weede Blad.
aterdag 21 Mei 1921
Vaderliefde Gods.
Qfnhpft En wij weten dat dengenen die God
liofhebben, alle dingen medewerken ten
gnade, namelijk dengenen die naar Zijn
'OOP dei voornemen geroepen zijn. Rom. 8: 28.
asse
middaaf' hoofdstuk van den brief van den
®»tel Paulus aan de Romeinen mag gol-
C ^als 000 »t-roo9Uioofdstuk" in den bij-
bij deiporen zin des woords. Daarin wordt
esproken dat het lijden van den tegen-
rdigen lijd niet is te. waardeeren tegen
e heerlijkheid dio eens geschonken zal
gewesten aan ai Gods kinderen.
Direct9 AP°stel eerst hot oog richt op het
«r»UEYn van (*en 'egeeweerd'Sen lijd, en
bCHthia spreekt van do heerlijkheid dio ko-
le is, dan stelt hij die twee niet naast
alsof er niet hot minst© verband
hen zou zijn. Integendeel, bij onU
;elt de gedachte dat liet tijden hier op
P. keil
de voor Gods kinderen uilloopen moet
Balans do eeuwige zaligheid hiernamaals. Zoo
bet voor den Hoer© Jezus Christus was:
p lijden tot heerlijkheid, zóo is het ook
ar allen die van Christus zijn.
Sin deze troostrijke gedacht© drukt hij al-
IMnit dat 'hij schrijft: wij weten dat don»
B«Vn dio God liefhebben, alle dingen me-
terken ten goede, namelijk dengenen
naar Zijn voornemen geroepen zijn.
CAOE^it moet wel alzoo zijn. De Heidenen
HET Bi&oven aan oen noodlot of toevaS. Ze zien
t in heel het woreldgebeunen de regee-
|%do hand Gods, maar laten alles plaats
I/O tópen óf naar het Wisselend spel der toe-
fifr iMighedon óf naar de ijzeren wet der
"Wzakelijkheid. Doch do Christen gelooft
OI>h aan toeval noch aan noodlot, maar
u fil^ voorzienigheid Gods. En hij verstaat
fler die voorzienigheid niet dat God al-
DEF van te voren ziet, ook niet dat de Hoer©
LLEfrHe8 VOorziet maar wel dat Hij «net Zijn
'ïiachligo en alomtegenwoordige kracht
iel en aarde mitsgaders alle schepselen
ijk als met Zijne hand onderhoudt en
rt. En wel alzoo regeert dat loof en
regen en droogte, vruchtbare en on*
ichthare jaren, spijs en drank, gezond-
id en krankheid, rijkdom en armoede,
alle dingen niet bij go val maar van zijne
^rljjke hand ons toekomea.
Wij gelooven dat niet alleen de vruclit»
regen maar ook een langdurige
>gle, niet alleen de vruchtbare tnaar
de onvruchtbare jaren, niet alleen de
:dom rnaar ook de armoede van 'sHeeren
id ons toekomen.
In wat telkens het laatst genoemd wordt
jfc het lijden van den tegenwoordigen tijd.
die schrale droogte, verterende kran-k-
leid en nijpende armoede zien we dat heel
lo schepping aan de ijdelhqid onderworpen
8 en door den vloek gedrukt wondt En wij
jelijden: daar is geen noodlot daar is geen
loeval, maar dat is door het voorzienig
ïesldl des Heeren.
1 Dit belijden nu, zonder nadere toevoe
ging, kan op zich zqlf tweeërlei inhouden.
Bet kan inhouden dat God de Heerc regeert
>n die smarten over do kinderen dor men*
chen brengt naar eouvereine vrijmacht
net heilig© willekeur. Zou het menschen-
tind dan jammeren en klagen, soms ook
nurmureenen over hot onrechtvaardige
ian zijn levenslot dan zou slechts óén
voldoende zijn om hem den mond
9loppen, met het bekende: mag ik
met het mijne niet doen wat ik wil!
