Dagblad voor Leiden en Omstreken. COURANT ABONNEMENTSPRIJS IN LEIDEN EN BUITEN LEIDEN WAAR AGENTEN GEVESTIGD ZIJN PER KWARTAAL 12.50 PER WEEK10.19 FRANCO PER POST PER KWARTAAL 12.00 Iste JAARGANG. - WOENSDAG 9 MAART S921 - No. 288 BUREAU: HOOIGRACHT 35 - LEIDEN. - TELEFOON INT. 1278 Dit nummer bestaat uit twee bladen Coöperatie en KlassonstJijd. Met kanonnen van het meest zware kali ber is in dén loop d,er tijden de coöperatie bestookt Coöperatie, zoo is beweerd, is iniet al leen een vrucht van zondig ego isme, maar bevordert ook.het (materialisme, 6taat in nauw verband met den klassenstrijd en moet in zijn consequentien leiden tot com munisme. Nu hebben we gezien, dat coöperatie niets anders ten doel heeft dan wat meer !te kunnen keopen voor zijn geld, bevorde ring dus van de stoffelijke welvaart Mag dit nn als een materialist is dh sbre- yen warden aangeduid? Immers neon. Volgens het materialisme Sis de materie, de stof, alles; het begin en bet eind van alle dingen, een leer dus die met hot Christendom in li'jinrechiten strijd is. Maar dat is heel iets ander dan dat iemand bescheiden pogingen doet om zijn maa'b- ectrappelijke positie eenigszihs te verbete ren. Zeker, een coöparator kan een materia list zijn evenals de meest vurige bestrijder yan de coöperatie. Maar oorzakelijk ver band is hier niet Dit kanon moet dan ook als veTnagerd [Worden beschouwd reeds voor het in stel ling kon worden gebracht Wanneer we even in (herinnering bren gen wat wij hebben te verstaan onder de leer van den klassenstrijd, dan zal het dui delijk worden dat coöperatie en klassen strijd nieiBmest elkaar gemeen hebben. Zij die den klassenstrijd leeren gaan uit yan de gedachte dat er in de maatschappij twee klassen zijn, de bezitters en de niet bezitters; de rijken en de airmen. Twee klassen, die in onverzoenlijken .strijd met elkaar leven en die eens tot een geweldige botsing moeten komen, waarvan 't gevolg zal zijn 'n nieuwen en beteren toe stand. Daarom heeft men het er op gezet die te genstelling steeds grooter te maken. De ge heel e maatschappij moet zioh langzamer hand in twee legers splitsen. De bezitters worden steeds rijker, maar yoor de proletariërs wier getal steeds ver meerdert is er toeneming van ellende en dmik. En dit proces gaat door en moet door gaan, tot eens de groote catastrophe komt in een ontzettenden wereldbrand als het ndj ware, het kapitalisme omslaat in zijn te- Uit deze korte aa'nduiding blijkt reeds dat er tuaedien klassenstrijd en coöperatie ftlgeen oorzakelijk verband is. ij De coöperatie wil todh niet den strijd "Ivoeren tegen het kapitalisme, maar bedoelt de tegenstellingen een weinig m i n- d e r 6cherp te maken. Werkt üo coöperatiiegedaahte door, dan Wordt de toestand voor de arbeiders niet mdragelijkeri* en ellendiger, maar wordten „■rij inetegndeel een weinig opgeheven en Ljhunne maatschappelijke positie eenigermate 'erbeterd. Voor het Socialisme d'ait den klassenstrijd vtjin zijn banier schrijft is de coöperatie dan •ok niet bruikbaar. V and aar dat de echte on verval ach te so- n.icïalisten, voorzoo var zo de coöperatie 'be- CWeging niet minachtend voorbijgingen, ffiich daarvan tegenstanders 'betoonden. Man zag er juist een gevaar in voor iet socialisme, omdat, mem vreesde dait de (benders die aam coöperatie .gingen doiem oor het socialisme verloren