weLeidscheCourant
veede Blad.
f- t U I L L £1 ON
ïngs den afgrond.
te mogen zien?" vraagde ik ver-
*<L
ga maar naar beneden," zeide zij
I bepaald vermakelijk."
dan moet gij met mij mee gaan,"
>ordde ik. Wij gingen te zamen naar
[gtP? waar wij in de zitkamer een heer
i® van buitengewone lengta Hij was
lOszioe zonderling, gekleed, maar be-
tff zich met grooto gemakkelijkheid. Mei
ABjKr0k*e hand kwam hij naar mij toe
tóe op eigenaardigen zangerigen toon:
"6. kaul Vivian, zou ik denken? Hoe
gij?"
f)Kt ¥rs> Penrith", antwoordde
ilnb weinig verlogen.
at ie waar ook!" riop hij uit. „Ik dacht
rjman die verandering van naam, maar
zal wel niet veranderd zijn, zou
iy het minst niet."
fJËJfacht wel", zeide hij wat sneller
deinde. „Hij was er een van de echte
^•zoolang ik hem gekend heb. Een van
andord, maar ook zijn ze daardoor in oen
anderen stand vcrlioven en hebben zij als
zoodanig de» eer van hun vader op te hou
den.
Pas dat toe en het wordt duidelijk.
de rechte soort! Zoo eerlijk al6 goud, er
zoo rechtschapen als een Califomischi
pijnboom."
„Gij schijnt mijn man goed te kennen"
zeide ik.
„Gat zou ik denken. Wij kennen elkander
door en door. Hij kent mij ik ken hem, en
ik ken geen beter. Maar daar hoor ik hem:
ik ken zijn voetstap uit duizende. „PauL
oude jongen," riep hij uit, toen deze de ka
mer binnen kwam, „hoe gaat het?"
„Wel, Luke!" riep mijn man met de groot
ste verbazing „dat is nog eens een blijde
verrassing." Zich daarop tot mij wendende
zeide hij: „Abigail, dit is Luke Abott, een
echte Amerikaan, en wat meer zegt een van
de beste menschen, die ik ken."
„Nu, nu," hernam Luke, weer in zijn zan
gerigen toon vervallende, „gij moet mij
niet verlegen maken."
Om kort te gaan, Lulce bracht een veer
tien dagen met ons door, en wij waren allen
evenzeer inefc hem ingenomen. Ik had mijn
man wel over hem hooren 6preken, maar
altijd gedacht, dat hij iemand op leeftijd
was..
Maar hij was niet ouder dan vijf-en-der
tig jaar. Hij vertelde mijn man, dat hijzijn
schaapjes 05 het droge had, on daar hij geen
Uit de Pers.
DE SATANISCHE BELOFTE.
Gndór dit opschrift lezen wij in „Patri
monium
In Amsterdam werd dezer dagen een
vergadering gehouden, waarin gesproken
word over het verband, tussohen „gods
dienst" en „socialisme."
Da. Horrius de Haas verdedigde do ge
voelens, die in den kring vam de „Blijde
Wereld" leven. Daar geeft een religieus,
panthe'is bis ch-ge kleurd „socialisme" den
toon aan.
Maar de heer F. v. d. Goes kon zich
met dit „redigdeuso socialisme" niet veroeni
gen. „De godsdienstdooshcddêè aldus de
ze redacteur van „Het Volk" „behoont
totde proletarisch0 levensbeschouwin
gen."
De heer v. d. Goes ziet in het „Godsge
loof" een menschel ijke gedachte, een
„voortbrengsel van aordsohe oorzaken."
In de eocdalistisoho maatschappij zal,
maar hij meent, do behoefte naar gods
dienst zich niet doen gevoelen. Dat velen
daaraan nu wel behoefte kennen, valt, vol
gens dezen sociaaldemocraat, hieraan toe
te schrijven, dat wij nog leven in de wbreld
van het „toeval". Maar het socialisme
brengt „orde en regel". Dan neemt de
mensch „zijn eigen lot an handen." De be
hoefte aan religie zal dan ook met het
socialisme verdwijnen.
