HieBwcLciilscheCourant Tweede Blad. Donderdag 13 April 1922 Kruis-gedachten. O crux ave! spee unica! Hot Kruis! Het strakke, het rechtheien de, het sombere, dreigende Kruis! Het -lijdensbeeld, dat zich dan altijd op ons leven afteekent in z'n donkere om lijning, als het licht van den stralenden gelukshemel zich verliest op de logge rug. gen van wolkengedrochten. Dan, wanneer de voorwerpen hun eigen kleur vertoo- jien, ontdaan van de goudelende vonken dor zon. Als de werkelijkheid gezien wordt als de werkelijkheid zonder meer, en zonder eeuwigheidsgloed erovor. Als de ziel over de levenszee zwalkt, als een stuk wrakhout zonder bestemming. Als de speurende menschèngeest in zijn vlucht is gezonken, als de vogel, die zijn nest ■kwijt, is, en verm, op den bergrand neer zijgt, en sterft onder de geweldige wolken donkerheid. Ziet dan spreekt tot u de ellende van het Kruis. Is hot dan wonder, dat men steeds het Kruis, het lijden 'heeft willen opsieren? Of vanwaar anders die goedkoope kwartjes- plaat., waarop dat Kruis overgoten wordt met een lichtvloed uit den opengebarsten hemel? Vanwaar andors dat marmeren kerk- liofskruis met zijn rozonslinger or om heen? Vanwaar die albumplaat jee met hun goedgemeende liedekens van het kruis „met rozen"? En als de „houwde gen" dan eindelijk verminkt op hot slag veld neergeschoten is, is het dan niet hot metalen, hot ijzeren kruis, dat gehecht wordt op zijn naar adem hijgenden borst? „Voor moed, beleid, en trouw" zegt men dan! O, dat kruis, het spreekt tot den memsch in alle vormen. Men vindt, het neergelegd in de stijl van do gothische he- melkalhedraal, op de blazoenen van oude vorstendnastiën, op de kerkboeken, be waard uit vrome geslachten, op het witte baud om den arm der liefdezuster. En al tijd spreekt het van lijden, van een-tot- stervons-toe-bozwijken, van een niet-meer- kunnen. En als do monnik in Erfuris cel zijn rozonkrans heeft afgebeden, welnu, i s hij er dhn? ta Kan hij dan .wogbidden dat zwarte kruis, dat daar bengelt onder aan zijn kralensnoer? Hooren do stomme, witte wanden van zijn kale kluis nog niet tot laat in den zwijgenden nacht uit zijn be nauwd hart die kreet: „mea culpa, mea culpa maxima": o God, mijn schuld, mijn schuld, mijn overgroot© schuld! Ziet van de realiteit der zondeschuld spreekthet Kruis. En daarom opge richt in al zijn dreiging spreekt het zeer zeker van herboren Leven, ja maar teerst van Dood. Of meent go dat Uw Heiland niet ge huiverd heeft toen de Romemsche woeste lingen hun bloedig spel eindigden door het Kruis Hom op de schouders to druk ken? Beteekende het Hem, Wien niets menschelijks vreeand was, niet zijn dood als m e n s e h? En gij, als ge op de via dolorosa van uw warmiicveud hart het Kruis krakend ne- derploft, het Kruis van smart, on leed, waarom dan uw oogen zoo angstig open gesperd? Gij voelt immers wol dat ge den heuveltop niet haalt, tenzij Een Die moed ©n kracht, verleent, uw teere schouders schraagt. Want anders bezwijkt go reeds iaan de poort van Uw geluksstad. Zinkt ge ineen met een wanhoopsgil. Of zie naar uw Jezus, die zijn Kruis zwijgend torst. Want waar hot Kruis ds, daar wordt niet gesproken. En al die verhalen in hot leven van menschen, die zoo goed weten, dat ze een kruis dragen, ach wat geef ik erom? Waarlijk „lijden" maakt den menschenmond stom, maar ©pent de ziolemond tot onuitsprekelijke verzuchtingvoor God. „Verhalen", neen go vindt ze niet aan den voet van het Kruis. Het ©enigste gesprek daar vindt :go nog in ons land aan den Limburg- echen weg, waar de kinderlijke geest aan God alleen in prevelende woorden bekent, wat hij te bekennen heeftEn dus het Leven zoekt. Maar voor don wcreldmonech beteekent Sociale Beschouwingen. Feestdagen. De Arbeidswet. Af wijking bij overleg. Bezwaren ge toetst. Wij staan aan den vooravond van h'ot [Paaschfeest. En daarbij denken we onwillekeurig te rug aan don tijd toen de z.g. Christelijke feestdagen voor talloos vele arbeiders een zeer donkeren achtergrond hadden. Ongetwijfold, de Paaschvreugdo word volstrekt niet alleen in de woningen der rijken gevonden. Ook in do hutten der ar men werd het lied der verlossing gezon gen on was het Paaschevangeli© een bron van rijke vertroosting. In Christus is noch man noch vrouw, dienstbare noch vrije. De blijde boodschap der opstanding was van beteekenis on zelfs ©iet' in de laatste plaats voor de armon naar do wereld. Ondanks do neerdrukkende omstandig heden vaak, werd ook daar hot feestlied (gehoord on gezongen: Er is feest in mijn ziel, Want do Heiland kwam in Met al Zijn liefde on luister. Zijn blik hergaf mij het leven weer, Zijn glimlach verdreef hot duister. Ja, feest was er in de ziel. Maar ove rigens was er soms zooveel dat de feest stemming stoorde. Want oen feestdag stond voor verroweg de meeste werklieden gelijk met een dag iwaarop geen loon ontvangen word eu iwaar do loonen vaak toch al aan don zeer jfogen kant waren, beteekende dit vormeer- nwing van lorgen en druk. Ket Kruis ini eerste instantie: z ij n d o o d. En daarom wordt zijn glimlach ont luisterd als hij dat Kruis ziet opgericht, hetzij op hot zwarte baldakijn van den rouwwagen, hetzij als 6ombere bekroning op het dofzwarte hek voor, do oprijlaan van het kerkhof. Do wulpscho lach versterft dan om de volle lippenVersterft? Ja, maar om straks plaats te maken voor de goedkoope tranen der sentimentaliteit. Want waar om laat men het Kruis niet staan in zijn eenzaamheid? Waarom mag het niet zijn wijde armen alleen uitbreiden over do blauwe zerken, die de graven dekken, maar waarom moet dat crucifix, dat sym bool dor diepste smart ook op do plan ken? In de tableaux vivants bij den aan vang dor bruiloft, waar als symbool van geloof een engelfiguur het Smartenkruis vasthoudt. Zeker het wordt goed ge meend, en het staat ook wel..aandoenlijk, maar aan den anderen kant- is het zoo bespottelijk, zoo ongevoelig! Stel u voer het. Lijdenskruis van uw Heiland in de zaal, waar bloemenguirlan- des zijn, en de muziek moderne dansmelo- dien speelt, en waar straks do wijnglazen togen elkander klinken O neen, ik misgun u het Kruis niet, Maar sloop hdt niet op het theaterplat form. Niet op de planken, waar de door zonde bevlekte hand van de artiste het opheft voor een sentimenteel© horde. En niet hot Kruis in de flikkerende film; niet in het sensationeel©, hot schokkende filmbeeld! En niet, o kun^menscb, niet in de passiespelen van Obey-Ammer gam Want ieder, die het Kruis kent, weet dat het niet is het decor van een weemoedig spel, maar hot teekèn van liet diepste loed dat alleen