zouden gaan. In wel dachten de revisionisten die niet Hoen van revolutie maar ook van evolutie ieil verwachten hierover eonilgiszins 'anders, .maar in het algemeen was er 'bij de let i'j[idende Socialisten voor de coöperatie-bewo- :img weinig 'belangstelling. Dit veranderde e enigszins, toen men zag at. zonder hunne medewerking de coöpera- 'uchte toch neg veld won. Toen be gon iiit-r een andere taoUk te volgen. AJe Ie coöperatie er dan toch was, dan moest lij aan, partijbelangen dienstbaar worden jmaakt m als strijdmiddel gebruikt. Zoo is de toestand neig. Als men van Socialietischo zijde voor loöperatie ijvert dan is dat niet omdat ion daarin een speciaal socialistisch be ziet, niet omdat men daardoor kan 'Vorderen den klassenstrijd, maar omdat operatie zijdelings, de partij en de par- a® kan ten goede komen. 3 De combinatie coöperatie en klassen strijd heeft dus geen zin. Evenmin als de bewering dat coöperatie |jp& zijn co-nsequentiën moet leiden tot com- vhunieme, tot revolutie, tot opstand tegen £°d, zooale op de in 1901 gehouden jaar vergadering tegenover wijlen De. Talma a«^)etooigd werd. 3di Het Communisme wil het privaat-bezit >pheffon en komen tot verdeelimg van den J&rond ea. de pro ductiem iddelen, terwijl 'do coöperatie het privaat-bezit, eenigermate wil versterken,' door de uitgaven te beper ken. De primcipieele bezwaren houden dus naar het ons voorkomt geen steek. In beginsel is er tegen coöperatie geen bezwaar. Ook een Christen mag zonder met zijne beginselen in 6trijd te komen, wanneer (hij dit wenschelijk acht, coöpe- reeren. Wij zullen goed doen ons ook in dit op zicht niet door groote woorden te laten ver-» schrikken. Men moet, heeft eens een schrijver ge zegd, van zijn tijd durven z ij n, en dien tijd vrij en onbeschroomd 'durven z i e n. Een andere vraag is natuurlijk of er geen practische bezwaren zijn die ons moeten weeihouden aan coöperatie mee te doen. Als coöperatie recht van bestaan heeft dan volgt daaruit nog niet d!at er ook r e* d e n is om de coöperatie-idee te propagee- ren. V O®14 de Jongens. Eenigcni tijd geleden hébben wij de ouders opgewekt hunne kinderen te gevén voor bet Christelijk Onderwijs en zo te zen den naar do Christelijke Kweekschool te Leiden. Wij zouden die opwekking willen herha len, maar dan me't deze toevoeging: geeft niet alleen uw dochters, maar ook .en voor al uwe zonen. Het is noodi'g daarop fa 't bijzonder de aandacht te vestigen. Er is ook in onze Christelijke scholen een bedenkelijk tekort aan onderwijskrach ten, maar vooral aan onderwijzers. Ook op dit gébied is er veel veranderd de laatste jaren. Een verandering die nu niet bepaald als oen verbetering kan. wor den aangemerkt. Dat de vtouw in de school toegelaten werd, was naar de hoer Wirtz indertijd schreef eenvoudig een igéldkwestie. „Er was groot gebrek aan ontlerwijzaris. Ook in steden als Amsterdam en Rotter dam kon mem zelfs voiot f 400 's jaare, zeg ge vieihonderld gulden 's jaairs, niet eens een voldoend aantal onderwijzers krijgen. Toen stond men voor dé keus, de 'betrek king van ouderwijzenr opheffen in dien zin, dat het niet langer zou zijn de armelui's betrekking bij uitnemendheid, zoodat ook menschen uit den burgerstand, zij het uit den kleinen burgerstand er toe zouden ko- mén hun jongens onderwijzer be laten wor den of de schooldeur epen te