Men kan aan den heer van den Goes
den lof niet onthouden, dat hij met groo
to openhartigheid spreekt.
Duidelijk blijkt hieruit weer, hoe groot
de Move is tusschen de sociaaldemocrati
sche beweging en het positieve Christen
dom.
Maar hoe ontzaglijk zal de teleurstel
ling zijn van wie met don heer van der
Goes meent, dat de mensch eens zijn
eigen lot zal kunnen bepalen cn geen God
meer noodig heeft!
Do mensch wordt in don gedachtengang
van den sociaJastischen leider zelf God.
Hij „regelt" alles op de wereld. Hij be
paalt zelf het lot.
Hoe hecht toch de dwalende mensch nog
altoos waarde aan de Satanische belofte
„Gij zult als God zijn!"
KERK EN SCHOOL.
NED. HERV. KERK.
Beroepen. Te Geervliet: L. C. Spijkerboer
te Meliskerke (Z.)te Baambrugge: J. Doorn-*
veld to IJsaelstein.
Bedankt. Voor Oudo Tonge: J. Doornveld
ta IJsselstein.
GEREP. KERKEN.
Tweetal. Te Halluro: Dr. J. J. van Baar-
6el te Deventer en A. G. Wolf to Loenen-Vree-
land.
Beroepen. Te Kralingcn (Rotterdam) (3o
prod, plaats): J. L. v. d. Wolf te Haastrecht;
te Herwijnen: R. J. Aalberts te Wormerveer; te
Yroomahoop: J. H. Broek Roelofs to Stodum.
CHR. GEREP. KERK.
Bedankt. Voor VoenciM.ial: H. Hoogendoorn
te Lisse.
GEREF. GEMEENTEN.
Beroepen. To Kampen: H. Kieviet Jzn. to
Veenondaal.
Emeritaat.
Ds. M. L. Wynia, predikant van do Geref. Kerk
te Oudemirdum c.a., die 6edert den vorigen zo
mer krank is, heeft bij de classis Workum eme
ritaat aangevraagd.
Ds. Wynia, die 60 jaren oud is, werd 1 Dec.
1889 predikant te Zevenhoven en in 1894 aan do
Gerof. Kerk van Oudemirdum verbonden.
F. C. Neumann.
Op weg naar Muiden, alwaar hij een predik
dienst vervullen zou, i6 op Hemelvaartsmorgeu
plotseling overleden do heer F. C. Neumann,
Godsdionstondorwijzer te Amsterdam.
Geref. Zendingsbond.
De 43o algenr. vergadoring van den Gerefor
meerden Zendingsbond zal gehouden worden op
Dondordag 26 Mei in 't gebouw voor Chr. sociale
belangen, Kromme Nieuwe Gracht 29 to Utrecht.
De vergadering, waarin zendeling Prins mede-
dcolingen zal doen, vangt aan te 11 uur.
Een proefneming.
Hr. Ms. „Zeeland", die Woensdag naar Noor-
wogen en Denemarken vertrok, kreeg mee aan
boord den proponent Sillevis Snitt. Deze zal niet
preeken, noch catechisooren, doch enkel met do
uemanning als een soort Gouverneur omgaan. Zoo
zal hij b.v. bij het bezoeken van etedon de man
den begeleiden in musea, op wandeltochten door
de stad enz. Naar het „Vad." nog vornecnit, is
dit een proefneming.
enkele nabestaande moor in de wereld bezat,
was hij besloten, den. Oceaan over te- stoken,
ten einde Europa eens te bekijken, zooals hij
het noemde.
