LEYDSCHE COURANT. 1844. N°. 33. VRIJDAG 13 SEPTEMBER. RINNENLANDSCHE RERIGTEN. RUITENLANDSCHE RERIGTEN. I)e Courant wordt driemaal in de week uitgegeven, des Maandags, Woensdags en Vrijdags. De Maandagsche Courant wordt, uit hoofde van den ZondagZaturdag avond verkrijgbaar gesteld, en de Advertentiën voor dat nomrner worden Zaturdag vóór drie ure verwacht, De prijs van deze Courant is f3.voor de 3 maanden. LEYDEN12 September. Bij Zr. M«. besluit van den 6den dezer, n°. 218, is benoemd tot Regter- Plaatsvervanger in de Arrondissements-Regtbank te 's GravenhageJhr. Mr. N. J. van Hoorn tot Burgh. De Heer S. G. Broekman, te Amsterdam, is erkend als Consul-Gene raal van de vrije Hanzeestad Lubeck, voor bet Koningrijk der Nederlanden. DORDRECHT, 11 September. In den afgeloopen nacht, omstreeks 4 ure, is in de gemeente de Groote Eindt, brand ontstaan in de bouw- en vlasserstelling van Willem de Kuyper, en deze met al bet zich daarin bevindende een prooi der vlammen geworden. Alleen de belendende keet is gespaard. Het buis met de meubelen waren voor brandschade verzekerd, doch de in de schuur -zich bevindende granen niet. De brand is, naar men gist, veroorzaakt door broeijing van bet hooi. MAASSLUIS, 12 September. Heden morgen is alhier aangekomen de ter kerfvaart uitgerust geweest zijnde Scheveningsche bomschuit Prinses Sophia, toebehoorende aan den Reeder T. de Jager Mzn. De lading bestaat uit 82 ton Haring en 22 ton Zoutevisch. ARNHEM9 September. Aan J. I'. Koens en II. O. van Munster is concessie verleend tot het aan- leggen van eene postwagen-dienst tusschen het c-indstalion van den spoorweg te Driebergen en deze stad, onder bepaling, dat de wagen van dat eind station zal moeten vertrekken binnen een kwartier uurs na de aankomst van den spoortrein uit Amsterdam, en van bier op zoodanig uur, dat de reizi gers tijdig te Driebergen aankomenom van daar per spoortrein naar Am sterdam te kunnrn vertrekken. Op den lstett dezer is het huis van een schoenmaker te Apeldoorn eene prooi der vlammen geworden. Voorts is in den avond van den 3den dezer afgebrand een buis te Varssevelden in den daarop volgenden nacht het achterhuis van de Hervormde pastorij te Silvolde. De pastorij zelve is gelukkig bewaard gebleven. De oorzaak van deze verschillende branden is onbekend. GRONINGEN, 9 September. Van goederband vernemen wij dat het Z. M. den Koning van Hanover goedgunstig behaagd beeftzijne toestemming te geven tot den aanleg van een' spoorweg in Oost-Vriesland van Emden naar Munsteren alzoo in ver band met de Rijn- en Wezer-spoorwegen. In deze Courant van den 3den 11. hebben wij bet plan van de daarstelling van zulk eenen spoorweg en van de bemoeijingen in deze van de Vereeniging tot bevordering der Nijverheid te Emdenuit bet Tijdschrift Frisiauitvoerig medegedeeld omdat wij de uitvoering daarvan van groot gewigt beschouwen voor de stad en Provincie Groningenwij liggen hier op den koristen weg tusschen Hamburg en Bre men van de eene, en Amsterdam en Rotterdam van de andere zijde, en Gro ningen kan, in de communicatie tusschen deze belangrijke steden, een hoofdpunt wordenindien eene versnelde gemeenschap langs spoorwegen ook in onze en naburige provinciën werd bewerkstelligd. Eene betere gemeenschap te water is met Vriesland wel receds daar, maar deze zou voorzeker, door de Vriessche stoom bootvaart tot aan deze stad en Delfzijl te verlengenwaartoe zeer goede gelegenheid isaanmerkelijk kunnen verbeterd worden. Maar een spoorweg van daar over Groningen en Zwolle enz.in verband met den Rijn spoorweg en de Rijn- en IJsselstoomvaartzou die gemeenschap eerst vol- tooijen en door ons zoo afgelegen, maar anders zeer welgelegen grensgewest, Nederland naauwer met Hanover en Duitschland verbinden. 