liisieiÉcttni
Tweed© BSad.
Zaterdag 24 September 1921
A!s eigenzinnige kinderen.
Doch waarbij zal Ik -dil geslacht ver
gelijk on? Het is gelijk aan 'de kin-
derkons, dio op do markten zitten,
en hun gezelion toeroepen, en zog
gen: Wij hebben u op de fluit ge-
speold\ en gij hebt niet gedanst; wij
hebben u klaagliederen gezongen, en
gij hebt niet geweend.
MaUli. 11 16, 17.
Waarbij zal lk dit geslacht vergelijken»?
Zoo mag de Heiland wel vragen, want
bet is een lastig, een boos, een ontevreden
geslacht, waarmede Hij te doen heeft. Het
ontvangt tijdens Zijn omwandeling zegen
op zegent Johannes is gekomen, en vanuit
Juda'a woestijn is een machtige ontroering
onder het volk uitgegaan. Jezus zelf is
gekomen, en„de blinden worden zien-
•Je, en do kreupelen wandelen; de melaat-
schen worden gereinigd, en de dooven
hooren; de dooden worden; opgewekt, en
den armen wordt het Evangelie verkon
digd", ennog is Israël niet tevreden.
Nog gelooft het niet. Nog buigt het zich
niet voor den Christus, en1 ja... waarbij
zal Ik dit geslacht vergelijken;?
Jezus geeft zelf het antwoord.
Hij grijpt om zich in het volle leven.
Hij ziet de kinderen spelen op de stads-
markt, en..Zijn gelijkenis is gereed. Het
beeld is in enkele sobere, schoone trek
ken gcteekenld. Die kinderen zijn het er
niet over eens wat zij spelen zullen, en) er
openbaren zich twee groepen, waarvan de
eeno niet naar de andere luisteren wil. En
boort die laatste klagen. „Wij, zoo roepen
ze hun metgezellen toe, hebben op de fluit
gespeeld om bruiloftje te spelen, maar gij
hebt niet gedanst. Wij, zoo klagen ze ver
der, hebben u klaagliederen gezongen* om
een begrafenis voor te stellen, doch gij
hebt niet geweend, en gij hebt dus gewei
gerd aan ons spel mee te doen en... het
is mislukt".
Waarbij vergelijkt Jezus nu Israël?
"Veelal stelt men het zóó voor, dat de
Heiland r i, de onwillige kinderen, dus
tnet de groep, de gezellen, die toegespro-
kerf worden, Zijn geslacht bedoelt, maar
dat strijdt met vs. 16. Daar zegt Christus
7-adrukkelijk: „Het, n.l. dit geslacht, is ge-
tijk aan de kinderkous, diehun gezel-
'en toeroepen", en Hij vergelijkt dus Zijn
volk met de sprekende kinderen,
die hier klagen, dat de andoren niet met
hen willen meespelen.
Is dan het beeld zuiver?
Ja, want die groep, die klaagt en ver
wijt, is een groep, die over de anderen den
baas wil spelen; zij wil het kinderspel be-
heerschenj; zij wil op de markt den loon
aangeven; zij eischt, dat de andere zich
naar haar eischen zal voegen, en als het
haar belieft op de fluit te spelen, moet de
overige dansen, en als het haar goeddunkt
klaagliederen aan te heffen, zal de rest
weenten; zij wil en zal zeggen hoe het zijn
moet.
En... daardoor mislukt het spel.
Door die heerscbzucht en eigenzinnig
heid wordt de vrede verstoord.
De ancio: e kinderen laten zich niet door
een groep regeeren. en wanneer nu door
dat kinderimperialisme er van spelen niets
komt, zoeken zij, wier haan koning moest
kraaien), de schuld niet bij zichzelf of in
hun zucht om de eersten te wezen of in
hun hoogmoed, maar bij de anderen, die
van hun commando en nukken niet ge
diend waren.
