I
Dagblad voor Leiden en Omstreken.
BINNENLAND.
ABONNEMENTSPRIJS
V IN LEIDEN EN BUITEN LEIDEN ,a®S"
WAAR AGENTEN GEVESTIGD ZIJN
PER KWARTAAL «2.50
PER WEEK !<U9
FRANCO PER POST PER KWARTAAL 12.90
3de JAARGANG. - DINSDAG 11 APRIL 1922 - No. 612
Bureau: Hooigracht 35 - Leiden - Tel. Int. 1278 - Postrekening 58936
ADVERTENTIE-PRIJS i
PER GEWONE REGEL I0.221
DES ZATERDAGS 4 4 s 10.30^
INGEZONDEN RECLAMES DUBBEL TARIEF,
KLEINE ADVERTENTIES van hoogstens
30 woorden 50 cent; Zaterdags 75 cent
bij vooruitbetaling.
itens j
T! I
V Het oude liedje,
De Democratische Partij, die Zondag
onder leiding van Prof. Heeres werd ge
constitueerd, stelt zich in de eerste plaats
ten doel de verbreking der tegenwoordige
antithese en het vormen, van een andere
scheidslijn.
Nieuw is dit bedoelen niet.
Do Vrijz. Dem. Partij wil het niet an
ders.
Do S. D. A. P. zingt hetzelfde liedje.
En ook do Vrijheidsbond erkent niet de
tegonwoordige antithese evenmin als de
partij van Braat die de boeren van alle
richtingen tracht te vangen.
Nadat eerst jaren aaneen de antithese
waarvan velen in heilige onmoozelheid
meenden dat ze door Dr. Kuyper was uit
gevonden was doodverklaard; wil men
nu weer trachten die antithese te vermoor
den.
Een hopeloos pogen.
De antithese bestaat en zal blijven be
staan, al is denkbaar de mogelijkheid dat
de beteekenis daarvan niet altijd even
zuiver zal worden gevoeld.
En het merkwaardige is wel, dab de
partijen die zich opmaken om die anti
these uit ons politieke leven te verwij
deren, feitelijk niet anders doen dan haar
bevestigen.
We zouden om dit duidelijk te maken
kunen wijzen op uitspraken als van Mr.
T r e u b, die verklaarde dat liberalen van
allerlei slag deze negatieve eigenschap
met elkaar gemeen hebben, dat zij elke
politiek verwerpen die haar uitgangspunt
vindt in een goddelijke openbaring.
Deze uitspraak zou met een groot aan
tal te vermeerdeeren zijn, maar we heb
ben geen uitspraken noodig omdat we
kunnen wijzen op de praetijk, die altijd
weer de antithese bevestigt.
Ook do praetijk bij de Democratische
Partij, die evenals zoovele andere partij
en dat doen, God en Zijn Woord eenvou
dig Uitschakelt.
Men erkent Christus niet als Koning.
Tracht Hem te negeeren.
En door dat te doen stelt men tevens
weer opnieuw de antithese en levert men
het bewijs van (tg noodzal&elijkheid der
bestaande scheidslijn.
„De Eendracht".
Het adres van de Woningbouwvereniging
„de Eendracht" aan den Loidschen Gemoente-
raad waarvan wij gisteren molding maakten, ia
vergezeld van een zeer breede memorie van toe*
lichting.
Oï do*r deze toelichting d© positie van het
Eendracht-bestuur versterkt wordt, wagen wij
te betwijfelen.
In den breed© tracht men aan t© toonen dat
d© Weihouder van d© Volkshuisvesting niet het
recht had, het bestuur van misleiding te be
schuldigen.
Leest men echter de memorie van toelichting
goed en brengt men 'haar in verband met de in
het -Jaarverslag gepubliceerd© „feiten",, dan
blijkt, dat niets ander gedaan wordt dan gron
den aanvoeren waarop een beschuldiging als door
den Wolhouder geuit, kan rusten.
