Dagblad voor Leiden en Omstreken.
NIEUWE LEIDSCIE COURANT
f ABONNEMENTSPRIJS
ftï LBUJBH BH BUilBH LBUUUt
VAAM A&BHXBH GSVBSTHH» all T
f «'Kil BWAUtAAA lW
t p£B WliKX !0"SS
RR.SNCU I f.P TOST PER KWARTAAtl IlSS
2de JAARGANG. - DONDERDAG 22 DECEMBER 1921 - No. 519
BUREAU: HOOIGRACHT 35 - LEIDEN. - TELEFOON INT. 1278
ADVERTENTIE-PRIJS
PEK OKffOHE BEGKL OJO lt
DES ZATERDAGS Iftjfc
Di GEZONDEN liKCLAXKS DER CEL TAMER
KLKDTB ADV K Kfl'KM TUfa na hsefstm
'60 «si: Zaterdags j
bil VMnhtetafisic *S i
V De Vrijheidsbond.
Nu de verschillende liberale groepen
zich in eene organisatie, den Vrijheids
bond vereenigden, bestond er grond voor
de verwachting dat de woordvoerder van
dezen Bond nieuwe perspectieven zou
©penen en dat duidelijk zou worden uit
eengezet, wat we van de eertijds zoo
•machtige liberalen te verwachten hebben
en hoe deze Bond staat tegenovèr de an
dere partijen.
In dit opzicht zijn we echter teleurge
steld.
Een groot deel van de rede van den
hoer Dresselhuys was gewijd aan de be-
zuiniging.
Opzichzelf niet kwaad natuurlijk en
wanneer iemand als do heer Dresselhuys
:'in het ambtenaansleven doorkneed, de
ambtenarij te lijf gaat, dan is er ook wel
'reden om te luisteren.
1 ;Terecht is er evenwel onlangs door den
•heer Rutgers op gewezen, dat zoo licht
ivrcemd vuur op het bezuinigingsaltaar
wordt gebracht. En daarvoor moet ge-
jyaakt worden.
Wanneer toch, zooals de leider van den
Vrijheidsbond deed, de# Regeering voort
durend tot groote uitgaven en tot ingrij
pende sociale maatregelen wordt geprik
keld, en men treedt dan vlak voor de
Verkiezingen op in de rol van zuinigheids-
apostel, dan geeft dat te denken en is niet
ongegrond het vermoeden dat de bezuini
gingsactie vooral ten doel heeft, politieken
.winst te behalen bij de stembus.
Dit neemt niet weg dat de heer Dressel
huys een goed werk deed, toen hij op be-
- zuiniging en op terugkeer naar het stelsel
van de sluitende begrootingen aandrong.
Dien weg moet het op, en het stemde
<ëan ook tot voldoening, dat Mr. de Geer
ten dezen opzichte geen onzuiver geluid
deed hooren.
Het spreekt overigens vanzelf, dat de
Vrijheidsbond met de vrijheidsvlag
zwaaide.
[y :t Was vrijheid voor en na.
Maar erg duidelijk was do heer Dressel
huys in dit opzicht toch niet.
Wel wat betroft de geestelijke
vrijheid.
Dat op het stuk van benoemingen, van
het oud-liberale stelsel, waarbij alleen
vrijzinnigen „bekwaam en geschikt" wer
den geacht werd afgeweken, scheen hem
een gruwel, en in de voorgestelde wijzi
ging van de Zondagswet zag hij een aanran
ding van de vrijheid.
Het was het echte oud-liberale geluid
dat wij hier hoorden.
Dit geldt eigenlijk ook van wat de heer
Dresselhuys betoogde omtrent de econo
mische vrijheid, al muntte dit deel van
zijne rede niet uit door helderheid. Vrij
heid wilde hij, geen inmenging van den
staat, dan alleen om enkele uitwassen te
gen te gaan, maar... reactie tegen de Ar
beidswet wilde hij toch ook niet.
Wat dit betreft, kan het dus bij de Vrij-
heidsbonders vriezen en dooien, al naar
het uitkomt.
Over eventueele samenwerking met an
dere partijen liet de heer Dresselhuys zich
niet uit.
Uit overmaat van bescheidenheid of in
.Verband met de wetenschap dat de stroom
van het politieke leven toch langs den
.Vrijheidsbond heengaat?
V füarchant.
De leider van de Vrijz. Dem. fra'ctie,
de heer Marchant oefende scherpe critiek
op het beleid van het Kabinet inzake het
defensie-vraagstuk.
