Dagblad voor Leiden en Omstreken. Verkje,; ABONNEMENTSPRIJS F; W IN LEIDEN EN BUITEN LEIDEN WAAR AGENTEN GEVESTIGD ZIJN lei 'i. S. 'ER KWARTAAL j „JfER WEEK f2.50 10.10 FRANCO PER POST PER KWARTAAL 2.90 lijk u lorwoj diens! diens ste JAARGANG. - ZATERDAG 18 DECEMBER 1920. - No. 221 BUREAU: HOOIGRACHT 35 - LEIDEN. - TELEFOON INT. 1278 ADVERTENTIE-PRIJS PER GEWONE REGEL 10521/3 DES ZATERDAGS 10.30 INGEZONDEN RECLAMES DUBBEL TARIEF KLEINE ADVERTENTIES Tin hoogste». 30 woorden 50 cent: Zaterdags 75 cent. tij vooruitbetaling Dit nummer bestaat uit twee bladen Verleden en Heden. Er is, naast een zekere oppervlakkigheid en blindheid voor de groote gevaren die in onze dagen het volksleven bedreigen, ook vaak een miskennen van de vele en groote die God ons, ook in den strijd op staatkundig en sociaal gebied heeft ge- i.« ir, 3t onnée J. J. I ld - J. C. di olfa, ade, :k*-A|TÖT1'* - schonken. Meermalen wordt inzonderheid onder de ouderen niet zonder weemoed gesproken over „den goeden ouden tijd", toen do af val minder groot was en toen er meer wa* een vragen naar de oude beproefde paden nvtj overeenkomstig het Woord van God. o Er is, zoo oordeelen zij in onzen tijd, een zekere oppervlakkigheid en veruitwendi- ging. in tegenstelling met voorheen toen het door de belijders minder in de breedte en meer in de diepte werd gezocht. En nu is het zeker af te keuren wanneer wij het oog 6luiten voor de ongetwijfeld ernstige gevaren die in onzen tijd land en volk en kerk bedreigen, ook in verband met de veranderde positie die de Christus- belijders thans in het loven innemen. Meer dan ooit is er in onze dagen reden j. li elkaar te waarschuwen en toe te roepen te iot, i waken, sterk te zijn en te staan in 't ge- Voa^t loof. k Maar dit alles mag ons toch niet doen vergeten met dankbaarheid te gedenken hoe de Heer heeft'gunsten bewezen en de L wonderen die hij onder ons heeft gedaan, s mot opmerkzaamheid gade te 6laan. )rè ch, CD Hoe was de toestand in het begin van de b yorige eeuwl s* Zeker er werden ook toen nog onder ons i volk gevonden die hunno knieën voor Baal i niet gebogen hadden, de getrouwen, die II leefden bij Gods Woord, maar het waren bijna zonder uitzondering de 6tillen in den 6 lande. 1 Zo waren er wel, maar men hoorde ze niet. Ze oefenden geen invloed van betee rt kenis naar buiten. Ze traden niet georga- Jl niseerd als-een eenheid tegen den vijand op. b Het volksgeloof sluimerde. 2 Tegen den geest van ongeloof en revolu- Z tie die overal doordrong werd niet krach- Z tig partij gekozen. Een optrekken onder eigen banier van 5 hen die naar Gods Woord wenschten te le- Z ven, werd niet gevonden. Nederland was nog wel in naam een Christelijk volk, maar geheel de etaatkun- 5 de werd niettemin beheorscht door de be- 1 ginselen der revolutie. In de plaats van de souvereiniteit Gods 2 werden in navolging van Buitelnandsche 5 wijsgeeren gesteld de „natuurlijke en ge- jï heiligde rechten van den mensch." Christelijke scholen werden te vergeefs [jj gezocht en de Kerk werd niet meer gezien i als een goddelijk instituut maar als een I menschelijke vereeniging 'n „genootscahp". De heillooze revolutie-theorien vonden over heel de linio toepassing, maar daar tegenover stond van de zijde der belijders niet een beslist partijkiezen, een georgani seerd strijden en worstelen. Zij die nog vasthielden aan de oude waarheid, trokken zich terug in gezelschap pen, wier beteekenis overigens niet mag worden onderschat maakten zich los van 'de wereld en leefden bij voorkeur in stille overpeinzing, met een boekske in eon hoekske. En toen nadien „de reveil" kwam, een geestelijke opwekking, toen werd wel aan dacht geschonken aan evangelisatie en in wendige zending, maar do roeping om de beleden beginselen nu ook uit te dragen in het sociale en staatkundige leven, werd niet .verstaan. De politieke akker bleef braak. Dit was een gevaarlijk en glibberig ter rein dat men gaarne aan „de wereld" over