Dagblad voor Leiden en Omstreken. ABONNEMENTSPRIJS IN LEIDEN EN BUITEN LEIDEN WAAR AGENTEN GEVESTIGD ZIJN PER KWARTAAL 12.50 PER WEEK 10.19 FRANCO PER POST PER KWARTAAL 12.90 3de JAARGANG. - VRIJDAG 28 APRIL 1922 - No. 625 Bureau: Hooigracht 35 - Leiden - Tel. Int. 1278 - Postrekening 58936 ADVERTENTIE-PRIJS. PER GEWONE REGEL 10.22* DES ZATERDAGS s £0.30 INGEZONDEN RECLAMES DUB*»*" T 'JIEF KLEINE ADVERTENTIES van hoogstens 30 woorden 50 cent; Zaterdags 75 cent bij vooruitbetaling. ;-ï Uit de Pers. Onze partij en de middenstand. Het orgaan van de Vereeniging van den Christelijken Handeldrijvenden en Indus triëelen Middenstand, de „Christe lijke Middenstander", verscheen in nieuw formaat. Het bewijst duidelijk, zegt de Standaard, welk friaeh leven er in deze organisatie mag werden geconsta teerd. In een uitnemend hoofdartikel wordt aangetoond, vooreerst hoe noodig een krachtige middenstandsorganisatie is, maar ook hoe men alleen hierdoor in staat, ie het noodige contact van het maat schappelijk leven te vorkrijgen met de politieke partij. Omtrent dit contact met onze partij wordt o.m. gezegd: „De Antirevolutio naire partij geeft ondubbelzinnig blijk met do wenschen en nood-en van het volk, dus ook van den Middenstand, rekening te houden." Gewézen wordt op wat daar omtrent in het Program van Actie voor komt on op een tweetal brochures door de Dr. A. Kuyperstichting uitgegeven: de binnenschipperij, en de middenstand en de o verheidsbemoeiin g. Hot verheugt on6, dat het goed contact tusschen politieke partij en maascbappe- lijlce organisatie op zoo ondubbelzinnige wijze kon erkend. En wat hier van de middenstandsorganisatie gezegd wordt, kan stellig ook getuigd van do andere so ciale organisaties. Ziehier ook don wegaangewezen, om ons- üolitiek beginsel in lovend verband te hoii^m met de nooden van het sociale le ve» en een algemoene samenwerking op den grondslag onzer beginselen te ver krimpen oT A DS NIEUWS. De Hervormde Broederschap. In een vrij goed bezochte vei gadering van genoemde broederschap in de Foyer der Stadszaal sprak allereerst Dr. J. Riemene, ma een kort gebed, het ope ningswoord. Spr. begon op te merken, dat in plaats van eon kerk, een zaal is gehuurd met het oog op een eventueele gedachtewisse ling. Daarna las spr. voor 1 Cor. 1 vb. 10—22. Wat wil de Hervormde Broeder schap? Een broederschap is niet hetzelfde als ren partij. Het was t-ot nog toe een kring onder predikanten. Nu sluit een broederschap de zusters niet uit, maar de naam broederschap duidt alleen op het karakter van Christus' volgelingen, die gehoorzamen aan het „Een is uw Meester, gij zi.it allen broeders". De Hervormde broederschap sluit niet het lidmaatschap uit van de Ethische- of van de confessioneele vereeniging of zoo ge wilt van den Gereformeerden Bond. Nu wenscht de Brooderschap het spoor der vaderen te volgen, en zich tevens te. uiten in de taial van onzen tijd. De dwa lingen van der vaderen tijd, zijn ook nog die van onzen tijd. Spr. denkt vooral aan Rome. Verder noemt spr. nieuwere secten als de theosophie, de 7de dags Bap tisten. Spreker wemscht alzoo voor de te genwoordige körlc oen vaste confessie, waarvan Jezus Christus vormt het vast cement. De Bond wil oudio dingen yiieuw zeggen, en nieuw brengen. Spr. wil niet meedoen met hen die oritiseeren op de Hervormde Kerk, en er allerlei leelijks van zeggen hier geldt ook: de beste stuurlui staan, aan wal. De Herv. Broeder- -xhap is dus een eenheidsbeweging. Spr. weet. dat de vraag naar eenheid ook in de harten der Leidsche Hervormden leeft. Laait er dan verschil zijn over