Maar het kan óok inhouden dat God re
geert en in zijn wereldregeering veel smart
ndraagt, en zijn kinderen oen lijdensbeker
1 laat drinken, doch zulks doet niet met
"leiligc willekeur, maar met een vaderlijk
edoelem, opdat tenslotte ook daaruit weder
Phet goede zou te voorschijn komen voor
jVllen die Hij liefheeft
Dit laatste nu is het gereformeerd be-
'i lijden. Daarom spreekt onze Heidelberge.r
I van de schepping en onderhouding en re-
geerrng der geheele wereld zeer bijzonder-
f lijk onder den Vadernaam Gods. In heel
bet bestel der voorzienigheid wordt voor
's Heeren volk de Vaderliefde Gods be
toond. Druk en tcgennpoed, jammer en el
lende worden ons in dit tranendal door
Met het oog op dien Vadernaam, leert de
~j Heidelberger ons aldus betuigen: „op Wien
HlJI ik alzoo vertrouw dat ik niet twijfel, of Hij
zal ook' al het kwaad dat Hij mij in dit
J jammerdal tocschikt mij ten best© keeren,
dewijl Hij zulks doen kan als een al mach-
II tig God, en ook doen wil als een getrouw
Vader".
I|j[ Het is zoo heel iets anders of wij slechts
gelooven dat de eeuwige God naar vrij-
macht regeert, dan wel of wij kinderlijk
vertrouwen dat Hij regeert als esea ons
liefhebbende Vader.
[In het eerste geval buigen wij voor al-
machtige souveredniteit, zooals een weer-
looze slaaf zich buigt voor zijn geweldigen
lieer, in het laatste aanbidden wij do god
delijke liefde, weten ons kinderen van on
zen Vader in de hemelen, en geven ons vol
vertrouwen aan de vaderlijke Godsrcgee-
I ring over.
Dit laatste nu wordt juist in de gerejor-
meende belijdenis der voorzienigheid sterk
op den voorgrond gesteld. „Alle dingen ko
men niet bij geval maar van Zijn vader-
Hjke hand ons toe".
j Let daar wal op, dat er niet staat: alls
dingen komen ons toe van Gods machtige
of wilt ge onweerstaanbare hand. Dan zou
er geen broost in liggen. Dan zou men m
het lijden van don tcgeniwtooJd'igen^ tijd
moeiten berusten zooals een slaaf in zijn
schrikkelijk lot.
Maai' er staat iots anders. Wij lezen, dat
al wat op deze aarde ons overkomt, dat al
wat in dit jammerdal ons wondt toege-
schikt, ons toekomt door de hand van on
zen trouwen Vader in de hemden, die ons
lief hoeft, dio het goede ons schenkt, d'ie
in trouwe over ons waakt.
Dit is naar het woord des Apostels: „wij
weten dat dengenen die God liefhebben alle
dingen meewerken ten goede".
Hier is de wetenschap der heiligen* die
door Gods kinderen wordt geloofd en ver
staan.
En deze waarheid geldt niet voor één
enkele gebeurtenis die plaats greep of
voor één bepaald feit in het leven. Neen,
deze waarheid geldt onvoorwaardelijk voor
alle dingen.
Uit den tegenspoed, dien God beschikt
doet Hij op wondere wijze voorspoed u
Loekomen. Door droefheid en smart brengt
Hij u let blijsohap en vreugde. Door bang
heid en duisternis leidt Hij u tot vroolijk-
heid en licht.
En d© vaderlijke leiding van uw Bonds-
God is zoo dat gij altoos en in alle omstan
digheden vrijelijk kunt zeggen: wat God
doet dat is welgedaan.
Dat nu zegt een kind van God niet altoos
op het eigen ©ogenblik, dat het leed hem
treft.
Veeleer ziet men het eerst heel anders.
Als bange dagen daar zijn, als Gods weg
donker en duister is, dan is bij menigeen de
voet in het leed schier uitgeweken, en me
nige ziel is van het spoor ttongodsvrucht
afgegleden.
Zielkundig is dat wel te verklaren. Want
de kastijding als zij tegenwoordig is, schijnt
geen zaak van vreugde maar van droefheid
t© zijn.
Maar dat wordt weldra anders, want
daarna komt de vreedzame vrucht dor ge
rechtigheid toe aan degenen -die door de
zelve geoefend zijn.
En dhn zal i©de»r kmd van God betuigen:
het is goed voor mij verdrukt te zijn ge
weest-, en ook die drukking der melk heeft
kostelijke boter voortgebracht.