liet. Vandaar dat de strijd die Groen van Prinsterer te strijden had zoo zwaar was. Hij moest de partij als van den grond oprichten. Hij moest strijden naar buiten, maar stootte ook op den onwil en het wantrou wen van hen die naast hem behoorden tö staan en met hom behoorden te strijden. De toestand was hier zooaU wij die nu nog in andere landen vinden. Denk slechts aan Duitschland en deu geringen invloed daar door het Christelijk volksdeel uitgeoefend. Wanneer daar, als bij ons, de Christenen zich in eigen partij naar een eigen beginsel hadden georganiseerd, en zoo een levende macht hadden gevormd, het verloop van do geschiedenis der laatste jaren zou waar schijnlijk een geheel andere zijn gewoest. En omgekeerd, wanneer wij ten onzent een oogenblik de politieke partijen en de sociale bonden, zooals wij die thans kennen wegdenken, zoodat we hun invloed moesten missen- wij zouden wij spreken naar den mensch Duitschland en de andere lan den op den weg der revolutie zijn gevolgd Dat Nederland is, wat het i6, een rijk gezegend, .een zeldzaam bevoorrecht land- dat voor veel ellende die andere landen trof bewaard bleef, het is te danken aan den in vloed van de Christelijke partijen, niet het minst aan de Antirevolutionaire partij. Het is te danken, aan den pioniersarbeid van Groen van Prinsterer, aan het onver moeide arbeiden en strijden van mannen als Dr. Kuyper. Er is dus reden te over, niet om in zelf genoegzaamheid neer te zitten en met on derschatting van den vijand, op onze lau- weron te rusten, maar wel om met dank baarheid te gewagen van de groote zegeningen die op staatkundig terrein ons deel werden. En een dankbaar volk is ook een gewillig volk. Als de dank komt uit het hart, dan zal er niet alleen zijn een danken met. woorden, maar dan zal ook een dankoffer niet tevergeefs worden gevraagd. V De voordeelen. Vergelijkt men het gisteren ontwikkelde legerplan, met de plannen der Regeering, dan valt aanstonds het groote verschil op. Volgons het plan der regecring worden altijd 13,000 man opgeroepen, die zes maan den geoefend moeten worden. Do 10.000 man blijven buiten het leger, hoe slecht de locale oefening ook moge zijn. Maar het 6telsel, door ons aangewezen, geeft veel meer waarborg voor de oefening van alle manschappen, terwijl het daar nevens veel meer elastisch is en veel meer perspectief biedt. Immers staat vast, dat allen twee maan den in oefeningskampen geoefend worden. Wie zich voldoende individueele geoefend heid heeft eigen gemaakt, kan met die twee maanden volstaan. Voor de anderen wordt, vier maanden gevraagd. Dit getal wordt niet gefixeerd. Het zal, naarmate dc voorgeoefendheid meer en meer ingang vindt., telkens kleiner worden. Ja, de moge lijkheid is niet. uitgesloten, dat die voor oefening vrijwillig onder vrijwillige leiding zoo goed ingang vindt bij het volk, dat voor heel het leger niet moer" dan twee maanden oefening in de vredesorganisatie wordt gevraagd. Men heeft dan verkregen, dat de per soonlijke en financieele last is verminderd, maar de zekerheid blijft bestaan dat alles goed geoefend wordt." Financieel is dit Stelsel niet duurder dan dat van de regeering, terwijl de oefening er beter door verzekerd wordt. De loting zou kunnen vervallen. Keuring en vrijstellingen uit sociaal oogpunt zouden zoodanig kunnen worden geregeld, dat het contingent op 23.000 man kwam. Het gaat om een goede weermacht. Ook de volkenbondorganisatie ontheft ons niet van die verplichting, maar hand haaft haar ten volle. Ook met het oog op onze positie naar buiten zal het zaak zijn te toonen, wat wij willen en kunnen doen voor de verdediging van den vaderland'sehen grond, zonder daarbij te vervallen tot militairi6tische be vliegingen, als waaraan thans bijv. de door hun Nederlandsche partijgenooten verloo chende Belgische socialisten lijden. Niet op de hoogte. Door een der Leidsche Raadsleden, de heer Sytsmar werd er" den Prot. Christelij ke partijen