Hij was echter zoo verrukt over ons aard
appelveld, gelijk hij Engeland placht .te be
titelen, dat hij voorlo-opig niet verder wilde
gaan. Terwijl hij bij ons was diende Ethel
hem meestal tot gids, en liet hem alles zien,
wat bezienswaardig was. 't Grappigst van
't geval was, dat zij gaarne in zijn gezel
schap 6cheen to zijn. 't Was vermakelijk
hen samen te zien, die lange man met zijn
tenger vriendinnetje.
Na verloop van veertien dagen verliet hij
ons, maar voordat er eene week verstreken
was, vertoonde hij zich weder, en. vertelde
ons dat hij te St. Hildred kamers gehuurd
had.
„Ik 'geloof, dat de lucht daar goed Ï6 voor
mijne gezondheid", zeide hij, „en daarom
heb ik voor een poos het anker laten val
len."
Kort en goed, hoe vreemd het mij ook
toeschijnt, eene maand geleden is hij met
Ethel getrouwd en thans brengen zij de
wittebroodsweken in Zwitserland door.
Paul heeft onbedaarlijk om het geval moe
ten lahen, en hij verklaart, dat hij nooit
Staatssubsidie aan da Kerk?
Het denkbeeld van Dr. Kromsigt ten gunste
van Staatssubsidio aan de Kerk, wordt ook door
Ds. Knap in „Oudo Paden." besproken. Aller
eerst vraagt hij, of do Kerk wel Staatshulp kan
aanvaarden.
ltDr. KromBigt ia er, evenals wij, van over-
.tuigd, dat de Kerk een verschijning van eigen
aard in 't midden der wereld is. Zij is evenmin
met oen leeszaal als met een volksuniversiteit
te vergelijken. Zij is iets volstrekt bijzonders
en aparts, waarvoor nergens ter wereld een analo
gio te vinden is. En al werkt zij nu door gode-
dionst te kweeken en op dien grondslag een ze
delijk leven te bouwen als een cultuurmacht, haar
eigen aard, haar bijzondere wezen dat aan oigen
levenswetten gehoorzaamt schijnt toch te verbio<
den haar op één lijn met do andere beschavingen
factoren te stellen en voor haar dezelfde rech
ten op te eischen als voor hot onderwijs, de
kunst, gnz.
,Dit zou wel mogen, indien do eigen bij
zondere aard dor Kerk zich er niet tegen
verzot Juist dit is hot punt waarop alles aan
komt maar dat niet voldoende in Dr. Krotnsigt's
brochure wordt toegelicht. Zij redeneert voorn ar
melijk van den Staatsplicht of het Staatsbelang
uit. En zij vraagt niet scherp en beslist, of do
Kerk van Staatswege hulp kan aanvaarden dan
wel of het een gezonder toestand is, wanneer zij
zonder Staatshulp haar gezegend work doet
„Dit is dan toch een principiëole quaestio.
„Zij moet voor alles uitgemaakt worden."
Da. Knap toont aan de zwakheid van het be
roep op hot voorbeeld van Israoliotischo kringen
en teksten als Jesaja 49 vrs. 23 cn Romeinen 14
vrs. 4, en dan doet hij een tweede, niet onbe
langrijke vraag:
„Dr. Kromsigt zou wenschen, na afrekening
van de gekapitaliseerde tractemenjtea len een
evenredige uitkeoring aan de andere Kerkengroe
pen, dat aan allo Kerken zonder onderscheid
Staatssubsidie verstrekt werd. De Joden, de
Roomschon en de Modernen zouden dus voortaan
met Staatsgeld hun beginselen trachten te ver
breiden. Zij zouden naar bun vermogen het volk
voor de Joodache, de Roomsche en de Moderne
religie pogen te winnen. Zij doen dit nu ook. Ja,
maar word Dr. Krorasigt'e voorstel wet, dan zou
deze actie door de Overheid niet slechts gesteund,
maar gosanctionneord worden.
„Wij kunnen ons uitnemend voorstellen, dat
dit denkbeeld toogejuicht wordt door de voor
standers van den neutralen Staat, voor wien als
zoodanig allo religies een even groot recht van
bestaan hebben.