Wat ziet Jezus toch scherpt
Wat heeft Hij het gewone, dagetiiksche
leven mot klaren, juistenj blik beschouwd'
want zoo zijn kinderen. Grillig in hun
eischen, en als ze hun zin niet kunnen,
^rijgen, ontevreden en klagend- en zoo
zijn ook vaak groote menschen, ea zoo was
net geslacht in Jezus' dagen.
Van die kanderen is Israël gelijk.
Zij wilden den toon aangeven, en zij wil
den zeggen, hoe do openbaring Gods zijn
moest, en... ach, teen deugde Johannes
niet, want hij was te scherp 6n te somber
FEUILLETON.
STEPHANUS.
Naar het Engelsoh van
M. K1NGSLEY.
10)
zij waren bozig geweest., zlóh aan 't geraam
te vam 'n muildier te goed te doen, dat dood
op hof, zamd lag uil gestrektzijn aardig
rood fluweelen zadel, met zilveren bellen
behangen, was gescheurd en bestoven. Op
kleinen afstand, onbeweeglijk, lag een ge
kleurd katernen kleed, waaruit een smal
bruin voetje te voorschijn kwam.
„Een kind!" zeido Ben Abu. „Twee kin
deren zelfs", voegde 'hij er bij, toen ihij
de gestreepte katoenen stof oplichtte, welke
faun gelaat boclekto. „Van dorst omgeko
men," was zijn eerste gedachte, nadat, hij
met soherpen blik opgemerkt had, hoe ge
zwollen faun tong was en hoe de leeren wa
terzak, welke naast den knaap lag, geheel
ledig was.
Daan-op richtte hij zich op en blies lang
en luid op de hoorn, welke hij gn zijn
gonxlol droeg.
HOOFDSTUK VII.
JLic Farizeeër van Tarsus.
„Indien Jöhovah slechts dp hemelgordij-
en te ascetisch en te zwaar. en> hij had den)
duivel, maar... toen deugde ook Jezu9niet
Hij is geen Messias naar hun hart. Hij
•koestert geen patriottische idealen. Hij
houdt zich niet aan de wettische voor
schriften!. Hij eet en drinkt niet tollenaren
en! zondaren. Hij is le licht en te \rijenle
ruim, eneigenlijk een vraat en wijn
zuiper.
Arm Israël!
O, het volk gevoelt zich tegenover Jo
hannes en Jezus zoo vrij. Het is hun
schuld niet dat zij dien Dooper en dien Man
van Nazareth niet kunnen aanvaarden,
want zoo is hun ideaal niet, maarzij
vergeten', dat niet zij den weg hebben .te
bepalen, doch God zegt hoe hot wezen
moet. Johannes en Christus komen niot,
zooals zij droomen en begeeren en) prediken
inaar zooals 's Heeren verlossingsraad dit
eischt, en... o eigenzinnige kinderen,
klaagt niot over de anderen, maar over
uzelf.
Dit geslaoht der hcerschzuehtige kinde
ren is nog niet uitgestorven.
Het leeft nog onder ons onl in ons hart
want wij willen uit onszelf ook bepalen
hoe de openbaring Gods tot ons zal ko
men, en wij willen den toon aangeven). De
leiding van hot spel moet bij ons berusten,
en wij meten ons leven en het leven' om
ons heen naar eigen maatstaf.
En zoo ontstaat er strijd.
Zoo komt er botsing.
Zoo wordt het eene conflict na het an
dere geboren, want God gaat met Zijn
Woord tegen onze begeerten' en overleggin
genl en wenschen in, en niet Hij heeft zich
te schikken naar ons, maar wij naar Hem.
En ach, dat willen we niet. Wij moeten
zelf onzen» weg bepalen, ennu mislukt
ons alles, en ja, inplaats van de schuld
bij ons zelf te zooken, en ons voor God te
verootmoedigen, klagen wij den Heerc aan,
ea noemen Zijn wegen niet recht.
Johainnes deugt ndet en Jezus deugt niet.
