weede BSad. Zaterdag II Juni 1921 den naam des Heeren. Onzo hulp» is in den naam doe Hoo. ren, die hemel en aarde gemaakt heeft Psalm 1248. lied HammaaloLli ggwaagt niet al- blijde en dankbaar van de hulpe die is voor het volk van God, maar deko- ;lijke zanger voegt er onmiddellijk aan dat die hulpe is in don naaan de s eren. ij het noemen van den heiligen Naam s Gods, hebben wij aan iets andex*s te ten, dan wanneer gesproken wordt den naam eens menschen. ons is, althans, tegenwoordig, de n niet veel meer dan een willekeurig een uitdrukking, om den een van den )i> te onderscheiden. Maar de Naam het eeuwig Opperwezen, is do ons ge loken openbaring von Hem, die woont e eeuwigheid, en die zonder dejz» Zelf- nbaring door ons niet gekend zou 'kun», worden. >en sterveling heeft Hem ooit gezien, tan zelfs door menschenoogen niet ge worden, overmits 'hij een on'toegan- jk licht bewoont. Maar van het Ver en Wezen gaat een kracht uit* Zijn tie woreft gevoeld, Zijne Majesteit it openbaar. ss nu wat van dien voor ons ver en God openbaar wordt in het groot al, waardoor Hij voor ons kenbaar is iraarm Hij door ons gekend wordt, is laa/m des Heeren. de Natuur, zoowel de schepping van en aardo als de onderhouding en ering der wereld, epelt ons met groote Heine letteren dien Naam, want zij ons de onzienlijke dingen Gods te chouwen. ij bidden: „Uw naam worde gehei- en weten dat deze bede inhoudt, on- God recht te mogen kennen in al Zijne een, waarin Zijn almacht, wijsheid, he id, gerechtigheid, barmhartigheid en 'beid klaarlijk schijnen, wst dan hebben we de rechte leivens- Reroldbeschouwing, als wij, na ons oog 'al Gods werk gericht te hebben, in 'heil met den Psalmdichter aanbid- kunnen uitroepen: O Heere, onze ie, hoe heerlijk is Uw Naam op die gan aardteI ftt^gkstwooru spreekt echter niet in het taoen van den naam Gods, maar zeer ikfelijk van den naam des Heeren. staal in het oorspronkelijk, (zooals ds wanneer de naam Heere geheel en nel capital e letters geschreven wordt) Jehovah-naam, waarmede de genadige la-God bekend is, alleen bij Zijn volk, kaan Hij in eeuwige Liefde zich ver- naam des Heeren is niet dc opienba- Gods in liet riijk der Natuur, maar de ipenbaring van d'en Almachtige aan volk dat naar Zijn naam genoemd is at hopen mag op Zijne goedertieren- <ü®n Caam komt do barmhartigo God ons met Zijn eeuwige ontferming, genade en ongehoudene goedertieren icn Jehovali-naam openbaart God, als in het midden van eien verdoemelijke 4d, door Zijn genade en kracht een verwekt, te voren gunstig uitverko- tol Zijne erve en lot, het verlost van ouwige doem schuld, liet bevrijdt van aacht en.smet der zond©, het be» nrat tegen elk dreigend gevaar des en, het bewaart in alLen nood en dood, iet leidt tot de eeuwige zaJligheid en lijkheid, door den Zoon zijner eeuwige le, in en door de kracht des Heiligen stes. >or dien naam des Heeren wondt de :orene gemeente, van höt begin der 'Pping tot aan hot einde der wereld, ladend, beschermd -en onderhouden. 