Wij spraken reeds uit dat deze waarheid
niet voor allo mensclien, doch alleen voor
vlo ware Christgeloovigen gekit.
Er zijn duizenden en duizenden, die mot
jammer en tegenspoed te worstelen heb
ben, die door lijden gedrukt worden, die m
ellende omkomen, maar van wie niet ge
zegd kan worden dat dit alles hun toekomt
van hun Vader daarboven.
Waarom niet? Omdat zij geen kinderen
van dien Vader zijn, omdat zij God in den
•hemel nooit als hun Vador gekend en ge
oord hebben.
Daarom kan nooit gezegd worden, dat
hun alle dingen ten goede medewerken, en
dus ook niet, dat hun leven door een lie-
metschen Vader geregeerd wordt.
Neen, deze heerlijke en troost/rijke waar
heid geldt alleen en uitsluitend voor de
ware kinderen Gods.
Wij lezen in onzen tekst alloen dat de
genen die God liefheb ben,
namelijk die naar zijn eeuwig voornemen
geroepen zijn, ondervinden en ervaren zui
len dat God de Heere altoos het goede met
hen in dit moeilijk leven heeft voorge
had, en in liefde hun levensloop hooft ge
leid.
En eens komt het oogemblik waarop dit
wordt ingezien. En dan wondt de honig aan
do roede geproefd en do slaande hand des
Heeren gekust.
En gij, die dit leest, hierover nadenkt, en
dit alles in verband brengt met uw per
soonlijk leven, met uw eigen levensloop,
zult wel vragen of óok voor u deze waar
heid geldt dat alles wat u wedervaart die
nen moet tot uw eeuwig voordeel.
Maarwilt eerst bezig zijn met een andere
vraag, en die afls in de tegenwoordigheid
des Heeren beantwoorden* namelijk deze:
of gij uw God van ganschex harte liefhobt,
of gij oen kind van uw Vader in do heme
len zijt?
Indien ja, dan geldt óok voor u dat alle
dingen ten goede zullen medewerken.
En al verstaat hij het nu nog niet, hierna
maals zult gij liet ten volle verslaa, dat God
Iesraël goed is, hoe donker ook zijn weg
mag wezen, en zult gij uw God en Vader er
eeuwig voor danken.
Uit de Pers.
CRISIS AAN FIN ANCIEN.
Over dit onderwerp schreef de Stan
daard:
De Standaard schrijft onder het
hoofd „Crisis aan Financiën'
Sinds lang broeide or wat tegen Minis
ter De Vries. En nu men de ikona schoon
zag om hem ten val te brengen, liet men
de gelegenheid niet ongebruikt voorbij
gaan. Jammer slechts dat ook enkele le
den van rechts, zelfs een onzer naaste
geestverwanten, zich in de slim opgezette
fuik Heten vangen.
Materieel gesproken zijn wij van oor
deel, dat de Minister het bij het rechte eind
had en het is alleen een vergaand dilet
tantisme in de belastingpoiitiek, dat geen
rekening wonscht te houden met bezwaren
van wetenschappeJijken aard.
Wat de Minister nu doen zal
Wij weten het niet, en we verstouten ons
evenmin om den bewindsman of het Ka
binet van raad te dienen. Dit alleen kun
nen we zeggen, dat we in het gebeurde wel
degelijk zien een aanval op den Minister
persoonlijk. Het is meer dan een belasting
technische kwestie. Althans bij de over
groot© meerderheid der tegenstemmers
van het betrokken artikel. Een onwelge
vallige Minister moest weggewerkt.
Zoo zien wij het. En als Minister De
Vries het óók zoo ziet, dan valt niet moei
lijk te gissen, welk bestuit staat genomen
te worden. En wij willen wél zoggen dat
wij, ook voor de waardigheid der A.-R-
partij, er geenszins om zullen rouwen wan
neer de Minister tot heengaan besluit. Laat
anderen dan maar trachten do millioenen
te vinden, die men dezen bewindsman
blijkbaar niet geven wiL Of wat nog be
ter zou zijn laat anderen dan beproe
ven de hand zoo op den zak te houden,
dat al deze nieuwe millioenen aiiefc noo-
dig zijn.
