Dagblad voor Leiden en Omstreken. ABONNEMENTSPRIJS IN LEIDEN EN BUITEN LEIDEN WAAR AGENTEN GEVESTIGD ZIJN KWARTAAL f 2.50 WEEK f 0.19 SCO PER POST PER KWARTAAL f 2.90 „Nieuwe Leidsche Courant" Donderdag (Hemelvaartsdag) t verschijnen. Iste JAARGANG' - WOENSDAG 12 MEI 1S2Q. - No. 35 BUREAUHOOIGRACHT 35 - LEIDEN. - TELEFOON INT. 1278 ADVERTENTIEPRIJS PER GEWONE REGEL f0.9?Va DES ZATERDAGS f 0.80 INGEZONDEN RECLAMES DUBBEL TARIEF. KLEINE ADVERTENTIES ran hoogstens 80 woorden 50 centZaterdags 75 cont, bjj vooruitbetaling. De Zondagswet, et onlwerp-Zorfdagswct waarop wij het ontwerp met toelichting! in ons is, nader hopen terug te komen, oor oen groot deel van de pers met rzin ontvangen. Stele uitspraken waaruit men zoo gssins dc geesten kan proeven La- wij hier volgen.. U Volk, om aan diit blad maar het t het woord te geven, spreekt van uloorderii en ziet in liet ontwerp uitdagen van de arbeidersklasse, plee natuurlijk, de Christelijke e-r- ers niet w-orden gerekend! et is wel kras, aldus dit orgaan hoe hier elen bioed wordt beproefd, een geheel volk ten dansen naar de pijpen van sen puri- ihe groep, welke van „demokratie" ge ien— in de verste verte geen meerderheid is volk vertegenwoordigt. Dat Zondags- Zfooveel mogelijk wordt beperkt, dat nemers der overheid zooveel mogelijk hun- jdsdiehslpiichten kunnen nakomen, niemand1 er wat <op tegen. Maar geen wet is daar- noodrgl" aan het slot te Regeeri-n? \v3I krachtproeven nemen, kon gevaarlijker zijn dan deze, welke t met de rechten van ieder, maar speci- ïet den aard van ons volk. Telegraaf is van oordeel ttiat 'tllooir ontwerp cle vrijheid wordt aan ge en zegt o. mi deriand eij en blijve het lamd der vrijheid allen een etrenaa-m, dtere het in zijn dagen veiwierf en waarop het nog roem ir ook niemand zal dé rechtmatigheid '/.in jrTangen kunnen ontkennen-, dat dan bok jijheid voor allen, voor- ieders overtuiging, [Fhaafd worde. dit waarlijk u-iet in de 'laatste plaats, waar :n zoo deliicatEe -materie betreft als weike etsonttwenp ap eenaf-erminst gelukkig ge- oqgenlblik en op een nog minder gelukkig en wij-ze, poogt te redden, meereen een mondig volk te zijn, en de Iwoording onzer gemeenschap en d'aden iren wij zelf te dragen! k deze vrijheid- der verantwoordelijkheid is 'ostelijk goed". t liboraio Handelsblad fs "door dit) met ernstig teleurgesteld, les ging zoo goed1, het Kabinet was gematigd, cn nu i Kabkiet heeft zich, op enkele kletiiè idcringen) na, gedragen a'iS een- reclitsch als een .gemat'sgd-rechiscli Kabinet. Als legeerimg, die begreep wat ze èn- aart diep ilaohiiigen stemlbusu.iitsfag èn aan dezen •schuldig d (si. Een-regeering, lie het mdom veeleer verstaat zooals de heer nan het eens heeft geschetst: al-s een cor- [{ge op de Ji stofje en niet, zooals volgens de anti-re /btutonairen het doen, met het riscli gewordene slechts af.s corrigendum het Christelijke dogma. Een Regeering, die woordi iva-n !haar premier .gestand wilde dat zij -dé -teguïsteilingen niet wildé aan- jen «ch hier is nu opeens de gematigdheid zoek rordlb ondier een gematigde 'Memorie van achting, een daad gedaan zooals een Mi- r-ie-Kuyper, ant;Lhesezoeker bij uitnemend- die «iet krasser zou hebben kunnen doen. daad- van opdringing van de Zjjndagshei- g naaf -d-e -begrippen van één groep der i ilhiug, aan het gansche volk, Eon daad, d)e Cl rs -ingaat tegen- hetgeen nu allengs de ge- :den's der laatste decenniën hier had doen ten. 'Een daad -dus van christelijk-politieke He." ct liberale Vaderland is van oordeel dc anti-revolutionairen bij dlit ont werp vrijwel alleen zullen staan, en zegt: „.