de vergaderingen den 2728 en 30s'™ November en 1 en 2 December plaats
gehad onder bet voorzitterschap van Jlir. H. A. Tliye Hannes.
Op den Kaatsten dag werden de jaarwedden geregeld en aanmerkelijk ver
minderd, als aan den President ƒ100 aan ieder Heemraad 75 en aan den
Griffier ƒ200.
BUITEjNLAjNDSCHE berigtën.
RUSL1NS.
Brieven uit Odessa klagen nog altijd over gebrek aan schepen tot bet inla
den van granen, omdat aldaar nog 1,400,000 mudden tarwe, 20,000 mudden
rogge, 70,000 mudden haver en 12,000 mudden gerst in voorraad liggen.
SPANJE.
MADRID, 29 November.
Het Regeringsblad deelt de volgende verklaring mede van den Infant Don
Henriques
Mevrouw. Willende aan de eerie zijde, dat mijn gedrag ophoude duisler
te schijnenen aan den anderen kant begeerig om aan Uwe Majesteit, op
den dag zeiven van haar feest, een blijk van eerbied en gehechtheid, van va
derlandsliefde en diepe onderwerping aan den grondwettigen wil Uwer Ma
jesteit en aan de beslissingen van de wettige vertegenwoordigers der natie te
geven, heb ik uit eigene vrije beweging en zonder aan eenigen invloed ge
hoor te geven, maar alleen luisterende naar de inspraak van mijn geweten,
besloten om plegtiglijk de protestatie, door mij den 9<),,n September jl. te
Gent geteekend weder te vernietigen, zoodanig, dat zij nooit eenige kracht
zal kunnen hebben ol de minste uitwerking doen. Het behage Uwe Majes
teit om inet welwillendheid de uitdrukking mijner toewijding te aanvaarden
en de eerbiedige hulde aan te nemen der gehechtheid en trouw van uwen
toegenegen en onderworpen neef, die de koninklijke voeten Uwer Majesteit
kust."
Deze verklaring heeft de verzoening van Don Henriques met de overige le
den van zijne familie ten gevolge gehad.
ITALIË.
ROME, 18 November.
De Paus heeft een algemeen jubileum uitgeschreven, hetwelk aanvangen
zal op den 6llen December en eindigen den 27sten dezer maand. De daaraan
verbonden aflaten kunnen bij het gestrengelijk in acht nemen van eenige
voorwaarden, zoo als het tweemalen bezoeken der kerken, driemalen vasten,
biechtenenz.niet alleen binnen Rome verkregen worden maar ook buiten
die stad, en zelfs door personen welke thans ter zee varen, na hunne aan
komst op het vasteland.
- Het is hier sedert eenige dagen geheel winter; des ochtends zijn de vel
den en tuinen met ijzel overdekt.
De Augsburger Allgemeitie Zeitung geeft het volgende berigt uit Rome
van 23 November:
»De verwachte rondgaande brief des Pausen aan de Katholijke Bisschoppen
is verschenen. Hij is van den 9<'cn November gedagleekenddoch eerst beden
openbaar gemaakt en in 10,500 exemplaren verzonden. Dit breedvoerige stuk
(het bevat 15 bladzijden in klein folio) begint met een kort overzigt van het
roemrijke Pontificaat van Gregorius XVI, en de verklaring dat de Heilige
Vader bij de aanvaarding van zijn verheven herdersambt de behoefte gevoeld
heeft om al dadelijk het woord tot zijne hulparbeiders, de Geestelijke Over
heden, te rigten opdat zij, met bisschoppelijke kracht en standvastigheid
strijdend tegen den afschuwelijksten vijand des mensehelijken geslachts, als
goede soldaten van Jezus Christus, onwrikbaar pal mogten staan, als een
muur voor het Huis Israël;"" waarna het aldus vervolgt: »»Het is niemand
van ulieden verborgen, eerwaardige broeders, hoe in dezen onzen beklagens-
waardigen tijd de hevigste en vreeselijkste oorlog tegen de Katholijke zaak
wordt aangeblazen door degenen die, door een misdadiger baud verbonden
vreemd geworden aan de gezonde leer en bet oor sluitend voor de waarheid,
er zich op toeleggen monsterachtige gevoelens (opinionum portenta) uit de
duisternis op te wroeten ze naar vermogen nog te overdrijven en onder het
volk te verspreiden. Onze ziel gruwt en wij worden verteerd door de bit
terste smart, wanneer wij aan al die gedrogtelijke dwalingen, aan de velerlei
listen en treken denken, waardoor deze haters der waarheid en des lichts en
