eede Blad.
Ingezonden.
irdag 12 Maart 1921
i-
GOLGOTHA.
En daar werd duisternis over do
hcele aarde. Lucas 23 44.
ige mysterie van Golgotha!
tnker is er ooit in geslaagd dit
leilgebeim langs verstandelijkcn
edigend te verklaren. Reeds onder
edeeüng stond de ark des verbonds
gouden door engelen-vleugelen
uwde verzoendeksel in de mys-
donkerheid van het Heiligo der
treffend symbool van do ven
der verzoening, die in later
)p Golgotha verwezenlijkt zou
gewijden ^ond ziet het in
zwijgende hart verder en dieper
ieldersté hoofd, want het kruis
eerste plaats geen antwoord op
sele vragen, doch op die van het
rdo hart. Dit ziet in het plompe,
kruis onwillekeurig het aan-
tecken van de lengte, breedte,
diepte der liefde van Ghris-
tru ie wijst rechtopgaand naar
doet ons denken aan de hemel-
lijkheid die het ontsluit; het
tafdalend eveneens naar omlaag
ert ons zoo aan de diepte onzer
ook breadt het de armen naar
echts uit, alsof het een roep stam
spraak tot het oosten en westen
>mt herwaarts tot Mij, gij allen
eid en beladen zijt, en Ik zal u
hoogste heerlijkheid van Golgo-
het kruis als het keerpunt der
chicdeniis, dio van nu voortaan
wikkeling der gemeente do op
volgt en haar hoogsten bloei
streeft in het rijlT der eeuwige
is het kruis als het vereeni-
dier verzoende gemeente, in
en het opgericht staat als een
allen saambdndt en hen bezielt
aeemshappelijke worsteling met
a der duisternis.
;enend is het kruis bovenal voor
enen van geest, dlo naar den
God smachten en dezen alleen
Ier de doornagelde handen van
smarten.
fi
kend moet de 'duisternis ge-
die op den vollen middag van
drie uur over Gofgolha en het
iilige land lieerschle, toen Jezus
uren aan hot kruis gehangen
ernis heeft steeds iets heklem-
ar ditmaal was zij niet aanna-
iorzaken toe to schrijven en
lfs voor do daemonische lieden
zoo 'benauwend, dat het
verstomde.
us mag het een verademing ge
in zijn naamloos leed door zulk
lijken sluiêr aan de giftige blik-
nstanders onttrokken te worden
n vlijmenden spot althans voor
>n bespaard to zien. Van den
uit was er echter geen verzach-
eer een verscherping van het
e drieurige donkerheid van Gol-
imis om Hem heen is voor Hem
stbare vertolking vain den zwar-
die Zijn ziel omhult, nu de Al-
net Hem in 't gericht gaat en
an zijn vaderlijk aanschijn voor
irgt. In de volkomen stilte van
loorworstelt Hij do angsten en
net Hem in 't gericht gaat en
de buitenste duisternis wog. -
zijn Vader? Waar is zijn Helper,
Jij betrouwd had? Waar is de
op wien Hij van jongsaf gewor-
ïrcnde zijn omwandeling was Hij
ne geweest, dio onbegrepen door
fing, maar steeds kon Hij zoggen
et alleen, want de Vader is met
hier hangt Hij tusschen hemel
ran God en menschon verstoolen.
itgesc'hrei uit de door niemand
>pte van den eeuwigen nacht,
ziolsohokkende klacht door de
'an Golgotha heen:
mijn God, waarom hebt Gij mij
jefl de redding onzer ziel Hem
^ar nu weten wij dan ook, dat,
|van den Vader verlaten geweest
Tmer door, Hem verlaten zullen
lor zöVelen wij Zijn eigendom
Waar, wij genieten in onze ziel
broken het vriendelijke licht
hnst, maar hebben, ook onze
fren. Het kan daarbinnen soms
1 nacht onder de aanvechtingen
1 zijn. Al het licht der genade
gevoel van ons wijken. En
Ier duisternis heeft soms dormato
jand op ons, dat er geen enkele
in onzen nacht gloort, en wij
>esef hebben tot de verworpenen
voor wie het licht nooit weer
menseh voor wiens oog in deze
duisternis het kruis van Gol-
8l, zooals het daar builen Jeru-
machtig en zwaar op de
'Iplaats stond. Ja, óok in de
der kinderen Gods verheft zich
zijn'o beloften, dat zij wel het
JQ 9 kunnen hebben van God verla-
niaar dat dit in werkelijkheid
aan n%ort
Nt ic
e nieu
toch niet liet geval is, omdat Christus deze
benauwing eens voor al voor hen doorle
den en doorworsteld heeft.