's HERTOGENBOSCH, 9 September. Gisteren avond ten 7 ure heeft er te Veghel4 uren van hiereene ver schrikkelijke brand gewoed in het huis van den Heer T. A. van Doorn ren tenier bewoond wordende door de Heeren J. Schoonenberggoud- en zilver smid en A. MeulmanApotheker, hetwelk geheel een roof der vlammen is geworden. Het huis alleen is voor brandschade verzekerd overigens heb ben die Heeren bij deze ramp bijna alles verloren. De oorzaak van den brand, welke vermoedelijk op den zolder van den Apotheker is ontstaanis met geene zekerheid bekend. TURKIJE. JERUZALEM, 17 Julij. Een reiziger naar deze stad beeft in de Augsburger Zeitung van zijnen togt derwaarts onder anderen het volgende medegedeeld: Als ik op mijne reis van Kairo naar Jeruzalem tot de Egyptische grensstad El-Arisch was genaderd, liepen daar zeer verontrustende geruchten omtrent de moeijelijkhcid der wegen. In Mei hadden er vijandelijkheden tusschen ver schillende Bedouinen-stammen plaats gehaden sedert dien tijd hadden de Egyptische Bedouinen ten getale van omtrent duizend, zichbij El-Arisch zaamgetrokken, en maakten de wegen onveilig, schoon zij zich ten opzigte van de Europcërs, tot eene schatting bepaalden. Ik ging echter op reis, en sloot mij op verlangen van mijn volk. aan een Karavaan van 40 Kameelcn met vele vrouwen en kinderen. Den 4den Julij kwam ik behouden te Gaza, en reisde van daar naar Jeruzalem. Wat zal ik u van Jeruzalem schrijven? van die weduwe die in stof en ascb zit en weent over hare kinderen? Hoe ook het hart van den Pelgrim van geestdrift slaat, als hij de tinnen der geliefde stad Davids voor zich ziet hij verlaat haar vol toornige smarte, over alles, ja over alles wat hij zag en ondervond. Is er geene stad in de wereld aan welke zich heiliger en grootscher herinneringen knoopen dan aan Jeruzalemzoo is er ook geene waar het heilige onbeschofter ontheiligd wordt. En ik spreek niet slechts van de Turksche bevolking, die zich tegen Christenen en Joden alles veroorlooft wat haar goeddunkt, maar het Christendom zelf maakt hier een beklagelijken indruk. Wij gaan door bet hoofdportaal in de kerk van het Heilige Graf. Ter linker zijde digt daar bij, zitten de op hun drinkgeld rekenende wachters te rooken en koffij te drinken. Daarbij verhaalde mij de begeleidende geestelijke, dat onlangs de Pacha, digt bij het Calvarie-altaar zijn tent had opgeslagen, en een Grieksch Priester hem met eigene band kofifij bad gediend. Roomsch- Katholijken, Grieken en Armeniërs, de teruggezette Koptische Christenen tellen naauwlijks mede, alle zijn hier in bestendige veete en bespotten elkanders gods dienstoefeningen. Over 't algemeen hebben de Grieken zich zoo in de kerk van het Heilige Graf als in gansch Jeruzalem de overinagt weten te bezorgen. Alle opschriften in de kerk zijn in het Grieksch. De heiligste tijd van het kerkjaar, de Paaschtijd, is hier levens de onhei ligste. Of wat staat in verregaande wanorde gelijk met het Grieksche feest van het heilig vuur. Had ik het niet uit den mond van geloofwaardige ooggetui gen ik zou het niet kunnen geloovendat men zich vergenoegt met van dit feest meer en meer een ondubbelzinnig kunststuk te inaken maar bet ook nog tot eene soort van schandelijk bacchusfeest verlaagt. En dat alles in het midden dier kerk binnen welkers ruimte het lijden, de dood en opstan ding van den Heiland niet alleen gevierd maar zoo als men algemeen aanneemt heeft plaats gehad. Men kan de bijzonderheden daarvan, zonder blozen van toorn en schaamte, schrijven noch lezen. Wat het leven in de kloosters betreftheb ik bevestigd gevondenwat mij in Kairo meer dan een reiziger had verzekerd. Wil men het geloof verliezen, zoo moet men zich langen tijd in de kloosters van het Heilige Land ophouden. Eene hervorming meen ik, is hier onuitvoerlijker zijn wonden die slechts door het mes te heelen zijn. Maar zult gij vragen: wat voert het nieuwe bisdom uit Ik had niet geloofd dat in onze dagen zulk eene verkeerde op vatting in de verwezenlijking van een zoo groot, zoo schoon denkbeeld mogelijk ware. Welk geloof hebben de Joden-Christenen en welk geloof verdienen zij? Aan Engelsch goud ontbreekt het niet; men knoopt gouden netten en vangt bedorven visch. Of kan men het anders noemenals Jodenen dan nog wel die bij hunne geloofsgenooten in minachting zijn voor 6000 piasters zich tot den doop laten bewegenen bij de eerste gelegenheid de beste eene nieuwe onderhandeling openen of terugtreden. Eene merkwaardigheid in bekeeringsge- schicdenis is die: dat uit een Jood in Hongarije ren Calvinist wordt, te Weenon een Katholijk, in Walacliijen een Walachisch Christen, en in Jeruzalem een Anglikaansch Protestant. Ook is bier onlangs een in Dantzig geboren Protes tant tot bet Jodendom overgegaan. Goud hebben de Joden natuurlijk ook. De prediktrant van een als bekwaam erkend Joodseh-Christelijkc Zendeling in Jeruzalem, was mij eene dogmatische nieuwigheid. Hij stelt namelijk de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leydse Courant | 1844 | | pagina 1