Dagblad voor Leiden en Omstreken. dos ABONNEMENTSPRIJS IN LEIDEN EN BUITEN LEIDEN WAAR AGENTEN GEVESTIGD ZIJN KWARTAAL B «2.50 WEEKf 0-19 BANCO PER POST PER KWARTAAL 12.00 Iste JAARGANG. - VRIJDAG 25 FEBRUARI 1921 - No. 278 BUREAU: HOOIGRACHT 35 - LEIDEN. - TELEFOON INT. 1278 ADVERTENTIE-PRIJS PER GEWONE REGEL 0.221/1 DES ZATERDAGS f030 INGEZONDEN RECLAMES DUBBEL TARIBF KLEINE ADVERTENTIES van hoogste na 50 woorden 50 cent: Zaterdags 75 cent bij vooruitbetaling -ï Socialisatie. Met dit onderwerp, trad Donderdagavond or de Chr. Besturenbond in openbare ver- dering op de heer C. Smeenk, lid yam Tweede Kamer. Na opening van de vergadering door den ier J. do Lange, wierd het woord gegeven n den heer Smeenk, die begon met er op wijzen dat wij leven in een tijd van so- alo criei6. Reeds 6imds den val is er een nilict tusschen wat begeerd werd en wat >rd gezien. Altijd zijn ©r geweest zoekers Irfcar een betere sociale orde. Met do ver- liiding tusschen indivichi en gemeenschap hete re verdol in g van de maatschap- jlijke goederen heeft men zic'hsinds eeuwen „w.oautii. uuk uo ongeioovige uto- ;tai hebben allerlei idealen gevormd. We mogen daarmee niet spotten. Natuur menschenJeven, schepping en wat wij aatschappij noemen staan in onderling rband. De Christen erkent dat alles door zonde is verworden. Maar hij verwacht herstelling van 't gebrokene niet door t werk van menschén ,maar door het in- ijpen van den Christus Gods. iristus redt niet slechts den mensch, maar mensciirieid. lot tien dag van Christus derkomst blijft echter de cosmische ver- oreling en verbreking. Wij kunnen in deze ideeling niet een maatschappelijke Qzotting verwerven. Slechts gedeeltelijke ran der in gen. kunnen worden verkregen, aarop moet de nadruk worden gelegd, «rgeten mag ook niet, dat. het Christen- om niet alleen jenseitig is, maar ook esseitig. Vandaar onzo roeping om op. M uuiuc IL .utav -u fotio„ui.i,i6neiu Vita i Koninkrijk Gos en de vervulling a de idealen dier gerechtigheid. 't Blijft echter ton deele. 2» Wie zoo de zaken ziet zal door allerlei io ons chi joiende leuzen niet zoo gemakke- wordem bekoord. Toch ontslaat ons dit 't van de roeping om van de sociale ernstige studie te maken. Er een desorganisatie, gedeeltelijk een ge- lg van het productiestelsel, maar ook in de verwoestingen van den oorlog. \vij iev bil ïniukieu m een ernstige crisis. een onloochenbare verarming etf ter- ijl de productie allerwegen iis verstoord er toch een algemeen 6trevem het leven een hoogor peil te brengen. De prouubiie is gesiooxa en toch wor- n fabrieken gesloten z. g. wegens over- oductie. Dit is echter niet juist Het latechappelijk ruilverkeer in gestoord em vendien is er bij velen gebrek aam koop- acht, waardoor een schijnbare over- •oductie is verkregen, t Geen wonder dat nu weer allerlei leuzen irden aangeheven. Spreker wijst hierbij de Sociaal-Democratie die ook nu van opistische leuzen nog geen afkeer heeft., eaimin als Marx, die geheel door zijn jsgeerig denken werd beheerscht en wiens (spraken door de practijk dan ook aller- zijn bevestigd. Als voorbeeld wijst reker op de z. g. verelendungstheorie ugeiis wolk© de u^geiie teiiingen auutsir aden worden toegespitst tot tenslotte het ipitalisme zou omslaan in hot socialisme, in zijn latere periode is Maxx hierop al nigszins teruggekomen. Vooral onder den invloed van den oor- >g zijn weer allerlei heilsverwachtingen lii het maatschappelijk leven naar voren komen. Tegelijkertijd is ook het revolu- onaire element belangrijk versterkt. In tegenstelling hiermee is echter en it is merkwaardig het sacialisatierap- >rt. De omelagtheorie wordt hierin finaal sgelaten. 