WURTEltHSERCt. Onder de verblijdende verschijnselen van onzen vredestijd behooren die tal rijke vcreenigingcn ten algemeenen nutte, welke een opgeklaarder inzigt in de eischen der algemeene welvaart in alle deelen van het Duitsche vaderland te voorschijn roept, en onder deze staan de vercenigingen tot volksschriften boven aan. Zij zijn een der sprekendste teekenen dat de beschaving haar karakter van uitsluiting en aanmatiging van alleen tot hoogere standen te behoorenaflegt en dat het getal dergenen die aan uitslnitend bezit en gilde- wezen den oorlog hebben verklaard dit ook niet meer dulden in de zooge naamde geleerde wereld. Niet als of de Priesters der wetenschap voortaan kramen zouden opslaan, of dat men hun het regt wilde betwisten om ook nog voortaan in raadselen te spreken en hunnen geest in diepzinnige, zelfs on vruchtbare onderzoekingen te oefenen, (waarin andere volken den Duitschers nageven zeer sterk te zijn) maar men zal toch een grooterc eer daarin stellen, een volk lot beschaving op te leiden, dan enkel schoolwijsheid te planten. Het eerste is niet alleen de zaak der inenschelijkheidmaar ook van welbegrepen staatsbelang. Nadat de middcleeuwsche grenspalen tusschen de standen zijn omvergehaald, heeft de hoogere en vermogende stand, de invloedrijkste in den Staat, er een wezentlijk belang bij, te zorgen dat de algemeene gelijk heid voor de wet ook door gemeenschap van den geest worde bevorderd. Eene wisseling tusschen de hoogere en lagere standen is behoefte voor bei den beiden kunnen even zoo veel ontvangen als zij geven. Deze (waaraan de tegenwoordige tijd van fijnere beschaving bijzondere behoefte heeft) iets van de eenvoudigheid der natuur en van den oorspronkclijken geestdie de schoonste rijkdom des volks is; gene, een bescheiden aandeel aan het kapitaal der opent- lijke beschaving, zonder welke hij de velerzijds gestegene eischen van het te genwoordige, ook de vlijt van den arbeider op het land of in de werkplaats geen loon meer vindt. Wat de verbeterde volksscholen opleveren is zeer dan- kens waard; maar eene magere aalmoes, als dit het gansche wetenschappelijk erfdeel des volks uitmaakt. Vergeefs zal eene natie hare beschaving roemen zoo lang die enkel een voorregt van hecren en aanzienlijken blijftzoo lang de groote meerderheid als vreemden en barbaren met geringschatting worden behandelden zich daarover wreken met nijd en afgunst op al wat tegen hen over staat, tegen elk die maar een fijner gewaad draagt. Gelukt liet die vercenigingen voor volksschriften, die klove tusschen de stan den gedeeltelijk aan te vullenzoo hebben zij een zeer vruchtbaar vraagstuk opgelost. Zij zullen het volk niet uit zijn kring rukken het niet met on verteerbare kennis overladen maar het lecrcn om de beschaving niet als een vijand te beschouwenen alzoo het volk in rust brengen en het voor den vcrderfelijken invloed beveiligendie onder de bedriegelijke gedaanten van het coinmunimus, (gemeen bezit van alles) in de onbewaakte en door nood en druk verbitterde gemoederen binnendringt. Wie zou tot dit ambt van bemiddelaar, van ziel-zorg en verpleging van den geest meer geroepen zijn dan leeraars en predikers, die het best van alle behoeften des volks, van zijne zwakke en goede zijde, onderrigt zijn en hun vertrouwen bezitten? Van znlke is dan ook uit Wurtemberg de verecniging ter uitgave van volksschrif ten uitgegaan, en het volk heeft met juisten geest erkend, dat het hier niet enkel om eene zaak der geestelijkheid te doen ware, maar om een werk dat als zegen aanbrengend voor allen, dc menigvoudigste ondersteuning verdient. De verceniging beschrijft haar doel »dat in hare schriften 's lands wet ten de behoeften des vaderlandsdo waarheden des Christendoms en de liefde en ernst van