Geconstateerd wordt toch, dat toen hot be
stuur de bijwerkrokening van Bouwplan 2 tot
een bedrag van ruim f 43.000.aan het ge
meentebestuur voorlegde, een deel van hot be«
stuur, geweigerd had de rekening te accepteoron.
Tenslotte zwichtte men echter en werd beslo
ten to advisocren de rekening beaalbaar te stol-
len.
Hierbij wordt opgemerkt, dat men dit deed in
de overtuiging dat het gemeentebestuur een
nauwgezet onderzoek zou instellen.
Men gevoelt het zonderlinge vandeze rede»
neering.
Wanneer een rekening wordt aangeboden zoo
wel door do architecten als door het bestuur
voor „accoord" geteekend, welken grond is er
dan om te verwachten, dat het gemeentebestuur
zou weigeren in zulke verklaringen vertrouwen
te stellen?
Had het bestuur reeds eerder blijken gegeven
dat vertrouwen niet te verdienen? In de stuk
ken wordt daarvan niet gerept.
Maar hoe komt men er dan toe, van hot gen
meentobestuur te. eischen, dat het zoowel de
verklaring van de architecten als die van het
bestuur zal wantrouwen?
Het gemeentebestuur zegt men, had oen on
derzeek moeten instellen, maar men weet zeer
goed dit practisch niet mogelijk was.
Uit de verklaring van architecten en bestuur
blijkt o.a. dat door don aannemer een steen
vorzet werd, dat meer smeedwerk gebruikt werd
dan was aangegeven, dat voor sommige -pcrcee*
len een diepere fundeering gemaakt word, dat
tuinen met zand werden aangevuld.
Had nu het gemeentebestuur het geheel®
bouwwerk moeten afbreken om na to gaan of
dit alles juist was? En dat, terwijl architecten
en bestuur verklaarden dat do rekening accoord
was?
Als men dan zoo overtuigd was, dat de reke
ningen onjuist waren, waarom dan niot het ge*
meentobestuur daarop opmerkzaam "gemaakt I
En als men onder zulke omstandigheden zn^jgt,
mag dan aangenomen dat de later gemaakte
bemorkingon juist zijn j-t* niot van misleiding
worden gosproken?
Er wordt voorts het gemeentebeeluur een ver
wijt van gemaakt, dat het zich niet heeft uitge
sproken in het meeningsvorschil tusschen het be*
•tuur en de architecten over de vraag of do
woningen moesten worden goacecpteord.
We zouden zeggen dat is nogal duidelijk. In
een geval als zich hier voordeed was in het
bestek voorzien. Haddon B. en W. hier uit-
spraak gedaan dan zouden ze buiten hun boekje
zijn gegaan, zoowel tegenover den aannemer
als tegenover de architecten.
Geconstateerd wordt verder, dat de passages
in hot Jaarverslag; wo vragen ons wol eens af
of het niot verstandiger zou zijn te zeggen tot
de autoriteiten „stik mot je rommel" enz.
niot slaan op don Wethouder maar „op de heerïn
van het circulaires produceerende ministerie."
Hot pleit voor het bestuur dat men er dezen
draai aan tracht te geven. Blijkbaar schaamt
men zich over wat men in hot Jaarverslag
schreef. Maar uit datzelfde verslag blijkt duide
lijk dat toch ook: wel de heer de Lange bedoeld
is, daar aan bedoeld© passage onmiddellijk voor*
af gaat dat van den heer de Lange voor de Volks
huisvesting niets is te verwachten als reactie
en remmen."
Eindelijk wordt betoogd, dat het bij de Een
dracht procics oender is geloopen als bij de Eens
gezindheid en bij andere bouwvereenigingon.
Zon het waar zijn?
In hot Maandblad van de „Eendracht" (num-
mor van Maart) wordt geconstateerd dat hij den
Novemberstorm haro woningen op ontzettende
wijzo werden geteisterd, terwijl die van do
Vereen, tot bev. van den Werkmanswoningen
die toch op donzolfden windhoek
staan bijna niet hadden geleden.
