teede Blad. dag II December 1920 /eracht en geprezen. Doch do Joden de scharen ziende, werden met nijdigheid vervuld, en we- derspraken hetgeen van Paulus gezegd werd, wedersprekende en lasterende. Als nu de Heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Hoeren, en daar geloofden zoo velen als or geordineerd waren tot het 'eeuwige leven. Hand. 13:45, 48. lus en Barnabas zijn op hun zen- jize. Door de leiding Gods zijn zij it in Antiochië, een stad in Pisidie. [aar gewoonte begeven zij zich op den >s Sabbats naar de Synagoge. Zij zit- ider onder" de schare en luisteren eer- naar het voorlezen van de Vi'et en ifeten. En als de lezing der Schrift inde gebracht is, staat de overste der ;oge op en zegt tot Paulus en die lem zijn: „Mannen broeders, indien ;enig woord van vertroosting tot het in ujs, zoo spreekt." iddellijk grijpt Paulus deze hem ge- te gelegenheid aan om het Evange- In de Synagoge te Antiochië te ver- Igen. Hij wenkt met de hand het volk fpdafc er stilte zou zijn en zijn woord lallen gehoord zou worden. En dan de Apostel de bekendo rede die wij t vinden weergegeven in Hand. 13 tl, waarin hij predikt Christus Jezus ien gekruisigd, waarin hij verkondigt Evangelie der genade, en aanbiedt de wing der zonden aan een iegelijk die 'ft in den gekruisigde en verrezene. i straks de Synagoge scheidt, blijkt het le Heere deze prediking bijzonder ge- ^id heeft en krachtig medegewrocht met zijn Heiligen Geest, want velen jpLc Joden en van de godsdienstige Jo- jnooten kwamen tot geloof en zeiden 'IJ Amen op het gepredikte Woord en "|en de apostelen. I zülk een roep ging van deze predi- [uit in de gansche stad dat de H e i d e- jer van hoorden gewagen, en begeerig pn datzelfde woord ook te hooren. Zij ben tot Paulus met het vriendelijke •ek de predicatie, die hij yoor de Jo- ^ehouden had ook voor hen uit te 6pre- Ëet smartte hun die prediking niet ge- J te hebben, zij wilden niet dat dit d hun ontgaan zou, en daarom baden Saulus dezelfde woorden ook ]ïn te spreken (vs. 42). ^Apostel, Gode dankbaar dat de Hei, r= zoodanig verzoek hem deden, vol- Ur onmiddellijk aan. E v E [flerom is het Sabbat., en Paulus en [Jbas spoeden zich met grooten ijver Sle SjTiagogo om het Evangelie des .ükrijks te prediken. Door het gebeur- dén vorigen Sabbat is de opkomst ngewoon groot, wij lezen dat bijna iheele stad samenkomt, zoo Jood èiden, om het Woord Gods te hooren 14). 5 hindert den b op zen Joden geducht. men het niet verdragen dat heel de litloopt om te hooren naar het woord ie vreemde predikers die niet de oude .ar een nieuw Evangelie yerkondi- zederspreken heftig al wat door de (elen gepredikt was, en lasteren boos- de waarheid des Evangelies, nitwerking van dit giftig Joodsche len is het tegenovergestelde van wat icht was. Zij, de hooghartigen, had- edacht door een boos gezicht te too- loor een verachtelijk woord te spre- loor een afwijzend gebaar te maken, s te niet te doen den geweldigen in- lie Paulus' optreden gemaakt had. Zij h gedacht dat de Apostelen zich on- llijk zouden verwijderen, zoodra zij irden dat hun optreden niet was naar inoegen van den overste der Synago- bijaldien niet, dan zou de schare wel _j)en dat ze zulke predikers niet moch- inhooren, veel minder van hun sym- doen blijken,'en dat er geen sprake locht zijn hen aan te hangen, i heel anders komt het uit! Paulus in Antiochië gepredikt, velen