geoefende meesters des bedrogs zich beijveren, om alle zucht tot godsvrucht,
regtvaardigheid en reglschapenhcid in de gemoederen der menschen uit te
dooven, de zeden te bederven, goddelijke en mcnschclijke regtcn te verwar
ren, de Katholijke godsdienst en de burgerlijke maatschappij te schokken en
te doen wankelen, ja, zoo dat ooit mogelijk ware, ten eenen male te ver
nietigen."" Tot deze worden niet alleen de bestrijders der openbaring en
godslasteraars gerekend, maar »»het blijkt ook hoe groot de dwaling is der-
genrn, die, de rede misbruikende en Gods woord als het werk van menschen
voorstellende, zich verstouten hetzelve naar eigen goedvinden te verklaren en
uit te leggen, terwijl toch God zelf een levend gezag heeft ingesteld, het
welk den waren, juislen zin zijner hcmclsche openbaring leerenbekrachtigen
x en allen twist in zaken des geloofs en der zedelijkheid door eene onfeilbare
uitspraak beslechten moest;"" terwijl voorts, onder verwijzing op het gezag
der kerk en hare priesterlijke eenheid door de onafgebroken opvolging van de
opvolgers der Apostelenals eene voorname taak der zielzorgers wordt aange
wezen, onophoudelijk tot het getrouw vasthouden aan deze beginselen te
vermanen, cn tegen de verfoeijelijke verleiders te waarschuwen die de kerk
en Gods woord aan de rede zouden willen onderwerpen. Vervolgens handelt
de rondgaande brief over andere afdwalingen en bedriegelijke listen (monstra
errorum et fraudes) over goddelooze woelingen tegen den II. Stoelover hei
melijke scheurmakerijen, die reeds door vroegere Pausen veroordeeld zijn, over
de zeer ondeugende bijbelgenootschappen (vaferrimae biblicae societales), die de
kunstgrepen der oude ketters vernieuwende, niet ophouden om de tl. Schrift
tegen de regels der kerk in allerlei talen in groote getale en met ontzagge
lijke kosten aan allerlei soort van menschen ook de meer onheschaafdcn om
niet uit te deelen; zoo dal zij met verwerping der goddelijke overlevering en
het gezag der Katholijke kerk de uitspraken des lleeren naar hun bijzonder
gevoelen uitleggen en den zin verdraaijendie de Heilige Vader naar het
voorbeeld zijner voorgangers insgelijks veroordeeltvoorts over het verder
felijke philosophische onderwijs der jeugdover het alle onderscheid tus-
schen goed en kwaad opheffende stelsel van het godsdienstig indifterentismus,
over de aanvallen tegen den ongehuwden staat der Priestersdie helaas ook
door sommige kerkelijke mannen wordt begunstigd (qni propriae dignitatis
inisere obliti se voluptatum blanditiis ac illeoebris vinei et delineri patiun-
tur), over de verderfelijke en zelfs door het natuurregt gewraakte leer van het
communismus, over de schijnheiligheid Muckereiin deAugsb. Zeit.) van hen
die in schaapskleeding rondgaan terwijl ze verscheurende wolven zijn, omtrent
welke de Lat. tekst zoo als gemeld blad die mededeelt waarin echter wel
iets schijnt uitgelaten, aldus luidt: (tenehricosissimae eorum insidiae qui in
vestitu ovium, cum intus sint lupi rapaces, mentita ac fraudulenta purio-
ris pietatis et sevcrioris virtutis ac disciplinae humiliter irrepunthlande
capiunt, molliter ligant, latenter occidunt), eindelijk over de slechte druk
pers, welke hier niet in den gewonen politieken maar in den zedelijken zin
verstaan moet worden. Voorts wordt de geestelijkheid tot rcgtschapenhcid
van wandel, zuiverheid in de leer en gestrenge tucht vermaand; met name
moeten de Bisschoppen niet te spoedig tot de wijding overgaan inaar vooraf
naauwkeurig onderzoeken of de te wijden personen in allen opzigte voorbeel
dig en aanbevelenswaardig zijn, zoo echter dat hoofdzakelijk op het zedelijke
gedrag en de wetenschappelijke beschaving acht gegeven worde. Dit is het
doelhetwelk bij de geheele opleiding der geestelijkheid van der jeugd af,
en bij de inrigting der Theologische seininariën, overeenkomstig de voor
schriften van het Concilie van Trente, op het oog gehouden moet worden.