1 daarom as die Jehovah-naam Voor al volk des Heeren ®oo heilig, groot en feuilleton Eindelijk 't huis. I* Ik kan u gelukkig gerust stellen, Dr. Awien, gij zijt zeer vriendelijk, buiten- 'oon vriendelijk; maar tot dusverre ben B heusch nog niet gecharmeerd van Dr. iiglae, welk een bewonderenswaardig ®oon hij overigens ook moge zijn. Mijn ®der en ik zijn gelukkig heel wel en wij »ban voor 't oogenblik geen dokter aoo- gij behoeft u dus niet over onze keus verontruste®, hoewel het misschien na kijk is, dat gij u daarover wait zanuw- litig maakt. Ik wil u ndet beleedigen, maar ,lno^ u zeggen, dat ik uw ongeroepen Kchenkomst in mijn zak Dio Naam is voor Gods kinderen oen bron van troost en kracht, een lidht in de duisternis, een ötounsol voor het hart, het plechtanker der hope. In dien grooton en heiligen Naam gevoelt Gods volk zich zoo veiling. Al gaat het door oen da!l der schaduwen Hos doods, het vreest geen kwaad, want geen schepsel kan het scfoewfien van de liefde Gods die daar in in Christus Jezus onzen Heere. Die Naam des Hoeren is de 'betoomng en openbaring van Gods vrije genade in Zijn Ihemelsch koninkrijk. Dies virudlt \s Heeren igunstivolk daarin oen hoog vertreik, een to ren der verlossingen, en meldt er van dat die Naam rijk van eer is en tot onze vreug de nabij. Daarom wordt gebeden: Verlos ons,door Uwen Naam! Daarom wordt vertrouwd op dien Naam, zoo heilig, zoo groot en goed. Ziet 's Heeren voflk op Gods daden in het verleden, en neemt het waar Zijn doen in het -heden, dan mag het roemen in die nimmer uitblijvende hulpe van boven en danken voo£ altoos geschonken uitred- ding.dun mag het uitsprefkenvan oen steeds heerlijke uitkomst, en het doet dat door te bolijden dat zijn hulpe is in den naam des Hoeren. Dei, wol, hier is niet sprake van een be de, tenminste niet van smeekbed». Een dankbare belijdenis wordt aanbid dend gedaan. Wij lezen/ niet „onze hulpe zij, maar is in eten naam des Heeren". En dit wordt ten vo<ïle ver-slaan als we letten op het verband, en lezen wait in dezen psalm vooraf gezegd wordlt. De menschen stonden tegen ons op, hun toorn ontstak tegen ons en zo zoutten ons 'levend verslonden hebben, ten ware de Heere die b ij ons is ge weest! Ja, de wateren zouden ons over- loopen hebben, een stroom zou over onze ziel gegaan zij®, de stoute wateren zouden over onze ziel gegaan zijn, ten wane de Heere, die bij ons is geweest! Maar de Heere heeft ons niot overgege ven in de tanden onzer vijanden tot een roof. Zijn Naam zoo rijk aan e<e»r, was tot onze vreugd nabij. Hij openbaarde Zijn Jehcrvah-naam in groote kracht ter ver lossing. Nu is, door die hulp© dos Heeren, onze ziel ontkomen als een vogel uit den Strik des vogelvangers. Ja, de strik >is gebroken, wij zijn ontkomen. De naam des Heeren zij geloofd en ge prezen! In dien heerlijken Naam ligt hulp en heil, waarvoor eeuwig dooir al Gods vo'Kk wordt gedankt. Is 'het wonder dat de Martelaarskerk, die Stand hield te midde® van de bangste ver volgingen, in de dagen der Hervorming dit slotwoord van Psalm 124 nam als haar votum, en haar samenkomsten opende met dit veelzeggende korte woord! In dien Naam des Hoeren lag alle eeuwen dioor de onverwinlijke kracht voor het Israël Gods, en de tot nu ondervonden hulpe is de meest vaste en zekere waar borg dat in dien Naam, wat ook gebeure, de hulpe blijven zal tot in alle eeuwig heid. Moest Christus' ke,rlk teven uit eigen kracht, of steunen óp do macht van eenig schepsel twijfelmoedig m<ocht zij vra gen wie zal ons het goede toch doen zien Maar nu behoeft zij niet bang te zijn, noch te vreezen. Haar hulpe was afltoos, en is, en .zal zijn tot aan het einde dier eeuwen in dien naam des Heeren. V Bijna 50 Miilioen. De heer I. G. ICeesing, voorzitter van den j Raad van Arbeid te Zaandam, doet in Eet Volk enkele mededeelingen, die de aandacht verdienen. Het Maandschrift van het Centraal Bu reau voor do Statistiek behelst regelmatig de cijfers betreffende het aantal ouderdoms renten van f 156.