Dagblad voor Leiden en Omstreken. DSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS I Ql LKiU-toS BB BUixIiü UHW fj WAAB AUBNTEÜi GEVESTIGD JUS KWABÏAAIi ISM MSB «'KUS!8J9 ÏKANCU i'Hï! POST FEE KWARTAAfc ÏSJ» 2de JAARGAfiG. ZATERDAG 20 NOVEMBER 1S21 - No. 506 BUREAU: HOOIGRACHT 35 - LEIDEN. TELEFOON INT. 1278 ADVERTENTiE-PRIJS FSB 6EW623 BÜÜSL«&S* I» bes ZAïsauAes iaat BtoszoBSEK mn iag DÜBBEL lAar-J! KLEINE ADYKaiK.NII&j ma bpka f CA s-oordea 50 ccKl: Zafeida^a 75 ««t a 50 mxanüCctakag Dit nummer bestaat uit drie bladen Een zuiver en krachtig geluid. Wij hebben tegen de motie-Sneek bezwa ren. enerzijds, omdat de daarin gegeven voorstelling niet geheel juist is, maai- ook omdat enkele belangrijke punten, die beepr® king meer •dan. waard ziijn, niet per motie kunnen women. opgelost, maar alleen na ernstige studie, waartoe niet alleen onze leiders maar.allen die de A.-R. beginselen eenzegen voor ons land achten, geroepen zijn. Wanneer echter aan het slot gezegd wordt, dat tegen do verderfelijke staat kunde dor revolutionairen, welke op on rustbarende wijze de geesten vermeestert, nicer dan ooit stelling dient te w-ordon ge nomen, dan hoeft dat onze hartelijke in- etemming. En wanneer daarnaast van onze mannen in Kamers, Staten en Raden gevraagd wordt, oon zuiver en krachtig geluid te doen hooron en voor onze, de echte vrij heid brengende beginselen den strijd te ivoeren, dan zal er in onze partij wel nie mand zijn, die zulk een uitspraak niet gaarne en van harte onderschrijft. Van revolutionaire zijde wordt in onze dagen groote kracht ontwikkeld. De Soc. Democraten hebben, nadat eerst het roods vakverbond het geheels land had afgewerkt, zelfs een speciale propaganda- maand georganiseerd, om meer bepaald de Christelijke arbeiders en hunne beginse len te winnen. En bij die propaganda staan zij sterk, Van nature is de mensch revolutionair. Wij zijn, zooals de Catechismus het uit drukt, van nature geneigd God en onzen naaste te haten. Wanneer dus het „Evangelie van den haat" wordt gepredikt dan behoeft het niet al' te zeer te verwonderen als men daar voor luisterende ooren. en open harten vindt. Hot socialisme brengt een evangelie naar den mensch. En het wordt te gemakkelijker aange nomen, omdat onze samenleving nu een maal groote gebreken vertoont en vooral ook, omdat er onder hen die den naam van Christus noemen, ook op maatschappelijk en staatkundig gebied, zooveel is, wat met de Christelijke levenebeschouwing niot is overeen, te brengen. Er gaapt tusschen Christendom en Christenen vaak een diepe klove en wie het Christendom door de Christenen wil leorem kennen, krijgt helaas menigmaal een zeer gebrekki-gen en verkeerden indruk. Dat kan niet anders, omdat wij zijn en blijven, zondige menschen, maar toch is het verschil tusschen leer en leven, tus- sehen belijdenis en wandel in vele gevallen al te groot. Ons belijden is vaak zoo zwak. Ons getuigen zoo gebrekkig. Hoe menigmaal wordt niet de Naam des Hoeren om onzentwille niet geöerd en ge prezen, maar gelasterd. Gelasterd in verband met ons gezinsle ven. Gelasterd om onze gedragingen in de werkplaats, in den handel, op de markt, en in heel het publieke leven. - Dat maakt de propaganda voor het Socialisme zoo gemakkelijk. Ale men aan de vruchten don boom kent, ©n zoo moet het toch zijn, is het dan wonder, dat bij hel, ontbreken van vruchten of bij het ver borgen blijven daarvan, de boom wordt mis kend? Nu zou dwaas doen, wie bij het'spreken over de revolutionaire staatkunde alleen het oog richt naar uiterst links. 