r
[Me voorstanders aan het
"2 woord.
Dagblad voor Leiden en Omstreken.
na ABONNEMENTSPRIJS
IN LEIDEN EN BUITEN LEIDEN
Jifilll WAAB AGENTEN GEVESTIGD ZÜ5
ILM
10.19
•ANCO PEE POST PEE KWARTAAL 12.90
|uB KWARTAAL
'I|r WEEK
JVat in het rapport inzake het zooge-
lp|Bmd passieve Vrouwenkiesrecht wordt
omtrëmt de positie en de bestem-
*Tig van de vrouw volgens de beginselen
smaaf Heilige Schrift, waarvan wij de
waarf'S0 week een kort overzicht gaven
IsqIjIj in het algemeen in onze partij geen
Senspraak uitlokken.
wBij deze eenheid in uitgangspunt is er
pciter verschil in opvatting omtrent de
"^aag wat daaruit nu voortvloeit voor den
tijd en de"hedendaagsche
IjJItefhoudingen, ten opzichte van de vrouw
Jlict publieke leven, en derhalve ook
aanzien van het passieve vrouwen-
Isreclit.
Hier zijn duidelijk twee stroomingen te
Verscheiden.
Aan de eene zijde staan zij, die moenen,
l, nu eenmaal het passief vrouwenkics-
;hL voor verschillende bestunendcj en)
■Icgenwoordigendo politieke- ooileges is
■gekend, te dien opzichte niet een vol
umen afwijzende houding kan worden
genomen.
In deze groep is nog woer verschil in
it.
jEr zijn er, die het passieve Vrouwen
kiesrecht met zekere blijdschap be-
peten, wijl zij toepassing daarvan onder
R pinnige omstandigheden in dezen tijd
jtlig, zoo niet noodzakelijk achten.
En daarnaast staan anderen, die
lAAv c h 1 s n o o d e het opgedrongen pas-
^>ve Vrouwenkiesrecht aanvaarden, maar
_3? meenlen, dat nu het eenmaal bestaat,
f^i door de A.-R. niet geheel ongebruikt
kunnen.^worden gelaten en althans bij
l zondering wel zal moeten wor-
3fl(. toegepast.
Hiertegenover echter staat oen andere
pop. die zich mot beslistheid tegen) het
Issieve Vrouwenkiesrecht verklaard.
2de JAARGANG. - WOENSDAG 17 AUGUSTUS 1921 - No. 420
BUREAU: HOOIGRACHT 35 - LEIDEN. - TELEFOON INT. 1278
ADVERTENTIE-PRIJS
PEK GBWOXK REGELIOLJ2fIt
DES ZATEBDAGS !03)
INGEZONDEN RECLAMES DUBBEL TARIEB
KLEINE ADVERTENTIES vut hoogatcaa
8A woorden 50 teat: Zaterdags 75 eco^
bij vooruitbetaling fï
I
fooor de voorstanders wordt "op den
-jfigrond gesleld, dat de Heilige Schrift
*ln optreden van do vrouw op politiek
trein, zooals dit door het lidmaatschap
in Staten en Raden geschiedt,-niet be
laid veroordeelt.
IWel doet de II. S. ons verslaan, dat de
'formale roeping der vrouw allereerst
l liet gezin ligt en niet in het open-
Are leven, maar cent verbod voor de
t-fouw tot deelnoming aan de publieke
[(^alc als in onze vertegenwoordigende en
eslurende colleges, geeft Gods Woord
ti.
i'Zonder eeniige beperking wordt tocge-
ïKlwen. dat de vrouw is geschapen tot eene
pine tegenover den man.
jMaar -
was vóór den
|De Staat ens cl
éien zijn rediïiK
zoo wordt hieraan toegevoegd
den zondeval.
dus ook het staatkundig
redmiddelen aan hot door de
jnde gezonken menschelijk geslacht door
ICüoil geschonken, opdat liet niet geheel te
ronde zou gaan.
|De schepping van de vrouw tot een
iplpe duidt dus op haar persoonlijk, haar
iuiselijk en maatschappelijk loven, maar
tan niet duiden op het. staalkundig leven.
[Trouwens, de Schrift noemt en mot eere,
jene vrouw die als richleres in het staat-
nindig loven van Israël 6en schonne en
[belangrijke rol heeft- gespeeld, Debora,
jle Huisvrouw van Lappidolh.
m [Het verdient opmei'king dat deze vrouw
gehuwd was, dat zij een godvreezendo
.^foiiw was, en dat zij door God was toè-
ust met singuliere gaven voor het op-
troden op staatkundig terrein.