van de Joden gelooven, en de Heidenen vragen dringend om dezelfde prediking ook te mogen hooren. Paulus bewilligt, treedt wederom op, en de 6charen ver dringen zich rondom hem, bijna de geheele stad komt 6amen om aan Paulus' voeten te zitten en van hem de woorden der zalig heid te hooren. Het. is meer dan de Joden verdragen kun nen. Zo zijn gekrenkt in hun gevoel van eigenwaarde, ze gevoelen zich vernederd in de oogen des volks, ze achten hun toekomst verloren. We verstaan het dat ze met nij digheid vervuld werden, dat ze het woord der Apostelen gaan tegenspreken, dat ze lasterlijke taal uitbraken tegen de heer lijkheid des Evangelies. Paulus is er de man niet naar om terug te treden. Integendeel, nu hij een krachtig geopende deur ziet, en weet instrument in Gods hand te zijn, voelt bij zich geroepen hier de kruisbanier te planten. Daarom antwoordt hij met groote vrijmoedigheid op de hoonende smaadtaal der onbekeerlij- ke Joden. Hij zegt: „het was noodig dat eerst tot u het. Woord Gods gesproken zou worden, doch nademaal gij het verstoot, en u zelven het eeuwige leven niet waardig oordeelt, zie, wij keeren ons tot de Heidenen. Want alzoo heeft ons de Heere geboden, zeggen- do: Ik heb u gesteld tot een licht der Hei denen, opdat gij zoudt zijn tot zaligheid, tot aan het uiterste einde der aarde." Let er op, die Joden verwierpen het Evangelie. De schuld daarvan komt ten volle op hen zelven neer. De gevolgen daarvan hebben zij alleen zich zelven te wijten. Immers, zij oordeelden zich zelVen liet eeuwige. l#ven niet waardig. Maar let nu voorts op de uitwerking van die door dc Joden "verworpen prediking van Taulus on Barnabas onder de Heidenen. Zij hadden eeret van die prediking bij ge ruchte vernomen, hadden gevraagd haar ook te mogen hooren. Zij vernemen nu diezelfde woorden, en zij ontvangen den zegen des Heeren. Wij lezen: „als nu de Heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en prezen het Woord des Heeren." Dit houdt in dat zij innig dankbaar waren de evangelieprediking ontvangen te hebben, dat zij er 'van genoten en van ganscher harte er zich aan over gaven. Daarom zijn rij innerlijk verblijd, en hebben voor het heerlijke Woord niets dan lof en prijs. Wat een teleurstelling! Hier de Joden die wederspraken en lasterden, hetgeen van Paulus gesproken werd. Daar de Heidenen die met lieilbegeerte luisterden naar de woorden der zaligheid. Tot den een kwam de reuke des levens ten leven, tot den an der de reuke des dood6 ton dooden. Zoo gaat het heden ten dage nog. Overal wordt door trouwe Dienaren gepredikt het Evangelie van Gods Koninkrijk. Maar het gebeurde in Antiochië herhaalt zich tel kens. Do een gelooft en de ander weigert zich te bekecren. Christus is gezet tot een val en opstanding van velen in Israel, tot een teeken dat wedersproken zal worden. Maar gij: Zoo gij zijn stem dan heden hoert Gelooft zijn heil- en troostrijk woord, Verhardt u niet, maar laat u leiden. Uit de Pers. RIJKSKINDERFONDS. Over dit actueele onderwerp lezen wij in Patrimonium Reeds herhaaldelijk werd door ons be toogd, dat aan het systeem van kindertoe slagen in de particuliere bedrijven bezwaren zijn verbonden. Het werk van den arbeider met een groot gezin kost daarbij méér dan het werk van den ongehuwde of kinderlooze. Dat kan in verband met de concurrentie tot bedenke lijke gevolgen leiden. De arbeidsgelegen