Dagblad voor Leiden en Omstreken. J ABONNEMENTSPRIJS j IN LEIDEN EN BUITEN LEIDEN WAAR AGENTEN GEVESTIGD ZIJN JbR KWARTAAL 12.59 ^ER WEEK10.19 RANCO TER POST PER KWARTAAL 12.90 iste JAARGANG. - DINSDAG 30 NOVEMBER 1920. - No. 205 BUREAUHOOIGRACHT 35 - LEIDEN. - TELEFOON INT. 1278 ADVERTENTIE-PRIJS PER GEWONE REGEL I0J>21/3 DES ZATERDAGS 10.30 INGEZONDEN RECLAMES DUBBEL TARIEF KLEINE ADVERTENTIES van hoos»tcns SO woorden 50 cent: Zaterdag: 73 cent, bij vooruitbetaling .1 1 j lit nummer bestaat uit twee bladen Socialistische protectie, In verband met de besprekingen Maan- javond in den Leidschen Raad gehouden er de uitvoering van werken door de uwvereenigingen in eigen beheer en de irie van den heer* Dubbelderaan dat iardood de arbeidslust onder de arbeiders m worden aangewakkerd, vestigen wij de landacht op onderstaand artikeltje in de ff. Haagsche Crt": De Residentiebode van jl. Zaterdag be- jat een bericht, waaruit zou zijn af te lei- •n, dat de soc.-dem. pogen om bij de ge- ïeentolijke bouwwerken, welke" in eigen be ier worden uitgevoerd, alleen soc.-demo- •atische arbeiders toe te laten. Zulks als raak op do handelwijze van enkele parti culiere patroons, die niot meer met modern •eorganiseerde arbeiders werken. Deze so- tialistische uilsluiting is thans begonnen ij den bouw van een nieuwe gemeentelijke hooi aan de Noord-Polderkade, welke in eigen beheer zal worden uitgevoerd. Dit uitsluitingsplan is in elkaar gezet jlSn een bespreking in het gebouw Groene- "wegje 23, waarbij tegenwoordig waren de de heer Swarts, het soc.- lemocratisch gemeenteraadslid de heer Van ~'eth en zijn partijgenoot Melis, benevens le opzichter van het werk. In dit gesprek is overeengekomen, dat al- 'leen modern georganiseerde arbeiders wor den aangenomen voor dit gemeentelijk 5 werk. nDe heer v. Deth heeft in dit gesprek op Izich genomen, dat hij zooveel mogelijk den noodigen aanvoer van menschen Jeou zorg dragen, die natuurlijk dan alle maal rood op de graat zouden zijn. Moch- 'iten zich menschen aanmelden aan het werk., dan zouden deze verwezen worden naar den [heer van Deth, bij wien zij zich moesten wat dan ook reeds is geschied een christelijk georganiseerde, die toen mul op het request kreeg. Voor de waarheid van bovenstaande staat het blad ten volle in. De zaak is ook .bovendien bekend gemaakt bij den burge rmeester, die een onderzoek heeft doen in- »6tellen, waaruit bleek, dat bovenstaand (verhaal volkomen bevestigd wordt. Mocht een en ander juist zijn, dan blijkt daaruit wel wat de christelijke arbeiders jouden te wachten hebben indien deze ar- oeidersvriendeu in de meerderheid waren. Als eigenaardigheid voegen we hieraan nog toe, dat op werken onder beheer van den in het bovenstaande bericht- genoem den architect uitgevoerd, moderne arbei ders er den brui van geven om in daggeld voor f 50 per week te twerken. We verbinden hieraan ditmaal ■geen conclusies. Ze liggen trouwens ook zeer voor de hand. Slechts zij opgemerkt dat ook bij het uitvoeren van werken door de gemeenten in eigen beheer, zuiver gemeen- 6chapswerk dus, de roode arbeiders om contract noch gemeenschap veel malen. Het schijnt dus weinig te helpen of de patroon, als figuur in het arbeidsproces al is uitgeschakeld. Worden de genoemde feiten bevestigd, dan is daarin ook te zien een bittere ironi sche critiek op de pleitrede van den Wet houder van Publieke Werken voor de H. A. M. gehouden. Ten slotte zij deze vraag gesteld: Voelt .men niet de gerechte vrees opko men, dat bij instellingen als de H, A. M. wanneer we zullen hebben te rekenen niet met woorden maar met den door en door yijandigen geest der soc.-democratie, dat op onzo christelijke menschen en op allen, die het roode merkteeken niet dragen, helj ostracisme zal wórden toegepast, waarvan de Res.