En al willen wij niet over het hoofd
zien, de groote moeilijkheden die zich
hierbij voordeden, dat er geen vaste mi
litaire lijn te ontdekken viel, kan toch
niet worden ontkend.
De teekemng van den heer Marchant
.was niet geheel onjuist toen hij zeide:
wól groote schepen; blanco; afwachten
wat de burger-Minister van Marine zal
doen; geen kruisers; wèl kruisers; inter
departementale commissie; het geheelo
plan; het gehalveerde plan; Kabinetszaak,
geen Kabinetszaak enz.
Hoofdzaak in de rede van den heer Mar
chant was echter de positie van het Ka
binet.
Het behoeft wel geen betoog dat hij de
bestaande politieke antithese afwees en
dat naar zijne meening op dien grondslag
niet een levenskrachtig Kabinet kan wor
den gevormd.
Maar ook de door den heer Dresselhuys
I gestelde antithese, dwang of vrijheid, kon
hem niet bekoren.
Do eenige mogelijke oplossing is voor
tien heer Marchant een samengaan van
alle democratische elementen om de ver
overde positie te handhaven.
Een Socialistisch-Katholiek-Vrijz. Dem.
Kabinet zou zeker op den steun van den
heer Marchant en zijn politieke vrienden
f kunnen rekenen.
Iets nieuws vermocht hij echter niet te
'ÖO
Het was een oud liedje op een bekende
wijs.
Alleen heeft hij zich duidelijker
dan bij vroegere gelegenheden uilgespro
ken.
De heer van Eek mag in den Leidschen
Gemeenteraad uit den trcuro bctoogen dat
het optreden van Soc. Dem. wethouders,
betcckent een versterking van het kapi
talisme, Mr. Troelstra is bereid in Hare
Majesteits-ICabinet als minister zitting te
nemen.
De thans geldende antithese, aldus Mr.
Troclstra, heeft haar beslaansrccht ver
loren.
Wij hebben noodig een andere togen-
ste.ling, een andere gr oen-eer mg der par
tijen, waai bij aan de eene zijde staan de
sociaal-vceruitsrevenden en aan de an
dere zijde de reactionairen.
Er moet komen een Rcgcering waarin
de arbeidersbeweging vertrouwen stelt.
En op de vraag hoe zulk een constella
tie ware tot stand te brengen luidt het
antwoord:
„De zaak is, meen ik, zeer eenvoudig.
De twee grootste partijen in ons land, de
R.-K. Staatspartij en do S.D.A.P. hebben
beide achter zich de groote georganiseer
de massa's van do arbeiders".
En bij deze combinatie zouden zich dan
nog mogen voegen de vrijzinnig-demo
craten.
De S.D.A.P. staat dus gereed de porte
feuilles te aanvaarden, en met „burger
lijke" partijen een coalitie aan te gaan.
Maar zooals de heer Marchant te
recht opmerkte 1 voor een coalitie zijn
er twe e. noodig.
Zien we in een volgend nummer hoe da
R.-K. Staatspartij op dit huwelijksaanzoek
reageerde.
STADSNIEUWS.
||,7 Wat nu?
Met die vraag kwam; ook nu weer de
leider van de S.D.A.P., do heer .Troelstra,
De Gouden Lichtstad.
Met dit onderwerp trad Woensdagavond
voor de Chr. Geref. Jong. Voreen. alhier
op, De. G. Wisse van Arnhem.
De kerk was dicht bezet.
Na het zingen van Psalm 87:2 en gebed
begon Ds. W. met te zeggen, dat hij een
Bijbelsche lezing wenschtè te houden over
wat Gods Woord ons in Openbaringen 21
zegt, van de toekomstige heerlijkheid.
Als middelpuntsgedachte koos Spr. bet
tweede vers: „ICn ik, Johannes zag de hei
lige stad, het nieuwe Jerusalem, nederda
lende van God uit den hemel, toebereid
als eer. bruid die voor haren man versierd
is."
Dé lichtstad,, aldus 'Spris oen woord
uit de moderne geestesworsteiing. Daar is
een begeerte cm te hebben 3ea •er.irum,
een stad, waar alle vezelen van het ware;
het goede en het schoone zullen zi]u saam-
gegroeid. Van zulk een gedachte zijn kun
stenaars en dichters en denkers vervuld,
de laatste jaren. Men heeft zelfs een ont
werp gemaakt van zulk een praehtstad,
met in het midden een tempel, waarin alle
godsdiensten tot één godsdienstvorm zijn
samengevloeid.