'l Wordt geheel beheerscht door e gedachte aan een geleidelijke ontwik ken eiiug. Het rapport wordt oók niet beheerscht oor ééne gedachte. De meer deskundige apporteurs spreken zich zelfs zeer vooir- chtig uit en laten zelfs het particuliere edrijf niet geheel los. Schijnbaar is hier een tegenstelling met it bolsjewisme, waaruit de aanvankelijke aardeering kan worden verklaard. Bij die- ere studie komt men echter al spoedig tot o ontdekking dat het is oppervlakkig laakwerk, waaraan geen ernstige studie a u ë^onaslag ligt. J I Om te beginnen wordt beweerd, dat -de 5 Bgenwoordige omstandigheden en inzotn- I B erheid de oorlog, vervanging van hot ka- B I italislieche stelsel noodig maken. Dit is chtor volkomen onjuist omdat we geen lapitalistisch stelsel hebben. Dit is een qytn ©'historische dwaasheid. Men construeert o lil lijpeen maatschappij. De sociale vorhoudin- MOEl groeien en vengroeien, voor een goed vot buiten onzen invloed om. gaat in het kort die ontwikkeling Aanvankelijk had men het familiebe drijf, dat langzamerhand vervangen werd, loor de voortbrenging yoor de wereld- rv_ narkt. 13 S Een verandering, geboren onder den ntii flrang van de maatschappelijke omstan- ULli loigheden. De tegenwoomaige, productie wij- se, beheei'scht door vraag en aanbod, is iog betrekkelijk jong. Zelfs hebben we nu volstrekt geen zuiver kapitalistische ledrijfevorm. En hoe was bet nu voor dit „kapitalis- Was er toen geen oorlog? Is bij de EN- 7595 n) -C van den dag? Ook is het onjuist te bewe ren dat de oorlog een gevolg is van econo mische conflicten. Er zijn nu eenmaal ten gevolge van de zonde, tegenstellingen van allerlei aard. Het o o rlo gsversch ijnsel is veel gecompliceerder dan 't oppervlakkig schijnt. Uit kapitalistisch oogpunt is de oorlog al zeer onvoordeelig. Denk slechts aan do venstoring van de productie. Waar het nu op aankomt is of het So cialisme ons een toestand kan brengen die geon conflicten meer brengt tusschen de volken. Spreker meent dat eer het tegen deel het geval i6. Bij volkomen socialisatie zal elk conflict, bijv. over afzetgebied, al dadelijk een conflict zijn tusschen geheele volken. Dan, ook de socialistische staat heeft absoluut noodig het bezit van koloniën wat tot veel wrijving aanleiding geeft. En nu kan men wed. verwachten dat do geestelijke gesteldheid van de volken in de toekomst zal veranderen, maar door wie vasthoudt aan de realiteit van de zonde kan deze verwachting niet worden gekoes terd. Een tweede reden voor socialisatie is ge legen in het toenemend machtsbesef van de arbeidende klasse. Hierin is iets waars. Maar ontkend kan niet worden, dat door het socialisme nooit iets gedaan i6 om dc geestelijke gesteldheid op te heffen, wat toch eerste voorwaarde van nieuwbouw moet zijn. Een derde reden is, dat de maatschappij verarmd i6. Dit is alweer een feit. Maar zal de socialisatie een veel honger opge voerde productie 'kunnen brengen? Maar wat verstaat men eigenlijk onder Socialisatie? 't Is niet gemakkelijk hierop een ant woord te geven, daar de definities nogal sterk uiteen! o open. In Oostenrijk is bijv. de collectieve arbeidsovereenkomst sociali satie genoemd; in andere landen ïnaatrege- gelen van bedrijfsmedebezit. 't Is niet, zegt men, dat men de bedrijven brengt in handen van de daarin werkzame arbeiders. Dit behoeft trouwens geen na der betoog, 't Algemeen belang zou daar mee niet zijn gebaat. De S. D. A. P. wil dat dan ook niet, maar zulk een toestand dat de bedrijven eigendom zijn van de gemeenschap. Nu is de gemeenschap een eigenaardig begrip waarmee op allerlei wijzen wordt gesold. De menschelijko gemeenschap heeft geen adres. We hebben de volken en de volksge meenschap, die altijd voor ons treedt in den vorm van organen. En nu wil het Socialisatio-rapport, dat de eigendom van de bedrijven zal zijn bij die gemeenschapsorganen. Staats- of ge meentebedrijf, dus eigenlijk. De madeelen hiervan worden in de S. D. A. P. niet ont kend. Het bezwaar dat prijzen en loonen door de publieke college's moeten worden vastgesteld wordt in die kringen gevoeld, evenals andere bezwaren die aan dezen be drijfsvorm zijn verbonden. Daarom heeft men