naamgenoot) heefi Germanicus op als zijne zwerftochten moedig verzeld, en komt nu, de nm, die zjjne asch omsluit medevoerend, in Italië om den lagen moordenaar te vervolgen. lie componist had deze stof op geen waardiger wijze kunnen behandelen dan zooals hier geschied is; juist in de zoo goed gekozen overeenstemming tusschen hei tragische karakter van het onderwerp en de muzikale behan deling, welke vrij bleef van behaagzucht en romantische scènes, ligt de groote verdienste van het werk. Niets is er wat aan die overeenstemming schade heeft toegebracht. De tragische hoofdfiguur is met meesterhand geteekend, uit breede, som bere motieven spreekt Agrippina's smarthare innige vereering voor den ge liefden doode, hare wraakzucht tegen den moordenaar van haren man. Om haar henen groepeert zich naar de eischen der kunst als dramatischen achtergrond het koor, dat woest instemt met haren wraakkreet. Doch zooveel te heerlijker is hare daarop volgende uiting, wanneer zij ziet hoe hare smart door het volk gedeeld wordt, en zij berust in hetgeen de Goden besloten. De heer Gernsheim kon zich bij de eerste opvoering van zijn werk te llotterdam geen hetere vervulling der uiterste zware solo partij wcnschen dan door de hoogbegaafde kunstenares aan wie hij zjjn werk had opge dragen: Mevr. Amalie Joachim Weiss. We zijn er van overtuigd dat we van onze hier zoo goed bekende Leidsche soliste Mej. Gripekoven eene waar dige vervulling dezer moeielijke rol zullen verkrijgen. Moge de lieer G., die de leiding van het werk op zich heeft genomen, de voldoening smaken dat ook de Leidsche koren zijne toonschepping met even veel bezieling weten weder te gevenals hjj gewoon is bij de door hem geïnspireerde Rotlerdamschc te vinden. Na de pauze vinden wc als eerste nummer, een Concert voor piano van den Heer Böntgen, door hem zelven uit te voeren. Allen die weten dat dat de Heer R. even kundig theoreticus als groot pianist is, zullen begrijpen dat dit nummer aan de glans van den avond geen albrruk zal doen. En trouwens voor Leidens ingezetenen is R. geen vreemdeling meer. Al was hel slechts in de begeleiding van hel vioolspel zjjner echtgenoot Mevr. Röntgen - Maier. zoo kon men toch op het laatste concert der Afdeeling opmerken wal hij aan zjjn instrument weel te ontlokken. Handel's Sonate bewees dit ten duidelijkste. Als waardig slot aan dit klassiek concert belooft ons het programma. Heel/toren op 80, Fantasie fiir Klavier, Cltor nnd Orchester. een dier meesterlijke en lieflijke loonwerken welke als paarlen prijken aan de kroon van den schepper der Negende Symphonic. Tegeljjk eenvoudig en grootscli vloeit dit werkje over van heerlijke ideeën. Het is een dier uitingen van üceihovens geest, waardoor, toen tengevolge zijner steeds toenemende doofheid, zijne gemoedsstemming voortdurend som- herder scheen Ie worden, hij zoo nu en dan eens liet zien dat hij Item in wendig nog alles leven en lust vronlijklieid en vreugde w as. In dit opzicht is deze Fantasie na verwant aan het heerlijke slotkoor der negende syniphouie. waar beethoven door de combinatie van het instrumen tale en vocale een overweldigend effect