Van do bewering dat het overal oven erg is,
maar dat alleen de „Eendracht' den moed heeft
de aannomers-praetijken in het licht te stellen,
blijft dus niets over.
In het bovenaangehaalde Maandblad werd na
drukkelijk het tegendeel geconstateerd.
Dat het prestige van het Vereenigingsbostuur
door deze affaire heeft geleden, zooals aan het
slot van de memorie geconstateerd wordt, zal
zeker niemand willen ontkennon.
Het heeft en door zijne houdiDg tegenover de
architecten die (bladz. 20 van het Jaarverslag)
op het meest ongelegen oogonblik van hun taak
werden ontheven, en door zijn houding tegenover
het genioentebesti'iir en door wat althane zeer
waarschijnlijk is de zaken veel erger voor te
stellen, dan in werkelijkheid hot geval was, zijne
positie hopeloos geschokt.
Het komt ons echter niet waarschijnlijk' voor
dat de Gemeenteraad roeping zal gevoelen de
positie van het bestuur te redden.
Voor de benoeming van eon Comm. van onder-s
zoek bestaat na de duidelijke vergaringen in
Jaarverslag en Memorie van niet de minste
reden.
STADSN1EUA/S.
De nieuwe Kiezerslijst
Van de controle der kiezerslijst voor
1922, is gisterenavond een druk gebruik
Dat het noodzakelijk is dat men zich
vergewist of men kiezer of kiezeres is
dit jaar,, bleek bij de eerste zitting roeds
overduidelijk.
Wij kunnen er niet genoeg den nadruk
op leggen, dat men zich toch de geringe
moeite getrooste even te informeeren of
men op de lijst staat I
Van één stem kan zoo ontzettend veel
afhangen bij den geweldigen strijd die
straks over het geheele land zal gevoerd
worden.
Uiterlijk 15 April a.6. moeten de even
tueel© reclames ten stadhuize worden in
gediend; verzuimt men dit te doen, dan
blijft men onherroepelijk van het kies
recht voor de Tweede Kamer en voor de
Prov. Staten verstoken.
De organisatie der Anti-Revolutionaire
Kiosvereeniging doet al haar best om on
ze mannen en vrouwen op de lijst te
houden.
Eiken avond houdt zij zitting in ons
dagbladgebouw, verschaft alle gewenschto
inlichtingen en belaft zuh gaain1 met
het inleveren der reclames.
Wanneer dus de betoekenis van den ko
menden strijd goed wordt ingezien, dan zal
zeker niemand verzuimen deze week even
aan te loop-en op de zittingsuren aan ons
bureau.
„In de Middaghoogte".
Gisteravond trad in een goedbezochte
vergadering Dr. A. H. de Hartogh van
Amsterdam op in de Stadszaal. Na een
kort openingswoord van den praeses Ds.
Boissevain, verkreeg Dr. de H. het woord.
Wanneer we den zin van een woord
willen verstaan moeten wij ontdekken hoe
het uit den geest der menschheid is ge
baard. Spreker zal buiten eenig kerkelijk
verband behandelen, louter als weten
schappelijk probleem: „de hopelooze
strijd tegen den godsdienst. Wat betee-
kent nu het woord God? Spr. haalt het be
kende citaat van Nietzsche aan, dat in
oeroude tijden de menschheid zuchtte het
woord: God. Dat was in ouden tijd zoo,
aldus is het ook nu. Eet woord God is een
aspiratie, een verzuchting. De zin van het
woord God is in alle talen en volken:
Kracht en Glans. Het Al openbaart zich
naar twee beginselen al6 Kracht on als
Wet. Tracht u eens in te leven in de
aandoening van den primitieven menscb,
toen hij aan de wijde zee, met de sterren
koepel boven zich, het woord God
zuchtte.
Do eerste gewaarwording was. dat do
monech zich bewust v.'os, cht -
Overtuigt U of Uw naam dit jaar
op de kiezerslijst voorkomt. Aan
het Bureau van de „Nieuwe Leidsche
Courant" kunt U hedenavond van
7-9 uur informeeren of ge kiezer zijt.