-De Calvinist, voor ©oover hij ire het anti- re véto bionnair-partij'verband zit}, enkele gunstige, uitzonderingen natuurlijk daargelaten, is er niet mee -tevreden, dat hij den Zondag kan vieren zooals hij dat wil, maar is er op uit andersden kenden in zijn eigen kerkelijk keursiljjt te wrin gen. En hierin staat hij lijnrecht tegenover atfe andere Niekiertauders, tusschen katholieken en vhijzinnigenl bestaat op het punt van de Zon- diagspust tamelijk wet1 overeenstemming, -en de ChiliStefljjk-Hüstoniscben zijn alles behalve be wonderaars van den .Eregelschen Zondag; wie Zondags concerten pleegt te bezoekeni heeft hen daar dikwijls aagetroffen. Wat vrijzinnigen^ kahoiüeken en Christelijk-Historischen ere ook de mannen van d!e S.D.A.P. vereenigt, is dat zij voor een- wekelijkschen rustdag strijden-, en nademaat dit, èn met het oog op de inrichting van den arbeid bij voor-keur de Zondag moét wezen1, zijn zij voorstanders van het verbod van- allen arbeid op Zondag, ai-s niet strikt -noodzakelijk 'is, juichen zij toe dat staat en ge meente op -dien dag door liure dienaren niet -meer 'aten werken dan onvermijdelijk is". Deze opvatting" klopt niet gefheel met 'de opvatting van de R K. Maasbode in welk, orgaan wij o- m. lezen: ,„De nieuwe Regeering heeft eindelijk de zaak ter hand genomen, en ons eere paar dagen ge leden met een ontwer-p-Zondagswet verblijd. Wij zegg-ere opzettiijk „verblijd", wijl al za! ook dit ontwerp in onderd oeèen wellicht voor verbetering vatbaar blijken o.i. de Regee ring in de oplossing van bet moeilijke vraag stuk zeer gelukkig is geslaagd." „Men duidt- het der Regeering euvel, dat zij zich -zoo Kloek stekte op Christelijk stand-punt, hetgeen men van haar,, die onomwonden ver klaarde dienaresse Gods te zijn, toch verwach ten moest. Terwijl de Zondagsrust door onze sociale wet geving w-ordt bevorderd, vinden wij hier een voorstel' én het belang der Zondagsheiliging" Onomwonden wordt in den considerans gezegd: Alzoo Wij in overweging genomen hebben, dat ihet wen|sohe'Iijk is bij de wet regelen te stel len -in het bdang der heiliging van dien Zondag enz. -Van de zijde der S.D.A.P. is hét ontwerp. gelijk miere verwachten kan aanstonds on- aanneirtüjk verklaard doch ook in het vrijzin nige 'kamp 'heeft liet schrik en ontsteltenis .teweeggebracht. Zondagsheiliging!! en dat in onzen moder nere tijd! iMen steunt gaarne het kabireet-Ruys, zoöhng het ons bfijft behoeden voor rèvolutie, zoolang het zorgt, dat we voor rampspoed en ellende blijven bewaard, maar, wil- het bevorderen, dat Gode ook -de eere kunne gegeven worde, die Go de toekomt", dan komt alles, wat vrijzinnig is, in verzet. Toch wordt niemand tot een bepaalde wijze van- Zondagsheiliging ged-woug-eiu -zulks ligt •buitere -de bevoegdheid van- den wetgever. Een iedar blijft vrij den Zondag te besteden, gelijk hij wil, slechts dan wordt die vrijheid' in- Igepenljt, flndCen dooiy gebruikmaking er van anderen in de Zondagsviering zouden worden gestoord. -Wij achten dlit standpunt volkomen juls'j, en ook voor den vrijzinnige volkomen acceptabel. /Maar er mag nu eenmaal niet var, Zondags- heüiginS worden gesproken door den Wetge ver, d-^ar zit 't 'm in. Een -reden 'te meer voor ons om de Regee- r-ing -in haar lofwaardig streven krachtrg te (steunen." Ons overzicht mag" niet te lang wor den en bovendien lu-bben tal van bla den zich nog niet uitgesproken. Wij eindigen daarom met de volgen de aanhaling uit de Ch'r. Amsterdam mer: „Thans, in zijn tweede werkjaar