zetten voOr de vrotiw. Het eerste kostte geld, veel geld en het laatste was goedkoop. En alzoo geschiedde be't in Nederland dat men don goedkoopsten weg koos en een proef nam met onderwijzeressen in de ge mengde school." De heer Wirtz toont dan verder aan, dat mm zich goed beschouwt toch nog ver gist heeft. Goedkoop bleek ook hier in verband met de véle verzuimen e!n den gemiddelden kor toren diensttijd van de onderwijzeressen, duurkoop. Wij gaan daarop «echter niet in. Feit is dat toen de deur eenmaal op een kiertje w.ae getzet, de vrouw steeds meer in vloed kreeg in de school en pessimisten be wonen zelfs dat de vrouwen al mooi op weg zijn om de school gelheol in bezit te nemen en de mannen er uit te verdrijven. In 1869 wanen er voor de scholen met don Bijbel naast de 289 mannelijke, slechts 12 vrouwelijke leerkrachten. In 1900 bestond een vijfde gedeelte van do leerkrachten reeds uit vrouwen, en in 1915 vond mon op elke twee onderwijzers reeds één 'onderwijzeres. Sinds is de toestand niet verbeterd en het zal niét lang meer, duren of de Vrouwen zijn in de school in de meerderheid. In 1919 'wanen bijv. in opleiding 1131 vrouwelijke kweekelingeu tegen slechts 730 mannelijke. Deze toeeland nu Ss noch in het -be lang van de omdierwijzeressen op wieT schouders op deze wijze» een veel te zware taak wordt gelegd, noch iu het belang van het onderwijs, waar vooral in de 'hoo- gere klassen een krachtige leiding onmis baar iö, een leading (dia naar do ervaring leerde door de dboïsneenndorwijzereseoa niet. kon wo-rdem gegeven». Het is dus allereerst een o n d e r w ij s- b 91 a n g indien men niet alleen zijSn doch ters, maar ook en in de eerste plaats zijne zonen geeft voor het Christelijk on derwijs. Ma»ar, het is ioi de huidige omstandighe den ook ih het 'belang van de jongens zelf. De salarieerihg ib vee/1 verbeterd. In ver houding met wat i!n particuliere betrekkin- gen 'betaald wordt, de vacatetiën die geno ten worden enz. komen de onderwijzers in zeer gunstige conditie. En daarbij kobit nog, dat do verbeterde opleiding aan de toekomstige candidat.cn eon prettigen werkkring waarborgt. Wanner wij dus de ouders opwekken ook hun n a zonen te geven voor- het Christelijk onderwijs dan vragen wij geen offer, maar dan doen we drt. zoowel in hot belang van onze schtolen als vatn hén die van God .gajvion en brachten1 ontvingen om in deccai aotbeid wénkzaatm to zijn. STADSNIEUWS. Het Godsbestuur en hot kwaatr. Mot dit onderwerp trad Dinsdagavond in de Stadsgehoorzaal voor de Middaghoogte op Dr. A. H. do Hartog van Amsterdam. Ds. Boissevain opent do vergadering en heet den eprokor dio na ornstigo krankheid weer her» etekl is, hartelijk welkom. Het zwartste raadsel alduB Dr. de Hartog in 't wereldgebeuren is het kwaad. De menschheid van alle eeuwen heeft met dat roetzwarte pro- bloem geworsteld. Drie oplossingen zijn mogelijk. 