Zóo worden zij in hun duisternis voor
bezwijken bewaard.
Zoo komen zij er met Jezus doorheen.
En zóo zullen zij ook ervaren, dat hun
duistere uren evenals clio van Christus,
geteld zijn. Ook voor hen breekt hot licht
op^klokslag weer door, gelijk er voor Jezus
ter gezetter tijd verruiming kwam, een
verruiming, die Hom straks met een ge
bed in volle kalmte van de aarde doet
scheiden: „Vader, in uwe handen beveql Ik
mijnen geest!
Nauwelijks heeft Jezus zijn levensgeest
in do handen des Vaders overgegeven, of
gaat een machtige schudding door de
gronden der schepping. Zijn dood werpt
niet alleen een zalige vrucht voor de
menschheid af, doch ook voor het rijk der
natuur, wier Koning Hij is.
Ook de schepping zucht als gevolg der
zonde in banden. Zij ligt sinds den val on
der den vloek en ziet met opgestoken hoofd
reikhalzend uit naar den tijd, dat de wil
dernis wederom zal bloeden als de rooS, en
het paradijsleven voor haar begint.
Do aarde heeft, de vaste steenrotsen
splijten, de graven der heiligen openen
zich, 't is alles een teeken van beginnen
de ontspanning, de voorbode van den dag
der verlossing!
Deze aardschokken in het rijk dor natuur
gaan gepaard met het scheuren van het
voorhangsel in den tempel te Jerusalem.
Niet, dat het door het beven der aarde ver
oorzaakt werd. Het zware, kunstig geweven
gordijn hing toch los vóór den dngang van
het heilige der heiligen en kon door een
schok, die van onderen kwam, dus onmo
gelijk vaneen gereten worden.
De evangelist teekent er dan ook ten
overvloede bij aan, dat het van boven naar
beneden middendoor gescheurd werd. De
hand des Almachligen grijpt hot aan, en
zooals wij een beschreven Ljlad, dat uitge
diend heeft, verscheuren, zoo scheurt dre
Almachtige het zware voorhangsel en daar
mede tevens den geheelen dienst der scha
duwen, die geen zin meer heeft, nu het wa
re Zoenoffer geslacht en Christus in den
dood gegaan is.
Voortaan geen altaar meer, doch Chris
tus alleen. Geen foferanden meer, doch
Christus alleen. Geen priester als midde
laar meer, doch Christus alleen.
Welk een rijkdom van genade lögt 'hierin
opgesloten!
Toegang te hebben tot den Koning der
koningen en den Heer der heeren, en niet
door een Cherub met het vlammende
zwaard tegengehouden te worden.
Toegang te hebben tot Zijn troon, en door
onze smeekschriften eerbiedig neder te
mogen leggen, in de volle verzekerdheid,
dat Hij ze niet zal afwijzen.
Toegang te hebben tot Zijn troon, en daar
te ervaren dat geen vader ooit met grooter
meedoogen het ontfermend oog op teeder
kroost sloeg, dan Israels Heer op 'ieder,
die Hem vreest. Ja, ook éénmaal in do ster-
vensure rustig onzen geest in 's Vaders
handen te mogen bevelen, omdat wij weten
dan ook toegang te zullen hebben in Zijn
huis, waar vele woningen zijn; en dit alles
niet aarzelend, doch met volle vrijmoedig
heid en met vertrouwen door 't geloof aan
HomI
Groot is do zegen des kruises. Rijk is de
vrucht van Jezus' middelaarswerk. Wij
ontvangen door Hem het recht van konings
kinderen, die vrijelijk in en uitgaan in 't
geduchte paleis boven de wolken, om er
eenmaal eeuwig te wonen. En wij zingen
dien grooten Middelaar met de gemeente
aller eeuwen, den machtigen lofzang toe:
U, Christus, oneen Heer, bekleed met ma
fjes teitl
U, 's Vaders eengen Zoon, zij lof in
[eeuwigheidl
Het menschdom lag in schuld en vloek
[voor God verloren,
Gij werdt, den menseh tot heil, uit ©ene
[maagd geboren;
Gij hebt aan 't kruis voor ons den dood Zijn
[macht ontnomen,
Zoo baandet G'ons cïen weg om weer tot
[God te komen!