kleinighe den, als we maiar één zijn in de liefde van Christus. Aan het eind der vergadering zou er gelegenheid zijn om zich op te ge ven als lid, deelde 6pr. tenslotte mede. Hierna trad Ds. G. H. Wagenaar van Rotterdam op, ora te spreken over do noodzakelijke Eenheid in de Herv. Kerk. Deze eenheid moet wor den gehandhaafd tegenover het partij wezen in de Herv. Kork. Deze eenheid doet zich steeds sterker voelen bij het ouder worden. Zal het evangelie kracht uitoefenen dan moeten wij het aangezicht en niet den nek naar elkander koeren. Toch heeft de eenheid een grens. En wel in onze belijdenis. Spr. gelooft niet in de kracht van eenige vereeniging, die niet den moed heeft karakter te t-oonen. Zoo is het ook met de kerk. Onze tijd dringt steeds meer tot beslistheid. De kerk is geen sportterrein, waarop allerlei geesten zich met elkaar meten, zij is de vergadering van ware Ohristgeloo- vigen. Daarom sturen we niet aan op een versteende kerkgemeenschap, die steunt op de drie formulieren van eonigheid, en alle afwijking uitbant. Dit is eon d-oode eenheid. Dit is een hart op sterk water. Spr. wil echter eon levend, een kloppend hart, dat alle levensuitingen naar voren brengt. Dus niet in de formuleering, maar in do gezindheid tegenover de waarheid <ligt do kracht der eenheid. Niet of we het allen eens zijn, maar dat wij allen een zijn. De kerk is geen school, maar een huis. Nu is de waarheid altijd tweetermig. Denkers zijn allen eenzijdig. Zij vormen echter icdor afzonderlijk oen school. Die 'Verschillende scholen zijn er, om het leven 'to yerhoogen. niet om zich in oen eigen "yichtiugBhuis op te «luiten. Dan kunnen wij, als dit zoo ware wel doen als Dioge nes, door allen in een ton te kruipen en daaruit tot elkaar gaan zitten brommen. Nu is en in de belijdenis eon opgaande lijn. Daarom is de kerk de fakkeldraag- ster die uitgaat voor haren koning. Allen die Christus dus willen eeren beboeren bij ons thuis. De verschillende richtingen in de lcerk vertegenwoordigen verschillende opvattingen. Nu wil do broederschap, dat w-o elkaar meer lief leeren hebben, en niet elkaar bestrijden. 'Er is tegenwoor dig een richting die alles formuleert en alles in bijzonderheden uitlegt, met name de Gereformeerde. Spr. zegt, dat we door teveel foimideering echter versteenen. Nu wil spr. de richting laten bestaan. Maar niet alleen predikanten van een richting. In Rotterdam hebben de confes- eioneele dominé's meegewerkt om oen ethischon predikant te beroepen. Daarom voortaan onder dominé's colle giale welwillendheid. En voorts het allen eens in het hart van de zaak. We zijn het eens omdat we geen keuze hebben in onze levensbeschouwing. Er zijn er maar twee: voor of togen den Christus. Wij zijn allen Gereformeerd, allen Historisch Gereformeerd. Desnoods Luthers of Cal vinistisch Gereformeerd. Nu ligt het ver schil in een accentverlegging. De een let meer op de toekomst, do ander op de band met het verleden: maar dat is geen verschil in geloof. Laat ons optreden dan oon zijn. Een tegenover de gemeen ten. De dominéé-strijd is goen strijd van gewichtige menschen. En die strijd kan het doorsnee-gemoentelid niet beoordeel en Hot zit niet in de confectie van de do- minee's jas, en ook niet in de confessie. En daarom zei spr. tegen de Roiterdam- 6cho predikanten, „al6 ge het niet met mij eens zijt, dan moet gij het zeggen", en toen hebben ze allemaal gezwegen. Ds. G. W. C. Vunderink uit Haar lem, daarna liet woord nemende,, toonde aan dat het beginsel van don partijstrijd altijd nog is: een zich willen buigen on der een bepaald gezag. Nu wil