't Is waar, de Vrijheidsbond, op dit ©ogenblik 'het voreeniging&punt van ver schillende liberale groepen, zegt de betee ken is van den Godsdienst voor 'heb staat kundige leven te erkennen. Maar als dan in de toelichting van deze hoopgevendo zinsnede gezegd wordt, dat hierbij aan alle z.g. godsdiensten gelijke waarde wordt toegekend, en Christendom en heidendom daarbij op een lijn worden gesteld, en als daarbij er dan tevens nog eens aan wordt herinnerd dat men elké po litiek verwerpt welke haar uitgangspunt fleemt in de God lelijke openbaring, dan is 't,duidelijk hoe door en door revolutionair dit optreden is en hoe hier 't pad gebaand wordt, voor hen die den revolutionairen weg tot. het uiterste willen afloopen. Daarom is het no o dig dat tegen alle revolutionair beginsel stelling wordt geno men, dat in de eerste plaats onze voorman nen maar verder ook alle belijders een zui ver en krachtig geluid doen hcoren. Het. kan zeker goen kwaad, dat dit, zon al 3 Sneek dit doet, nogeens krachtig op den voorgrond wordt gesteld. Do vraag kan gesteld of onze voorman- Ben^ niet, méér behoorden te getuigen-. Met name de Socialisten grii.pen elke .ge degenheid aan, om hunne idealen den volkc voor te houden en nog maar al te vaak Wordt onzerzijds volstaan met het'afslaan Van event,uoole aanvallen. Maar krachtige, prmcipioele rede voorin- i gen, waarbij do groote waarde van de A.-R. beginselen wordt uiteengezet, zijn iu onze dagen uitzondering. Toch is dit noodzakelijk. Ons volk wil van onze beginselen nog wel hooren. "Wie principieel optreedt heeft gemeenli;., een dankbaar gehoor. En daarom is het goed, dat wij elkaar opwekken tot een krachtig getuigen en voor den strijd voor de A.-R. beginselen, Over de vraag of dit por motie moet wor den uitgesproken, kan verschil van mee ning bestaan. Beschouwen wij de motie-Sneek als ge heel. 'dan kan erkend dat daarin enkele pun ten voorkomen, die ernstige overweging verdienen. Tot aanneming zpuden wij echter niet durven advieeereai. En aangezien verwerping een verkeerden, niet bedoelden indruk zou kunnen wekken, komt het ons voor dat Sneek het best haar doel zal bereiken, d'oor de, motie in te trekken. STADSNIEUWS. Chr. Letterkundige Kring. •Gisteravond had in de groote Nutszaal de openbare vergadering plaats van de Leidsche Chr. Letterk. Kring, waarin de ■heer K. Brants, inspecteur van het L. O. optrad met een -lezing over „Beatrijs". De zaal was geheel gevuld! met belangstellen den. Dm even over 8 opende de voorzitter, de lieer A. B. Mulder liet samenzijn met een korte toespraak, waarin hij wees op de populariteit van den Kring in Leiden, niet liet minst door middel der „N. L. Crt." Na in 'tkort liet strevenvan denKring teheb ben uiteengezet,, en na inzonderheid den heer Brants, den heer Smink en mej. Kors- wagen die mej. A. C. Mekking verving to hebben welkom geheeten, gaf hij het woord aan den spreker van den avond.. Deze ving aan met op te merken dat hij spreken zou over zeer fijne en teere din gen, die moeilijk te verdragen zijn in een maatschappij, die volgens prof. BPlland „hondach" geworden is. Ons aller leven is druk, afgedeeld in verschillende stonden, waarin zoo weinig genoten wordt van het sclioone, als zegen van God. Spr. zal het hebben over naïeve sprookjes en legenden. O, daarover kunnen wij gemakkelijk lachen. Maar juist nu hebben we ze noo dig, nu in dezen