G. K.
EEN VAN U.
Matth. 2G 21.
Zij kwamen in; zij lagen aan; zij
baden.
't Geslachte lam," de wijn, 'it gebroken
brood,
dl zinnebeeld van 's Meestere offerdood...
Toen sprak Hij„Eén van u aal mij
veriaden 1"
Ben ik in staat U, Heiland, te
-.verraden
Breng fik U voor walt zilver in den dood?
Maak ik U kenbaar door omhelzing
snocd,
U sluipend te gemoet langs dinst'ro
paden?
O neen niet ik!Is Judas die
gaat .plegen
het gruwelijk feit, dn alle eeuw gevloekt
't is Judas dien de Booze zóó verzoekt^
dat hij den voet zet op verraders-wegen
't is JudasHeer, hoe vreemd ziet
Gij mij caan!
Genade, Heer!Ik heb Uw blik
vers taan
KERK EN SCHOOL.
NED. IIERV. KERK.
Beroepen. To IJmuiden: J. J. v. d. Wall
to Breda; te Gieeeen-Nieuwkork: H. Meyer te
Dubbeldam; te Helium: J. I. van Schaik te Let-
lelbert (Gr.); te Êdo: S. Ronner te Oono (G.)
to Garijp:. A. Buurman te Friezenveen.
A.angonomen. Naar Gorinchem: J. G. Key
te Varik (bij TioL)
Bedankt. Voor SchoonebeekP. Sieraelinck
to Gaastmeer.
GEREF KERKEN.
Achttal. Te Amsterdam (twee predikants-
plaatson)H. L. Both, te SpijkS. Doornbos to
's-HortogonboschD. B. Hagenbeek te Vlaardin-
gen; B. A. Knoppers te Almelo; Tj. Petersen to
Anium; J. C. Rullmann te Utrecht; D. Sikkel
te Klundort en Dr. J. Thijs te Meppol.
Tweotal. Te Munnerwoudo: H. K. v. Dijk
te Nos on Wierum en H. Lanning, Nieuw-Woer-
dingo; te Scheveningon (3e prcd.-plaats)J. G.
Feenstra le Dirkshorn en R. Zijlstra te Delïs-
haven.
Aangenomen. Naar Spakenburg-Bunscho
ten: A. J. do Waard to Ferwerd.
Bedankt. Voor Woudsend c.a.: G. D.
Scheepsma te Wostergeest; voor Kraliqgen: J.
de Waard te Ferwerd.
Ds. J. Nierstrasz.
Ds. J. Nierstrasz, predikant bij de Ned. Horv.
Gom. te Leidordorp, die weldra, met het
oog op zijn a.s. emeritaat, afscheid van die ge
meente zal nemen, zal zich metterwoon te 's-Gra-
vonhago vestigen.
Gereformeerd en Clir. Gcroformeerd.
Wij lezen in Do Heraut:
Ds. Jansen de logerpredikant in cdgemeenen
dienst, heeft het bij zijn Christelijk Gereformeer
de collega's en gemeenteleden, althans bij een
dool hunner, verbruid. Sprekende bij de ingebruik
neming dor nieuwe kerk van de Cbr. Gerei, te
Deventer heeft hij gezegd, dat er veel meer is,
dat deze groep mot de Gereformeerden samen
bindt, dan wat hen scheidt van elkander. Ds.
van der Schuit schrijft nu in De Wekker,
dat het verschil in belijdenis, door hem gecon
stateerd tusschen dp Geref. en de Chr. Gerof.
kerken, niet moot worden weggedoezeld met den
algemcenen term zooals nog kortelings werd ge
hoord „er is veel meer dat ons samenbindt dan
dat ons verdoelt." Als de verschillen dan zoo
luttel zijn, waarom dan nog langer als Christe-
lijk-Gereformeerde kerk een aparte plaats inge
nomen? Het is maar geen .krantengeschrijf",
maar „het is oen verschil in belijdeni3."