Het een- noch het ander kan ons beha-
geni, en ons hart oefent critiek op Zijn
Woord en gebod, omdat wij onder dat
Woord ons niet willen buigen.
Behoort gij ook tot dit geslacht?
Moet de Heiland ook u met die eigenfcin
nige kinderen vergelijken?
Zoo ja, bid dan veel om de genade en
kracht des Heiligen Gecstes, opdat gij uw
eischen laat var-en en| Gode het zeggen
schap baat, want Hij vraagt onvoorwaar
delijke gehoorzaamheid.
(Niet wij beslissen, maar Hij zegt, hoe
het zijn moet.
Hij alleen heeft in heel ons levem den
toon aan to geven, en vrede kent slechts
hij. die in ootmoed die leiding Gods aan
vaardt, en eigen begeerten er» wil laat va
ren.
De wijsheid wordt gorechtvaardigd van
hare kinderen.
IK DACHT
Ik dacht: 't Is een -herfstblad, een winter-
[bóo
't Was een vlinder, groot en| geel,
Die fladderde rond van bloem tot bloem,
In vroolijk vlindergespeel.
Ik dadht: 't Is een zorg, een zware zorg,
Een nieuwe, een groote smart,
Maar 't was er een vreugd, zoo teer, zoo
[groot,
't Was een troost voor mijn lijdend
[hart.
Ik dacht: Die weg is voor mij te lang,
En te zwaar is dat drukkend kruis,
Maar do last was licht en de weg viel kort,
De weg naar mijn blij tehuis.
Ik dachten ik zorgde en schreide en
[leed,
Ongeloovig, onnoodig, in schuld,
M-aar mijn Vader wist, wat ik nooclig had;
Hij heeft al mijn behoeften vervuld.
Nu zeg ik: Och, leid mij maar voort,
[o Heer,
En geschiede Uw heiligen wil.
Gij maakt het goed en ik vraag miet meer,
Vertrouwend op U, zwijg ik stil.
DD VROUWEN VOLGENS DE JONGSTE
VOLKSTELLING.
De „Hollandsche Lelie", gaf onlangs
eenige cijfers betreffende de verhouding
der mannen tot de vrouwen on omgekeerd
bij de jongöte volkstelling. Daaraan ont
leent „In en om ons huis", orgaan van den
Nederl. Christen Vrouwenbond het vol
gende:
nen vanéén dood scheuren, opdat Israël
van Zijn macht overtuigd worde! Mijn hart
brandit binnen in mij als gloeiend vuur. De
slaap ontvliedt mijn oogen cm al deze
dingen-.
„God hoeft u deze gevoelens gegeven,
mijn zoon, daar gij Zijn uitverkorene zij-t."
Annas zeöde deze woorden met zachte, over
redende etean, terwijl hij met zijn dunne
vingers langs zijn baard streek en mot on-
deiroekenden blik door zijn half gesloten
oogleden naar het donkere opgewonden - ge
laat tegenover hem 6taarde.
„Indien ik slechts den dag Zijner komst
kooi bespoedigen!" zeide de jonge man op
staande en rusteloos heen en weer loopen-
de met saanigevouwon handen-, terwijl 'hij
het hoofd op de bonst liet hangen.
Terwijl hij zoo heen en weer liep, volg
den de oogen van den ouderen man hom
met eigenaardig welgevallen. Zijn blik
rustte goedkeurend op do sterke gespierde
gestalte, op hot gebo-gen hoofd met het
weeldorigo krulhaar, op do donkore wenk
brauwen. en schitterende oogen en de scherp
besneden gelaatstrekken.
„Van mijm j-eugd af -heb ik er voor ge
streden, de wot 'te handhaven, met Zijn
komst in het vooruitzicht!" vervolgde de
6preker. „Indien ik degen© zou moge zijn,
die door vromen levenswandel, door nauw-
Op 31 December 1920 Waren in Neder
land 3.443.560 vrouwen, en 3.397.600 man
nen. Dus bijna 46.000 vrouwen meer dan
mannen. Gelukkig wordt dit verschil klei
ner. In 1830 waren op 1000 mannen 1045
vrouwenin 1890 nog 1025, in 1910 nog
1020, cn nu niet meer dan 1014.
