im:i\ tkleghaaf. wachtgeld J. C. Beer; te Japara, de ambtenaar op wachtgeld H. Drajjer; by den waterstaat, tot adspir.-ingenieur, R. A. van Sandick en dr. Th. J. van Buuren; tol opzigter 2' kl.T. Hommes. Departement van oorlog. Ontslagen: op verzoek, eervol, onder toeken ning van den rang van majoor, de kapt. der inf. J. W. Marckert. Bevor derd: by het wapen der infanterie, tot luit.-kolonelde majoor A. J. H. Lubeck. BERLIJN. 24 Februarij. De Nd. A tig. Zeit. maakt eene. haar van achtens waardige zgde toegezonden, mededeeling openbaar, waarin met betrekking tot haar artikel, over de versterking der Russische vesting Kowno, de mee ning uitgesproken wordt, dat uit eene versterking der eigene grenzen nog niet noodzakeiyk eene vijandelijke bedoeling tegenover de naburen volgt, maar dat die ook voortspruiten kan uit de objective behoefte, om de eigene veiligheid door daartoe geschikte middelen te waarborgen. WEENEN. 24 Februarij. De Pol. Corr. meldt uit Serajewo, dat eene Oostenrijksche patrouille in de nabijheid van l'Ievje door landloopers be schoten is, zonder dat een man gewond is. Vier personen werden gevan-, gen genomen. PARIJS. 24 Februarij. De verjaardag der February-omwenleling van 1848 gaat heden zeer kalm voorbij. Het standbeeld der Republiek, van Soitoux,é| voor het paleis van hel Instituut opgerigt, is hedenmorgen te 7 uren zonder plegtigheid onthuld. Slechts weinige nieuwsgierigen waren opgekomen en van eene of andere manifestatie was niets te bespeuren. LEIDSCHE SCHOUWBURG. Marguerite Gauthier, Tooneclspel in 5 bedryven, naar het Fransch van Alex. Dumas fils. Wat wij voorspelden in ons verslag van de laatste Zondagavond-voor stelling is bewaarheid geworden. Het vooruitzicht, dat de Vereeniging: «het Nederlandsch Tooneel" hier op een gewonen avond eene voorstelling zou geven, beeft de schouwburgzaal, niettegenstaande de verhoogde entree- prijzen, op zoodanige wjjze gevuld, dat er bjjna geen enkel plaatsje onbe zet was gebleven. Wie was dan ook niet verlangend om Mej. Josine de Groot en den heer Louis Bouwmeester te zien. De eerste was hier nog nooit en de laatste maar zelden opgetreden en dat zelfs vrjj lang geleden. Wat het stuk betreft, behoort het tol een genre, waar we niet mee dweepen, een genre dat een 20 jaar vroeger in de mode was, doch dat nu alweder verouderd mag heeten. Alexander Dumas fils vestigde het eerst de aandacht op eene wereld, die vóór hem als te onfatsoeniyk bekend stond om er zich mee te durven bezig honden. "Marguerite Gauthier" of «la Dame aux Camélias", gelrokken uit den roman van dien naam, (waaraan ook een opera «La Traviata" is ontleend), is in alle opzichten een tendenz- sluk, en heeft daar al de gebreken van. Wanneer een schrijver iets bewij zen wil. maakt hy zich in den regel aan overdryving schuldig en zoo is dan ook in de persoonlijkheid van Marguerite Gauthier eene sterke over dryving zichtbaar. Marguerite is, zooals men weet. eene vrouw van openbaar slecht levens gedrag, die voor een harer aanbidders, Armand Duval. eene vurige lielde opvat. Ofschoon hij onbemiddeld is, geeft zij hem boven al hare rijke min naars de voorkeur. Armand bemint haar met al de kracht eener eerste liefde en heeft haar aan den maalstroom der vermaken onttrokken om buiten rustig met haar te leven. Zij worden in die eenzaamheid gestoord door Armand's vader, die Marguerite overtuigt dat het voor het gelqk zijns zoons beter is dat zy