spr. zich met Wiclcner stellen voor het aangezicht van den Zoon des Menschen. Spr. heeft vroeger in verkeerde ijver ook vaak ande ren bestreden, die van zijn richting niet waren, maar nn wil hij de verscheiden heid ziep in de eenheid. Zeg toch ni6t ■wat is Rome heerlijk! Daar is alles een vormig. Daar wordt allé waarachtig leven uit den H. Geest geknauwd en verknoeid. Niet alzoo in de Hervormde Kerk. Zooals we in het kinderleven drie perioden vin den: die der kindsheid; die der bewust wording (waarin het zich zeer hecht aan de ouders); en ten laatste do jongelings leeftijd of de puberteit, vindt ge deze drie perioden ook terug in de Chr. Kerk. Hot eerste, het spontane, vindt ge in de Pink ster gemeente. Dan. na de bekoering van Conetiantijn de Grooto ontstaat de be wustwording, die in Rome de Moe derkerk doet ontstaan, en dan na de hor vorming de vrije kerk, als het volste Christen-ideaal. Spr. kan zich hegrijpen diat wie zwakke zielen, die niet zelfstan dig geestelijk leven kunnen, het hij Rome zoeken. Maar wij hebben Pinksteren ge vierd. De verscheidenlieid zal blijven, zoo lang de menschen neg veracheiden zijn. Nu vliegen kerkelijke partijen alkaar in de haren. Maar dat wil Christus niet.. En ook niet dat wij het allen eens zijn. Dat is nog primitief, maar geloof is lo ven, geen leer. En dat leven nu is ver scheiden. En onze woerden en onze for mules kunnen nooit zeggen, wat wij diep in de ziel met Christus ervaren. Dat aller diepste leven tot uiting te doen komen, is onze roeping. Oalvijn heeft reeds ge klaagd over de verscheurdheid in het lichaam van Christus. Verscheidenheid durven wij aan, omdat onze eenheid is de eenheid van den vijgeboom'. Daarom terug naar Jezus Christus. Zoo willen wij vooruit. En zien en verstaan wait God in onzen tijd ons te zoggen heeft. Laat de gaarde van Christus een tuin zijn, waarin alles bloeit in Hem. Helpt ons om dat weer eens uit te spreken in den naam van Jezus Christus, onzen Koning. Nadat nu Psalm 119 vs. 13 en 17 ge zongen is, terwijl een collecte gehouden wordt, is er cerf korte pauze. Nadat earst iemand uit de vergadering de wensch had uitgesproken dat ook do predikanten het allen eens zouden zijn, antwoordde D s. Wage maar, dat de Hervormde Broederschap juist oen cfteer wilde scheppen van onderling vertrouwen onder de predikanten. Nadat die sfeer ge schapen was, wilde de broederschap de zelfde sfeer scheppen onder de gemeente. Op oen andere, vraag, of de Hervormde Broederschap ook voorlichtend te werk gaat, zulks in verhand met het lidmaat schap van den Geref. Bond, antwoordt D 6. Riemen s, dat iedere ruim denken de Gereformeerde ook in de Hervormde Broederschap terecht -kan, hetgeen Ds. Wagenaar nog nader uitlegde. Het slotwoord sprak D s. J. A. Ten Bokkel Huizink van Numansdorp. Bpr. wil eindigen mot het bekende woord van Paul us aan Timotheuis: „Strijd den goeden strijd des geloofs". Na een korte verklaring zegt spr. dat ook in Lreze broods prekers waren. Timotheus nu had oen zwak ges-tel en nu is Paul us hang, dat Timotheus het. niet uit zal houden. Nu is er tweeërlei strijd. Een vuile strijd on oen góéde strijd. Vooral wees spr. in dit verband op de gevaren van buiten, OA. Rome. Maar ook wees spr. op de ge varen van binnen, o.a. het modernisme en (want het oordeel begint bij -het huis Gods) het orthodoxisme, of nog juister: uit ons eigen orthodoxe hart Vervolgens de leidere in de kerk, in de scharen, die zich laten leiden. Vandaar die vuile strijd. Maar de goede strijd i6 niet, dat wij onszelf als goed zien, maar dat wij ons zelf leeren zien al« goddeloozen, die