— en f 130—, volgens verschillende artikelen der lnvalitcitswet (I. W.) c® der Ouderdomswet (O. W.) toe gekend. Uit deze cijfere is ongeveer her, jaarbedrag té berekenen, dat op 1 April 1921 aan ouderdomsrenten werd genoten. Het volgende staatje geeft van de/e be rekening een beeld: Artikel Aantal rente® Becijferd jaarbodr. 369 I. W. 44.860 f 6.745.752 370 I. W. 53.822 7.900.230 373 I. W. 9.379 1.411.254 28 O. W. 198.011 29.181.360 26 0. W. 23.332 3.477.552 Totaal 329.404 f 48.716.148 Het totale jaarbedrag aan ouderdomsren ten zal derhalve tusschen de 48 en 49 mii lioen gulden bedragen. Dit komt neer op een gemiddeld jaarbedrag per rentetrekker van ongeveer f 147.90 of circa f2.85 week. Hierbij moet in aanmerking genomen worde®, dat al deze renten behooren tot d9 kostelooze, of tot de renten waarvoor slo-hts korten tijd premie werd betaald, die in een tijdvak van ongeveer 30 jaap zullen ver dwijnen, om geleidelijk plaats te maken voor gaandeweg hoogere bedragen, aan eone nieuwe generatie van rentetrekkers in ver band met. de betaalde premicn en den duur der verzekeringen. Er wopJt wel eens gesproken over de woaschelijkheid van verdubbeling of ver drievoudiging der renten, met het oog op den boogaren levensstandaard der laatste jaren. Men kan nu aan de hand van voor gaande cijfers berekenen, welke uitgaven zulk eeni verhooging met zich zou brengen. Zou bijv. het rentebedrag verdrievoudigd worde®, due gebracht worden op gemiddeld f 8.55 per week, dan zou dat een uitgave vorderen va® ongeveer 146 miilioen gulden per jaar, dus circa honderd miilioen gul den méér dan thans wordt uitgekeerd. Er wordt ook in onze kringen nog wei eens smalend over de Invaliditeitswet ge sproken. Misschien ka® het bovenstaande tot een milder oordeel stemmen. Het is te oh niet zonder beteekenis dat nu reeds een bedrag va® bijna 50 miilioen gul den per jaar aan ouden van dagen en in validen wordt uitgekeerd. Tevens blijkt hieruit dat verhooging van de rentebedragen niet zoo eenvoudig is, ale het oppervlakkig wel schijnt. KERK EN SCHOOL De oogen opwaarts! Neen, mijn ziel, buig u niet neder, Want uw God verandert niet! Hij bewaart in liefd' u toeder, Schijn' ook duister het verschiet. Log uw zonden en uw zorgen Neder aan des kruises voet. Zoek Zijn aanschijn ied'ron morgen; Wis schenkt Hij u nieuwen moed. Reis voortaan uw weg met blijdschap, Eenmaal zal uw oog Hem zien, Dien uw ziel hier 't moest, beminde; Dankend zult g' Hom hulde bicn. Dan is allo leed vergeten; Tranen schreit men daar niet meer. Zaligheid niet af te meten Wacht ons boven bij den Heer. Hi or op aarde vreemdelingen, Maar „des Heeren" dcor gona! Ginder zijn we hemellingen; Eer zij God! Halloluja! J. van Andel. recht., haar raad te willen geven? Was ze dan oen kind, dat iemand haar bevelen zou? Wat recht hand iemand om op die wijze over Dr. Douglas te sproken? Hij was van top tot teea een gentleman, veel meer een gentleman dan Dr. van Anden zich van avond betoond had on zij hield van hem. ja, en zo zou van hem blijven houden, ten spijt van duizend jaloenscho doktors. Een lichte stap werd in de gang géhoord. Sadie sloeg even de oogen op en toen zij bemerkte, dat bet Dr. Douglas was, die naast haar 6tend, ging zij voort met spelen. Hij leunde .tegen de piano en luisterde. „Hebt gij een aangenaam toertje ge daan? vroeg hij, toen Sadie's epel wat min der woeet geworden was. „Von-ukkelijk", zeide