-bode thans eon staaltje publi ceerde? STADSNIEUWS. Onze Burgemeester. Naar wij vernemen was gisteren de toe stand van onzen Burgemeester weer meer zorgwekkend. De afgeloopen nacht echter was tamelijk rustig. „Patrimoniam en Chr. Werkmansbond". Gisterenavond werd in de Graanbeurs een openbare vergadering gehouden, uit gaande van de afdeelingen Leiden van „Pa trimonium" en den „Nat. Chr. Werkmans bond." De heer De Graaf, voorzitter van de afd. Patrimonium opende en leidde de bij eenkomst. Er werd gezongen Ps. 84 :.3 en voorge lezen Matth. 22 15 en 22. In zijn openingswoord sprak de voor zitter er zijn blijdschap over uit, dat beide afdeelingen deze vergadering hadden be legd. Hij verwelkomdo'alle aanwezigen, en gaf terstond het woord aan den heer E. Kloosterman, vroeger anarchist. Deze gaf zijn blijdschap te kennen weer eens in Leiden te zijn. Verschillende herin neringen uit zijn vroeger leven zijn aan Leiden voor spr. verbonden. Hij heeft vroe ger hier afgebroken, wat hij nu wil opbou wen, hij heeft hier gebouwd, wat hij nu wil afbreken. Tot onderwerp had spreker gekozen: Je zus Christus en de Revolutie. Waarom dit onderwerp? Omdat wij vlak bij de revolutie staan. Dichter daarbij dan jvij menigmaal denken. Spreker bepaalt de aandacht bij dat ge deelte van Matth. 22, waar door discipelen van de Farizeeërs aan Jezus gevraagd wordt, of het geoorloofd is, den Keizer schatting te betalen, ja of neen. Deze geschiedenis beslaat een van de merkwaardigste bladzijden van de H. Schrift. Want dit schriftwoord bijzonderlijk heeft wat te zeggen inzake de oplossing van de sociale kwestie in onzen tijd. We zien hier het Farizeeisme, de Jood- sche conservatieve partij, die aan anderen het leven langs de lijn der wet- uitmeet. Langzamerhand heeft deze partij het leven van het oude volk Israel gereglementeerd. En nu willen zij samen gaan met de Hero- dianen om Jezus te vangen. Jezus had hen de waarheid gezegd, en dat konden zij niet verdragen. En als we do vraag aan Jezus bezien, komt al dadelijk hun doel naar vo ren. Zij willen Jezus op het terrein van den Godsdienst onschadelijk maken. Dat is nog do taktiek van onze tegen standers. Spreker zelf gevoelde het dat eer tijds hierin zijn kracht lag, dat hij anderen poogde te trekken van het voetstuk van hun geloof. Spreker gaat na hoe in onzen tijd over Let belasting betalen wordt gedacht en ook wat de r'egeering met die penningen doet. De volkeren, hebben de laatste jaren hun gelden voor den oorlog gegeven om te ver nielen en te do oden. En nu zegt men dat er vrede is, maar in 't midden van Europa beerscht de schrik- kelijkste honger, wordt het grootste gebrek geleden. Vrouwen en kinderen loopen er rond, uitgehongerd, verzwakt. Daar is geen vrede. We leven overal nog temidden van het geweld van den oorlog. Is het wonder, dat velen vanuit de chaos waarin we zitten hopen op redding door de revolutie, die de komst van vrijheid, gelijk heid en broederschap moet beduiden: Zijn dit niet de klanken van ons Christendom? Zoo heeft het socialisme een groot deel van onze arbeiders weggehaald en het vol gestopt met dood, koud materialisme. Er staat een nieuw economisoh leven ge boren te worden. Het kapitalisme is voor bij! Het liberale kapitalisme heeft afge daan. Maar de nieuwe tijd moet brengen de ware broederschap, de liefde voor.Christus. Voor het rijk Gods moeten wij geven onze geheele ziel en ons gansche hart. Want wij ■hebben een heilige strijd te voeren en heb ben te zorgen, dat het evangelie in zijn volle rijkdom uitgedragen wordt in de maatschappij en niet verminkt wordt door het imperialisme, het kapitalisme. Wij moeten vechten desnoods naar beide zijden, naar links als men ons onze heilige beginselen tracht te