En Ds. Wisse Sr. zet onder de „Correspondentio"
deze vijandelijkheid:
„W. te K. Schrijf zelf maar eens aan Ds. J.,
dat is beter, als dat wij daarover in 't publiek
schrijven.
Er zijn menschen, die twee verschillende gla
zen in hun bril hebben, en daar kan ieder niet
door lezen,"
Als dat nu n i o t „in 't publiek schrijven" is
Intusschen, zonder te erkennen dat er verschil
in belijdenis tusschen de Chr. Geref. en ons is,
staan we in dezen meer aan de zijde van Ds.
van dor Schuit dan van Ds. Jansen; en we be
grijpen dan ook niet goed, dat een Gereformeerd
predikant deze plechtigheid bijwoonde. Als hot
kerkelijk verschil niet de moeite waard is, laten
het dan uit den weg ruimen. Maar zoolang
het wel de moeite van gescheiden leven waard
vinden, moeten we het ook eerbiedigen.
Gereformeerde Bond.
Te Utrecht werd Donderdag de jaarvergadering
van den Geref. Bond tot vordediging en verbrei
ding van de Waarheid in de Ned. Herv. (Geref.)
Kerk gehouden, onder leiding van Ds. M. v. Grie^
ken van Rotterdam.
Na de openingsredo van den voorzitter, rofe-
reordo Ds. N. v. d. Snoek te Zetten over „Het
predikambt in onze Ned. Horv. Kerk."
Het jaarverslag van den secretaris werd goed
gekeurd. In. het finantieel verslag werd medege
deeld, dat men zich buitengewoon mag verheu
gen in de belangstelling en offervaardigheid van
het Gereformeerde volk.
Het bondsblad „De Waarheidsvriend" mag
zich in een buitengewonen groei van lezerstal ver
heugen.
Ten slotte worden verschillende huishoudelijke
zaken behandeld.
Christocentrische Congressen.
Het initiatief-comité voor het beleggen van
Christo centrische congressen voor intellectuoeleu
to Rotterdam heeft besloten, in den nazomer van
dit jaar voor de tweede maal een reeks bijeen
komsten te houden.
(Buiten verantwoordelijkheid der
Geacht© Redactie,
Vorige woelt, 10 Maart vergaderde in
Den Haag de bond van Chr. Werkgevers,
middens bandera en .tuinders. Het verslag
in de bladen, o.a. in de Standaard brok
mijn aandacht. De heer Schouten bestreed
heb pLan-Postbuma inzake de Ziektewet.
Ten slotte werd een motie aangenomen,
waardoor de kansen stijgen, dat wij een
Ziektewet -krijgen, uitgevoerd in den geest
van de Invaliditeitswet. De uitvoering
van de Invaliditeitswet voldoet mi. slechts
weinigen. Kan 'het met de - Ziektewet niet
.anders? V-clgen wij de Anti-Rev. lijn?
Waarom zijn. wij Anti-Rev. zoo speciaal
voor het omslachtige stelsel van verzeke
ring, da.t de Raden, van Arbeid ons bezor
gen? Wij zijn natuurlijk voor verzorging
van ouden, invaliden en zieken. Ieder on
zer neemt gaarne aan, dat Minister Talma
jaren geleden het beate stelsel voor dien
tijd' had. Maar wij bunnen nu toch ge
bruik maken van de ervaring sindsdien
opgedaan. Als ithans „Centraal Beheer"
komt met een regeling; die beter, eenvou
diger en goedkooper bedoelt te zijn, ds dat
dan de moeite van onderzoek met waard?
Temeer, wanneer de Minister ^clf en de
Hooge Raad van Arbeid een paar maan
den wachten om te zien of er vrat bruik
baars in die ontworpen plannen ziit.
Hebben de Christ, werkgevers zulk een
ernstig ónderzoek ingesteld?