hem verlaat. Wij kunnen niet zeggen, dat wij de argumenten van den vader bijzonder krachtig vinden en Mar guerites opoffering komt ons maar hall gemotiveerd voor, da?r zy wist dat zij Armand zeiven op het diepst grieven zou en niet voor alle gevolgen kon instaan. Zij vertrekt nu in 't geheim een briefje achterlatende, waarin zij meldt, dat zy de maitres van een ander is geworden. Armand gelooft haar schuldig, maar kan toch zijne liefde voor baar niet overwinnen. Op eene soiree ontmoet hy haar weder en na eene hevige scène, werpt hy haar, in tegenwoordigheid van de gasten, het geld, dat hij aan de speelbank heelt gewonnen, voor de voeten om haar te betalen. Al die schokken hebben Marguerite's zwakke gezondheid geheel onderuijjnd; de tering sleept haar ten grave. In de laatste acte zijn wy getuigen van haar sterven, juist als het misverstand lusschen haar en Armand is opgehelderd en zij met hem nog gelukkige dagen kan slijten; zy sterft in zijne armen. Deze scèneszyn voor het zenuwgestel der toeschouwers zeer aangrijpend en geven aan eene bekwame actrice de gunstigste gelegenheid om te schitteren. Men moet niet vergelen, dat dit stuk geschreven is in een lijdtoen de dichter Jan van Beers zijn «Zieke jongeling" schreef en teringlijders en lijderessen zeer in den smaak vielen. Wy voor ons zouden meeneu. dat het stuk evengoed met een een gelukkig samenzijn, getrouwd of niet getrouwd, zou kunnen eindigen, ity een auteur, die zich over de maatschappelijke convenances heen zet, bad er volstrekt geen bezwaar tegen bestaan en behoefde dus de dood niet als een hulpmiddeltje gebruikt te worden, om zich uit eene netelige positie te redden. Wat nu de strekking van dit drama aangaatbrengen wy hulde aan Alexander Dumas, die paarlen zoekt, daar. waar men ze gewoonlijk niet tracht te vinden. Ongetwijfeld wordt eene zekere klasse van vrouwen te onmeedogend behandeld door de zoogenaamde fatsoenlijke maatschappijalsof niet vele meisjes het slachtoffer werden van jongelieden, die den uiterlyken j schijn welen te reddenen in latere jaren vrome redevoeringen houden over prostitutie en wat daartoe behoort. Wat meer medelijden en wat minder,,1 eigen gerechtigheid ware in onze samenleving wel wenscheljjk. Toch is in het karakter van Marguerite Gauthier veel overdrevens en zal zy zeker wel een zeer zeldzame uitzondering op den regel wezen, zoo ze zelfs niet ge heel onmogelijk is. Eene vrouw, die zieh steeds in losbandige kringen be wogen heeftzal zich toch hoogst moeielijk aan een zoo afgezonderd leven met één man kunnen schikken. Misschien heeft de schrijver dit ook gevoeld en haar daarom maar laten sterven. Ook in Marguerite's omgeving is iets vreemds, zooals bijv. de vriendschap van die kuische, jeugdige en eenvoudige Nichette, die baar hoogste geluk in haar aanstaand huweljjk vindt. In hel dagelijksche leven is eene vriendschap lusschen dergelijke personen onbe staanbaar. Wy komen nu als van zelve tot Mejufvronw de Groot, die de rol van Marguerite vervulde. Het was, zooals wij zeiden, de eerste maal dat wy haar zagen optreden en wij mogen het Nederlandsche tooneel van harte gelukwenschen met eene zoo begaafde kunstenares. Wy beschouwen haar niet alleen met het oog op hetgeen zij ons gisteren avond gatmaar op hetgeen zij ons nog geven kan, wanneer haar gunstige aanleg zich volkomen ontwikkeld heeft. Zij dient hare stem nog een weinig meer Ie beheerschen en aan hare bewegingen