de roeispanen verloren; uitgespannen soldatenmantols vervingen de gescheurde zeilen, en de mans< happen deden allerlei verhalen van ontmoetingen met. vroeselijke zeemonsters en van schip breuken onder de wilden. Maar woo? geen buit, goen gevangenen, geen énkel toeken dat god Terminus zijn steen dieper in onze bosschen geplant had. De eenigo buit, de eenige gevangenen zijn nog altijd wij, verraden vrouwen en kinderen. Toch zullen ze morgen ons voor de zegekar uitdrijven en uitgalmen dat de Germanen overwonnen zijn. Wat doet het*er toe, mijn zoon! Woor den veranderen de feiten niet, al bedekken ze die voor eenigen tijd. Wanneer de len te komt, breekt, het. ijs, hoe 't ook schit tert., onder haar machtigen tred. De ver raden Thusnelda, de edele jonge vrouw van Herman, behoeft het hart niet te bre ken, ofschoon ze zijn gevangen zoontje bij den Romeinschen zegetocht, in de ar men dragen moet Het hart behoeft haar nog niot te breken, tenzij over het ver raad van haar vader. Want Herman leeft en wie weet der onzen nog meer? Onze lange, vervelende bocht langs don noodlottigen wég is bijna geëindigd. Aan hot andere einde, in het Teutoburger- woud, liggen de beenderen van do le gioenen van Varus, en helaas, van velo onzer edelste Germanen, door welken Va- rus viel. Terwijl ik spreek, zucht de wind door do pijbboomen boven hen en het gras groeit or langzaam overheen. De hechte bouw heeft het grind ver- gruizeld. Wo zijn eindelijk bij den aan vang van den noodlotligen weg gekomen. Hij hooft ons ten slotte getrokken in het tooverwebbe, dat hij eaambindt, Mijns vaders vrees is vervuld. Hij heeft zijn slechte werk volbracht. Morgen betreden wij zijn aanvang; hulpelooze gevangenen, langzaam ons de heuvelon van Rome op- 6leepend." Zij zweeg. Moeder en zoen zaten samen aan den ingang der tont op den heuvel,in ver beeldingrijken eenvoud de een nog meer kind dan de ander. Achter hc*i hun eigen bosschen, de ver spreide blokhuizen, het fiere zelfstandige leven van persoonlijken moed en zelfver dediging, het loven van gezin of stam, met zijn ideaal van vrijheid en trouw. Achter hen bet vrije boschloven, met zijn onzekeren omgang met monschen en zijn nauwe betrekking tot. de dieren des velds; de beer en do wolf in hun oogen begaafd met een soort demonische persoonlijkheid, de vos, do eekhoorn en de vogelen on derling in bijna humoristische tweedracht; de - schapen en varkens, nagenpog loden van 't gezin; de hond die hen goheel be greep, wien6 sprakelooze (aal zij ver stonden, wiens vriendelijkheid en toewij ding zij waardeerden; en zooveel andere goede dingon, die alleen door naluurmen- schen begrepen worden. Achter hen hun eigen woeste wouden, met hun weiden on wildernissen, hun kleine, afgeronde groe ne bewoonde plekken, gehuld in ondoor dringbare geheimzinnigheid, door de on- teïtare pilaren van pijnboomen steeda verdiept. Voor hen Rome, waarvan do wonder doende naam als een betooveriing over d» aarde lag. Menige schoon© stad waren zij doorge*. trokken op hun tocht zuidwaarts vaan Keulen naar Trior. Maar dat waren slechts verzamelplaatsen van gewon#' memschen. Rome was de onuitputtelijke bron vanjj legers, d© aanvang cn hot uitgangspunt? van alle wegen, de stad van koningen, d#J keizerin der steden, de troon van het kefai zerrijk. De duisternis begon langzamerhand td- wijken voor don aanbreken<k*i dag; d#j weg was niet langer het eenige voorwerph dat men onderscheiden kon; de dichtst-j bijstaande altijd groenen eiken en laurieiyi boomon waren niet. langer een donk®#! massa; de rotsen en bosschen, verderope gelegen, teekenden zich tegen de lucht af» langs do hellingen der heuvelen on.twaar(öu het oog in de verte den golvondesi grond*} van de groene Campagna cm de ring van de zee aan don gézichteonwMBJfJ (Wordt yervolgi.)}

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1922 | | pagina 1