Jezus doorworsteld heefttot het einde toe! Ja, 't is waar de zinneloosheid heeft het kruis op de planken gebracht. Men applau- diseert ervoor. En men is 't niet eens meer met den genialen Duitschen heiden Goethe, dio ronduit erkende dat hij aan vier dingen het land had: aan tabaksrook, aan knoflook, aan luizen en aan het kruis. En Nietzsche met zijn lastor ach, ia de decadente kunstenaar mag hem vereeren om zijn kruis-haat, maar de fatsoenlijke wereld houdt nu eenmaal niet van scheld woorden. Nietwaar, er zit wel i©6t in dat Kruis! Er gaat wel iets van uit, als ge het als een vlammend teeken op oen najaareavond ziet glinsteren als het vuurzwaard van Michael, tegen do grijs blauwe koppen, die dreigen achter den kerktoren. Het is de drager van do mys tieke lijdens-id.ee, die zich boter aansluit aan do westersche gedachtenwerold dan die Egyptische zwijgende Sphinx, dat eeuwige pyramide-raaidsel in de heetheid van hot gele woestijnzand. En hier groeien geen roode lotosblo omen, waarop do Boeddha mijmert over het mysterie des doods. En witte sikkel van den Islam, die als een ivoren gondel stuwt tusschen storrezwermen wij zien hom nimmer aan onze barre stranden. Hier stapelen de wolkendrommeai zich im mers op.. Hier is de oorlog in de lucht. Hier sraalt de bliksemharpoen. Hier is 't geluid van den ineenstortende hemel. De angst! De strijdmuziek van de aanruk kende hellemachten! Hier worclt de mensch geteeld en opgevoed in den strijd tegen do elementen. Hier zwalpt het 6chuim der zee over de duinonrand. Hier knakken do tul- penhoofdekens neer door de slaande ha gelbui. Hier is altijd storm, en geweld. Al tijd lijden. Altijd het gieren van het oor deel door de lucht. En darom spreekt het kruis, het kale kruis meer tot. den Wersterling dan wolk oostersch religieus-symbool ook. Want het Kruis op Golgotha ook dat 'heeft- wind ©n donderslag verduurd. Het Kruis wordt opgericht midden tusschen de ontketening dor elementen. Het Kruis. Het staat! Evonals de rots, die wortelt, in de diep- I ten der zee, waarin nimmer het menschen- oog zijn blikken wierp. Ja het Kruis heeft een natuurlijk© bekendheid. Hot wordt begrepen, als een realiteit. Zij het dan een realiteit van angst, die men opsiert en tooit met de bloemenkran sen van zijn verdichtsels en legenden. Want krüismirakelen, kruiswonderen, kruis verhalen wie kent ze niet? Maar, waarom nu die rozen van mystiek en adoratie om dien ruwen, onbewerkten paai? Waarom? Wol, begrijpt ge niet dat het hout splinters heeft? En zelfs al raakt gij Zoo kwam het dat de feestdagen vaak met weinig ingenomenheid worden be groot. Er was geen tijd om een dag niet te werken en feest te vieren. Ook in Christelijke kringen werd als re gel hot droeve van zulk een toestand niet ingezien: Men sloot zich eenvoudig aan bij den algemeen geldenden, regel en dacht er niet aan hoo op deze wijze do dagen waar op feosb gevierd moest worden voor tall, velen waren dagen van meerdere zorg. Dat hieraan een eind is gekomen is vooral ook to danken aan hot optroden der Christelijke vakorganisaties, dio aan de cone zijdo directe vorbetoringon wisten to verkrijgen, maar die tegelijkertijd ook hot sociaal gevoel wisten te vei wakkeren. Er wordt ook in onze kringen weieens aanmerking gemaakt op het optroden der