een verwijt van gemaakt, dat ze de beginselen van Groen van Prinsterer verzaakten. Als men, zoo betoogde hij de leuze van Groen: tegen de revolutie het Evangelie aanheft., behoorde men ook te denken aan wat Groen gezegd beeft, omtrent, het sa menwerken met andere partijen: In on6 iso lement ligt onze kracht. Door met de R. Kath. 6amen te werken, zoo meende hij, was dit woord van Groen verzaakt. Het is ons niet bekend waar de heer Sytsma dit woord heeft opgediept. Maar uit een goede bron heeft hij in elk geval niet geput. Had hij dit wel gedaan, dan zou hij heb ben geweten dat door zulk een aanhaling het woord van Groen van Prinsterer m i s- bruikt en verminkt werd. De leuze van Groen ging niet tegen sa menwerking, met andere partijen, maar wel tegen het verzaken van eigen beginse len, tegen i n 1 ij v i n g bij, tegen fusie met andere partijen. Tegen samenwerking bestond bij Groen van Prinsterer geen bezwaar mits met be houd van eigen beginselen en eigen zelf standigheid. Vandaar zijn uitspraak: „In ons isole ment, of wilt ge liever een Hollandsch woord, in onze zelfstandigheid, in onze beginselvastheid ligt onze Prof. Buijs toonde de uitspraak van Groen begrepen te hebben toen hij schreef: „Isolement, dat wil zeggen: het streng vasthouden aan eigen beginselen." STADSNIEUWS. HET BOLSJEWISME UIT BIJBELSCH OOGPUNT BESCHOUWD. „Daar klinkt een dol gerommel door do lucht en zwarte wolken pakken zich saam als van een naderend onweer. Soms is het als 6torft het weg in de verte; 't schijnt over te drijven. Maar 6traks komt het weer dichterbij. Bliksemflitsen doorklieven de luoht Wat zal het worden? Zal het losbarsten? Wannéér zal het losbarsten? En de menschon stooten elkaar aan en zo fluisteren een woord: REVOLUTIE" (N. L. C. van 14 Aug. 1920). Dit is zeker, we leven in een tijd, waarin de eerbied voor gezag en wet zienderoogen ver dwijnt, omdat men het gezag van Gods Woord over de conscientien ondermijnt. „Wat Gods bevel od6 zegt, vorloont ons 't heilig recht", ook op 't gebied van Staat en Maatschappij:- Het was dan ook oen uitnemende gedachte van do afd. der Chr. Hist. Unie te dezer stede, een beweging als die van het bolsjewisme te doen belichten door het licht van den "Bijbel, tot welk doel voor haar optrad ds. I. Voorstoegh van Kat wijk aan Zeo voor een het ongunstige weer in aanmorkinggenomen goed bezette zaal in „Prodiker". Als de voorzitter, de heor Moijnen, de vergade ring hoeft geopend met gebed, heet hij de aanwe zigen en inzonderheid den spreker welkom, die hierop hot woord verkrijgt. We leven aldus spr. in een tijd van ern stige problemen, van gisting-op allo gebied. Wan- reer wij de kwesties trachten te benaderen, die allerwegen om oplossing roepen, dan is de toe komst voor ons van vraagteokens vol. Mensclrr^ lijke wijsheid schiet hier te kort. Er is maar één oplossing: terug naar Gods Woord en terug naar de wijsheid, die van Bóven is en terug naar het Evangelie van Jezus Christus! Is zoo vraagt spr. mot den vrede de rust gekomen van den vrede-vollen dag? Neen, in plaats van den rozigen gloed van- den dageraad, die don vrede spelt, vlamt aan den horizon do rossige glans van Yovolutie-wee Overal botsing. Hot revolutie-lied klinkt op in do straten onzer steden, ja het wordt zelfs ge hoord op de wegen, die kronkelen door onze rus tige dorpen Toen de schemering van den nieu wen dag na den oorJogfcinmmor doorbrak, was er hoop. En thans? Op de vraag: „Wachter, wat is cr van den nacht?", moeten we met den Godsman van oud-Israel klagen: „de morgen is gekomen en het is nog nacht". Eén der machtigste en der gevaarlijkste bewe gingen van onzen tijd is die van het bolsjewisme. Er zijn menschen, voor wie die naam oen be koorlijken klank heeft. Voor wio hot bolsjewisme het morgenrood is van den dag der vrijheid. In de verte klinken voor hen de klokken van een nieuw kerstfeest, van oen nieuwen „vrede op aardo", als hot „nieuwe,, Evangelie ondor de menschen