1. Met een. Mul* tatuli te zeggen een God van lompen is geen God, maar de natuur die niet wijzer is, knipt door alles heen. Zij is goed omdat zij dom is. Maar hebben we dan een oplossing. Neen we staan met die natuur nog evengoed voor een raadsel; vanwaar die natuur, vanwaar de stof, wat is hare wezenheid enz. Allemaal vragen die met de bewering dat alles stof is niet zijn opge lost. Voor het grondprobleem; wat is stof on natuur bijven we staan. Dit is dus geen oplos sing, maar een constateeren en dan halt houden. De twoede oplossing is die van het hoodlot. Dat is iets andera dan de oplossing van het ma terialisme, dat in ieder goval kan zeggen ik leer noodzakelijkheid. Men ziet het noodlot als een groote, duistere, onbegrijpelijke macht. Boven de goden staat het raadsel. Ook deze oplossing blijft steken voor dat blinde oog; waar niets anders gezegd kan worden dan: ik er mij bij neer. Dat ia de treurzang die men hoort zoowel bij den materialist als bij den man van het noodlot. De derde poging om het wereldraadsel te door gronden, lijkt velen kinderlijk, onnoozel, de po ging om het kwaad te zien onder het gezichts punt van het Godsbestuur. Om daartoe te komien, moeten wij aan hot werk, denken», doordenken. Alleroensj is bij hot spreken over dit onder werp noódig oen behoorlijke omschrijving. Wat, wie is God. Wat beteekent dat woord? Hoe is die naam geboren, wat heeft men met dit woord bedoeld. Vermoedelijk hangt het samen met glansrijk vereeren, in elk geval: datgene wat hooger staat dan de miensch waaraan hij offert, waaraan hij zich en het zijne geelt. Zij die dit woord hebben bedacht hebben gegrepen naar het Eeuwige. Terwijl de materialist beneden begint en ein* digt bij de stof daar zegt iemand die God zoekt of zucht of spfeekt: ik zoek hot bij het hoogste, ik wil worden opgevoerd naar het ideaal van mijn geest en gedachten. Het woord God verklaart dus niet veel maar het bevestigt de overtuiging: er is niet alleen duister, maar ook licht, niet alleen dood, maar ode leven- We zien dus dit grondverschil: wie etof of noodlot zegt legt er rich bij neer maar wie God zegt is eeuwig verontrust, altijd strevende na.iT het onbereikbare, naar de volheid van het mensoh_ heidsideaal. Nu het tweede woord: bestuur, 't Is datgene wat 6tuur, richting geeft aan een zaak. 't Woord is in dit verband eigenlijk te arm. Spr. 6preekt liever van Gods bemoeienis, een woord dat beter uitdrukt het dragen van de wereld door God. Achter de etof vinden wij nog weer de draagkracht van de etof; we gaan dus veel dieper dan de materialist; we gaan door de stof heen. Onder Godsbestuur verstaan we dus niet maar een bestuur van buiten af, maar de Godde lijk© draagkracht, een onderhouding, waar door de goddelijke energie en wijsheid het al doortintelt en doorstraalt. En wat is nu hot kwaad? Het kwaad, het ah* eolute kwaad bestaat niet. Het is een betrekke* lijkheidsbegrip. Men kan het eens laten zion ala b.v. kiespijn en een bittere medicijn, maar als men bet gehad heeft ie het weer goed. Het glipt ons onder de vingers weg; goed kan kwaad en kwaad kan goed zijn. 't Is als een drijfkracht een zweep in het wereldgebeuren en zoo is het kwaad weer goed. En het goed, hoe gemakkelijk verkeert het niet in kwaad? Nu kan men zeggen dat do duivel het kwaad in de wereld heeft gebracht, maar dan zit. hij overal achter. De Profeten, die mannen die mid den in de „smoor" hebben gezeten wisten 't. be ter: Is er een kwaad in de stad dat de Heoro niet doet? Wie moeten echter in het kwaad tweeërlei on derscheiden, natuurlijk kwaad cn zonde. Dat is niet hotzelfde. Van zonde 6preken we als er bij komt een redelijk, zedelijk wcaen. Nu 6taat or in de Bijbel nergens dat God de zonde doetbij de zonde komt onmiddelijk het besef van een redelijk zedelijk wezen. Op de vraag