gezocht naar andere vormen, die men meent -gevonden te hebben in den vennootschapsvorm, aan welke in stituten, het beheer door den Staat wordt opgedragen. Men denkt zich dan bijv. com missariseen uit de arbeiders, de consumen ten en de Overheid. Men doelt dus blijk baar op een gereorganiseerd overheidsbe- bedrijf. Hierbij tracht inen echter de invloed van de organisaties zooveel mogelijk uit te 6chakolen zoodat de Minister een zeer groote invloed krijgt en de ambtenaren in de practijk alias regelen. De'invloed van do organisaties is hierbij van geen betee- benis. Allerlei moeilijkheden die zich hier bij onvermijdelijk moeien Voordoen worden eenvoudig op zij geschoven. We hebben hier niet een 6ysteem uit het leven voortgekomen, maar eenvoudig op gebouwd uit een vooropgesteld dogma. Bovendien vijst spreker er nog op dat zij die over deze gesocialiseerde bedrijven te beslissen hebben niet allen bet politieke maar ook heel het economische leven be- heeischen. Het gevolg zal zijn een ondra gelijke tyrannie van de minderheden; dat verloren gaan geestelijke vrijheden, die de volken van Europa in harden kamp hebben verworven. In Rusland zien we hiervan al de voor teekenen. Esn nu mag een dergelijke geeste lijke tyrannie hier minder gemakklijk zijn toe te passen, in dit systeem consequent toegepast, zit toch het element van den Nu gelooft 6preker niet dat het mogelijk zal zijn, bepaalde op de studeerkamer uit gedachte 6telsels toe te passen. Daarom ziet hij ook de maatschappelijke ontwikke ling met zekere gerustheid. Het gaat in 't sociale leven altijd tus schen twee polen, 't meer individueele en het sociale. Èi onzen tijd zien we zeker niet een onbeperkt kapitalisme. Het individua lisme dat de liberale periode heeft geken- merkt is teruggedrongen. De organisaties hebben groeten invloed gekregen. De con tractsvrijheid is totaal verdwenen doer de sociale webgeving, die diep in het leven heeft ingegrepen. Naast de kapitalistische werken ook sociale tendenzen. Velen zijn echter met u?ze ontwikkeling niet tevreden, waarom gevraagd wordt een betere verdeeling van het maatschappelijk bezit. In het socialisatierapport wordt ech ter onomwonden erkend, dat 'n betere ver- deeling van den maatschappelijken rijkdom ons niet kan brengen waar wij moeten wezen, een erkenning die omdat zij zoo juist is, volle aandacht verdient. Een ver- deelimg van de groote inkomens zou geen invloed van beteekenis voor do massa heb ben. Heel die gedachte van onbeperkte maat? schappelijke rijkdom moet worden losgelar ten. Daarom wil men socialisatie om ver spilling van ^productieve kracht tegen te gaan. Nu is die verspilling zeker niet te loochenen. De productie is niet op de meest eoonomische wijze geregeld, terwijl bij de distributie het aantal tusschenpersonen ze ker veel to groot is. Ook hierbij mag echter niet worden overdreven. De reclame bijv. maakt het mogelijk de bladen te leveren beneden den kostonden prij6 en zoo de ontwikkeling van de massa te dienen. Van beteekenis i6 hierbij ook, dat het particulier bedrijf tot groote ontwikkeling van de energie prik kelt. Ook de concentratie van de bedrijven kan niet 'onbeperkt doorgaan. Het zal niet mogelijk zijn vanuit een centraal punt de productie en distributie door ambtenaren- bemoeiing to regelen. Bovendien, de mensch is toch ook niet economisch wezen. En zou dat psbeheer wol werkelijk de pro ductie opvoeren tot het hoogste peil? Zien we daar iets van in de bedrijven thans door de gemeenschap geëxploiteerd. Deze vraag is vooral van beteekenis voor den landbouw. Zou men daar in het bedrijf grootero toewijding Alleen hij behoeft niet te twijfelen, die 6taat op het Marxistische standpunt dat. m e t de veranderde omstandigheden ook do mensch zal veranderen. De Christen kan hierin echter niet mee gaan omdat hij rekening houdt met het feit dor zonde. Hier ligt het verschil, dat in "den diep- 6ten grond niet van