De oorzaak hiervoor is dat le. in deh
laatsfcn Lijd meer jongens dan meisjes ge
boren wordem; en 2o. de levensduur van
den man meer toeneemt dan die van de
vrouw. Zoodoende komt er dus meer ge
lijkheid -tussclien de geslachten.
Tevens is het opvallend-, dat de vrouwen
bij voorkeur in de groote steden gaan wo
nen. In Z.-Holland zijn 34000 vrouwen meer
dan mannen, waarvan in Den Haag en
Rotterdam samen 32000.
In N.-Holland 30.5000 meer, maar hier
van in Amsterdam ruim 24000 en in Haar
lem ongeveer 4000 vrouwen meer dan
mannen.
In Utrecht (stad) is het verschil 5000 en
in Groningen 3500.
Wie nauwkeuriger deze cijfers nó gaat,
begrijpt dus, dat elders een belangrijk te
kort aan vrouwen gevonden moet wo-rden
En zoo is het dan ook, root name dn Over-
ijSel, Drente en Limburg.
In Friesland en Zeeland, twee welvarenW
jde landbouwprovincies, is de verhouding
ongeveer gelijk.
Dat de vrouw vooral naar de groote ste
den trekt, moge eenerzdjds het gevolg van
het aangename leven zijn, vooral met het
oog op de gelegenheden tot uitgaan en
pretmaken, anderzijds is dit ook hieraan
toe te schrijven', dot hier meer gelgenlheid
is de vrije u-rerv nuttig door t-e brengen of
zich (o bekwamen voor véél, waartoe in de
plattelandsgemeente geen! gelegenheid be
staat.
De vrouw, die echter in het moeder
schap haar hoogste ideaal vindt, of zoo
hls men 't vroeger een weinig anders ging
noemen die zich -het meest thuis gevoe
len zal in eigen huishouding, die heeft de
meeste kans daartoe in .de kleine steden en
vooral op het platteland. In sommige
kleine gemeenten is het gewoonte dat elk,
die gezond van lijf en loden is, trouwen
gaat, en- slechts zoer weinigen hun leven
lang ongehuwd blijven.
In de groote steden daarentegen is de
kans voor dit laatste veel grooter, niet het
minst, omdat vele mannen hier denj moed,
óók de begeerte en de behoefte om een
eigen vrouw en dus een eigen huis te heb
ben:, niet bezitten. Deze niet vanwege het
dure leven. Die niet met het oog op don
woningnood. Een derde niet, omdat hij vrij
wil blijven en a'ls vrijgezel meent te kun
nen on mogen doen wat hem als gehuwd
man niet mogelijk «is, althans niet passen
zou. En een vierde wellicht niet, om iets
anders. Ook spreekt het vanzelf,' dat het
standenverschil liie-r een woordje mee te
zeggen heeft, 't Is met een mooi blousje
of een fijne bont, of een paar hooge hak
jes onder gladde muiltjes nog niet genoeg,
om waarborg te geven voor een goed, de
gelijk huwelijk, voor zoover dit door men-
schen te geven is. ,i
In ieder geval spreekt uit deze gegevens
duidelijk: le: in welke richting door de
meeste vrouwen het levensgeluk te vin
den is, en 2e. waar voor hen de meeste
kansen) bestaan om mede u&n het hoofd
van een gezin te komen.
NED. HERV. KERK.
Zestal. Te KampenJ. Bus te Ouddorp
D. J. van de Graaf to RaamedonlcH. A. Heijer
te VlaardingenW. J. van Lokhorst te Benne-
k»in; P. de Looze te Renkum on J. H. van
Schuppen te GrookAnuners.
Drietal. To Delft: J. Keiler te St. Maar
tensdijk: J. H. Koster te Wouterawoude en S.
Ronner le Oeno.