Wij beluisteren in dat bogooren 'n helm
weeklank van de menschelijke ziel, die zich
diep ongelukkig voelt, we moeten er dade
lijk aan toe voegen, dat voor zulk een ver
wachting op het terrein van het ongeloof
geen grond is aan te wijzen.
Alleen op het terrein van het geloof is
er voor zulk een heilstaat hoop en geloof
te vinden. Wie niet gelooft in den S oh e p-
per heeft ook geen grond op een hor
schepping te hopen.
't Was op Padmos dat do Heere de toe
komst der- heerlijkheid een weinig voor
zijn bruidskerk heeft ontrold, en het heer
lijke boek der Openbaringen bezit ook za
lige troost voor do donkerheid onzer da
gen.
De ziener ziet hoe do triumf van den
Heero Jezus meebrengt de heerlijke staat
der verloste kerk; op de verloste aarde
ziet hij een vast centrum, waar al de resul
taten der schepping tot Gods heerlijkheid
bijeengebracht zullen worden.
Het beeld der toekomstige heerlijkheid
wordt getoekend als een s t a d. Dat schijnt
©enigszins vreemd. Het begin was een
lusthof en zal nu het einde zijn, dat de
mensc.h in een stad wordt weggeborgen?
Is dat. geen achteruitgang? En dan, kleeft
aan het stadsleven niet allerlei gebrek en
ongerechtigheid?
En toch, hier wordt van een stad ge
sproken om aan te geven een centraal
rustpunt. Het volk Gods zal zeker
wonen.
Voorts, in het Paradijs begon de ge
schiedenis. Maar de mensch had tot taak
al de verborgenheden der wereld te voor
schijn te roepen. Vandaar een stad, maar
zonder wanklank en zonder smet.
De stad daalde neder uit den Hemel en
had een grooten omvang, ongeveer 600
uren gaans. Velen zullen binnen hare mu
ren geborgen worden. De Kerk des Heercn
moge hior schijnen een nachbhutje in den
4tomkonimerhof, hei einde is een werkelijk
heid die aan den wil Gods beantwoordt.
De stad lag vierkant gebouwd, symme
trisch, harmonisch. De heilige goddelijke
orde heerschte daar. Waarom? God zegt
het op verschillende manieren, ook door
het getal 12 de multiplex van drie ©n vier,
3 het getal van God en 4 het getal der
wereld. God, die de wereld doorwerkt in
harmonie.
Er was, zegt Johannes in die stad goen
temjyl. Dat klinkt wonderlijk. Een stad
zonder tempel, dat lijkt wel het socialis
tische ideaal; ©en groote cultuivrstaat,
zonder religie. Maar de oplossing is een
andere, want de Almachtige is haar tem
pel en het Lam. Daar is alles de ééne
groote, verloste, triumf©erende kerk: God
alles in allen.
En in die lichtstad kan de zon als afge
daan worden beschouwd en de maan kan
Verdwijnen, want de presentie Gods is in
den meest absoluten zin het licht en het
leven.
't Is een gouden lichtstad, waar alles
het licht weerkaatst. De straten, het inte
rieur, alles van goud. Daarmede wordt de
edelheid van Gods volk in het licht ge
steld. Hier is dio edelheid van Gods kin
deren nog onder do as_ch en de bestuiving.
maar daar blinkt do edelheid van Chris
tus' gerechtigheid van de gemeente der
heiligen en van het herstelde scheppings
werk.
Do muur was van jaspis, een van de
edelst© eteenen van dien tijd, dio haar
lichtglans in het donker verspreidt. En die
heerlijkheid zal niet alleen in den K o-
n i n g aanschouwd worden, maar die
glans, zal van don Koning afstralen op
zijn bruid. Dat is hier niet altijd zoo, maar
daar zien we de glansen onverduisterd.
Wie zou, daar niet. naar verlangen, als
hij gelooft dat God een goed werk in hem
heeft begonnen? De dood is oen lastig gé
val, het sterven kan ook Gods kinderen
beangstigen, maar die heerlijke toekomst
kan hen verkwikken. Als hier alles donker
wordt en het, oog zich sluit, dan breekt
het volle licht door.
Maar is er nu grond voor die ver
wachting?
In dit, verband wees spr. op don grond- of
hoeksteen, waarop geschreven stonden de
namen van do twaalf Apostelen. De stad
is gebouwd op het woord dor genade, het
is de realiseering van de groot© grondge
dachte van het Evan eel ie der genade
Gods. Wat het Christelijk geloof in zijn
innigste kern bevat, is daar ten volle ge
realiseerd.