vakorganisaties en wij zullen niet. ontken nen dat er soms reden is voor critiek. Maar wanneer we zien de vele verbeterin gen die worden aangebracht, dan zullen ©r toch weinigen zijn, die den invloed van de vakorganisatie zouden willen missen. In vorige beschouwingen hebben wij ep do voorgestelde wijzigingen van do Ar beidswet reods do aandacht gevestigd. Naast de vervanging van de 45-urige werkweek door de 48-urige, is zoker een der belangrijkste wijzigingen, dat moge lijk gemaakt wordt van do normen der wet inzake de arbeidstijden af tc wijkon indien werkgevers on werknemers hierom trent tot overeenstemming zijn gekomen. Iliorbij is echter bepaald dat voor derge lijke afwijkingen slechts vergunning kan werden yerloend, wanneer eon jaarmnxi- het niet oens aan het kruis is zoo kaal, zoo kleurloos, zoo hard, zoo zonder zon negoud. En daarom heeft men in alle tij den en eeuwen nadat voor het eeret in de Christenheid het kruis geplant werd den dorren paal willen doen uitbloeien met do leliën van zijn mystiek. En kinderlijk heeft men gemeend Jezus' lijden daardoor te verlichten. Waarom? Hierom... dat mon eigen zieleleed heeft willen verge ten. Men durfde de hopelooze ellende van edgen leven niet aan. En als het dan toch maar klagen bleef van binnen, dan heeft men wel ©en Kruisgang willen doen, tus schen de dochters van Jeruzalem, ach ter Jezus aan. Weenende en klagende om Zijn pijn. En het oog van adoratie zag Zijn wonden uitbloeien tot rozen, Zijn oogen schijnen als lampenEn men vond vertroosting Vertroosting, doordat men eigen leed vergat; eigen leed voorbijging en ge hoorzaamde aan het Pilatuswoord „Ecce Home!" (Ziet den mensch). Had Jezus immers zelf niet. genood: „Kom tot Mij, als ge beladen en bolast zijt"? L v - Ja maar verschijn dan niet met uw rouwbeklag. „Maar weent over uzelf en over uwe kinderen." Juist hier hebt ge het. Jezus vraagt niet, -om uw eigen kruis te laten, liggen, op de V a Dolorosa. Moest Simon van Cyrene Hemzelf Zijn Kruis niet nadragen? Zoo ook gij, die uw eigen leed vergetend naar den Heiland vliedt denk erom, dat ge uw last hebt achter gelaten! Denk erom, zoo kan Jezus u niet holpen. Gij moet beladen en belast zijn. Denk daarom werkelooze proleta riër! Gij moet niet met een zalvende glimlach, maar met gebogen stierennek, met gebalde knuisten, met haat in uw hart naar het Kruis. Met uw roode haat want dcit is uw last; omdat ge er toch geen vrede mee hebt! Denk erom za kenman, vooraanstaande in de kerk, niet met uw eathechismus die gi.i van buiten kent, naar Jezus. Want dat is uw eigen lijke zelf niet. Uw zelf is angst voor de toekomst, benauwheid om de lage Mar- kenkoers, schrik voor de malaise. Maar met dien kruislast op het hart wacht Je zus u liever dan met uw bijbelkennis en uw godsdienstig denken. Denk er om rou wende ziel geen kleed aan van vage ver troosting, dat g© u zelf suggereert! Kom maar in uw gescheurde kleed, waar uw ziel in rilt van koude en rampzalig heid zoo wacht de Heer op u O, de gedachte van troost, van hoop en opbeuring is niet de diepste, die het Kruis der monschheid vertolkt. De diepste gedachte blijft, die spreekt van verzoening. Verzoening van God met. Zijn volk. Dc meditatie -r- die overpeinst hoo het geschonden Recht hersteld werd. Maar de troostgedachte