wintertijd van Kerstge dachten en mysterie-schoonheid. Maar spr zal niet alleen de schoonheid naar voren brengen, maar ook het probleem van schuld en boete. Deze titel is die der psychologie. De Christelijke levens-leer noemt ze zonde en verg e v i n g. Reeds Henri Bordeaux en Dostojewski hebben dit geweldige probleem behandeld, ■maar de eerste loste het vraagstuk op niet den ondergang van zijn onderwenp-figuur Doch Jeizus kamt mlet de paralel van d-cn verloren Zoon. Daar geen ondergang. Daar is des Vaders vergeving-. De eenvou dige, kinderlijke oplossing, die tot allen spreekt. Spr. komt nu tot de Beatrijs- sproke. Liefst zou hij er niet over spreken. Liever las hij het verhaal alleen maar voor. Dit gaat nu eenmaal niet. Marie Boddaert heeft gedicht van Maria Mag dalen aEerst draagt spr. Voor hoe zij den Heer ontmoet in Simon's huis en daarna hoe zij staat op den Calvariërsberg aan het. Kruis. Na deze stemmig voorgedragen inleiding sprak spr. over de middeleeuwen, die in renaissancetijd en in de Aufklarung voor al getypeerd zijn, als de donkere mid deneeuwen. Toch waren ze niet donker. Er was licht, genoeg, in kunst en werenschap. En vooral was er eenheid. Eenheid in de kerk. De kerk met haar gebouwen van biddende architectuur, zijn symboliek in doopvont en outer en communiebank meer nog met de wijding die het gaf aan het geheele economische leven. Ieder gil de liad zijn spocialo kapel. Midden in de ker,fc stond de priester als rnaior domus, als intermediair tusschen den hemel en do aarde, als drager van het gebed tot boete van bet valk. Hoewel Christus boete gedaan had voor zijn volk, bleef toch de ipoonitentie en de boete vooral in liet klooster. Als hulpmiddel nu tot boete gaf de kerk het Ave Maria dus do „mater intemerata" was daar als nevenmTid del aar ster. Bij God bet recht. Bij Jezus de gena de. Bij Maria echter de ontferming. Op haar concentreerde zich al'le teedero liefde alle gebed om hulp. Haar wae de vereering en om haar reiden zich do tallooze Maria- mirakelen en legenden. De eenige voor waarde was de trouwe, telkens weder- keerende Maria-aanroeping. Wie daaraan voldeed kreeg haar hulp. Zij was dan „de voorspraak in het soete dal, daer Godt de synon voeren sal". Nu beeft de beeldenstorm veel van wa-fc op Maria correspondeerde, verwoest. Vol gens spr. was do vereering van de vrouw en -de moeder zeer groot. Spr. illustreert dit met een mktdeleeuwsoh versje. Wij Protestanten zijn erg zuinig met de zalig spreking van Maria. Mevr. Bosboom wijst daar reeds op. Ook All ar d Piorson zegt., dal, bij de bestrijding van do Katholieke Kerk eerat noodig ia dat mt,n baai* kent. De mïiddeneeuwsehe letterkunde was rijk aan exam no Ion on krachtig^ inwerkingen van den H. Geest. Maria speelde in die meeste exempelen de hoofdrol. Toch wa ren deze exempelen voor de Middel eeuwen niet legendarisch, maar realitei ten. In onzen lijd zou men exempelen autosuggestie niomèn. Dat deed men in de Middeleeuwen niet. Men heeft die Ma- ria-exempblen te boek gestold en op rijm gezet en uitgeveven, als „Onser liever Vrouwe miracelen". En steeds kom't in die legende do gescfi'edonis voor eener nonne, die beatrijs heette. In di.e exem pelen komt. ook als voorwaarde voor een odel, eerlijk gebed. Dientengevolge was de grootste zaligheid Maria gezien te heb- ben.Spr. geeft tal van deze kenmerken met pakkende Middonoeuwsche illustraties; voor Maria gold alleen vroomheid, geen wetenschap, rijkdom en maclit, getuige