heid van den huisvader met eenige kinde ren kan er door beperkt worden. De moeilijkheid is opgelost, wanneer alle werkgevers in een zekere branche zich bij een regeling aansluiten en gezamelijk de kosten dragen van dezen loontoeslag. Dan zijn de concurrentie-voor- waarden gelijk gemaakt. Het particuliere bedrijf wil hier en daar dezen weg wel op. Maar het gaat hier even als bij de winkelsluiting en bij diverse Ver zekeringen; er zijn ook vele werkgevers en arbeiders, die niet mee willen doen. Vandaar, dat in binnen- en buitenland de gedachte i6 opgekomen om oen ver plichte verzekering. Do bedrijven reser veeren een deel van de arbeidsopbrengst, storten het in een fonds, en daaruit wordt aan de groolere gezinnen een loontoeslag gegeven. Principieel beweegt men zich daarbij ih dezelfde lijn als bij de wettelijke verzeke ringen tegen de geldelijke gevolgen van on gevallen, ziekte, invaliditeit en ouderdom. Ook daarbij wordt uit de arbeidsopbrengst een deel gereserveerd voor de genoemde doeleinden. Het zou natuurlijk heel mooi zijn,, indien het loon zoo hoog was, dat de arbeider zelf voor al deze eventualiteiten behoorlijk zorg kon dragen. Maar dat is nu eenmaal niet wel mogelijk. Hier kan alleen wat be reikt worden door onderlinge samenwer king, door verdeeling van de risico's, of wilt ge door verzekering. En blij kens de ervaring moet hier de wet ingrij pen, wil er van een loonregeling, waarbij met deze eventualiteiten rekening wordt gehouden, iets terecht komen. liet zou ook heel mooi zijn. indien het loon van alle arbeiders, gehuwd of onge huwd, met veel of met wemig kinderen, zoo hoog ware, dat zelf6 een groot gezin daarvan, behoorlijk zou kunnen rondko men. Maar ook dat is economisch niet wel mogelijk. Ook hier kan alleen in den weg der verzekering, van verdeeling der gelde lijke risico's, hulp worden geboden. Althans in het particuliere bedrijf. Voor amb tenaren kan men wel een kinderbijslag in voeren. De Overheid staat buiten do con currentie. Volgens sommigen leent zich deze mate rie niet voor verzekering, omdat daarbij ook personen meebetalen, die niet zolf van de verzekering kunnen profiteeren. Dat schijnt ons geen sterk argument. Ook in de kosten der weezenrento betelen velen mee, die zelf geen kinderen bezitten. Men m-oet de zaak niet zoo individualis tisch zien. Dan wordt elke verzekering, die op de Christelijke solidariteitsge- d a c h t e steunt, volkomen onmogelijk. Het eerste deel der motie, betreffende de instelling van een Rijkskinderfonds, is aan genomen. Maar het tweede deel, waarin een onderzoek gevraagd werd naar een rege ling op den grondslag der yerplichtq verzekering, werd verworpen. Heel veel houvast biedt deze uitspraak der Kamer aan den Minister van Arbeid niet. Maar Mr. Aalberse is een overtuigd voorstander van de zaak, zooals wij baar ook nu weer hebben bepleit. Een practischa regeling kan worden ontworpen. De Minis ter beeft reeds een becijfering gemaakt. En bij de uitvoering kan de organisatie der Invaliditeisvcrzekering goede diensten be wijzen. Moge de Minister zich niet door den uit slag der 'stemming laten weerhouden, om een ontwerp in te dienen. Voor een wetsont werp zal wel een meerderheid in de Kamer zijn te vinden. DE VOLKENBOND. Het liep met den volkenbond tot dusver niet bijzonder goed, zegt de N. P r o v G r. Couran t. Allerwcge bleek van teleurstelling. Er werden