[God schonk Dobora aan Israël als ver-
_fooring op het gebed des volks om ver-
issuig- van zijn vijanden. Debora roept
lai'alc en zijn leger op, zij zendit hen uit
Jen aanval. Op Baraks verzoek kre-kt zij
)fzelve mede met het leger. Zij vuurt hem
Jfzcb
aan Lot den strijd. En in den lofzang, dien
zij na de overwinning dicht, spreekt zij,
zelfbewust van wat zij op staatkundig
Ier rein voor haar volk deed. Zij beschrijft
de ellende en de verwarring onder het
volk,totdat ik, Debora opstond, eene
moeder in Israël".
En de Schrift laakt, dit optreden niet,
maar looft het.
Verder beroepen de voorstanders van
het passief vrouwenkiesrecht zich met
nadruk op het feit., dat ona volk geregeerd
wordt door eene Koningin, van wie het
geheelc antirevolutionaire volk belijdt,
dal. Zij regeert „bij do gratie Gods".
Waar ook wordt er op gewezen, dat het
Hockennen van het passieve kiesrecht aan
de vrouw is te beschouwen als een ge
volg van de, ook met krachtige medewer
king uit Christelijke leringen, geheel ver
anderde positie van de vrouw, die een
veel ruimer plaats in de maatschappij in
neemt dan vroeger.
„Wie niet reactionair de vrouw wil te
rugdringen naar de plaats, die zij nu een
maal in de maatschappij inneemt, men
denke hierbij ook aan het grooto aantal
ongehuwde vrouwen, die zelfstandig moe
ten arbeiden zonder de voor de vrouw
Wrmale plaats in een gezin te kunnen
beklceden zal het vrouwenkiesrecht ook
het passireve moeten aanvaarden".
Hierbij zoo meent men, komt nog een
ander motief.
Hel moet zoer ongewcnsclit worden ge
acht dat alleen vrouwen uit niet-Christe-
lijko kringenj in vertegenwoordigende en
besturende lichamen de gevoelens der
vrouw, dio haar in 'n bijzonder raken, als
huwelijkswetgeving, arbeidsregeling van
vrouwen, moederschapsverzekering enz.,
vertolken.
Het passieve kiesrecht stelt nu eenmaal
de revolutionaire vrouw in staat een nieu
wen aanslag op ons Christelijk volksleven
ti doen. De revolutionaire vrouwen zullen
Parlement en Raden binnengaan met het
doel, met name het Christelijk vrou
wenloven aan te vallen en liet anti-chris
telijk ideaal, vooral len opzichte, van de
vrouw en hot huwelijk, het gezin en het
kind aan te vallen.
Bij deze to duchten aanvallen mag de
antirevolutionaire vrouw niet lijdelijk een
zij het ook zich ergerende en critiseerende
toeschouwster blijven.
Bezit de revolutionaire vrouw in het pas
sieve kiesrecht ceni nieuw wapen om de
heilige ordinantiën Gods voor het vrouwen
leven aan te vallen, de antirevolutionaire
vrouw bezit in datzelfde kiesrecht een
nieuw wapen om, die ordinantiën te ver
dedigen.
Voor sommigen tenslotte is toepassing
van het passieve Vrouwenkiesrecht een
gevolg Aan het opleggen van het actieve
kiesrecht.
„Blijkt het Vrouwenkiesrecht naar
eisch van ons beginsel niet langer te kee-
ren", zoo luidt het program van actie van
1918, „dan wake de A.-R. partij er tegen,
dat dit af te keuren kiesrecht niet aan een
bevoorrechte klasse wordt toegekend,
maar doo zo den cisch gelden, dat ook
hier als regel doorga, wat geldt bij den
man.
Nasr analogie van deze laatste woorden,
wenscht men nu voor toepassing van het
passieve kiesrecht van vrouwen althans
de mogelijkheid voor de A.-R. partij
open te stellen.
Een bepaald en absoluut verbod acht
men noch noodig, noch gewensclit.
Overigens zijn dezet voorstanders van
meening dat steeds slechts bij uitzon-
dor.ing en zeer weinige vrouwen door
onze partij zullen worden gccandideerd.
De regol is anders.