komt hst Kabirset-Ruys met een herziening. .Op den -inhoud daarvan hopen wij nog na der terug te komen. Thans wijzen wij alleen op net feit: als zijn de van zeer groote beteekn-ïs. Op Hemelvaartsdag. Wees gegroet., Gij eens verachte, Nu gekroond1' Immanuel; H eilaanb rengerS ch u Mverzo en er, Ov-erwinnaar van de hel; Gij, die mijne schuld wo-u-d't boelen', Die mijn zond' aan 't. kruishout diroegi; Tot den -duursten prijs mij vrijkocht, En 'des Satans macht versloeg. wees- gegroet.' verhoogde Heil an dil Eeuwig leeft G'op 's hemels troon; Voor den arbeid' Uwer ziele, Smaakt Gij 't voorgestelde loon. Aan Gods rechterhand' gezeten, Neen, vergeet gij d'Uwen niet. Bidt Gij voor Uw vrijgekochten Die G'op aarde achterliet. Eer, aanbidding, macht en o-Jorie Zijt Gij waard 't onIvangen, Heer! Lulde Halleluja's rijzen Nu en eeuwig tot Uw eer Eng'len, Serafs. Cherubijnen! Stemt uw hoogste lofaccoord; Zingt den Heiland onzer zielen Wier. uw schoonste, lof behoort. Immers iis herhaaldelijk van -Links gepoogd, om het voor te stelten', alsof dit Kabinet nu ja, Recht-sche leden telde, maar in politieke prac- tijk tooh bevrediging van alle groepen zocht En van Rechts min of meer terecht), ook wel eens uitgezien naar en gehoopt op uitin gen van het on-vervalscht, piitoci-pieei Recht- sche karakter. Het Ministerie heeft gedaan, wat zij-n hand vondi om te d'oen. En 'zonder veel ophef daarover te maken, komt -het luier met de regeling eener materie, die zeker meer dan iets anders in staat is, de geesten tegen zich in het .harnas te jagen. 'De'react.e in de Ji/nksche pers is reeds zeer rei. Dubbel dient dan van d-e zijde der geestver wanten de steun en de dank te worden gebracht 'en geboden. Daarom thans hier voorloopig een uiting van onze vreugde eit dank, en dc vérzekering, dat Nederlands Christenvolk als één man staat achter een Overheid-, die haar Christelijke roe ping getrouw, niet schoomt om open'ajk op de -heil-jgireg van den dag des Hoeren aan te drin gen," Bij doze laatste uitspraak sluiten wij ons uiteraard gaarne, aan. STADSNIEUWS. Van soe-d ingelichte zijde doolt men ons mede, dat het bericht in ons num mer van gisteren betreffende de uitge broken werkstaking in het stoffeerders- bedrijf niet in alle opzichten juist is- Bij de nieuwe loonregeling is-Ledden cfoor don Bond) van Patroons in het stoffeerders en behangersbedrijf niet in do 3e zoo-als tot heden maar in de 2de klasse ingedeeld- De Patroonsvereonigiing te Leiden heeft geen genoegen met deze indeeting willen nemen daar zij de oude gehand haafd'wilde zien. De Pat-roonsvereeniiging is tenslotte bij dien Bond uitgetreden, om daardoor de indeel-ing in de 3de klasse te kunnen handhaven: Bij de nieuwe loonregeling als voor Leiden de 3de klasse geldt, worden de locnen verhoogd van 60 op 71 cent pe-r uur. Echter, bij 'indgelting ifn de 2-do klasse zouden voor Leiden de loon en van 60 oip 75 cent per uu-r worden ver hoogd. Dc- werknemers in het slo-ffeerdersbe- drijf alhier hebben met-do loonsverhoo- ging van 60 op 71 cent per uur geen ge noegen willen nemen, omdat zij edsch- FEUILLETON. "„ings donkere wegen. gaarne mijn plicht jegens hen vervullen. Maar nu moet ik ein-digen, daar een her haling van mijn oude pijn mijne vingers verstijft. Over eenige dagen zal ik u weer schrijven en u alle bijzonderheden mel den." Toen eindigde de brief eemgszins plot seling. „Is- dat alles, moeder?" „Neen, vanmorgen kreeg ik nog een briefje. Daaruit zult ge zien, lioe edelmoe dig mijn tante is en hoe zorzaam voor uw gemak. Nu", zeid-e