zal heerschappij voeren. De bolsjewistische gruwelen zijn slechts de geboorteweeën tot een nieuw le ven. En de communistische hemel daagt in 't verschiet Er zijn anderen, die hierin niets anders zien dan een idealistische wereld- en levensbeschou wing, maar weigeren hierin te merken een gevaar, dat ons bedreigt en daarom hun heil zoeken in struisvogelpolitiek, die altijd gevaarlijk is. De Christen, die met den open Bijbel het loven ingaat, ziet in die beweging niet anders dan oen openbaring van den geest uit den afgrond. Een monster, dat weedom braakt uit zijn vreesolijke kaken en allo godsdienstig, zedelijk en maatschap pelijk leven verdelgt. En wie het bolsjewisme zoo beschouwt, is zich zijn taak eu roeping ten volle bewust. Van bolsjewistisch denken is do wereld vol. Maar. hot brandpunt der bewoging moeten wc zoe- kenin Rusland. Dat moet niet verwonderen. In Rusland vond het bolsjewisme reeds voor en door de verwildering der geesten ook na den oor log oen zeer gcschikten voedingsbodem. Rusland met zijn dorarao bevolking (70 pet, der mannen en 90 pet. der vrouwen zijn an alphabet en), waar seclen tieren, als nergens anders, het land van de knoet, waar ook onder het Czarisme de wetten voor geld wordon ter zijde gesteld en tyrannie met despotisme hoogtij vierden, moest wol het land zijn, waar de revolutie het weligst wortel schoot. Maar de grondoorzaak is gelegen in Da Costa's woord: Op deu bodem aller wegen Ligt der wereld zondeschuld. De revolutie begon in het Paradijs en wat wo thans in Rusland aanschouwen isdeuitleving van den zondigen mensch, die zich stelt tegenover den hoogen God, die hem schiep. Nadat spr. den naam, het ontsta/in en de overwinning der bolsjcwiki duidelijk heest geschetst, gaat hij in 't kort na den invloed, dien do boerenpartij ((in Rusland vertegenwoordigend .zoowel de boeren als de arbeiders), de Joden (het „volk der uitersten" volgens Dr. van Dieren) en hot misdadigcrs-element, uit» de gevangenis verlost („niet alle bolsjewisten behooren tot het „schuim der natie", maar „bet schuim der natie" is vcolal bolsjewistisch") op do boweging uitoefenden. En dan teekent hij ons met schrille kleuren niet op grond van dagblad-berichten, maar op roeds- deolingen van ooggetuigen do gruwelen van sovjet- Rusland. Hot is leugen op lougen, als men u de zonnige zijden vertoont. Ook mevrouw Roland— Holst erkent in haar boek: „Do daden van het bol6jewiemo", dat dio daden gruwelijk zijn. Wjoo- de en wraak zijn bars voedster*. De 60vjet-republiek zegt de banier hoog te "hou den voor vrijheid, gelijkheid en broederschap. Er komt m de practijk bitter weinig van terecht. Privaat-bezit is afgeschaft en de z.g. „ge meenschap" drukt alios in haar communistischen greep dood. In plaats van korten arbeids duur, moet in de fabrieken 12, 14.tot 18 uur per dag worden gewerkt. Er is arbeids dwang en stakingsverbod. Bolsjewistische propagan disten hebben geen vat meer op de arbeiders, die men in de vergaderlokalen opsluit en dwingt 'le propagandistische redevoeringen aan to hoo- en. Het kiesrecht mag alleen door de vrion- ien der bolsjewisten worden uitgeoefend. In zijn v o n i n g is men geen uur veilig. De vrijheid van drukpers is afgeschaft; vrije meenings- liting in gesprek is gevaarlijk. Het brood rantsoen hangt af van het feit, of men me-3r if minder bolsjewistisch is. De toestand in z i e- enhuizen en gevangenissen is onbe- 3chrijfolijk en het komt voor, dat de ter doodver- oordeelden (en zo zijn niet weinige) zelf moeten delven hun graf... Op zedelijk gebied is alle moraal zoek: men zonk lager dan het dier. En den g o d s d ie n s t, „de opium voor het "volk" tracht men geheol uit te roeien. Iemand pas uit Rusland teruggekeerd, hoorde een redenaar met een roode vlag in de hand een toespraak houden over den duivel en uit naam van Satan den zegen uitsproken! Van allo scholen wordt de godsdienst geweerd; de kerken werden genationaliseerd en in plaats