Dagblad voor Leiden en Omstreken. ABONNEMENTSPRIJS - IN LEIDEN EN BUITEN LEIDEN WAAR AGENTEN GEVESTIGD ZIJN TER KWARTAAL f 2.50 PEK WEEK f 0.19 FRANCO PER POST PER KWARTAAL 12.00 'ste JAARGANG. - ZATERDAG 26 JUNI 1920. - No. 72 BUREAUHOOIGRACHT 35 - LEIDEN. - TELEFOON INT. 1278 ADVERTENTIEPRIJS PER GEWONE REGEL f O.SSy. DES ZATERDAGS i 10.80 INGEZONDEN RECLAMES DUBBEL TAR1EE* KLEINE ADVERTENTIES van hoogstens 30 woorden 50 cent j Zaterdags 75 cent, bij vooruitbetaling. Dit nummer bestaat uit drie bladen SCHOUTEN in de Stads- Gehoorzaal, Gisterenavond 8 uur had in de Stads-Ge- fioorzaal de aangekondigde ..Groote Openbare Vergadering" van de A--R. Kiesvereeniging „Nederland en Oranje" plaats, waarin de heer Schouten, lid der Tweede Kamer optrad, met het onderwerp: „De komende Strijd". Nauwelijks 7 uur stond reeds een groot aan tal mensohen in rij voor het gebouw op de Opening der zaal te wachten, en om half acht jvas de zaal schier geheel bezet. Even na het aangekondigde uur opende de Jieer GosLinga. door afwezic-heid van voorzit ter en vice-voorzitter de vergadering en ging in gebed voor. Miet een kort woord leidde hij den heer Schouten bij de aanwezigen in, wijzende op den te wachten stembusstrijd, die on2e stad in rep en roer zal brengen, jDe heer Schouten, begon met te wij- gen op het feit. dat allen die de stennplicht en het stemrecht bezitten genoodzaakt zijn met een partij mede te gaan om aldus op de lijst van deze partij te stemmen. Doordat Leiden is uit gebreid. moet alhier de raad opnieuw worden samengesteld. i Er, zijn menschen, die beweren of denken, dat bij gemeenteraadsverkiezingen partij en po litieke verhoudingen geen rol behoeven te spelen. Het gaat immers over technische kwes ties- Kwesties over de doelmatigheid waarop de belangen van de gemeente het best kunnen worden gediend'. *t Geeft niet, zeggen zij van Welke partij men ook is. „Deze beschouwing is ten eenenmale on juist" aldus sipr. Er mag een tijd geweest zijn waarin deze strijdpunten niet vaak ontbrandden, thans is de gemeentepolitiek zelve het brandpunt tusschen de verschillende partijen, betrefiende orde, heerschappij en gezag. In de gemeentepolitiek komt thans steeds de vraag naar voren': Hoe denkt gij over het ge- eaa? De Gemeente is een organisatie. Er is noo- dig een gemeentelijke huishouding en een ge- mcentelijqe organisatie. Daarin moet zijn or de, tucht en leiding, en dient bepaald te wor den de verhouding die tusschen de verschillen de personen en zakeh noodig zijn. Om te ko- ,tnen tot die orde en tot die afbakening van ieders plaats, invloed en zeggenschap moet cr zijn gezag". Hierbij verwijst spr. naar de demonstratieve .istaking tegen ihet A.-R.-onlwerp, hoe daar te Rotterdam ©en socialistisch onderwijzer tegen de kinderen beeft gesprokeH over deze staking /volgens nadere verklaringen zou de onderwij zer met de leerlingen over de staking hebben gegekscheerd). In ieder geval heeft dit ten ge volge gehad, dat een groot deel van de leer lingen dien middag heeft gestaakt. En tegelijlcertijd houdt een Rotterdamsch wet houder een rede om aan de protest-staking deel te nemen. „Is dat nu een man die de wet houdt? Hoe komt het dat die nian de wet niet houdt? Alleen omdat deze 'man r e v ólu tion ai r denkt en het gezag wil verloochenen en ver werpen ook op het gemeentelijk gebied. En straks zal deze zelfde man dienen te teslissen wat er met den onderwijzer zal moe ten geschieden. Is het niet dat deze onderwijzer zich met kracht zal kunnen 'beroepen op het woord van den wethouder en dat dan de wethoudej er van zich zal onthouden de wet te houden? Dit is de ontkerstering di langzaam maar fccker doorvreet. Thans gaat spreker tot zijn 2e punt over en stelt de vraag: Is ©h voor de goede ontwikke ling van een gemeente leiding noodig en is er daarbij