zij, daar Dollie het met een verbaasd gezicht op den schoot barer moeder liet vallen, „staat het u niet aan?" „Of het mij wiet aanstaat! Dat zou ik denken. Maar'ik ben één en al verbazing, dat gij dit alles met eene vreemde hebt klaargemaakt, zonder er mij een woord van te zeggen." En inderdaad had zij -wel réden tot verbazing. De derde brief van Mrs. Reid was kort en bondig. Zij liet hare nicht weten, dat zij van plan was de reis te betalen en sloot eon briefje van 10 pond in, om in moge lijke uitgaven te voorzien. De datum, vool* voor de reis bepaald was, was al zeer nabij, en de brief eindig de met de hernieuwde verzekering, dat /Dorothy haar en Charlotte Morell hartelijk welkom zoude zijn. Het was een vriende lijke brief, ondanks de beslistheid, die jr uit sprak; maar. Dorothy gevelde eena zekere vrees voor de schrijf ster, cm hoewel hare. wangen gl-oeiden van opwinding, keek zij wat -peinzend. „Nu, Dollie, mijn kind.", zeide hare moeder mgt eene poging om opgeiaiimd te schijnen, „geeft gij mij ook een prijsje? Vindt ge mij niet lief, dat ik u wil afstaan?" .Meent ge, dat ik zal gaan en u alleen achterlaten?" vroeg het me-isje langzaam. „Ja, mijin kind; dat is het juist, wat ik bedoel. Ik kan zelf niet gaan, maar ik mag mijn kind niet geheel aan mijn eenzaam leven vastsnoeren. Het zou niet goed voor u zijn. Het is niet recht. „Maar u geheel alleen laten! Neen-, lief ste moeder, dat is niet mogelijk." „Het zal maar voor twee maanden zijn", pleitte Mrs. Maynard. „Mrs. Reid vraagt u slechts voor zoolang. Gij moet mij schrij ven. En ik zal het zeer druk hebben, cn zal mij op uwe terugkomst verheugen, om dan al het nieuws te hooren, dat gij te vertellen hebt. Denk eens aan al de voor- deelen, die zulk een verandering met zich brengt. En bovendien gevoel ik mijns on danks, dat wij iets aan Mrs. Reid ver plicht zijn." „Meent gij, wat gij daar zegt, moeder wenscht ge> dat ik zal gaan?" „Ja, zeker, mijn kind, ik wensch het be paald", en Mrs. Maynards stem behield, hoewel zij beefde, toch iets opgew ekts. Had zij zich niet opgewonden tot deze^opoffe-. ten dat te Leiden als een 2de klasse stad; thans 75 cent per uur zal wor den betaald. Hieraan heeft het conflict zijn ont staan te danken, cn eischen de werkne mers indeeling in de 2de klasse terwijl de werkgevers de 3de klasse willen handhaven. 1-Iet bericht van gisteren als zou aan den Haagwe.g voor motor rijders en automobilisten een bord. zijn aange bracht, is volkomen onjuist. In verband met het verbeteren van "de bestrating van dien weg zijn wel is waar daar enkele borden geplaatst doch deze hebben geen ar.der doel dan het snel verkeer te waarschuwen voor de open bestrating. Gisteren heeft de 3~OctobervereenL giftg -in d-e kleine S taldis zaal- een verga dering gehouden om het programma vast te stellen van het dlit jaar te weren 3 Ootoberfeest. 's Morgens zal liet carillon van "den stadhuist-oren worden bes-peeld. Ook zal er wed'er koraal muziek wor den gegeven .en zal er uil-d>eelin£r plaats hebben van haring en wittebrood. Des middags wordt een optocht ge houden van verkleede personen, voor stellende de verschillende mensc-hen- rassen «it de vijf werelddeeilen. Deze optocht belooft zeer interessant te worden. De Leidsche winkelweek zal ook om streeks 3-Oclober worden gehouden. Het referendum onder de leden der vrijz. dem. kiesvereeniging heeft .tot uitslag ge- .had, dat dfinitief candidaat zijn ghsteld voor den gemeenteraad: 1. K. Sytsma (aftr.) 2. mr. C. W. van der Pot Bzn. (afir.); 3. Mevrouw W. van Itallievan Émbden; 