voor u, o mensch, zij wordt, immers gedragen door de voriossingö-idee? Want in de. bleeke .manelichte nacht beurt het Kruis zijn ar men op. Armen ter verschrikking. Heeft de middenoeuwsche geest daarom het Kruis niet, genoemd do „terror daemo- mim", do schrik der duivelen; O gij, ge dreven door do angsfcdaomon, die zijn hcllélach' doet schateren in uw ziel. doet ook gij uw kruisgang naar dat Kruis! Want -daartoe is het gesteld, op den hoo- gon top, opdat, ook g ij het zien zoudt; gij, die u opmaakt uit lage lovonslandon, uitziende naar levensmoed, levensdurf - naar hoop! Daar, voer dat Kruis vlucht de duivel van uw rooden haat proletariër, Bij dien houten dwarspaal vindt gij steun o malaise-mensch! En gij die de zwarte wijle draagt aan de annen van. dat Kruis beurt uw moede ziel zich op ten he mel! Want do hel vlucht, waar het. Knus nog is opgericht. „O crux ave, spes unica!" Gegroet, o Kruis, onze ©enige hoop! T. W. GOEDE VRIJDAG. Galaten 2: 20. Gij waart van God verlaten, Toen 't donker over do aarde lag? Maar wat kan mij dat baten: Ik sta verlaten in den dag. Langs heel do bloeiende aarde Ï6 van Zijn voet geen enkel spoor. Vergeefs speur ik de gaarde Der schoon bewolkte hecmlcn door. En alle wogen loopen .Weer samen bij Uw schriküjk kruis, God, wat kan ik nog hopen, Wijst Gij mij niet den weg naar huis? mum van 2500 arbeidsuren, overeenko mende mot de gemiddelde 48-urige werk week niet worden overschreden on het dagmaximum niet boven de 11 uren wordt opgevoerd. Van arbeidorszijdo is hiertegen bezwaar gemaakt. Dezo regeling, zoo rodenoert men, maakt hot mogelijk dat de 2500 uren in 42 weken worden verbruikt. Maar wat moet dan in den nog restenden tijd wor den gedaan? Moeten do arbeiders dan ocn- voudig door de werklooshoid-skasscn- wof- den onderhouden of op een andere wijze genieten van de „steun", zooals men dat in sommige plaatsen noemt? Of moeien zij trachten ander werk te vinden? Is bet laatste het geval cn gelukt het do nog restendo weken aan het, werk te gaan, dan, zoo zegt. mon, zou. toch weer do wettelijk© arbeidstijd worden ovorsehre- den. Immens men zou dan werken 2496 uren -j- zeg 8 maal 48 uren, is in totaal 2880 uren cn zoo zou dus niet gemiddeld 8 maar ruim 9 uren per dag worden ge werkt. Op dio wijze, zoo meent men. is het met do wettelijke regeling van den ar beidsduur god aan. Of dit bezwaar wel zoo ernstig moot worden genoemd wagen wij lo betwijfe len. Immers, wanneer werknemers en werk gevers in een bepaald bedrijf toepassing van den in artikel '28 geboden regeling wensrhen, dan blijkt daaruit dat werktijd verlenging vcor zulk oer bedrijf beslis t n o o d 7, a k o 1 ij k is. En in dat geval zou het toch al zeer kortzichtig.zijn daar aan niet te voldoen. Bovendien zal het wel een 'hoog© uitzon- Worden Uw doode lippon Weer rood on lovend daar omhoog?, Zie ik weer lichte stippen Blinken in Uw gebroken oog? Gij zegt: O God, Gij vraagt jA, D,at. ik zal hangen aan dat hout? Ik kan nietmaar Gij schraagt diij, Wijl Gij mij vast omvangen zoudt? Zoo help inijc»n wij hingen Zijn wondon brandde' in mijn lichaam Doods-schaduwcn omvingen Zijn ziel en mijne ziel tezaam, 'Ie Voelde mijn kracht vervlieten. Mijn hart werd stiller slag bij slag. Ik zonk in grondlooze verschieten. Maar wi6t, dat 'k in Zijn armen lag. WILLEM DE MERODE. KERK EN SCHOOL NED. HERV. KERK. Beroepen. To Doornspijk: B. N. B. Bout hoorn te Waponvelde; te Elburg (2de pred.