Do R.-K. werkgevers lieten sich in hun
vergaderingen door oud-minister Post hu-
ma voorlichten. Getuige de opmerking
waarmede, volgens he,t verslag in de 'Stan
daard, de heer Schouten zijn repliek aan
ving, vinden ooge-nsehijndijk de Ohr. werk
gevers het maar half goed, dait er in die
vergadering ook iemand was, de lieer
Rinsbergen, die het plan Poslhuma gron
dig kende (en die het verdedigde als te
■loggen in de A.-R. lijn). Onze geachte af
gevaardigde, de heer Schouten heeft, Ka
merlid zijnde, uiteraard veel gen nis van
sociale wetgeving. Maar ik hecht ook
waarde aan het onzacht van den heer van
Binsbergen, welke ik geruimen tijd ken en
weet, dab hij goed Anti-Revolutionair is,
en voorts betreffende de kennis der socia
le wetgeving tot de eersten, van ons land
beheert. Bovendien is hij goed op de
hoogte van hetgeen speciaal Dx. Kuyper
inzake sociale wetgeving steeds voor
stond. Volgens de Standaard beweerde de
heer Schouten, dab de risico-overdracht
mogelijk werd door het groot© amende
ment Kuyper en slaagde omdat zij "loopt
door het publiekrechtelijk licnaam van
de Rijksverzekeringsbank. Het zou dan
volgens den heer S. alleen mogelijk zijn
een sociale verzekeringswet 'behoorlijk uit
te voeren, mits er een Rijksverz.bank,
Raad van Arbeid of zoo ieto blijft be
staan.
Maar Dr. Kuyper sprak er .toch meer
malen zijn afkeuring over uit, dot wij in
de Ongevallenwet een tweeslachtig stel
sel hebbenmet zijn groot amendement
werd toch niet anders bedoeld, dan de ge-
heele regeling aan de bedrijfsvereenigin-
gen over te daten. Dus niet de helft en de
andere helft aan een staatsinstelling zoo
als het nu bij de Ongevallenis. Wat
dr. Kuyper wilde, wil nu de commissie
van het plan-Posthuma. Welk bezwaar is
daartegen? Is er iets in het pian-Posthu-
ina dat met het A.-R. beginsel strijdt? Zoo
ja, dan zouden alle Chr. werkgevers, waar
onder ik, aangesloten bij de Risdcobank,
daar eeai stokje voor_ moeten. b»eken. Doch
heb plan Posthuma ds uitgewerkt door een
commissie, waarin de Ohr. Werkgevers
meewerkten naast de vertegenwoordigers
van de andere organisaties. Waarom zijn
wij, als Antirev. niet de eersten om alle
onnoodige staatsbemoeiing te verhinderen?
Moeten wij met hond ©n tand de Raden
van Arbeid verdedigen, of mogen wij ook
het eventueel© betere toejuiohcii? Centraal
Beheer heeft door jarenlange ervaring be
wezen iets -te zijn en is op verschillen dl
terrein een heel eind gekomen met het
maken van goede regelingen. Dr. Kuyper
bond den strijd aan voor uitvoering van
de Ongevallenwet door bedrijfsorganisatie.
Dat wij bij de Invaliditeitswet bij den
Raad van Arbeid zijn terechtgekomen
hebben wij niet te danken aan Dr. Kuy
per.
Moeten wij pleitbezorgers blijven voor
een stelsel, alleen aannemelijk, zoolang er.
geen beter mogelijk was? Kan het stelsel
Posthuma niet eens openlijk besproken wor
den, opdat wij zien, in hoerverre er van ons
standpunt werkelijke principieel© bezwa
ren tegen bestaan? Ik hoonde eens, dat
sociale maatregelen, die door werkgevers
als een last worden gevoeld, op den duur
ook voor den verzekerden geen teil bren
gen.
Zouddn wij, mede hit deze o vei-weging, dan
niet nagaan of wij op den juisten weg zijn?
Een werkgever.
Christelijke Spraakkunst.
Wij hebben op school zoo dikwijls opgezegd:
Eerste persoon: ik.
Twoode persoon: gij.
Derde persoon: hij.
Zoo moet devolgorde Dij den christen niet zijn
Die is:
Eerste persoon: hij.
Tweede persoon: gij.
Derde persoon: ik.
Hij, dat is God. Die komt het eerst. Gij, dat
is uw naaste, uw kameraad, uw buurman, uw
vriend. Die komen in de tweede plaats. Ik, wio
dat is, weet gij zelf wel. Zelf hot laatst I Veel
neven en nichten ken ik, die in do „Christelijke
spraakkunst" niet bijzonder thuis zijn.