om niet worden gerechtvaardigd door Chris tus Jezus. In Paschen heeft niet het geloof dier discipelen, maar alleen Jozus Christus de overwinning behaald. Als Jezeus onze Koning is dan staan wij sterk. Na dit bezielend woord eindigde Ds. Rieniens met een korte eluitingsredo en met danlczegging. De ooilecte bracht op f 30.18. Christelijke Metaalbewerkersbond. Gisteravond vierde de afd. Leiden, van den O. M. B. in de Graanbeurs haar 18e jaarvergadering. Reeds bij het binnentre den der zaal bemerkte men een heerlijke gezelligheid, uitkomend in de lieflijke to nen van piano en viool. Even over achten opende de voorzitter, de heer A. J. Soho- meveld, de vergadering met gebed. Hij heette alle aanwezigen welkom, maar moest tooh zijn teleurstelling uitspreken hij het zien van deze volle zaal en het clenkcn aan slecht bezochte vergaderingen Waren alle -vergaderingen maar zooals dezeDaarna gaf hij den heer H. Wetse- •laar, lid van het hoofdbestuur, de gele genheid, zijn rede uit te spreken„Houdt er den moed maar in Spreker begon met 'n felicitatie. De afcL Leiden was 18 jaar, de leeftijd, waarop 't jonge mensch, dat gaat rijpen tot man of vrouw, ■vervuld is met de schoonste idea len. 't Breede leven ligt voor hen open en men verwacht er alles van. De ouderen weten, wat- er van die ied-ealen terecht komt. Ze staren terug in heimwee naar dien schoenen leeftijd. En toch, ouden zoo wel als jongen moeten nu met geestdrift bezield worden en met Gode hulp weren, alle onnoodige loonsverlaging en verslech tering van arbeidsvoorwaarden. Het wereldleven is gekenmerkt door pessimisme. Hoe vaak denkt men niet: Wij hebben gezaaid, geploegd, geëgd en zie, dc oogst vertoeft te komen. Wat is er ook den laatsten tijd niet gebciudDe looaion in de Metaalindustrie zijn met 10 pCt. verlaagd, maar door minder werk ia het nog vod erger. Het is de organisaties niet gelukt de verlaging te keer en en nix, nu ziet men in de organisatie niet meer zijn burcht en toren, nu zegt menWat baat mij 't georganiseerd zijn 1 De loonsverlaging van 10 pet. was niet noodig geweest. Althans niet aan de Ko ninklijke Ned. Grofsmederij. Wanneer we zien dat 1G pCt. dividend aan de aandeel houders betaald wordt, dan vragen we ons af, of het niet beter ware geweest, het dividend te verlagen! Wel heeft de directie 100.000 uitgetrokken voor een te stichten pensioenfonds, een mooi plan, maar dat toch in meer of mindere mate ten koste der arbeiders gaat. Hoe kunnen we er den moed in houden onder zulke omstandigheden? Het moet! Dc organisaties hebben ruim 2 millioeu geofferd om een loonsverlaging te we ren, de C. M. B. alleen 360.000. Daarbij kwam nog wel 360.000 loonderving der leden. Is er dari niet dioor de org. gewerkt Het ware niet kwaad, als er van de geest drift der vrouwen'een beetje op de man nen overgebracht werd(Applaus.) Spreker schilderde nu de in den loop der jaren behaalde overwinningeii, zoóals invaüditeits- en ouderdonjsverzekering, on gevallenwet. 48-urige werkweek en vrije Zaterdagmidd ag. Hij wees op het aanstaande gevaar: De Rottend amsolie Droogdok Mij. wil 55 uur laten werken voor een loon van 43 uur. Al denkt gij, aldus eindigde spr., d- duisternis ons omringtAohte.r de wolken sohijnt toch de zon. Als gij blijft bij de gezonde Christelijke beginselen, dan zult gij u verzetten als 't rechtvaardig, wettig en noodzakelijk is en zult gij zeker slagen. Al moeten de ouderen onder ons ook den ken, voor óns niet, voor óns geen resultaat, bedenkt, dat vóór alles staatvervul uw plicht, strijdt voor het recht, voor God, voorden ganschen opbouw van die wel vaart