„Maar hoo kan Dr. Kromsigt dit voorstel doen?
„Staan wij hier niet voor een inconsequentie?
„Hij schrijft een, en andermaal, dat de Over
heid geroepen is in een Christelijk 'land de boide
tafelen der wet te handhaven. Hij pleit voor een
Christelijkep Staat. En nu wordt dit Christelijke
karakter plotseling getemperd tot een Christen
dom boven geloofsverdeeldheid. De Christelijke
Ovorheid moet het niet maar toelaten, dat er
propaganda voor het Modernisme, de Roomsche
Kerk cn het Jodendom gemaakt wordt overeen
komstig hot beginsel der conciëntie-vrijbeid, maar
zij zal door baar gold dio propaganda moor of
min krachtig steunen."
Deze twee vragen van Ds. Knap bewijzen den
ernst der zaak waar het om gaat en zijn van
groot; geestelijk gewicht.'
immn 111111 1 ESBBBgaB—mMB—
Uit het Sociale Leven.
Christ. Zceliedenbond.
In verband met de actio van de heoren K. Vink
van Scheveningen en J. v. d. Steen van IJmuiden,
ter oprichting van een nieuwen Christelijken Zee-
Iiedcnbond (C. Z. B.) deelt het bestuur van hot
Christelijk Nationaal Vakverbond mede, dat do
gonoomdo heeren door de Algemeene vergadering
van den Nederlandschen Bond van Christelijke
Fabrioks- en Transportarbeiders uit hun functie
van Hoofdbestuurslid van genoemden bond zijn
ontzet, naar aanleiding van een rapport, uitge
bracht door een commissie uit het Dag. Bestuur
van bot Christelijk Nationaal Vakverbond, waarin
geconcludeerd wordt, dat de genoemde boeren op
zettelijke tegenleiding in den Bond gaven- Dit
rapport zal een dezer dagen in zijn geheel worden
gepubliceerd.
De ontzetting van den heer Vink geschiedde
roede naar aanleiding van een door het accoun
tantskantoor do Geo en Grosheide uitgebracht
rapport over het beheer der financiën van den
vrocgeren Christelijken Zceliedenbond, waaruit
blijkt, dat oen belangrijk bedrag niet verantwoord
is.
De Leer Vink heeft, ep verzoek, en ondanks
het feit, dat hij gedurende 10 maanden alle ge
legenheid gehad heeft, invloed op de samenstel
ling van het rapport uit to oefenen, de gelegen
heid gekregen, tot 21 Mei a.s. zijn bewijsstukken
tegen hoi accountantsrapport bij het bestuur van
den Nederlandschen Bond van Christelijke Fa-
brieks- cn Transportarbeiders in te dienen.
Op grond van het bovenstaande stelt het Dag.
bestuur van het C. N. V. vast:
lo. dat do heeren Vink c. 6. met hun actie bui
ten het centraal verband der christelijke vakbe
weging slaan;
iemnd gezien heeft, die zoo „doodelijk" was.
Doch ik heb hem gezegd, dat hij maar
eene aan* zich zelf moest donken, toen hij
twee jaar geleden te Maple Ridge kwam. De
jongelui zullen zich in Endeland vestigen
Luke heeft aan Paul geschreven, dat hij
inu voorgoed voor anker ligt, en daar zijn
kleine meid geen lust. heeft om naar den
overkant to gaan, zal hij wel in het oude
land dienen te blijven. Ik ben overtuigd,
dat zij gelukkig zullen zijn. Paul zegt, dat
Luke zoo'n beste lcerel i- en ik weet, dat
Ethel een echat van eeiLLv rouw zal wezen.