4. J. Zitman; 5. rnej. H. Funke; 6. P. J. Pont; 7. mej. W. Snellen; 8. J. P. van Keulen; 9. Joh. Dekker. Behatavond „Middaghoogte"„Dageraad". Gisterenavond had in de groote Sla-dsr Igeh-oofrzaajD het. fiangekorid'ige debat plaats tussehen deri, hier te stede wel bekenden Dr. A. H. do Hartogh van Amsterdam en den heer w- Havers uit Den Haag. Eerstgenoemde trad op voor de vereen'giVig „De Middaghoogte", de tweede voor -.De Dageraad". Als onderwerp, om van gedachte te wisselen was aangekondigd: „Wat is een vrijdenker?" De zaal en het balkon waren reeds lang voo-? dien aanvang geheel met be langstellenden gevuld:. Omstreeks 8 uur trad de voorzitter van „De Miid'davhoog- te" Ds. W. Boisscvain op het podium m. I het verzoek terwille van de spre kers heb rooken te staken. Aan diiit verzoek werd zeer goed1 vol daan. In zijn openingswoord zei Ds. Boissevain, dat. eerst Dr. de TT. 45 mi nuten, daarna de heer Havers 45 minu ten zo-u spreken, terwijl, ieder daarna nog 20 minuten voor gedachtenwisse- ling zooi ontvangen. Even daarna ver scheen "de forsch'e gestalte van Dr. de H. op het. podium. Spr. begon te zeggen dat vélen meenten diat vrijheid' en ban deloosheid hetzelfde zouden zijn. Dat een vrijdenker zich dus uitleeft, zonder God, naar zijn eigen gedachte. Het is ook een "misversland, dat een vrijden ker een godloochenaar zou zijn. Spreker noemt hel een waan. dat vrij heid zou breken met alle gezag. De mensch komt nooit uit de lucht va-Men; we hangen samen met degenen die voor ons waren, met het vroeger be staande, het vroeger gedachte, het vroe" ger geleerde. Men móet zich aansluiten bij de resultaten van vroeger eeuwen. Ieder wetenschappelijk mensch moet beginnen te luisteren naar wat het voor- ring? Dollie zou nooit weten, wat deze eer ste scheiding vaar hare lieveling haar kost te van haar kind, dat nog geen enkelen nacht zonder haar was geweest? Geen won der, dat het vooruitzicht van déze twee maanden hare moeder al zeer treurig toe scheen. „Om uwentwille", vervolgde zij flinker, „wensch ik het; en ik geloof ik kan er waarlijk niets aan doen dat Mrs. Reid eenige aanspraak op ons heeft." Als het een plicht was, en ik u niet behoefde verlaten, wat zou het dan heer lijk zijn, om vreemde steden en vreemde dingen te zien, moeder", riep het meisje vroolijk uit. „Om niet eiken mórgen op te staan en dan altijd dezelfde bezigheden te verrichten heen en terug in regen en zonneschijn door Exhibition Road te loo- pen, en thuis te komen en Susan te zien en het theeservies." „En mij", viel hare moeder haar zacht in de reden, welke stoornis maakte, dat Dol lie haar eensklaps met vele tegenwerpin gen en kussen om den hals viel. „Dan is het vastgesteld en zullen wij moigen een be2oek adn de St. Johns bren gen. En als ge nu Susan wilt. roepen, zul len wij lezen éii dan naar bed gaan. Neen, waarlijk, Dollierhet is laat geworden, en ik wil er van avond niet meer over spi'e- ken." En eenigszins verschrikt door deze plotselinge flinkheid van de zijde barer moeder, onderwierp Dollie zich schooryoe- Aan het Zoeklicht. Leiden, 12 Mei 1920. Men k'cnt misschien het verhaal over de regeering van de hoofdstad. Gevraagd werd: Wie regeert Amster dam? De Gemeenteraad-. En wie regeert de Raad'? De Burge meester. En wie regeert "de Burgemeester? Me vrouw. En wie regeert Mevrouw? De keuken meid Er. wie regeert de keukenmeid? Haar huzaar. Wie —regeert dus feitelijk 'Amster dam? Een huzaar Aan dit verhaal -dacht- ik toen ik het Leidsche Raadsverslag las. Wie regeert Leiden? De Gemeente raad!