bereikt. Tonen alleen kunnen zijne gedachten niet voldoende meer teruggeven, hij roept het woord te hulp, Toonkunst en l'oezie worden verbonden en de Negende Symphonie, de groolsche tide aan de Vreugde wordt besloten met het: fFreude schöner Götierfiinkenenz." Zoo ook hier: Wenn der Töne Zattber walten //Und des Wortes Weihe spricht, "Muss sich Herrliches gestalten. «Nacht und Stürme werden Licht." Onrustig zoekend begint de pianist de tonen aan het klavier te ontlokken, nu eens kalm dan weder stormachtig, doch nog steeds steeds onbepaald en onafgerond rollen de akkoorden te voorschjjn. Daarop beginnen de bassen van het orchest een marschachtig motief aan fe heffen dat door de andere strijkinstrumenten weldra overgenomen het geheele orchest in beweging brengt. De blaasinstrumenten geven met enkele tonen het vSchmeichletid hold" dat ons straks zal toeklinken reeds aan en daar begint het klavier het door hem lang gezochte lied voor den dag te brengen, dat weldra door fluit en ohoe onder begeleiding der piano wordt voortgezet. Achtereenvol gens nemrti ook de andere orchestpartijen hun aandeel in de bezieling en varieerend en fantaseerend gaat liet voort, steeds woester en fantastischer tot eindeljjk de bassen de marsclnonen uit het begin weder laten hoorei) ett de oplossing nadert welke door de toetreding van het koor zal worden teweeg gebracht. Het ffSchmeichlend hold" wordt door solokoorstemmen aangehe ven en daar rolt het henen hel heerlijke Led: Schmcichlend hold und lieblich klingen Unsrrs Lebens Harmonien, Und dent Schönheiissinn entschwingen Blumru sich. die ewig blühn, terwijl de piano vooigaat een frissclte stroom van heerlijke versieringen als een lotttcin over het geheel uit te gieten. Dit wat betreft den eersten dag. Over het concert van den volgenden middag kunnen we kort zijn. De hoofdnummers zijn Beethoven's Sonate in C moll op 111, Schubert's Trio in bes op 99 en Beethoven's Liederkreis »An die ferne Geliebte." Beethoven's laatste Sonate is een waar proefstuk voor den piano-virtuoos. Zoowel toch wat de techniek betreft, als wat de opvatting van liet spel aangaat, wordt dit werk als de moeielijkste van alle Sonates van li. gehou den. Niet alleen de tegenwoordig zoo in den smaak zijndefingerfertigkeit waarbij dikwijls alle muziek afwezig is doch ook de hoogere opvatting van het spelliet teruggeven van den geest van den componistworden in dit werk iu hooge mate van den speler geeischt. Hoe of de lieer Röntgen Beethoven's Sonates weet weerlegeven kon men in het afgeloopen winter te Amsterdam waarnemen. Zoo van iemand dan liiinnpn Wat «ie So dei» a aril. steeds van hem eene degelijke vertolking van dit werk verwachten, me zelf betreft, zij bestaat uit twee deelen »an zeer verschillen- n het eerste deel zien we uitingen van groote kracht, als een I, •■•tiide T. als een groot onweer, met bliksem en donder, rollen de Enkele oogenblikken is het alsof het lol bedaren zal komen, weer begint liet opnieuw en rollen de brtiissehende golven om 'en. Langzamerhand echter begint er kalmte te komen in dezen de woestheid verdwijnt en overgaande in den majeur eimiigt t< .etste "eel