-pl. F. Kijftenbelt to Feijonoord; te Garderen: S. Ronncr te Oen©to Oostorhaulo (toez.)H, Guittart te Dalfsen. Bod an kt. Voor Zoutclando: J. F. Th. van der Lindo to Wissokerko. GEREF. KERKEN. Bedankt. Voof Grijpskerke (W)A. G. Wolf, te Loenon-Vroeland. CIIR. GEREF. KERK. Bo roep on. Te Nieuwe-Pekola: P. do Smit te Oud-Beijorland. Bedankt. Yoor Den Helder: P. do Smit te Oud-Beijerland. GEREF. GEMEENTEN. T woo tal. Te Moercapelle: W. den Hengst to Leidon en R. Kok to Aagtekerke. Berocpingswerk. Ds. H. A. do Geus, Horv. prod, t© Vc:- nondaal, ontving in do 6 jaren dat hij t© Yeo- nendaal 6taat, IS beroepen (zoo juist nog te Kijssscn beroepen). Uit erkentelijkheid, dat hij aan do gemeento Veencndaal verbondon bleef, is Z.Eerw. Vrijdagavond een envoloppe mot inhoud ovorhandigd. Ware aan dit doel moer publiciteit gegeven, dc verrassing zou nog grootcr geweest zijn. Ds. do G. is niet alleen bij leden van zijn oigen Gemeente, doch ook bj leden van andoro Kerken niet minder boraind, door zijn arbeid voor het Glir. onderwijs en in verschillend© Gominissioe. Aan Ds. G. Go ris, Gerof. predikant te Bergenthcim, is op zijn vorzoek eervol emeritaat verleend. Do Conferentie voor Inwendig© Zonding zal dit jaar worden gehouden van 17—20 Juli, in Doetinchom. Predikantennood. In don ring I.Jasoletoin der Ned'. Herv. Kerk, dio bestaat uit elf prodikantsplaataen zal straks door hot vertrek van D6,' J. Timmor van Mont-, foort, en Ds. J. Kloots, van Linschoton, hot aan tal vacatures tot- zes zijn gesfegon. Hulp van andoro ringen zal dus moeten worden ingeroepen. Ned. Ilerv. Predikanten-Vergadering. In plaats van Prof. Dr. Is. van Dijk zal op do Prodikantenvergadering, dio op 25 on 26 April te Utrecht zal wordon gehouden, Prof. Dr. H. Th. Obbink te Utrecht de Openingsrede uitspreken. Do Hervormdo gemeente to D r i e s u m hoeft zooveel mogelijk hare kerk in bruikleen aan do Gereformeerden aldaar afgestaan, wier kork geheel verbrandde. Het carillon te Bennebroek. J.l. Zaterdag 8 April had to Ben nob roek een bijzondere plechtigheid plaats. Roods ooni- gon lijd geleden had de Ambachtsvrouwc, Me vrouw Douairièro G. Willink van Bennebrook, den wensek te kennen gege ven, dat voor hare rekening op den korktoren eon klokkenspol zou ingericht worden. Aan do firma Addieks te Amsterdam was dit werk op? gedragen, dio zich hiervan op uitnemende wijze gekweten heeft. Hot carillon is samengesteld uit 23 groote en klcinóro klokken, met oen go- wicht van meer dan 4000 Kilogram. Ton 3 ure voroonigden de familio Willink, kerkerand en kerkbestuur, fabrikant, architect, werklieden en vorechillendo dames zich in het fraaie, klassieke kerkje. Ds. do Jong sprak eon wijdingswoord en gebod uit; herinnerd werd aan de gedachte, dïo aan dit geschenk ten grondslag ligt, n.l. die van godsdienstige wijding en hij dankte mevr. doring blijken dat procics 40 -weken ach tereen tot hot vollo maximum wordt ge werkt. Do vakorganisaties zullen tót zulk een regeling zeker niet dan in de uiterste noodzakclijkhoid meewerken. Maar stol dat dit oen enkele maal ge beurde. Dab iemand gedurende 40 weken "11 uren per dag