verantwoorcelijkheid? „Gij zijt allen nog eiken dag verantwoerde- ïijk voor uw daden tegenover God. tegenover •hen die over u gesteld 'zijn. uw ouders en uw -naaste, ook tegenover de gemeentelijke gemeen schap. Er zijn menschen, die zeggen: Eén- woord kennen wij niet, en dat is ^verantwoordelijk heid. En zij gaan voort: Al wat de gemeente aan de ingezetenen levert, kunt ge allën wel krijgen beneden den kostprijs. De schade valt wel in te halen 'bij de kapitalisten door de be lastingen H©t grootste deel van de gemeente- exploitafies moeten worden bekostigd uit de zakken van de meer gegoeden. Wanneer men die politiek werkelijk zal willen toepassen bij de gemeente dan is het een onbetwistbaar, feit dat. de gemeentelijke ge- .méènschap ni langer zal kunnen blijven bestaan. De derde vraag die spr. stelt is: Zal men bij bet bestuur van de gemeente rekening houden met de geopenbaarde waarheid Gods of zal men die voor het gemeentelijk leven looche nen en uitgaan- tot de verwekelijking van eigen revolutionaire ideeën waarin men geen God en geen meestér wefischt erf waardoor men ook zoowel in het publieke'als private leven afgaat Jiaar het goeddunken "van zijn bpoze hart. Zoo ,ÏS' de mensoh die zich niet gebonden -weet aan de orde welke de eerste grondslag is voor het feven dat maatschappij en gemeente behaeft. iln de vierde plaats vraagt spreker zich af: Wat is de laak van de gemeente? Het gemeentebestuur dient niet de eenige le verancier. de eenige producent te worden'. Bolsjewisten en Communisten werken wel in deze richting. De Soc.-Democraten zeggen: Heel deze maatschappij moeten wij in den kortst mogelij ken tijd vervangen door een ander. De Com munist wil de gemeenschap door z-g. raden besturen. De taak van de Overheid is om het maat schappelijk leven wetten te geven, waardoor ongebondenheid teruggedrongen wordt, over macht van grooten en kleinen getemperd en zoo noodig weggenomen wordt. Het radenstelsel brengt ons naar het m i- litairisme op het terrein van den ar beid. dat men op een ander gebied verfoeit cn bestrijdt. Op het eene gebied wil men het afschaffen, maar op het ander, imet gejuich invoeren- Het Communisme wil den mensch los maken van de gemeenschap, losmaken van God en van Zijn openbaring. De Sociaal-Democratie doet precies het zelfde. al is het in een ander tempo en gedeel telijk .met andere middelen. (De Communist wil een maatschappij zonder overheid, -de Socialist geen maatschappij, en slechts de staat. Hier staat Mr. v- Eck.die niets vai het refor- malisme weten wil, en behoort tot de uiterst iinksche gelederen boven aan de Socialistische lijst. Wij '.houden vol dat Communisme noch Sociaal-Democratie kunnen worden aanvaard door hen die hun geloof stellen op de Heilige Schrift, waarvan God de autoriteit is. iMannen en Vrouwen, grij 'hebt U af te vragen of gij medewerkt aan de toename van de macht en invloed der Socialisten en Commu nisten voor Staat en Maatschappij. Wie hier aan medewerkt, hij handhaaft zijn Chr. levens overtuiging niet. Hij gaat daarmede in lijn rechten strijd, tenzij hij dwaalt. Over de vrijzinnige wenscht spr. niets te zeggen. (Geroep: Zij doen geen kwaad!) De heer Schouten beantwoordt deze uitroep en zegt dat zij nog wel kwaad doen hoewel hij deze partij beschouwd als een vijaudebjk, zinkend schip. De Vrij-Liberale, Uni-Liberalen en de Vrij zinnig-Democraten staan, als het gaat over "algemeene en sociale beginselen steeds op re volutionairen; grondslag, Spr. licht dit gezegde met enkele voorbeelden toe. Zij zijn tenslotte voor revplutie en tegen de belijdenis van Jezus Christus. Zij ontkennen dat het gezag van God afdaalt en loochenen de door God ingestelde zedenwet. Zij hebben seen principieelen weerstand te genover, de beginselen van de revolutie, omdat zij menscherfbeginselen huldigen. Onze A.