waarom God bet kwaad heeft ge schapen kan dus worden geantwoord om. het goe de te laten zegeviei-en. Met, h«t Rp.liAppen van don mensch bracht God de mogelikhoid van de zonde; dat kan niet an ders, daar do mensch anders geen redelijk, zede* lijk schepsel zou zijn, die God in vrijheid kon dienen. Na de pauze vestigt spr. er do aandacht op 'dat do Middaghoogte geen speciaal Christelijke levensbeschouwing propageert. De vraag of 't kwaad door de zonde in de wereld gekomen ia, ligt buiten ons bestek. Wij aanvaarden thans den toestand zooals hij is. God heeft hot natuurlijke kwaad gewild, ge stekt, maar do zonde moet Hij ale daad van een redelijk, zedelijk Ik zijn straffen als tegen, god* dclijko daden. Nu kan men zeggen: Hoe kan een volmaakt God een onvolmaakte wereld scheppen. Maar zegt spr., wanneer een volmaakt God woot dat oen onvolmaakte wereld, volmaakter aan haar doel zou beantwoorden dan een volko men wereklj. kan dan san. volmaakt God niet een onvolmaakte wereld verkiezen boven een volman', to wereld? In elk geval, wanneer iemand zegt dat Go een slecht Architect is, dan volgt daaruit, toet dat God een Architect is. God heeft de wereld geschapen om zo te vol maken. In Genesis ia de mensch gevallen, maar in Openbaringen zingt heel het wereldleven om dat God zijn doel bereikt heeft. Spr. vestigt er voorts in den breede do aan dacht op dat goed niot altijd zoet is,maar dat in smart en lijden do grondslag gelegd wordt voor een hooger loven. De groote Lastdrager is de Almachtige God die zelf het kruis droeg en dio ook ons in het lijden groot doet worden. De v.eg naar den hemel gaat over het kruis; door lijden gaat het tot heerlijkheid. De Heldenvader leidt ons door den nacht tot het licht; door den dood tot het leven. Ala we zoo God zién, dan begrijpen wij niet allee, maar dan vragon wij niet meer wat God met dio slechte wereld wil, maar wat God wil met ons persoonlijk. En als wij dat weten, dan beseffen wij dat wie op de vleugelen der Eeuwigheid gedragen wordt, opgevoerd wordt tot hot grondeloos licht. Na oen kort debat met den heer Akkerman en nadat enkele vragen van den heer Hompenius zijn beantwoord, 6luit Ds. Boissevain de zeer druk bezochte vergadering. Studentendorp. De woningtoestanden alhier hebben aanleiding gegeven tot denkbeelden over gemeenschappelijk wonen van studenten. Er is een opzet gemaakt door den architect den heer Do Bazel: woongroe pen elk dienende voor 30 A 50 studenten. Hot bestuur van de Federatie van Leidscho Studenten houdt nu een enqueto onder student.fi, waarbij o.m. de volgende vragen te beantwoor den rijn: Zijn de bestaande woningtoestanden in Leiden or de oorzaak van, dat gij aldaar niet op kamera woont? Zijt gij tevreden met de bestaan- do studentenhuisvesting? Zoudt gij in beginsel geneigd zijn, in het door De Bazel ontworpen, wo ningcomplex oen kamer te huren? Wat zoudt gij ten hoogste per maand aan kamerhuur wenschen te betalen voor kamer met bediening zonder vuur en licht. (Hdbl.) Wij ontvingen van oen 83-jarigen geestver want die niet met velo aardecho goederen be deeld is f 2.50 voor hot „Millioenplau." Het was den krassen grijsaard oen eere zelf nog rijn bijdrage, (ook namens rijn echtgenoot©) aan ons bureau te kunnen depoueeron. Een gave uit het hartl De veiling-kwestie. Het gaat met de kwestie aan de Groen» tenveilin'g als