Het feit dat bijna een week voorbijging
eer do Standaard zich over deze ma
terie uitsprak geeft aan deze beschouwin
gen bijzondere beleokenis.
MIJN STERKTE.
Gij zijt mijn storkto alleen, o Heer;
Gij zijt mijn kracht, o God mijns levens;
'k Weet, Gij zijt nimmer moe dos geven»
En Gij versterkt mij meor en meer.
Gij doot mij vol vertrouwen loopen
De loopbaan, voor mijn voot beroid;
lk weet, dat Gij mijn schreden loidt;
'k Wil op Uw woord vertrouwend hopen.
Ofschoon do vijgeboom niet bloeit,
De wijnstok weigert vrucht te dragen,
De olijf niet antwoordt op ons vraoon,
Goen koren op den akker grooit,
Zoo 'k U sloehts heb, mijn God, mijn Leven!
Wat klaag' ik dan? Wat lijde ik nood?
Uw liefde is rijk, Uw macht is groot,
Gij kunt mij toch mijn nooddruft geven.
Zijn niet Uw daden wonderbaar?
Is niot Uw almacht 6teods gebleken?
Slochts hebt Go oen enkel woord te spreken,
En wat Ge U voorneemt 6taat reeds daar.
Dies wil ik toch van vreugde zingen,
Al gaat de weg door nacht en dood
Reeds daagt het lieflijk morgenrood:
.Waar Gij zijt, daar zijn zegeningen!
KERK EN SCHOOL.
NED. HERV. KERK.
Beroepen. Te Broskens: J. Homburg te
Goes.
Bedankt. Voor Engelen: C. R. v. Lelyvold
te Dinther.
GEREF. KERKEN.
ZostaL Te Amsterdam (vac.-Dr. J. G. do
Moor en wijlen J. C. Sikkel)H. L. Both te Spijk,
S.Doornbos te Den Bosch, S. G. do Graaf te Rijs
wijk (Z.-H-), B. A. Knoppers te Almelo, J. C.
Rullmann te Utrecht en K. Schilder te Goriu-
chean.
Viertal. Te Amsterdam: H. L. Both te
Spijk, S. Doornboe te Den Bosch, S. G. de Graaf
te Rijswijk (Z.-H.) en K. Schilder to Gorinchem.
Tweetal. Te Zuilen (UtrochLNoord)J. H.
Donnor te Breda en Dr. S. P. Doe, te Dwingoloo.
Boroepon. Te Delft: T. J. Hagen te Nieu-
we-Pekela.
GEREF. GEMEENTEN.
Boroepon. To Tornouzen (3do maal): B.
van Neerbos te Bruinisse.
Evangelisch Lnthersehe Synode.
Do Evangelisch Luthersek© Synode zal de vol
gende wook bijeenkomen. Do Synode zal bestaan
uit de boeren: Ds. I. Schutte, Ds. P. Groote. J.
C. J. Bunjes, Mr. H. Westerman, C. J. F Pont,
H. C. Delsman, Ds. W. K. Hoevere, W. H. J.
Ulrich, H. J. Mnller, Ds. A. G. Schade van Wcs-
trum, C. A. Bosangor, K. J. Happcl, Dr. J. A.
Rust, Prof. Mr. J. Domela Nieuwenhuia, Ds. G.
Th. Scharten, H. J. Breijer, Ds. J. L. F. de Meije-
re, Mr. Dr. H. J. C. van Tienen, Ds. J. H. Grot-
tendieck, T. J. Silging; do prao-advisers, Prof.
Dr. D. E. J. Völter, ProL Dr. H. A. van Bakel;
secretarissen Ds. W. J. Manssen, Ds. P. van
WijkJr.; de Financioele commissie Mr. H. J. Le-
nioa F A koen
Prof. Domela Nieuwenhuis hoeft bericht, dat
hij wegens gezondhc'dz-etiMiea do vergadering
niet kan bezoeken, en waarsci;;n!:jK hot lidmaat
schap der Py.l <*e zal neerleggen, gelijk
zijn broeder de hoor J. M. Domola Niecwcnhris
reeds gedaan heeft. De Synodo verliest in hen een
tweetal mannen, die haar tot eer waron, en net
o-:* i K«:V bobben gediend.