ontrooven, naar rechts als men ons onthoudt datgene wat ons rechtens toekomt. Als wij de ware broederschap willen be trachten, moéten wij beginnen in ons eigen huis. Eerst moet de echte revolutie in ons hart hebben plaats gehad en moet ons hart met alle booze zonden en begeerten rijn vergaan, en moeten wij ons door Jezus ge red weten, dan eerst kunnen we goede strij ders zijn voor recht en rochtvaardighoid. De voorzitter dankte den spreker voor zijn woord, dat overeenkomstig onzie begin selen is en sprak den wensch uit dat Gods zegen mag rusten op don arbeid van den. heer Kloosterman. Nadat de heer Kloosterman had geëin digd in dankzegging ging de goed bezochte vergadering uiteen. Aan den uitgang werd voor het werk van den spreker een collecte gehouden. A. R. Kiesverceniging. Bij het Bestuur der A. R. Kiesvereeni- ging „Nederland en Oranje" alhier, is het volgend schrijven ingekomen: Geacht Bestuur, Ondergeteekenden, leden van „Nederland en Oranje", vragen bij dezen Uwe welwil lende aandacht voor het volgende: Zooals U bekend zal zijn, best&at er een Bond van A. R. PropaganilaclubSj die de zer dagen zijne jaarvergadering hield, waar één onzer als belangstellende tegen woordig was. Deze Bond is van mecning, dat de pro- paganda voor de A. R. beginselen in den meest urtgebreiden zin v.an het woord, in 't algemeen beter tot baar recht komt m afzonderlijke clubs dan in de kiesvereeni- ging zelf. In deze gedachte heeft hij thans steun ge vonden bij het Centraal-Comitó van A. R. lciesvereenigingen met als gevolg een con cept-verdrag van samenwerking tusschen C. C. en Bond, waarin beider onderlinge verhouding geregeld is. De bedoeling van den Bond is, het C. C. te verzoeken, na definitiovo regeling van een en ander, een circulaire aan de kies verenigingen te zenden, waarin het gevolg van 'de besprekingen wordt medegedeeld en opgewekt tot plaatselijke organisatie in den geest van het verdrag. Er is alle reden te w.achten, dat het C. C. op dit verzoek zal ingaan. Veel hangt natuurlijk af van den plaat selijken toestand. Hier in Leiden verkeeren wij in de gelukkige omstandigheid, dat de kiesvereniging, en in 't bijzonder haar Be stuur, zelf allerlei zaken, die direct of indi rect met de propaganda samenhangen, met kracht heeft aangepakt, o. a. pers, begin selstudie, het finantieele vraagstuk, waarin ook enkelen onzer een werkzaam aandeel ■mochten nemen. Voor de directe actie bij de verkiezingen bestaat een organisatie, die ongetwijfeld door haar ijveren voor onzo candidaten, de doorwerking der A. R. beginselen in de Bestuurslichamen heeft helpen bevorderen. Het is o. i. echter te bejammeren, dat deze organisatie geen meer blijvend karak ter draagt, en dat enkelen tegen de verkie zingen steeds weer moeite moeten doen de „Organisatie" te organiseeron waarbij de klacht te beluisteren valt, dat er zoovelen, na één of twee maal medewerken, zich niet meer laten zien. Het eenige middel tot bestrijding van dit euvel is, o. i. de oprichting van een vaste propagandaclub. Deze zal allen kunnen omvatten, die lust, tijd en, gelegenheid hebben zich aan de propaganda in verschillenden vorm, ook buiten de verkiezingsdagen, te geven. Door de actie tot den verkiezingstijd te beperken, wordt de idéé gevestigd, dat het maken van „proselieten" de hoofdzaak is, om toch maar vooral stemmen te winnen. Hoe zeer dit ook, in verband met de sa menstelling van Kamer, Staten en Gemeen teraad, van belang is, hoofdzaak moet toch o. i. blijven; het doordringen van kiezers en kiezeressen van het besef, dat de begin selen der A. R. partij richtsnoer mochten zijn, niet minder dan voor het persoonlijk, ook voor het politiek en maatschappelijk leven. De pers, is tot bereiking van dit doel: nummer één„ Maar daarnaast is, het