wel veel mooie redevoeringen ge houden, maar als het op wezenlijk werken aankwam tot verkrijging van wat men be loofde, dan gebeurde er niets. Men sprak van ontwapening. Maar aan stonds verklaarden de 'overwinnaars in den grooten oorlog, dat een ontwapening goed was voor de vroegere vijanden, maar niet voor hen. Zij wilden dus hun machts positie niet opgeven. Ten slotte, toen er weer hoop kwam op eenig resultaat, stelde de vertegenwoordi ger van Argentinië voor, de toelating van alle natiën tot den bond. Engeland en Frankrijk stonden dadelijk gereed om dien eisch af te wijzen. Waarop Argentinië voor de samenwer king bedankte en uit den bond trad. Het verre Westen doet dus zoo goed als niet meer mee. Eerst weigerde Noord-Amerika en nu volgt de sterkste staat van Zuid-Amerika. En in het oude Europa dreigt de volken bond een machtsmiddel te worden voor een groep van machtige volken, die de kleine natiën wil gebruiken, om hun overwinning te bevestigen. Hoe lang zal het nog duren dat dit maak sel van menschenhanden ineenzinkt? Uiterlijke vormen baten niet, als de geest niet verandert. En het is juist de geest der volkeren die niet deugt. DE LEIDSCHE RAAD. Wij lezen in „De Leidscke Ort." Uit „Het Volk": Onze pa«rtijgeraooten hebben er voor gezorgd, dat niet het middelpunt der uitvoerige discussies vormde de door B. en W. ingediende gemeentebegrooting, doch het socialisme en de sociaal-de mocratische gemeentepolitiek. Aldus besluit „Het Volk" een verslag van de twee zittingen van den Leidschen ge meenteraad op Maandag en Dinsdag j.l. een verslag, waarin niets anders staat, dan hetgeen de sociaal-democraten heb ben gesproken Men is blijkbaar trotsch op die doelbe wust gevoerde tactiek, op die „politiek". Inderdaad zij de sociaal-democraten hebben er voor gezorgd, dat de bespro king van het socialisme op de eerste plaats den tijd in beslag heeft genomen. Zij heb ben et voor gezorgd daar zelf lange rede voeringen tc houden en door de andere par tijen te dwingen tet een zij 't dan ookkort-zakelijk verweerEen ver weer, dat natuurlijk, iedereen is 't daar mede eens niet geheel .achterwege kon en mocht blijven. Iiïtaissclic.n, weten nu de Leidenaars wat zij aan de S. D. A. P. in den Baad hebben zij weten 't nu uit eigen verklaring. Zij gebruiken hot gemeentegeld (drukkosten der verslagen, presentiegeld enz.) om pro paganda te maken voor de partij een propaganda, geheel los van de aan de orde zijnde gemeente-belangen. 't Is een kostelijke verklaring in „Het Volk" die wij gaarne va-süeggen. Lichamelijke Opvoeding. Het Zwezdsclie stelsel. Het woord Zweedscho "gymnastiek wordt tegen woordig nogal eens gebruikt. Het heeft ook, vooral in den kring van vakmannen op het gebied van lichaamsoefening, lioel wat stof tot spreken en schrijven gegeven. Alsvorcns U nader in te leiden in dezen strijd, wil ik met u dit stelsel iets uitvoeriger bespreken. Aanvankelijk was men van meening dat de Zweed Ling de ontwerper van dit 6ysteem was. Dit blijkt echter niet het geval te zijn. Reeds voor 3000 jaar geleden werd doze gym nastiek, onder den naam Cong-fou, in het Hemel- sche rijk, door echte land-chineezen toegepast. Cong beleekont werkman., artist, Fou wordt door mensch vertaald. Cong-Fou wordt het best weergegeven door hetgeen men tegenwoordig onder culture phy sique" verstaat. De kunst om do lichaamsoefeningen voor ge neeskundige