nog wat meer bevalligheid en ronding te geven. Wanneer men nu vraagt: hoe zij hel karakter van Marguerite Gauthier voorstelde dan mogen wij niet ontkennen dat zy ons in het laatste gedeelte beter voldeed dan in de eerste 2 bedrijven. Het hoogste ideaal der tooneelspeelkunst moet dit wezen, dat men zich geheel verplaatsen kan in de voorgéstelde persoonlijkheid en als het ware daarin opgaat én nii kan het niemand verwonderen dat het Mej. de Groot moeilijk was aan dien eisch te voldoen. Zy had iels van een ongegeneerd jong meisje dat pas van de kostschool kwammaar weinig van een ster det1 demi-monde als Marguerite moet geweest zijn. Haar spel verdient alleé bewondering in de tragische scènes, zoo als die van het vierde bedryf waarin zy Armand terugzag en door hem beleedigd werd. Hare zware taak in' het vjjfde bedryf wist zy zonder te groote overdryving ten einde te bren gen en verhoogde daardoor het aandoenlijke der situatie. De Heer Bouw meester had zeer schoone oogenblikken in de rol van Armand Duval, doch kwam ons over het algemeen te bedaard en tc koel voor, terwijl hij soms onduidelyk sprak. Hy deed ons volstrekt niet aan een élégant, hartstochtéljjk Pary zenaar denken. Het is waar dat Armand een bedaarder en degelijker mensch is dan de gewone aanbidders van Marguerite, doch daar de Heer Bouwmeester reeds van nature wat kalm schijnt te zijnhad hy in deze rol die eigenschap niet te sterk op den voorgrond moeten stellen. Een artist dient altijd met zijn natuurlijken aanleg rekening tc houden, anders valt bij licht in een uitterste. Het best voldeed de Heer Bouwmeester in het vierde bedryf en bij Marguerite's sterven. Van de overige vertooners verdienen vermelding, de dames Christine Stoets en Tonia Poolman, van welke laatste wij als eene allerliefste ver schijning op ons tooneel mogen melding maken. Het ensemble der uitvoe ring was zeer voldoende. Met genoegen deelen wij nog mede dat aan Mej. de Groot een prachtige bouquet geschonken werd. Leides 25 Febr. 1880. fittrgcrlijke 5fat»b. Van 19 tot en met 25 Februarij 1889. BEVALLEN: W. Bink, geb. Verbiest. Z. C. Kooien, geb. Verhoog, Z. S. de Lieme, geb. v. Witsen. Z, J. v. Roon, geb. Korenhof, D. - G. Meursinge, geb. v. Nierop, Z. T. W. Bredewold, geb. Reinke, D. M. K. Langebroek, geb. Biegstraten, D. J. M. de Vrind, geb. Nijssen, D. M. 11. R. SI. Veelo, geb. Camman, Z J. Nieuwenburg, geb. Bekooy, E. J. Brugman, geb. Eder- zeel, Z. - SI. SI. J. Vermaas, geb. v. d. Oosterkamp, D. SI. A. v. d. Poel, geb. Kohlbeek, D. C. J. Filippo, geb. v. 't Hooft, Z. C. M. Dingjan, geb. v. Dijk, Z. A. E. S. Holtz, geb. Tragot. SI. den Os, geb. v. Helden, Z. J. Mas- saar, geb. v. d. Reyden, Z. J.Stikkelorum, geb. Stouten, Z. - SI. Boot, geb. v. Weizen, Z. M. Klamer, geb. v. Bruggen, D. C. II. de Keuning, geb. Riet bergen, - J. E R. Teljeur, geb. Doorneveld, Z. C. Groenewegtn, geb. Del- meer, A. Bleekstijn, geb. Sluyzert, Z. G. B. de Ridder, geb. Papendrecht, Z. M. Hoogeveen, geb. Sleeuwen, D. C. Maryl, geb. Schuclihard. Z. J. v. Weerlee. geb. Cossee, D. C. Breedeveld, geb. v. d. BurghJ Z. L. Singerling, geb. v. d. Meer, Z. E. J. Verhoog, geb. Pel, D. M. M. Hover, geb. Klaassen, D. S. Fles, geb. v. Biemen, Z. GEHUWD: P. Wetselaar, jm. en F. Lacourt, jd. B. Hanselaar,jm.en D. Raar, jd. L. C. Ju, wed', en P. van Es, jd. D. Smit, wed', en H. Chaudron, jd. C. van Swieten, jm. en D. C. SI. de Hondt, jd. OVERLEDEN: E. de Graaf, D., 6 m. J. P. Franchimon. 