Mary Vivian ie in voorjaar naar
Amerika vertrokken. ZQ sriangde naar
haren zoon .te gaan, van wien steeds goede
berichten komen. Wij hebben nooit meer
iets van onzen armen Jack gehoord. Het is
een groot verdriet voor vader en moeder,
maar zij dragen het gelaten, en hopen al-
tjid, dat hij nog to oenigèr tijd zal torag-
keeren. Het is gebleken, dat vader nog oeni-
ge dostijds waardelooze aandoelen in
de Wheal Anthony bezat. Hij ie er dus
beter aan toe, dan wij ooit hadden durven
hopen.
Gedurende het laatste jaar is de bevol
king van Petnwharf verdubbeld, tengevolge
van de uitbreiding der mijn. Paul 6taat aan
2e. dat, als d© lieor Vink bezwaren tegen hefl
accountantsrapport heeft, de plaats, om dio naa*
voren to brengen, niet is in alierloi vergadoriua
gen, maar bij hot Hoofdbestuur van den Noden
landschen Bond van Christelijko Fabriek»- efl
Transportarbeiders.
Loonsverlaging.
In do provincies Groningen eir Drente
bobben do personeel en der coöperatieve
aardappelmeel- en dextrinefabrieken „Bare.
veld", „Hollandia" en „Musselkanaal" den
arbeid Doorgelegd, tengewolge van do door
de directies voorgestelde loonsverlaging van,
f 3 buiten en f 4.50 in de campagne.
Op meerder fabrieken zullen de arbeiders
zich solidair verklaren met do stakers. Ge
vraagd wordt handhaving dor bestaande
contracten, zijudo f 24 buiten en 25.50 in ds
campagne.
De toestand in Sovjet-Rnsl&nd
is volgons betrouwbare personen, die pas
uit Rusland te Heisingfore gearriveerd
zijn ver van gunstig.
Hoe de economische en politieke toe
stand zich in de naaste toekomst ontwik
kelen zal, hangt volgens die personen
vooral hiervan af, of de nieuwe wetten
van de bolsjewiki over belasting in natural
vrije handel, verbruHssvereonigingGn, enz.
door de bevolking met eonig vertrouwen
opgenomen zullen worden en opgevat zul
len worden als een terugkeor tot iots zo-
korder toestanden. In het bijzonder draait
alles er om of de boeren vertrouwen zul
len hebben en weer grootere oppervlakte
zullon gaan bezaaien, of dat zij in hun
lijdelijken tegenstand volharden. Eenige-
zins volledige gegevens zijn in dezen nog
niet vorzameld kunnen worden, maar de
berichten, die uit verschillende oorden van
Rusland ingekomen waren, luidden a.lle
ongunstig. De boeren zijn nu zoo dikwijls
door de bolsjewiki bedrogen en met ge
weld behandeld, dat zij geen vertrouwen in
de sovjet-regeering meer hebben. 7>ij zien
in do wetten op de belasting in natura
6n op den vrijen handel valstrikken. Op
dit oogenblik zegt men ons, zoo reden00
ren zij, dat wij hetgeen ma aftrek der lie-
lasting overblijft, mogen behouden en er
vrij over beschikken. Maar als wij tegen
het najaar den oogst binnengehaald zullen
hebben, zal men ons alles wellicht weer
afnemen. Zoo zullen de boeren zeker veel
minder land bobouwen, dan van hen ver
langd en verwacht wordt. In vele streken
zijn de boeren trouwens zoozeer verstoken
van landbouwmateriaal, veo en trekdieren
dat zij slechts heel weinig kunnen uitrich
ten. In het gouvernement van Twor, trek
ken vrouwen de ploegen
Het vrij geven van den 'handel heeft in
de 6teden de prijzen wel doen dalen. De
prijs van een pond boter is te Moskou va
25.000 roebel tot 14.000 gedaald. De han
del in zaaikoren is echter niet tooganouw*
en de zeer slechte toestand der spoor-
gen blijft ook de grootste moeilijkheden
meebrengen. Wel is er toch iets geaaau
Zoo zijn er een grooto massa poot-aardap
pels in Letland aangekocht.