doeleinden te gebruiken i3 reoda ont staan in hot grijs verleden, zo ging van genoratio op generatie over, evenals zoovele andore zeden en gewoonten, waarvan men de sporen niot al leen in China maar in bijna allo landen, vindon kan. Twijfel aan de oudkend dezer gymnastische ge neeskunst is goheel uitgesloten. Het bestaan hiervan is historisch vastgesteld sedert hot 61e regeeringsjaar vpn Hoang-Ti, Ai. 2634 jaar voor onze jaartelling. De Cong-Fou, oorspronkelijk toegepast door zieken-verplogers en door hen tot een wetenschap pebjk 6telsel opgeworkt kwam in handen van c-cn priestersecte. Dit corps begreep den invloed, wel ke dezo genocsmeth'ide in zijn belang kon hebben, als de resultaten op rekening konden gesteld wor den van oen, door zijne bemiddeling verkregen goddelijke tussehenko-nst. Geleidelijk gaven zij er meer en meer een my sterieus karakter aan en ten slotte was algemeen de overtuiging gevestigd, dat slechts door hunne bemiddeling en in hunne tempels, de goddelijke modewerking ter genozing van zieken te verkrij gen was. De zieken zagen in hot heffen van boenen en armen en do verschillende rompbewegingen, dia zij moesten uitvoeren en in de massage, knedin gen en kloppingen waaraan zij zich moesten on derworpen, niets anders dan een kerkelijk ri tueel door do goden voreischt, om zich hunno gene zing waardag te maken. In het midden der 18e eeuw ging oen Fransch zendeling, Pator Amiot, naar China om daar den Katholieken Godsdienst te prediken. In zijn 6tudie over het ontstaan van het Boeddhisme ontdekte hij in een der oudo hand schriften het ontstaan van de religieus© kasto Tac-Sée, welke de Congo-Fou toepaste. Dit gaf hem aanleiding alles wat daarop be- trekking had grondigte bestudeeren en 6amen te brengen. Ten slotte kon hij bowijzen, dat doze kunst een menschelijkb rinding en geen z.g. god- öelijko inspiratie was, wat hem in den strijd te gen de Chineesche priesters een krachtig wapen word. In 1779 in Frankrijk teruggekeerd, liet hij het resultaat van z'n onderzoekingen drukken, doch vond weinig belangstelling voor zijn werk. Do wetenschap, dat Ling, die tot heden do ontwerper van het Zweedsche stelsel van Gym nastiek wordt genoemd, zijn mothodo aan do Cong-Foe ontleend hooft, danken wij aan twee Fransche propagandisten van do lichaamsoefenin gen, de heeren Triat en Daily. Zij hebben dit, ongeveer 60 jaar geleden, onder do volgende om standigheden vastgesteld. ïnat. een rijk niaii. behci-.de in ija ecu inrichting voor gw ge tnn k, die hem jaarlijks Ire som goheel voor ge dui inden schikbaar gesteld. Dally, die als pati -r.r dit i- a daarin herstel vopd voor zijn z zor.dbeid, voelde zich sedert in hoc. lot de geneeskundige gymnastiek aangetrokke Snuffelende in alle werken, die iki c-.er u on* derwerp in handen kon krijgen en zoodo yok in het werk van pater Amiot. Toen hij daarin tot zijn niet geringo vori, -mg alles vond, wat hij meende, dat nog van h«-lrok- kelijk jongen datum was,spoedde hij zich R.tar Triat, om hem dit nieuwtje mede te doelen. Een vergelijking van de Zweod6cbe undhod© van Ling met het werk van pater A kot i'ruoht aan het licht, dat deze njothode een gei-ouv e co- pie was van hetgeen reeds dn:/ :.rio jaren geleden door de priesterkaste Tao-S.v was locs. fast Niot© ontbrak er aan, dc fornvihm de figuren run met onmiskenbare nauwkeurigheid ge ..p Het geheele vertiaal is to vinden