een olievlek op een stuk pa pier. Uitbreiding aan alle kanten. Zoo wordt uit het Weetland gemeld: De staking van de kooplieden op de Weetlandsche veilingen is algemeen, maar bet verzet van de tuinders is zonder voorbeeld. Door de veilingvereenigi»nigon is nog het besluit genomen om gedurende deze strijd- periode verplicht veilen in te voeren. Een lid, dat buiten de veiling om verkoopt, wordt zonder proces van hot lidmaatschap vervallen verklaard. De aanvoer wordt op enkele concentra tie-punten 'bijeengebrast en vandaan* naar de markten van Amsterdam en Rotterdam getransporteerd. Op welke wijze een goed einde aan dezen strijd zal komen, is nog niet te voorzien. Te Delft hebben do kooplieden op de groentenveiling niets gekocht. Er werd met de tuinders geen woord gesproken over het conflict elders. Hot veilingbestuur deed -alle aangevoer de groenten door één koopman ojpkoopen en in schuiten laden, waaihêen is tot nog toe niet bekend. Daar ter stede is, naar gemeld wordt, de slijtage-goldheffing ongeveer twee jaren geleden uitgestreden en geëindigd in het nadeel der tuinders. Zij wenechen in geen geval (herhaling, zelfs ai zouden zij daar door in conflict komen met den kring van veilingssvereenifgingen. De strijd der kooplieden gaat voorname lijk tegen het kringbeetuur, dat zich in de kwestie mengde op het oogenblik dat de Leidscho veiling zich gewonnen zou moeten geven. Verschillende tuinders hebben reeds inge zien dat de slijtage-geldheffing een wassen neus is, omdat, zelfs al zou zoo'n heffing worden ingevoerd, <le bedrijfsresultaten daardoor weinig verandering zullen onder gaan. 't Is in ieder geval voor (hen onmoge lijk te controleeren in hoeverre de kooplie den bet slijtagegeld in mindering brengen bij den aankoop van groenten. DeHaarlemscho grossiers en groen tenwinkeliers hebben zich solidair verklaard met hun Leidsche collega's en weigerden heden op de groentenmarkt te Haarlem groenten van de kweekers te koopen. De kweekers willen nu zelf (le groenten aan het publiek verkoopen. Nu de voltooiing nadert van het nieuwe gebouw voor het Stedelijk Museum, beginnen er ook meer en 'ineer 'bewijzen van, blangstelllng te komen. Dezer dagen mocht de Directeur van den heer Toorop do na dere toezegging ontvangen, dait hij een zij ner werken ten geschenke zoude geven en •van den 'heoJ3 Toon Dupuis het aanbod van ADVERTENTIE-PRIJS FER GEWONE REGEL KL221/1 DES ZATERDAGS ÏO30 INGEZONDEN RECLAMES DUBBEL TARIEF KLEINE ADVERTENTIES vaa hoogstea» 30 woorden 50 cent: Zaterdags 75 ccnl» •- bij vooruitbetaling -s Aan het.Zoeklicht. Leiden., 9 Maart 1921. „Wij leven in een land van gekken." De uitdrukking is niest van mij, maar, van den heer De Vos van Steenwijk, een zeer achtbaar lid van ons Hoogerhuia Hij had het over de Staatscommissies. In 1919 mochten wij ons in het gelukkig bezit van 135 van deze instellingen ver heugen. Zeker een alleszins bevredigend cijfer. Maar niet minder verheugend is zeker dat deze Commissies aan 'e lands schatkist slecht bet hakkefietje van f 645.270.54# hebben gekost. Werkelijk een koopje. De staatscommissie inzake de bezoldi ging van de burgemeesters enz. kostte slechts miim f 20.000 waarvan bijna f 7000 aan reis- en verblijfkosten; de commissi® van advies inzake de reorganisatie van hert museum-wezen kon met. f 12051.48 volstaan en had slecht6 een kleine