bleek reeds dik wijls, ook aan andere actie, groote betee- kenis toe te kennen, vooral wanneer zij goed georganiseerd is. Het huisbezoek tot het werven van leden voor de kiesvereeniging tot het bewerken van do kiezers en kiezeressen, in verkie zingsdagen en in ruimeren zin, tot het pro- pageeren van de A. R. beginselen cischt grondige kennis van die beginselen. Studie moet daarom o. i. in de clubs, naast practiscbe werkzaamheid, op den voorgrond staan. In do moeilijkheden om goede inleiders te vinden, kunnen; wanneer de plaatselijke krachten ontoereikend zijn, centrale clubs, n. 1. vereenigingen van clubs in eenzelfde streek, voorzien. Wij twijfelen niet, of U zuU^le oprich ting van zulk een club alhier van harte toe juichen en verzoeken U, bijv. de omzetting der bestaande studiecpmmissie tot een club te willen bevorderen. Het schrijven is door negen leden des kiesvereeniging onderteekend. Indische Leergang te Oegstgeest. In den loop van 1917 kwam door de samenwerking van een aantal vereenigin gen, die zich verspreiding van kennis om trent de Nederl. Koloniën ten doel hadden gesteld (waaronder het Koloniaal Instituut te Amsterdam) het Comité voor Indische Lezingen en Leergangen tot stand. Het Comité stelt zich voor dozen winter op de Woensdagavonden een Leergang voor onderwijzers en onderwijzeressen te houden waarvan de heer B. J. Visscher, Oud-inspec teur van het Inl. onderwijs, als leider hoopt op te treden, terwijl Dr. H. C. Prinsen Geerligs, speciaal de cultures denkt te be handelen. De onderwerpen van den heer Visscher zijn: rassen en talen; klimaat; planten en dieren; Animisme en Hindoeis me; Islam en Christendom; huwelijksinstel lingen; maatschappelijke toestanden; land bouw en nijverheid; mijnbouw; handel en verkeer; bestuur en rechtspraak Inlandsch en Europeesch onderwijs; Europeanen en vreemde Oosterlingen. De meeste dezer lezingen zullen door lichtbeelden verduidelijkt worden. De Leergang bedoelt een zoo volledig mogelijk beeld te geven van Ned. Indië. Hij is toegankelijk voor onderwijzers en onderwijzeressen bij het lager onderwijs en voor hen, die bevoegd zijn tot het geven van hooger en middelbaar onderwijs. De Lezingen zullen gehouden worden te Oegstgeest in do Nod. Zendingsschool. Deelnemers betalen voor den geheelen leer gang f 1,zij kunnen echter hun reiskos ten naar en van Oegstgeest in rekening -brengen. Men late deze gelegenheid niet voorbij- gaan, maar melde zich aan voor 5 De cember bij den Directeur van bet Inter- naat der Ned. Zendingsschool. De Directeur van het Post- en Tele« graafkantoor alhier schrijft ons: Bij gelegenheid der aanstaande St. Ni- colaasdrukte behoort van 2 tot en met 6 December ieder postpakket vergezeld te gaan van eene afzonderlijke adreskaart. Voor eene doelmatige en stevige verpak king van den inhoud, zoodat deze op af- duende wijze tegen breken en beschadigen is gevrijwaard, worde zorg gegdragen. De adressen zijn op de pakelten te schrij ven en waar opplakken of aanhechten van een adres onvermijdelijk is, is dit zoodanig te bevestigen, dat het verloren gaan tijdens het vervoer uitgesloten is te achten. Aanbeveling verdient het bovendien in de paketten een los adres te sluiten, ten einde, indien het oorspronkelijke adres mocht verloren gaan, de bestemming als nog te kunnen vaststellen, en de ter post bezorging zoo tijdig mogelijkte doen ge schieden en clcze niét uit te stellen tot en kele dagen voor het St. Nicolaasfeest. Voorts wordt er de aandacht op geves tigd, dat het ten zeerste aanbeveling ver dient paketten stukken van waarde inhou dende te verzenden met aangifte der waar de, in welk geval het volle bedrag der op gegeven waarde wordt vergoed bij mogelijk verloren gaan. Het postkantoor zal van 2 tot en mot 5 December