PAUL KRUGER.
Leidschè Penkrasjes.
Amice.
Zou 't nog niet mogelijk zijn, vroeg ik de
vorige week het conflict aan de veiling
door middel van aiibibrage op te lossen?
De kans scheen toen niet groot,maar toch
is het gelukt aan den strijd een eind» tc
maken en (tot een oplossing te komen.
Ik kan mij niet andere dan over dezen
gang van. zaken verblijden. Waren de par
tijen op hun eenmaal ingenomen stand
punt blijven slaan, nl. dat zij nooit zouden
toegeven en niet zouden ruston tót hunne
eischen ingewilligd waren, dan zou hel
missc/liren na maandenlangen strijd aan
een der partijen, ten koste van ontzaglijke
opofferingen gelukt zijn de overwinning te
behalen, maar dan was tevens de kiem ge
legd voor een nieuw oonflicL
En dat ia thans, naar vorwaebt mag
wordien, niet het geval. Zoowel de tuinders
als de kooplieden hebben wat moeten toe
geven en zo hebben tevens dit geleerd, dat
het bij eventueel volgende geschillen be
ter is een vredelievende oplossing te zoeken
dan te grijpen naar wapenen die tenslotte
toch naar twee zijden moeten wonden.
De mogelijkheid bestaat dait er enkele
consumenten zijn die deze oplossing be
treuren, omdat zij nu niet meer de gele
genheid (hebben heneden marktprijs te
koopen, maar dit standpunt schijnt, mij
toch niet juist. Zulke kunstmatige prijzen
mogen voor een oogenhlik voldoening wek
ken, een algemeen belang is zeker, dal
de producenten een behoorlijke prijs voor
hunne waren ontvangen en dat overal voor
een regelmatige aan/voer kan worden ge
zorgd.
Over het voorstel van B. en W. inzake
do gasprijsverlaging of liever de niet-vcrla-
ging van de gnsprijzen, kan ik mij voorals
nog niet verblijden. Ik had iets anders ver
wacht.
Gezien dc prijzen die hier den laatslen
tijd golden was er m. i. alle reden om te
vorwachten dat ook hier tot verlaging kon
worden overgegaan.
B. on W. en de Commissio van de licht
fabrieken staan echter op een ander stand
punt.
Een verlaging van den gasprij's ach te: kij
in de gegeven omstandigheden niet ge-
wensctht; maar zij hebben geen bezwaar om
het z. g. vast recht, zooals dat in de
Raadsvergadering van ,25 October werd
vastgesteld, to doen vervallen.
Dit begrijp ik niet.
In October heette thet, dat een eerste vor-
cischte was, de prijs van het gas zoo laag
mogelijk te houden, teneinde op deze wijze
de concurrentie van dit stook middel tegen-*
over andere brandstoffen mogelijk te ma-
k.enEn dat doel kon het best worden bereikt
door het heffen van een vast recht, welks
voordeelen toendertijd breed werden uit
gemeten.
Hieruit zou m. i. logisch moeten volgen*
dat nu do kolenprijzen belangrijk zijn ge
daald, terwille van de concurrentie, ook
de gasprijs verlaagd werd.
Maar nu heet het plotseling dat van gas
prijsverlaging geen sprake kan zijn maai;
dat het vaste recht rnoet vervallen.
Is dit middel intusschen misschien on
deugdelijk gebleken?
Men zou het haast gaan donken.
De gasco.fnmaissi'0 is toch nog evenals ih
October ,van gevoolcn dat door esn groote
ren omzet de eenheidsprijs kan worden ge
drukt.
Vandaat dat het in bet advies aan B. en
W. dan ook heet dat maalrrgc'.-en moeten
worden genomen om bij de lagere prijzen
dor vaste brandstoffen te voorkomen dat
het gasverbruik zou verminderen. Alle
middelen die toename van debiet kunnen
bevorderen moeten worden aangewend,
Voqral moet er op worden gewerkt dat
beslaande aansluitingen meer gaan ver
bruiken.
Dus: gasprijsverlaging? Neen zegt da
Gascommissie en zeggen B. en W., wo
moeten het vaste recht laten vervallen,
maar op den gasprijs voor grootverbruik
een reductie toestaan, zooals in verschil
lende gemeenten o. a. Den Haag, reeds
lang geschiedt.