Por!. Fabius ongesteld.
Naar de Standaard meldt is de oudste
hoogleeraar van de Vrije Universiteit, Prof. D.
P. D. Fabius door een ernstigo ziokto aangegre
pen.
Reeds geruimen tijd was Prof. Fabius lijdende
aan een beenlijden, dat hem het waarnemen van
zijn arbeid moeilijk maakte.
Nu heeft zich daarbij plotseling oen longont
steking gevoegd, die vooral met hol oog op den
hoogen leeftijd van Prof. Fabius niet zonder ge
vaar is. Gelukkig zijn de berichten dusverre niet
ongunstig, en mag er hoop worden gekoesterd,
dat Prof. Fabius uit dezo zwaro krankheid weer
herstellen zal.
Prof. Bavinck.
De Heraut meldt, dat, indien de toestand
van Prof. Dr. H. Bavinck niet verergert, deze
hoopt, dat het mogelijk zal wezen dezen zomer
oenigen tijd buiten door te brengen.
Utrechtsche Zendingsvereeniging.
Gisteren hield de Utrechtsche Zendingsvor-
ecniging in „Kunsten en Wetenschappen" te
Utrecht haar 62e jaarvergadering.
Do morgenvergadering was aan huislioudolijke
/aken gewijd. Zij werd geopend met een bidstond,
die geleid werd door de?. Zendeling W. L. Jens,
die enkele verzen n.t Johannes 17 aan zijn toe
spraak ten grondslag legde.
De Voorzitter, Dr. J. A. Cramer opende
hierna de huishoudelijke vergadering met oen
kort woord van welkom.
Ds. Jolis. Rauws, Zendingsdirector, lichtte het
jaarverslag toe.
Door den penningmeester, den hoer Naudin
ten Ca te, word de finantieoie toestand be
sproken. Alle Tekeningen uit Indië zijn nog niet
binnen. Er is nog 6lechts een voorloopigo reke
ning to geven. Word het tekort goraamd op
f 39.000, het laat zich aanzien, dat het f 31.000
,zal worden, maar ook dit tekort is een ernstig
bezwaar voor den voortgang van het werk.
Bij de bestuursverkiezing werden tot leden van
het hoofdbestuur herbenoemd Ds. B. H Barger
,te Utrecht. Tot bestuurders: Da. Barbas te Vree-
Hoidring en do lieer M. J. de Jong Schouwenburg
to Amsterdam, do hoer P. W. van Uo3sen to
Hoender)(X). Bonoemd worden: Mr. Dr. A. F.
baron van Lijnden en Prof. Dr. A. M. Brouwer
to Utrecht. Tot besturdere: Da. Barbas to Vree
land en Ds. Pannebakker te A morsfo.»rt.
Door deu rector dor Ned. Zend. School D r. A.
M. Brouwer, die door den voorzitter onder
applaus der vergadering wordt geluk gewenseht
mat zijn oonoeming tot hoogleeraar te Utrecht,
werd voor do laatste meü verslag uitgebracht
omtrent dezo school. Hij wees cp hot feit. dat
de oploiding voor ovan< iVaten mogelijk is ge
worden aan de school; in- en uitwendige zending
gaan hierin samen. Het loerplan werd uiteenge
zet. Verdor werd door hem gewezen op de oplei
ding van buitenlanders va >r ouzen zenrlingear
beid; waar de eigen krachten to kort schieten
is er reden om vreemde hulp in to roepen.
Des avonds vond in de Domkerk de inzege=
ning en afvaardiging plaats der nieuwe Zendelin
gen de broeders F. Boger, en J. H. M. van Bon-
rel en zuster Lambrogtse.
De samenkomst werd geopend met koraalge
zang der Kon. Utrechtsche Vereeniging voor
Kerkgezang.
Dr. Craraor ging daarna voor in gebed en
hield een toespraak naar aanleiding van de
woorden uit 1 Petrus: „Wij kunnen niot nalaten
to spreken over hetgeen wij gehoord en gezien
hebben."
Bij do handoplegging zong de Gemeente de Zen
delingen Psalm 121: 4 toe. Daarna hidden de
afgevaardigden eenigo korto toespraken.