tot 9 uur 's avonds geopend blij ven, uitsluitend tot het aannemen van post- paketten. De Anti-Rev. Kiesvereeniging ainier houdt a. s. Vrijdag een ledenvergadering in „Nathanael" (Moriaansteeg). Verschillendo belangrijke punten zullen aan de orde komen, welke dezen winter met kracht moeten worden aangevat en die 't ongetwijfeld tot een verhoogde actie in ons partijleven zullen leiden. "Wij wekken daarom onze lezers zoo wel vrouwen als mannen tdringend op deze vergadering bij te wonen en door hun ne aanwezigheid belangstelling te tooucn voor onze beginselen. Het gebouw „Nathanael" heeft een uitne mende vergaderzaal. Zaterdagavond 8 uur wordt in de Stadsgeüoorzaal vanwege het Leidsch Drankweercomité een openbare vergadering gehouden waar o. m. zullen spreken da heer Smidt uit Amsterdam en de in Leiden welbekendo Ds. v. d. Vliet uit Hazerswoude. "Wij wekken onze lezers op tot bezoek. Want deze samenkomst wordt gehouden ter inleiding van do Anti-Alcohol-lentoon- stelling, die de geheele volgende week zal gehouden worden. Na afloop van do openbare vergadering zal de tentoonstelling, die Zondags is ge sloten, worden «geopend. Door de afd. Leiden van de vereeni- gmg van Chr. Onderwijzers en Onderwijze ressen in Nederland en de Oost-Ind. Bezit tingen is naar ons van bestuurszijde 1 wordt medegedeeld, op haar jongste verga dering de volgendo motie aangenomen: De afdoeling Leiden en Omstreken des Vereenigiug van Chr. Onderwijzers en On derwijzeressen in Nederland en de O. B. spreekt hare groote teleurstelling cn diepe verontwaardiging uit over de houding van. de Chr. Pers, bij name Nederlander, Standaard en Nieuwe Leidsche Courant, die in geen enkel opzicht pogingen in het werk heelt gesteld om den ouderwijzers recht to doen; integendeel met beleedigingcn is ge komen en met onjuiste cijfers heeft gewerkt en besluit dezo motie ter kennis te brongen. van Nederlander, Standaard en Nieuwo Leidsche Courant FEUILLETON. De gemeente onder het kruis (Onder de Pclgrini-vadèrs.) 14) Hier hield zij op, want do toestand van Izaak Carver was allen bekend. Anna zuchtte, zij dacht aan Kenelm Winslow;,zij zeide bij zichzclve, dat zij met vreugde al de zorgen des levens aan zijne zijde zou gedragen hebben, als zij gezamenlijk tot ,God hadden kunnenbidden. „De eeuwige God zij ons een eeuwige wo ning, en van onder eeuwige armen," zeide aij luide. Mistress Hopkins had haar strijkijzer .weer opgenomen en elaaktei oen kleine ;sucht van ingenomenheid; als Martha be kommerde en ontrustte zij zich over vele dingen; maar toch had zij hare voeten gezet op den Rots der eeuwen, en de echo der 'joop van den ouden stervenden Mozes weerklonk met een zeldzame kracht op het dek van de „May Flower", in het midden van hen die evenals de Israëlieten alles hadden verlaten om God vrijelijk te kunnen dienen. „Wat Mozes voorzag, bezitten wij," £oide zij tot zichzelve; en haar gelaat her kreeg een kalme uitdrukking, die haar niet gewoon was. Onderwijl de vrouwen aan boord wacht ten en baden, waren de onderzoekers ge noodzaakt .gewoTden aan land te gaan om de booten, die door de tegenwinden geslin gerd werden te verlichten; zij waren tot de knieën door het water geweest, en hunne bevroren kleederen hadden hen in het loo pen belemmerd. De nacht was ruw, zij. be vonden zich in het midden van de rotsen aan de kust, zonder schuilplaats, onder de 6neeuw die in overvloed viel. „Het is goed voor God te lijden!" sprak de heer Carver luide. En allen bogen het hoofd. Zij, die wat zij niet hadden kunnen ontwijken, tot hiertoe alleen stilzwijgend doorgestaan hadden, gevpelden hunne zie len door den martelgloed verwarmd. De Puriteinen^ aan de zeekust en de woestijnen van Amerika gaven hunnen God getuigenis en de naam martelaar beteelcent