Beroepen. To Meppol: J. H. Buinink te
's-Heerenhookte Ioreeko: T. Stigtor te Berkel
en Rodenrijs.
Bodankt. Voor Bergambacht: W. J. van
Lokhorst te Bennekom.
GEREF. KERKEN.
Beroepen. Te Delfahaven: D. B. Hagen
beek te Vlaardingen; to Nieuw-Dordrecht: P.
do Jong te Schoonebeek.
Aangenomen. Naar ZoetermeerZegwaart
G. van Duinen, cand. te Groningen.
Bedankt. Voor Ooetkapelle, Opeindö-Nije-
ga, Zoutkamp, Achlum, Oosterend (Fr.), Zalk,
Genemuiden, Drachtster-Compaguio, Glanerbrug,
Brouwershaven, Horwijnen en Blokzijl: G. van
Duinen, cand. te Groningen.
CHR. GEREF. KERK.
Beroepen. Te Hoogoveen: H. Biesma le
Groningen.
keurige wetebetra ehting van den Almach
tige, den Messias in ons midklemi -mocht
brengen! Doch wie doet nooit misstappen?
Ik weet niet., wat ik misdreven faeb. Vam do
tweehonderd acht en veertig geboden en do
driehonderd vijf en zestig voorschrijften,
heb ik geen enkele overtreden sedert vele
dagjen, volgens mijn -beste wotcn. Maar
altijd is er iets tussclien gekomen een
droppel ongewijd waiter misschien op don
schotel, waarvan ik gegoten heb, of mijn
ldeed heeft kimand aangeraakt, die onrein
was, hetgeen ik niet wist.; of ik zelf -heb
in mijn ijver iets nagelaten. Het moet al
les of niets zijn in de oogen van Hem, die
de God dar goden is, de oneindige, de on
doorgrondelijke, die alle dingen weet. Wat
is do mensoh, dat hij Hem zou kunnen be
hagen, die zetelt in de hoogste hemelen?"
Annas glimlachte even-. „De ijver van
uw huis heeft mij verteerd", zeido hij
vroom. „Inderdaad, mijn zoon, het ver
schaft mij innige vreugde, deze heilige
voornemens in zulk een jongen man op te
merken. Nu weet ik, dc^t God met mij was,
toen ik mij geroepen gevoelde, om Saulus
van Tarsus te zenden. Wat mij aangaat,
ik ben een oud man. Ik kan de volle ge
strengheid van -do wet. niet meer doorstaan;
mijn lichaam is daarvoor te zw-ak. Zie, ge
hoorzamen is boter dan slachtoffer, opmer-
Ds. B. ten Katc.
In intiemen kring is, naar do „Ned." weet
moe te deolen, Ds. B. ten Kate, die Zondag
j.l. wegens ingang van zijn emeritaat voor do
Nod. Herv. Gemeente van Rotterdam zijn af
scheid preekto, gehuldigd.
Dinsdag 27 September as. herdenkt D r. G.
J. W-eyland, D. ,V. dat hij 25 jaren verbon
den is aan do Herv. Gom. te Veere.
De jubilaris, die in wijde kringen in hoog aan
zien is, is sedert tal van jaren voorzitter van
do Algemeene Synocte der 'Ned. Herv. Kerk.
Het Provinciaal Kerkbestuur van Gelderland
heeft aan D s. J. B r u i n i n g J z n., Herv. pre
dikant te Lobith, op zijn verzoek eervol ontslag
verleend, in to gaan op 1 November e.k.
Ds. T. J. Hag on overgekomen van Nieuwo-
Pekela deed Donderdagavond intrede in de Ge*
ref. Kerk te Delft na bevstiging door Ds. van
Anken aldaar.
Het provinciaal kerkbestuur van Drentlio van
do Ned. Herv. Kerk, heeft na afgelegd examen tot
de evangeliebediening in de Noderlandsche Hor-
vormde Kerk -toegelaten do hoer H. Janzen, can-
didaat in de godgeleerdheid.