van 't Nederlands ohe volk. Met een luid applaus werd deze geest driftige rode beantwoord. Te ongeveer 11 uur bedankte de voor zitter, allen die tot 't welslagen hadden medegewerkt, in 't bijzonder de -reoiteer- club: „Door vriendschap verecnigd", die op zoo'n uitnemende wijze de gezelligheid had verhoogd. Een prachtig tableau: „Ar beid, Armoede, Weelde'* werd vertoond, waarna de heer Wetselaar de vergadering sloot. De naderende verkiezingen. De Organisatie van de Anti Revoluti onaire Kiesvereeniging alhier, begint zich reed3 'to roeren. Naar wij vernemen zal a.s. Woensdag in de Nulszaal een grooto vergadering worden belegd, van bure&uhoofden tot bespreking en vaststelling der verkie- zings-propa ganda. Het moet in de bedoeling liggen, naar ons werd meegedeeld, in liet laatst van Mei, kort voor den stemmingsdag, doch in elk goval na de candidaatstelling, in de Stadsgehoorzaal ©ene grooto pnopnganda- moeling te bel-oggen, toegankelijk voor partijgenoot-en uit Leiden en Omstreken. Een drietal sprekers zullen voor deze propaganda-vergadcring worden gevraagd. Wij twijfelon niet of ook diit jaar zal onze organisatie hare alouden roem van activiteit handhaven; het krachtig aan pakken der verkiez ings-art-ite ie daarvan weer het sprekend bewijs. Voor dezen belangrijken arbeid is ech ter geld, veel geld n-codig, dat voor al door hen die niet in do gelegenheid zijn aan de actie deel te nemen, moet werden bijeengebracht. Laten al onze menschen zich krachtig inspannen en meehelpen een flinke ebrijd- kas te vormen; zonder wapenen kan de strijd niet worden aangebonden. Con Amor?. De hoer L. Monhemius, die sodort twee maanden bij de repetition van „Con Amoro" het piano-accompagnement waar- 1 nam, heeft zich. door overdrukke bezig heden, genoodzaakt gezien te bedanken. Op verzoek van bestuur en directeur heeft nu Mevr. K. HaentjensBehrend, die o.a. bij do Judas MaccabauA-ultvoerïng haar wolwillondo medewerking verleende, zich bereid verklaard, zijn taak over to nemen. Inwendige Zending. Gisteravond trad in de Chr. Geref. Kork op Ds. J. Jongeleen van Maarssen voor do Chr. Geref. Inwendige Zendings-Vereeniging. De heer T. Kruit, Voorzitter dor Vereeni ging opende het samenzijn met het lezen van Lukas 24 en gebed, waarna hij mot een lcort woord don spreker inleidde. Ds. Jongeleen begon zijn rede, met te wijzen op het algemoene hedendaagso'ae streven naar internationaliteit. Dat is de term, die "togonwoordig machtige bekoring hoeft, men schermt met internationale verdragen, bonden en congressen, 6troeft zoifs naar een internationale taal. Beziet men dat 6treven nauwkeurig, dan kan geconcludeerd, dat dit internationaliteitsideaal in tweeën te 6cheiden is. De moderne cultuur- rucnsch stelt zich goen hooger doel dan een rusligo eenheid hierop op aarde; eii doel dat hij door beschaving, evolutie wil bereikon. Het Geloof daarentegen richt don llik hooger, leeft uit de openbaring dor Heilige Schrift; de christen gelooft, dat er boven deze aarde een bevolkto hemel is en dat er tusschen deze beido een eenheid bestaan neeft die verbroken is. Maar die weer horeteld moet worden. Des Christens eaulimibiMcaal is io herconiging der ganscho Schepping Gods onder haar Wettig Hoofd. De beschavingsideeën van de wereld wil deze verwezenlijken door te arbeiden van buiten af naar binnen; maar het geloof weet, dat ware eenheid slechts door wedergeboorte wordt be- roikt; hot workt van binnenaf naar buiten, het weet immers dat do scheiding van Hemel en aarde een innerlijken oorsprong had. Deze eenheidsidée vinden we in Christus' gobod aan Zijn discipelen: „Gaat heen, onderwijst alle volkeren", maar Hij gaf ook de werkwijze aan, toon Hij hieraan toevoegde „beginnende van Jerusalem." Bij dit woord wenscht spr. hedenavond zijn gehoor to bopalon. We vinden hier een merkwaardige anwijzing als we letten lo op do plaats, die dit gebod aangeeft, 2e op de liefde Christi, waarvan het getuigt en 3e op de beteekenis, dio hot voor ons heeft Beginnende van Jerusalem. Daar moesten de discipelen hun werk aanvan gen, prekende de noodzakelijkheid van be-> keering en van vergeving daar moesten ze het eerst de kruisbanier plantem. Het doet vreemd aan, dit gebod. Was niet Jorusalem de vijandclijko stad. die Jezus tot in het graf vervolgd had? Ook do discipelen zullen wel verbaasd geweest zijn over dit woord; maar Hij alleen wist den weg. Het Evangoliework werd rijk gezegend te Je rusalem. Zeker, de discipelen werden heftig vervolgd, gesteenigd, onthoofd, gekorkerd, maar ze heb-« ben zegen gezien. Werden er niot op één dag 3000 bekeerd? Jerusalem was voorzeker als uitgangspunt oen mopkwaardige plaats, en we moeten ons afvra gen, hoe was het mogelijk dat Jezus na Zijn op standing Zijn eerste gedachte al weer wijdde aan Jerusalem. Dat was zijn onfeilbare liefde. Heeft Hij niot geweend: 0, JoTiisalem, gij die do profeten dood, ik heb u willen vergaderen nis een hen hare kiekens, maar gij hebt niot gewild, 't Was een en al liefde, wat Jezus voor Jerusalem voelde. En wat 6teldo Jerusalem daartegenover? Het eischte Zijn dood van Pilatus. roepende: „Zijn bloed komo over ons en onzo kinderen!" het heeft Hem aan 't kruis genageld, het he;ft Hem in Zijn doodsstrijd bespot. En tegonovor al dien haat bad Jozus nog „Vader vergeef het hun" on als Hij triomphee- rondo opstaat is Zijn eerste godachte weder aan Jerusalem. Onfeilbare liefde! Het was een merkwaardig uitgangspunt, Je rusalem en het was oen onfoilbre liefde, die daar het eerst het Evangelie vorkondigon deed. Heeft dit woord nu ook beteokonis voor ons, of geld hot slechts voor de discipelen? Neon, ook voor ons! Het-Evangelie hebben wij to verkondigen bo* ginnende van Jorusalem, van het centrum. Uit eigen hart, dat het centrum van ons leven is meet alloreorst beseffen, dat het schuldig is aan Christus' lijden, moot wederom geboren wor- Gods geest moet Zijn liefde daarin uitstorten. En allen, die dat ervaren vormen één geheel* zich openbarend als Christus' kerk en de poor* ten der hol zullen die niet overweldigen. En alleen die Christus' liefde hebben go» smaakt zullen ook anderen tot christenen willen maken. Veelal staat men in de practijk in do kerken nog te lauw tegenover de Evangelisatie; de kerkdeuren staan open, ieder kan er inkomen, zoo denkt menigeen. Maar zoo hard en koud mogen we niet den* ken, als de menschen niet naar de kerk komen, moet de kerk naar de menschen komen. E^ran» gelio en kerk moeten daarin samenwerken! Door het Evangelisatielok. moeten zo naar de kerk worden gebracht, gewonnen moeten zo wor den door lectuurvorspreiding, huisbezoek, jeugd* werk en al zijn ook duizond pogingen to ver- geefsch, één bekoring is een parel aan Chris tus' kroon. Een ieder doe, door de liefde c.uiis in zijn harte gedreven, wat zijn hand vindt om te doen, predikende het Evangelie, beginnende te Jerusa lem. Eenmaal komen ze, de verste volkeren, ge* leid door het Goddelijk licht in Zijn zalen bijeen. Als daar eenmaal de Kerk bijeen is, interna tionaal, dan is er eenheid, dan is de gansche schepping één onder haar wettig Hoofd. Ds. Jongeleen sloot na deze met aandacht ge volgde rede het samenzijn met dankzegging aan God. Gemeenteraad. De