het sprookje- van den ,Ieelkebroedcr, ver teld d'oor Pol de Mout op rijm. Dr. Felix Rutten heeft de Beatrijs op het tooneel gebracht. Spr. wil nu eerst eens iets verhalen over de Middeneeuwsche Beatrijs. Hier breekt spr. echter af en krijgt moj. Kers wag en gelegenheid om „het Gebed"- van Hiïler te zingen en daar na: „In de Gathedraal" van Reic'ke. Beide liederen werden uitnemend met dïep ge voelde, klankvolle slem vertolkt. Een warm applaus en bloemen, aangeboden door hef, bestuur, wezen o.p de warme er kentelijkheid van de vergadering. De be geleiding van den heer Smink was voor treffelijk; soepel en correct. Na een korte pauze verhaalde spr. de historie van Beatrijs, de non, die vurige liefde optvatte voor een jongeman. Hij bracht baar kleederen en sieraden en zij kon de aanval des Satans niet wederstaan. En na voor het altaar geknield .te hob belt, toog zij haar nonnenhabijt uit en legde hel op het altaar voor het beeld van Maria. Dan ontvlucht zij uit het kloos ter, hoewel Beat rijs mei die liaar liefde on-goddelijk was. Nu leven zij 7 jaar in een vreemd land.; Daar echter komen groote zorgen, zoodat liaar man, niet te* gen armoede bestand baar verliet niet haar beido kinderen. Beatrijs valt „met haren ilichame" in zonde weder zeven jaar Dan doet zij boéc vlucht naar Maria en verlaat het vreemde land. Zij gaat weer terug naar het klooster. Eerst komt ze in een herberg. Daar hoort z-e da.t de „koste- rinne" van het klooster (Beatrijs) nooit weg ia geweest.. Beatrijs begrijpt dat hier een wonder is gebeurd enuzij smeakt God om ontfer ming. Dan hoort zij een stem om terug te keer-en naar het klooster. Zij zal 'daar haar habijt en rozenkrans en sleutels we- dervinden. Eerst meent .Beatrijs, -dat het een stem des duivels is maar 11a „de- votolijk en inniglijk" gebeden te hebben, gaat zij weer terug. Haai' twijfel, tot drie maal bestreden, is n u overwonnen. Zij beveelt haar kinderen aan God. De deur van het klooster is open. Zij vindt haar habijt terug en knielt daar devolelijk. Zij doet haar werk, luidt de «netten en als de nonnen kamen en zingen weet nie mand, dat het Maria zelf geweest was, die de plaats van Beatrijs op zich had geno men. De herbergierster, gaat echter met Beatrijs' verlaten kinderen naar de abdis van liet klooster. Die worden vanwege het klooster gesteund en opgevoed. Later komt in het klooster een abt, Aan hem biecht Beatrijs, na een toeken uit den he mel hare zonden. Deze abt absolveert haar. In zijn sermoen in 't convent zeide hij, wat de geschiedenis van de portier ster Beatrijs was. Nu worden de kinderen van Beatrijs ook in het klooster opgeno men. En Beatrijs „sterf salighlijck". 1Z00 luidt liet verhaal in het Kalwijk- sche handschrift. Dit nu is door een onbe kende monnik op rijm gezet. Spr. leest uit, dit verhaal eenige van de treffendste citaten voor. Hierna komt spr. tot Rutteris mysterie spel, nadat bij eerst do'Boutens-verbande ling neemt, die alleen de momenten ver haalt., dat Beatrijs uit het kloostor vlucht, en daarna weerkeert. Deze draagt spreker in zijn g&lieel voor. Bouten-s echter ele- veert het zoude-element in dit verhaal. Hij ziet de geheele historie ae&thetisch. De Maria-vereering, de moederliefde en de trouw zijn eveneens bijzaak. Hij schil dert alleen de .smart der eenzaamheid. De Middeneeuwer is echter psychologisch zui verder. Deze is ook Religie user. Voor Bou ten» is Beatrijs do ongeschondene. Bij den Middeneeuwer is Maria de