-R. partij kiest het Woord van Hem die voor onze belijdenis het leven heeft ge geven! En ditmaal zullen niet alleen onze mannen, maar ook onze vrouwen moeten stemmen. Er is altijd wat te doen geweest en den laat- sten tijd heel wat over onze A.-R. vrouwen! Er zijn er die jiog altijd denken dat zij niet mogen stemmen, en ik wil, aldus spr-, die dui delijk maken dat zij het wel moeten doe n- Het kiesrecht is er wel zonder hun medewerking gekomen; maar thans moeten zij hun stemplicht vervullen. Voor ons, A.-R- geldt het dat Wij zijn en wil len blijven Anti-Revolutionair, en dat wij zijn tegen 'de omkeering van de orde. dat wij zijn tegen de omwenteling van ons leven, omdat die omkeering welke men wil, in den grond der zaak is het willen doen heerschen in ons leven van een neest die voor"het eerst als een heerscliend beginsel is uitgeroepen m 1789 in de Fransche Revolutie. „Tegen de revolutie het Evangelie! Dat wij dan persoonlijk en gemeenschappelijk vast ver bonden blijven aan God en Zijn Woerd en Wet om zoo hervormend en reformeerend op het leven en. op al wat in dat leven bestaat, in te werken- Een daverend applaus volgde nadat d* W.r Schouten zijn rede had geëindigd. Voor het debat gaven zich op de heertn Stol. Tol. Leman. Schorssing en Knuttel. De heer Stol' (C-P"3 dankt den heer Sohouten voor de zakelijke wijze waarop hij ook over de Communistische levensbeschou wing heeft gesproken. Hij acht echter, dat de spreker te weinig heeft igezegd van de huidige toestanden in het maatschappelijk leven. De arbeidersklasse wordt gedrukt, terwijl de kapitalisten groote winsten opstrijken. "Hij zegt voorts dat het Communisme den Godsdienst niet bestrijdt. De regecriug dient de behoeften van het volk te vervullen. Thans is achter het maatschappelijk vraagstuk niet meer op te lossen. De heer Tol spreekt als Christelijk arbei der en zegt dat het de kwaal van den tijd is dat de arbeiders maar wat wordt voorgepraat. De arbeiders worden bedrogen. Maar de arbei ders dienen, naar de praktijk te zien! Die kan leeren- Hij keurt het af in een vurig betoog dSt er zoovele christenen zijn die de maat- (Schappelijke toestanden verergeren. De heer Leman maakt propaganda voor den Ec. Bond. Hij zegt dat het niet moet schij nen dat het alleen gaat tusschen A.-R. en Rood;. Er zijn gok nog andere partijen, die met rood niet medegaa/n, doch daarom nog niet A.- R. zijn. Voorts zegt hij niet te begrijpen dat tegen de Chr. vrouwen wordt gezegd dat zij moeien gaan stemmen. Waarom laat de A.-R. partij ru zij zulk een 'blind vertrouwen in God' heeft.niet Gods water over Gods akkertje loopem? De heer Sc h lossing (S.D.A.P.) vindt het dat er vanavond erg met de „roode lap" wordt gezwaaid1. Hij betwijfelt het of dit voor de A.-R. partij veel succes zal geven. Want over de maatschappelijke toestanden wordt ge heel gezwegen. Doch deze verkiezing zal het wel duidelijk maken dat er steeds meer stemmen zullen worden uitgebracht en cr steeds meer arbeiders en arbeidersvrouwen, ook Ohist dijken, zullen stemmen op de S.D.A.P. Hij keurt de wijze waarop de Chr. pers zijn beginselen bestrijdt ten zeerste af. Als Gods Woord inderdaad een licht öp het .pad is. dan zouden alle Christenen het, dunkt me. toch met elkander eens moeten zijn. Spr. wekte de aanwezigen op rood te stem me 11!. Dr. Knuttel wijst op de vooruitgang van het socialisme: door den heer Schouten genoemd „een oirtkerstening die doorvreet". Alle partijen ondervinden dit. Niet door de onze wordt er revolutie gemaakt, maar door die partijen, die vast blijven houden aan het oude en bestaande en niet mede willen gaan met de ontwikkeling. De leus: tegen de revolutie het evangelie, zal de ontwikkeling van de revolutie toch niet kunnen tegenhouden. Wij behoeven ons niet druk te maken, wij behoorén tot