economischen maar van theologischen aard is. Spreker wijst vervolgens nog op de nood zakelijkheid van kapitaalvorming, onver schillig welke de maatschappijvorrn is, om te krijgen nieuwe productie en uitbreiding van de welvaart. Zonder kapitaal bespa ring, denk aan do spoorwegen enz. zouden hongersnood en ellende onvermijdelijk zijn. Wat wij rente, winst, dividend noemen- komt voor een deel weer terug aan hot be drijfsleven, zooals ook door vooraanstaan de socialisten (Walther Rathenau) is toe gegeven. Stel dat het arbeidloos inkomen verviel zouden dan individuen nog sparen? Staat en gemeente zouden 't dan moeten doen en ook dan zou men hebben 't conflict, hoeveel gekapitaliseerd en hoeveel als loon uitbe taald zou moeten worden. Er zou ongetwijfeld veel minder worden gekapitaliseerd wat tot algemeen© verar ming zou leiden. Dan is er nog de kwestie van de scha deloosstelling. Hoe dit to regelen. De socia listen zelf verschillen daarover. De heer v. d. Tempel wil oen heffing van de vermogens (2 pet.) wat 40 pet. van het inkomen be- teekent. De vermogenden zouden dan met de bestaande belastingen meer dan hun inkomen moeten opbrengen. Dat kan natuurlijk niet. Het vermogen zal dus moeten worden aangesproken en dan is er nog de vraag hoe de staat die vermogens zal beheeren. Een ander bezwaar is nog, dat daar de socialisatie zeer geleidelijk zal gaan, de particuliere bedrijven zeker geen lust zul len hebben tot ontwikkeling van groote energie wat tot verschrompeling van die bedrijven en verarming van het leven zal leiden. Men zal, dus concludeert spreker, deze gedachte moeten loslaten. Men zal de leus moeten opbergen, tenzij men er uit propagandistisch oogpunt aan wil vasthouden. Uitbreiding van sommige overheidsbe drijven kan in verband met de maatschap pelijke ontwikkeling noodig zijn. Het in grijpen van de Overheid kan in sommige gevallen noodzakelijk zijn, terwijl ook de coöperatie-idee nog verder kan doorwerken. jjSr kan ook door de sociale politiek wor den ingewerkt ten gunste van de verbrui kers. Maar de gedachte dat wij zouden kunnen vormen een nieuwe maatschappij, naar een bepaald schema moet met beslistheid wor den verworpen. Er kan hier geen algemeen geneesmiddel wordon aangewezen. Dat kunnen alleen kwakzalvers. Wij moeten den moed heb ben om te zeggen dat niet alle misstanden kunnen worden weggenomen, maar dat het ten deele blijft. Dit 'behoeft ons echter niet to ontmoedigen. Wij weten dat het nieuwe Jerusalem komt, dat het komt in alles overtreffende pracht en heerlijke harmonie. Getrouw aan onze roeping gaan wij voort onze roeping te vervullen en bidden: Kom Heere Jezus ,en maal: gij heerlijk wat in gebroïteübeid terneerligt. Debat. De lieer S p x o n k o r s (S.( D. A. P.) Leidschendam, zegt, dat enkele jaren gele den de burgerlijke heeren niet wisten wat Socialisatie was. Nu heet het dat men het wel weet. Vooral do Antirevolutionairen, die naar spreker meent na het overlijden van Dr. Kuyper, eigenlijk .geen partij meer genaamd kam worden, 't. Eenige doel van vergaderingen als deze is 't millioen bijeen brongen. Iets van beteekenis heeft deze partij nooit gedaan. Alleen de rechtsgelijk heid op schoolgebied heeft men gekregen, maar dat dankt men. aan de S. D. A. P. Verder houdt spreker een breed betoog om aam te toonen dat de A. R. partij haar program heeft verloochend. Zoo zal 't ook gaan bij de socialisatie, waarbij men zich tenslotte zal moeten neerleggen. De heer Smeenk heeft gewezen op de overproductie en de verarming, maar bij 'geeft geen weg aan om vooruit te komen. Spreker noemt verder enkele cijfers om de groote tegen stellingen aan te gevon. Dat de toestand anders is dam Marx zich dacht behoeft ge zien het groote tijdsverschil niet te ver wonderen. Over het Sociallsatierapport kan naar hij meent alleen in een groote verga dering werden gesproken, al6 men de men- schen wil misleiden. Daarvoor zijn