Raad dezer gemeente zal a.s. Dinsdag 2 Mei 1922, des namiddags to 4 uur vergaderen. Aan do ordo komt de benoeming van oen Y/et» houder (wegens niet aanneming zijner benre» ming door den heer J. F. X. Sanders.) Zooals reeds gemold werd, is de heer A. M /l» der aangewezen als de candidaat der rechter zijde. Stedelijk Museum. De tentoonstelling der schilderijen en teekenin- gen van Konijnenburg in hot Stedelijk Museum zoo wordt ons gemeld, blijft geopend tot 7 Mei a.s.; waarna door do Leidsche Kunstvereoniging aldaar eeno tentoonstelling wordt gehouden vau werken van Tholen. Den 29en April worden de door den heer Cha- bot bij do opening ter opluistering ingezo'xlen schilderijen teruggezonden. Hun plaats zal wor den ingenomen door do van den heer J. Kronig in bruikleen ontvangen schilderijen. Van den heer J. Kronig is een groot schilderij ten geschenke ontvangen, een voor stelling van de rechtspraak van keizer Otto, met meer dan lalf levonsgroote figui'en. door hem en Dr. A. Bredius erkond als eon schilderij van don bekenden Loidschen schilder G. Metter (1615— 1658). Deze moester was nog ni^t in het Mu» seum vertegenwoordigd. Prinsesse-Verjaardag. De 13e verjaardag van Prinses Juliana tr\ door de Leidsche Christelijke Oranjovcreenigi yg in cene feestelijke bijeenkomst in de Stadszaal op Maandag 1 Mei a.6. worden gevierd. Als feostredenaar hoopt op te troden Ds. I. Voorsteegh, Herv. Pred. te Katwijk aan Zee. Medoworking wordt verleend door het Mando» line-Enscmble „Espana" Dir. do heer A. J. Noor» danus, terwijl de Chr. Gymnastiek- en Scherm» vereeniging „Jahn", Directeur do heer C. A de Bruijn, door het uitvoeren van gymnast :srii9 oefeningen en standen do avond, zal opluisteren Ongetwijfeld weder een schitterend programma. Wie het genoegen reeds had Ds. Voorsteegh als redenaar te hooron, zal moeten orkonnen dat do Chr. Oranjeveroeniging een goedo keuz<' deed, door Ds. Voorsteegh als spreker te laten optre den. Met recht kan dan ook wordon verwacht dat Maandag 1 Mei, de Stadszaal stampvol zal zijn. Thans echter niet met 1 -Mei-betoogera, maar roet volbloed oranjeklanten. Men voorzie zich daarom tijdig van een toe gangsbewijs. De politie heeft zich ontfermd over een leeloopenden dobborman-pincherhontL Inlichtingen zijn ten politiebureole verkrijg» baar. Gisteravond ontstond, vermoedelijk door het niet voldoende laten vegen van den schoon* Gteen, brand in het perceel Middclstegracht 133, bewoond door den lo6-werkman A. M. Door de politie werd de brand mot een mini» max gebluscht. Tor aanvulling van liet gisteren ge plaatste berioh-t omtrent do staking bij do Leidecho Kaïboenmaatechappij, kan nog wonden medegedeeld dat door do orgami- Babies oen schrijven tot de Directie zal worden gorichit, waarin een onderhoud wordt aangevraagd. Als voorwaarde io echter gesteld, dat do hoofdbesturen bij zulk een onderhoud zouden tegenwoordig zijn. In het perc. Haarlemmerstraat 128,- waarin vroeger een kapperszaak was ge vestigd, heeft thans de heer Donker ©esi magazijn van drogisterijen en verbaadar- tikeien gevestigd. De vroeger vrij bekrompen ruimte te door hot wegbreken van eenige muren in een luchtige ruime winkel veranderd, ter wijl hot intérieur door de goede zorgeq van de hooron Vo rat, aannemer en Bak huizen, schilder, een frisBóhen, dogolijkeq aanblik biedt. Een grooto óbalagokast biedt oen mak kelijk overzicht van do verschillend© ge ëtaleerde artikelen. Wij twijfelen niet of do beer Donkefl zal met zijn modern magazijn in de«o buurt goed succos hvbben.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1922 | | pagina 1