i.: i in 1S57 verschenen werk getiticld: .C._Ig;c. ou science du mouvement dans los rapj>orte avec 1,'óducation, l'hygiène et la therapie" Ling en zijn olgdingen zijn dus niet de ont werpers der Zucedficho gymnastiekzij hebben dit product der oudste Chineesche beschaving slechts dien naam gegeven. Eenmaal het ontstaan der Zweodsch© gymnas tiek vastgesteld, komen rij tot de slotsom dat dit stelsel oorspronkelijk is, on dit ook blifl, een heilgymnaslischo methode, uitermate geschikt om allerlei lichaamsmisvormingen to jedrossce- ren. Ze omvat die lichaamsoefeningen, die invloed uitoefenen op do ontwikkoling, den groei, den vorm der organen®en houdt geen of onvoldoende rekening met het feit, dat het lichaam ook opge voed moet worden. Dat het lichaam moet worden gemaakt tot een willig werktuig van den geest. Wanneer men de psyche van het Hollandsche volk kent, zich o.a. weerspiegelende in dio van den Hollandschen soldaat, waartoe de mobilisa tie zoo ruimschoots gelegenheid heeft gegeven, dan rijst bij ons do vraagis het Zweedsche stol sel, het aangewezene om den Jan Saliegeest in ons volk te verbeteren, en de fut en onergie er in te brengen, zooala onze oostelijke naburen di® getoond hebben, terwijl zij toch van huisuit het* zelfde 6oort menschen zijn. En na „Vater Jahn" is het Duitsche stelsel tot heden volkszaak geweest, al heeft men het daar ook wel eens met het Zweodsche (Chinee* sche) willen probeeren. Na jarenlange proef is het echter, ovenals in Frankrijk en Japan, als ongeschikt afgewezen. En wat zien wij in Nederland gebeuren? Tegen den raad in van allo deskundigen, waar onder zeer volo physiologen van naam, is hot voor kort geleden ingevoerd als stelsel van lichaamsoefening voor onze matrozeü en 301- Jaten de Br. Ter voorkoming van spoorwegongelukken. Volgens berichten in Engelscho bladen neemt men in Engeland thansp roeven met een nieuw veiligheidssysteem op de spoorwegen. Wanneer deze proeven inderdaad-zullen slagen en het systeem practisch uitvoerbaar blijkt te zijn, zal het mogelijk wozen, de risico van cventueele mcnschclijke vergissingen en fouten grooten- deels uit to schakelen cn zullen bij „gevaar op de lijn" de remmen automatisch in werking worden gesteld, zonder dat soinr of machinist daarbij hun tusschenkomet vorleenen. Do minister van Arbeid beeft reeds een com, missie benoemd, welke de zaak zal onderzo ken. Behalve verschillende techische deskundigen maakt ook het Lagerhuislid J. H. Thomas hier van dl uit. Hot systeem komt, afgezien van allerlei tech nische bijzonderheden, in hoofdzaak hierop neer* Het gehelo net is verdeeld in vorechillendo af' deelingen, welke elk een apart electrisch stroom gebied vormen. Wanneer or niets gaande is op de lin, gaat de stroom voortdurend door de ocne rail via het eindpunt over naar de andere, cn zoo voort. Zoolang dezo toestand voortduurt, blijft het controle-toestel in ru6t. Indien er echter on raad is, d.w.z. zich een wagon op de lijn borindt springt do strora via dezen hinderpaal reeds vo>r het eindpunt op de andere rail over, cn word liet veiligheidstoestel onmiddelijk in werking gesteld. Hetzelfde zal zich voordoen, als b.v. bij en dub belspoor oen wagon is gederailleerd, en dwars over den weg terecht is gekomen, os misdadig© handen een voorwerp over do rails hebben ge legd, aangenomen althans, dat dit voorwerp den stroom geleidt. Zelfs bij