zij sarcastisch en met nadruk. „Uit de wijze, waarop gij 6poeldet, meen de ik te kunnen opmaken, dat er een orkaan gewood had." „Niets van dat alles; ik heb alleen een kleine vaderlijke raad gekregen." „Waarlijk! Heeft hij u in 2ijn vriendelijke boedo genomen? Ik feliciteer u." Sadie was nog erg driftig, anders zou zij nooit zoo iets onnepast. en stuitends heiben willen zeggen, als wat nu volgde; (het is een betreurenswaardig feit, dat menschen. dio boos zijn. vreemde dingen zeggen en NED. HERV. KERK. Beroepen. Te Krabbendijke: J. J. Hom* burg to Goes; te Suawoude: J. H. F. Bemme te Huizen (N.-H.)te Wyckel: P. v. d. Sluys te Haulorwijk. Aangenomen. Naar Kerkradc: J. A. Ver hoog te Nieuw-Vosmeer. CHR. GEREF. KERK. Tweetal. Te MaassluisJoh. Jansen te Lei den en' J. Vreugdeuhil te Sliedrecht. Beroepen. Te Maassluis en ZutphenJ. Vrougdcn/hal te Sliedrechtte Dmuiden: J. W. Polmau te Almelo. Vergadering Geref. Bond. De Gorel. Bond in de Nod. Herv. Kerk, zal op Woensdag 15 Juni e.k., dos v.m. 11 uur in K. en W. te Utrecht een buitengewone vergadering hou den, alleen toegankelijk voor Bondsleden, ter be- 6prekiivg van het Reglement op de Predikanta- tractcmentcn. Ds. M. v. Grieken zal deze zaak in leiden. De Gerei. Bond en de preuikantstrartementen. „De Waarheidsvriend", heit orgaan van de Gereformeerden in de Ned. Herv. Kork, heeft een artikelenreeks gegeven over hot reglement op do predikantshnaetementen. Aan hot slotartikel is het volgende ontleend: „Voor oon lief ding wilden wo, dat door do offervaardigheid der Gomeante het Reglement op do predikants/tractemeaten niet noodig was ge weest. 't Is en blijft een schande zoo lang het er isl Voor een lief ding wilden we, dat er oon an dore en botoro regeling was tusschen behoor en bestuur in onze Horv. Kerk. Een gereformeerd mensck kan cr nooit vredn mee hebben, dat do zaken zijn zooals ze zijn. doen, dingen, die zij naderhand diep betreu ren). Terwijl zij Dr. Douglas mot haar heldere cogen ernstig en doordringend aankeek, zei- de zij plotseling: „Hij vond, dat ik te vertrouwelijk met. u omging en hij waarschuwde mij tegen uw gevaarlijken persoon." Een trek als van droefheid en hevige pijn verscheen op zijn gelaat, terwijl hij meer hardop dacht dan zeide „Heeft die man het er dan op gezet, dat ik geen enkelen vriend zal hebben?" Sadie was getroffen; zij sloeg in lang zaam tempo zachte, liefelijke akkoorden aan, terwijl zij vroeg: „Wat is uw misdaad in zijn oogen, Dok ter Douglas?" Nu 6cheen hij werkelijk verlegen; toch was oen zekere waardigheid in zijn houding niet te miskennen, terwijl 'hij aarzelend naar een antwoord zocht. Och, ik hij zou hot u liever niet vertellen, juffrouw Ried; het klinkt zoo slecht." Toon zeide hij met een een-ig6zins droevig lachje: „En die halve bekente nis klinkt ook slecht, slechter misschien dan de volle waarheid zou doen. Welnu onze paden hebben zich eens aan hetzelfde ziekbed gekruist, hij beging een kleine misgreep, 't was een onbeduidende zaak bijna niot. de moeite waard om te vertellen Maar nu 't Reglement op de Predikantstu üo- tementen er is en spoedig, heel spoedig naar we hopen, door ©en regeling van de pensioenen ge volgd zal worden en nu de regeling van beheer en beotuur is zooals doze is, hebben we te er kennen, dat de Synode het zoo voorzichtig mo gelijk gedaan hoeft en hopen wij, dat alle kork-- voogden zoo spoedig mogelijk zullen verklaren, dat zij gaarno zullen meewerken, dat het regle