De organisatie van
„Nederland en Oranje".
toegevoegd werd door God. Donders
zegt dat alle wetenschap begint met be
rusting.
Zoo is in iedere wetenschap de eerste
kennistheoretische verzekerdheid deze, dat
wij weten, dat wij onderricht wor
den. Zelfs al ordenen wij de wetenschap
pelijke gegevens, dan orkennen wij met
Ed. v. Hartmanm, dat wij ook i n d a t
ordenen gedreven worden door de
verborgenheid van het achterbewuste,
waarin dus weer de Bovennatuurlijke
Kracht werkt.
Volgens Kant drijven de ideeën den
mensch voort. „l'Infini me tourmente" (de
oneindigheid verontrust mij) zegt Al-
phonse de Musset! Dus de kennisleer
toont ons twee dingen: le. dat de inhoud
der wetenschap ons wordt, opgedrongen,
dus dat we daarin niet zelfstandig zijn,
en 2e. dat hoe wij het woord God ook
bezigen, dat wij geinspireerd worden tot
het universeel©!^
Een tweede soort wetenschap is die der
natuurverschijnselen. Ook d-aar
is wetenschap, wanneer men er wetmatig
heid, orde «n regel ontdekt. Die regel lcaoi
men natuurwet, of constellatie, of sys
teem noemen. Wanneer een verschijnsel
begrepen wordt niet op zichzelf, maar
in samenhang dan wordt dat ver
schijnsel wetenschappelijk beschouwd.
Zelfs in den grafkuil haakt alles naar for
mules: de verteering gaat ook niet on
systematisch te werk. Zoo is dus overal
in de natuur: onderrichting.
En daarom is wetenschappelijke bestrij
ding van den godsdienst eenvoudig hope-
.loos. Men kan op irrationoelen grond God
loochenen, en niet gelooven,
maar dit kan men nooit op de wijze dor
bezinning. Wetenschap is daar, waar het
diamanten net der gedachte wordt opge
trokken uit de zee der bewegelijkheid!
De derde wetenschapde zielkunde
richt zich niet op de objectieve wereld,
maar op de subjectieve, de innerlijke we
reld der ziel, waar zij het groot© wonder
ontdekt n.l.: bewustzijn.
Hoe brengt beweging nu bewustzijn
voort? Hoe komt uit de lichtstof trilling
de lichtwaarneming voort in de hersenen?
Dit is een raadsel! Al verlegt v. Hart
mann ook de oplossing daarvan weer
naar het achterbewuste. Do ziel is daar,
waar het leven begint ie lichten in de be
wustheid. Zoo is het bij planten, dieren
en menschen. De zielkunde richt zich im
mers op den mensch vooral? Ja, de
mensch is een sterrenganger. De com
plete mensch wendt zich naar de
klaarheid van het zonnehart. Dat nu i6
„de wetmatigheid van den mensch". Daar
om is hij begrepen onder de wetenschap
der zielkunde. En het hoogste mensch-
zijn, het opgaan in het Eeuwige, ook dat
berust nog op wetmatigheid.
Na een kleine pauze zei spr. dat in de
wijsbegeerte de mensch zich rekenschap
tracht te geven van de beginselen der din
gen. Dit kan men doen op do logische, do
afleidings-wijze; en op de tweede wijze
n.l.: op die der levensp'hilosophie, dus op
aesthetische wijze het Al na dichten.
De wijsgeer zoekt in alle geval: synthe
se dus monisme.