het huiselijk leven erkend en heilig zullen worden ge houden." Waarom zouden ze dan alleen van Protestanten met nut kunnen gelezen worden? AugsbAllg. Zeil.) [Zoo trad vóór drie jaren met goed gevolg in Wurtemberg, waar de af scheiding der standen zeker oneindig scherper is dan hier, eene soort van Maatschappij tot nut van het algemeen op, die reeds meer dan eene halve eeuw in ons Vaderland zoo veel nut stichtte enzoo ze met den tijd mede- gaat, nog verder stichten kan, en omtrent welker schriften dezelfde vraag geldtdie aan het einde van dit verslag gedaan wordt.] B E M E R E IV MUNCHEN, 26 Januarij. Bij Koninklijk besluit is eene geldleening van ƒ15,000,000 opengesteld voor het aanleggen van den groolen Spoorweg van de noordelijke naar de zui delijke grenzen. Het voorstel van den Prins von Wredeomtrent de kloosters, is door den Rijksraad met 23 tegen 15 stemmen aangenomen en bevat nu de vol gende bepalingen 1». De Regering te verzoekendat zij de noodige maatregelen mogt ne men om de bezoldigingen van alle Pastoors in liet rijk op het volle bij de wet bepaalde bedrag te brengen, en die der schoolmeesters zoodanig te vcr- hoogen, dat in hun bestaan behoorlijk voorzien zij; 2°. De Regering te verzoeken dat zij eene wettelijke bepaling mogt in voeren waarbij aan alle geestelijke corporation verboden wierd om vermakin gen van welken aard ook aan te nemenzonder uitdrukkelijke toestemming des Rollings; waarbij in elk bijzonder geval zou moeten blijken, of de erflater bij het maken eeuer beschikking van den bedoelden aard geheel uit vrijen wil gehandeld heeft en niet aan eenigen invloed is onderworpen geweest, en of door zoodanige vermaking aan zijne erfgenamen geen te groot nadeel wordt toegebragt 3°. De overtuiging uit te spreken, dat de hij het concordaat aan Beijeren opgelegde verpligting om cenige kloosters voor mannen cn vrouwen op te rigten, ten einde in de behoeften van onderwijs ca ziekenverpleging te voor zien geheel vervuld is 4°. Dat de Stenden des rijks aan de Kroon de stellige verwachting zouden te kennen geven, dat deze het erkende of heimelijke bestaan van gcenerlei genootschap zou dulden, welks doel of strekking geacht zou kunnen worden, den godsdienstvrede in het minst in gevaar te brengenen 5°. De Regering te verzoeken gestrengelijk toe te zien. dat van de onder wijzers en onderwijzeressendie tot geestelijke gestichten van onderwijs be hooren dezelfde waarborgen van bekwaamheid gevorderd worden welke voor de onderwijzers der burgerlijke scholen voorgeschreven zijn. Er gaat thans in de Duitsche bladen een brief rond van Jean Paul aan Keizer Alexander, welke brief echter in de levensbeschrijving van dien schrij ver, te Brcslau in 1833 uitgegeven, is afgedrukt. Daarom zal men ook vinden, wat die bladen niet mededeelcri: dat de brief zonder gevolg bleef, cn dat de Reijersche Minister Montgelas den schrijver een pensioen bezorgde. Jean Paul schreef aan dien staatsman: «ontvang mijn hartelijkcn dank voor niet alleen vervulde, rnaar zelfs overtroifene verwachtingen. Maar vooral dank ik u, wanneer ik u. zoo ver dc afstand van vermogen hiertoe liet gedoogt, u navolg, wanneer ik namelijk het licht dat gij door Akademiën en scholen, door verecniging cn belooning van uitstekende mannen in de duisternis cn onder de jeugd zendt, met mijne geringe pen help voortplanten, het licht dat zoo wel in dc zedelijke als in de stoffelijke wereld, de kostelijkste cn krachtigste hoofdstof der aarde blijft, zonder welke alle andere bestanddcclen wegsterven." SAKSE\'. De Regering en dn beide Kamers hebben zich nu eenstemmig voor het inruimen van kerken .aan dc Duitsch-Katholijken verklaard. Volgens naauw- keurigc opgaven beloopt het getal der gevestigde Duitsch-Katholijke gemeen ten, in onderscheidene