zuivere. Veel heeft Boutens dus weggelaten. Toch is de stemming van Boutena zuiver «nid- deneeuwsoh. Na een korte inleiding van het ontstaan van 't mysterie-spel,dat eerst do bijbelverhalen in de kerk opvoerde, daarna buiten op 't marktplein komt spr. tot de voorstelling van Dr. Rutten. Er is tegenwoordig een opleving van het •mysteriespel in de openlucht. Zoo bijvoor beeld: „de Paradijsvloek" Toch leent het vrome B'oatrijsverhaal zich uiterst moeilijk- voor looneel-opvoering. Nu stelt Ruiten Beatrijs weer anders voor, n.l. als een onrijp meisje, dat nu eenmaal opge voed wordt in een klooster. Spr. citeert Slier toe uit bet mysteriespel van Dr. Rut- ten. Dan komt later de jongeling, die haar ontvoert. Spr. gaat nu korfoiijks den gang van het stuk af, waarin hij gispt de op vatting van Rutten, inzake Beatrijs' ver blijf in den vreemde en later in de her berg. In het slottooneel werkt Rutten de oor spronkelijke 'geschiedenis om tot een ld oesterfeest, dat Beatrijs' haar jubi leum viert ais 'kosteres. Een -priester zal cle mis opdragen. Doch voor dien tijd biecht Beatrijs aan den priester. Deze schenkt haar echter absolutie en dan komen de zusters binnen, die het Magni ficat. aanheffen, waarop Beatrijs neer knielt voor het altaar en haar; ontroerend schoon gebed uitspreekt. Spr.eindigtmetie vertellen een voorval clat hij zelf meemaakte in Amsterdam. Eenige volksvrouwen zeiden daar dat het niet staat „nonnen op de planken." Jan Ligthart heeft gezegd, dat er een is die Beatrijs in behouden haven voert. Niemand der nonnen -mocht iels weten van Beatrijs zonde. Hoe komt. dat? Hierom, omdat, het oordeel der menschen zoo hard is. Alleen Gods Liefde kent de reddins- drang, die intenser is naarmate er meer in de poel der ongerechtigheid is verzon ken. Die Liefdezon is van allzj tijden! Daarom is de middeneeuwsche Beatrijs nieuw-en heerlijk ook voor ons (Applaus) iNa deze goed doorwerkte en rijk ge- illustreerde rede zong- Mej. Korswagen nog eenige liederen, die tot het laatst in ademlooze oplettendheid werden gevolgd Hierna Was lief, woord aan den heer Mui- Tier, die alle aanwezigen dankte voor hun belangstelling, den heer Brants voor zijn lezing, Mej. Korswagen voor haar e.minen- ten 'zang en niet het minst den heer Smink voor zijn 'schitte^m'de begeleiding. DE SCHOOLGELDHEFFING. Aan den Raad is het volgcuJe adres ver zonden: Geven, met versohuldig-dcn eeribied 4e kennen, on d erg et eek en denallen bestuurders van bij zondere scholen te Leiden; dat ze met bijzondere baring-stolling kennis genomen hébben van do bij Uw college aan hangig zijnde verordeningen op de heffing en invordering van"schoolgelden, omdat hij deze verordeningen ook de belangen hunner scholen op bot nauwst betrokken zijn; dat zij 11a na'iivvleUtende overweging tot dc over tuiging gekomen syn, dat wijziging- dier veror deningen op verschillen do punten wensche- Üjk is; redenen, waarom zij zidh lot Uw Gollege wenden met het verzoek volgende punten in welwillende overwoging te nemen: lo. Verordening op do heffing; a. In art. 2 wordo als grondslag van hof- Eng genomen bet belastbaar inkomon. heizij naar dan. aanslag in de Rijks Ink. Eel. of do Plaabsel. Ink. Bol. b. Do tabel, art. 5, worde zoodanig ingericht, dat een «zuivere progressie worde verkregen; dat de verhouding der. schoolgelden voor L. on U. L. O. worde genomen als 1 lk» en in. ieder geval cle regeling zóó zij, dat, de school gelden voor L. 