Haeckel, de vader van het monisme,
heeft op zijn manier ook godsdienst, n.l.
den Aldienst-, omdat hij zijn monisme stelt
in dienst van het Al. Iedere ware wijs
geer heetf een monietischen trek. Het
zoekt de Al-eenigheid: dus God. Do
ware wijsgeer is do ontroerde en vervoer
de. mensch, die God zoekt. De ware wijs
geer ontkent de tweeheid, do tegenstrij
digheid niet, neen do monist veron
derstelt het dualisme. Bolland heeft
immers geleerd dat de indentiteit der din
gen gevonden wordt waar de mensch de
tweeheid vereonigt in hoogere e<rn-
h e i d. Wie zegt dat alleen de veelheid
w e z e n 1 ij k is die is de rechte at
heïst. De materialist zelfs is in dien zin
monist, waar hij zich in dienst stelt der
Materie.
Gestold dat de ware atheist gelijk had,
zou hij dan don Goddienst kunnen bestrij
den, neon, want ieder mensch heeft b e-
h o e f t e aan een voorwerp om te ver
eeren. Dit is het menschel ijke instinct dat
op God wijst. Vandaar dat onder athe-
isten thans weer zon-aanbidders voorko
men. Al was er geen hoogcra eenheid,
dan kan men nog don menscbelijken aan
leg niet kortwieken die Gods-vereeeniging
zoekt. De ware religicuse ziel heeft het
hart geniaal verwijd tot het Al, zoodat
'hij zoeken gaat de Oerbron van het Al.
Dézo dienst i6 geen slavendienst, maar
kindérdienst, en deze kind. vM is lirf-
fk-.:\r: I. want die h .'-''ft
veel ik mijnen geest", (applaus).
Voor het debat gaf zich alleen de heer
Akkerman op, die in een rederijke speech
aantoonde, dat hij het niet met het be
stuur en den spreker eens was. Na zijn
ietwat verward betoog, werd de heer A.
door dr. de Hartogh kortelijk beantwoord
waarna de op het laatst wat rumoerige
vergadering door den praeses gesloten
werd.
Lezing C'lir. H. B. S.-Club.
Gisteravond hield voor bovengenoemde
Club de Hoor J. van Ham, leeraar aan
de Chr. H. B. S. alhier, zijn aangekondig
de lezing over Alphonse Laudy's „P ara-
d ij s v 1 o e k", in de groote Nutezaal.
Na een welkom van den voorzitter en
opening met gebed, vqjkreeg de spreker
het woord.
De val van den mensch in het paradijs,
de komst van de zonde op de wereld, de
ontzettende tragedie in den hof van Eden
door den Bijbel ons in enkele simpele
woorden meegedeeld heeft veel menschen
aan het denken en aan het schrijven gezet.
Al wat tragisch is, de groote held die valt,
of oen goed mensch die in ellende komt,
heeft sterk ontroerende kracht.
De Grieken, aldus spreker, hebben dat
hetd sterk gevoeld; hun helden waren ge
sierd met goede krachtige karakters, maar
het noodlot deed hen "vallen. Dat is trar
gisch.
De paradijsval is anders. Do mensch
zonder zonde, gelukkig levend in Eden,
valt niet door het. noodlot, maar door de
Verleiding, de Zonde en de zondo-
loozen vallen. Dat is tragisch.
Geen wonder dat schrijvers, wier doel'
het is bij de menschen ontroering te wek
ken zich dikwijls hebben bezig gehouden
met wat Vondel noemt „aller treurspelen
treurspel", den val van den mensch in het
paradijs.
Alph. Laudy's „Paradijsvloek" kan ge
noemd werden het vervolg op Vondels
„Adam in Ballingschap" welk werk ons
nog na bijna drie eeuwen vermag te ont
roeren.
Vondel vertelt van den val van Adam
en Eva en niets meer, Laudy neemt dien
draad weer op en' schrijft over den toe
stand na den val. De tweede tragische ge
schiedenis in den Bijbel is de dood van
den onschuldigen, vromen Abel door den
goddeloozen Kam. Adam ziet na Kaïns
daad de werpld slechter worden en steeds
meer menschen sterven. Dat is de vloek
van God: „De Paradijsvloek".
Dan leest spreker den inhoud van „De
Paradijsvloek", waarvan bij vele gedeel
ten op zoor schoone wijze declameert.