„En Gods Woord èn de geschiedenis èn
het leven om ons heen toont duidelijk,
dat de vrouw in onderscheiding van den
man, in den regel geschapen noch geschikt
is voor het politieke leven, maar krach
tens haar eigen aanleg en bestaanswijze
is bestemd en toegerust, voor het gezin en
dus voor allen, geestelijken zoowel als li-
chamelijken, arbeid dien het gezin vraagt,
en dus ook voor allen uit. den gezinsar-
beid afgeleiden arbeid in de maatschap
pij"-
Aan dezen regel wenschen wij vast te
houden, al zouden wij onze Debora's, onze
„moeders in Israël", met dank aan God
die ze ons in den nood dezer tijden schonk,
afvaardigen naar volksvertegenwoordiging
en raden.
Want door hot erkennen der' uitzon
dering, belijden en handhaven wij den
regol.
In een volgend artikel geven wij het
woord aan de tegenstanders.
STADSNIEUWS.
Dc Pilgrim Father,o Herdenking.
Jhr. do Beaufort, za'aligelasLigde van
Nederland bij de Yeroenigde Staten lieert
bij de herdenking van den 300slen ver
jaardag van de landing der Pilgrim Fa
thers aldaar in Plymouth (M'assachussels)
een redevoering gehouden.
Spr. dankte het comité voor de uilnoo-
diging om de liedenjking bij te wonen.
Zijn tegenwoordigheid hij deze gelegen
heid was een bewijs van de erkentelijk
heid van het huidige Amerika voor de
gastvrijheid, aan de Pilgrim Fathers in
Nederland, met name in Leiden ver
leend.
Hun ontvangst in Nederland was een
voorbeeld van die verdraagzaamheid zoo
wel op poli tick als op Godsdienstig ge
bied, waardoor Nederland dikwijls „de
bakermat der Vrijheid" is genoemd.
Do pelgrims waren gceni uitzondering.
Voor vele secten en personen hebben wij
onze deuren geopend. Maar ze verschil
den van de andere .groepen, die 'binnen
onze grenzen vrij waren van vervolging,
door hun groote belangrijkheid in de his
torie, want door hen heeft Nederland
grooteji invloed op de vorming van het
Amerikaansche politieke lichaam uitge
oefend. Do pelgrims namen in Hollaud be
ginselen van burgerlijke en Godsdienstige
vrijheid 'in zich op, die de hoeksteen wer
den van het nieuwe land dat zij hielpen
stichten. Zij vormden, een schakel in de
lange, roemvolle reeks van gebeurtenis
sen en sympathieën, die Nederland en
Amerika ook nu nog nauw verbinden.
Koningin Wilhelmüna, de tegenwoordige
geliefde vorstin van ons land en) een af
stammeling van die groote mannen die de
Nederlandsche republiek sl ichtten, is niet
minder een vertegenwoordigster van onze
hooge traditie van vrijheid van geweten en
meen'ing, dan haar machtige voorvader
Wlilem van Oranje, die sprak: „Gij hebt
geen recht om u te bemoeien met het ge
weten van een burger die de wet gehoor
zaamt1".
Dat, heeren, was de hoeksteen van de
Nederlandsche republiek; het is de hoek
steen van het tegenwoordig Nederlandsche
koninkrijk, en het is in hoofdzaak de
tlioorJo en praktijk van do pilgrim fa
thers,wier driehonderdste herinneringsdag
ik als vertegenwoordiger van hot moderne
Nederland mee heb mogen vieren.
Ten slotte mag ik u wel de hartelijke
groeten overbrengen van mijnKoningin en
mijn land en de beste wenschen voor het
welzijn van uw groote natie cn haar eer
sten magistraat.
t De heer T. Arnoldus hoopt den 20sfen
Augustus den dag to herdenken, dat hij 25
jaar geleden in dienst, trad bij de firma
Tieleman en Dros.
Van den heer P. van R. werd gisteren
een hondenzweep ontvreemd, terwijl hij
op 't Te 1 cgraafkan Loof- een telegram aan
bood.
Onlangs is er een buitengewone le
denvergadering van het Genootschap „Ma
thesis" gehouden dn het schoolgebouw op
do Piolorskerkgracht.
In deze vergadering werd tot de volgende
reglementswijziging besloten:
De voorzitter kan, ook als hij G jaar be
stuurslid geweest is, terstond herkozen
worden.
Vroeger kon dit slechts na verloop van
een jaar.
Dit voorstel werd met algomcenc stem
men aangenomen.