cursusvergaderingen noodig. Hij wijst er echter op dat de socialisatiege- dachto groeit, wat tengevolge heeft dat wij de geheele burgerklasse tegenover on6 heb ben. Mocht als gevolg daarv an de revolutie noodig zijn, dan is dat niet de schuld van de S. D. A. P. Tenslotte wijdt spreker die blijkbaar over de socialisatie uitgepraat is, nog enkele beschouwingen aan het militai risme. De heer S c h u 11 e r, de tweede debater, gaf blijk van de rede van den 'lieer Smeenk niet te hebben begrepen. De heer Smeenk merkt in zijn ant woord op, dat de opmerkingen die gemaakt zijn. niet altijd ter zake dienende waren. Zoo bijv. de opmerking over het milfioen, waarbij de hoer Schaper geciteerd werd. Spreker trad hier echter niet op voor de A. R. partij maar voor do sociale organi saties. Als bij den dobater de wonsch echter de vader i6 van de gedachte dam moet epr. hem teleurstellen, daar in -de A. R. partij een opleven gezien is, waarop de heer Schar per jaloersch was. Wat betreft de invloed van de A. R. partij, ditzelfde kam ook van andere partijen gezegd wo-rden. Spreker wil deze dingen echter laten rusten en zal even min spreken over de misère in de S. D. A. P. (De debater doet zeer onrustig en tracht voortdurend to interrumpeeren). De hoor Smeenk weerspreekt verder de tegenstelling als zou in de kapitalistische maatschappij gewerkt wonden om winst terwijl de socialistiedhe maatschappij al leen zorgt voor de productie, een stelling die door mannen als Wibaut. niet onder schreven wordt. Ook bij socialisatie zal op een loonondo productie gerekend moeten worden. (Een groot doel van de aanwezige socia listen verlaat demonstratief en met het noodige rumoer de zaal). Spreker toont verder opnieuw aan hoe kapitaalvorming ook bij socialisatie wol degelijk noodig zal zijn, wil de maatschap pij niet hopeloos verarmen. Wat het militairisme betreft zegt spre ker, dat hij van de beperking van het mili tairisme in Rusland niets heeft bemerkt. Heel het economische leven is daar gemili- tairiseerd. Hoe doen de Soc. Democraten in het bui tenland. In Duitscbland maken ze zeer ern- stig bezwaar togen do geëischte ontwape ning en in België wordt de oorlogsbegroo- ting opgevoerd als nergens elders. Van een ernstig streven naar ontwapening is daar niets te 'bemerken. De leuze ,,geen man en geen cent" heeft hier alleen ten doel de kiezers te behagen. De debater heeft gewezen op de vrij heidsbeperking door do stakingswotten. Het. merkwaardige is echter dat het socia lisatie,rapport. het recht van staking in het gesocialiseerde bedrijf ontkent. Men eischt nu het recht op een stad in donker te zetten en de kindervoeding on mogelijk te maken, maar men vergeet dab men op die wijze de zedelijke kracht van het volk o-ndermijnt en dat volk voor de socialisatie absoluut ongeschikt maakt. Wat betreft de overgangsperiode, uit het Rapport blijkt voldoonde, hoe bevreesd men voor die overgangsperiode is,omdat dan een algemeens verarming is te duch ten. Op de opmerkingen van den tweedon de bater behoeft spreker als liggend buiten het onderwerp -niet in te gaan. Bij vernieu wing is hem echter ook nu weor .gebleken hoe volkomen vreemd de Soc. Democraten staan, tegen over de Chr. Wereldbeschou wing. Spreker wil op een vraag omtrent de uit verkiezing, die uit dat niet begrijpen voort kwam, niet ingaan. Er i6 echter een weg om tot oplossing to komen: het gebed. De debater die blijkbaar Christelijk is opge voed-, buige zich voor zijn God"in ernstig •gebed, dan zal da& gebed worden verhoord, en zal het einde zijn lat hij zegt: cén ding weet ik, dat ik blind was en nu zie, en dan zal hij zich verheugen over de onnaspeur lijke wijsheid Gods. Mot een krachtige opwekking om over eenkomstig de Christelijke beginselen te ijveren voor sociale hervormingen, aller eerst door in ons volksleven de geestelijk- zedelijke kracht te versterken, eindigt, spr. Nadat de Voorzitter een woord van dank