Chr. Volksonderwijs.
Donderdag hield in Krasnapolsky to Amster
dam de „Voroeniging voor Christelijk Volkson
derwijs" haar 30© algonveene vergadering onder
voorzitterschap van den heor J. H. Blum, welke
vergadering werd bijgewoond door dea Minister
van Onderwijs, Dr. Do Vissor, eero-voorzitter der
Voroeniging.
Ds. J. J. van Noort, voorzitter der afd.
Amsterdam, sprak oen welkomstwoord.
Vervolgens heette do heer Blum Minister De
Visser welkom. In het belang van het Chr. on-
dorwijs sprak spr. den wensch uit, dat het hui-
digo kabinet nog langen tijd zitting zal kunnen
hebben.
Hierna voerde Minister Do Visser het
woord. Hij wees er op, dat de nieuwe wet op
het L. O. ruimer baan gemaakt heeft voor de
openbaring van het Christendom aan do jeugd.
Het zal thans moeten blijken, of de Christenen,
die er jaren voor hebben gestreden, thans zullen
toonen, dat het ern3t was met hun 6troven. Spr.
vreesde dat het particulier initiatief tot hot op
richten van bijzondere scholen thans, nu de ge
legenheid geboden wordt niet alleen, maar het
als een eisch beschouwd moet worden, te kort
zal schieten. Het is niet alleen hot belang van
het onderwijs, doch moor nog van de keik. Spr.
vuurde do aanwezigen tenslotte aan nieuwe bijzon
dero scholen te bouwen en de jongelieden aan
te sporen zich te geven aan het onderwijs.
Het jaarverslag van don Secretaris, den heer
K. Brants, werd goedgekeurd, ovenals de Re
kening en Verantwoording van don Penningmees
ter over 1920.
In behandeling kwam vervolgens de vaststel
ling van de contributie over 1922, welke be
paald werd op I 5 per onderwijzer.
De 6ocrotaris, de heer Brants, deelde mede,
dat de heer B. L. Hagedoorn, secretaris van do
Inspectie der Vereeniging, waarschijnlijk met
Augustus, wanneer hij 70 jaar zal worden, om
gezondheidsredenen zalaftreden. Van deze ge
legenheid zal gebruik kunnen worden gemaakt
de Inspectie, vooral het Secretariaat, financieel
te stounen, om de propaganda voor het Christe
lijk onderwijs te verbeteren.
Hierna werd gopauzcerd. Do bfslissing over
het laatste punt werd tot na de pauze aangehou
den.
Tot loden van het Hoofdbestuur werden her
kozen do heeren Jhr. Mr. L. M. Rutgers van Ro
zenburg, Ds. A. de Haan, Ds. W. Mageudana en
Ds. F. van Ghoel Gildemeester.
Na de pauze word aan de orde gestold het re
feraat to houden door den heer S. Stemerding
over ,.De Nieuwe Onderwijzer ia de Niouwo
School."
Na dit referaat werd de kwestie betreffende
al dan niet aansluiting bij den Schoolraad aan
de orde gestold.
Het hoofdbestuur, hoowel erkonnendo dat een
heid van optreden naar buiten voor hot geheele
Christelijke onderwijs gewenecht is, achtte, nu
het juist voor de Hervormden zoo noodig is
krachtig voor do oprichting van Christelijke scho
llen te gaan ijveren, den tijd nog niet rijp voor
aansluiting bij den Schoolraad.
De voorzitter gaf als de moening van het H.B.
te kennen, dat niot voldoende zekerheid bestaat,
dat Christelijk Volksonderwijs als onafhankelijke
vereeniging zal kunnen blijven bestaan. Het ziet
cr geen voordeeion in. Zoowel van do zijde dor
voor- als tegenstanders word het woord govoerd.
Terwijl do laatsten do onafhankelijkheid van do
vereeniging willen handhaven, vragen de voor
standers zich af of het niet mogelijk is, eenheid
te brengen in do geheele Christelijke 6choolbe-
woging. Besloten word de vraag binnen veertien
dagen aan een referendum to onderwerpon.
Do vergadering sloot zich bij het advies van
hot hoofdbestuur met 39 tegen 4 stemmen aan.