'O. blijven benede® die door personen -sneb overeenkomst!go inkomens hij Middelbaar en Gyran. Onderwijs worden be taald; c. dat in art. 7 de bevoegdheid tot maaode- lijksche betaling worde uitgestrekt tot alle aan geslagen en; -11» d. aan art. 8 worde toegevoegd een alinea, waarbij verouderd wordt kennisgeving van wanbetaling door den. gemeenteontvanger aan het schoolbestuur, indien dit zelf niet int. e. dat art. 9 zóó worde geredigeerd, dat by verlaten van de school, al of ni&t vrijwillig, ambtshalve ontheffing intreedt voor de volle maanden, die nog in hot schooljaar overblij ven f. dat de vermindering- in den schoolgeld- aanslag, bedoeld in art. 13, niet behoeft te worden aangevraagd;, maar door B. en W. ambtshalve wordt verleend. 2o. V e r o r d 0 n i n g op de invor dering; a. dat in ant. 1 worde bijgevoegd: „of door de besturen der bijzondere scholen"; b. dat duidelijk worde uitgesproken, dat art. 9 (oninvordcrbaarverklaTing) ook geldt voor aanslagen op kohieren, door de besturen der bijzondere scholen zelf geïnd; c. dat art. 12 al. 2 aldus worde geredigeerd: Be voor liet opmaken dezer kohieren benoo- d.'gde gegevens worden door de hoofden der openbare sdhiolen en de besturen der bijz. scho len verstrekt voor 14 Januari 1922. 't Welk doende. Namens de Vereeniging tot instandhouding van bijepndero Scholen voor Lager en Uitgebreid Lager On denvijs aan het Noordeinde te Leiden. (w.g.) Da. M. J. PUNSDLIE, Voorz. J. P. MULDER, Seer. Namens bet Bestuur der Vereeniging voor GIit. Ouderwijs ten behoeve van On- en Minvermogenden (w.g.) H. M. SASSE, Voorz. A. COtJVéE, Socr. Namens de Gered. School vereeniging, (w.g.) C. VERSLUYS, Voorz. J. SCHAAP Hz.. Secr. Namens do Inrichting van Liefdadigheid voor R. K. te Leideu, (Meisjesscholen Pelikaanstraat.) (w.g.) P. L. DESSEN-S, Voorz W. H. SGH1MIER. Socr. Namens de R.K Parochiale Jongensachoien. onder R Tv Parochiaal Kerkbestuur te Leiden, (w.g.) A. LEUSEN, Voorz. A. J. M. FILBRY, Secr. Leiden, 25 November 1921, Hierbij is gevoegd de volgende Memorie vair Toelichting; Ad. la. Het komt adressanten voor, dat hef belastbaar inkomen een zuiverder en. batw? grondslag vorart dan het zuiver inkomen, om dat bij 't eerste rekening wordt gehouden met de grootte der gyrémsn door kurieraftrofe en bij 't laatste niet. An lb. Doordat in de voorgas-telde tabel d6 grenzen der klassen snel groote vorschillon ge nomen zijn, die ieder heizelfde schoolgeld be talen, wérkt de- progressie zeer onregelmatig.- In schaal 16 bijv. betaalt men vóór V eerste kind 38 (inkomen 57006S0Q). Voor eeff inkomon van 5700—5600 is dit 0.666 pot. voor een inkomen van 5800—5900 0.655 pet van 5S006000 0.644 pot. voor 6000—6100 0.630 pot., van 6100— 6200 0.622 pc:., van 6200—8S00 0.61B pet. Voor de hoogste inkomens dezer fclasse iö dus bot boffingjspexcontage het laagst. Doorge voerde berekeningen zouden dit voor elke klas se aantoon en. Het sterkst natuurlijk, waar de grenzen het verst uit elkaar liggen. Indien de schoolgeMschoal voor -het U. Lr 0. hooger cijfers bij overeenkom stage inkomon» aanwijst dan bij H. B. S. of Gymnasium, zal dit een uittocht van leerlingen doen pta&t* hebben van do U. L. O.