Verder heeft hot vrij geven van den han
del dit gevolg gehad, dat de menschen uit
de steden allemaal op reis willen naar het
platteland om e^ie trachten levensmidde
len te koopen of door ruil te verwerven*
Ondanks alle verbod van hooger hand om
reisverlof te geven, verdringen de menschen
zich in do bureaux der autoriteiten, die hot
reisverkeer regelen. Tevens bevestigen de
wit Rusland gekomenen, dat in tal van fa
brieken de arbeiders nog uitsluitend din
gen vervaardigen die zij zelf kunnen gei
bruikon in den ruilhandel met boeren.
Over de positie van de sowjet^-regeering
werd medegedeeld, dat de talrijke conces
sies, die ze had moeten doen, de ontevre
denheid allerminst bedaard had. To Mos
kou had het sovjet-bewind gedurende den
opstand te Kroonstad in het gehoèl geen
gezag meer gehad over de 1*00de troepen.
Mét allerlei uitdeelingen aan de troepen,
onder andere van schoenen, had men ze op
de hand der 60wjet -regeerin g trachten te
behouden. Maar zulke maatregelen kunnen
slechte van korte, tijdelijke uitwerking
zijn en de roede troepen zijn er ook mog
veeleischendor door geworden, terwijl da
voorraden steeds meer te kort schieten. De
toenemnde invoer kan hierin 6lechts een
kleine verzachting brengen.
Zoo ziet men in Rusland de ontwikke
ling der gebeurtenissen met bange span
ning tegemoet. Men vraagt zich algemeen
af: zullen wij don aanstaanden winter nog
steeds onder dezelfde uiterlijke omstan
digheden leven? Hoe zullen wij dan den
verschrikkelijken nood doorstaan, die veel
en veol erger zijn zal, als die van den hon
gerwinter 1920—1921?
hot hoofd van de enderneming en is in die
betrekking volkomen op zijn plaats. Met
hart en ziel behartigt hij de belangen der.
werklieden. Hij heeft een avondschool, oane
spaarbank, eene bibliotheek en meer derge
lijke dingen voor hen- opgericht. Gedurende
de wintermaanden .^at hij elke week lezin
gen houden over het een of ander nuttige
en belangrijke onderwerp, en dee Zondags
yereenigt hij allen in een 'groole zaal en
spreekt zelf een goed woord.
Hij houdt geen eigenlijke preek, maar
naar aanleiding van de een of andere tekst'
spreekt hij een eenvoudig woerd, dat regel
recht den weg naar het -hart zijner hoorders
vindt.
Maar daar wordt het hek geopend en ik
hoor zijn voetstap op het kiezelpad. Ik kan
hem zien aankomen, hij lacht mij vriemde»*
lijk toe. Wat. heeft hij toch een knap edel
gelaat, en dat gelaat is de spiegel zijner
ziel. Wel mag ik God danken mij de liefde
van zulk oen man geschonken te hebben,
en ik eindig mijn dagboek met. de verao-
kering, dat er geen gelukkiger vrouw,
is dan
ABIGAIL PENRITH.
UNDE.
iterdag 7 Mei 1921
gezet in den hemel.
i En heeft ons modo gozot in don hc-
Hiol in Christus Jozus.
kis is gezet in den hemel,
egt moer, dan dat Hij in don hemel
{iomen. De brecdere omschrijving
in het vorige hoofdstuk, als de
ihrijft over do uitnemende groot-
rachtGods, die Hij gewrocht heeft
;us, als Hij Hem uit de dooden heeft
,t en Hem gazet heeft aan Zijne
id in den hemel, verre boven
beid en macht en kracht en heer-
in allen naam, die genaamd wordt,
in in deze wereld, maar ook in de
ide en allo dingen zijne voeten
iderworpen.