de klasse die de toekomst in haar hand heeft. Om het volk van de ondergang te redden, aldus eindigt spr-, moeten de ar beiders stemmen op de Communistische partij. Dc heer Schouten bantwoordde kor- telijk de debaters in een fraai gedocumenteerd betoog. Den heer Tol beantwoordend zeidc spr. dat het ongetwijfeld .waar is dat er in de prakrijk vele Christenen zijn die bewust of onbewust tegen bun leerstelling en- ingaan. Daar zijn in ons'Vaderland menschen, die zich Christenen noemen-, en in dc praktijk tegen hun belijder k, en tegen de Heilige Schrift in handelen. Dit koert in de eerste plaats door de m?.chur ge doorwerking van de zonde. Is er onder u. is er op de wereld een mensch die goed doet. volmaakt, volstrekt, absoluut? Die mensch is er niet'. Dat is alleen God. Geen enkele richting of partij bestaat er waarin de aanhangers allen gelijk denken en gelijk doen. Spr.'s grootste bezwaar daarbij is da', men hierover zich verocrdeelend heeft uitgelaten, slechts naar één zijde, alleen naar de Christe lijke kant. Het is de roeping van elk Christen, dat hij zijn levensbeginsel zoo ruim mogelijk uit leeft- Uit het betoog van den heer Leman moest de heer Schoutën ccncludceren dat hij nog nooit iets heeft begrepen van de opvatting van de A.-R- partij op politiek gebied. Dat blijkt ten duidelijkste» uit zijn bewering, als hij zegt dat de vrouwen maar-riet'moeten stemmen, daar alles tochge schied zooals he Opperwezen heeft bepaald. Gij blijkt nog nooit onze leer te hebben begrepen cr. op dat punt ook de Hei lige Schrift-niet. Wij gelonven dat God öe wereld heeft geschapen en die nog van oogen- blik tot oogeriblik door Zijn Woord en Geest bestuurt en onderhoudt. Hoe het ook op deze aarde loopen moge. de uiteindelijke zegenpraal van de elkander bekampende machten is aan God. De H- S. leert-ons dat wij hebben te wo-ste len om de maatschappij te brengen onder de Christelijke beginselen. En daarbij maakt 'het geloof den mensch niet passief, maar ac tief. Uw partij, mijnheer Leman kent wel het woord orde met een kleine o, maar niet de Orde met een groote O-Uw partij erkend een ingestelde orde van menschen. Wij aanvaarden en wenschen te onderhouden de orde. die niet door menschen. maar door God is gegeven. Tegenover andere partijen die een orde voor stellen; is uw partij principieel weg. Hierna beantwoordt spr. de heeren Knuttel en v. Stol. beide Communisten. U hebt een geloof dat als straks de bestaande orde zal weggenomen zijn. er een orde die beter is. zal worden ingesteld, en uie wrede en gelijkheid brengen zal. Dit is een misplaatst geloof. Dr. Knuttel roept: Geen geloof, maar een wetenschap. De heer Schouten: Te den opzichte berust uw wetenschap op het Darwinisme- Onder degeweldige vooruitgang die in de laat ste 25 jaren in de natuurwetenschappen is ver kregen staat vast, dat op dit ©ogenblik geen enkel eerste rangs geleerde op wetenschappelijk göbicd, het darwinisme meer voor zijn rekening neemt. Het Communisme neemt als uitgangsptmt een wetenschap aan,en beschouwt deze als waar cn good; die door den tijd reeds bankroet heeft geslagen. De tijd zal komen, dat het Communisme zal worden vaarwel gezegd, oimdat het ook weten schappelijk onhoudbaar is geworden. Uw strijd gaat tusschen kapitaal en proleta riaat Veel verder en dieper gaat de strijd in dit leven echter, tusschen de geest die liet volk „zelfstandig"' maken wil en de strooming die beweert dat alle geest is uit God. In het menlschelijk hart zijn de uitgangen* van het leven. De strijd gaat niet stoffelijk, maar gees telijk. De heer S c h o u t en zegit volgaarne be reid te zijn over üif punt met den heer Knut tel in 't openbaar te komen debatteeren. De 'heer Knuttel anwoordt, dat hij hiertoe wel genegen is. (Applaus). De heer Schouten roept voor dit debat de tusschenkomst van de A.