Besloten werd 50 pet. Yan de Oranje-oollect©
aan hot ELB. af te dragen.
Leidsche Penkrasjes.
Amico.
Het zou eigenlijk voor de hand liggen en meer
deren verwachten het misschien ook, dat ik thans
eenigo aandacht zou schenken aan wat de laat
ste dagen in de Herv. Kerk plaats greep en aan
de in verband daarmede gehouden ledenverga
dering.
Ons blad is echter niet een kerkelijk orgaan
en dus valt wat op deze zaak betrokking heeft,
feitelijk buiten mijn be6tek.
Op de zaak zelf ga ik dan ook niet in, maar
ik wil toch niet nalaten mijn blijdschap uit te
spreken dat ook hior de gemeente er thans voor
gozet wordt en dat althans zeer ernstige pogingen
worden gedaan om m. i. gezonde beginselen te
doen zegevieren
Er zijn goede dingen gezegd deze week, on met
name Dr. Schokking heeft niet nagelaten dui
delijk in hot licht te 6tellen dat het onderhoud
vau den Kerkedienst geen oefening van barm
hartigheid mag zijn,, maar dat het een plicht
is waaraan de gemeente zich ondor geen voor
waarde kan en mag onttrekken, om in de fi-
nancioole bohoeften te voorzien en dat ioder 113
•daartoe naar behooren heeft bij te dragen.
Wnnoor dit verstaan wordt dam is er ook geert
twijfel of het bonoodigde bc-drag wordt gemak»
kelijk gevonden, althans wanneer het gelukt de
gemeenteleden van hot noodzakelijke van de ge-
vraagde bedragen to ovortuigen. Uit enkele inge-
zonden stukken in ons blad is wel gobloken dat
hieromtrent nog verschil van gevoelen bestaat
en 't was daarom m. i. verkeerd gezien dat in
de gehouden vergadering alleen enkele predikan»
ten het woord voerden en niet de bezwaren on
bedenkingen werden gehoord. Missdiien wordt
echter nog wel een vorvolgvergadoring gehou
den, waarin ook aan de gemeenteleden golegeni
heid wordt gegeven zich uit to spreken.
Hot betreft hier een vraagstuk dat thans in
de eerste plaats voor de Hervormde Gemeente
van beteekenia is, maar dat toch ook een meer
algemeen© strekking hoeft, daar het hier gaat
om de vraag hoe wij staan ten opzichte van da
zaken van Goda Koninkrijk in den meeat breoden
zin.
Het is volkomen juist dat het Christen-zijn in
het algemeen niot goedkoop is. Wij hebben onze
kerken te onderhouden en tot nu toe althans, onza
scholen, do zending vraagt onze offers, de dienst
dor barmhartigheid mag niet karig worden be*
dacht en daarnaast hebben we nog onze politiële»
en sociale actio.
Er wordt veel gevraagd. Maar toch mooten wa
voorzichtig zijn en niet harder klagen dan now
dig is. Of eigenlijk, or moest keclomaal niet ge
klaagd worden!
Vergeten wij het niet, de wereld leeft ook niet
goedkoop.
„Uitgaan" is oen kostbaro bezigheid. Wie ge
regeld bioscoop en schouwbiirg bezoekt zal zich
pok vrij groote opofferingen hebben te getroos
ten. En dat betrolt daa nog slochts uitgaven
voor genot en vermaak, die zoo ze al niet oen
verderfelijke strekking hebben toch van steer
betrekkelijke waarde zijn.
Wanneer we daarop letten, en dan tevens in
hot oog houden hoe groot oen Koning wij heb
ben te dienen en de groote beteekenis ran zijn
dienst voor heel hot loven, dan zullen we mis
schien mot onzo klaagtonen voorzichtiger wor
den en .erkennnen dat wat van ons govraagd
wordt toch waarlijk niet boven onzo krachten
gaat.
Ook en vooral in verband met onze politieke
actio mag daarop wel eens de aandacht worden
gevestigd. Zal die actie goed gevoerd worden,
dan is daarvoor geld, veel geld noodig.
Maar regel is, dat we enkele uitzonderingen
daargelaten, met oen betrekkelijke kleine con
tributie ons van deze zaak afmaken.