getuige. Bij het aanbreken van den dag ging de wind liggen; het sneeuwde al door; de sloep met de matrozen kwam bij het kam pement aan. De pelgrims stapten er in; men ging weer langs de zeekust varen; me nigmaal zelfs roeide men de rivieren op die zich in den Oceaan uitstortten. De jonge mannen leefden altijd in goede hoop. „Deze plek zou ons kunnen lijken," zei den zij; „de grond schijnt vruchtbaar, en het woud is dicht genoeg bij, om on6 van hout te voorzien voor onze woningen." De rijperen in leeftijd schudden het hoofd. „Er is geen haven," zei de een. „Er is een meertje en er zijn vele bron nen," antwoordden de jonge mannen, ver baasd. „Voor onze tegenwoordigo kolonie zou dit voldoende zijn," zeide do heer Hopkins, glimlachend; maar de dag zal komen, dat er een groote stad ontstaan zal ter plaatse waar wij onze tenten zullen ojislaan; en de rivier is te ver af." Dat hoopje pelgrims droomde van niet minder dan van de stichting van een Staat, van een vrijen Ohristelijken Staat. Men was op dezelfde plaats gekomen, die zij reeds op hunne eerste voetreis^ had den bezocht. Als zij die niet gekend hadden, zouden zij den kelder vol graan niet ontdekt heb ben; want de grond was met sneeuw over dekt- en zoo hard, dat zij genoodzaakt wa- J ren, van hun korten breeden sabel gebruik te maken om het zand te verwijderen. Daar was voorraad, en zij maakten zich niet be zwaard ervan te nemen, daar zij zich altijd beloofden de eigenaars bij gelegenheid te betalen. Het was zoo koud, dat men be sloot eenigen tijd te gaan loopen. Op de vlakte zpgen zij een heuvel, die veel grooter was dan alle die zij tot hiertoe gezien hadden. „Dat zal een rijke voorraad schuur zijn!" riepen de jongelieden uit, die er heenstormden. Zij gingen aan het graven, doch vonden in het eerst niet6,- toen zij eindelijk een pak vonden in eenfijngevlochten mat. Zij maakten het open. Daar zagen zij het ge beente van een mensch; het hoofd was ge balsemd en droeg nog een menigte blonde haren; eenige overblijfselen van Europee- sche kleederen, een mes, en twee of drie 6tukken ijzer waren met het lijk ingewik keld. Daar omheen in het zand lagen verspreid schotels, vazen, ëen boog en pijlen in een mat gewikkeld. Een ander kleiner pak be vatte het gebeente van een kind; een boog evenredig aan zijn grootte lag daar naast. Eenige parelsnoeren versierden de ge beenten. Men scheen daar met de lijken begraven te hebben wat hun bij het leven gediend had. De Puriteinen aanschouwden stilzwijgend do sterfelijke overblijfselen van degenen, die voor hen den Ainerikaanschen bodem hadden betreden. „Dit is van een Europeaan", zeide de heer Bradford; „onder de 'Indianen vindt men geen met blonde haren." „Maar waarom dan pijlen en boog?" merkte kapitein Standish vragenderwijze, op; dat zijn geen wapenen die Europeanen gebruiken." „De Indianen zullen hem met die hebben willen begraven," liet de heer Carver er op volgen. „Misschien hebben zij hem gedood," oa» der stelde de heer Hopkins. Zonder eenigo verdere aanmerking bo= groef men het gebeente. De heer Carver ontving als gouverneur^ de parelsnoer in bewaring, alsmede de wei nige sesneden schotels en koppen, die men de vrouwen die in de „May Flower" geble ven waren, wilde laten zien. Kapitein Jones was vermoeid; hij waa weer aan boord gegaan. De pelgrims zetten hun tocht met moeite voort, toen twee jongelieden, die vooruit gelopen waren, hun kwamen vertellen, dat men bij een Indiaansch dorp kwam. De huizen waren ledig, maar eerst korte lings verlaten. De Engel6chen gingen er in, en hoe arme» lijk de woningen waren, ondervonden zij toch zekere voldoening, dat zij een oogen- blik onder een dak konden zitten. (Wordt vervolgd.) j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1920 | | pagina 1