Bij de verkiezing van 46 gemachtigden voor
het Kiescollege der Ned. Herv. gemeente te
Vlaardingen, werden gekozen de candida-
ton, gestold door den Gerof. Bond.
Predikantstractemcnten.
Ouder leiding van den heer Ds. Eilerts de
Haan heeft de Raad van Belioor do grondbegin
selen van bet tractementenreglement uitoengo*
zot voor de genoodigde kerkoraden en kerkvoog
den uit Zuid-Holland
In zijn inleiding verklaardo de voorzitter o.m.:
Do Synode lieoft niets anders gedaan clan
oen bestuursmaatregel. De Synode zegt: wij
zullen aan do kerk predikanten geven op do re
glementaire wijze, maar wij moeten zorgen, dat
do predikanten niot worden bvorgegeven aan
de willekeur van kerkvoogdijen of aan broodge
brek.
De door de Synodo gestelde minima salarissen
van f 25003500 en too! agon voor dienstjaren
en kindorgpld zijn z»er beschiden. Toch zijn
doze minima niet bereikt. Om heb benoodigdo
gold to krijgen moet de Synodo de middelen aan
wijzen.
De aanslag der gemoonten berust op het zielen
tal, draagkracht en reeds voor eigen behoefte be
toonde offervaardigheid.
Heeft, iedere gemeente recht op geld uit de
C.K.'? Voor do kleine gemeenten mot beneden
100 zielen geldt niet de maatregel van het- mi
nimum, terwijl gomoen/ben, die voor combinatie
volgons de Synode, in aanmorking komen zich
moeten oombineoron.
De kerk telt 2.500.000 leden. Zou dan deze
kork niet ruim twoe mi-llioen kunnen opbrengen?
De resultaten, nu reeds bereikt zijn verrassend.
Maar in de kork hcoft men niot geleerd te ge
ven. De kerkgoederen zijn vaak „de post" ge
worden. Diér waar de kerkgoederen niet zoo rijk
zijn is hot tractement soms hooger dan in ge
meenten met rijko kerkvertgdijen. Voor de kork,
een middel tot het Koninkrijk Gods, moet men
oen offer leeren brengen.
Wcckdicnsten.
Meer dan één kerk zegt Dr. de M-oor in de
Hor au t, schalt de woc-kdienaten af. Andore
vermeerderen juist het- getal or van.
Eerstgenoomdo doen dit waarschijnlijk omdat
de opkomst niet groot is en de Dienaren dos
Woords zich boter aan anderen arbeid voor do
gemeente kunnen wijden. Daar ia wat voor to
zeggen, maar het spijt ine toch. altijd, dat te
lezen, want dio 6Ü11-D, niet zoo druk bozochto
win terbeurten hebben toch ook iets aantrekkelijks
Ze zijn wat intiomor en govcn meer gelegenheid
urn bijzondere Schriftgedeelten to ontsluiten. En
or zijn toch altoos gemeenteleden dio ze waar-
deeren en or veel aan hebben; ook. dio des
Zondags niet geregeld kunnen gaan. Als het
niot bepaald noodig ia, ze to schrappen, pleit
ik altoos voor haar behoud.
Do andere groep heeft minder mijn sympathie
Die vermeerdering van weekbeurten toch gebeurt
in vacante gemeenten. De godsdienstoefening
verkrijgt dan voel overeenkomst mot den kijk
dag van een vorkooping. Men komt om zijn
..gaven" te taxoeren en te keuren. Hot karakter
van bediening dos Woords komt in do knel in
zulke beurten, die speciaal tot d^t doel gehouden
worden.
Wieer andere kerken laten do weekbeurten
vervullen door predikanten van olders, omdat-
eigen dominee(s) het te druk er voor hebben.
Dat is natuurlijk uitstekend, en in 't algemeen
een voor de gemoonte ook niot zoo verkeerde
afwisseling. Op die znanier kan men ook do
predikanten helpen in hun vaak veel moor om
vangrijk werk dan het gros der gomoentoleden
weet. Al is ,ook deze methode niet zondor scha
duwzijde, liever zulke weekbeurten dan de al-
schaffing er van.