Evenzoo wordt eindelijk ook, als het beste middel om afval te voorkomen en
stichting te bevorderen, de zuivere prediking des Goddelijken Woords zonder
den tooi van valsche welsprekendheiden als middel om de waardigheid van
den geestelijken stand te verhoogenhet houden van geestelijke oefeningen
aanbevolen. Met een gebed tot den troon der genade, onder aanroeping van
de voorspraak der onbevlekte Maagd Maria van den Vorst der Apostelen aan
wicn Christus de sleatels des hemelrijks heeft toevertrouwd, van zijnen Mede-
Apostel Paulus en van alle Heiligen en met verleening van den Apostolischen
zegen sluit deze merkwaardige rondgaande brief, die ook buiten de Katho
lijke kerk veel deelneming zal opwekken. De stelling van Zijne Heiligheid
als wereldlijk vorst is zoo geheel eigenaardig, dat deze zijne eerste officiële
handeling als geestelijk opperhoofd niet alleen voor de theologische wereld,
maar ook voor de politieke en wetenschappelijke kringen hoogst belangrijk is."
OOSTENRIJK.
WEENEN, 30 November.
De levensmiddelen zijn bier zeer duur, en de ellende der arme volksklasse
is ontzettend, zoodat er menigvuldige aanvallen cn zelfsmoorden des nachts
plaats hebben.
Te Ratibor in Silesiëzijn den 27stc" een twintigtal Cireassiers aangeko
men, zich naar AVeenen begevende om het lijk van wijlen de Grootvorstin
Maria over te riemen, en over Krakau en Warschau naar Petersburg te ver
voeren.
IIES§£N.
De Tweede Kamer der Stenden van dit Groot-Hertogdom heeft de bepa-
paling aangenomen dat de huwelijken kerkelijk zullen moeten voltrokken
wordenzells werd een voorstel verworpen van een der leden uil Rhijn-Hes-
sen, waar de Fransche wetboeken nog gelden, dat in die provincie ten
minste de voltrekking des huwelijks door de Burgerlijke Overheid mogt be
houden blijven. Dit besluit heeft een' hoogst ongunstigen indruk gemaakt.
FRANKFORT.
5 December.
Do waterstand van den Rhijn is in de laatste dagen aanmerkelijk verbe
terd zoodat de met graan geladen schepen uit Nederland de reis hebhen
kunnen voortzetten. Volgens berigt van Keulen bedroeg het aantal schepen
welke lusschen die stad en de Nederlandsche grenzen op den Rhijn het wassen
van het water afwachtten, nog op den 26sten November 260.
De invoer van granen, met uitzondering der tarwe en der peulvruchten
is langs de landgrenzen der provincie Pruissen, van de Weichsel tot de Oost
zee, voorloopig vrijgegeven.
ENGELAND.
LONDEN 5 December.
Er heeft hier eene talrijke vergadering plaats gehad, met het doel een
verzoekschrift aan de Koningin te rigten waarhij de afschaffing der doodstraf
gevraagd wordt, omdat die strijdig is met den geest van het Christendom,
niet aan het doel beantwoordt, nadeclige gevolgen heeft, nu eens onschuldi-