Dat is ook een wog.
Maar in October verklaarde de wethou
der, de heer Van der Pot, dat het in Den
Haag toegepaste stolsel, waor groote ver
bruikers reductie kregen, veel meer
willekeurig is, dan het hier gevolgde
systeem.
Ik kan dus tot geen andere conclusie ko
men, dan dat het stelsel met zooveel vuur
en overtuiging aangeprezen, niet aan de
verwachtingen hoeft beantwoord.
Nu is het, laatik dit vooropstellen geen
schande, wanneer men van een eenmaal in
geslagen weg die niet juist bleek, terug
keert. Maar het komt mij voor, dat het in
zulk een geval dan ook beter was, dit rond
uit te erkennen.
Intussohen, 'het vaste recht vervalt en
zoo doen we ook hier althans een klein
stapje in de goede richting.
Dat we niet zoover kunnen gaan als ia
sommige andere gemeenten waar 14r en 15
cent betaald wordt is wel jammer, maar
dit schijnt een gevolg te zijn van onze iet
wat verouderde fabriek en van het feit
dat we hier een fabriek hebben, die voor
Leiden feitelijk veel te groot is.
Een lichtpunt in dezo ietwat duistere
licahthistoriei is zeker, dat er eenrge kana
is, dat in het a. 8. najaar als de nieuwe
stookinrichting gereed is, de prijs met en
kele centen kan worden verlaagd, althans
wanneer de vrees dat de kolenprijs op
nieuw zal stijgen, niet bewaarheid wordt.
Voor hen die belangstellen in do Chris
telijke actie was het een drukke week.
Ik noem 6lechts de Jeruel-vergaderin-
gen, do vergadering van den Chr. Besturen
bond, en van do Millio en-commissie, de
Zendingsbijeenkomsten enz.
Om u de waarheid te zeggen heb ik mij
lichtelijk geëergerd, en bedroefd levens^
over de weinige belangstelling.
Wat was het een kostelijke rode, door
Ds. Voorslcegih voor den Ohr. Besturen.-
Bond gehouden, over de ware wijsheid. Eu
hoe bedroevend klein was toch goed be
schouwd de opkomst. Ook de Zendingstoij-
eenkomsten hadden ve^l drukker bezocht
kunnen worden. En het feit dat de contro
le-commissie voor het millioenplan hara
overigens zeer nuttige vergaderingen moest
houden, wijst op een bedroevend tekort
aan meolcven.
En zoo gaat het nu over heel de linie.
Van alle kanten wordt er geklaagd.
Of neen, dat is niet heelemaal juist. Als
vergaderingen worden gehouden waaraan
allorlei amusementen zijp verbonden^ dan
heeft men meestal over gebrek aan belang
stelling niét te klagen.
Zoo hoorde ik vandaag vertellen van een
Christelijke Vereeniging dio veel belang
stelling had gehad, maar zoo werd er bij
gezegd, het was er dan ook „reuze-leuk",
er werd op een reusachtige manier voorge
dragen, enz.
Zie voor dergelijke naar ik vrees rcuze-
vorderfolijke vergaderingen zijn nog wel
menschen to krijgen, maar voor onderwer
pen die voor ons leven van zoo groote be-
leekenis zija, is de belangstelling ver bo
neden peil.
Ge zegt misschien, wat geeft het daar
over te klagen, 't wordt toch niet anders
en boter.
Dat is mogelijk, dat geef ik toe.
Maar do mogelijkheid bestaat ook, dat
het onderwerp dat ik hier aanroerde in on
ze getzinnen eens ernstig wordt besproken,
dat onze mannen en vrouwen zichzelf eens
gaan herzien pn dat ze eens ernstig nagaan
waar onze jongelingen en jongedochiera
bij voorkeur vertoeven.
En als dan blijkt dat zo zich in hoofdzaak
laten vinden daar, waar op een „reuze
manier" van allerlei oppervlakkige dingen
kan worden .genoten", don is er misschien
alle aanleidirg hou or eens bij te bepalen
dat onze veelszins ernstige tijd toch nog
wel iets anders en wat meer vraagt.
Groetend,
jUJSilMAN*