Do dure schooltaxatie.
In „Onze Vacatures" lazen wij de volgende
opmerking van den heer W. (outers):
ken dan hot vette der rammen, zooals in
de wet geschreven staat."
„Dammaar haak ik met groot verlan
gen: gehoorzaamheid aan de wet. U weet
waarom zou ik het u eigenlijk im her
innering behoeven te brengen, mijn vader
dah indien één mensch slechte voor één
dag de geheel© wet kan naleven, en in geen
enkel opzicht te kort schieten; zelfs indien
één menscfa éénmaal volkomen den Sabbat
des Heeren, onzes Gods, kan betrachten,
dat dan dan de Messias zal komen;
dan zal do Heero te midden van ons wo
nen in ziolvtbare gestalte; dan zouden wij
onze vijanden onder den voet vertreden ;dan
zou hot Heilige der Heiligen met glorie
vervuld worden, zoodat Jerusalem zou ju
belen als een bruid, die horen bruidegom
vorwaoht. O, Heore, wanneer zullen deze
dingen gebeuren? Waarom draalt Gij?
Waarom is Uw faëilige stad ontwijd door
de ongeloovigen?"
De spreker zweeg nu en hief het gelaat
op, alsof hij eenig toeken verwachtte uit
den hemel.
De dicpo stem van don ouden man ver
brak do stlite. „Deze dingen kunnen nooit
gcbeuicn, voordat Jerusalem gezuiverd is
van de volgelingen van dien Godslasteraar,
die onlangs de rechtvaardige swat van
zijn misdaad heeft ondergaan. Lui» iter goed
Er zijn rftpda eenige harde nootjee ge£raa£8
ov«r het zonderlinge optreden van bouwdaakum
digon bij do scholontaxatio. Do hooren miction»»
6tand©rs dio bij den woningnood profitoeren ent
winsten maken zoo, dat zo in enk oio jaren „bin*
non" zijn, de groote verdiensten als een aango»
boren natuur geworden.
Gelukkig wordt er ingegrepen. Eon hoofd oener
School schroef mij:
Naar aanleiding van uw: „Taxoeren" c.aL
in „O. V.„' mold ik u, dat ons Schoolbestuur
dezer dagen van den Onderwijsraad bericht
outving, op aanvraag van een schatter, met
deze bijvoeging:
Voor hefc geval u meent roden van boklag
te hebben hetzij over te boogo schatting»»
kosten, heizij om andere redenen, verzoek ik
u den „Ondorwijsraad" daarmocLo in keania
to willen stollen.
Er wordt dus aan gewerkt!
Hulde!
Een motie uit Sueek.
De A.-R. Kiesvereenigïng te Sneek nam
in haar vergadering van Dinsdagavond, na
breedvoerige bespreking de volgende mo
tie aan:
„De anti-revolutionaire Kiesvereenigïng
„De Vrije Fries" le Sneck in very viering
bijeen op Dinsdag 20 September Dril
met steeds toenemende bezorgihei.! ken
nis nemende van de afbrokkoiendo een*
•beid in onzo antir-rcvolutionairr- partij,
zich openbarende in de houding onzer Ka
merfractie, in redevoeringen onzer voor-,
mannen in in artikelen onzer pers, tegen
over de in de laatste jaren op den voor
grond tredende punten van Staatsbeleid
als Onderwijs. Kiesrecht en Sociale Kwes
tie;
voor oogen houdende de onmisker/paa?