- Wie regeert -"de Raad? De S-D-A P. Wie regeeren de S. D. A. P.? De roo>- 'de vakbonden'. Wie regeeren de bonden? De meest ontevreden' elementen, die de méesfp praats hebben en het minst presleeren. !W fi.' e V" e g e ei r e> n dus f e r t er Iijk Leiden?... Zoo zo-u het kunnen worden. En zoo wordt het als onze mannen' en vrouwen niet op hun post zijn. geslacht gezegd Heeft. Spr. heeft uit eigen smart geleerd, dat. de conserva tieven het gewicht aan -die klok zijn. Zonder hen zo-u de mensclihei'd een eendagsvlieg worden in kennis en we tenschap. De conservatieven zijn dus eigenlijk een rem. Dat vrijheid geen ban-delooshesid is kan men aan Dr. de Hartogh zien. rlie zijn verbonden hand in zijn jas moet houden, anders zou hij dien nog meer verwonden. (Spr. droeg n-1. z;;n linker hand' in verband). Wanneer dus een Vrijdenker een bandelooze ils, rlan-heeft hij het gevaar als eert geestelijke vage bond' te verloopen. Ee'u.vrij-denke-r moet zich. alleen in zijn eigep' omgeving vrij kunnen bewegen- De ware vrijdenker, onderwerpt, zich aan de gemeenschap- Alle wetenschap cn alle denken wordt' daar gevonden, waar de mensch onder worpen luistert wat-het voorwerp zegt. „Object." bcleekent. „het voorgeworpo- ne". Het .subject o n der zoek I het. voor werp- In den Bijbel slaat zoo mooff „Spreek, uw dienaar hoort Allg^wüienschap wordt onderworpen uit. het voorwerp verzameld. Het voor werp en onderwerp moeten in harmo nie. zijn cn zich- vrij tenopzichte van: elkaar bewegen. Dan wordt de ware wetenschap geboren. Donders zcgl: „Wiare wetenschap begint met berus ting" Dus, volgens Schopenhauer, is denken in do eerste plaats eenheid tus schen subject en object,, onderwerp cn voorwerp. In de tweede plaats is denken d-us: eenheid «oeken. Al denkende schiften, olassificeeren' we de. dingen cn-zoeken we de wel, de tna-Kum-v^L waaraannzc V-ncllerworpen zijn. Dus daarom reeds kan een vrijden" ker maar niet in 'l wilde weg beginnen te /denken. Volgens kant. is het denken „een synthetische (opbouwende) func tie". Het blijft dus een streven om een heid te zoeken. Ilacckel-, de groote Duit- sche monist.. zegt ook dat denken een heid zoeken ds. Komend tol de bepaling, wal het begrip God- zou zijn, haalt spr. het citaat van Nietzsche aan, dal de menschheid vroeger het woord „God" zuchtte en thans zucht zij 't wooixi „Mensch". Waarschijnlijk beteekent 't woord God de Glansrijke- En dat wordt gezocht in dc goilsden-t o-p-zijn- wijdst. God is het „summum bonum"- tend, aun dit stilzwijgen. HOOFDSTUK III. Den volgenden dag, vrij laat op den na middag, begaven Mrs. Maynard en hare dochter zich op weg om het bezoek bij de St. Johns af te leggen. Dorothy svas voor het eerst van haar leven bijna stom van verbazing over de ongewone bedrijvigheid en beslistheid van handelen harer moeder; de zenuwachtige haast, die anders de ge wone bewegingen der weduwe kenmerk ten, was voor ditmaal verdwenen. „Mor gen zullen we een bezoek aan de St. Johns gaan brengen", had zij op zulk een kalme wijze gezegd, alsof het bezoeken van vreemden iets zeer gewoons voor haar was; en toch wist Dolli, dat hare moeder een doodelijken afkeer van nieuwe kennis sen had. Zij schenen plotseling van karakter ver wisseld te hebben. Dollie leek wat verlegen met de geheele zaak, en was eenklaps be paald stijf geworden. In de eerste plaats beviel haar hot adres niet Rev. Maurice St. John. Lime Street 33. Whitechapel. Haar meisjesachtige trots kwam er aan-< stonds tegenop. (Ward*, vervolgd.}

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1920 | | pagina 1