Die innigste kern is: de gemeenschap
met. God door verzoening. -Dat is do cen
trale, ideo der relegie.
Op don bodem van alle dingon is dit de
eigenlijke wereldkwestie: do mensch is
God k w ij thij worstelt om levens
vernieuwing. Hij is leeg, arm, zielloos,
dood. En nooit vindt hij de rust terug dan
in Gods gemeenschap. Do ronde wereld,
heeft, ©en oud schrijver gezegd, kan ons
driekante hart nooit vervullen.
De wereld ontkent dit. Nietzsche, de
groote dichter-denker van den modernen
tijd schreef: God is dood, lovo dan nu
de mensch. Maar nu zien we, dat het gods
besef er bij den mensch zoo diep inzit, dat
hij zichzelf tob God maakt. Schreef
niet de socialistische dichter Adcrna van
Seheltema: „Wij willen goden zijn op de
aarcte?"
De gemeenschap met God wordt slechts
bereikt door verzoening. En daar wil
men niet aan, want immers, verzoening
spreekt van zonde, die men loochent. De
mensch wil geen zondaar zijn, maar
god.
Maar als er geen zonde is, vanwaar dan
alle kwalen van dezen tijd? Slechts één
antwoord is mogelijk: 't behoort tot den
eeuwigen ontwikkelingsgang van de stof
Dit antwoord is echter een contradictie.
Als de &tof eeuwig is, vervalt do ontwik
keling. en als de wereld'zich oeuwig heeft
ontwikkeld, clan is er reden om te wanho
pen. Dan is de gebrokenheid van 't leven
een stuk van haar bestaan.
Maar zoo is het niet. Die gebrokenheid
is het resultaat van den val, van een
conflict, dat alleen door God kan wor
den Weggenomen.
Johannes zag vorder do fundamenten
versierd met twaalf soorten edelgesteenten
als het heerlijk resultaat van het werk des
Lams. Het aardsche wordt niet vernie
tigd, maar verheerlijkt.
Paarlen poorten zag Johannes. Deze
heerlijke ingang toekent ons, dat Gods
kinderen niet door een achterdeur, maar
als koningen en priesters, door eere
poorten zullen binnengaan.
De mensch krijgt zijn adel terug. De
kroon die in 't. paradijs achterbleef is door
Jezus Christus teruggehaald. En al de
schatten, cn al het resultaat der. eeuwen-
worsteling gaat mee. God krijgt het resul
taat van zijn werk. De koningin der aarde,
de kunstenaren, do geniën zij werken mee,
willens of onwillens, aan het werk Gods.
Al die gaven en schatten zijn voor het
volk Gods.
Zoo i s het nog niet. 't Wordt steeds
donkerder op de wereld. Zoo is de weg
Gods. Maar in al de donkerheid, hooren
wij het ruischon van Gods voetstappen.
Door de donkerheid heen zien w© do licht
glansen van do gouden stad en daarom
heffen we het hoofd omhoog en zingen:
Maar 't vrome volk, in U verheugd,-
Zal hu pp e 1 e n van zielevreugd.
In de poorten van de stad, stonden En
gelen Gods, die als een heilige controle
hadden te oefenen, opdat niet iet-3_ zou
binnenkomen wat die stad zou ontreinigen.
Er zullen dus ook buiten zijn, die
plaats ontvangen in den poel van vuur en
sulfer. Die overwint zal alle6 beërven,
maar buiten zullen zijn, de vreosachtigen,
ongeloovigen, enz.
't Frappcerende hierbij is, dat Johannes
Hit. toekent midden in de pracht van do
Godsstad. Hij krijgt hier een blik op wat
in het einde der dagen zal gebeuren, als
in cl en boezem van hot Chris
ten dom, de groote afval zal komen.
Daarom is* het do groote vraag voor
ons, of onze namen geschreven staan in
het boek des levens, des Lams. Straks
komt het groote onderzoek, of wo een gel
dige pas hebben, zooals dat door Bunyan
zoo schitterend is geleekend.
Bevend stond Christen aan de doods-
jordaan, waar hij alleen door kon gaan,
door het geloof. Men zal in sommigo krin
gen zeggen dat dit ziekelijk is en spr. ver
nam clan ook dat Bunyan in sommige
kringen ook al op den index staat, maar
't. is echte kerngezonde taal. Christen zag,
dat het tot het laatste oogenblik gena
de was. En toen kwamen de beloften des
Heeren, die hem brachten naar de stranden
waar de gouden lichtstad prijkte. Daar
volgde het tweede onderzoek. Hij moest
zijn pas toonen, en dan kwam de blijde
boodschap, dat hij mocht binnengaan. God
had Z ij n eigen werk herkend.