d op den Christus heeft deze uil
ig niets, dat bevreemding hehoe.flte
'Hem komt het toe. Hij, die heer
had bij den Vader, eer do wereld
eft zich in de allerdiepste diepte
rd, heeft heel Zijn leven den wil
ïders gehoorzaamd. „Hij heeft het
>rdra£*n en de schande veracht. Hij
d volle beantwoord aan den eisch:
at en gij zult leven". Hij had er
do plaats der eore in te nemen,
>rste mejnsch zou hebben ingenomen
lij in gehoorzaamheid had volhard,
is het als vanzelf sprekend, dat Hij,
ij Zijn Middelaarstaak op aarde vol
tieeft, verhoogd is aan do rechter-
b Vaders, bekleed is met macht en
it, gekroond is met eere en heer-
nu verklaart do Apostel, zichzelf
krtuitend, van de gel00vigen te Efeze
rineo van alle andere geloovigen:
Ie rijk is in barmhartigheid heeft
ede gezet in den hemel in Christus
f*ij dan ook gezet in den hemel, wij,
top deze aarde zijn? Do Apostel zat
ai in den kerker, toen hij dit schreef
lovigen te Efeze leefden in 't mid-
a een heideneche wereld. Hoe kon
I bon getuigd: God heoft ons me
lt in den hemel 't Wordt niet voor-
I als een daad, die nog gebeuren
laar als een daad, die reeds geschied
|gt niet in de toekomst, maar* in het
11. Dat klinkt wonderlijk. Is hot niet
id van menschen, die nog al den
deze aarde verkceren, te zeggen:
eens gezet zijn in den hemel?
t beeldspraak? Zoo heeft men het
1 te verklaren. Evenals iemand met
n hart kan zijn bij een geliefde, die
en afs'and is, zoo zou God ook de
bewerken, dat hunne overleggingen
b'ltcn alleen op Jezus en hunne go-
Kien zich uitstrekten alleen naar
zou dan dezelfde gedachte inlig-
in de vermaning: „Zoekt de din-
boven zijn", als in de uitspraak:
vandel is in de hemelen".
al volgt er dit uit, daarmee is toch
ns de beteekenis weergegeven van
iet zijn in den hemel, 't Heeft veel
n zin.
at hier niet over een werkzaamheid
s. maar over een daad Gods. 't Is
hel hij wijze van spreken zoo, maar
wezenlijk zoo, dat God allen, die in
is Jozus zijn, .met Hem gezet heeft
bemel.
he< 'dan te verstaan is?
eenvoudig beeld kan opheldering ge-
u een ambtenaar in dio in ©en hoo-
rang wordt overgeplaatst naar de
tie. Zelf vestigt hij zich metterwoon
plaats zijner bestemming, maar zijn
en blijven 'nog op het dorp, waar zij
sver woonden. Wat is daarvan het
Immers dit. Ook al leven die kin-
nog een wijle het dorpsleven mee;
m e t hun vader is do stad hun woon
geworden. Dédr slaan zo ingeschre-
)ddr behoonen zij. Rechtens zijn ze
p van de residentie. En niet alleen
met de verhooging en de overplaai-
an hun vader van woonplaats ver-
Als gcloovigen zijt gij mot Christus ver
bonden. Hij is liet Hoofd cn gij zijt loden
van Zijn lichaam. Wat er met Hem ge
schiedt, geschieckt ook met U, omdat
gij Hem toebehoort en met Hem één zijt.
Hij is opgevaren van deze aarde naaj* den
hemel. Met Hom zijt ook gij van ubrger-
schap veranderd. Uw burgerschap is niet
meer hier, maar boven. Een korten tijd
laat Hij u nog op de<ze aarde, doch rechtens
tyshoort gij in den hemel. In en met Hem
zijt gij overgeplaatst en bijgezet in den he
mel. En oveneens zijt gij in en mot llcqg
in ©en andoren stand verheven. Hij is ver
hoogd en gij zijt met Hem vorhoogd. In
vele opzichten moogt gij het leven nog
voortzetten op den ouden voet, ge wordt
toch gerekend met Hem. Zijn leven is uw
leven enge geniet reeds de zegeningen van
den nieuwen stand, waarin go met Hem
zijt 0 vei gegaan.