Hot bestuur van her. Pilgrim Fathers
Genootschap alhier heeft gisteravond te
Schevoningen een besproking gehad met don
heer Edward Bok, president van do Nether
lands-America Foundation. Hot doel dor
bespreking was, vruchtbare samenwerking
te bevorderen tusschen de beide genoot
schappen.
Hedenmorgen is aan do Koninklijke
Grofsmederij alhier mot goed gevolg te
water gelaten een voor rekening van het
Rijk gebouwde Marine-ponton.
De politie heeft aangehouden den 65-
jarigen J. B., verdacht, van het verrichten
van onzedelijke handelingen met oen min
derjarige van hetzelfde geslacht.
Do politie heeft op heeterda/ad betrapt
den 15-jarigon J. G., clen 15-jarigen G. G.
en den 1-3-jarigen v. d. B., leen ze aan 't
peren 6telen waren uit een tuin aan don
Zooterwoudschen Singel.
Nader bleek, dat v. d. B. eon valsohen
naam had opgegeven en B. E. heette.
A. v. d. H. die am handwagon had
verduisterd is overgebracht naar Den Haag
M. A., verdacht van verduistering
van verschillende artikelen uit 't magazijn
van Gebr. K. aan den Nieuwon Rijn is
eveneons naar 's-Gravenhage getranspor
teerd.
Gisteravond kwart over zevon heeft
or oen aanrijding plaats gehad op den hoek
Maro—Oude Singel tueschen do 24-jarige
wielrijdster G. M. en don 49-jarigen wiel
rijder M. v. D. Het. rijwiel van dozen laat
ste werd nogal beschadigd. Daar do schuld
aan G. M. lag zal deze de schade vergoe-
In den aigeloopen nacht omstreeks 4 uur
merkte de surveilleerendo agent oen begin
van brand in de dekeaiabriek der firma
Beut:h aan de Keizerstraat. Het politie-
bramdbluschmaberiaal rukte uit en met
een slang op de waterleiding oh eonige mi-
nimaxen werd men helt vuur meester.
Ook de brandmeester bevond zich ter
plaatse.
Do brand omstond in een kleine smederij
der fabriek waar hot vuur van een paar
sintels, die waren blijven smeulen, zich
medegedeeld had aan een houten werkbank
en een t afel. De schade bleef tot deze werk
plaats beperkt.
Daar de deuren op slot waren moest de
politie deze intrappen om zich toegang te
verschaffen.
De heer J. J. C. Snel alhier slaagde te
's-Gravenhage voor het examen Handels
wetenschappen M. O.
Aan het Zoeklicht.
Leiden 17 Augustus 1921.
In H e t V o 1 k las ik een zeer aandoen
lijk verhaal over „Christelijke laster en
den belasting-aftrek to Zaandam."
Dat ik er hier melding van maak is, om
dat. ook Leiden daarin genoemd wordt,
on ik als ik mij niet vergis, vroeger eens
een zoeklichtje aan de Zaansche belastin
gen wijdde.
De zaak is, dat in verschillende reebt»
sche bladen was beweerd, dat de progres
sie bij de gemeentebelasting to L e i d e n
veel verder is doorgevoerd dan in 'het roe
de Zaandam, en dat de Soc. Dem. raads
leden te Leiden een aftrek voor levenson
derhoud afwezen dio de roo-de heeren te
Zaandam goedkeurden.
Over deze „christelijke laster" is de
Zaansche vorrespoiwlent van Het Volk
zeer ontdaan.
Hot merkwaardige van zijn langademig
betoog is echter dat hij van de progressie
heelemaal zwijgt.
Wat mon een welsprekend zwijgen
zou kunen noemen.
En overigens geeft liij toe, dat in tegen-
stelling met de Soc. Democraten to Leiden
«lie zich tegon God. Sinten wilden verzet
ten on een algemeen protest wilden ui'lok
ken, de Socialistische gemeentebestuurders
van Zaandam met do door God. Staten
voorgeschreven regeling gnoegen namen.
Precies als do ..reactionaire rechtscha
meerderheid" te Leiden.
Overigens alle hulde aan do journalistie
ke prestatie van den rooden Zaanlander,
die zoo handig een schijngevecht weet te
leveren dat de niet ingewijden uit zijn ar
tikel van meer dan oen kolom druks, hee
lemaal niet den indruk krijgen dat hier
van „christelijke laster" geen sprake is,
en dat. de feiten waarop het aankomt zelfs
als juist worden erkend.
OBSERVATOR.
BINNENLAND.
De Koninklijke familie.