ment tot uitvoering kan worden gebracht. Daarin en daarbij verklaart dan geen enkele kerkvoogdij, dat de Synode ook maar eenig recht zou hebben tot regeling van het beheer Mon verklaart alleen, wat de kerkvoogden mot elk beroep trouwens nu ook roede vorklaren, dat men hot beroepen op oen behoorlijk tract©- xrtsnt in onze Horv. Kerk mogelijk wil maken Of wij dnn do regeling willen houden, zoo als deze nu is voorgeschreven in het Reglement? Heolemool niet! We zeiden het reeds, het liefst 4en we heel dit Reglement spoedig weer verdwij-, ncn. Als alles flink geregeld is. Eerden- niet. Maar dan ook zoo spoedig mogelijk Het Reglement op de predikantetractomenten hoeft do richtingsquadda© niet gemaakt. En het Reglement op de predikante tractementen komt ook in die richtingsquaestie niet de minste wij ziging brengen. Het Reglement op de predikantetractementen komt evenwel aan onze porietnonnaie. Wie moe ten bet.alen. In hot belang van de Herv. gemeen* ton en de Horv. dominé's. Honderd jaar en lan ger hobben we met elkaar verkeerd. En oen op lossing van het kerkelijk probleem ds nog niet gevonden. Door héél het samenstel van de reglementen is het geknoei in zake de belijdenis in do hand i. De classical© vergaderingen zijn zoo dat do mond dor Kerk tamelijk wol i en waar ze nog geopend kon woitfc?n, heeft de Kork hebben do plaatselijke Kerken gezwegen. Ook was do Synode zoo ingericht, dat zij geen vertegenwoordiging van de Kerk was en op do maat dio de slinger van de klok aangeeft, heeft zij met 10 tegen 9 en met 9 togen 10 steeds alios gelaten zooals het was: do Horv. Kork de Goref. Kerk ©en gereglementeerd Genootschap, van eik wat wils. Di© krachttoer hoeft ze verricht. Dan eens naar deoen kont, dan weer naar den anderen kant 'n weinig overhel lend, maar steeds zoo, dot zij ja en noen tegelijk zaL Waarbij de Herv. Kerk met reuzenschreden is achteruit gegaan en haar invloed voor een groot deel hoeft verloren op bet volksleven; ter- vijl er rechts on links zich velen hebben losge maakt van haar. Wat zullen we nu doen? Er den brand in ste ken? Laten uiteensprutgen? Revolutie prediken nu het aan onze portemonnaie komt? Laten we dat. niet doen? Maar laat hot kerkelijk vraagstuk nu door aHe partijen tegelijk onder de oogen gezien worden1, om saam te zoeken naar een aannemelijke op lossing. Want wij. Gereformeerden, zijn niet het één en het al in de Herv. Kork. We kunnen dat wel denken en bot onszelf en anderen wijs maken, maar dan zal de werkelijkheid ons wei ontnuch teren. En daarom moet een sfeer geschapen wor den, dat we saam ons tot de oplossing van het kerkelijk vraagstuk kunnen gaan zetten Neen, de invoering van het Reglement op de prcdikantstractementen mag de bom niet worden om alles te laten springen. Wo zullen 6aam alles doen wat in ons ver mogen is om d© predikantetractementen zoo goed mogelijk gemeenschappelijk te regelen. Ook voor dominé's, die ons geen 5 cent waard zijn, zullen we, zoo noodig. 