f 3000 noodigr -voor reiskosteai. Dan was er nog een Commissie betrek kelijk den rechtstoestand van het perso neel der zeemacht, die maar even op ruim» f 30.000.kwam te staan -en die bijnc f 14.000.voor reiskosten in rekenii^ bracht. Geen onderwerp zoo dwaas of er weM een commissie van advies, van veorlkk ting of wat dan ook, voor ingesteld. Zoo kwam een Staatscommissie na zwan studie en veel vergaderen tot de ontdélckinf dat men wel de gewassen tegen nachtvoi* sten zou kunnen beschermen, maar dat dB kosten oneindig hooger zijn, dan de 'gewag sen waard zijn. Heusch, zei genoemde Senator, wij lev« in een 'land van gekken. Als de Chineezen wieten wat hier ge beurt, ze zouden er tegen prote6toeren de Nederlanders van Azië te worden genaamd. OBSERVATOR. Maar onwaar? een beeld ter versiering van een der kunst- zalen. Deze zeer te waardeeren aanbiedin gen zullen dubbel op prij&gesteld worden, èn als het werk van de eersten onder onze kunstenaars die een prachtige aanwinst zullen vormen voor de verzameling, èn ala uiting van belangstelling uit.kunstenaare- kringen^, die bewijst hoezeer de prachtige gift van Mr. Pape ook daar wordt gewaar deerd. Met ingang van 1 April is benoemd tot tijdelijk adjunct-accountant bij den dienst der directe belastingen te Leiden (tijdelijk) N. de Jager, te Middelburg. In April of Mei hoopt. Dr. de Harrojr hier op te tregen met het onderwerp: B geloof in een persoonlijk God. b I N b E N L A N D. Eieren uit Hongarije en Polen. Het Weekblad Nederlandsc-ho Kruid nier, officieel orgaan van den Ned. Bot van Kruideniers verneemt, dat uit Hot garije en Polen verscheidene wagons eier% men spreekt van ongeveer 1 millioen stuif onderweg zijn naar ons land en welke vo«^ de Paasidhdagen zullen aankomen Bij nadere informatie blijkt, dat deze eieren niet door Hollandsche handelaars zijn gekocht, maar als ruilmiddel dieneq voor geleverde groenten en andere Holland sche producten. Het zal geheel van de markt hier en in Engeland afhangen, waar de eieren van da hand zullen worden gedaan, zopdat-, zoo lang de zending nog niet. in ons land is, geen beslissing wordt genomen. Nat. Clir. Geheelonthouders vereniging. Genoemde vereonigmig hoopt Dinsdag 16 Aug. 'haar algemeene vergadering in „Ire ne" te Utrecht te houden. Het hoofdkam toor der organisatie wordt van Apeldoorn naar Utrecht verplaatst. Daartoe is reeds een gebouw aan de Nieuwe Pade aldaar aangekocht. Burgemeester Zimmerman. De Burgemeester van Rotterdam, heeft bet volgend schrijven aan de leden van den Raad verzonden: „Ik heb de eer aan Uwe Vergadering mede t.e deelen, dat ik, na gedurende wed» baast 15 jaren ook in moeilijke tijden het ambt van Burgemeester dezer 6tad' ta hébben vervuld, het. oogonblik gekomeq acht, mijn taak neder te leggen, opdat zij aan andere handen moge worden toeveuv trouwd. Ik heb daarom aan de Koningin ver zocht mij eervol ontslag te verleenen met ingang van 1 Mei a. s." Het spoorwegongeluk bij Rosmalen. Het O. M. bij de Rechtbank te 'e-Hertogcnh boscli eischte tegen den machinist- Emtneraaal uit Nijmegen zea maanden gevangenisstraf wegens schuld aan den dood van drie per sonen bij de spoorwegramp te Rosmalen op 20 December j.l. (het „veroorzaken van gevus® voor het spoorwegverkeer door stoomvén mogen".), -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1921 | | pagina 1