De Koningin en de Prinses ziin gister
morgen van Dronthoim naar Molde ver
trokken en gaan van daar naar Merck en
Geiranger. Hol plan, ook een bezoek te
brengen aan Finmarken, is opgegeven.
De volgende week koeren de Koningin en
de Prinses' in het vaderland terug.
Uit Geneve wordt aan liet Hbld. gemeld,
dat PrinsHendrik. die voor genoegen in
Zwitserland vertoeft, de Roode Kruiscon-
fere-ntio ter bestrijding van den honger
snood in Rusland heeft bijgewoond.
Hoe zit dat?
Men schrijft uit Coevoreien aan „O. C."r
Een bakker uit. onze gemeente vroeg voor
zijn knecht len gomeenitóhuize alhier een
pas. Hor-was te lastig voor den knecht, oen
Duitscher, om eiken morgen en avond van
en naar huis te gaan. Do heer Zonderman,
welke zich daarmede belast, zou er voor
zorgen, dat de pas in oide kwam. Een paar
dagen later verschijnt bij den bakker een
knecht-, met de mededeeling, dal liij uit Gro
ningen gezonden was om als bakkersknecht
•hier to werken.
De bakker: „Man, ik heb geen knecht
noodie, 'k heb personeel genoeg! 'k Heb
geen knecht-gevraagd, hoo kom je er bij?"
De knecht„Dan is or niets aan te doen!
Dan vertrek ik weer naar Groningen. Als
u mij dan maar event jes lx-laait de reiskos
ten zijnde f 6.25."
De bakker: „Man ik heb je niet geroepen
en heb je dus ook niets to betalen! 'k Heb
niets met u te maken!"
De knecht: „Mijnheer, dat hebt u wei! TT
vroeg een knecht, en vanwege de Arbeids
beurs te Groningen ben ik hier licen ge
zonden", (hij toont hot bewijs).
FEUILLETON.
"i George Whitefield.
(J'l)
- Wanneer men van den „gooden ouden
s'lijd" gewaagt, zal het altoos noodig zijn
;den tijd en het lani wel to omschrijven.
1 waarop mon daarbij doelt. Vergelijkt, men
b.v. den tegenwoordigen maatsdhappelijken
[en godsdienstigen toestand van Groot Brit-
(tannic met dien van ruim honderd jaren
l'gelcdon, dan zal men eon verschil vinden
luis dat van dag en nacht; maai' zoo, dat
idle nacht is voorbijgegaan en do morgen-
stond aangebroken.
j Nadat in do 16de eeuw do Hei-vorming
tón Engeland, nieuw leven had gebracht,
was deze stroom des Geestes ih de geves
tigde Staatskerk in een stilstaand water
veranderd, dat van lieverlede stinkende was
geworden.
In de Engelsche Epislcopaalsche kerk had
men de vormen behouden, maar de kracht
des Evangelies verloochend, on degenen,
die daarbuiten den Heere beleden, waren
•mede in een diepen slaap gevallen.
Eon stelsel van twijfel en ongeloof, dat
iu hoofdzaak overeenkwam mot hetgeen bij
ons moderne theologie wordt ge
noemd, was in do plaats getreden van de
Acer d«5? Bijbels, en zijn heiloozeu invloed
was overal doorgedrongenAlgemeen was
de prediking eener zedekunde, die het ver
derf des mensrihen door de zonde, de nood
zakelijkheid zijner vernieuwing door den
Heiligen Geost., de onmisbaarheid van de
verzoening door het bloed des kruiaes ont
kende, en dio bloelc onmachtig te zijn, om
iets anders voort te brengen dan bittere en
rotto vruchten.
Het eenigst teokon van leven, dat men
nog bespeurde, was een droeve klacht, over
het diep verval, waarin kerk en maatschap
pij waren verzonken; maar nergens zag
men eenige beweging in de doodsbeenderen;
nergens eenig heilspellend toeken, dat eene
opstanding uit den dood nabij was.
Ongeloof en zijn tweelingzuster onzede
lijkheid waren regel gewordenvan uit de
hoo.ge standen waien zij doorgedrongen
onder geheel het. volk, en daar alle kennis
en gevoel van sohuld en zonde ontbraken,
ontmoette men overal zelfvoldaanheid en
tevredenheid met den toestand wraarin mon
verkeerde; te midden van algemeene godde
loosheid een roemen in eigen deugd on voor
itreffelijkhedd, een prijzen van elkander en
van zichzelven, dio de volslagen blindheid
bewezen, waarin men verkeerde.