Staten van Duitscliland, thans 203, HAM BURG. 1 Fehruarij. Onlangs zijn hier twee jonge kooplieden gevangen genomen, die eerst vóór een paar jaar zich hier hadden nedergezet, beschuldigd van hun met goederen bezet pakhuis in brand te hebben gesloken. Eerst had men wel vermoeden, dat zij van de brandwaarborg-maatschappij te veel geld hadden gevorderd lot schadeloosstelling, doch niet dat zij stichters van den brand waren; tot dat nader onderzoek hiervoor bewijzen schijnt geleverd te hebben. FRANKRIJK. PARIJS, 3 Fehruarij. De Tunische Afgezant rigt hier eene school op voor zijne jonge land- genootcn, even als die er voor Egyptenaren sedert vele jaren bestaat. Dc Bey zal 12 jongelieden voor zijne kosten laten studeren van welke 6 de lessen in de Polytechnische school zullen volgen3 de Europesche talen leerenom later als tolken te kunnen dienen cn 3 de geneeskunde beoefenen. De Ingenieur Leonard heeft ren eenvoudig middel uitgevonden ter bezuiniging der brandstoffen voor den stoom. Zijne uitvinding beslaat daarin, dat men vischtraan met zeer weinig water in den ketel doet; als nu de traan den warmtegraad van stooming heelt bereiktwordt het water toegelaten en de stoom voortgebragt zonder dat dc traan uitwasemt of verleerd. Dit zou een voordeel van 40 tot 50 pCt. van de brandstollen opleveren. Onlangs overleed te Versaille een oud man, die in zijne jeugd de schrijfmeester van Lodewijk XVlf was geweest, wier voorouders dezelfde be trekking bij de voorgaande Koningen van bodewijk XIII af hadden bekleed. Hij had eene zorgvuldige verzameling van al dc schriften dier Koningen, welke hij bij zijn leven als de kostbaarste schat bewaarde cn voor geen geld ter we reld zou hebben willen verkoopen, schoon bij zeifin bekrompen omstandig heden leefde bij zijnen dood heelt hij ze aan zijne ecnig overgeblevene klein dochter nagelaten, die er nu 60,000 fr. voor bekomen kan. De schouwburg te Avignon is 11. Maandag des morgens om 10 ure ceil prooi der vlammen geworden; niets is gered, en de portier heeft het met den dood moeten bekoopen. De schade wordt op 200,000 fr. bekend en men gelooft algemeen, dat de oorzaak van den brand aan kwaadwilligheid moet worden toegeschreven; te meer, dewijl het vuur zich op vier punten te gelijk in de zaal heeft geopenbaard. Een Fransch dagblad bevat het volgende artikel over dc wijsbegeerte Men wil met alle geweld de nieuwere wijsbegeerte afscheiden van die der 18dc eeuw, onder voorwendsel dat die materialistisch of stoffelijk is, terwijl deze van den geest uitgaat. Een woordenspel, anders niet. Het doel des levens alleen in de bevrediging van de maag te stellen, is dierlijk in de vol doening der zintuigen, is dc zinnelijkheid te dienenen dc opgevijzelde be hoeften van het vrij onderzoek, van de gedachte die rondzoekt en rondtast op al de punten van den kring binnen welken de menschelijke rede is omsloten, dat is de wijsbegeerte van den geest. Maar wat beteckent het minder of meerder aandeel dat men der maag of de zinnen of het hart of de hersenen toestaat? Wat doet het eten of drinken er toe. Indien het niet tot God leidt is het altijd een meer of minder ver fijnd een meer of minder grof materialisme. Die naam zal de nieuwere wijsbegeerte blijven aankleven omdat zij zonder den moed te hebben om dc Godheid te loochenen, toch hare heerschappij niet wil dulden; aldus blijft zij iu eenen staat van afzondering van God, op welke wijze zij Hem ook opvat, en zij is verstoken van de mogelijkheid om er zich Eenen te maken, door de Openharing te loochenen; zoodat haar belagchclijke arbeid slechts op een bloot mcnschclijk werk kan uitloopcn, cn dus vreemd aan het goddelijke, dus male-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leydse Courant | 1846 | | pagina 3