den orgslcn mist is hot dtis onmogelijk, dat botsingen voorkomen. Verschillende spoorwegmaatschappijen hebben roods van haar beangstelling in deze uitvinding doen blijkon. Mon heeft o.a. oen proef genoruen eet twee locomotieven, die met volle Icracht op elkaar werden „losgelaten", nadat men haar lijn volgens hot nieuwe systeom had gereedgemaakt. Het toestel werkte uitstekend en do beide ma* chines werden totx stilstand gebracht voordat aj elkaar kwaad hadden kunnen doen. „HOORDERS". (Uit „Van Dominees en Gemeenten", fli ischetsen uit het kerkelijk leven, door j, J. Bosch). dat is oen gewoon soort menschen in onze ke wereld, zegt ge, en ge denkt daarbij I 6charo die daar Zondags trouw of niet ïpkomt naar het bedehuis, luistert of niot waardeert of critiseert als de man daar i kansol of het spreekgestoelte het woord Uj|ir richt. Hoorders? vraagt ge al en go mee lis ge denkt aan Klaae en Piet die nauwe n tekst hebben hooren aflezen, of ze liggen jllover af achterover in zoete rust. aal zullen wo hot niot hebben over deze LE». We denken nu aan hoorderB van een ..tonder soort, wo zouden zeggen: hoorders bvortrcffenden trap, die gekomen zijn om en en nog eens to hooren, als het kon elk 't ooren, en op te vangen alles wat ze te hinnen komen, jjtijn er twee in gotal. Ja, in hot stille dorp 3 spoedig de aandacht op hen, al zullen zo fcelijke doen om geen argwaan te wekken i oen grootere plaats zullen ze Zatordags- "aankomen, en hun intrek nomen in een |g en degelijk logomant, zonder dat iemand in do gemeente afweet van de gewichtige personen die op hun kerkelijke erve neergestre ken zijn met oen gewichtig doel. Maar Zondags dan wordt het wel opgemerkt. Al blijven do twee broederen zoo ver mogelijk achteraan zitten. Al schuilen ze in een hoeksken weg. Al gaan ze elk apart een plaats zoeken. Hot scherpe oog van broeder en zuster X en Z heeft hot al spoedig gezien, dat er in het midden der saamgokomen schare buitengewone hoorders zich borinden. En indien men nog twijfelen mocht, straks als de preek begint zal het te voorschijo gehaalde aantoekenboeksko en hot potlood de om- zittenden alles verraden, en terwijl eerst een veel- beteekeniendo blik gewisseld is, wordt straks op het korkpad naar huis het hieuws voortverteld: dominee heeft hoorders vandaag. Ja, dominee heeft hoorders vandaag. Die men- sohen daar, vreemdelingen, hoewel ze toch geen vreemdelingen zijn, komen een last volbrengen. Zij zijn ouderlingen indien niet een van hun diaken is, uitgezonden door den Eerwaarden Ker- koraad vanom Ds. N. N. te gaan „hooren". En deze taak, him opgedragen, is geen gemakke lijke. Zij gevoelen er al h6t gewicht van. Het is er den Kcrkoraad, zij weten bet, niot maar om to doen, dat zij eens onder het gehoor van Ds. N. N. komen, en ©en oppervlakkigon indruk daarvan meedeelen. Neen a zij hebben een nauwkeurig onderzoek in te stellen, of Ds. N. N. een ge schikte herder zijn zoude, om de ledige plaats l vervullen in do gemeente vanEn te dien einde zullen ze zich naarstig van alles op de hoogte stellen, wat hun doel dienen kan, opdat de saam- vergaarde 6chat van kennis zoo groot mogelijk zij. Zij zullen natuurlijk scherp toeluisteren ale dominee bidt en preekt, en de schrijfstift zal in de hand van een meer vaardigen broeder een waardeerbaar werktuig zijn, om de uitgesproken gedachten en den gang van de prodiking en do ontwikkeling