kalm als een effen watervlak iu vergelijking van de zoo j .1 -lire zee van zoo even. liet tweede gedeelte «Arietta" geeft ons eei. It l elodieus tliema met daarover loopettde variati/ën en fantasieën. .V bert's Trio kunnen we niets beter zeggen dan wal Schumann er •t c. «Ein Bliek attf das Trio von Schuttert und daserbarmliclie 'it fl eht znriick, und die Welt gianzt wieder frisch Sei tins Werk ein iheures Verm&chtnissDer Zeit so zahllos und Schönes sie gebierteinen Schubert bringt sie sobald nicht wieder". Zangerig en liefelijk als zijne Lieder is dit instrumentaal werk. Beethoven's Liederkreis «An die ferne Geliebte", welke door den Heer Lissmann zal gezongen wordenis de schoonste Liedercyclus die ooit ver schenen is, en die ongetwijfeld Schubert en Schumann tot voorbeeld heeft gediend op den door hun bewandelden weg. Meerdere overeenstemming ia woord en melodie, in gezang en deklamatie dan hier door B. iu is gelegd, is nergens te vinden, steeds eene uitstekend het idee van het lied wederge vende melodie, steeds eene Rhythmiek geheel in overeenstemming met het metrum van het gedicht, en een accompagnement waarvan geen toon gemist zou kunnen worden, of het effect van het geheel ware geschaad. De cyclus bestaat uil een zestal liederen (gedicht van Jeitteles), welke aaneensluiten. De verder nummers van hel programma, Löwe's Ballade voor Bariton, Schubert en Schumann's Lieder voor Alt, een drietal Duetten uit opus 28 van den componist der Liebeslieder, en als slotkoor eenige Oud-Hollandsche liederen van Valerius, vereischen geen nadere bespreking. Mogen de afgevaardigden der Afdeelingen en de verdere vreemdelingen welke dit concert zullen bijwonen, voldaan Leidens veste verlaten, en wjji) en zjjd in den lande verkondigen dat, al belmoren de van onds beroemde muziekfeesten in de Hnoglandsche kerk lot dc historie, men toch hier ter slede nog muzikaal genot weet te verschaffen, dat voor dat in grootere plaatsen niet behoeft onder te doen. 10 Juni 83. W. Plaatsruimte verhinderd ons heden het ingezonden stuk van Aquarius op te nemen. 3124' 8taa(s-!,o(cr<|. Vijfde Klasse. 1 rekking ran 11 Juni. Prjjs van 50000: N». 17631. 8836 14593 15804 20654." 1000: 400ff 200: 100: 51 1551 3763 5591 7401 101 1608 3325 5606 7697 144 1840 3966 5875 7698 309 1881 4024 5904 7699 478 1953 4036 5961 7875 732 2329 4126 6044 78/9 739 2386 4140 6168 7983 801 2613 4401 6337 8249 806 2686 4774 6397 8256 822 2825 4609 6501 8342 875 2975 4000 6604 8507 932 3011 5058 6758 8674 1163 3031 5235 '7282 8713 1274 3072 5274 7309 5742 1373 3207 5277 7337 8791 1467 3324 5576 7368 8866 1344 1996 5618 9418 10142 13114. 9896 15190. 145 877 15136. Prijzen van 70. 8962 9974 11765 13324 15481 16862 18952 8988 10106 11785 13475 15574 16940 19029 9070 10141 11896 13686 15610 17045 19064 9262 10143 12024 13807 15635 17057 19974 9401 101/2 12065 13882 15976 17110 19112 9414 10360 12107 14049 160/1 17367 19703 9455 10441 12537 14168 16133 17462 19741 9710 10451 12568 14199 16382 17613 19875 9734 10683 12699 14372 16396 17971 19897 9740 10753 12803 14561 16586 18123 20145 9767 10847 12 66 14590 16618 18184 20191 9827 10859 12934 14070 16718 18300 20444 9874 10932 13152 15131 16751 18632 2049C 9890 13980 l.'SiO.l 15201 16784 18685 2062(1 9939 11266 13204 15294 16792 18906 20702 9954 11519 13226 15o51 16803 1890.) 