Nu biodt do band, die hot kind bindt aan
den vador geen waarborg, dat het komen
zal waar vader is, dat het doelen zal in
's vaders oer en heerlijkheid. Ziekte en
dood kunnen tusschen beiden treden. Maar
een band, die bindt aan Christus, is een
onverbrekelijke. Niets zal kunnen beletten,
dat gij eens zult zijn, daar waar Hij is, dat
gij eens, als Hij, in heerlijkheid zal ver
schijnen, ten volle met Hom verheerlijkt
zult zijn.
In Christus. Dat is het dus waarop
het met oris aankomt. Alleen zoo ge, door
oen geestelijken band met Hem verbonden
zijt, alleen als ge zijn eigendom zijt, zijt ge
met Hem gezot in den hemel.
Zalig, zoo ge dat gelooven moogl.
Ziele, laat hot u opbeuren, als ge in droef
hoid neergebogen zit, als de zorgen des le
vens u kwellen, als zonden en goddeloos
heid om u hoen en in uw eigen hart u be
nauwen, als go door de woreld wordt ge
smaad en veracht, of op andere wijze u het
levenspad wordt bemoelijkt. Gij zijt met
Christus gezet in den hemel; met Hem is
u de eoreplaats gegeven, waartoe Adam
had kunnen opkLimmen indien bij was
staande gebleven; met Hem zijt ge verhe
ven zelfs boven de engelen; met. Hem zijn
allo dingen aan uwe voeten onderworpen.
Hoezeer de levensomstandigheden, waarin
ge verkeert, er mee in strijd schijnen, rech
•tens is het zoo, en wat nu reeds rechtens
van kracht is, zal eens feitelijk zoo zijn,
als al de verlosten met Hem zullen zitten
op Zijnen troon om de wereld en de enge
len te oordeelen. Is er hoogere eere voor
oen zondig mensch denkbaar?
Neen, u komt het niet toe. Althans niet,
zooals gij in uzelven zijt.
Alleen in Christus.
Gij waart dood in zonden en in misdaden.
Gij hadt niet anders verdiend dan eeuwige
versmading. Gij dankt het alleen aan God,
die rijk is in barmhartigheid 1
Maar vergeet het nu ook geen oogenblik,
dat gij tot zoo hoogen stand zijt verheven.
Niet om u er op le verhoovaardigen.
Dat zqu dwaas zijn.
Uit genade zijt gij zalig geworden.
Doch om nu ook te leven, gelijk het bij
uw stand past.
Wel is Christus als uw Hoofd u voorge
gaan, en heeft Hij het voor u noodig ge
keurd, u nog een wijle hier achter te laten.
En zoolang ge beneden in deze wereld der
zonde zijt, kan het nog niet uitkomen, dat
ge deeit in Zijne heerlijkheid.
Evenwel, ge wordt reeds met Hem gere
kend. Om Zijnentwil wordt ge door God
zoo hoog geëord, dat ge boven alle creatuur
gestold zijt. Daarmee in overeenstemming
moet nu ook uw leven zijn en hoe langer
hoe meer worden.
Niets moogt ge dulden, waardoor do
naam van Hejn, met Wien ge gezet zijt in
den hemel, schande zou worden aangedaan.
Dat zijt ge, aan den stand, waarin Hij u
heeft geplaatst* verplicht.
Vreeze. dat ge nog eens uit dien stand
zult uitvallen, behoeft ge niet te koesteren.
Uw Jezus heeft gezegd: Waar Ik ben,
daar zal ook mijn dienaar zijn.
En uw God is rijk in barmhartigheid.
Noordwijk aan Zee. N. H. KOERS.