10 cent offeren. Maar het over cn weer betalen voor elkaar zal er ons telkens weer aan herinneren dat J>ij elkaar woont, dat naar 'e Heeren Woord van elkaar gescheiden moet zijn en blijven." Geref. Studentenbeweging. Op bet Congres te Lunteren (in September) zul len spreken: Pref. Dr. J. Ridderbos over. „De waarde van het O. Testament voor het goloofs- leven"; Ds. J. C. Brussaard over: „Geestelijk© stroomingeu"Ds. S. G. de Graaf aver: „Onze houding in de wereld"; Ds. T. Fe.werda ovpx- „Het gebod en de religie", en waarschijilijk Prof. Dr. L. Bonman over: „De psychologische romans" terwijl Ds. G. R. Kuyper op den eer: ten svord ©en inleidend woord zal spreken. Of de heer Iden burg zal spreken staat nog niet vast Christel. Paedogogiek. To Amsterdam wordt van 18—23 Juli a.8. oen vacantie-cureus voor Chr. Pae-lagcgiek gehouden. Lessen zullen worden gegeven doer Pref. Dr. T. Hoekstra, Dr. S. 0. Los, Pref. Dr. L. Bouiunn, Prof. Dr. Buytendijk, Or. W. C oen raad, Dr. J. Sevorijn, Dr. Joh. van der Spek, Dr. J. G. Geel kerken en P. Oo8terlee. Behandeld zullen worden de volgende ondorwerpen: De philoeoplie van Kant, de karakteriologi© van Prof. Heymans; do waarneming van de jeugd in en voor de school; het onderwijs in plant-, dier- en natuurkunde in niouwe bonen bibsen; gezag en vrijheid iu on derwijs en opvoedinghet zenuwachtig© kind in do schooljarenoen ondervrorp uit de godsJieoi stige psychologie van het k'nd, de «pvoedlng toj aandaclstec oneentratie. Indische Dienst. Het Christelijk Comité voor Inch wede® <le gelegenheid voor ©enige jongelieden, 3© 7.ullan studeeren voor den fndisci.m dienst, om ondor zekere voorwaarden steun voor .Ie ctt.d it kosten te ontvangen. De sepretjri3 W. Breukclaar, /aan» dam, verstrekt gaarne verdere inlichtingen. Volkszang. De Chr. Ond. meldt, dat met hot oog op dett veel to korten tijd, die «og voor do voorbereiding overblijft, door hot comité voor den Volkszang dag besloten is, in 1921 nog geen Volkszangidag te houden. De onderwijzer in de 17e eeuw. Hoe men in 1654 in Wuriomburg over de opvoeders der jeugd dacht, blijkt uit de volgende regeling: „De predikanten zullen don schoolmeester niet al te veel in hun eigen dienst of be drijf mogen gebruiken en ton hunnen be hoeve geen gelden late® invorderen, niet naar het veld zendon of hout laten kloven, zoomede ook niet laten do-rschen of tot tuinwerk en anderen arbeid bezigen, dewijl daardoor de schoolkinderen te voel zouden verzuimd worden. „Alsmede zal de schoolmeester geen her berg of tapperij mogen houden, noch het ambt van dorpsschout en andere van dien aard waarnemen. Bij aid ie® zij echter het vak speelman willen uitoefenen, zullen zij afstand moeten doen van him vak als schoolmeester." HET MILLIOEN. 16e Verantwoording. Kieever. ter Aa 3o storting f 109.-. Kiesver. Enschedé 2o storting 1.100.-. Kle6ver. Cukmborg le storting 400.-. Kieever. Voorschoten 3e storting 73.— Kieevor. Laren N.-H. le storting 118.— Kieekr. Amsterdam 3.000.— Kieskr. Amsterdam 500.— Kieekr. Amsterdam Gift P. G. 50.— Kiesver. Breda 2e storting 113.— Kiesver. Hatem 3e storting 303.25 Kieskr. Gouda. Gift J. v. d. V. 50.— Kiesver. Baarn 725.— Ruwiel 60.— Oudenrijn 2e storting 154.— Zaltbommel ,-> 300.-. Vloerden 2e storting 250.— Wageningen le storting 855.— Krommenie le storting 100.— Jongedochter 10.— D. W. to A 2.50 W. F. E. 2.50 Totaal 8.275.25 15o Verantwoording 308.446.88 f 316.722.13 De Penningmeester, 8. BAKKER. Uit de oude doos. Te Leiden zoo lezen we in de T el o g r. waren in het- laatst der 15o eeuw verscheiden lieden, die, zooals nu nog vaak het geval is, verre boven bun stand leefden en dientengevolge gro-ote schulden maakten. Op een zeer gemakkelijke wijze evenwel wisten zij zich daarvan te ontlasten. Zij vroege® namelijk aan den Hove van Hol land aktie van cessie aa®, van afstand, van overgang; betuigden onder eode e® onder tranen hét verkeerde van hun- daad e® kwa men zoo niet geheel althans voor 'n