werkte en dan nog ou- kole weken 8 uren per dag. Moet dat dan als een ramp worden beschouwd en als iets dat tegen clkon prijs moet wordon voorkomen? Wij wagon het, dit te belwijeflen. Wan neer bepaalde bedrijven dermate worden gezegend dat men handen tekort komt, dan is hot zeker niet een ramp als eens langer gewerkt moet worden. Temeer, om dat dc werknemersorganisaties natuurlijk niet lot zulk oen regeling zullen moe- worken indien daarmee een verlaging van bet uurloon zou gepaard gaan. Dc mogelijkheid bestaat, dat in ver band mot den ongunstlgen toostend, de patroons in staat zoudon zijn con ongun- slige regeling feitelijk af tc dwingen. Vergelen mag echter niet dat in elk geval do ministerieel© goedkeuring noodig blijfr. Do liior aangevoerd© bezwaren zijn dus, naar hot ons voorkomt niet vrij van over drijving. Van ccnigszins anderen aard is liet be zwaar legen de bepaling dat afwijking van den bovenbedoelden norm alleen kan wordon toegestaan indien zoowel vukvor- cenigingen. van werkgevers als van arbei ders in ceu bedrijf of bij ontstentenis daarvan eon behoor! ij ko verte genwoordiging van w e r k ge vers cn arbeiders uit een bedrijf Willink voor dit kostelijk cn blijvend caian aan de gemeente cn daarna allen, die aan deu niet gemakkelijkcn arbeid hadden gewerkt. Ver* volgons werd aan Mevr. W. een prachtig g m1« lïgrafeerde oorkonde overhandigd, in oud-Hol* landseli opgemaakt, als aandenken aan 't ge denkwaardig feit. De heor Van dor Ekfc, kerkvoogd, vertolkt# do erkontolijkhoid dor gemeente, waarop movr< "Willink gelegenheid kreeg het carillon in bewo ging to brengen. De ..zingende toren" liet 2 stro* fen van den lOOsten Psalm met voor-, tusscuew en naspel hooren. Vrije Universiteit. De jaarvergadering der vereeniging voor tIo<M gcr Onderwijs op Geref. Grondslag zal niel op 6, maar op 13 Juli te Leeuwarden gehouden worden. Voor den Bidstond is uitgenoodigd Dr EL, Dijk, to 's-Gravenhago. In den namiddag zal do heer H. C o 1 i j n het woord voeren. In de wetenschappelijke samenkomst, welk® op 12 Juli zal plaats vindon, zullen als roteren* ton optredon do heoren Prof. D r. F. J. Buitendijk en Mr. P. S. Gerbrandy. Gemengd Nieuws Een dubbel leven. DiuscBag is to Amsterdam gevankeüjk bin nengebracht en, na ro6r den officier van justitie to zijn -geleid, naar 'het -huis van bewaring overgebracht, een bewoner van Uithoorn, zekere W. van 'W Deze man heeft gedurende vijftien maanden, na daartoe onrechtmatig oen aanvrage to hebben ingediend, op naam van. een ander ouderdomsrente ontvangen. Toen dit ontdekt word, blokon nog tal van andere straf bare feilen. Het bedrog kwam aldus uit. Bij dc Riikoverzekericgsibank kwam dezer dagen een aanvrage om ouderdomsrente ia vaa ren J. L., te Voenbuizen verblijf houdende. Hit bleek do Bank. dat geboorteplaats eu da tum, alsin-edo de voor en achternaam van dcaea aanvrager, precies eender luidden als die van don rentetrekker J. L. te Uithoorn, van wiea anderhalf jaar geleden een aanvrage om ouder doinsTente was ingekomen. Er was geen enkele afwijking en daar dit het Bankbestuur wat vreemd voorkwam, werd de Rijkspolitie ver zocht een onderzoek in te stellen. Nu kwam aan het licht, dat de rentetrekker J. li. to Uithoorn in werkelijkheid W. van. W* heet, tc Waalwijk geboren