der gewijde feestda gen revolutie-dagen gedecreteerd. Op vergaderin gen treden redenaars op om do massa duidelijk te maken, „waarom het verderfelijk is aan God te gelooven" en een revolutionaire club schreef in haar vaandel: „Geen God en geen natuur!" Nadat gezongen is Gez. 2 vs. 1, gaat spr. de gevolgen na van deze goddolooze practijken, toegelicht met de beschrijving van ontroerende tafereelen. Ontbering, ondervoeding, hongers nood overal. Schrikbarende duurto van de eerste levensbehoeften met diefstal en sluikhandel als onvormijdelijk gevolg. Corruptie viert hoogtij. Het gezinsleven wordt verwoest. ((Een huwelijk kan na een half jaar weer worden ontbonden. Kinderen organiseeren optochten, waarin opschrif ten als: Weg met onze ouders!). Do arbeids vreug de is dood. Het sterftecijfer neemt gestadig toe. En als de mensch sterft? Eerst begroef in gemeenschappelijke -lijkkisten, die op het kerkhof werden „geledigd". En nuin stil len schemeravond gaat iemand voort, die iets schijnt te dragen in de armen.het is het lijk van één zijner dierbaren, dat hij naar den doo- denakker draagt Hoe houdt dit bolsjewisme stand?Door de vree- Pclijkste torrcur, die denkbaar is en door hot strengste militairisme. Men is in Rusland lam geslagen en in de vertrapte bevolking woelt de dorst naar verlossing. Zoo bezien is het onverklaarbaar, dat liet bol- ejewismo zijn verdedigers vindt onder denkers en dichters, die hnn warme liefde uitzingen voor het „prachtige radicalisme en de idealistische begin selvastheid" der bolsjcwiki. Men ziet over de zeoen der ellende uit naar de stranden der vrij heid. .Wat zullen wij doen? Waakt en bidt! De revolutionaire vloedgolf gaat over Europa. Het bolsjewisme neemt in alle landen hand over hand toe. Ook in ons eigen vaderland. Do jeugd wordt boworkt. In Den Haag is een communis tische Zondagsschool, waar den kinderen do 10 geboden dor revolutie worden gepredikt en overal tracht men jeugd-organisaties op te richten. En naast ht bolsjewisme heft socialisme, slechts gra dueel vorschillend van het communisme. Tegen beide gaat onzo strijd in principe en practijk. Tegen den gee6t der dwaling onder de mcn- sclien. Om Gods wil, om der wille van het door God bevoorrechto en gezegende volk van Nederland, om der wille van onze vrouwen en kinderen. De revolutie-partijen weten niet, wat in den mensch ie. Ze verstaan niet, dat de zonde woont in aller hart. Maar wio eigen hart en leven stelt onder het zoeklicht van Gods Woord, weet, dat het hart is de bronwel van alle kwaad. Lonin zegt: „De 6ocialo verbetering komt, als 't individu verbeterd is". Maar hot bolsjewisme van Lcnin is voor ons de spiegel, dio ons toont, wat leeft in ons zondige hart Als de Christen hoort, dat men den godsdienst wil uitroeien van do aarde met wortel cn tak, staat hij mot een glimlach hier tegenover, want Hij weet, in Wien hij gelooft, en dat niets hem kan scheiden van do liefde Gods ip Christus. Bidt om kracht en bescherming. Gij zijt waarlijk vrij, als do Zoon u vrij maakt. Uw g o 1 ij k h c i d zij die van het gehei ligde communisme van Gods Kerk in de „gemeen schap der heiligen". En wone rijkelijk onder u die broederschap, die do afstraling is van do liefde Gods in Jezus Christus. Maar wo ne men togenovor het bolsjewisme niet slechts een negatief standpunt in. Wo moeten staan in Gods kracht voor recht en gerechtigheid. Tegen over, het bolsjewisme ook onze actie op allo ge bied, in 't bizonder in onzen tijd op dat der Chris telijke Vakorganisatie. (Ook op liet terrein dor Cliristolijko Pers? Verslaggever). En do toekomst? Christus houdt Zijn kerk in stand, maar de kerk moet het licht van Gods Waarlioid uitdragen in do donkero wereld. Spr» wijst in een prachtige cn krachtige perora tie op twee banioren. De banier van het bolsjewis me: Op bloedrooden achtergrond oen hamer en een zeis, de symbolen van industrie en land bouw. Maar spr. ziet ze als waarschuwende toe-' i Lens. In