duidelijke uitspraken van ons Program van
Beginselen aangaande deze puntett:
geeft ais haar gevoelen te konn-en dat»
mede tengevolge van een te wraken weg
doezel ing van beginselen;
wat het Onderwijs betreft, we gaan
in de richting van de Christelijke Staats
school en Groens ideaal „De Vrije School"
steeds meer in de klem raakt,
wat het Kiesrecht betreft de actio
tegen het individualistisch algemeen man
nen)- en vrouwenkiesrecht niet alleen ver
flauwt, maar het revolutionaire kiea-
rechtidee zelfs door een deel van onzo
leidende menschen wordt aanvaard ea do
gedachte van Huismanskiesrecht feitelijk
wordt verloochend,
wat de Overheidsbemoe iing
betroft een standpunt wordt verdedigd dat
van de Souvereiniteit in eigen kring een
illusie maakt;
van oordeel dat tegen de verderfelijke
Staatkunde dor Revolutionairen. weike
op onrustbarende wijze de geesten ver
meestert, meer dan ooit stelling dient ge
nomen;
vraagt van onze mannen in Kamers, Sta
ten en Raden te doem hooren een zuiver
en krachtig geluid, baseerende op onze al
oude Beginselen
besluit krachtig actie te voeren dat hij
de komende verkiezingen voor Kamers,
Staten eü Raden al'een) die mannen can-
didaat worden gesteld welke geheel on
derschrijven ons Program van Beginselen
en die zich niet schamen om in de kracht
onzes Gods voor deze, do echte vrijheid
brengende Beginselen, den strijd le voe
ren;
besluit ernstig onder de oogen te zien
of do tijd nog niet is gekomen om, naar
het voorbeeld van Groen, te zoeken in ons
isolcmenit onze kracht;
besluit bij het Cenitraal Comité er op
aan te dringen dat de voorgestelde resolu
tie, welke moet worden behandeld op de
Deputalenvergadering van 14 October 1921
aldus wordt gewijzigd dat wordt uitge
sproken dat naar Anti-Revolutionair be
ginsel open vrouwen candidaaf mogen
worden gesteld voor Kamers, Staten en
Raden en dat tegen het passief- zoowel als
legen het aclief-vrouwenkiesrecht kraoh-
tig positie zal wordem genomen, terwijl het
Huismanskiesrecht met alle geoorloofde
middelen zal worden gepropageerd, zoo-
dat do laatste tirade welke luidt: „zoolang
de anli-revolutionnaire partij niet in haar
wettige vergadering van een tegenoverge
steld gevoelen blijk geeft" en welke de in
druk geeft dat beginselen bij meerderheid
van stemmen kunnen wordem gewijzigd»
beslist moeten Vervallen.
Besluit deze motie ter kennis te brengen
van het Centraal Comité het Provinciaal
Comité em do Anti-revolutionaire Kamer
club; en ze te doen opnemen in onze Anti
revolutionaire Pers"'.
- (o) -
naar mijn raad, mijn zoon, en ik zal u
z"ggen, hoo gij den dag kimt beepyedigen,
waarvan ge gesproken hebt-. Mot uw ei^en
oogen zult ge aanschouwen hot loon van
den boo<zo. Do Heere zal Zijn volk niet
verstoeten, evenmin zal Hij Zijn nakome*
lingsohap verzaken. Hij spreekt tot u, mijn
zoon, door do woorden van mijn mond,
luister dus: Rooht zal geschieden, en da
rechtvaardigen zullen het volgen. Maar wia
zal opstaan voor Mij togen de boo zen van
hart©wie zal opstaan voor Mij logen, da
dienaren dor ongerechtigheid?"
„Ik zal opstaan tegen de dienaren der
ongercchtighoid," antwoordde do jonga
man plocbtig. „Ik zal faon geheel vernieti
gen en hen uitetooitem, evenals Elia deed
op den dag, dat hij de profeten van Baël
versloeg aan de rivier van Kieon."
„Op u, mijn zoon, is de mantel van den;
profeet noergodaald, cm aan uw handen
vertrouw ik dit werk toe. Do oh gij moet
u onderwerpen aan mijn bevelen im dit go-
val, want ik weet de gewoonten van dtt
volk en van deze stad, en deze zijn u nlctt
bekend. Luister dus, terwijl ik u aal mee»
doelen wat ons te doen staak"
(Wordt vervolgd);.