en pas 56 jaar ia- Deze v. W. leeft reeds 20 jaar met de vrouw van J. L. sinds deze naar Vcenliuizen ging. In don loop der jaren heeft v. W. ook eenig® malen biiwolijkisaclon, telkens met den naam J. L. ondiertcekond, zoodat hij ook hier voor strafroohlciijik ral worden vervolgd. Toen deze feiten, die zonderling genoeg nooit ontdekt zijn, vaststonden, volgde van W.'s arrestatie. *Volk". Aan den b u i t o n d ij k van d e a Pal-I an dls-p older to Middelhar nis is een flosch aangespoeld, waarin <;cn briefje zat met don' volgenden inhoud: Belfast. Wij worden* beschoten. Alles blaast dood en verd'eif. Huil in moord en dood. 17 gewonden' mot handgranaten. Giilm. Een datum werd op het briefje niet vermeld^ Vortn cvlciyk ds het nctg uit de oorlogsjaren afkomstig. Hot 4-jarig dochtertje van K Aübas te Zoutkamp heeft vermoedelijk' oen fluitje doorgeslikt en is aan do gevolgen. overleden. Do mijnwerker D. Glas, die wegenis hef leveren van dynamiet voor tbm aan slag op majoor Verspeyck, door den kanton rechter Lo Heerlen, tot vier maanden 'hechtenis straf veroordeeld werd, is naar DuUscMand uitgeweken. „Td." XI a t een aan dc R ijks se- ruminrichting tc Rotterdam ingesteld onder zoek Ls niet goMckcn, dat do sterfte ondor uideff in hot Noorden van ons land wordt veroor zaakt door vogeldholora. Tc Dinxperlo is dc 2 5 j a r ir ge monteur M. Nasor. toen hij op de spinnerij van L Schwartz bij het heratellen oener eleo- trasdhc geleidingen een draad vafhield, op do plaats doodgebleven. Grst-eren ml ddag wist t« 's-Gravenhagc oen gevangene, dio per celwagen woiyl vervoerd', op het Bezuidcuhout ui-t dezen wagen le ontvluchten, waarna dc man op oen voorhij rijdende tram sprong. Hij mocht cohter slechts korten tijd van zijn vrijheid genieten, want do hem onmiddellijk! volgende agent wist hom spoedig to achterha len, waarop dc gevangene weder in don col wagen word gesloten. dit, gawonsebt achten. Deze bepaling moot, naar bot oordcol van «oo ongeveer allo vakorganisaties i n elk geval verdwijnen. Hot Kamerlid Bmoonk spreekt zich in Patrimonium voorzichtiger uit on zegt: Wij zogen deze tirado liefst verdwijnen. Een belangrijke vraag hierbij is wat bier onder bedrijf moet worden vera laan. Is hior bedoeld eon bedrijfstak, een oum- plox van ondernemingen, dan zal bet wei niet voorkomen, dat do vakorganisatie* uitgeschakeld kunnen worden. Is echter bedoeld een bepaald bedrijf, dan zou hot kunnen voorkomen dat uitsluitend met ongeorganiseerden wordt gewerkt zoodat het overleg gevoerd moest worden met „fabriek sr aden". Nu kunnen wij bot groote bezwaar daartegen nog niet. inzien. Wij achten or ganisatie oen zaak van groote beteekenis,- maar wanneer con bepaaldo groep arbei ders weigort zich te organiscoren, dan zion wij niet. in, waarom zij, waar bet bier toch hun eigen belangen betreft niet i* het overleg betrokken kunnen worden. Misschien echter, dat uit nader© bo- schouwingen het. gevaarlijke on ondoel matige van zulk overleg wordt, aange toond. in welk geval wij daarvan melding hopen te maken. Het is in tusschen jammer dat dc Me morie van toelichting op dit punt zo© uiterst sober is. Indien ergens, dan mag hier zeker goc*i aanleiding zijn voor misverstand.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1922 | | pagina 5