den hamer ziet bii do vermorzelende Brandstoffen-Commissie District Leiden. De Commissie maakt bekend, dat de Rijkakolendistriutie beeft besloten per 1 Januari as. te annuleeren de bons 15 va-n de minimnniran'tsoenkaa.rt en dat mits dien op genoemde bons na 31 December geen brandstoffen meer kunnen worden be- umkiken. Lieg enen, die op aflevering van de op deze bons beschikbaar gestelde brand stoffen wenschen aanspraak te maken, zul len bun bestedingen bij den handel moeten doen o.p uiterlijk Vrijdag 24 December a a Betreffende bestellingen, die later bij den handel inkomen, kan aflevering niet wor den gegarandeerd. Verder besloot de R.KJD. om voor alle e^i.nsboofden (houders derhalve van mi- nimnmrantsoenkaarten) beschikbaar te o eeaUteden branjdstoflen boven heb rantsoen, echter tegen den prijs, die door groep B wordt betaald, zijnde ƒ2.25 pejj eenheid hooger dan de prijs, die voor het minimumrantsoen wordt betaald. Aanvragen op deze extra 3 eenheden kunnen bij het bureau worden ingediend onder opgave van naam en voornamen, vol ledig adres en het nummer der minimum- rantsoenkaart. De aanvragen zullen naar rang vam inkomst worden' behandeld en moet de Commissie zdoh voorbehouden die soorten toe te wijzen, die voor dit doel aanwezig blijken te zijn. 11971 De Brandstoffen commissie voornoemd. P. E. BRIëT. M. KRAMER. Onze Leiders C0LUN en IDENBURG, spreken hedenavond in de Hooigrachlskerk. Geen onzer Antirevolutionaire Mannen of Vrouwen blijve thuis Kom bijtijds - 'tzal vol zijn. Aan het Zoeklicht. Leiden, IS December 1920. Van „fraude" schijnt met gesproken ta kunnen worden. Dit werd ook vanuit de Kamer toegego» ven. Maar dat weer eens op een allerzonder lingste wijze door „Oorlog" met onzo dura belastinggelden is omgesprongen, dat lijdt toch ook geen twijfel. De zaak is deze. Eenige jaren geleden werd met do firma Trompenburg een contract gesloten voor da levering van vliegtuigen lot een bedrag van f 5.300.000. De machinetjes zouden kos ten f 28.500.per stuk. De firma was toen door „overmacht" niet in staat op tijd te leveren, en daar de regeering de onderdehand alweer ver ouderde vliegtuigen liever niet meer ont ving werd getracht tot een „dading" to komen. j Wat dan ook gelukte. De firma Trompenburg kreeg een scha devergoeding van f 3.674.000.— terwijl bo vendien geleverd werden 100 vliegtuigen a f 6000.per stuk of totaal f 600.000. De zaak komt dus hierop neer dat wij straks krijgon 100 vliegtuigen, die per stuk f 42.500 kosten. Maar daarvoor hebben wo dan ook oudq Duitsche vliegmachines, die in de couran ten worden aangeboden voor f 2000,per stuk. Van fraude zal geen 6prake zijn, ik ge loof het graag. Maar een zeer onaangename geschiedenis is het en blijft het. OBSERVATOR. kracht van het bolsjewisme van al wat hoog ea heilig en edel is cn in de zeis de verwoesting van den dood, waar hot communisme verwoestend maait do velden van het sociale en economischs leven Spr. ziet daartegenover 0011 rodere banier: Op den diepblauwen achtergrond van Gods trouw het teeken van liofde en verzoening cn zegepraal a het Kruis! Symbool van redding uit doodsgevaar, van tiomf over zondemacht, van leveasveruMH wing en eeuwigheidsvreugd. Hier bloeit de wars vrijheid op, hier bloeit een geheiligd communis me op, hier woont do echte broederschap. Es hooghoudend de banier van het Kruis gaan wij den vijand tegemoet en uit de gelederen van dis strijders klinkt een ander lied: Den hoogen God alleen rij oer! (Applaus). In hartelijke bewoordingen zegt de voorzittel' den spreker dank voor zijn 6chittorendo rede, Goen wonder, dat Dr. Riemcns don weosch ui* 6prak, dat dit woord nog op vele plaatsen zos wordon gesproken en anderen er op aandrongen, dit kloeke gotuigonis te laten drukken. Als dB. Voor6toegh op verzoek van don voorzitter heeft gedankt, gaan wo onder den indruk van zift machtig woord huiswaarts. wV

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1920 | | pagina 1