van de tekstwoorden getrouw to be waren en straks weer te geven. Doch ze zullen ook toezien. Hoe dominee optreedt, zich beweegt op den kansel on gesticuleert. Straks als do dienst geëindigd is, zullen de twee broederen elkander hunno godaebten meedeelen, en het adres van een enkel kerkeraadslid versmaden zij niet, om er achter te komen, of dominee ook een goeden op gang heeft in het midden der gemeente, of de ge meente doorgaans gesticht wordt, hoe zijn cate- chisatios zijn, of hij ijverig studeert en actueel is in zijn prediking en nauwgezet in zijn ambtelijken arbeid. Ook zullen zij niot nalaten navraag to doen in vorband met den naam en het gerucht van domi nee uitgaands naar de buitenwereld. En dan is het huiselijk leven ook zeker een zaak, waarvan zij oen indruk zullen begoeren te ontvangen. Zoo daarom do verwachting niet al zeer beschaamd is, zullen de broederen zich cs avonds aan de pastorie vervoegen, en eenige '^ervblikken daar vertoeven, om niet alleen den pastor maar ook zijn ega eens te ontmoeten. En ■'.oo hij nog niet in de gemeente vangepreekt heeft, zal hij thans de uitnoodiging ontvangen om er eens een Zondag, en zoo dat niet kan, een avond van oen werkdag haar te dienon in dë pre diking. En zoo eindigt dan de gewichtige dag voor do broederen en met een hoofd vol indrukken on njouw-vergaderde kennis leggen zij zich 's avonds ter ruste neer, om den volgenden morgen tijdig weer zich op weg te begeven naar hun wr.cn- plaats.En niet lang, of er wordt vergadering gehouden van den korkeraad, waar de afvaar digden wan hun wedervaren nauwkeurig rapport uitbrengen, en den schat kunnen uitstallen van hun vergaarde informatien. Hoort, de broeder die Zondag jongstleden zoo ijverig aan teekeude, is than6 aan het woord. Hij geeft de preek weer. Hij heoft Je aant lok- ïingen ijverig uitgewerkt en zijn potloo-lkra-sson zijn uit gedijd tot verschoidene pagina's. En. ais hot vcor- lezon begint en voortgaat en aanhoudt, krijgen de medebroederen den indruk dat zij z>ow&ar op de geheolo preek van dominee vergast worden. In- tusschen, de lezei zelf zo! i.i-looud zien, zoo hij, ook door zijn preek-vorslag or to© bijdragen mag do goedkeuring f hqjv »c lering tf wekken voor wat zijn ziel met een etzl voriargea bevrucht heeft. En zoo wordt dan de kerkelijke, de liurgerli.ke, de persoonlijke cn wetenschappelijke, bovenal de geestelijke doopceel van zekeren dominee in dis vergadering golicht. Misschien zijn er meerder© verslaggevers, cn meordore rapporten. Misschien vallen er slachtoffers. Het geruis h van geed go* rucht en kwaad gerucht beweegt hier heimelijk de gemoederen. O wee ïls er oorblazers waren. Maar stil, de arbeid gaat voort. Er rust zogen op 't werk. De begeerde man komt, waar hij slori; wordt begeerd. Maar niet altijd. Soms wa3 liet moedig bogiuil hoorders uitzenden. Mon mikto hoog en mist©. Herhaaldelijk. Dan eindelijk gaf men het hooren maar op, want wat kost. zulk hooren" non tijd en een geld! En de bro<>deren kondon al inindeo lijd vinden voor al dat roizen. En daarom zwen men de uilnoodigingën alom heen, met vriendelijk» en boschoideno en dringende vent»aken o>u de meento van.... een Zondag te dicnoD. Die „hoorders" hebben een rijk .lat niot laag bestaat, en ze oefenen -cn handwerk waarvooi doorgaans de ambitie niet beklijft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1920 | | pagina 5