-R. Kiesvereeniging int Spreker vervolgt: In Rusland, waar het Communisme - zijr.{; idealen heeft, trachten te krijgen, is de draad der geschiedenis doorgeknipt. Daarbij ontstaat altijd wanorde. De maatschappij immers waar in wij leven is het resultaat van eeuwen. Dit weg te willen bannen, is in strijd met de ge- openba" .waarheid Gods. Den heer Slosscher beantwoordend zeide spr. dat zijn partij wel veel beloofd, maar Git dikwerf niet doen kan. Ik beloof niet wat ik niet weet of ik T ook kan doen. Bii be sluiten die vallen in den gemeenteraad moet men in aanmerking nemen dat de raadsleden deel uitmaken van de Overheid, en daarbij dienen alle factoren in aanmerking genomen te worden die invloed moeten en mogen uitoefe nen; Wat wij W'i 1 1 e n, kan niet altijd. Vóór ge de uitdrukking bezgt dat alle Christenen gelijk moeien denken, moet gij wachten, tot gij dat ideaal in uw eigen partij hebt verwezenlijkt- Mannen en vrouwen, zoo beslui: spreker, bedenkt u. gaat de dingen na. en zoo ge u verwant gevoelt aan de Anti-Revolutionaire beginselen, stemt d<Tn op den •heer P E R A! (Daverend en langdurig applaus). Door den heer Goslinga werd deze belang wekkende en hoogst aangename avond daarna met dankgebed gesloten. STADSNIEUWS. A. S. Donderdag, 1 Juli. zal het 23 jaar geleden zijn, dal do heer K. van SteeriwijK in dienst trad bij den heer p, J. Mulder, boekdrukker en lithograaf, than? finna p. J. Mulder en Zoon, Broer straal, alhier. Iic-don herdenkt J- W. van Hees, dat hij voor 40 jaar in dienst trad bij do firma Gebr- Boot. scheepsbouw alhier. Op 20 Juni 1880, fad hü bii'deze fiirma opawichl in den jaro 1877 in dienst, llij is dus bijna vanaf do oprichting bij deze firma werkzaam, eerst als scheeps maker in don houlen scheepsbouw en later bi' wijziging van het bedrijf als i j zo rw erker(boven f erker) in den ijzer- bouw. Dat oen zoodanig zeldzaam feu mot onopgemerkt voorbij kon gaan. behoeft geen betoog. In don voormiddag werd hi: op hot privé-kantoor dor firma ont vangen. waar hem de patroons eompli monteerden en hom on de" couvert ccn jubileum-gedachtenis 'overhandigdon. Het personeel liet zich ook niet onbe tuigd en offreerde hem zes stceien en een o-oriGïooper mot matter. Getroffen door deze bewijzen van aan hanketijkheid. die. tevens "d- «mede ver standhouding tusschen patroons en personeel uitdrukken dankte dc jübi- laris voor het hem aangebodene. Den jubilaris wenschen wij met de zijnen een recht aangenamen en gezel- Hijgen dag en "wij hopen zeer. dat het hem ces-even worde, dat hii noer gedu rende tal van jaren op dezen goden k- wanrdigen herinneringsdag mag terug zien Bij het eindexamen van de afdeeling Hoogere Handelsschool der Middelbare School voor Handel en Administratie te 's-Gravenhage verwierf W. J. A. Janse al hier het diploma. Het spoorwegtelegraafkantoor alhier zal met ingang van 1 Juli a.s. op Zon- en feestdagen geopend zijn van 810 en van 12.30 tot 2.30 uur. De universiteit alhier heeft gevaar ge- loope ëon harer beste leerkrachten te ver liezen. Dr. H. Windiach, hoogleeraar in het Nieuwe Testament, heeft een beroep ont vangen naar de universiteit te Giessen in Hessen. Hernack heeft tot de faculteit be hoord; de vacante leerstoel is die van wij len Bousset. Gelukkig kunnen wij tnede- deelen. dat prof. Wlndisch voor het beroep heeft bedankt, wat strekken zal bot groote vreugde voor zijn ambtgenooten en leer lingen. „N. B. Ct." Aan het Zoeklicht. Heiden. 