20814 2082Ü BEURS PRIJS VAN SCHULDBRIEVEN". Amsterdam 11 Juni. Staatslecniugeu. EUROPA. Nederl. Cert. W. S. 2% pCt. Dito dito3 Dito dito4 r Dito dito 1878 4 Ital. lnscltr. 1862/81 5 Oostenr. O.pap.Mei Nov.5 Dito Zilver Jan. Juli 5 Dito in Goud 4 PoRTUG.Ob. 1853/1880 3 Rusl., Hope 1798/1815 5 Dito dito 6< ser. 1855 5 Dito 1864 /1000 5 Dito 1866 1000 5 Dito 1877 120-100 5 Dito Oostersche leen. 5 Dito 1873 geconsolid. 5 Dito 1875 150-100 4% Dito leening 1867/69 4 Spanje Obl. perpet. 4 Dito buitenI. 1876 2 Tcrkïe. 0. Alg.S 1865 5 Dito geregistreerde 5 Dito 1869 6 ff Dito geregistreerde 6 AFRIKA. Egypte, O. leen. 1876 4 Spoorweg dito 1876 5 NOORD-AMERIKA. V.-Staten, Obl. 1876 4 Florida, Cert. 8 Louisiana geconsolid 7 Mexico. Oblig. 1851 3 Dito 1864 3 ZUID-AMERIKA. BRAziLiE.O.Lond.1865 5 Columbia, Obligat. 4% Peru, Oblig. 1870 6 Dito dito 1872 .5 Venezuela, 0.1881 4 lud. en Fin. Omlcmcmingen. Ned., Afr. Hand. Venn. Aand. Amst. Kanaalm. Aand Nctl. Ilattdclm. op resconire Oostbnrijii O. 11. Battk-Aand. Amerika. Col. Latid-M. O. 7pCt. Aand. Maxw. L. G. Coinp. Dito Incomebonds Spoorweglecuingeu. Nederl., M. 1. Exp.St.-Sp. Aand Dito dito 1879/81 Obl. 5 pCt. 65 78 101 Hè 101H. 87 <a 65 'hi 65 53 98 77% 96 ft 91% 53% 85% 78 76 Kb 60* 44 M 9% 19*4 10 i?£c 18»ie 72% 22 30 17 74 100% 131 ?re 10 >4 35% 152% 47% 10874 17% 25?fe 97% Ned. Centr.-Spw.-Aand. Dito Oblig Dito dito Gestemp. Ned.-Ind. Spw. Aand Dito Obl 1869 4% pCt. Noord-Brab. Bokstel Aand. Dito Obl. 1875 5 pCt. Hong., Theiss-S. Obl. 5 Italië, Viel. Em. Obl. 3 Zuid-llal. Sp. Obl. 3 Polen, Wars.-VVeenen Aand. Rusl Gr. S.-M. Aand. 5 pCt Dito llypoth. Obl. 4% Ballische Spoorweg Aand. Brest-Grajewo Oblig. 5 p(U Chark.-Az. dito 100 5 Jelez-Griasi dito 5 Jelez-Orel dito/1000 5 Kursk Cti. Az.0.1100 5 Losowo-Sew. d./lOOÖ 5 Morsch.-Sysran Aand. 5 Mosk.-Jaroslaw Obl. 5 Orel-Vitebsk. Aand. 5 Poli-Tiflis Obl. ƒ1000 5 Riascltk-Wiasma Aand Z.W.Sp.-M. 100-1000 5 Amerika. All P. VV 1). 6 Central Pacific Oblig. Canada St. Spat. C Aand. Chic. N. W. Commonsl Dito Mad. Extens Obl. 7 Dito South West dito 7 Üenv.-Rio-Grande dito Illinois Cert. v. Aand. St. Louis en Cairo Aand Miss. Kan. Texas Aand. Aand N. V. Erie VV. Spw. Aand Oregon California Aand. St. P. M. en Man. Cert. v. Aand Union Pacific Hoofdl. Aand. C. v. A. Wabash St. L. P. Prcmielccniugcu Nederl.,St.Amst. 3 pCt. Stad Rotterdam 3 Oostenr Staatsl. 1854 4 Dito I860 5 Dito 1864 Dito Stad Weenen 1874 Rusland. Staatsl. 1864 5 pCt. Dito 1866 5 Spanje Madrid 1868 3 Turkije, Spoorwegl. 3 Zwitserl. St. Gen. A. 3 pCt 39 7254 86 54 5254 65% 123% 90 51ü 79% 79(4 6274 100 88 61 57 98 66 119» 465 143» 39(4 368 15» 121» 445 114 '295 113 471 12» Te Leiden ter Boekdrukkerij van GEBROEDERS MTJRÉ, voorheen J. C. DbaS Aai tonen in de Valke Ik no is in den li van r gebrai den b het gi op h< goude behaal Wel kens woord konde Gent tangw Maa deren

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leydse Courant | 1883 | | pagina 6