Maar als Christen do gouden lichtstad
binnengaat, dan zien we hoe Onkunde aan
de poort verschijnt, maar zonder pas,
en hoe hii, hoewel gekomen tot in de
sfeer van de lichtstad, wordt weggevoerd
naar het eeuwig verderf.
De groote vraag is of wij waarlijk met
God verzoend zijn. In eigen kracht kunnen
wij niot de lichtstad bereiken, die we
thans van verre hebben gezien, maar waar
van ons toch het duizendste deel niet is
aangezegd.
De tijden zijn ernstig en donker de toe
komst, maar voor het kind des Heeren is
het ©inde toch licht.
Na het zingen van Ps. 35 12 werd de
vergadering door Ds. Wisse met dank
zegging gesloten.
Kerstfeestviering.
Gisteravond werd vanwege de Commis
sie voor Stads-Evangelisatio dor Geréf.
kork alhier, een Kerstfoosivioring gehou
den in „Prediker."
De groote zaal was gehool gevuld met
belangstellenden.
De 2e voorzitter der comm., do heer A.
W. Verschoor, opende deze bijeen
komst met een woord van welkom tot de
aanwezigen en degenen die hun medewer
king aan deze samenkomst wilden verloe-
nen.
Een dameskoort.je, dat bij een vorigo ge
legenheid zich ook reeds op verdienstelijke
wijzo heeft laten hooren, bracht nu een
schoon Kerstlied ten gehoore.
Vervolgens was gelegenheid aan den
heer J. Snoeck van 's-Gravonhage om zijn
lichtbeelden te vertoonen.
De heer Snoeck liet ons zien een reeks
beelden uit do Kerstgeschiedenis en het
geen daaraan vooraf ging, door hemzelf op
duidelijke en boeiende wijze verklaard.
W© zagen ©en beknopt overzicht van do
reis, die Jczef ©n Maria moesten maken,
om zich naar Bethlehem te begeven, inge
volge Keizer Augustus' bevel, dat de gc-
heele wereld beschreven zoude worden. De
wegen en dorpen, welke zij moesten door
trekken, de stad Jeruzalem en tenslotte
Bethlehem. Verder de bekende en toch im
mer zoo schoone Kerstgeschiedenis; de
herders met hunne kudde in het veld vau
Efrabha, de stal met het Kindeke en Zijn
moeder, de' vlucht naar Egypte, den kin
dermoord, enz.
Daarna, werden ©enige beelden vertoond
van het slot van hot aardsche leven van
Christus., Treffend was vooral de plaat
van do kruisen op Golgotha en do begrafe
nis van Christus en vervolgens de Hemel
vaart.
Met aandacht werd dit alles gevolgd,
terwijl de liederen die op 't doek versche
nen door velen werden meegezongen.
De heer Verschoor, sprak daarna over
het verlossingswerk van Christus, wees
door middel van een verhaal uit eigen er
varing op de ruste die in Jezus Christus
gevonden wordt, en spoorde allen aan Hem
te zoeken, voor tijd en eeuwigheid beide.
Ten slotte werd door hot zangkoor nog
op schoono wijze een lied ten gehoore ge
bracht, waarna Ds. Kouwenhoven de bij-
eerkomst mot dankgebed eindigde.
De collecte ter bestrijding van do onkos
ten. aan don uitgang gehouden, bracht
f 17.op.
't Was een schoone avond, dio het
'Kerstfeest voor velen zal geplaatst hebben
in het ware licht, namelijk, de komst van
den Middelaar Gods ©n der menschen,
waarbii misschien teedere snaren zijn aan
geroerd. Wij hopen, dat ook hierop Gods
zegen moge rusten, zoodat Zijn koninkrijk
ook hierdoor moge worden uitgebreid.
Naar wij vernemen zal d© Kamerkies-
kring „Leiden" bij de confercntio met hot
Aan het Zoeklicht.
Leiden, 29 Dec. 19211,
Een mooi en moedgevend begin, zei ik'
gisteren, toen ik do ontvangen bijdragen
voor den nood in Dronte verant
woordde, maar toch nog slechts een
begin naar ik hoop en vertrouw.
En dat vertrouwen is juist gebleken.