-Scholen vooral naar de H. B. S„ wat funest zou zijn voor het Ur L. O., dat toch zyn bestaansrecht ate apart# onderwijstak wel heeft bewezen en sou het ge volg ook noodlottig zijn voer de gemeentel ijk a schatkist daar iedere leerling, die in plaats van U. L. O. naar H. B. S. gaat, aan de ge meente meer kost. Ad 1c. Voor ingezetenen met vaste inkomens, zooals ambtenaren en dergelijke, is betaling in maandelijkecbe termijnen veel gemakkelij ker dan eon in 3-maandelijkscl e. Ad ld. Als het schoolbestuur zelf ."rt, zoir het. zonder .deze bepaling, van waviefaKngi pas onderricht worden aan het eind van het schooljaar. Dat zou on met het oog op de voorgestelde bepaling in art. 8 èu met bet 0&9 op de aansprakelijkheid dei besturen, minde? Stwcnsehl zyu. Ad Ie. Bij iedere heffing houdt liet recht van heffing op, als het object van heffing niet meer bestaat. Daarom ontbreekt de rechtsgrond voor een heffing van schoolgeld voor een tijd perk van nog 2 maanden, nadat het schoolbe zoek, 0111 welke reden ook, heeft opgehouden. Bovendien is in 't geval van al. 1 de beoor- deeiing of verlaten der school al of niet vrij willig is, dikwijls uiterst moeilijk. Ad lf. Indien vermindering in. den aanslag, bedoeld in art. 2 al 1 of 2 wordt toegestaa/tt, wordt daardoor de aanslag in het <&choolgeJ4 foutief en behoort redres daarvan niet no^ apart^ aangevraagd te worden, maai- dienen B. en W, ambtshalve den aanslag naar de ver anderde omstandigheden te herzien. A'd 2a; en c. Hier ia blijkbaar sprake va» red'ac tie-v e r gissingen. Ad. 2b. Do besturen der bijz. scholen zijn volgens do wet aansprakelijk voor het ver- schuldi'gide schoolgeld. Die aansprakelijkheid wordt, niet veranderd door hot feit. dat het schoolbestuur int of hel gemeen'ebesfcuur. D® aansprakelijkheid gaat ook niet over hot op- góbraoMo schoolgeld, maar over ho: totaal van het kohier. Waar nu de economie van de wet uitgaat van de gedaohte der financiëele gelijkstelling der openh. en bijz. scholen ten opzichte der pu blieke kassen,, volgt daaruit logisch, dat onin- vorderbaarheid moot kunnen worden uitge sproken va/n aanslagen op alle kohieren, zoo wel van openbare als van bijz. scholen. De Middaghoogte. Ons werd verzocht nog evon de aan dacht te willen vestigen op de lezing va* D i3. P. Stegenga voor bovengenoemde vereeniging. Genoemde spreker i6 in Amsterdam zeer populair en treedt daar op voor overvolle kerken. Aangezien spreker in Leiden nog niet genoogzaam bekend zal zijn, willen wij hem lange dézen weg aan onze lezere voorstel len. Nader vernemen wij nog, diil. 22 Fe bruari a.s. 'hoopt o.p te trodon D r. J. G, Geelkerken van Amsterdamwiens onderwerp later zal worden bekend ge maakt. Dr. J. H. Gunning, vroeger predikant bij de Nod. Herv. Gemeente alhier hoopt op 1 Dec. a.s. zijne 40-jarigo ambtsvervul ling te hordenken. In verband daarmede heeft het bestuur van „Pniol", de wijk waai' Dr. G. zooveel heeft gearbeid eai het bekende wijkgebouw gesticht, bf 'otun den jubilaris in een nader vast te stollen vorm een huldeblijk aan te bieden. Voorzitter van het comité, dal. gaarne giften voor dit doel in ontvangst neemt, ie Dr. J. Riemene. In de gisteravond gehouden vet gade- ring van het Kiescollege der Ned. Herv. Kerk alhier, is tot ouderling gekozen de heer H. K o k k e d e o met 51 stemmeai, t-ogen 25 «temmen op den heer K. .Branta. Tot diaken werd gekozen de hoer W. F. S c h u 11 er met. 69 stemmen, tegen. 7 stemmen op den heer J. Slogtewho-ret. In de Donderdagavond in do Harmo nie gehouden vergadering van don Ned Bond van Gom. Ambt. ondorafd. Leiden ia in do vacature Do Groot., voorzien door benoeming tot voorzitter van den heer H, A. de Yriend, referendaris ter éecretariek alhier.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1921 | | pagina 1