Eerst den proloog slechte gewoonte
van veel menschen om oen voorwoord
over te slaan dan Adam'6 uittocht als
gevallen koning, met alle dieren dor
schepping, Jubal's lied, Kaïns vloekoffer
het vinden van het Paradijs door Abel,
den raad van Mala's ölaaf, Kain's onthul
ling aan Abel van de Pardijszondo hunner
oudere, Abels ontroerend gebed en ont
moeting met Eva, den doodslag van Kaïn,
Adam's wauhoopszang, de blinde Lia en
het door Kain's toedoen brandend verzin
ken van Eden, het verwijt van de mensch
heid tegen Adam, zijn berouw en Henoch's
heenwijzen naar het Eeuwig Paradijs
door den Reine verworven:
Daar gaat de zon op! Trek haar
togemoet,
Want tusschen hel en tusschen hemel
zal,
Als op den Offerberg drie kruisen
staan,
De nieuwe Paradijspoorfc opengaan!...
Dit stuk he^ft. mij al een hoelen tijd te
pakken, aldus spreker, en geen wonder:
't is van aangrijpend sterke werking.
Dan geeft spr. in keurig gestyleerde
taal een vergelijking tusschen het weik
van Vondel en Laudy.
Bij Vondel de klassieke vorm, het oven-
wichtige, zonder groote effecten, bij Lau
dy de felle contrasten, het hartstochte
lijke.
Waar Vondel met zijn enkele eenvoudi
ge gegevens weet te boeien, daar heeft
Laudy een reeks tafereelen noedig.
Vondel geeft den reinen mensch en dien
mensch in zijn eerste zonde, Laudy men
schen, zooals wij zijn. Daardoor geeft
Vondels stuk een 6feer van bovenmen-
6chelijkheid en de „Paradijsvloek" iets
dat in eigen hart klopt. Vondel houdt
zich echter dichter bij het Bijbelverhaal,
terwijl Laudy buitengewoon vTij spel laat
aan zijn ph an bas ie, welke vooral uitkomt
in zijn Malafiguur.
Voorts wijst 6preker op de fijne zegging
van Laudy, wat hij met voorbeelden
illustreert.
Ten slotte, zegt spr., laat Laudy do
menschen niet met het „waarom" op de
lippen en in het hart heengaan. Hij hoeft
getoond den mensch in zijn allergrootste
ellende, gepersonifieerd in Adam's smart.-
waanzin. Maar opdat de mensch niet blijve
in de smart, en in den waanzin vorechijnt
Henoch, wijzend naar het Kruis van Gol
gotha, naar omhoog naar het Eeuwig
Paradijs, waar de Paradijsvloek wordt
ofiorbcrg, waar de drie kruisen staan;
"f do s hul dv erge ving die ook Adam
,,'k Voel Jahwe trillen in barmhartig»
heid."
Door den voorzitter werd den spreker»
dank gebracht voor zijn zeer schoone en' f
leerzame lezing, waarna de Heer van Ham
eindigde met dankzegging.
In de pauze zong mei. Waterreus
op keurige wijze, waarvoor haar bloeme®
werden aangeboden.
Do opkomst had grooter kunnen zijn.
Er was veel te genieten.
A. B. M.
De heer J. P. Mulder, die gemeend-
had voor ©eno verkiezing tot Kerkvoogd4
der Ned. Herv. Kerk, alhier te moeten be
danken, heeft thans, na weder gekozen 1
zijn, deze benoeming aanvaard. Tevens
hebben de hoeren Abr. J. C. v. d. Lip en
A. Gouvée zich weder oene herbenoeming
laten welgevallen.
Bij den Voorzitter van de Leidsche Chr.
Oranje-Yoreeniging alhier, ia den Burgemeester
van Den Briel een dankbetuiging ingekomen
voor het op 1 April j.l. van do Chr. Oranje*
Vereeniging ontvangen telegram van geluk*
wensch ter gelegenheid van den 350-jarigen ge*
denkdag dor inneming van Den Briel.