had gebracht aan 6preker en hoorders werd de vergadering met dankzegging door den heer Smeenk gesloten. (Een deel van de nog aanwezige tegen standers, toonden hunne verdraagzaamheid door vlak voor en onder het dankgebed de zaal te verlaten). STADSNIEUWS. Mcu verzoekt ons to willen modedeolen (lat de data waarop do schietwedstrijden v. d. Leid- sche Burgerwacht worden gehouden r^ra.nd#*d zijn als volgt: Vendel I op 1 Maart a.s.; Vendel II op 4 Maart a.s.; Vendel III op 8 Maart a.s.; Vendel IV en V op 11 Maart a.fi. Om den kampioensprija op 15 Maart a.e. Met ingang vail 1 Maart, is bevorderd tot chef-instrumentmaker bij de oogheelkunde aan de Rijks-Universiteit alhier, H. Brouwer, thans ama nuensis 1ste klasse. BiNNEftLAftU. Christelijk Sociale Partij. De vergadering vin de Chr. Sociale Par tij i6 gisteren to Amsterdam voortgezet. In de morgenuren droeg de bijeenkomst, een huishoudelijk karakter: In de middagzit ting werden tot leden van het hoofdbestuur herkozen de heeren Buenk en Jansen ©o •mej. Teunissen. Uitvoer van levende runderen. De Minister van Landbouw heeft beslo ten in te trekken alle op den uitvoer van runderen en rundvleesc-h betrekking tiobbon- beschikkingen en met ingaire vau 1 Maart tot nadere aankondiging dispensatie te verloenen van het verbod van uitv vr van levende runderen, behoudens bepaalde rege len, en van alle rundvloesch behoudens de geldende voorschriften ten aanzien vaa voor uitvoer bestemd vloesch. Vrijwillige Landstorm. De Vrijwillige Landstorm, zoo vernemen wij van 'bevoegd© zijde, is in 1920 mot 10.000 man toegenomen en is t.han6 ruim 50.000 man sterk. De vacature-Lobman. Naar wij vernemen, heeft de heer B. J. Gerretson te Rotterdam, aangewezen als opvolger van Jhr. mr. A. F. de Savomin Lohman als lid van de Tweede Kamer, da bonoeming aangenomen. Soc.-öem. en militairismc. In de Friesche gemeente Schoterland ad viseerden B. en W. den vrijwilligen land storm op zijn verzoek een schoollokaal af te staar.. De soc.-dem. wethouder was er in principe wel tegen, maar om practische re denen kon hij met. het verzoek meegaan. Een ander lid der fractie bestreed het voor stel op aati-militairisti6che gronden, en deed liet vooretel, afwijzend te beschikken Dit, voorstel werd verworpen. Alleen de helft der S. D. A. P.-fractie stemde er voor; do andere helft, tegen plus de andere leden. Voor eeuigen tijd vroeg de Ant.imilit.ai- risti-sche Vereeniging het gebruik van een gemeentelokaal. Een der S. D. A. P.-fractie stemde daar tegen, waardoor het verzoek afgewezen werd, wat onder parlijgenooten aanleiding gaf tot felle critiek in de ver gadering der afdeeling. De „zondaar" nam geen ontslag, doch „beterde" 'zijn leven door nu tegen het. verzoek van den land- storm te stemmen. Suiker. De avbitrage-commissie voor suiker had bij het onderzoek der vergoedingen zich in de slotconclusie bereid verklaard alsnog te spreken over de vraag, of onder' de klach ten bijzondere gevallen voorkomen, welke Lot tegemoetkoming of vergoeding aanlei ding geven, indien partijen haar to kennen geven, dat zij ook dit oordeel wenschen te vernemen. Het Ned. Weekblad voor den handel in kruidenierswaren deelt thans mee, dat par tijen geen beroep meer zullen doen op da arbitrage-commissie, maar dat niettemin overwogen wordt, of een tegemoetkomende houding van de zijde der Centrale Suiker- maatschappij alsnog mogelijk is. Hot resul taat dier overweging zal met hel oog op het grootaantal requestranten nog wel eenig weken op zich laten wachten. Uitvoer van meststoffen. De Minister van Laudbouw heeft tot na dere aankondiging dispensatie verleend van liet verbod van uitvoor van stalmest» faecaliën en compost. Doze beschikking treedt in werking met ingang van gisteren. „Ongelijke" behandeling. Op de vragen van het Tweede Kamerlid I den n£?r Kleerekooper, betreffende do be-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1921 | | pagina 1