Ik ontving nog do volgende bijdragen 5
A. v. A. Voorschoten f 2.50
N. v. A. id. 0.50
M. v. A. id. 1.
v. d. St. Leiden 1.
N. G. id. 2.50
Earn. J. K. id. 4.—
C., Rijnsburg 1.
L. L., Leiden 2.50
Een abonné id. 1.
N. N. id. 3.
N.N., Sassenheim 1.
.T. de J. id. 1.
Fain. L„ Leiderdorp 8.
A. K., Leiden 5.
Earn. K. id. 7.50
W. E. P. id. S.
N.N. id. 1.
Een werkman id. 2.—
W. v. d. W. id. 2.50
L. v. H. id. 1.—
N.N. id. 20.-
H. M. S. id. 5.—
H. v. d. L. id. 1.—
A. v. d. L. id. 1.
J. H. B. id. 2.50
v. d. M. id. 1.—
Familie K. id. 5.
W. S. id. 2.50
J. W. B. Voorschoten 1.
Werklieden Eedclmetaalbe-
clrijf, Voorschoten, lo stor
ting 4.75
Earn. F. Leiden 4.
D. H. v. d. Z. id. 5.
B. Sr. Sassenheim 10.
A. Fr. id. 2.50
Mej. G. W.? id.. 5.—
f 121.75
Vorige verantwoording 56.
Totaal f 177.75
Verder ontving ik nog van de fam. v.
d. S. te L. en van B. Sr. té S., een groot
pak met keurige ondergoedoren, die medo
zeer welkom zijn. Van enkele zijden werd
mij nog gevraagd of ik goederen zou kun
nen laten afhalen. Tot mijn spijt ben ilc
daartoe niet in de gelegenheid, maar wan
neer men bijdragen van dezen aard aan
hot Bureau van de „N. L. Crt." wil bezor-
gon, dan zal daar voor een spoedige
verzending worden zorg gedragen.
Ik heb een stille hoop, dat ik het Drent»
sche Comité met een kerstgave van f 250.—
kan verblijden.
Zou het mogelijk ziin?
Of is dat t hoog gemikt?
OBSERVATOR.
Centraal Comité, welke op Woensdag 28
Dec. a.s. in hotel „Terminus" te 's-ïïage,
des nam. te 2 uur gehouden wordt, worden
vertegenwoordigt door de heeren: V/.
W a r 11 a a r te Sassenheim,, 1ste Voorzit
ter; P. D. Mu ijl wijk Gouda, 2d© Voor
zitter en J. K a r is t 0 n s, Leiden, 1ste Se
cretaris.
Deze conferentie mot gedelegeerden van 't
Kamerkring-bestuur, is zooals men weet,
is hoofdzaak belegd voor bospreking der
voorgestelde lijstgrocpoering, en om over
leg te plegen omtrent de personen, welke
eventueel voor candidaatstelling in aan
merking komen en hunne verdecling over
do verschillende groepen.
Geslaagd voor het examen Boekhou
den afgenomen door do federatie van Han
dels- en Kantoorbedienden, do Heer J. van
Bentum te Leiden.
Met ingang van 1 Januari zal de be
diening va nde brug aan den Haagwog*
tot dusver door personeel van den Prov.
Waterstaat bediend, nu vanwege de ge
meente plaats hebben.
Gisterenavond had onder groolo belangstel*
ling de kerstfeostviering plaats der leerlingen
van do Zondagschool „Zaai uw zaad in dom
morgenstond" (Vestestraat) Daar de Voorzitter,
do heer H. P. Kwaadgras, wegens on*
gesteldheid afwezig was opende de hens
C. van Oosterhout, nadat gezongen was
Ps. 103: 1, deze feestviering met gebod.
Na een woord van wolkom, bedankte liij in«
zonderheid den Naaikrans „Bid en work" voon
do vorvaardiging van ruim 130 kleecliugstukkoiï
voor behoeftige leerlingen.
Door de H.H. C. van Oosterhout, H. D. M,
Knol en J. H. Kwaadgras werden aclitereenvoU
gons de Profetiën, de Kerstgeschiedenis en 00a
Vrijo vertelling behandeld.
De Wcleerw. lieer Ds. W. Bouwman richtte
oen ernstig woord tot hen, dio de Zondagschool I
gingen vorlaten en do lieer H. J. Blommcndaaï
eindigde mot dankzegging.
Na liet zingen van Korstlioderon worden diert j
avond herhaaldelijk versnaperingen rondgediend j
dio met graagte door do jeugd worden ontvangen
en verorberd.