Een met stroo hoog opgeladen boerenwagen
bestuurd door den boerenknecht G. B. uit Oude*
Wetering, die gisterenmiddag op den Hoogo-
woerd reed kwam daar in onzachte aanraking
met een zonnescherm van het muziekinetrumen-
tenmagazijn van den heer Schink, dat. in zijn
voegen geschokt, krakend ter strate zeeg.
De heer Schink zal schadevergoeding eischen.
Gistermorgen kwam do 18-jarige slagers*
knecht D. v. d. W. die op den Stationsweg ach*
ter een tram reed met een uit de tegenoverge
stelde richting komende tramwagon in botsing.
Hij zelf wist zich door een zijsprong to red
den, doch zijn rijwiel was in oen minimum van
tijd in oen hoopje oud ijzerveranderd.
Van gemeentewege is bij de politie aangifte
gedaan dat uit hot Kooipark twee rozenstruiken
zijn ontvreemd.
Twee jongelui, die in de Burggravcnlaan
een vuurtje gestookt 1 addon, zijn door do po*
li tie ingepikt.
Bij Kon. besluit is benoemd tot inspecteur
der directe belastingen, invoerrechten en accijn*
zen te Leiden, 1ste afdeeling, do hoer B. Moe*
lenburgh, inspecteur derzolfdo middelen te Alk*
maar.
Ds. M. J. Punselio alhier komt voor op
oen der drietallen voor vier predikanten in de
Ned. Herv. Kerk te Amsterdam.
De Democratische Pastij.
Zetordag en Zondag werd onder leiding
van Prof. Heeres de const.ituecrcnde ver
gadering der Demooratischo partij gehou
den.
In zijn openingswoord liet Prof. Heeres
uitkomen, dat het streven van deze partij
is, de tegenwoordige antithese te verbre
ken en een nieuwe scheidslijn, conserva
tief-democratisch te trekken.
Met algemeen© stemmen werd besloten
met één candidatenlijst voor bet geheele
land uit te komen.
Baron Swcertj.
De Commissaris der Konigin in Zuid-
Holland, do heer E. O. baron Sweerts de
Landas Wyborgh, hoopt 25 Mei 70 jaar
te worden.
Zuurbier valt tegen.
In de Toekomst, het blad van de
Federatie van Sociaal-Anarchisten wordt
geklaagd over de Rapaille Partij. Deze ia
schandelijk in gebreke gebleven, volgens
de redactie. „Het eenigo is: de paria Had-
je-me-maar van z'n vrijheid beroofd, Zuur-
bor strijkt olke gemeenteraadszitting vijf
gulden op zonder er voor te spotten en te
protesteeren, drukkerij Libertas hoeft gia-
tis telefoon, daar Zuurbier „zijn" telefoon
daar heeft laten plaatsen en tevens profi
teert drukkerij Libertas van het t.ram-
abonnomeait van Zuurbier. Dit is de ge
meenste verkiezingszwendel die tot dusver
is vertoond! Men belooft spot en protest
en doet niets anders dan zelf do voordoo
ien opstrijken. Zoo erg heeft nog geen
enkele verkiezingspartij het gemaakt!
Politieke ver* wring.
Het voorloopig comité van do van
protestentoch-christelijke zijde te Utrecht'
begonnen actie tegen do huidige regee*,
ringspolitiek op sociaal- economische s<>i
bed heeft por advertentie opgeroepen toj
orai vergadering op hedenavond ba'
Utrecht „middenstanders en allen, die dflj
beginselen van do antirevol. of chr.-hiet. 1
partij wcnschen hoog te houden, doeW
van meening zijn, dat de huidige sociaaly
economische politiek alleen is gericht op
do belangen van de arbeiders, en wel op
zoodanige wijze, dat de billijkste won-^
schen van alle andere standen worden go-»
negoorddat de tegenwoordige politieke
partijen bliikbaar niet bii machte zijn,[
hierin zonder meer verandering te bren
gen, doch ons steeds meer in het moeras