56 j.'J. Bieg- straaten, 53 j. N. Hepp, geb. van der Hom, 73 j. M. G. Cloos, Z., 5 m. J. A. Rietmeijer, Z 4 ro. E. W. Ilageman. D.. 24 j. SI. van der Wilk, D., 2d. F. den Hertog, Z 2 j. - C. SI. Beenakker, geb. van Leeuwen, 75 j. S. van Dorp, geb. Boot, 66 j. SI. J. G. de Wolft, 66 j. - SI. van Dyk geb. Blom, 65 j. J. Smittenaar, Z., 2 m. B. J. van der Horn, Z., 20 j. W. A. Leune, P„ 6 m. J. H. Bik, 26 j. - J. Mulder, 68 j.G. Jansen. Z 19 m. 302' Sta«t»-I,otert|. Pierde Kla**e Trekking van 25 Februarij. Prys van 5000: N°. 13994. 1000: 400: 200: 100: 5350. 871 20543. 7596 15512. 4565 7493 13214 19862. 61 1876 80 1900 132 1954 164 1967 229 2017 315 2020 398 2076 461 2124 468 2146 541 2163 587 2165 614 2199 634 2217 660 2340 684 2351 685 2365 781 2405 786 2437 787 2479 819 2526 852 2571 887 2636 953 2648 956 2689 981 2693 1016 2705 1104 2720 1131 2728 1164 2737 1171 2764 1178 2789 1188 2934 1207 3013 1294 3163 1295 3197 1415 3260 1523 3287 1567 3293 1590 3367 1724 3404 1777 3438 3445 5012 3483 5098 3625 5111 3663 5161 3664 5163 3681 5170 3721 5175 3770 5178 3805 5220 3816 5271 3872 5293 3878 5373 3960 5409 3989 5426 4007 5450 4039 5460 4050 5489 4090 5496 4099 5523 4123 5543 4130 5562 4135 5563 4180 5587 4205 5656 4216 5657 4250 5727 4340 5739 4361 5742 4404 5806 4449 5873 4533 5898 4589 5900 4617 5909 4651 5940 4709 5998 4718 6090 4724 6104 4742 6225 4751 6251 4894 6267 4996 6276 6343 6376 6465 6500 6509 6585 6625 6631 6695 6788 68/0 6883 6886 6989 6997 7006 7018 7183 7359 7390 7428 7513 7576 7582 7601 7619 7664 7728 7733 7760 7794 7944 7968 7979 8018 8054 8154 8164 8183 8202 8252 Prijzen van 8298 10077 8308 10220 8329 10251 8347 10259 8351 10346 8451 10397 8623 10418 8670 10452 8677 10580 8838 10606 8896 10621 9008 10679 9020 10752 9058 10846 9079 10850 9088 10946 9104 10959 9137 10962 9167 11028 9230 11037 9292 11130 9303 11158 9382 11190 9402 11206 9553 11217 9592 11224 9612 11226 9629 11300 9668 11314 9676 11331 9690 11333 9702 11418 9713 11428 9778 11433 9860 11470 9884 11506 9915 11535 9919 11627 9947 11721 9985 11837 10029 11969 f 65. 12029 12151 12189 12196 12233 12353 12429 12469 12470 12551 12582 12598 12602 12651 12707 12718 12745 12750 12754 12757 12758 12819 12855 12861 12974 13015 13020 13080 13088 13138 13211 13290 13384 13389 13448 13451 13500 13504 13524 13581 13590 13615 13616 13638 13655 13658 13661 13665 13773 13779 13792 13837 13846 13866 13882 13927 13939 14010 14035 14040 14069 14152 14217 14238 14256 14304 14339 14359 14377 14387 14495 14501 14522 14531 14605 14786 14831 14981 15013 15025 15044 15060 15085 15154 15240 15267 15288 15389 15398 15477 15533 15540 15598 15641 15662 15904 15935 15942 15956 16053 16055 16058 16097 16127 16148 16200 16250 16260 16262 16283 16325 16890 16414 16461 16474 16600 16666 16/53 16807 16837 16861 16865 16958 16975 17085 17126 17199 17225 17253 17425 17570 17585 17633 17725 17728 17754 17854 17877 17902 17926 17939 17963 18086 18096 18133 18191 18218 18306 18328 18354 18358 18417 18478 18485 18505 18521 18574 18584 18613 18635 18720 18763 18794 18800 18832 18871 19169 19252 19287 19344 19370 19423 19525 19558 19645 19762 19840 19903 19979 20035 20108 20117 20138 20148 20290 20302 20382 20388 20424 20489 20500 20518 20558 20593 20657 20742 20790 20800 20817 20871 20921 20929 20944

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leydse Courant | 1880 | | pagina 3