Dit is opzichzelf al heel jammer, maar het
wordt het temeer omdat ook de persoonlijke tos
wijding vaak zoo heol voel te wenschen overlaat.
Zelfs in deze dagen nu we zoo dicht staan voor
do algeraoeno verkiezingen is van ocnige actie nog
nets te bespeuren.
De Soc. Democraten zjn hard aan hot werk.
En volgens hunne „bullotins" in Het Volk
met veel succes. Het stelselmatige huisbezoek,
zoo las ik deze week werpt rijke vruchten af. Tal
van nieuwe leden voer de partij worden gewon
nen en tevens worden een groot aantal abonné's
op de socialistische bladen ingeschreven.
Vooral aan dit- laatste wordt door de Soc. Dom.
groote aandacht geschonken. Elk nieuw abonne
ment op een socialistisch dagblad verklaarde de
zer dagen eon van de Amaterdamsche leiders be*
toekent tien roóde stommen.
Nemen we aan, dat dit een weinig overdreven
is, maar do groote invlood van de pers, zal toch
wel niemand willen ontkennen.
Wij weten dat opperbest, aan de tb oor ie
•ontbreekt 't onder ons niet, maar wo komen er zoo
vaak niet toe die theoriön in de practijk te bren
gen en oens mot volle kracht aan 't werk te gaan.
En intusschen komen de algemoene verkiezingen
steeds nader.
En terwijl wij rustig aiwachten do diugcn di»
komen zullen gaan de Socialisten rusteloos voort
met het maken van proselieten.
Hst feit dat de eerste maal dat de vrouwen
aan de verkiezingen deelnamen in een plaats al»
Amsterdam door de Sodalisten een zotel gewon»
nen word, mag ons niet zonder meer voorbijgaan.
Neen ik «naak mij niet ongerust dat de recht»
echo partijen 6tel ze werken weer samen
het volgend jaar niet een meerdorheid zullen be»
halen. Daar zal het platteland wel voor zorgen!
Maar verontrustend ia wel do toestand in do
groote steden.
Zoor terecht word daaromtrent onlangs door
een onzer bladen opgemerkt:
„Niot ten onrechte ia wel gezegd, dat do
grooto slag tnsschen Christus en Anti-Christ in
hoofdzaak een stedenslag zal zijn.
In do groote sleden wordt door het rumoer van
het drukke verkeer de stem dor hongerige ziel
gesmoord en dringt de verleiding naar ui'span
ning on genot zich in hare meest bekorendo vor
men op. Hier is zoo overvloedig veol. dat af
trekt van het Evangelie en zuigt naar een leven
van genotzucht- en zonde. Hier vreet het jugeloof
't- diepst in, worden de meeste levens verwoest en
zielen vergiftigd.
Hoeveion zijn van het platteland naar de groo*
te steden getrokken om in de fabrieken en werk
plaatsen hun brood te verdienen, die niet. bestand
bleken tegen de lokkende verleiding van het groet
te-stadsleven on langzamerhand hun kerkgang in
ruilden voor een bezoek aan kroeg en bioscoop?
Op allerlei wijze ziet men zoo in de groote stcdort
entstaan een breed© schar© van onverschilligen
en religieus-zwakke naturen, die gedoopt zijn en,
nog bolijdenis deden, maar alleng6 aan kerk en
Christelijk® actie den rug toekeerden. Doordafi
ze verloren gaan in de groote massa is veelal van
eon opwekken dezer onverschilligen geen sprak®.
Ongeloof en socialisme vinden alzoo een wol-
toeboreiden bodem om welig op te schieten cm
stuiten op te weinig tegenstand."
Nu is het volkomen juist dat dit in do eerste
plaats geldt van steden grooter als Leiden.
Maar toch, ook in Leiden vinden we wel eymp»
tomen van de gevaren die het groote etadslevert
bedreigen.
En daarom is het zoo dringend noodzakelijk
dat allo krachten worden ingespannen voor hel
behoud van onzo bevolking op religieus, sociaal
en politiek gebied.
Het is een ontzaglijk moeilijk werk en koah»
baai* toven6, maar toch ook een werk dat offer*
waard is, persoonlijke en financieel*
offers.
Do vraag is 6lechts of wij bereid zijn die offerM
te brongen. u
HERMAN.