Wanneer men de getuigenissen leest der
enkele getrouwen bij den algemeenen af
val, staat men verbaasd over den toestand,
waarin het. EfigelsoliQ volk verkeerde,
Bisschop Butler schreef in 1736: „Het is
•bij velen thans uit gemaakt., dat liet Chris
tendom geen zaak is, die men behoeft te
onderzoeken, maar eene waarvan men de
ontdekking heeft gedaan, dat zij een verzin
sel is. Men behandelt, het, alsof alle ontwik
kelde menschen het daarover tegenwoordig
eens zijn, en zij het. slechts hebien te ge-
bruikon als een voorwerp hunner spotternij,
om zich te wreken ever de beletselen, dio
het. zoo langen tijd heeft, in den weg ge
legd aan den lust. om alle wereldsehe ge
nietingen na te jagen."
Andere schrijvers 1-eekenen don toestand
des lands nog zwarter: „Het huwelijk was
in verachting, zedeloosheid in eere; recht
on gerechtigheid waren onbekende zaken
en werden niet beoefend; de rustdag weid
nergens goheiligd en de predikanten gin
gen hunne gemeenten in dit. euvel voor. In
de steden en dorpen was dronkenschap,
waren vechtpartijen, vloeken en dobbelen
gewoonten, die bijkans niet weiden be
straft. De wegen waren overal onveilig
door struikroovers. die somtijds zes, aoht,
ja tien te gelijk, in een dorp weiden opge
hangen, zonder dat zich iemand daarover
verdor bekommerde. Het volk was geheel
teruggekeerd tot een toestand van verdior-
lijking, en word me!, den naam van. „dom
me Heidenen" bestempeld."
Godsdienstige twisten bestonden niet,
omdat, men den godsdienst niet de moeite
waatviig keutde daarover te spieken: hij
werd nooh aangevallen noch verdedigd.
In vele korken werd in 't geheel niet meer
in andere eenmaal in de maand, o? met. nog
langer tusschenpozen gepredikt..
En hdt, getal van heil, die rouw droegen
over zulk een toestand was uiterst gering;
in 1760 verklaarde Rumaine, een der wei
nige uitnemende predikers van dien tijd
„dat hij slechts zes of zeven predikanten
iu gnnech Engeland kende, die het Evange
lie naar de Schriften verkondigen."
In 1729 kon meii ie G lo n oes f.or, een
niet. onvormanrd stedeke in Engeland, waar
vooral ten tijde der hervorming vele bo-
roemde mannen hadden gearbeid en hot
zaad dos Woords uitgestrooid, in eene her
berg een opgeschoten jongeling met blauwe
kiel om de leden, ongeveer 15 jaren end
bezig zien mot zijne moeder, eene weduwe,
te holpon.
1 Goen werk was zoo gering, of George
1 Whitefield, zoo heette hij, moest het
verrichten, tot zelfs liet spoelen en was-
schen dér vaten iu de keuken, het aau kant
mak«m dor kamers, het doen van boodschap
pen en wat er verder vóórkwam.-
In „de Bel", ging het, echter niet voor
spoedig, ea de weduwe moest haar beroep
weldra opgeven, zeken- rtiot. tot groote te
leurstelling van haar jongen. Wie ooit
naar Gloucester mocht, komen, kan er hot,
huis nog vindon, waarin vroeger „de Bel"
is gehouden, en waar later de ook in Hol»
land door zijn geschriften welbekende En
gelsche prelaat Phil pol. he' levenslicht zag.
George Whitefield was toen een jonge
ling, die, gelijk bijna allo andoren van zijn
ujd. de wereld liefhad en diende; hoewel hij
niet losbandig leefde, was hij naar zijn
eigen getuigenis, verslaafd aan „kaartspel,
bozook van schouwburg, lezen van romans,
enz." juist zooals wij het thans bij negen
en negentig van onze honderd jongelingen:
uit den beschaafden stand vinden; maar
voor *k o 11 n e r was hij evenmin geschikt
als bestemd.
Op school had liij tol- zijn 15de jaar goed
geleerd en groote vorderingen gemaakt»
vooral werd zijne welbespraaktheid ea
goed geheugen opgemerkt.. Wij kunnen ona
dus voorstellen, dat anderhalf jaar in oen
herberg voor hem oen harde school is ge*
weeet, en dat hij niet. weinig blijde was,
'ii hij uit. den kooi kon ontsnappen oa.
uitvliegen in do wijde wereld.
3 i (Wordt vervolgd,), j