26 Juni 1920* Als ik" de Socialisten aan het werjfl zie moet ik altijd donken aan de beloo* verde bezeirtsteel. De zaak was deze. Er was een jongen die een kelde* moest schrobben. Maar zooals meer gaat, het jongmensch was liever lui 'd®iï moe. En dies zon hij op middelen om er op een gemakkelijke manier af te ko men. Dit gelukte. Door het. uitspreken van' een 10 over woord wi'st hij het zoover te brenger, dat oen bezemsteel ging wa ter dragen. Aanvankelijk ging dit prachtig. Maar- het duurde niet lang of er kwam wa ter teveel.' En tot overmaat van ramp was hij het toovcrwoord vergeten. In zijn angst nam hij een kloek besluit, en sloeg de steel in twee stukken-. Dit mid del bleek echter erger dan de kwaal' want inplaats van één waren er nu twee stelen die om het hardst water, aandroe gen. Gelukkeg kwam -tensbife de patroon die de kunst verstond de beloovtring: te breken en den jongen \-art den dood door verdrinking te redden Precies zoo gaat 'het nu oolc niet 'dé Socialisten. Ze 'kennen wel net toovcrwoorcl orrf de menschen ontevreden te maken en het revolutievuur 'e stoken Maar als tenslotte de brand naar allo zijden uitslaat en alles vernielt en ver woest. dan staat men inct de handen' in het haar. Dan is men het toover woord vergelen? OBSGilVATOR. BINNENLAND. Snikerkaart. De Minister heeft ingetrokken het verbod: van vervoer van gedroogde aardappelen cn van alle producten door het drogen of'op andere wijze verduurzamen van aardappe len verkregen en het verbod van vermalen, drogen of verduurzamen van aardappelen, aardappelschillen en aardappelvezels. Boter. De Minister van Landbouw heeft bepaald dat van de boter, bereid door producenten, zal mogen worden uitgevoerd 35 pet. dei; productie over de week van 1320 Juni. Dispensatie. De Minister van Landbouw heeft beslo- ten tot nadere aankondiging dispensatie t? verleenen met 30 Juni van het verbod van uitvoêr. van: graphiet en daaruit ver vaardigde artikelen' als grondstof en be werkt, van zwavel, zoomede van stalen cy linders, al of niet gevuld, voor het com- primecren en afleveren van alle gassen; met ingang van 25 Juni van het \erbod van uitvoer van ammonium-fosfaat en van peulvruchten en meel van peul vruchten. Staking bij de Haagsclie T. M.? 'Het hoofdbestuur van de Nederlandschei Vereeniging van Spoor- en Tramwegperso neel heeft een manifest verspreid onder het personeel van de Ilaagsche Tramweg Maat- schappij, waarin gezegd wordt, dat wan neer in de Raadsvergadering van Maandag de eischen van dit personeel niet worden ingewilligd, de Nederl. Vereeniging tot sta king zal besluiten. Ter behandeling van de slakipgsvraag, in.verband met het ver loop der raadsvergadering, roept bet-hoofd bestuur het personeel op tot een vergade ring in den nacht van Maandag 28 op Dinsdag 29 Juni, ten 1 uur, in den tuin van: het Volksgebouw, Prinsegracbt 73. Staking fn- do textielindustrie. Men meldt uit Enschede aan de „Msb": Donderdag hebben een 15-tal inrijgsters em aandraaisters, werkzaam bij de firma J. F. Scholten en Zonen, alhier, wegens èe» loonkwestie het werk gestaakt. Een 15-tal aanlangefers werden door deze staking, die buiten de organisaties omgaat, reeds werkloos, terwijl te verwachten is dat met een paar dagen ook de weverij zal moeten worden stopgezet. Do koizerlijks familie. Dc keizerin etc voelt zich than? be'er dan voor ceo!?r maanden. Dc -plolc 'lin- ge komst v»n Prins Joachim te Doorn 13* ntel.s bijzonders. Pnjis Joachim, üle te Berlijn sludcert had verlof gekregen zijn ouders lo bezoeken, waarvan hij dan ook gebruik heeft gcmnakL Verleden week Donderdag kwam hij te Doorn aan begaf zich den daarop* volgenden dag1 naar zijn broer op Wienngen, d!ie loen toestemming kroeg eveneens zijn oudrtrs te mogen opzoek»*n. De kroonprins ging per motor rijwiel, prins Joachim per auto Do bcCfio prinsen bleven tot Woens dag in Doorn. Des morgens vertrok prins Joachim cn des middags de kroonprins. De kroonprins gv'ng per auto naar Drio- j bergen, vanwaar hij per motorfiets de re.is voortzette Rij het vertrek \an z.in zoons wuifde de keizer hen van het bal-r

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1920 | | pagina 1