gedeelte van de betaling hunner schulden vrij. De regecring der stad, ziende hoeveel kwaad hieruit voortkwam, verzocht Graaf Filips (14821506) de gunst, of hij wilde bewerken, dat het Hof omtrent zoodanige verzoeken minder gewillig mocht zijn. Fi lips wist van zijn kant voor de kwaal een nog beter middel. Don 3 Os ten Juli 1501 ver leende hij octrooi, inhoudende, dat niemand van de burgers of ingezetenen va® Leiden voortaan van brieven van cessie gebruik mocht, raakeu. alvorens ten standhuizo te zijn verschenen „endo voor het etadhuys aldoor staen in zijn ondorstc klcel (hemd) dry da den achtervolgende op oeno plaotso hooch synde dry of vyer trappen elckcn aaog" een wijze, te weten van half twaalf tot half één wyze op ten middach". Zoo uitnemend werkte dit middel, dat honderd en vier jaren later burgemeesteroa van Leiden in een brief aan den Prins van Oranje verklaarde®, dat. sedert dat, octrooi nooit iemand meer te Lelde® cessie gevraagd of gedaan had. en ik zou er lierver over zwijgen. Hij is een kundig menseh en heeft zich sedert naam gemaakt e® men zou moenen, dat hij aan dat kleine voorval zelf niet meer denken zou, maar hij schijnt het me nooit vergeven te hebben." De muziek zweeg nu geheel en Sadie's groote oogen, waarin afschuw te lezen stond, 61-aajrdon hem aan. „Is het mogelijk" zeide zij, ,dat dat alles is e® dat hij u daarom zulk een onverzoenlijkon haat kan toedragen? En dan zeggen ze nog dat hij zulk een oprecht christen is!" Dr. Douglas liet ee® korte®, zachten lach hoeren, alsof hij oivmogelijk zijn vroolijk- heid bodwingen kon; toen werd hij plotse ling ernstig en zeide: „Ik moet u vergiffenis vragen". „Waarvoor Dr. Douglas en waarom lacht gij zoo?" „Vergiffenis vroeg ik, omdat ik lachte, en ik lachte omdat ik het. zoo grappig vond., dat gij zoo naïf verband zocht tusschen iemands innerlijke hoedanigheden en zijn vroomheid." „Behoort daar dan geen verband tusschen te zijn?" „Wel, dat hangt er veel van af, hoeveel gewicht gij aan zijn vroomheid hecht." „Wat bedeelt go daarmee, Dr. Douglas?" „Van uw standpunt gezien, geloof ik, dat bat zooveel als verraad beteékent en daar om vind ik het maar beter dit gesprek te staken." „Maar ik wil or juist eens graag met tt ovor spreken. Gelooft ge dan niet, dat er. werkelijk vrome menschen zijn?" „Gelooft gij dat dan?" m „Nu antwoordt gij op Yankee-manier. „Dat weet ik wel; maar zoo kom ik hot spoedigst waar ik wezen ■wil, daarom zeg ik nog eens: hoeveel gewicht hocht gij aaa die zoogenaamde vroomheid, of met andere woorden, hoeveel zoogenaamde vromen kenfc ge, die ge bijzonder hebt loeren achten wegens hun vromen levenswandel? Daar werd nu de oude, de zoo dikwijls in Sadie's hart opgekomen- vraag doo-r ooi ander gesteld t O, Esther, vrome zuster, met wie zij zooveel jaren van haar leven heeft omgegaan, met. wie zij steeds in zoo nauwe aanraking is-geweest, als zij zich nu maar op u had kunne® beroepen, als zij zich uw. ernstige levensopvatting had kunnen her inneren, uw eerlijk pogo® om te doen, wat recht was, uw ernstigen strijd tegen de zonde eii do zelfzucht, als het haar ooit- uit uw gedragingen gebleken was, dat gij den Heere Jezus toebohoordet, dan zou zij den verzoeker, die hier in menscholijke gedaan te tot haar kwam en op antwoord wachtte, beslist hebben geantwoord: „Ik heb er één gekend," en wie weet, of zij dien. avond niet voor Christus gewonnen zou zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1921 | | pagina 5